Znanost in tehnologija

Slovenci, ki 3.100 ur igrajo igrice in brskajo (po družbenih omrežjih): do dna v pol leta

Ljubljana, 25. 05. 2019 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 14 min
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
64

"Ko otrok posluša pravljico o zmaju s sedmimi glavami, ki bruha ogenj, njegovi možgani slikajo prizor, nastaja sposobnost abstraktnega razmišljanja, oblikuje se avtonomna vest. Izoblikuje se samostojen človek. Sodobna tehnologija pa ustvarja nekritičnega potrošnika, ki sledi umetno ustvarjenim potrebam," pravi Miha Kramli, terapevt, vodja centra za zdravljenje odvisnosti v Novi Gorici.

Zasvojenost s tehnologijo
"Brez nove tehnologije ne gre. Naši otroci, njihova eksistenca, njihov status je odvisen od nove tehnologije. Nova tehnologija je sestavni del našega življenja, moramo pa storiti vse, da z njo nismo zasvojeni," pravi Kramli, ki se s to težavo vsak dan srečuje pri svojem delu.

Kot poudarja, ni nič narobe s tehnologijo, ki podpira realni svet. Omogoča nam, da plačamo položnice, tehnologija lahko olajša operacije, razbremeni človeka. "Ampak to je tehnologija, ob kateri postanem utrujen, naveličan. Ko pa se s pomočjo nove tehnologije sproščam, zabavam, je to nekaj povsem drugega. Takrat narava ni več tako milostna. Takrat ne postajam utrujen, možgani želijo vedno bolj intenzivno dogajanje. Ljudje izgubljajo službe, se ločujejo, bankrotirajo, ambulante imamo polne z od devet do 84 let staro populacijo. Ni več generacije, ki bi bila iz tega izvzeta," je Kramli pred dnevi razložil na konferenci Odvisnost od elektronskih komunikacij v sodobni družbi, ki jo je pripravil Svet za elektronske komunikacije. 

Ko otrokom tehnologijo nameščamo v zibelko, triletnik pa ne more jesti brez hrupnega dogajanja na zaslonu

Kramli opozarja, da smo šli tako daleč, da s tem, ko zasloni prevzemajo nadzor nad vsakim aspektom in trenutkom našega življenja, trajno škodujemo celo najbolj ranljivim – malčkom.

"Pred 20 leti smo ob večerih brali pravljice, molili, se pogovarjali, prepevali. Otrok je z velikim zanimanjem poslušal tudi, ko smo isto pravljico brali že tristotič. Kajti ko otrok posluša pravljico o zmaju s sedmimi glavami, ki bruha ogenj, njegovi možgani v domišljijo naslikajo ta prizor, ko so možgani zaposleni s slikanjem prizora, v možganih nastane sposobnost abstraktnega razmišljanja. Ko nastane sposobnost abstraktnega razmišljanja, pa nastanejo pogoji za oblikovanje avtonomne vesti. Človek z abstraktnim razmišljanjem in avtonomno vestjo dela to, kar sam reče," razlaga strokovnjak. 

Ko otrok ure in ure gleda barvite in hrupne podobe na zaslonu, se to ne dogaja. "Kapital želi nekritičnega potrošnika, človeka, ki dela to, kar rečejo drugi, ki sledi umetno ustvarjenim potrebam," je prepričan Kramli, ki meni, da današnja družba pri tem izdatno sodeluje.

"Če so se naši možgani še lahko razvijali počasi in navajali na svet novih tehnologij, smo zdaj šli tako daleč, da smo novo tehnologijo prinesli kar v zibelko. Marsikatera zibelka in jedilna mizica za otroka sta opremljeni z monitorjem, ki oddaja intenzivne barve in zvoke," pravi Kramli, ki za WHO zbira podatke za ta del Evrope. WHO namreč razmišlja o pripravi dokumenta, ki bi države spodbudil, da otroke zaščitijo pred zlorabami, ki jih lahko povzroči nova tehnologija. Pri tem Kramli sodeluje s številnimi deležniki. "In nedavno mi je eden od njih dejal, da samo njihovo podjetje letno nameni 2,5 milijarde evrov za razvoj elektronskih igrač. Torej igrač za populacijo do vstopa v osnovno šolo. Prav je, da se vprašamo, zakaj se jim zdi upravičena takšna investicija."

Starši, ki nekritično kupujejo te izdelke, se nato pogosto znajdejo v Kramlijevi pisarni. "K meni pridejo starši dve- ali triletnega otroka in rečejo: Moj otrok noče jesti, če mu ugasnem napravo. Kaj naj naredimo? Otrok mora imeti pri jedi mir. Zato da se dogaja pravilna absorpcija hrane, da se otrok osredotoči na vonj, okus, da steče prebava, kot mora ... Če otroku pri dveh ali treh letih damo impulze, močnejše od hrane, smo zelo zabredli. Kaj bo jedel, ko bo najstnik, odrasel? Brez vključenega monitorja ne more opravljati niti osnovnih funkcij. Manipuliramo z otroškimi možgani. In če si česa želim, je, da otroške možgane pustimo, da se razvijajo po naravnem procesu."

