Tujina

V kraterju je bila nekoč voda: Mars je bil tak kot Zemlja

Pasadena, 09. 12. 2014 07.47 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Rover Curiosity je našel nove dokaze, da je bil Mars nekoč takšen kot Zemlja. Ugotovili so, da je bila v kraterju nekoč voda in da je gora Sharp sestavljena iz usedlin.

Umetniška upodobitev jezera na Marsu.
Umetniška upodobitev jezera na Marsu. FOTO: NASA/JPL-Caltech/ESA/DLR/FU Berlin/MSSS

Pred milijardami let je okoli 150 kilometrov širok krater na Marsu, ki ga raziskuje Nasin rover Curiosity, napolnjevala voda. To je nov dokaz, da je bil planet nekoč takšen kot naša Zemlja in da so bili tam včasih pogoji vsaj za mikrobe.

Da je bila v kraterju voda, so ugotovili na podlagi analiz, da je gora Sharp zgrajena iz sedimentov, ki so se usedali na dno jezera.

''Če naša hipoteza drži, to izpodbija idejo, da so bila topla in vlažna obdobja prehodna, lokalna ali le podzemna na Marsu,'' je komentiral Nasin znanstvenik Ashwin Vasavada.

''Še bolj radikalna razlaga je ta, da je nekdanja debelejša atmosfera na Marsu poskrbela za dvig temperatur po celotnem planetu, a zaenkrat še ne vemo, kako se je to zgodilo,'' je nadaljeval.

Znanstvenike je dolgo časa begalo vprašanje, zakaj se gora nahaja v kraterju. Sharp je zdaj visoka okoli pet kilometrov in na njenih pobočjih so vidne plasti. Skalnate plasti - izmenjujejo se plasti usedlin jezera, reke in vetra - kažejo na to, da je bilo obdobje polnjenja in hlapenja jezera dolgotrajnejše in obsežnejše, kot so sprva domnevali. Ugotovitve tudi pomenijo, da pred 3,5 milijardami let gora ni obstajala, saj je bilo tam jezero.

Sedimenti.
Sedimenti. FOTO: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Rover je tako poskrbel za novo navdušenje med znanstveniki. Že kmalu po pristanku avgusta 2012 je Curiosity našel dokaze, da so na Marsu nekoč obstajali pogoji, ki bo zadostovali za obstoj primitivnih oblik življenja. To je bil tudi glavni cilj roverja.

Ko se je rover odpravil na osemkilometrsko pod od mesta pristanka do gore Sharp, je našel številne namige o spreminjanju dna kraterja. Ugotovil je, da je obdobje ugodnega okolja za življenje trajalo toliko časa, da so se primitivne oblike razvile v kompleksnejše.

''Velikost jezera v kraterju Gale in obdobje pojavljanja vode kažeta, da je bilo dovolj časa, da se je življenju uspelo razbohotiti,'' je dejal znanstvenik Michael Meyer.
 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (118)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

