Slovenija

Hidroelektrarne na Muri lahko ogrozijo oskrbo s pitno vodo

Murska Sobota, 04. 02. 2018 17.14 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Okoljevarstveniki opozarjajo, da bi gradnja elektrarn na Muri lahko ogrozila oskrbo pomurskega vodovoda s pitno vodo. Predsednik Zveze društev Moja Mura Samo Tuš je opozoril, da je zdaj vsem jasno, da pri nasprotovanju elektrarnam na Muri ne gre za komarje in ribice, kot je pogosto slišati, ampak za ogrožanje pitne vode za občane.

Pohoda se je udeležilo več sto ljudi.
Pohoda se je udeležilo več sto ljudi. FOTO: WWF Adria

Ob svetovnem dnevu mokrišč so danes pripravili tradicionalni pohod ob reki Muri. Udeleženci sporočajo, da bi gradnja elektrarn na Muri lahko ogrozila oskrbo pomurskega vodovoda s pitno vodo, saj bi se podtalnica ob Muri, od koder črpajo vodo, z elektrarnami znižala, voda pa bi bila bolj onesnažena.

Ugotovitve temeljijo na študijah iz okoljskega poročila za državni prostorski načrt za hidroelektrarno Hrastje-Mota v poglavju o podzemnih vodah, ki so jih pripravili v javnem podjetju Vodovod sistema B. Zato so od ministrstva za okolje in prostor zahtevali, da jih kot stranko v postopku vključijo vključijo v vse postopke, povezane z gradnjo elektrarn, je na pohodu povedal tehnični vodja podjetja Boštjan Zver.

"Iz okoljskega poročila izhaja, da bi se ob zgraditvi prve elektrarne podtalnica na desnem bregu znižala do enega metra, na levem pa do 75 centimetrov. Na območju črpališča Krog bi se podzemne vode znižale do 60 centimetrov. Nad jezom bi se podtalnica zvišala, zaradi česar se lahko spremeni kemijska in bakteriološka sestava vode, saj prihaja do izpiranja in transporta ostankov in hranil iz tal in njihovega prenosa po vodonosniku in drenažah. Zaradi dviga podzemne vode pa bo kot posledica zajezitev koncentracija onesnaževalcev v podzemni vodi močneje narasla, piše v študiji," je bojazen podjetja predstavil Zver.

Ob tem je dodal, da je črpališče Krog v neposredni bližini Mure najpomembnejši in najkakovostnejši vodni vir sistema B pomurskega vodovoda, ki zagotavlja pitno vodo za 46.000 prebivalcem v 12 občinah Prekmurja, z dograditvijo druge etape sistema pa bo oskrboval 57.000 prebivalcev. Če bi predvidevanja držala, bi načrpali dva milijona kubičnih metrov manj vode, to pa bi pomenilo, da prebivalcev ne bi mogli zadovoljivo oskrbovati z vodo.

Mokrišča so najbolj raznoživ življenjski prostor

Tradicionalni pohod ob svetovnem dnevu mokrišč ob Muri izmenično poteka ob meji v Sloveniji, Avstriji in na Hrvaškem. Letos so pohodniki hodili prav tam, kjer je načrtovana gradnja prve elektrarne, pohoda pa se je udeležilo več 100 ljudi.

Med njimi je bil minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dejan Židan. Povedal je, da poskušajo Pomurcem iz Ljubljene in Maribora vsiliti elektrarne. "Zavedamo se, da potrebujemo prostor za ohranjanje rastlinskih in živalskih vrst, ki omogoča, da se ohranijo tudi prostori, ki napajajo podtalnico, vendar se tak prostor ne imenuje hidroelektrarna, ampak mokrišče. Zato sem tukaj, da podprem napore za ohranitev mokrišč," je poudaril Židan.

Predsednik Zveze društev Moja Mura Samo Tuš je opozoril, da je zdaj vsem jasno, da pri nasprotovanju elektrarnam na Muri ne gre za komarje in ribice, kot je pogosto slišati, ampak za ogrožanje pitne vode za občane.

Stanka Dešnik, predstavnica Tabriha, je spomnila, da so mokrišča najbolj raznoživ življenjski prostor, ki uravnava vodni krog - kroženje vode in s tem naše podnebje. V mokriščih, v vodi, v tleh in nad tlemi, živi veliko rastlinskih in živalskih vrst, mikro- in makrorganizmov, ki skrbijo za čiščenje padavinske, poplavne in tudi odpadne vode.

Arno Mohl iz Svetovne organizacije za varstvo narave (WWF) je podprl prizadevanja za ohranitev Mure in pozval slovensko vlado, naj upošteva želje prebivalcev ob reki in jim prepusti, da sami odločajo o razvoju. Hidroelektrarne namreč niso čista in zelena energija, saj puščajo preveč posledic. Dokaz za to so po njegovem elektrarne na Muri v Avstriji.

Župan soboške občine Aleksander Jevšek pa je povedal, da so pridobili 400.000 evrov za ureditev prostora okrog broda. To ne bo projekt, ki bi temeljil na komercialnih idejah, ampak bo prijazen naravi in ljudem, je zatrdil.

Pohod so organizirali Društvo za ohranitev naravne in kulturne dediščine Tabrih, mednarodni odbor Naša Mura-Unsere Mur, Zveza društev Moja Mura, Svetovna organizacija za varstvo narave (WWF), kampanja Rešimo Muro, Zavod za kulturo, turizem in šport Murska Sobota in drugi.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (89)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

bojer
05. 02. 2018 11.56
Toliko imamo teh ministerskih resorjev, ki se ukvarjajo z varstvom narave, z energijo,....pa naj se že enkrat vsedejo skupaj in pridejo na plano s predlogom, ki bo po eni strani primerno varoval okolje in po drugi prinašal sprejemljivo okoljevarstveno energijo.
bojer
05. 02. 2018 11.59
V zadnjem času okoljevarstveniki stavijo na TEŠ, jedersko, fosilna goriva in da ne naštevam naprej. Tega najbrž ne želimo pustiti našim potomcem, ali pač.
korintos23
05. 02. 2018 10.26
+3
Eden tudi drugo ne omenja kot zaslužke pri gradnji in elektriki, vemo za kaj se tu gre, vemo kaj tu smrdi! Pa pustimo zanamcem vsaj eno reko nedotaknjeno.
wolfterier
05. 02. 2018 10.56
+1
Tudi jaz mislim,da je škoda Mure.Ampak izgovor na pitno vodo je pa prazen.Če bi bili jezovi,bi bilo več podtalnice,za vodovod in kmetijstvo.Ampak še enkrat pravim,pustite Muro,naj mirno teče !!!
korintos23
05. 02. 2018 10.23
+1
Spodaj eden modrec piše da bi HE na Muri prispevale 10% skupne el. energije, vse na slovenskih rekah je pa prispevajo niti 19% ne, tu nekaj ne štima ali se pa laže!?!
ssecnik
05. 02. 2018 10.45
+0
Bizgec neizobraženi,se ti tudi poguglat ne da.Slo.HE prispevajo dobro tretjino,v ugodnem letu (2014) skoraj polovico.
wolfterier
05. 02. 2018 10.57
+1
Kori ima svoje informacije,še iz SFRJ,a ne...
korintos23
05. 02. 2018 11.27
+0
Kaj pa ko ni ugodnega leta, suša, kot lani?
korintos23
05. 02. 2018 11.28
+0
Aijn Prenn
04. 02. 2018 21.36
-7
Dokler ni bilo el. na Savi, se nihče ni vozil s čolni po njej. Zdaj pa kar naprej nekaj posiljujejo z nekim turizmom na vodi, pa splavi gor, pa splavi dol, pa ribiška prvenstva, pa svetovno prvenstvo v ribolovu in podobne nevšečnosti... Skratka, prekmurci, to vas čaka. Samo nek nebodigatreba turizem ;-))
Lutra Lutra 1
04. 02. 2018 21.52
+12
PazTir, to vse Prekmurci že dolgo delamo. Pridi kaj! Lepo je pri nas na Müri.
Slo_10
04. 02. 2018 22.06
-5
lutra ne na pamet kje maš ti svetovno prvenstvo na Muri
Lutra Lutra 1
05. 02. 2018 08.02
+4
Slo_10 svetovno prvenstvo v vlečenju vrvi med Prelki in Prekmurci! :)
BildiTheEmperor
04. 02. 2018 21.07
-5
Vsakemu jurja v žep mimo davkarije ......... in bodo vsi ZA. Ve se kako se na Balkanu sklepajo posli
Aijn Prenn
04. 02. 2018 21.32
-1
Kje pa! Rekli bodo, dajte 2 jurja, pa bomo tiho.
krmeki
04. 02. 2018 20.55
+0
Okoljevarstveniki blokirajo vetrne elektrarne, hidroelektrarne, jedrsko elektrarno,... Samo TEŠ, ki res uničuje okolje so dopustili zgraditi.
Aijn Prenn
04. 02. 2018 21.30
+3
BildiTheEmperor
04. 02. 2018 20.51
+3
V Prekmurju je pitna voda že od nekdaj nevarna za zdravje. Pa ne zaradi Mure
ivanblagi
04. 02. 2018 20.55
-4
Itak nočejo boljše pitne vode, ker če bi dovolili izgradnjo He bi se uredila tudi pitna voda z drugih zajetij.
BildiTheEmperor
04. 02. 2018 21.06
+3
Morda pa ne zaupajo vladajoči oligarhiji ker jih je ta že tolikokrat žejne preko vode prepeljala?
mackon08
04. 02. 2018 22.30
+4
TheEmperor Ne bluzi v Pomurju je odlična pitna voda, vode iz plastenke nikoli ne pijem.
ivanblagi
04. 02. 2018 20.38
-8
Elektrika je temelj civilizacije. Tudi naftni avtomobili bodo kmalu preteklost. Toti Prekmurci pa so tolk pokvarjeni, da izkoriščajo ohranitev narave na tuj račun. Tudi na račun Podravja, ker jim dajemo elektriko!!!!! Šoštanjčani in Velenčani, ko bodo prišli ksebi vas bodo itak požrli, ker vas napajajo z elektriko, živijo pa v svinjariji pa to. Nehajte že z svojo parazitsko logiko !!!!
orehi
04. 02. 2018 20.35
+6
Popravljam 184 nukleark v Evropi pa se nihče ne zgraža !
ivanblagi
04. 02. 2018 20.51
-1
orehi
04. 02. 2018 20.17
-2
Ni nam za elektrarne na Muri ,nasprotujemo veternim elektrarnam o novi nuklearki niti slišati nočemo . ko pa zmanjka elektrike za pol ure pa vsi popi....mo.Ja pa bomo uvozili elektriko iz evrope ki ima prek 40 nukleark tisto paje varno za nas?
kiboko
04. 02. 2018 20.09
+0
Absolutno so nevarne hidroelektrarne. Vetrnice tudi. Termoelektrarne zlasti in seveda NEK. Plin v zalivu je groza. Tudi solarni paneli onesnažujejo okolje kjer jih proizvajajo na Kitajskem .... Vsa energija je umazana, razen ruskega plinovoda, zanj pa ni narave, ker gre kar mimo nje in nihče se nikoli ne pritožuje.
tron3
04. 02. 2018 19.50
+9
Slovenske politične stranke in njihovi voditelji se vedejo, kot, da so državljanke in državljani Slovenije njihovi največji sovražniki. Kako bodo gradili elektrarne, če je elektro Slovenije čist brez gnarja, sama izguba jih je, T6 - kolk na dan pridela izgube, Jedrska tud ni nč boljš, in zakaj se to dogaja, ker je zaposlenih vsepovsod preveč, celo jih še zaposlujejo na novo, da bo še več izgube.
trdovrat
04. 02. 2018 20.03
+4
Vedejo se kot da so naši lastniki! Po mojem mnenju, je to uničevanje virov pitne vode celo namerno. Žeja rastlin, živali in nas, nas bo spremenila v sužnje denarnim mogotcem, ki sedaj s podkupninami kupujejo naše odločevalce (škodljivce, je primernejši izraz) o razprodaji nasvetejšega kar še imamo, čisto okolje in zdravo vodo, za zemljo bi pa že težje trdil! Pozdrav: SMRT FAŠIZMU
bud00
04. 02. 2018 19.35
-12
Človeška ribica bo izumrla v murskih mokriščih. Sem zadnjič gledal dokumentarec na History Channel.
CucurbitaPepo
04. 02. 2018 19.57
+12
adijostevi
04. 02. 2018 19.32
+0
Žnjidan bode rešja brez brige bote. Un fse zrihta. Tüdi teran je spasja. Fsaka mo čast.
Principat
04. 02. 2018 19.28
+22
nihče ni izustil najbolj pomembno , adijo Radenska in kot je omenjeno celo vodno nahajališče in še Židan se bo moral preseliti
bb5boxmb
04. 02. 2018 19.24
Kaj pa tovarna Paloma ?
korintos23
04. 02. 2018 19.21
+14
Parkrat bil na Muri s čolnom, Avstrija-Hrvaška, poskusite, enkratno!
JApajaDAja
04. 02. 2018 19.20
+19
püstite müro pri miri!
korintos23
04. 02. 2018 19.22
+23
Pri tako velikih gradnjah se da fajn krasti, obogateti.
proofreader
04. 02. 2018 19.06
+12
Najbolje, da se postavi še ena nuklearka.
ivanblagi
04. 02. 2018 19.08
-3
korintos23
04. 02. 2018 19.20
+3
Koliko% bodo pa tote elektrarne na Muri dale elektrike?
ivanblagi
04. 02. 2018 19.33
-2
Približno 10 % porabe el. energije v Sloveniji. Finančno pa več, saj lahko proizvajajo elektriko, ko je cena na trgu največja , tudi do 10X.
Lutra Lutra 1
04. 02. 2018 19.43
+6
Korintos23, plačanec ivanblagi laže in zavaja. HE Hrastje Mota bi v bilanco električne energije Slovenije prispevala okrog 0,30 %. Z besedo: ničcelatrideset.
zurc
04. 02. 2018 19.45
+2
pravijo da te na savi, ki so že narejene, dajo en procent porabe v sloveniji,verjetno te na muri naj bi še manj!(Ugibam)
ssecnik
04. 02. 2018 19.52
+4
zurc
04. 02. 2018 19.56
-1
ja ,tako kot si reku,vsaka po en procent! se je pa tudi novo podtalnice znatno zvišal,še posebej ko so nafilali brežiški jez
ivanblagi
04. 02. 2018 20.21
-1
lutra....Navedel sem celotni potencial Mure na Slovenskem , seveda je možno z izabo cele reke . Verjetno bi pa bilo potrebno zgraditi 6 elektrarn. Kapiš...Zavajaš pa ti , ker se delaš neumno ali pa si skregana s tehniko.
ivanblagi
04. 02. 2018 20.27
-3
Potencial Mure je vsaj 4x večji od Save, ker ima Mura podobno kot Drava pretok vode skoraj celo leto, topljenje snega v mesecih maj,junij, julij v visokogorju.Takrat so tudi cene elektrike višje. Sava pa je hudourniška reka in odvisna od deževja. Samo oni so dopustili izgradnjo HE. Pomurci pa NE!!!!!!
ssecnik
04. 02. 2018 20.43
+1
No,to ne drži.Upoštevaj,da lahko na srednji Savi zgradimo 10 elektraren s proizvodnjo1Twh + Mokrice na spodnji.
ivanblagi
04. 02. 2018 21.07
ssecnik
04. 02. 2018 21.43
+1
Zgoraj si napisal "potencial ".Se morda motim ?
ivanblagi
04. 02. 2018 21.57
Ja , da se izkoristi potencial Save je potrebno zgraditi še 10 elektrarn si napisal, katerih investicija se bo vrnila čez 100let- Vsakih 30 do 40 let pa je potrebno elektrarno obnovit. Samo bedaki in verjetno HSE bo gradil te elektrarne.
ssecnik
05. 02. 2018 08.10
+1
imaš prav,ampak če hočemo na zeleno....druge ni.
ssecnik
05. 02. 2018 10.47
Na leto damo tolikop za OVE da bi lahko naredili eno HE.
Aijn Prenn
04. 02. 2018 19.03
+6
Ko so se delali plani za gradnjo elektrarn na Savi je bil tudi cel hudič. Vsak, ki se komaj zna podpisati, je bil proti. Zdaj, ko so pa elektrarne zgrajene, se pa nihče več ne pritožuje, celo pohvalijo se, da je bolje kot prej.
ssecnik
04. 02. 2018 19.53
+2