Znanost in tehnologija

'Ne gre za boj za prevlado, ampak nas skrbi za vaše podatke'

Ljubljana, 25. 01. 2020 16.02 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Mirko Vorkapić
Komentarji
128

Dvoboj za moč in vpliv ali zgolj iskrena in nesebična skrb za zaščito podatkov in tehnološki napredek, ki bo svetu in človeštvu prinesel 'več, hitreje in boljše'? Področje 5G je stičišče tehnologije, geopolitike, varnosti družbe in posameznika ter večnih strahov pred novim in neznanim.

V četrtek se je v Ljubljani mudil Robert Stryer, namestnik pomočnika ameriškega državnega sekretarja za kibernetske in mednarodne komunikacije in informacijsko politiko, ki je med drugim pristojen za področje tehnologije 5G. Na pogovoru z novinarji, ki je potekal na ameriškem veleposlaništvu, je potrdil, da se je na temo tehnologije 5G srečal z nekaterimi vladnimi uradniki in jih seznanil tudi z ameriškim stališčem in zaskrbljenostjo glede varnostnih podatkov. ZDA namreč na tem področju večino svojih skrbi ter (ne)posrednih omemb usmerjajo na Kitajsko in njena vodilna podjetja na področju telekomunikacijskih storitev Huawei ter ZTE.

Obtožbe o kompromitiranju osebnih podatkov ter kraji intelektualne lastnine prihajajo v času rastočega vpliva kitajskih telekomunikacijskih podjetij na svetovnem trgu, predvsem na področju 5G. V tem sicer Američani niso osamljeni. Kot pove Stryer, še 14 držav Kitajsko vidi kot akterja, ki je "izvedel največje tatvine intelektualne lastnine v zgodovini". Tako je denimo Avstralija kitajskim podjetjem uradno prepovedala distribucijo 5G-opreme, močno pa jo odsvetuje tudi Japonska. "Tarča kitajskih napadov so bili ponudniki storitev v oblaku, napadalci pa so prišli do podatkov njihovih strank, vključno z bankami. Ukradene so bile celotne podatkovne baze. Tako so nekateri podatki pristali v rokah konkurenčnih podjetij iz Kitajske."

ZDA poudarjajo, da mora zato obstajati visoka stopnja varnostnih standardov, a kljub testiranju programske opreme nikoli ni mogoče v celoti ugotoviti njene ranljivosti. "Napredne države so namreč sposobne izkoristiti ranljivost v izvorni kodi in kompromitirati celotni sistem," opozarja Stryer in nadaljuje, da mora zaradi tega obstajati stopnja zaupanja med izumiteljem tehnologije, telefonskim operaterjem ter državo, v kateri se bo tehnologija uporabila. Tu pa seveda Američani vidijo težavo, saj pristojni za področje tehnologije 5G pri State Departmentu opozarja, da na Kitajskem ni vladavine prava in neodvisnega sodstva.

Stryer je še posebej zaskrbljen zaradi zakona o kitajski nacionalni obveščevalni sferi, ki je zabrisal mejo med obveščevalnimi agencijami in navadnimi državljani. To pomeni, da morajo državljani Kitajske ter tudi vsa podjetja, Američani opozarjajo tudi Huawei in ZTE, sodelovati pri zbiranju obveščevalnih informacij z državo, s tem pa da so ogroženi osebni podatki in intelektualna lastnina. "Gre za skušnjavo, kateri se Kitajska komunistična partija (KKP) ne bo mogla upreti," meni Stryer.

Prepričan je tudi, da je najbolj pomembno prepoznavanje lastniške strukture podjetij. Tako je večkrat poudaril, da je denimo Huawei v 99-odstotni lastni Zveze trgovinskih sindikatov Kitajske, ki da je neposredno odgovorna KKP. "Partija lahko sprejme ukrepe, ki podjetju nalagajo, da deluje po njenih navodilih. Ta podjetja namreč neposredno prejemajo sredstva od kitajske razvojne banke ter kitajske uvozno-izvozne banke. Če podjetja torej ne delajo po naročilu oblasti, lahko ostanejo brez pomembnih sredstev. Na ta način lahko KPP močno vpliva na podjetja."

Pri ugotavljanju lastništva se seveda zaplete. Podatek, da je podjetje v lasti sindikatov, seveda drži, a v Huaweiu zatrjujejo, da gre za izključno delavsko lastništvo ter da druge organizacije, vključno s kitajsko vlado, ne morejo imeti nadzora nad deležem v podjetju, ki torej pripada delavcem.

"Ne gre za boj za prevlado, ampak nas skrbi za vaše podatke"

Rastoča moč kitajskega gospodarstva in države, oboroževalna tekma ter navsezadnje trgovinska vojna med dvema največjima svetovnima silama so vsekakor dejavniki, ki jih je treba umestiti v kontekst bitke za 5G-tehnologijo. A se Robert Stryer s tem ne strinja. Na naše vprašanje, ali gre pri uvajanju 5G-tehnologije za boj za prevlado med hegemonoma ZDA in Kitajsko, namreč odgovarja, da ni tako, saj Američane skrbi zgolj varnost naših podatkov in intelektualne lastnine. "Gre za mednarodni red, ki zagotavlja pravico do intelektualne lastnine in zasebnosti ter poskus Huaweia in ZTE, da bi spodnesla te pravice. To trdim zato, ker na Kitajskem ni neodvisnega sodstva, prav tako pa ne vladavine prava, oblast pa uvaja zakone, ki ji dovoljujejo dostop do podatkov." Prepričan je, da bo kitajska politika še naprej ustvarjala razmere, v katerih pravice posameznikov in tujih korporacij niso zaščitene.

Huaweiu je poleg ZDA vrata zaprlo še 14 drugih držav.
Huaweiu je poleg ZDA vrata zaprlo še 14 drugih držav. FOTO: Shutterstock

Ob tem je izpostavil razmere v provinci Šindžang, kjer naj bi bilo po poročanju nekaterih zahodnih medijev zaprtih več milijonov ljudi, nekateri prav po zaslugi uporabe umetne inteligence in fotografij, ki so jih posnele nadzorne kamere. Američane zato skrbi pomanjkanje spoštovanja človekovih pravic na Kitajskem, zato si na tem področju želijo videti spremembe. "Zato je na ostalemu svetu, da pove: ’Ravno zaradi tega si želimo zaščite naših podatkov in podjetja, ki želijo poslovati z nami, morajo izpolnjevati te standarde, ki ščitijo osebno svoboščine.’ Ljudje in države po svetu se morajo zavedati nevarnosti, ki preži pri poslovanju s podjetji, ki imajo sedeže v državah, kjer vladajo avtoritarni režimi, saj te vlade morda ne spoštujejo vladavine prava in pravic njihovih državljanov."

Kitajci seveda vse skupaj vidijo malo drugače. Pri Huaweiu so že pred časom pozvali ZDA, naj predstavijo dokaze za domnevne kraje in vohunjenja, v katerih naj bi sodelovali Kitajci. Ustanovitelj podjetja Ren Džengfej je prepričan, da gre za politično motivirane obtožbe ter da si ZDA na ta način poskušajo zagotoviti primat na področju tehnologije in uveljavljati svojo moč, kot so to svoj čas počeli z razvijanjem jedrske tehnologije in oborožitve. Opozoril je, da bi lahko zahod z obstrukcijo kitajskih podjetji zanetil "drugo (tehnološko) hladno vojno".

"Vse, kar počnemo, je informiranje in deljenje naših pogledov o tveganjih in potencialih omrežij 5G," zatrjuje Stryer.
"Vse, kar počnemo, je informiranje in deljenje naših pogledov o tveganjih in potencialih omrežij 5G," zatrjuje Stryer. FOTO: Shutterstock

Kaj bi 'morala' storiti Slovenija?

Bitka za 5G v Sloveniji še vedno ni zaključena. V Washingtonu so sicer zadovoljni z ukrepi, ki jih je glede varnosti in zanesljivosti 5G-tehnologije v zadnjem času sprejela Evropska unija. Predstavnik State Departmenta je pri tem pohvalil tudi Slovenijo, ki je sodelovala pri ocenah tveganja in o ugotovitvah obvestila EU. Zatrdil je, da ZDA spoštujejo neodvisno voljo držav članic in si želijo, da bi se evropske države, tudi Slovenija, same odločile o ponudnikih. Sledi opomba: "Vendar mislimo, da je pomembno, da pri tem vaša država sprejme varnostne standarde na podlagi zavedanja o tem, kakšni zakoni vladajo v državah, kjer imajo ponudniki sedež."

Ob tem je dodal, da imata ZDA in Slovenija vzpostavljeno tesno sodelovanje skozi zvezo Nato, Združene države pa si prizadevajo za njegovo ohranitev. Ne želimo si, da bi bila denimo zmanjšana možnost interoperabilnosti vojaških sil, ki jo imamo danes, s tem, ko bi lahko določene informacije potovale skozi kompromitirana omrežja nezaupljivih ponudnikov.

Od geopolitike k strahu pred tehnologijo

Medtem ko ZDA in Kitajska bijejo bitko za svetovni vpliv, s tem pa tudi za primat nad 5G-tehnologijo, imajo nekateri posamezniki in civilne iniciative druge skrbi. Gre namreč za strah pred potencialnimi nevarnostmi, ki bi jih 5G lahko predstavljal za ljudi in okolje. Mnogi se namreč sklicujejo tudi na to, da na tem področju ni bilo izvedenih dovolj zanesljivih raziskav, ki bi dejansko pokazale, kakšne vplive bi lahko uvedba tehnologije imela. Ker je Styer obiskal Ljubljano le nekaj dni pred protestom proti 5G-omrežju, ki je potekal danes v središču Ljubljane, smo z njim spregovorili tudi o strahovih ljudi in očitkih glede pomanjkljivih raziskav.

Številne civilne iniciative nasprotujejo komunikacijski tehnologiji nove generacije.
Številne civilne iniciative nasprotujejo komunikacijski tehnologiji nove generacije. FOTO: Kanal A

"Pri nas je za ugotavljanje vplivov elektromagnetskega spektra na ljudi odgovorna Uprava ZDA za hrano in zdravila (FDA). Opravili so že več analiz glede vplivov z drugih naprav in radijskih oddajnikov. Mejne vrednosti, ki so jih postavili že za prejšnje tehnologije, bodo veljale tudi za 5G." Z mejnimi vrednostmi, ki jih je določila FDA, se je namreč strinjala tudi Zvezna agencija za komunikacije. Stryer je ob tem spomnil, da je za 4G značilen obstoj makropostaj, ki pokrivajo večkilometrska območja, medtem ko gre pri 5G za mikropostaje, ki bodo bližje uporabnikom. "Pri teh postajah bo mogoče zmanjšati njihovo moč in vpliv na človeka ter ostale objekte. Antene bodo bolj sofisticirane. Njihov žarek bo namreč lahko izsledil napravo in usmeril elektromagnetni spektrum od postaje do naprave. Zato obstaja več znanstvenih razlogov, da bo v primeru 5G dejansko manj izpostavljenosti elektromagnetskemu sevanju," je sklenil Stryer.

V ZDA je približno 100 mest, kjer tehnologija 5G že operira, poleg tega pa jo uporabljajo tudi v Južni Koreji. Verjetno pa bomo potrebovali še vsaj pet let, da bomo zaznali resnejše učinke delovanja 5G. Gre namreč za tehnologijo, ki se bo po zagotovitvah strokovnjakov vseskozi spreminjala in izboljševala.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (128)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

ni_mi_vse_eno
27. 01. 2020 18.36
+4
Ko nekdo govori, da ga skrbi za vaše podatke, takrat najprej pomislite, na kakšen način vam lahko ta isti vaše podatke ukrade. Kako se s podatki posameznikov trguje je lepo pokazal Snowden.
Svalbard
26. 01. 2020 10.42
+5
Evo pa so vam vrgl Kitajsko kost. Spet se bistvo pozabla, ker se gre za zdravje in se totalno odpove 5g. Ta je totalno nepotreben!!! Ga pa potrebujejo seveda “pastirji”, da bodo lahko v bodoče ofce pasl brez “tehnićnih ovir”!
einemeister
26. 01. 2020 10.39
+1
Ja ja Ameri so tukaj v podrejenem položaju, zato pa podpirajo proteste, isto kot bi se šli oni ustavitev jedrskega orožja za ostale na svetu razen za njih seveda.
aloalo
26. 01. 2020 10.25
+6
ali je 4G kej bolj nevaren
Marjan Smrekar
26. 01. 2020 11.23
+3
Da, izgleda, da je tehnologija G4 varnejša. Ne morejo UČINKOVITO izvajat prepoznavo obrazov in posledično ljudje niso zaprti. Če bi to izvajala ZDA, bi bilo danes n-krat toliko ljudi na cesti kot jih je zaradi podnebnih sprememb.
JanezNovakJohn
26. 01. 2020 10.18
+4
Tehnologija bi morala biti last sveta ne pa korporacij in držav. Varnost in zdravje ter človekove pravice, morajo biti svetinja. Izdaja tega bi moral svet (OZN) drastično, breskompromisno, hitro kaznovati. Prav takobi morali kaznovati zavajanja in laži. WW primer bi moral biti za primer in mnogo bolj drastičen.
JanezNovakJohn
26. 01. 2020 10.09
+4
Ne verjamem mu. Kitajska je tehnološko povozila Ameriko.
JanezNovakJohn
26. 01. 2020 10.11
+6
Skratka ne verjamem nikomur. Kmalu še svojemu zdravniku ne bom verjel, saj mi bo predpisal zdravila ki jih ne rabim.
ahim1225
26. 01. 2020 10.32
-2
Kitajska krade zahodno tehnologijo, to delajo tudi Japonci in Korejci, skratka to delajo vse (razvite) države. Neumnost je, da nekatere države, tudi Slovenija izumlja stvari, ki so že raziskane (odkrivajo toplo vodo).
einemeister
26. 01. 2020 10.37
+2
Nič ne kradejo, kradli so Ameri, oni kopirajo kar jim dovolijo in od tam dalje razvijajo oni.
proofreader
26. 01. 2020 09.34
+10
Sumim, da tudi proteste proti 5G spodbujajo ZDA, dokler nimajo lastne tehnologije.
SVETTEL5
26. 01. 2020 09.34
+2
JanezNovakJohn
26. 01. 2020 10.12
+1
Tako kot naftni lobi trdi da so električni avtomobili umazani in da baterij ni mogoče reciklirati.
JanezNovakJohn
26. 01. 2020 10.19
+1
proofreader
26. 01. 2020 09.22
+7
Razen Samsunga je večina telefonov narejenih na kitajskem.
proofreader
26. 01. 2020 09.21
+12
Apple podatke uporabnikov iz iClouda redno daje FBI in ostalim. Grdi Kitajci.
SVETTEL5
26. 01. 2020 09.36
+5
To so dolžni po zakonu saj Amerika prisluškuje celemu svetu obtožuje pa Ruse Kitajce...itd..
proofreader
26. 01. 2020 09.19
+8
NSA je pred leti vdrla v Huawei, je razvidno iz Snowdenovih dokumentov. Sedaj ZDA skrbi, da ne bodo mogli več vsem prisluškovati, kot so navajeni.
SVETTEL5
26. 01. 2020 09.36
+0
Bolfenk2
26. 01. 2020 07.57
+26
Američane skrbi, da bodo moje podatke kradli Kitajci in na oni. Vsak ki da kar koli na splet ve, da ga veliki brat opazuje. Popolnoma vseeno mi je ali me špijonirajo Kitajci ali Američani.
ttrubadur
26. 01. 2020 07.27
+25
Zanimivo, da ZDA ni skrbela zaupnost podatkov, ko je te dobila ekskluzivno od Microsofta, googla,... Najbrž ni pričakovati, da bo huawei tako kooperativen. Ko pa gledamo kampanijo, sem prepričan, če bela barva ne bi ustrezala ZDA, bi bil škodljiv tudi sneg, ker se ker nekaj ljudi polomi na njem.
Uporabnik113189
26. 01. 2020 07.46
-7
Huawei bo zelo "koperativen" s kitajsko diktaturo, ker je njihovo financiranje državno. Z vsemi ostalimi pa niti slučajno.
antilevi?ar
26. 01. 2020 10.03
+4
A res? Kaj pa Musk in njegovo obilno prejemanje državnega denarja?
Boris Javornik 2
26. 01. 2020 07.02
-7
No ja tri d D tiskalnik pa je legalna kŕaja tuje lastnine saj lahko narediš hišo avto in vse legalno. Še v vesolju nardiš unior ključ če ga rabiš za popravilo mednarodne postaje. Mal ste zadaj....
VolkBrenin
25. 01. 2020 21.18
+7
kdo in zakaj potrebuje 5g....??
VolkBrenin
25. 01. 2020 21.18
+4
kdo in zakaj potrebuje 5g....???
Uporabnik113189
25. 01. 2020 21.21
+0
VolkBrenin
25. 01. 2020 21.42
+7
srebrnibreg
25. 01. 2020 21.06
+23
Rajši povej, da so vas Kitajci povozli v tehnologiji zato se jim trudite na vse kriplje nagajati.
SVETTEL5
26. 01. 2020 09.38
+3
jankomat
25. 01. 2020 20.49
+15
še dobro,da američane ne motijo kitajski turisti,katerih je veliko več kot američanov. le ti pridejo predvsem z letalonosilkami in nekaj čezoceank. ne moti jih tud ,da so oni sami finančno odvisni od njih,saj kitajci pridno kupujejo njihove državne obveznice,,,,skrbi jih samo za evropo.
jankomat
25. 01. 2020 20.32
+18
američani -zelo skrbijo za evropo,skrbi jih ruski plin,skrbi jih kitajska tehnologija ---nas pa tunkajo v svoje vojaše udejstvovanje v aziji.a si to evropa želi,ali jih dobra usa ,kaj vpraša. stalno vsiljevanje njihovih idej. evropa ni svet --kaj pa rusija,srbija,kjer lepo sodelujjeo s kitajci- kdo prisluškiuje po celem svetu,kdo neti vojne.kdo ugrablja ljudi po celem svetu in jih zapira ,potem pa jih pošiljka evropejcem,tako tudi isisi. ali ni kriva usa za terorrizem,ko enostansko podpira izrael. kaki partnerji smo,če pa nas usa da pred izvršeno dejstvo,potem pa nas posiljuje.Zato men čist vseeno kdo nam da g5,so pa američani pokazali kaki so do evrope.
Uporabnik113189
25. 01. 2020 20.34
-6
Si ti glasoval za vstop v EU? Zakaj nisi bil proti, pa glasoval da želiš po poti Srbije..
jankomat
25. 01. 2020 20.38
+16
glasoval za moćno evropo!! ne klezeplačico pred vsakim usa pritiskom!
igy02
25. 01. 2020 20.46
-25
Janko. Američani so nam že dvakrat rešili rit. V 1. in 2. svetovni vojni. Pa ne bit jezen na njih, ker so ti uničili komunizem. Saj ti ga niso,. On je sam razpadel. Pač Darwin. Štekaš?
gozdar1
25. 01. 2020 20.47
-12
Ne moreš imeti močne eu če polovica držav solira izključno za svoje interese druga polovica pa medtem razbija eu(tudi nemčija s prej omenjenim pinom). Poleg tega močna eu pomeni resno povečanje izdatkov za obrambo, ki jih že od 2 vojne krijejo amerikanci.
Uporabnik113189
25. 01. 2020 20.51
-4
Tudi meni ni všeč to hlapčevstvo..Je pa to nekaj podobnega, kot naše primerjanje s sosedi.. Oni imajo nov avto, mi še ne.. Mi bomo boljšega. Evropa in ZDA sta razvijali internet, vso znanost okrog informacijskih tehnologij, stotisoče programerjev je s prostovoljnim delom pisalo standarde. Firefox je delo prostovoljcev, sanjačev o poštenem svetu.. Je kdo slišal zanje? Jih kdo pozna? Razvijali smo sistem UNIX, Linux, vse to so še vedno opercijski sistemi še kako živi za strokovnjake. Medtem je Gates druge goljufal z DOS-om. Računalniških jezikov ni da ni, tudi mnogih orodij za delo bazo podatkov več generacij, vedno boljših. Algoritem za Google, edinstven matematični model, izumitelj v ZDA, kitajci si skopirali in si naredili svojega. Vse to je sad dela naše civilizacije. Naredili smo tudi disasembler. Orodje s kateri v najbolj bazičnem jeziku lahko nazaj prevajaš vso kodo, vse algoritme, ukradeš delo znanstvenikov, matematikov.. V ZDA in EU je takšno početje z zakonom prepovedano, preganjano s strani države, pri kitajcih in še nekaterih drugih pa najbolj iskano. Sedaj bi pa vse to prodali za bedasto igračko G5..
Uporabnik113189
25. 01. 2020 20.54
-5
Padli ste na sladkorček, zaradi njega boste pa ubili sebe in še konja..Neverjetno kako lahko je prevarati cele nacije..
Uporabnik113189
25. 01. 2020 20.56
+12
Pri vsem tem sama država kot taka nima nobene vloge, to je razvila celotna zahodna civilizacija, ZDA so samo ena od držav, ki te izume nesramno izkorišča in izrablja. Kot atomsko bombo tudi..
VolkBrenin
25. 01. 2020 21.13
+7
gozdar...krijejo usa...???!!!! Na čem si ti..????
VolkBrenin
25. 01. 2020 21.15
+11
igy...usa niso nikomur rešili riti...nikoli v zgodovini...razen sebi
za bojši jutri
26. 01. 2020 08.19
+12
Pa saj amerikanci hočejo vojne, pol pa naj jih plačujejo!
proofreader
26. 01. 2020 09.25
+3
antilevi?ar
26. 01. 2020 10.07
Na referendumu je sodelovalo 60% volilnih upravičencev. Za nato je glasovalo 66%,.torej dobra polovica je bila proti,.današnji referendum bi bil bistveno drugačni, kdo ga bo sprožil?
antilevi?ar
26. 01. 2020 10.09
+1
Prav nobene riti nam niso rešili. Vse je bilo del načrta. Najprej ustvariti krizo potem pa reševati. Tvoji ameri in briti so sokrivi za 2. SV. Hitler ne bi mogel ničesar brez obilne pomočo amerov in britov.
Salamandros
26. 01. 2020 10.54
+1
Američani so nas rešili v 1 in 2 sv vojni??? hahahahahhahaha oni so prišli v vojno, ko je bilo že vsega skoraj konec. Eni res nimate pojma o zgodovini. Kaj ameriški filmi naredijo iz praznih glav ne moreš vrjet.
Brabus
25. 01. 2020 20.26
+11
Ja,pa ja de. Samo ameri lahko prisluškujejo celemu svetu, zdej nas pa popajo z sovražno propagando.
Uporabnik113189
25. 01. 2020 20.28
-12
VolkBrenin
25. 01. 2020 20.52
+5
lej klasik...dopuščaš možnost da je bilo veliko ljudi zavedenih / zmanipuliranih...ali ne...??? za ilustracijo ...če bi bili danes protesti v podporo janši na roški bi bilo prvi dan tam cca 20 svečkarjev ...že takoj drugi dan pa samo še 7 zdolgočasenih mestnih golobov , ki so tam tako in tako ves čas ...Dejstva
SVETTEL5
25. 01. 2020 20.24
+11
Višek absurda je ,da Američane skrbi varnost podatkov oni pa prisluškujejo celemu svetu in celo zaveznikom . Merklovi itd skrbi jih samo to ,da si jih v 5g tehnologiji Kitajci prehiteli za 2 leti in to pomeni tisoče milijard!Le kdo jim še verjame saj vojskujejo že 226 tam kjer potem pokradejo.Irak ,Avganistan,Libija,Somamija,Ukrajina itd v Siriji pa so doživeli prvi poraz ...bravo Rusi Iran,Turčija in sedaj so doživeli tudi tehnološki ooraz od Kitajcev...somrak bogov👹🐏👹🐗👹🐏🐗
VolkBrenin
25. 01. 2020 20.29
+3