Štajerska varda je skupaj s svojim poveljnikom Andrejem Šiškom pred slabim tednom v Sloveniji dodobra dvignila prah. Ko pa se je prah presenečenja ob posnetkih, ki jih pri nas nismo najbolj vajeni, pričel počasi polegati, pa so se začele odkrivati podrobnosti, ki sprožajo več vprašanj kot odgovorov. Kdo je panter, ki bo zamenjal naš Triglav? Zakaj je Šiško našo vojsko imenoval črni panter, policijo pa rdeči? In od kje se je naenkrat pojavil še beli panter? Pa je res panter tisti simbol, ki je od vseh najbolj "slovenski"?
Panterjevi stoletni skoki – od rimskih kamnov do srednjeveških pečatov
Odpravili smo se po sledeh panterjev v slovenski zgodovini. Kje in kdaj se je pojavil in zakaj se je panter znašel v simbolih slovenskih varnostnih organov?
Teorijo o "karantanskem panterju", ki naj bi se pojavljal v grbu Karantanije, je leta 1981 razvil pokojni ekonomist Jožko Šavli. Šavli je trdil, da črni panter izhaja še iz časov rimske province Norik, na ozemlju katere se je pozneje razvila Karantanija. Vse skupaj je povezal z rimskim kamnom nad glavnim vhodom v stolnico Gospe Svete na Koroškem iz 2. stoletja, kjer naj bi bila upodobljena panterja, in svoje trditve zaokrožil s prenosom lika v skoraj tisoč let poznejši srednji vek, kjer se domnevno isti simbol pojavi na pečatu Otokarja III., mejnega grofa dežele Štajerske.
Venetska teorija in panterjev grb s skupno usodo zavračanja s strani zgodovinarjev
Šavli je svojo teorijo o črnem panterju kot najstarejšem slovenskem grbu vneto zagovarjal, kljub jasnim in odločnim nasprotovanjem akademskih zgodovinarjev, ki so vse od začetka negirali povezave zgodovinskih virov, na katerih je temeljila Šavlijega teorija.
Svoja dognanja je večkrat branil z očitki o politični motiviranosti zgodovinarjev, ki so mu nasprotovali. Šavli je bil tudi eden vodilnih zagovornikov venetske teorije, ki predpostavlja, da Slovenci nismo potomci Slovanov, ki so se na našem ozemlju naselili nekje okrog šestega stoletja, temveč izhajamo iz t. i. ljudstva Venetov, ki so živeli na našem ozemlju že prej. Tudi ta teorija je bila v akademskih krogih široko zavrnjena.
'To nima zgodovinske podlage in stroki je to jasno'
Zgodovinarji, ki se podrobneje ukvarjajo s karantanskim obdobjem, vse Šavlijeve povezave panterjev v slovenski zgodovini zanikajo. Eden takih je tudi zgodovinar Peter Štih: "Gre za neko nerazumevanje zgodovine ali za zavestno manipuliranje s temi simboli."
O kamnu na stolnici Gospe Svete pravi: "To je bil rimski čas in niti ni šlo za grb. Če gledamo rimske kamne, bomo na njih marsikaj našli, to interpretirati v luči deželnih grbov pa je malce smešno."
Tudi pečat Otokarja III. po njegovem mnenju ne dokazuje teorije o panterju kot karantanskem bojnem znaku: "Otokar je živel v 12. stoletju in je bil štajerski mejni grof. V tem času je obstajala vojvodina Karantanija oz. Koroška in on ni bil njen vojvoda. Gre za dve ločeni deželi."
Svoje besede Štih še podkrepi: "Ko je obstajala Karantanija, se grbi sploh še niso pojavljali. V zgodnjem srednjem veku grbi ne obstajajo, recimo tudi Karel Veliki ni imel svojega grba. Dokumenti iz časa Karantanije, nekje do leta 1000, kasneje imamo že vojvodino Koroško, ne izpričujejo takih znakov."
"Grbi se pojavljajo hkrati z okrepljenimi vitezi, ki so imeli zakrite obraze in so se preko upodobljenih živali na ščitih prepoznavali. To pa se v Evropi pojavlja šele nekje od 11. stoletja naprej," še doda Štih.
Bel, črn in rdeč – vsi 'slovenski' panterji
Preskočimo, kot panter, nekaj stoletij in poglejmo, kako se kolekcija raznobarvnih panterjev pojavi v Republiki Sloveniji. Z upodobitvijo belega panterja na bojni zastavi Štajerske varde, se je pri nas torej pojavil še tretji panter, ki sedaj poziva preostala dva – črnega ter rdečega, da se mu pridružita.
Samooklicani poveljnik Štajerske varde in dežele Štajerske Andrej Šiško nam je že v ponedeljek pojasnil, da se beli panter na bojni zastavi Štajerske varde ni znašel po naključju. Izhaja namreč iz grba štajerske dežele iz 12. stoletja.
To zgodovinsko dejstvo potrdi tudi dr. Štih: "Belega panterja srečamo v štajerskem deželnem grbu. To je zgodovinski grb in avstrijska dežela štajerska ga ima še vedno v svojem grbu. Nima pa s Karantanijo nobene zveze, razen da je bil del Štajerske včasih tudi del Karantanije."
Torej bi lahko rekli, da ima od vseh zgolj beli panter dejansko podlago v zgodovinskih virih. In kje najdemo preostala dva?
Panter, črn in rdeč, vojaški in policijski, predvsem pa ne karantanski
S pomočjo Hervardov, ki na svojih grbih uporabljajo prav simbol karantanskega panterja, si je "divja mačka" utrla pot celo na embleme Slovenske vojske in policije. V znakih Poveljstva sil in Generalštaba Slovenske vojske se pojavlja črni panter, medtem ko je specialna enota policije uporabila rdečega. Pripadniki specialne enote so si zaradi tega tudi nadeli vzdevek "rdeči panterji".
Na slovensko vojsko smo naslovili vprašanje v zvezi z njihovimi emblemi. Predstavnik za stike z javnostjo Simon Korez nam je odgovoril: "Oznaka poveljstva sil SV je v obliki ščita gotskega umetnostno zgodovinskega obdobja. Osrednji simbol na njem je panter, ki je že v vojvodini Karantaniji ponazarjal bojni znak. V njegovem ozadju so vidni trije združeni simboli, ki predstavljajo komponente, ki jih združujejo sile SV: meč za kopenske sile, krila za letalstvo in sidro za mornarico."
Skratka, Slovenska vojska se z akademsko zgodovinarsko srenjo pač ne strinja in citira "Šiškovo" verzijo zgodovine našega naroda, temu zgledu pa sledi tudi policija.
Andrej Šiško – uradni zgodovinarski 'akademik' slovenske policije
Kako se je rdeč panter znašel v znaku policijskih specialcev, pa so odgovorili v knjigi, ki jo je ob 40-letnici specialne enote izdalo notranje ministrstvo. Posebno poglavje imenovano "Karatanski panter – simbol Specialne enote", se sklicuje na samega "štajerskega vojvodo" Andreja Šiška.
Ironično v uvodu omenjenega poglavja policija izpostavi, da je "ohranjanje visoke stopnje operativnosti enote zagotovilo, da resen kriminal in terorizem v Sloveniji ne bosta nikoli zavladala," avtor nadaljevanja tega poglavja pa je danes, pet let pozneje, obravnavan zaradi suma najhujših kaznivih dejanj zoper suverenost Slovenije, s kakršnimi policija v obdobju samostojne države še ni imela opravka.
Del o panterju, ki temelji na Šiškovem opisu zgodovine, zaključijo z besedami: "Panterjevi rogovi kot simbol moči, vztrajnosti in žilavosti upodabljajo značilne lastnosti pripadnikov SE."
Sodišče: 'Karantanski panter je simbol posebnega javnega pomena v Sloveniji'
Teorijo karantanskega panterja pa očitno priznava tudi sodna veja oblasti. Upravno sodišče Republike Slovenije je namreč karantanskemu panterju dodelila "posebni javni pomen". Gre za dobesedno interpretacijo iz sodbe U 2369/2008, v kateri je sodišče ugotovilo, da je za takšno opredelitev "odločilnega pomena dejstvo, da je karantanski panter v Uredbi o položajnih oznakah in uniformi policije opredeljen kot znak specialne enote policije."
Teorijo sodišče v svoji odločbi celo neposredno navaja s spletne strani društva Hervardi. Med drugim izpostavi tudi povezavo panterja z rimskimi kamni: "Heraldična uporaba podobe črnega oziroma karantanskega panterja izhaja še iz časov Karantanije, najstarejše in najpomembnejše plemenske kneževine v vzhodnoalpskem oziroma slovenskem prostoru od 7. do začetka 11. stoletja. Panter je ohranjen na več kamnitih spomenikih iz tiste dobe."
Hervardi, s Šiškom na čelu, so tako uspeli v verodostojnost svojih navedb prepričati tudi sodišče, ki je zavzelo stališče, da moramo panterja, ker ga na svojih našitkih nosijo policijski specialci, še posebej zaščititi.
Transformacija 'rdečih zmajev' v 'rdeče panterje'
Isti simbol specialne enote je bil sicer takoj po osamosvojitvi opisan kot zmaj in ne panter. Torej je sredi svojega obstoja rdeči zmaj, preko posodobitve definicije in ne spremembe oblike, doživel "nadgradnjo" v panterja.
Izbiro panterja notranje ministrstvo v že omenjeni knjigi razloži z besedami: "Upoštevajoč njegovo slovensko poreklo in starodavno simboliko dobrega nad zlim, prijatelja vseh živali, razen zmaja, ki predstavlja hudiča, kot simbol boja med svetlobo in temo, je panter prava izbira za simbol SE, ki s svojo usposobljenostjo in opremljenostjo uspešno premaguje in zatira tudi najhujše oblike zla."
Samega hudiča so torej elegantno zamenjali z njegovim sovražnikom. Čeprav je podoba ostala ista.
Zgodovinar Štih znak specialne enote policije kratko komentira z besedami: "Očitno je to šlo po neki nestrokovni liniji. To je škandal svoje vrste."
Panter kot simbol upora živi naprej
Panter kot karantanski bojni znak je za določene skupine postal simbol upora – pojavlja se na protestnih shodih, navijaških rekvizitih, nepogrešljiv pa je seveda na tekstilni kolekciji trenutno vodilnega slovenskega upornika Andreja Šiška.
Odprto pa ostaja vprašanje – kdo je pristojen, da za izbiro simbolov varnostnih organov pojasnjuje zgodovino? Doslej je bil to očitno organizator paralelnih varnostnih formacij, ki je bil celo tako drzen, da je državne organe, ki so mu zaupali argumentacijo in izbiro svojih simbolov, pozval k pridružitvi.
KOMENTARJI (437)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.