gordo
10. 12. 2014 22.51
mi dol visi se za mars
maajde
10. 12. 2014 10.14
+2
Planeti okoli nas so verjetno samo obešeni lustri.
flojdi
09. 12. 2014 20.23
+1
. na drugo, spodnjo slikco bi pasal vsaj kak sempervivum, če že ne pinus
Tucci
09. 12. 2014 16.39
+7
Nekoč je mogoče ras bilo celo na Marsu življenje, na Luni pa sigurno. Saj po tem takem verjetno najstarejši pregovor, pravi.....A si z lune padel.
luckyss..
09. 12. 2014 16.45
+23
Niso vsi z Lune padli, nekateri so še "za Luno"...predvsem tisti ki "nastopajo" na TV3 Slo....
Tucci
09. 12. 2014 17.23
+3
LLLEPI
09. 12. 2014 18.33
+12
Primitivne oblike zivljenja a je to mislljeno na politike?
Philips Peja
09. 12. 2014 16.20
+12
Lepo ste povedali...nekoc je bila kot zemlja...tako bodo nekoc v prihodnosti ..pisali tudi o nasi zemlji iz Marsa ;)
bimboooo
09. 12. 2014 16.05
+5
To sm js vedu brez da bi vedu za to novico... Vesolje je ena sama celica ki jo zdruzuje temna materija. *
luckyss..
09. 12. 2014 16.42
+9
In iz takšnih celic kot je naše vesolje je sestavljeno neko bitje, ki nekje za nekim šankom opazuje neko drugo "nadvesolje" itd....Sicer malo v šali ampak nič bolj zgrešeno kot Big Bang..:))
luckyss..
09. 12. 2014 15.40
+5
Terraforming Marsa je znanstvena fantastika, sploh pa ste posrečeni tisti, ki omenjate nekaj desetletij kot potrebni čas :)) Dvomim, da bo človeštvo sploh kdaj sposobno doseči ta cilj, ko pa se brez uspeha mečejo na trepalnice ob povišanju temperatur na Zemlji za 0,5 °C...Je pa možno zgraditi samooskrbne baze pod površjem v recimo naslednjih 100 letih, če se seveda ne bomo prej pobili...Vseeno pa bi zaenkrat s temi bazami začel na Luni, ker je to neprimerno lažje kot na Marsu...
Roman M.
09. 12. 2014 15.29
-2
V kolikor se jaz spoznam na Mars, ki je precej dlje kot mati Zemlja. je tam mraz ko hudir, tako, da prispevku ne .... Voda je pa prisotna še marsikje v vesolju, ne samo na Zemlji.
luckyss..
09. 12. 2014 15.42
+7
XmassivX
09. 12. 2014 21.53
+1
Mars se mi zdi da je še na tisti udobni razdalji od sonca, kjer bi bilo mogoče življenje za človeka, ob ugodni atmosferi. Res da je dosti dokazov o tem da so obstajali rečni sistemi, a so različne teorije o tem kako so nastale mnoge doline.
francl12
09. 12. 2014 15.06
+6
Jp, vse lepo in prav, raziskujejo druge planete. Na žalost pa so glave naših politikov še vedno neraziskane. V njih namreč potekajo popolnoma nelogični procesi!
flojdi
09. 12. 2014 20.19
-1
flojdi
09. 12. 2014 20.20
+1
.in jih razumejo samo vesoljci sami , verjetno oz nadvse mogoče
snežek
09. 12. 2014 14.11
+13
Veliko vprašanje je, kako je Marsu uspelo izgubiti atmosfero in kam je izginila neznaska količina vode. To vprašanje bo ključno pri revitalizaciji planeta. Znanstveniki imajo namreč načrt, kako Mars oživiti najprej z algami, saj voda vseeno obstaja v zmrznjenem stanju. Ko bi se zaradi alg povšina začela ogrevati, bi se voda stalila in izločila iz kamenin, natala bi jezera itd. Takrat bi lahko posadili drevesa. Računajo, da bi za oživitev atmosfere na tak način potrebovali cca. 100 let.
Mile91
09. 12. 2014 14.42
+7
Mars nima tako močne magnetosfere kakor zemlja, in mu je sončev veter "postrgal" večino dol
luckyss..
09. 12. 2014 15.18
+5
snežek...kako pa boš preprečil smrtonosno sevanje na površini ?! Brez magnetnega ščita ni življenja...
Petra Škafar
09. 12. 2014 18.13
+2
Baje je mars nekoč imel magnetno polje in svojo atmosfero, da je magnetno polje oslabelo oz,. izginilo naj bi bilao krivo ohlajanje jedra ali prenehanje vrtenja jeddra...tako nekako se mi zdi....
LepistaNuda
09. 12. 2014 21.42