Prepričan je, da osnovnošolec in srednješolec ne smeta biti lastnika pametne naprave. Lahko pa je njen uporabnik. Realnost je nekoliko drugačna. "Imamo pametne telefone, zapestnice ... starši že otroku pravijo – zapiši si v telefon, označi si ... s tem že otroku sporočamo – ne zaupaj si, ne zaupaj svojemu spominu, svoji presoji. Zaupaj temu programu, telefonu, tablici. Otroka podcenjujemo. Starši pridejo v ambulanto in rečejo: Moj triletnik je lastnik pametnega telefona. In prav to želi marketing, kapital – da se, namesto da bi vzpostavili stik s seboj, navežemo na napravo. Tako imamo na koncu ogromno oseb, ki niso osebnosti."

Zasvojenost s tehnologijo

61 popolnoma nefunkcionalnih Slovencev. Tehnologija, ki se po "uspehu" lahko kosa s koncentracijskimi taborišči?

Kramli ni nasprotnik novih tehnologij, poudarja pa, da je treba do njih razviti zdrav odnos. "Dobro je, če šole tehnologijo uvajajo kot dodatek učenja, nikakor pa ne kot temelj učenja. Strokovnjaki namreč povedo, da ko učenec bere elektronsko knjigo, otroški možgani te podatke predelajo v informacije, ko pa bere klasično knjigo, možgani podatke predelajo v znanje. Z novo tehnologijo se lahko informiramo, v enem dnevu dobimo toliko podatkov, kot smo jih prej v dveh letih. So pa tudi posledice. Ker dobimo toliko podatkov, so možgani naredili zaščito. In sicer – sprocesirajo samo tisto, kar je 'fino in luštno'. Ko vidim obline Kim Kardashian, sprocesirajo njeno telo, ne pa da sem poročen in moram biti zvest. Otroški in mladostniški možgani torej procesirajo samo, kar je všečno. In ko takšni možgani vidijo dekle z neko torbico, naličeno, oseba to všečka. Z všečki ni v osnovi nič narobe. Težava pa je, kaj se pri tem v otroku zgodi. Mi beležimo podatke iz zdravljenja in številne študije. Še pred pol leta uspešno dekle, ustvarjalno, vključeno v družbo, ima danes popolnoma sesuto podobo, umakne se v svoj svet. Kar ni uspelo taboriščem, kjer so stradali ljudi, jim zlomili telesa, je zdaj uspelo tehnologiji. Tam so se namreč po vsem hudem zvečer še vedno družili, celo kaj zapeli, bili so solidarni, danes pa nova tehnologija v pol leta psihično tako zlomi mladega človeka, da je popolnoma nefunkcionalen. In starši enostavno ne morejo najti vzvodov, kako jim pomagati. Na koncu zato v ambulanti počnemo ravno to – skušamo jih na novo prebuditi."

Leta 2018 so imeli v obravnavi 227 mladostnikov zaradi nepravilne uporabe novih tehnologij: "Imamo torej 227 mladostnikov, ki so zasvojeni, od tega jih je 61, ki so popolnoma nefunkcionalni, ki povprečno letno na družbenih omrežjih, spletu in ob igranju igric preživijo 3.100 ur. Koliko časa pa na leto povprečno preživimo v službi? 2.080 ur."

Nevrologi so sicer jasni – izpostavljenost modri svetlobi, kljub vsem razpoložljivim filtrom, ki jih imajo te naprave, lahko reorganizira otrokove, mladostnikove možgane: "To se pravi, da lahko izgine nekaj, za kar se je nekdo trudil 10, 15 let. In ne pozabite, da je teh 61 ljudi samo vrh ledene gore."

Z zasvojenostjo s tehnologijo se intenzivno srečujejo zadnjih 10 let: "Ko sem prišel v to ambulanto, smo imeli 98 odstotkov kemičnih zasvojencev, torej narkomanov. Danes imamo 52 odstotkov nekemičnih zasvojencev. In od teh 227 nekemičnih zasvojencev 38 odstotkov staršev pove, da se svojih otrok bojijo. Da jim niso kos, da so tepeni, da jih ne obvladajo. Od enakega števila kemičnih zasvojencev pa le trije odstotki staršev povedo, da so deležni nasilja. Ko torej govorimo o nekemični zasvojenosti, govorimo o veliko bolj burnih odzivih, ko skušamo zdraviti, pomagati."

Ozdravljeni alkoholik Jože in sod, poln vina

"Če imamo podatek, da imamo danes več kot 50 odstotkov otrok, ne mladostnikov, otrok, ki svoj prosti čas preživijo v virtualnem, nerealnem svetu, je to skrb vzbujajoč podatek. Nastaja nov svet. In treba je postaviti časovno in prostorsko omejitev do tehnologije," je prepričan Kramli.

