Slovenija

'Pot oseb z duševnimi težavami je pogosto pot zdravil in ta pot ne zadošča'

Ljubljana, 29. 08. 2024 12.32 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Kaya Kamenarič
Komentarji
39

Na okrogli mizi je več predstavnikov različnih organizacij pojasnilo svoje pomisleke glede trenutnega predloga zakona o psihoterapiji, ki bi po njihovem mnenju stanje z izključitvijo nekliničnih strokovnjakov še poslabšal. O pomenu psihoterapije je spregovoril Aljoša Bagola, ki je opozoril, da družba iskanje pomoči še vedno tabuizira, Tilen Recek iz društva Altra je poudaril, da je pot njihovih uporabnikov pogosto pot zdravil in ta pot preprosto ni primerna, saj ne zadošča. "Osnutek zakona omejuje delo psihoterapevtov pri ljudeh, ki imajo diagnosticirane duševne motnje," pa je med drugim opozorila Alenka Mavec iz društva Dam. Kaj so povedali ostali strokovnjaki?

Danes je stekla okrogla miza, na kateri so sodelujoči opozorili, da predlagana zakonodaja na temo psihoterapije ne bo poskrbela za socialno ogrožene, otroke in maldostnike. Okroglo mizo so posvetili podpornici njihove pobude, zdaj že pokojni Aniti Ogulin, ki je še na zadnji okrogli mizi, ki so jo organizirali, odločevalce pozvala k preudarni odločitvi, ki bo še kako vplivala na splošno in družbeno stanje. 

Čeprav so psihoterapevti veseli, da bo po 20 letih končno prišlo do ureditve tako pomembnega področja, pa opozarjajo, da zakon ni sestavljen tako, kot bi po njihovem mnenju moral biti, saj bo stanje z "umetnim ločevanjem psihoterapije na klinično in neklinično" namesto izboljšal, le še poslabšal. 

Med drugim so na okrogli mizi spregovorili ambasador na področju duševnega zdravja Aljoša BagolaPolona Zoja Jambrek iz Nove univerze, psihiater Robert Oravec (Univerza Alma mater Europea), družinska terapevtka Saša Poljak Lukek (Teološka fakulteta), kardiologinja in terapevtka Tatjana ZorkoAndrej Omulec iz Zveze Anita Ogulin in ZPM in drugi.

Andrej Omulec, doktor zakonske in družinske terapije iz Zveze Anite Ogulin in ZPM, je povedal, da je bilo Anitino poslanstvo: delati dobro. Izpostavil je, kako zelo je pomembno ljudi celostno obravnavati, jih opolnomočiti in jih naučiti, kako lahko funkcionirajo v življenju. Zelo pomembno se mu zdi, da se ustrezno poskrbi tudi za otroke. "Najbolj ranljiva skupina so otroci, ki pa pogosto nimajo dostopa do psihoterapevtske pomoči," je povedal. 

Žal na zvezi ugotavljajo, da strokovnjakov ni premalo le v zdravstvu, ampak tudi zunaj zdravstva. Z njimi trenutno sodeluje 16 terapevtov, ki so visoko izobraženi in čutijo, da lahko pomagajo. Na leto izvedejo tudi več kot 2000 ur terapije. "Tudi takšna pomoč je bilo poslanstvo Anite Ogulin. Če terapevti na tak način ne bi smeli več pomagati, bi ugasnilo tudi njeno poslanstvo," je povedal in dodal, da bi morali zakon spisati tako, da bi terapevti lahko še naprej opravljali svoje delo.

Andrej Omulec
Andrej Omulec FOTO: Aljoša Kravanja

'Psihoterapija je legitimno in učinkovito orodje za lajšanje stisk prebivalstva'

Še en velik zagovornik psihoterapije in ambasador na področju duševnega zdravja je Aljoša Bagola. Izpostavil je, da je trenutno stanje glede področja psihoterapije škodljivo. "Duševno zdravje je valuta prihodnosti," pravi in dodaja, da duševno zdravje vpliva širše na to, kako bomo delovali kot družba, država in oblikovalci prihodnosti. "Ta zakon ima veliko večji vpliv in je veliko pomembnejši kot le opozicijska bitka, kot to morda deluje navzven," pravi. 

"Družba še vedno tabuizira pravočasno iskanje pomoči," pravi Aljoša Bagola.

Povedal je, da mu ljudje pogosto pišejo o svojih stiskah, poudaril, da sam ni strokovnjak za duševno zdravje, da ni psihoterapevt, a da po posvetu s strokovnjaki ljudi napoti po pomoč. "Vprašanje je, koliko je še primerov stisk, za katere sploh ne vemo. Koliko je samozdravljenja z alkoholom, deloholizmom. Težko se je vrniti čez ta res hud labirint duševne stiske, kar sem izkusil na lastni koži. Vem, da mi je psihoterapevtska pomoč rešila življenje," je prepričan. 

"Po tem, ko sem bil 40 let superman in sem doživljal panične napade in skoraj nič spal, sem šel do psihiatrinje. Ta mi je ponudila tablete oziroma zdravila, jaz sem rekel, da tega ne bom jemal. Rekla mi je, da sem močen kot bik. Šele ko sem se usedel na psihoterapevtski kavč, pa mi je psihoterapevtka povedala, da me razume. Takrat sem se prvič počutil v redu in dobil občutek, da se je to, kar se mi dogaja, zgodilo že mnogim. Če se dokoplješ do vzrokov, ni treba z zdravili prelisičiti možganov, da amigdala ne kriči, da je vse narobe. Ko se znaš prebiti čez bolečino, ugotoviš, kaj je tvoja vrednost," je dejal. 

Aljoša Bagola
Aljoša Bagola FOTO: Aljoša Kravanja

Ob tem je poudaril, da družba še vedno tabuizira pravočasno iskanje pomoči. "Na svoje prve termine sem šel s sončnimi očali in zavit v šal, da me ne bi prepoznali. Po nekaj obiskih pa sem vsem govoril, da bi morali hoditi na terapijo," še pravi in dodaja, da bi bil danes, če bi s terapijo začel že prej, zagotovo še boljši vodja. "Sobivanje kliničnega medicinskega dela s psihoterapevtskim je dosegljivo. Moja terapevtka je zelo sodelovala s Mojco Zvezdano Drnovšek, ki je hujše primere obravnavala na kliniki, a jih pošiljala tudi na psihoterapijo," je še povedal. 

'Pot naših uporabnikov je pogosto pot zdravil in ta pot preprosto ni primerna, ne zadošča'

Tilen Recek iz društva Altra, ki se ukvarja z osebami s težavami v duševnem zdravju, je povedal, da so njihovi uporabniki večinoma socialno izključeni in izolirani ljudje. "Delamo z osebami, ki imajo dolgotrajne in ponavljajoče se, velikokrat tudi hude težave v duševnem zdravju," je povzel. 

Tilen Recek iz društva Altra
Tilen Recek iz društva Altra FOTO: Aljoša Kravanja

Kot prvo težavo v zakonu je izpostavil umetno delitev psihoterapevtske stroke na klinično in neklinično. "Naši uporabniki glede na zakon storitev nekoga, ki ni klinični, ne bo smel več uporabljati," je poudaril kot zelo problematično. 

Društvo Altra je nevladna, neprofitna in humanitarna organizacija, ki izvaja storitve in programe s področja duševnega zdravja v skupnosti že 30 let.

Dodal je, da je pot njihovih uporabnikov pogosto pot klinike, zdravil in medikalizacije. "In ta pot preprosto ni primerna, ne zadošča. To kažejo naše izkušnje, izkušnje svetovalnic, naših uporabnikov, stanovanjskih skupin. Čez ta celoten okvir imamo veliko opravka s klinično vejo in ne z neklinično vejo. Zakaj? Ker je neklinično vejo treba plačati. Če je nekdo zaradi svojih zdravstvenih težav invalidsko upokojen, si tega ne more privoščiti. Ta zakonska ureditev pa bo to stanje vzdrževala. Za naše uporabnike, za ljudi, ki imajo najbolj kompleksne potrebe, pa ne bo poskrbljeno," je povedal. 

"Vsak od nas ima potencialno lahko težave v duševnem zdravju. Vsi ljudje si zaslužimo pomoč in ta zakon mora biti za vse, še najprej pa za najšibkejše," je poudaril. 

'Osnutek zakona omejuje delo psihoterapevtov pri ljudeh, ki imajo diagnosticirane duševne motnje'

Alenka Mavec, predsednica Društva za pomoč osebam z duševnimi težavami (DAM), je najprej povzela svojo osebno zgodbo. Povedala je, da je v tistem letu, ko se je vse začelo, zaradi paničnih napadov osemkrat obiskala urgentni center. "Tam sem dobila zdravila za pomiritev in nobenega jasnega sporočila, za kakšno težavo gre. Vsakič sem tja prišla s strahom, da imam srčni infarkt," je povedala. 

Alenka Mavec
Alenka Mavec FOTO: Aljoša Kravanja

Pojasnila je tudi, kako osebe, ki se znajdejo v stiski, pridejo v naš sistem. "Najpogosteje se to zgodi prek osebnega zdravnika, tam se pojavi simptomatika. Najprej dobiš pomirjevala, po tem, ko ti to ne pomaga več dovolj, so na vrsti antidepresivi, potem pa bolniški stalež in napotnica za psihiatra," je naštela in dodala, da se mora marsikdo vmes soočiti še z odvisnostjo od pomirjeval in rešiti še to težavo. 

Pojasnila je, da je psihoterapija dolgotrajen proces, saj gre za spremembo globokih prepričanj o sebi. "Ko si enkrat diagnosticiran z depresijo ali motnjami v duševnem zdravju, se soočaš tudi s težavo stigmatizacije, pa ne toliko s strani zunanjega sveta, bolj gre za samostigmatizacijo," pravi. Čeprav je dolgo mislila, da so na psihiatriji samo osebe, ki so izgubile stik z realnostjo, je takrat prvič ugotovila, da je v prehodnem delu, ko človek še lahko aktivno živi in funkcionira, a da je le vprašanje časa, kdaj se bo zlomil. In ker ne dobijo pravočasne pomoči, veliko ljudi tudi se zlomi, takrat pa so bolniške neverjetno dolge. "Morda se zakonodajalci ne zavedajo, kaj to stroškovno pomeni za državo," je pripomnila. 

"Naloga države je, da poskrbi za ljudi, ki potrebujejo psihoterapijo. Danes dostopnosti ni," je poudarila. 

"Trenutni osnutek zakona omejuje delo psihoterapevtov pri ljudeh, ki imajo diagnosticirane duševne motnje. Kliniki pravijo, da jih psihoterapevti niso sposobni obravnavati. Toda zgoden vstop v psihoterapijo bi dejansko preprečil, da bi ljudje prišli v fazo, ko potrebujejo antidepresive, ko so stalno na bolniški, ko dobijo napotnico za psihiatra," je poudarila. "Psihoterapija je nekaj povsem drugega kot kontrolni pregledi pri psihiatru. Prideš tja, poveš, kako si, in običajno to traja 15, 20 minut, včasih 30. Ali je 30 minut v okviru javnega zdravstva tisto, kar zadostuje, da se bo človek spet lahko vrnil v 'normalno' stanje?" je še vprašala. 

Prepričana je, da je glavna naloga države to, da poskrbi za ljudi, ki potrebujejo psihoterapijo. Katja Knez Steinbuh, predstavnica psihoterapevtov, je dodala, da bi bil dovolj le en člen v zakonu, ki bi zajemal javne službe. "Moralo bi pisati, da psihoterapevti lahko delujejo v šolstvu, sociali, zdravstvu, kjer koli potrebe so. Vsaj za javne službe bi bilo treba psihoterapijo formirati kot samostojen poklic. Ker psihoterapija še ni bila definirana kot poklic, socialne službe in šole psihoterapevtov ne morejo zaposliti. V praksi iščejo luknje in druge načine, kako tak kader zaposliti. Zdaj je priložnost, da to prvič uredimo," je poudarila. 

V drugem delu okrogle mize so nastopili drugi strokovnjaki, ki so spregovorili o zakonu z vidika psihoterapevtske stroke in pravne ureditve. Med drugim so k spremembam zakona pozvali Ana Petrič, nekdanja direktorica Centra starejših Notranje Gorice, Saša Poljak Lukek, doktorica znanosti in specialistka zakonske in družinske terapije, kardiologinja in terapevtka Tatjana Zorko, Polona Zoja Jambrek iz Nove univerze in psihiater Robert Oravec (Univerza Alma mater Europea), ki je za okroglo mizo zaradi fizične odsotnosti pripravil video izjavo. 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (39)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Bagzii
30. 08. 2024 13.22
Res je, da psihoterapevt ni primeren za zdravljenje ko gre za hude oblike depresij in anksioznosti. Je pa dejstvo, da bi se jih MNOGO dalo preprečiti s psihoterapijo ko bolezen še ni razvita ampak ura psihoterapije je 70€ navzgor, javno zdravstvo oz.dražava tega ne bo pokrivala. Težava v nadaljni bolnišnični obravnavi pa ta, da se ljudi spravi na novo generacijo antipsihotikov, ki napravijo iz človeka rožo-pa tudi to samo po sebi ni težava v klinični stiski, težava je ker se te ljudi pusti domov ko so iz najhujšega doma pa spet, tak človek je težko v službi, na socialni pomoči pa 70€ ali več 4-8x na mesec...težko
orhideja79
30. 08. 2024 13.42
+1
si pozabil povedat, da ko te dajo na tablete, ti rečejo, da jih moraš jemat vsaj 6 mesecev, da se bo kaj videlo oziroma da se bodo videli rezultati. Po 6 mesecih, si pa zasvojen s temi tableti in tako dobijo klienta do konca njegovega življenja. Psihoterapijo. se da dobiti tudi ceneje od 70eur na uro, pa v Ljubljani da ne bo pomote.
kritika1
30. 08. 2024 11.49
+2
Naj vam pošljem program usposabljanja za delo psihoterapevta, ki ga je moral opraviti moj sin v Nemčiji? 4 leta trdega dela in študija, na koncu izpit pred državno komisijo! Stroški, da vama ne navajam številk, skratka, pot do tega da postaneš psihoterapevt je naporna in dolga, pri nas? Vse to kar sem prebral, je smešno, je otročke in neresno. Naj povzamejo programe, ki veljajo v državah s tovrstno tradicijo in znanjem!
orhideja79
30. 08. 2024 12.54
In zakaj bi mi rabili program usposabljanja za delo psihoterapevta v Nemčiji? Aja ti bi rad, da malo pihamo na tvoj ego in, da rečemo kako dober oče si, ker si svojega sina poslal študirat v Nemčijo. Še enkrat, ni isti sistem v Sloveniji in Nemčiji. Če imajo v Nemčiji tako dobre psihoterapevte, ja zakaj se pa tok pobijajo, imajo tok in tok več samomorov,...
Dragica Cegler
30. 08. 2024 11.46
+2
A Bagola ni več v stiski?
Aijn Prenn
30. 08. 2024 10.40
+2
Bagola? Oh, Bog se nas usmili...
orhideja79
30. 08. 2024 08.49
+4
Tako kot vsi ostali, tudi ti ljudje delajo po liniji najmanjšega odpora. Namesto, da bi vsak teden ali pa vsaj na dva tedna, hodili na terapijo, jim raje predpišejo zdravila, ki pa ne rešijo njihovih problemov. Da razložim za tiste, ki ne razumete, večina zdravil za duševne probleme so zastonj oziroma jih plačamo preko zavarovanja. Medtem je pa večina psihoterpavtov plačljivih oziroma privatnih. Vse se začne in konča pri denarju, na žalost
Ramzess
30. 08. 2024 09.59
+1
Terapije tud ne nudijo rešitve, razen tega trajajo predolgo, vse za denar. V pravem svetu bi zadeva morala biti rešena v kratkem času.
orhideja79
30. 08. 2024 10.17
+3
Ramzess...ne vem pri kakšnem psihoterapevtu si bil ti, ampak vsak ti nudi rešitve. Od tebe pa je odvisno ali jih boš sprejel ali ne. Vglavnem se pa gre za speminjanje samega sebe. Res pa je, da nekateri nočejo spemenit ničesar, pričajujejo pa gromozanske spremembe. Če te prav razumem, bi ti rad rešil problem, ki ga vlečeš iz roda v rod v kratkem času. Veliko sreče pri tem
kritika1
30. 08. 2024 11.55
+1
No, tole pa ne drži. V prvi vrsti očitno je, da ne razumet kaj sploh je psihoterapija. Če vi mislite, da boste shizofrenijo ozdravili s psihoterapijo, potem adijo pamet. Naj vam ponazorim praktično, vi se ne morete vklopiti v kolektiv, imate težave, bodite neke strahove .., skratka veste, da nekaj ni OK in tu nastopi psihoterapevt. Z njim boste poiskali vzrok in rešitev! To je en tak čisto šolski primer. In če vaz zanima, za Nemčijo vam lahko iz prve roke povem, da zavarovalnice terapije plačujejo brez težav! Ja, tam je to področje urejeno zgledno! In nikar ne mislite, da psihoterapevt predpisuje zdravila, to je v pristojnosti psihiatrov ...!
orhideja79
30. 08. 2024 12.38
+0
kritika1...očitno nisem bil dovolj jasen ter hvala za razlago. Tudi demenco ali alzheimerja ne moreš pozdravit z psihoterapijo ali psihiatrom. Ne razumem zakaj primer iz Nemčije, ker jaz živim v Sloveniji. Ja smo del EU, ampak niti slučajno nimamo istega sistema. Bistvo vsega je, da ljudje v Sloveniji neradi govorijo o svojih problemih, še posebno ne z nekom, ki ga ne poznajo (psihoterapevt), ter se raje odločajo za tablete, ki jih predpiše psihiater.
proofreader
30. 08. 2024 08.42
+6
Ta reklama z Bagolo je prav nadležna.
Beuelin
30. 08. 2024 08.35
+1
Edino Omulec se mi zdi tu nek strokovnjak. On je res odličen, ne samo kot terapevt, tudi kot človek.
Dragica Cegler
30. 08. 2024 08.12
+3
In Bagola je zdaj že strokovnjak za duševno zdravje.
Aijn Prenn
30. 08. 2024 10.35
+0
rokinja
29. 08. 2024 21.42
+2
Zaradi napačnih diagnoz v PB, imamo v sorodstvu dva primera samomora, dve žalostni zgodbi, dve uničeni družini, ki sta pokopali svoja otroka. Žalostno do neba !!!!
martin celin
29. 08. 2024 19.43
+2
Ne vem no za moje pojme je strokovnjak neka oseba že v poznih letih,ne pa tile smrkavci ,ki verjetno še pri mamici na prsih.
Ne boste verjeli
29. 08. 2024 20.32
+3
Ja, saj - naši gimnazijci so pred dnevi osvojili množico medalj na olimpijadi iz astronomije, pa iz dekodiranja nekega redkega, izumirajočega jezika, katerega govori samo še nekaj čez 1.600 ljudi (nekje v Sibiriji, na koncu sveta). Toliko o smrkavcih in sesanju maminih prsi.
G. Papež
29. 08. 2024 18.45
+10
Dober psihiater se rodi. Zaman vse šole, če nisi...
brabusednet
29. 08. 2024 18.41
+8
Komplet vlada je potrebna psihijatričnega pregleda pod 5 krat zelo nujno.Pa prej,kot 30 dneh do specjalista.Sem pa prepričan,da tudi specjalist jim ne more več pomagat, resnično.
odpisani zasedli vlado
29. 08. 2024 18.05
-1
Čista resnica.Zdravila ne pomagajo kar je razvidno pri celotni golobovi vladi in njegovih pristaših,da se ne omenja zraven še balkancev in rusofilov ljer je razvidno,da so zdravila nedelujoča.
Ici
29. 08. 2024 17.38
+7
Bagola, ki je z veliko težavo duplomiral na FDV pri 37. letih starosti, nam bo zdaj predaval o medicini. To je, če že ne nesramno, pa vsaj zelo predrzno in nespoštljivo do bolnikov s težavami v psihičnem zdravju. Sram naj ga bo. Sram.
Ne boste verjeli
29. 08. 2024 20.33
-1
vicente
29. 08. 2024 17.36
+18
Sem imel samomorilne misli , pogovor in tablete ki so imele stranski ucinek da so v prvem mesecu ojacale samomorilne misli po 3 tednih jemanja sem se bal pogledat štrik ker me je nekako vabil nimam pojma , prenehal z tabletami prvi mesec pekel v glavi potem uredil z nekimi drugimi mislimi zajebano vse skupaj ni za govorit
Ramzess
29. 08. 2024 17.21
+13
Pot zdravil, je pot zaslužka za ... pozdravijo itak ne.
bronco60
29. 08. 2024 16.44
+7
Ja, pa ja de, lepo jih božat, filat z strupom in v bolniško za 10 let.
Ne boste verjeli
29. 08. 2024 20.34
+4
Mens sana
29. 08. 2024 16.37
+3
.....vrhunska strokovnjaka s področja duševnega zdravja, ambasador na področju duševnega zdravja Aljoša Bagola in Polona Zoja Jambrek iz Nove univerze............, strokovnjaka za magijo .................Prosim Vas pustite ljudi pri miru, da se jim zdravje še ne poslabša, pa poskrbite tudi za svoje zdravje, seveda pri strokovnjakih....................
Voodeline
29. 08. 2024 16.33
+6
Poglejde ti kako imajo v skandivaniji.
deratizacija
29. 08. 2024 16.33
-4
Tem zdravilom se drugače reče umirjevala.