+3
Voda zlahka izgine. Mars ima precej šibkejšo gravitacijo kot Zemlja. Zemlja na leto faše okoli 40.000 ton vode iz vesolja (meteorji, praški, kakšen kvazi komet ipd), pa je hkrati zaradi Sončevega vetra izgubi okoli 50.000 ton. Torej smo kljub atmosferi, spodobni gravitaciji in magnetnemu polu ob kakih 10.000 ton vode na leto. Ne izgleda veliko, v milijardi let pa se kar nabere.
snežek
10. 12. 2014 12.21
+1
luckyss ... ne vem kako. Sicer pa ne vem, zakaj NASA
DonMiltonFriedman
09. 12. 2014 13.57
+37
V naši galaksiji je na milijarde planetov, v nam poznanem vesolju je na milijarde galaksij. Misliti, da je bog ustvaril Zemljo za človeka in da smo tle sami, je preprosto neumno. Znanost priznava, da nima odgovorov na vse in to je tudi prav. Pač je težje prebrati 100 strokovnih knjig, kot pa 1 versko uspavanko. Vere bo treba iztrebit. Yellowstone supervulkan bo izbruhnil v par 10k let, kakšen asteroid zna izbrisati celotno civilizacijo v parih tisočletjih, vesolje je v bistvu zelo sovražno okolje. V par 10k letih bo znanost rešila človeštvo pred kakšno katastrofo. Verniki bi pa molili in čakali, da jih kaj zadane iz neba.
francl12
09. 12. 2014 15.08
+5
general 1
09. 12. 2014 13.43
+1
Pac stvar je taka na marsu je zivela prastara civilizacija ki se je med seboj unicila z nuklearnimi bombami in s tem so unicili tudi planet nekaj prezivelih je uspelo med kaosom pobegniti iz marsa na zemljo...
Roman M.
09. 12. 2014 15.31
-1
ja, pa mačko in psa so tudi privlekli s seboj, da jim sedaj kakce pucamo pred bloki...
Fifi 24
09. 12. 2014 15.51
+1
no ja ta civilizacija je bila bolj napredna od nas da se je lahko selila zato so nukleane bombe malo preveč primitivne za njih
jung
09. 12. 2014 13.25
+23
Prepričan sem, da prava presenečenja o marsu šele prihajajo,saj je to šele začetek zgodbe.
Miki777--
09. 12. 2014 15.23
+7
škoda, da tako dolgo ne bomo živeli, da bi do-živeli novice za enih 200 let, kjer bi pop TV Mars Voyo poročal o dnevnih novicah, da so v Marsovem jarku France Prešeren odkrili nove vrste kolobarnikov...
MuslimSTOP
09. 12. 2014 13.22
-18
Na miljone ljudi lacnih p svetu, mi pa placujemo par sto milijonov, da zvemo, da je bila pred par milijardami let na Marsu voda. Katastrofa!!!
MuslimSTOP
09. 12. 2014 13.25
-11
Tisti, ki mi dislajako, ocitno se niso sli spat lacni.
dannyer
09. 12. 2014 13.25
+14
v tistih državah so si sami krivi .ker se pač pretirano množijo. raziskava je pa nujna za človeštvo ,enako kot konflikt -in radovednost . brez tega je družba mrtva. takšno pisanje je obraz nevednosti .zaslepljenosti. brez razvoja bi bili v kameni dobi . sicer eu tako ali tako vidi razvoj v kameni dobi
MuslimSTOP
09. 12. 2014 13.27
-12
MuslimSTOP
09. 12. 2014 13.28
-15
dannyer
09. 12. 2014 13.29
+14
mars je tako ali tako planet v katerem se bo del človeštva preselil v daljni prihodnosti . če bi ljudje gledali v zgodovini tako nizko kot ti bi rekli pa kaj bom vlagal svoj trud znanje v nekaj recimo zdravila , ali v kmetijstvu , zakaj . potem takem milijoni oz milijarde ljudi nebi bilo .zakaj bi vlagali milijone v zdravstvo če imamo revne , zakaj bi vlagali v delo ali ceste če imamo revne . mislim vklopi možgane .
dannyer
09. 12. 2014 13.30
+2
drago je potem metati čas in denar v zdravila ane .ali v bolnike
MuslimSTOP
09. 12. 2014 13.35
-8
Na svetu nas bo pocas 8milijard, na Mars bo pa lahko v enem poletu lahko letelo 6ljudi..cccccc No pa boljee da bi ta denar namenil v zdravstvo ali kaj drugega, kar bi nam res pomagalo, ne pa za drage polete za bogatejsi slov v prihodnosti, mi smo pa spet hlapci, ki bomo placevali to. Sicer pa nevem zakaj v Sloveniji tako jokate, kaksa je kriza, vidim da imate se vsega prevec, saj bi raje denar dajali v nepomembne zadeve kot pa resili revscino in slabo zivljenje
MuslimSTOP
09. 12. 2014 13.37
-7
Ne recem v zdravila in podobno tehnologijo na Zemlji, sam za ta Mars pa res brezveze use skupi, to da je voda gor se je ze vedelo 100let
Peter Kralj 1
09. 12. 2014 14.19
+7
Oba sta brezveznika. Milijarde, milijoni so samo številke, denar pa papir. Koliko kaj stane (v papirju, številkah, denarju) je samo odraz požrešnosti (in samopomembnosti) tistega, ki kaj hoče za uslugo oziroma svoje delo. To lepo vidimo tudi na vsakdanjih izdelkih - modni so dražji ...
Miki777--
09. 12. 2014 15.20
-1
nahrani jih, da jih bo še 100 milijonov več lačnih.
.mdC.
09. 12. 2014 19.33
+0
Senior68
09. 12. 2014 12.16
+54
Sta se srečala Mars pa Zemlja, ki se je nonstop nekaj praskala, pa jo je Mars vprašal kaj ji je. "Ah Homo Sapiens me daje" reče Zemlja. Mars: "To ni nič. To pride pa gre samo od sebe"
zvit kot presta
09. 12. 2014 12.11
+4
ENO 1000% LAIČNO VPRAŠANJE. Ali je mogoče kako oziroma na nek način umetno spodbuditi vnovično nastajanje atmosfere, magnetizma, ...?
luckyss..
09. 12. 2014 12.19
+4
Če se jedro ohladi - ni nobene možnosti razen kupole...ali podzemnih (podmarsnih :) zgradb...
no9
09. 12. 2014 12.37
+6
problem je v magnetnem polju, ki na marsu ni dovolj močan da bi ščitil atmosfero.
no9
09. 12. 2014 12.39
+6
je pa posledica ohlajevanja, kot je napisal luckyss
Ov3r9000
09. 12. 2014 12.42
+5
Atmosfero bi se še dalo, ampak bi bilo zelo dolgotrajno (stoletja, tisočletja) magnetizem pa verjetno ne, ker bi če bi se zgledoval po zemlji moral staliti jedro/plašč in ga spraviti v pravilno gibanje.
dannyer
09. 12. 2014 13.39
+1
proces tertaforme bi traja od 50 do 200 let . mars ima malo ščita tu pa tam . če imaš srečo tu pa tam je celo 17 stopinj na njem redko ampak se zgodi . dejstvo je da bi ga morali segreti z co2, pa to da stopimo led na severu in jugu z bombami . govori se o tovarnah samo to bo stalo na tisoče milijard . zato bodo šli v daljši proces . z dobrimi 1,5 milijardami lahko spraviš človeka v vesolje in to večkrat . mala postaja kot skayleb -ki je vredna 1,6 milijarde lahko spraviš gor .do lune rabiš 2,6 -4 milijarde seveda rabiš infrastrukturo . do marsa pa 25 milijard .po novi tehnologiji luna je pa prihodnost na nje je zelo dober element ki je energija prihodnosti 15 tisoč ton je vrednih več kot 18 milijard evrov . do tja pa rabiš samo 2,5 milijarde +nazaj je tudi v računu . sestrelitev raket je med 22 milijoni -ameriški pa so do 32 milijoni .
zvit kot presta
10. 12. 2014 11.14
ata janez
09. 12. 2014 11.58
+13
Madona,kako čas hitro mineva.Ravno tako se mi zdi,kot,da je to bilo včeraj.
zvit kot presta
09. 12. 2014 12.05
+7
Martian
09. 12. 2014 11.34
+16
dobro jutro... sej zarad tega smo pa prišli na Zemljo...ker smo Mars čist uničili..
V3PI7D3
09. 12. 2014 11.12
+25
Mars, Twix, MilkyWay, Snickers, tudi tam je voda.
igorli
09. 12. 2014 11.13
+2
zemljemerec
09. 12. 2014 11.00
+16
in zato verniki še vedno verjamejo, da je bog ustvaril Zemljo...v sedmih dneh.
pe?navodo
09. 12. 2014 11.11
+4
SEVEDA. kaj misliš da je en božji dan dolg 24 ur ali da se spreminja ob vsakem večjem potresu
Miki777--
09. 12. 2014 11.22
+13
starprofi odlična ideja... namreč biblični zanesenjaki so to skopirali od Vedskih arijcev. V Vedah je namreč 1 božji (Brahmin) dan enak 4,32 MILIJARDE človeških let, kar pomeni, da je "bog" ustvaril zemljo in živa bitja na njej v 7x4,32= 30,24 MILIJARDAH let... Abrahamski svečeniki so namreč kopirali veliko znanja od Babiloncev, SUmercev, ki pa so to znanje kopirali od Arijcev...le ti so nekoč verjeli, da je Mars bil sestrski planet Zemlje...