"Recimo, da imam pacienta Jožeta, ki je ozdravljen alkoholik. Letos je štiri leta, odkar Jože ne pije. Zdaj si pa zamislite, da Jožetu rečem – od danes boste spali zaklenjeni v vinski kleti, ampak bog ne daj, da odprete vinski sod. Podobno je, ko starši rečejo otroku: Pojdi spat, v sobi pa ima pametni telefon, televizijo, pametno uro, tablico ... Tako kot je sod za gospoda Jožeta prevelika skušnjava, so za otroka prevelika skušnjava te naprave. Ne bo spal. Imamo devetletnike, ki ne spijo, ki noči preživijo na napravah, zjutraj pa ne zmorejo funkcionirati," ponazori Kramli.

Težava so pogosto starši, ki ne ločijo med tem, kaj je delo s pomočjo nove tehnologije in kaj je zabava s pomočjo nove tehnologije. Pri zabavi mora biti časovna in prostorska omejitev. "Pogrešamo, da bi se pri pripravi na zakon, rojstvu otroka, v vrtcih, šolah, organizirano ozavestilo starše o uporabi nove tehnologije," pravi strokovnjak. 

Proizvajalcem, ki danes trdijo, da ponujajo "humano tehnologijo", ne verjame: "Imamo ljudi, ki imajo občutek, da ne prenesejo pritiskov partnerstva, službe, zato se umaknejo v virtualni svet. Moram biti viden, zaznaven, prepoznaven, za vsako ceno. Kako odpraviti ta nemir? Na koncu pa ravno tisti, ki ga povzročajo, ponujajo rešitve. Ta 'humana nova tehnologija' mora globoko pogledati vase."

Kako prepoznati dejanja, ki vodijo v prepad?

"Recimo, da imamo Filipa. Če na primer starš vidi, da je Filip že v fazi, ko šest ur na dan brezciljno preživi pred zaslonom, a ne reče: 42 ur si ta teden vrgel stran, preveč te imam rad, tega ti ne bom dovolil in ne omeji uporabe naprave, se bo razvila naslednja stopnja. Filip bo izoblikoval prepričanje, da ga 'čaka neverjetno presenečenje'. 15-letna pacientka je rekla: Če mi to vzamete, se bom kar ubila. In bi se tudi ubila. Potem so pa še štiri stopnje. Na primer – rečem otroku, da je kosilo. Če ta zapusti igrice, pride, poje, pomije posodo, gre ven, je to vzorec, h kateremu stremimo. Če reče: Pusti me pri miru, mi je vseeno, ali jem ali ne, pa vztrajamo, da sicer ne bo druge hrane, naj kar pride, hrano zmeče vase in oddrvi nazaj za zaslon ali celo odnese hrano, je to že navada. To sicer še lahko rešimo doma, s pomočjo obiska terapevta. Če pa je odziv že: Izgini mi izpred oči, da te ne vidim, boš že videl, če ne nehaš je pa to že prisilno vedenje. Tukaj je potrebna obravnava v bolnišnici, terapevtski skupini. Če pa pridem in rečem, da je kosilo, me otrok ne sliši, se ga dotaknem, skoči pokonci, se stepeva, to pa je zasvojenost. To so stopnje, ki bi jih moral poznati vsakdo," še razlaga Kramli.

Odvisni od svoje podobe

Antropolog Dan Podjed glavno težavo vidi v tem, da tehnologija ni več naš podaljšek, kot je bilo v zgodovini, ampak mi postajamo podaljški tehnologij, v tem postopku pa postajamo tudi vse bolj odveč. 

Kot zanimiv antropološki fenomen izpostavlja zasvojenost s seboj, nekaj novega v človeški zgodovini: "Že Sony Ericsson Z1010 je imel sprednjo kamero, kar naj bi poslovnežem omogočalo videokonference. Kar se je hitro izpridilo. Zasluge za prvi selfie si pripisuje Paris Hilton, ki se je na takšen način leta 2006 fotografirala z Britney Spears. Prav leto 2006 je v tem smislu prelomno. To je leto, ko je bila 'osebnost leta' revije Time 'vi'/'ti'. Torej – ti si tisti, ki obvladuje internetno dobo, dobrodošel v svojem svetu. In to je zelo močno sporočilo, ker je povsod. Youtube – tvoja televizija, ti so ustvarjaš, gledaš. Zaradi kamer, ki so zdaj na obeh straneh telefonov, smo lahko vsi avtorji, vsi lahko posredujemo informacije drugim, ampak zanimivo – najpogosteje posnamemo sebe."

Kot poudarja, nastane vsak dan na svetu okoli 100 milijonov selfijev – po Googlovih podatkih: "Homo sapiens dobi v roke neko orodje s sprednjo kamero, se zagleda na zaslonu in kaj naredi? Deli svojo podobo z drugimi, kar vodi še v eno skrajnost, v neki družbeni narcisizem, očaranost nad svojo podobo. Zanimiv je Skype. Ta je ljudem prvič omogočil, da med pogovorom z drugo osebo vidijo sebe in kaj se dogaja? Kar naenkrat začne sogovornik obračati glavo, se gledati na posnetku, da je njegov profil čim lepši. Si predstavljate, da bi človek pred tridesetimi leti po mestu hodil z ogledalom in se pogovarjal z vami, vmes pa bi se ogledoval v ogledalu?"

Zasvojenost s tehnologijo

Je prve očaranosti konec?

"Menjava profilne fotografije je najpomembnejši dogodek na Facebooku. In če tega nihče ne opazi, če nihče ne všečka ... to je posebna katastrofa, sploh za mlade. Če ni pod fotografijo na kupe odzivov, se osebi zdi, da je nekaj narobe z njo. Ampak v poplavi teh podob je treba izstopati. Kako? Običajno z nečim ekstremnim. In tudi zato je ta hip na svetu petkrat več smrti zaradi selfijev kot napadov morskih psov. Na stotine ljudi vsako leto umre, ker se postavijo na rob pečine, pred drveči vlak ali na vrh stolpnice. In to ne velja le za fotografije, velja na primer tudi za spletno pornografijo, ki mora biti vse bolj ekstremna. Kar je bilo prej 'normalno', je zdaj zelo dolgočasno, kar je zdaj ekstremno, bo čez deset let 'normalno'. In podobno velja tudi za politike, znanstvenike, umetnike. Razkazati je treba čim več. In to je posledica tega 'jaza', zasvojenosti s seboj. Meje med zasebnostjo in javnostjo ni več," razlaga Podjed.

Sicer meni, da "smo šli čez vrh digitalizacije": "Vse več je mladih, ki nimajo Facebooka, razcvet spet doživljajo namizne igre, vinilne plošče, vse več ljudi se udeležuje taborov za detoksikacijo od tehnologije. Mislim, da smo po prvem desetletju sodobnih tehnologij prišli čez prvo očaranost z njimi in s samim seboj. Da smo se začeli zavedati, da nismo samo individuumi, ampak odvisni od razmerij z drugimi, predvsem sorodniki, prijatelji. Torej ljudmi, ki smo jih do zdaj zanemarjali zaradi obsedenosti s seboj in 'prijateljev', ki smo jih zbirali, medtem ko smo nabirali všečke."

Dan brez telefona – igra ali lekcija?

Ravnatelj gimnazije Šentvid Jaka Erker si je na šoli, ki ima okoli 450 dijakov, omislil dan brez mobilnega telefona, ki je priložnost, da se vsi – od učiteljev do dijakov in staršev zamislijo nad vlogo, ki jo v njihovem življenju in odnosih igra mobilni telefon oziroma kakšna druga podobna naprava.

Ko so akcijo izvedli prvič, se je nabralo okoli 360 telefonov. "To je bil najbrž dan, ko je bila moja pisarna največ vredna. Odziv je bil resnično dober, sodelovalo je okoli 70 odstotkov dijakov. Naredili smo tudi majhno tekmovanje med oddelki, s sodelovanjem so si prislužili nagrado. Vse skupaj so vzeli kot igro, in mislim, da je bilo vse skupaj tudi zato tako uspešno. Dogodek spremlja ozaveščanje o nevarnostih prekomerne uporabe elektronskih naprav in spleta. Posledica akcije je bila, da je šola naenkrat postala izjemno hrupna. Seveda, ker dijaki med odmori niso strmeli vsak v svoj telefon, ampak so se pogovarjali. Med odmori je prišlo do osebnih stikov, ki jih sicer ni, in to je glavni razlog, da nameravamo akcijo nadaljevati. Želimo, da se dijaki pogovarjajo v živo, ne prek pošiljanja sporočil," razlaga Erker, ki sicer meni, da vendarle ni šlo le za "igro", "tekmo", ampak so dijaki dejansko dojeli sporočilo akcije. 

"Verjamem, da je akcija koga spodbudila k razmišljanju o tem, ali je res treba biti vsak trenutek povezan s telefonom. Morda smo tudi pri profesorjih dosegli, da na mobilne telefone gledajo drugače. Ne gre namreč za to, da rečemo, da je mobilni telefon škodljiv, da zmanjšuje koncentracijo, iskati moramo načine, da generacijam, ki so s to tehnologijo odraščale, mobilni telefon prikažemo kot učinkovito orodje.  Zanimiv je bil tudi odziv staršev. Ko je postalo jasno, da bom res preštel telefone, sem dobil klice staršev, ki so mi povedali, da njihovi otroci v šolo ne smejo nositi telefona, zato ga ne bodo oddali. Mislim, da smo prispevali tudi k pogovoru o uporabi telefonov tudi med otroki in starši."

Tudi na "njegovi" šoli se sicer še vedno ukvarjajo z vprašanjem, kakšen odnos zavzeti do telefonov, tablic in drugih naprav: "Mislim, da ni tako enostavno, da bi bilo mogoče težavo rešiti z enostavno prepovedjo telefona. Moramo jih vzgajati, da je telefon del življenja, ima številne uporabne funkcije, aplikacije, ampak po drugi strani je treba imeti z napravo primeren odnos."

Razvijalci pod pritiskom, kdo bo šel dlje. Kaj pa družba?

Številni so prepričani, da bi morali svoj del odgovornosti za škodljive vplive sodobne tehnologije prevzeti tudi njeni avtorji.

Alja Isaković, programerka in raziskovalka, je prepričana, da  programerji pogosto radi razmišljajo, kako bo njihova tehnologija spremenila svet, na slabe stvari pa radi pozabijo: "Dobro pa je spregovoriti tudi o okolju, v katerem te tehnologije nastajajo. Svet start upov je zelo tekmovalen, podjetja pa so zaradi želja potrošnikov pod pritiskom, da vsakič premikajo meje, in tako se tudi pri vprašanju, kako etično je predstaviti neko novost, podjetje pogosto odloči za implementacijo novosti, saj bi drugače to storil kateri od konkurentov, kar bi lahko pomenilo celo propad podjetja. Pomembno je vedeti tudi, kako se ta podjetja financirajo. Na eni strani investitorji od start up podjetij zahtevajo eksplozivno rast, tukaj pa je še njihov poslovni model. Mi kot uporabniki Facebooka pravzaprav nismo njihove stranke, ničesar jim ne plačujemo, plačujejo oglaševalci, v interesu oglaševalcev pa je, da preživimo čim več časa na aplikaciji – torej jo razvijalci razvijajo v to smer. Se pa do neke mere proizvajalci teh težav zavedajo, tako imajo številne naprave 'well-being aplikacije', ki opozarjajo na prekomerno rabo naprave."

Kot poudarja, "vodje velikih tehnoloških podjetij svojim otrokom precej omejujejo uporabo tehnologije – kar o vsem skupaj pove marsikaj". In dodaja: "Ustavljati tehnološki napredek je težko, se pa mora družba pogovoriti o tem, kakšna želi biti."

 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (64)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

disorderliness
26. 05. 2019 12.27
+4
S tehnologijo se abastraktno razmišljanje le še bolj razvija. Če ne bi bilo temu tako, bi lahko trdili, da je bil človek najbolj razvit, ko je še bingljal z drevesa in lajal. Le preskok v tehnologiji je človeku omogočil, da si je ustvaril dovolj sredstev in časa, da se je lahko tudi intelektualno razvil. Dostop do vseh možnih internetnih vsebin danes človeku omogoča širino. Nekaj podobnega, kot je to včasih počel gramofon ali knjiga.
RamzesII
26. 05. 2019 12.04
+4
Kje ste ali so našli teh zagonetnih 3100 ur?
sranjeodproplus
26. 05. 2019 11.00
+4
Njegove izjave lahko vsak diskreditera, ko si le vzame 5min na spletu, da preveri njegove trditve. On med drugim trdi, da ljudje umirajo zaradi uporabe konoplje. Res stručko :D
diocles
26. 05. 2019 08.51
-7
kašneg abstraknega razmišljanja pa rabi (mlad) člove dandanes, mogoče za izgubo veliko živcev in časa da pokrije službice štrukljevih sindikatov, za službo dobit rabi predvsem veliko kuhanja kave prek študentskega servisa, s čimer more začeti čim prej oz če stopi na trg dela z (nedokončano) osnovno šolo je tudi med bolj iskanimi v tej silicijevi dolini jožeta pučnika
hotchilipoper
26. 05. 2019 08.41
+9
Zasvojenost je odvisna od pameti uporabnika
StaraBaka
25. 05. 2019 19.59
+18
od 10-21 leta sem bil obseden z igrami pa tut po 15 ur na dan. skupno vrjetno prek 10000 ur... Ampak ob vsem tem sem dosegel ogromno dobrih športnih dosežkov. no ko sem pa bil star nekje 22 pa je bil čas da se k nečemu resno spravim. Danes imam svoje podjetje ki je povezano z računalniki in brez toliko preigranih ur vrjetno nebi bil kjer sem danes. Mogoče se sliši butasto ampak sem se dosti stvari naučil v igrah, katere še danes koristim v resničnem zivljenju. Hočem povedati to, da ni vse tako črnogledo in da je vse na samem posamezniku kaj si ustvari. Pa lep pozdrav.
Daoist
25. 05. 2019 20.46
+14
No, dokler si znaš dobro organizirati čas in da to ne vpliva negativno na tvoje zdravje (premalo gibanja, preveč sedenja), potem vse lepo in prav. Iz osebnih izkušenj pa lahko rečem, da se dosti raje umaknem v naravo, ker pred računalnikom še vedno presedim dosti ur in ne zdržim več, kolikor sem ponavadi. Najraje grem kolesariti, da si odpočijem oči in raztegnem hrbtenico.
Domzalcan
25. 05. 2019 18.44
-9
Lih seštevu sem... :D Na igrcah mam cca 11000ur... preracunano 416dni... pa nam reku da sm zasvojen... sam... dons ni lajfa brez gaminga... :-D
CestniKolesar370Wattov
25. 05. 2019 19.41
+39
Na smrtni postelji se bos vprasal kam so sla leta. Vnukom pa v zadnjih trenutkih ne bos pripovedoval, da si bil v svojem zakotnem selu najboljsi v Call of dutyju.
CestniKolesar370Wattov
25. 05. 2019 19.43
+13
11000 ur je dovolj, da se naucis necesa kar ti bo ustvarilo solidno kariero. Razmisljaj o tem, ko bo prisel prvi minimalec in ko se bodo krediti kopicili.
Domzalcan
25. 05. 2019 21.14
+14
Mam tut 17 let delovne dobe za sabo... tko da... ;)
baubax
25. 05. 2019 18.41
+12
Hmmm recimo, da za en teden ukinemo vso eletroniko. A si mogoče kdo predstavlja kako bi izgledalo življenje odzunaj??? Na cestah bi bil kaos trgovine še bolj polne in igrišča prenašičena... Ker brez eletronike nebi nihče bil doma :D
muceli
25. 05. 2019 19.30
+12
Lepo bi bilo. Ljudje bi se več družili, otroci bi se zunaj igrali. Manj debelosti bi bilo ( tudi mene namreč prime lakota ob gledanju filma in nekoč, ko sem igral igrice sem tudi "uničeval" prigrizke). Polne trgovine? Morda v začetku, ampak saj več kot zapravijo ljudje sedaj že skoraj ne gre več (glede na dohodke)
Daoist
25. 05. 2019 20.32
+2
Potem bi vsaj imel razlog, da bi pobegnil iz LJ na Obalo kampirati. Svež zrak + morje. Kaj češ boljšega.
sranjeodproplus
25. 05. 2019 17.28
-17
Ta Kramli je najbolj nekompetenten za dajanje kakršnih koli mnenj. Ni vreden da bi kolo prislonil nanj,... Največji kriminal je, da so taki mazači na raznih položajih in da pohabljajo čustveno ljudi, ki so ravno na tem področu bolj šibki. Volk med čredo ovac je ta Kramil,...
toukr
25. 05. 2019 19.00
+10
Googlebot
25. 05. 2019 17.16
+0
VR to je prihodnost !
smaug01
25. 05. 2019 15.36
+41
Delam na področju izobraževanja in vidim, da mladi danes bistveno manj razmišljajo kritično. Predvsem iščejo že pripravljene odgovore, rešitve. Dejansko so vzgojeni v nemisleče, nekritične potrošnike. Da ne govorimo o njihovi sposobnosti formalnega komuniciranja.
Kolani
26. 05. 2019 09.39
+0
Pa ne zaradi iger. Tako jih vzgaja šolski sistem kjer je pogoj za dobro oceno znanje na pamet iz učbenika. Tudi pri seminarskih in esejih so točno določene smernice, vse kar je izven se smatra kot neznanje in nepravilno. Pa je res?
repadovrha
25. 05. 2019 15.35
-17
Svet gre naprej in se treba prilagajati. To je dejstvo. Vsa tehnologija nam omogoča večopravilnost, kar pomeni, da lahko opravljamo več stvari hkrati. Pri tem tudi lažje opravljamo opravila, se lažje dogovarjamo ipd. Vsi telefoni in računalniki (uporabljeni v prave namene, so gonilo sodobne družbe). Edino pravilno je, da se otroci z njimi srečajo čim prej, ker to zahteva tudi družba. Ne bodo vodili družbo ljudje, ki so računalniško in drugače neizobraženi, temveč ljudje, ki so se ustrezno prilagodili in vedo uporabljati tehnologijo, ki jim pohitri/olajša delo. Žal je tako, da se otroci enostavno ne bodo več zunaj igrali z žogo, ampak se bodo raje ukvarjali z igricami, ker ena igra traja manj časa, kakor pa npr. ena tekma nogometa. Se pravi, da bodo dobili hitreje tisti potreben občutek veselja v krajšem času, v nasprotju z žogo in se bodo prej spet odpravili za knjige in se naprej učili oz. kasneje delali.
repadovrha
25. 05. 2019 15.36
+1
Ne pozabite, z dobrim pride vedno slabo in z slabim pride vedno dobro.
muceli
25. 05. 2019 20.00
+17
Se ne strinjam. Ni se potrebno prilagajat "ovcam" in načrtom korporacij z ciljem po čimvečjem zaslužku. Strinjam se z tistim delom, kjer si napisal, da so telefoni in računalniki uporabljeni v prave namene gonilo družbe. Da pa bi se morali otroci srečati z vso tehnologijo čimprej , pa je napaka. Informacijska tehnologija je orodje in dokler otrok ne ve, kaj bi s tem orodjem počel, nima smisla, da ima to orodje v lasti. Informacijska tehnologija je kot kladivo. Bi dali triletniku kladivo v roke, brez nadzora? Otrok bi se igral in igral se bo pač z nečem, kar je privlačno. Za otrokov razvoj (motorični, psihični, socialni ...) je šport in gibanje v naravi nenadomestljivo. Kar se pa računalniške opismenjenosti tiče, pa je potrebno imet znanje in hotenje nekaj naredit, potem pa "zdrav" človek že izbere najboljši način. In da, strinjam se, da je dostikrat to tehnologija. Primer tega je moj tast (ekonomist). Po svojem 50 letu se je naučil programirat v c++ in v clarionu (izdelal je kompletno programsko opremo za mala podjetja), sedaj se "zabava" z arduinom (projekt pametne hiše). Koliko mladostnikov ima približno tako informacijsko znanje? Malo. Zakaj? Ker uporabljajo to tehnologijo v ogromni meri samo za zabavo, ki vodi v odvisnost. Moja otroka nimata svojih pametnih telefonov, niti tablic. Na "hišnem" računalniku imam kot primarni sistem Ubuntu 18.04.2 LTS in virtual box z Win 10. Občasno jima pustimo poigrat kakšno igrico, s tem da sta oba seznanjena (večkrat) z nevarnostjo zasvojenosti z virtualnim svetom. Znata poiskat želene podatke preko več brskalnikov (tor browserja jima ne dovolim uporabljat), znata napisat tekst in ga uredit (stara sta 9 in 7 let). Poanta zgoraj napisanega? Tehnologija otrokom da, ampak z nadzorom in ućenjem, kaj (pametnega) se z tehnologijo počne. Seveda pa je na prvem mestu šola, šport in gibanje v naravi.
Machetekills007
25. 05. 2019 13.56
+3
📱🖥️📺
Aprilc00
25. 05. 2019 13.28
+56
Starši nimajo ne energije, ne volje se ukvarjat z otroci in jim dajo telefon v roke, da imajo mir. Potem pa jamrajo, da je veliko snovi v šoli. Ja seveda da je, ČE SO PA NEPRESTANO NA TELEFONU!
Zentrum
25. 05. 2019 14.02
+7
Nekateri mogoče, ampak glede na to, da večina stvari, ki jih dandanes počnemo, temelji na tehnologiji, ni smotrno oz. je za otroka pohabljajoče, če mu odrečeš vso tehnologijo. Sicer pa, naj vsak starš sam presodi, kako bo vzgajal svojega otroka.
sandi101
25. 05. 2019 12.52
+28
Na zblojeni mladini baje svet stoji!
TistoPravo
25. 05. 2019 12.27
+7
Pamet ni v prepovedih, ampak je v možnostih
baubax
25. 05. 2019 12.04
+24
Novi svet z tehnologijo je tudi prinesel, da se več folka povezuje med sabo. In drastični upad prodaje alkoholnih pijač. Ker je folk raje za compom kakor na žurkah. Meni se zdi še bolj škodliv za prihodnost nardoda Slovenski tradicionalni šport (metanje polena pod noge)...
jured100
25. 05. 2019 12.20
+2
Alkohol ubija možgane, igranje taktičnih igric s prijatelji pa jih razvija. (ker je treba malo razmišljati)
Animal_Pump
25. 05. 2019 12.38
+0
Pa še zaslužiš lahko z igrami, ko se natreniraš, razvijaš...in začneš sodelovat na turnirjih ;)...Pijandure imajo pa drug dan sam mačka;)
jured100
25. 05. 2019 13.01
+4
Kako bi bilo fajn met milijone zaradi igranja igric...
Uporabnik1152447
25. 05. 2019 13.08
+4
No ja, za služit z igrami moraš biti res nekaj posebnega, ker je konkurenca enostavno premočna. Se pa da, npr. s streamanjem, če imaš všečen karakter.
baubax
25. 05. 2019 18.38
+1
Folk v sloveniji je rahlo zakrnel. Kar se lepo vidi po dislajkih. Igre niso več samo igre ampak umetnost. Isto kakor je bil 50 let nazaj bizarno, če so se otroci na vaseh igrali nogomet . Recimo en slovenec pod vzdevkom Dizzy služi miljončke.
muceli
25. 05. 2019 20.09
+1
Oba načina "sproščanja" vodita v odvisnost. Odvisnost pri sebi pa opaziš ko je že pozno (ali celo prepozno). Še najboljši način za sproščanje in druženje s prijatelji in celo razvoj možganov pa je šport in po športu kakšna debata :)
Zentrum
25. 05. 2019 11.44
-18
No, pa kar odcepite vaše otroke od raznoraznih tehnologij. Jaz svojih nisem oz. jih niti ne bom. Pa bomo potem videli čez 20 let, kdo bo bolj konkurenčen na trgu dela...
Zentrum
25. 05. 2019 12.23
-2
Zgrožene mlade mamice in gospodinje pa že talajo minuse.
Mason666
25. 05. 2019 12.34
+45
Tvoji otroci bodo čez 20 let še vedno doma igrali igrice, kot njihov debilni ata!
Animal_Pump
25. 05. 2019 12.34
+23
Zentrum
25. 05. 2019 12.41
+11
Glede na uro objave in sončno sobotno popoldne se na tvojem mestu ne bi delal pametnega...
Animal_Pump
25. 05. 2019 12.41
-17
Mason666...verjetno bodo čez 20 let njegovi otroci igrali na E-SPORT turnirjih, in služili lepe denarce, ko se bodo drugi otroci tepli za minimalca ;P
Mason666
25. 05. 2019 12.46
+7
Animal_Pump
25. 05. 2019 12.57
+1
Seveda, da se da...marsikaj se da...lahko postaneš tudi QA Tester...ravno Rockstar ima sedaj razpis...sam če vam to človek razlaga mislite, da je vse skupaj ZNANSTVENA FANTASTIKA ;P
Zentrum
25. 05. 2019 14.12
+4
Mogoče, mogoče ne. Bomo videli takrat. Trenutno sem z njimi zelo zadovoljen, v šoli so odličnjaki, obiskujejo izvenšolske dejavnosti, s tujimi jeziki nobenega problema, starejši pa je bil naravnost navdušen, ko sem mu pokazal osnove Pythona. Sicer pa lej, tvoji otroci, tvoja stvar in tvoja vzgoja. Samo potem se ne čudi, če ga bodo čez X let vsi prehiteli po levi in po desni, ker si mu vsilil vzgojo izpred 30 let.
jured100
25. 05. 2019 11.32
-1
Glede majhnih otrok pred OŠ in vsaj prva triada - res je, treba jih je malo izolirati od vseh teh tehnologij, toda ta človek misli isto za celotno OŠ in SŠ? Kaj? Se naj Slovenija odcepi od vseh benefitov, ki nam ta tehnologija daje? Ta čas, ko bodo Američani delali robote, drone in programe bo Slovenija kaj? Pridelovala hrano na zelo počasen in neprimerljiv način? Pa bodi no resen. Mi smo majhen narod, mi bi morali iskati vsako možnost, da bi se lahko nekako potisnali višje kakor drugi narodi. Namesto tega nas je tako strah uporabljati te high-tech iznajdbe (ki niso tak bavbav), da se nam drugi smejijo kakšni butalci/kmetje smo. Računalniška znanja so danes tako pomembna kot branje v 19. stoletju. Vse moramo naučiti, kako se računalnik uporablja. Če tega ne bomo naredili bodo naši otroci neuporabni po faksu, ma kakšnem faksu - po srednji šoli! Lahko sicer še vedno gredo v politiko (kot komunisti), ampak v roku 20 let ne bo kmeta, ki ne bi znal uporabljati računalnike ali pa na robu propada. To je nova tekma za pismenost, brez nje se ne da nikamor, ali bo Slovenija prva in si prilastila svet (metaforično), ali pa zadnja je pa stvar nas državljanov. Bi pa še nekaj dodal. Kako lahko ima Japonska, država s 130 milijoni ljudi, večjo kompetenco delanja robotov in drugih visoko tehnoloških stvari, kot EU, unija s 510 milijoni ljudi in 100 let prednosti (preden je Japonska začela industrializacijo)? Američani imajo 300 milijonov ljudi in naredijo vse približno isto kot mi pri čisto vsem, razen pri visoko tehnoloških stvareh, kjer je EU majhna pikica proti enemu mestu, kaj šele državi. Slovenija pa se na žalost ne mora kosat z Lihtenštajnom, kaj šele s kakšno Nemčijo.
jured100
25. 05. 2019 11.35
+0
Zvezki so dragi in nerodni... tako kot knjige, delovni zvezki itd.
jured100
25. 05. 2019 11.43
+2
Dodajam še, da instagram, facebook itd. ni tako uporaben (v pretiravanju), ampak igranje težko strateških igric zelo pomaga pri razvijanju možgan. Ste kdaj igrali šah? No, nekatere igrice so šah na kubik. Imaš grand strategy - te ti dajo veliko časa za razmišljat (neomejeni šah na kubik) in RTS oz real time strategy (bullet chess - 1 min dobi vsak igralec). Po drugi strani pa je komunikacija z ljudmi čisto zlato. Namesto pisma lahko pošljem enke in ničke in tudi dobim odgovor v roku parih sekund (pa še to bi lahko bilo malo hitreje). Nehajte gledati TV, ki ubija možgane in začnite razmišljat, pa tudi če je med igro pa boste čisto v redu. Nekje sem prebral, da je neki ženski z Alzheimerjem zelo pomagala ena izmed igric, ki jih ljudje tako radi kritizirajo. Tukaj pomagajo vse igre (tudi strelske, ki ljudi ne naredijo agresivne - tega so krivi slabi starši).
Zentrum
25. 05. 2019 14.07
+0
Zakaj bi naj nehali gledati TV? