POPKAST

Bi starejše in bolne silili v evtanazijo, da bi prihranili?

Ljubljana, 23. 03. 2023 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Sara Volčič
Komentarji
194

85-letna vdova, hudo bolna, z bolečinami, skoraj ves čas sama doma, z nizko pokojnino, stikov s svojci ni veliko, ker otroci delajo od jutra do večera. Čemu živeti? Ali je to dostojno življenje? In kaj bi ta oseba naredila, če bi pri nas evtanazijo uzakonili? Ali pa drug primer, 87-letni gospod z demenco, priklenjen na posteljo, v svojem svetu, četudi je ves čas vesel. Finančno in časovno veliko breme za svojce, ki ne morejo niti na počitnice zaradi njega. Sam o tem ne more odločati, kako bodo odločili svojci, če uzakonimo evtanazijo? V tujini, kot boste izvedeli v Popkastu, se dogaja marsikaj.

Mlada oseba, a polnoletna, da lahko sama o sebi odloča, ki ima hudo depresijo in postravmatsko stresno motnjo, ker je doživela nekaj res groznega v mladih letih, in zdaj, po recimo šestih letih neuspešnega zdravljenja še vedno hudo trpi in ne vidi izhoda in svetle prihodnosti pred sabo. Bi tudi v tem primeru z uzakonitvijo evtanazije omogočili mladi osebi, da svoje življenje dokonča, kajti, kdo lahko zatrdi, da je telesna bolečina hujša kot duševna?

"Slovenska družba ni primerljiva z družbami oziroma državami, kjer so evtanazijo legalizirali. Nizozemska, Belgija, Luksemburg, Kanada, Švica, Nova Zelandija ... V vseh omenjenih državah je zdravstveni sistem bistveno drugače razvit, kot je pri nas. Tudi socialne razmere so drugačne, ljudje so materialno bogatejši, niso pahnjeni v finančno stisko. Denar velikokrat pomeni tudi boljše zdravje, saj z denarjem bolj zdravo živimo, jemo, potujemo, si kaj privoščimo. Imamo zdravstveni sistem, ki je kadrovsko močno podhranjen, zdravniki bežijo, sestre bežijo ... V teh razmerah uvajati evtanazijo je zelo zelo nevarno," v Popkastu pove filozof, ki se že dolgo ukvarja s tem vprašanjem.   

Tudi okoli vprašanja evtanazije, okoli katerega se v Sloveniji vrtimo že vrsto  let, se naša družba deli na dva dela. Toda ali je polarizacija pri takšnem vprašanju sploh na mestu? Prof. Dr. Borut Ošlaj z Oddelka za filozofijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani izstreli kot iz topa: "Nikakor. Namera, ki jo čutim v ozadju tega vprašanja, je eminentno etična. Večinoma se ljudje, tudi če gre za bistveno manj kompleksna vprašanja, kot je evtanazija, ponavadi odločamo pro ed contra zelo pogosto. Kar pomeni, da ne želimo ali ne zmoremo ali nismo v razmerah, da bi zavzeli ali se vsaj trudili zavzeti neko objektivno oziroma nepristransko mnenje. Temveč se raje ali iz udobnosti morda zaradi vnaprejšnjih prepričanj, načina vzgoje, političnih, svetovno nazorskih opredelitev odločamo za neko pozicijo, ki je blizu temu, s čimer se identificiramo. Kar je naše vzgojno ali ideološko poreklo," še dodaja filozof.  

Če bi pa želeli biti neka kritična družba, pa bi morali iskati neko nepristransko presojo. Na žalost je tudi vprašanje evtanazije, poudarja sogovornik, položeno v zibko našim vnaprejšnjim prepričanjem. "In če so ta vnaprejšnja prepričanja umeščena v ideološko politične okvire, potem smo lahko že vnaprej prepričani, da bo nek družbeni dialog ali diskurz na to temo šel v napačne vode. Zlasti v našem prostoru to vedno znova opažamo."

Težko se je vživeti v terminalno bolnega ali nekoga, ki je priklenjen na posteljo v neodzivnem telesu, ali nekoga, ki doživlja neznosne bolečine, dokler nismo na njihovem mestu mi ali vsaj dokler se v takšnem stanju ne znajde kdo od nam ljubih oseb, zato me zanima, ali bi sogovornik  na njihovem mestu pomislil sam na evtanazijo? "To je vprašanje, ki si ga prej ali slej zastavlja vsak od nas. Nihče od nas ne želi trpeti, če pa že, gre za neke patologije. Načeloma in človeško je, da se vsi, pa ne samo ljudje, tudi živali, izogibamo sleherni bolečini. Še zlasti, če gre za neko nevzdržno trpljenje, vezano na neozdravljivo bolezen, so to pomisleki, ki se nas bodo slej ali prej dotaknili. Tudi sam ne bi želel ne zase ne za koga drugega, da umira v nevzdržnih bolečinah," pove iskreno.  

Toda sami zase vnaprej ne moremo napovedati, kako bi ravnali, če bi se nam zgodilo kaj podobnega. Če kot zdravi, močni, aktivni posamezniki družbe razmišljamo, ali bi želeli živeti, če vsega tega ne bi več imeli, verjetno danes mislimo, da ne. A ko se človeku zgodi kaj zelo težkega in na takšne sem v svoji novinarski karieri že večkrat naletela, se človek ob težki izkušnji praviloma tudi sam spremeni, dobi neke nove vrednote, nek nov vpogled v življenje. Nedolgo tega sem opravila razgovor z mladeničem, ki je po skoku v vodo postal tetraplegik. Seveda je prve tedne po nesreči želel umreti, a danes, nekaj let po nesreči, ki ga je priklenila na invalidski voziček, živi polno, srečno življenje  in slehernega sogovornika spravi v dobro voljo, saj radost v njem kar poka po šivih.

Filozof Ošlaj navede še en primer izpred nekaj desetletij, ko je v Franciji pritegnil pozornost javnosti moški, ki je imel "lock in" sindrom, zaprt je bil v svoje telo. "Šlo je za bolj ali manj vegetativno stanje človeka, ki mu nihče ne bi pripisal neko občutenje življenja, kaj šele oblike sreče in zadovoljstva. A je po naključju njegova zdravnica ugotovila, da je sposoben komunicirati s trepalnico in zatem je samo s tem gibom ta oseba, ki je bila zaprta v svoje telo, ki je več ali manj vegetirala, napisala knjigo Metulj in skafander. Izkazalo se je, da je ta moški bolj intenzivno in globlje doživljal življenje kot marsikdo izmed nas. Kar pomeni, da je zelo težko od zunaj  presojati, kaj se z nekom dogaja." Ošlaj meni, da bi bila uzakonitev evtanazije za našo družbo neprimerna, saj naša družba za to še ni dozorela.  

Pri dokončanju življenja obstajata dve obliki pomoči, ki jih v svojem osnutku zakona navaja Srebrna nit, Združenje za dostojno starost. Ena je usmrtitev na zahtevo, ko zdravnik osebi, ki si želi umreti, vbrizga smrtonosno učinkovino ali pa se pacientu samemu dopusti, da usmrti samega sebe, pri čemer mu zdravnik asistira na način, da mu to učinkovino dostavi in jo oseba sama zaužije. Tu gre za asistenco pri dokončanju življenja. Sogovornik razume, da če je edini način, ki ga poznamo, da nekomu olajšamo trpljenje in bolečine, usmrtitev človeka na njegovo zahtevo, nekateri v skrajnih razmerah posežejo tudi po tem ukrepu. Toda veliko pred tem bi morali pogledati, ali smo res naredili vse, da bi nekomu olajšali bolečine, trpljenje in stisko, v kateri se je znašel. Premik v pravo smer, je prepričan prof. Ošlaj, je okrepitev paliativne oskrbe. Dober zgled so Jesenice, kjer služba za paliativno oskrbo res dobro deluje in s tistih koncev ni pozivov k uzakonitvi evtanazije, saj je za ljudi, ki so bolni in trpijo, dobro poskrbljeno. Prav tako imamo v državi samo en hospic. Tudi če vprašate ljudi, ki imajo "to srečo", da lahko tam preživijo svoje zadnje dneve ali tedne, nihče od njih ne bi želel prej umreti ...  

Pri vprašanju evtanazije je treba pogledati širše, poudarja, v kontekst  spreminjanja naših družbenih vrednot. In te gredo v smeri želje po lepem življenju in ugodju. Kvaliteta življenja je  postala nova vrednota, ki je pomembna, za marsikoga tudi odločilna pri argumentih, zakaj je treba uzakoniti evtanazijo. "Namreč, ljudje smo čedalje manj pripravljeni živeti, kar je nekako razumljivo, v stanju, ki je neugodno, neprijetno, povezano z bolečinami, trpljenjem. In to povezujemo s kvaliteto življenja," poudarja Ošlaj.    

A ne le bolezen in skrajne bolečine, socialne razmere, v katerih živi marsikateri starostnik, so na meji vzdržnega in že zelo daleč od pojma dostojna starost. "Problem naše neoliberalne družbe je, da ljudi, ki ne k prispevajo bogastvu družbe, ki ne koristijo več, relativno prej odrinemo na rob. Pred fizično smrtjo, grobo rečeno, veliko prej nastopi socialna smrt," doda.  Velikokrat so ti starejši ljudje osamljeni in tudi njihovi svojci pogosto nimajo časa zanje, zato ker so bodisi zaposleni od jutra do večera, lahko pa gre tudi za predstavo o tem, kaj nek starejši človek sploh še pomeni znotraj in zunaj družinskega kroga.

Naša družba se stara, starejši živijo vedno dlje, zato imajo tudi več bolezni hkrati, zbolevajo pogosteje za demenco in pomenijo tudi velik zalogaj za zdravstveno blagajno, ki se pri nas že dolgo lomi. Močno zaskrbljujoče za sogovornika je to, da se v osnutku zakona o evtanaziji Srebrne niti navaja finančne prihranke, ki jih bo država imela, če bi bolj kot za vlaganje sredstev v paliativno oskrbo poskrbela za hitro uveljavitev zakona o evtanaziji. "Ta moment prihranka ni nekaj, kar je nepomembno s strani odločevalcev, zakonodajne veje oblasti, zlasti v razmerah, v katerih je zdravstveni  sistem izrazito finančno in kadrovsko podhranjen in ne moremo zagotoviti niti osnovne oskrbe nemajhnemu številu državljanov. Kako naj potem premoremo zadostna sredstva, da bi okrepili paliativno oskrbo in mrežo hospicev  po državi in na ta način poskrbeli, da bi ljudje umirali brez bolečin, bolj dostojanstveno?" Evtanazija bi bila seveda cenejša. In če vemo, da se skoraj polovica, po nekaterih izračunih pa še več kot polovica sredstev v  zdravstveni blagajni, namenja za zadnje mesece življenja, je vprašanje, kaj bi takšna možnost v naši državi vse potegnila za sabo. Zlorabe so torej na dlani. Da se res dogajajo, boste s konkretnimi primeri iz tujine še izvedeli v Popkastu.  

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (194)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

EUROPA
21. 04. 2023 18.43
-2
Astronomska naravna smrt - ne evtanazija. Vsi ste zblazneli.
EUROPA
21. 04. 2023 18.42
+1
Najprej naj se evtanazirajo KOVID PREVARANTI!!!!!!!!!!!!!!!!
GenerausGTI
24. 03. 2023 14.05
-3
ful bote prihranili
pepikrlinca
24. 03. 2023 13.57
+1
Največ bi prihranili, če bi politike po enem mandatu evtanizirali.
nestabilen
24. 03. 2023 13.17
+3
Cerkveni si zelijo nebes,umret pa nocjo cetudi trpijo.Logika.
bojer
24. 03. 2023 12.52
+1
Žalostno, marsikomu bi evtanazija ustrezala in to od svojcev do inštitucij. Zagotovo bi pa bila na mestu rešitev ljudem in ne zgolj starostnikom, ki nimajo nobenega "življenja" razen takih in drugačnih dodatkov iz farmacevtskih hiš in sprenevedanja.....
GenerausGTI
24. 03. 2023 12.53
-2
in to itak iz prve roke veš, ampak študije kažejo pa drugače.
GenerausGTI
24. 03. 2023 12.53
-1
GenerausGTI
24. 03. 2023 12.54
-2
se prej pa ukradt tastarga pa ga pelat do notarja, kot se je to pred kratkim zgodilo. policija pa 0
bojer
24. 03. 2023 12.59
Perestrojka, verjamem, da tudi ti veš o kraji "tastarih" iz "prve roke".
GenerausGTI
24. 03. 2023 13.07
+1
GenerausGTI
24. 03. 2023 13.08
+1
pride policija nardi zapisnik čez nekaj dni ni več tastarga.
GenerausGTI
24. 03. 2023 12.49
+3
starejše onemogle je treba sam pustit pr mer, da si sami zaželijo evtanazijo.
GenerausGTI
24. 03. 2023 12.50
+0
in naši vrli doktorji, ki so med korono zapirali ambulante, naj jim to omogočijo in aplicirajo zdravilo.
GenerausGTI
24. 03. 2023 12.51
-1
policaji pa naj zraven stojijo, da bo vse legitimno, tako kot to zdaj tudi je.
Jani.
24. 03. 2023 12.13
+8
Naslov članka je zgrešen ali pa vsaj provokativno zapisan. Lahko bi bilo zapisano tudi ravno obratno vprašanje. Bi starejše in bolne silili v "življenje", da bi farmacevtska industrija še naprej služila na trpečih in neozdravljivih?
nestabilen
24. 03. 2023 13.15
+2
Divjecesnje
24. 03. 2023 12.09
-3
V islamu poskrbijo za starse niti na misel jim ne pride da je kaj drugega na prvem mestu kot npr dopust. Vseeno se najdejo ljudje ki so proti muslimanom a konec koncev so oni tisti, ki zivijo pravilno zivljenje
Jani.
24. 03. 2023 12.08
+3
Absolutno podpiram saj nihče ne bi smel trpeti v bolečinah do svojega bridkega konca, če se ve, da zanj ni ozdravitve. Služi pa samo farma. Vsak mora imeti pravico odločati o svojem telesu oz. življenju. V kolikor tega ni zmožen lahko odločijo o tem svojci oz. bližnji katere je pred tem pooblastil sam, ko je bil pri polni zavesti.
Fakeprofil
24. 03. 2023 11.45
+5
Da ljudem, ki ne zmorejo več bolečine ne omogočimo dostojne smrt (da se morajo obesiti) je milorečeno nečloveško. Zdravstvo bo šlo še samo navzdol (sploh za nižji revnejši sloj), zato bo samo še več ljudi, ki se bodo(-mo) prisiljeni zazibati. Sramotno in žalostno.
Xdata1
24. 03. 2023 09.58
+2
Pri nas je potrebno vse kaj drugega spremeniti in da bi ljudje v stiski imeli podporo. Zdravstvo je osnova, pa še ta sploh ni na nivoju.
Fakeprofil
24. 03. 2023 11.46
+1
In kaj se bo drugega spremenilo. Nič, kot že 20 let.
Rob123
24. 03. 2023 09.43
+5
Po zakonu jim pripada negovalka ne pa pisat neumnosti da domači ne morejo na dopust Če je tako država krši zakon in potrebno reševati očitno preko sodišča.
Rob123
24. 03. 2023 09.41
+9
Država ne pomaga in je njihova skrb verjetno znebiti se upokojencev sam skrbim za mamo ne dobi pomoči ki ji pripada za pošiljanje denarja neki skorumpirani Ukrajini pa ga ne znamka.Sramota
DAEMONIUM
24. 03. 2023 09.17
+0
Prvo kot prvo taksen zakon, ko je po moje vsekakor v upravicenih primerih potreben pa NIKAKOR ne bi smela sprejemati ta vlada kjer ga vzhiceno napoveduje klakocarka v rdecih cevljih oz nrki ficferic kot je mesecnik in glede na nacin dela te vlade bo bog ve kaj vse uzakonjeno saj imajo 52 glasov pa lahko kot naslednje uzakonijo avtanazijo debelih ljudi.
METKA102
24. 03. 2023 09.14
+8
Zadeva brez pravega odgovora. Karkoli bi se naredilo, ne bi bilo za vse prav. Vedeti je treba, da je smrt dokončna, da ni popravka. Ravno danes je obletnica smrti moje mame, ki je trpela za še vedno najhujšo boleznijo, ki jo je uničila. Kako ravnati? Ko te odpustijo iz bolnišnice v neznosnih mukah? Ko ne pomaga več niti morfij? Ne vem, dragi odločevalci in tudi nekateri, ki niste bili prisotni pri taki smrti. Moral bi biti zakon, ki bi pustil odločiti individualno. Kako pa preprečiti zlorabe? Zaradi slabih ljudi, trpijo dobri ljudje. Kot vedno.
Kmječki Poba
24. 03. 2023 08.38
-1
se strinjam, samo morajo meti vse boosterje
cakalnica3
24. 03. 2023 08.33
+10
Zame je dejstvo, da uzakonitev evtanazije pomeni tudi tako ali drugače siljenje ljudi, da "predčasno" zaključijo svoje življenje. Naj se še toliko govori o varnostnih mehanizmih, tega se pač ne da preprečiti. Takšni in drugačni pritiski svojcev, ki bi med drugim tudi radi dedovali ... so pač neizogibni in starejši, so pač tisti šibkejši člen, ki tudi iz usmiljenja do dedičev, predčasno odide. Pa seveda, ker noče biti v napoto, ker "je tako prav", da nisi "odvečen". Ob tem se vzpostavi tudi "kultura" zgodnejših odhodov, ki starejše sili, da čim prej odidejo. Zadeva je problematična, kar se vidi tudi na zahodu (npr. Belgija), ker ni pravih "zavor", da se evtanazija ne bi zlorabljala tudi pri mnogokrat čustev prepolnih mladostnikih. S smrtjo se ne bi smeli kar tako igrati. Seveda pa sem zelo proti, da nekoga za vsako ceno držimo ne vem koliko časa na aparaturah, še zlasti, če ni realnega pričakovanja po izboljšanju. A za to je že sedaj poskrbljeno.
džonborno
24. 03. 2023 08.24
+9
Cilj farmacetvskega lobija je, da bi ljudje živeli 200 let od tega 150 ob suportu vreče tablet tedensko. Tako da evtanazija ne bo uzakonjena
Mozart60
24. 03. 2023 08.21
+7
Zelo teško vprašanje glede evtanazije, sam imam taščo ki je nepokretna 27 let,to pomeni v plenicah zdaj je v domu ostarelih že nekaj mesecev.Mislim da tu po mojem mnenju najbolj trpijo svojci ki skrbijo za tako teško bolanega svojca,to govorim iz lastnih izkušenj.Seveda bo marsikdo rekel saj ne veš kaj čaka tebe,res je ne vem kaj me čaka,samo dejstvo je da tak teško bolan človek veliko breme za svojce.In so primeri da tisti ki morajo skrbeti za teško bolanega svojca tudi sami zbolijo od obremenitev fizičnih in psihičnih,in so primeri da celo prej umrejo.In tako če me vprašate glede evtanazije res ne vem kaj bi rekel,teško vprašanje,bojim se če bi sprejeli ta zakon da bi ga verjetno tudi zlorabljali.