Martian
09. 12. 2014 11.33
+17
kakšnih 7 dni?sej ni Bog SCT najel.... on je Zemljo ustvaril v šestih dneh..ta sedem dan je lenaril..
Miki777--
09. 12. 2014 11.38
+4
tedy
09. 12. 2014 13.42
+0
Miki777-- 30 miljard let, medtem ko je vesolje staro 13.8?
DonMiltonFriedman
09. 12. 2014 13.59
starprofi je čisti primer totalnega verskega fanatika. Nekoč je rekel, da je v Bibliji dokaz o obstoju črnih lukenj. Naj vam mojster citira tiste verze, ki govorijo o črni luknji. Za moje pojme bi lahko govorili tudi o WC školjki. Zakaj je bog dal fosile v tla? Da preizkuša našo vero verjetno? Zakaj se je tko potrudil, da je priredil vse dokaze tako, da kažejo na evolucijo? Če je to res bog naredil, se more delat norca iz človeštva.
Miki777--
09. 12. 2014 14.42
+2
tedy, vesolje je veliko starejše in večje za vsaj 11,3 krat...(okoli vidnega vesolja obstajajo namreč še drugi "obroči" oz. materija, ki je prav tako narejena iz veliko starejše "mase" ob eksploziji. Ta masa se je razširila za vsaj 11x toliko, kot se je ta zgodila od 13,8 milijarde let - iz stališča Rdečega zamika,...) Namreč znanstveniki ne vidijo, kaj je onkraj "jat" galaksij...Vsako leto se namreč "rojstvo" vesolja pomika nazaj v zgodovino...
Miki777--
09. 12. 2014 14.58
+2
Pojav Črnih lukenj je podoben pojavu dol. organelov ali struktur v vaših celicah. (in kljub vsemu obstaja in funkcionira, čeprav "nima možganov")... Namreč okoli vesolja obstajajo druga vesolja, ki tvorijo tkivo in to tkivo tvori višja bitja oz. strukture, neko zaporedje, ki "živi". Dokazano je, da npr. črne luknje dol. zvezd sploh ne požirajo oz. se jim "izmikajo", kar nakazuje na neko dol. "življensko" stopnjo razvoja vesolja samega... na tako veliki ravni...
dzun-tao
09. 12. 2014 14.59
ne vem če so verniki tolk mimo ko ti, to so samo prispodobe o sedmih dneh pa tako naprej ;)
Miki777--
09. 12. 2014 15.07
+4
to so prispodobe za teologe. Za Vedske znanstvenike pomeni 1 Brahmov dan 1 kozmični dan, kar nima skoraj nobene veze z "bogovi" kot taki, ki si jih teologi in mistiki predstavljajo... V ozadju za tem znanjem stoji eno enormno znanje (Veda) o vesolju, ki ne obstaja od leta 1500 pr. n. (judokrščanskim) štetjem, temveč vsaj 100 000 let... Teolog bo v besedi Nakšatra (Sinodialni mesec) videl neke primitivne kmete, ki verjamejo v duhove, bogove z obrazi, medtem pa bo npr. Arijski mislec v tej besedi videl vse prej kot to... Koledar z sinodialnim pojavom Lune v 9 zvezdnih točkah, ki se 3x ponovijo na nebu. Ta prekrivanja bo poimenoval "bog". Bog ni nič drugega kot astronomsko ime za dol. ozvezdja. Ker je um ustvarjen bolj za gledanje, so si stvari lažje ljudje predstavljali vizualno in ozvezdja opisali v obliki "bogov" (živali)... na nebu... Npr. beseda Človek izvira iz besed: Čelo in Vek. To pa najdeš v opisu zgodbe o Marsu in Šivi, oz. Slovenskem bogu svetovidu..."3. oko" (v indiji, egiptu,...) ni nič drugega kot opis podobnosti med bogom in človekom; oba sta višje inteligentni bitji (z razliko od nekaterih neandertalcev), ki se od opic razlikujeta z ravnim čelom, čelo je namreč center za "dušo", Pseudo-Aristotle v svoji Physiognomica omenja čelo, kateri poveljuje bog Mars (Šiva, Svetovid)...
flojdi
09. 12. 2014 20.17
....čebu(čelo) in vek sta lahko samo izvor""besede človek v Slovenščini...., kako neki se reče čebu in vek po indijsko...?...( sicer pa zanimivo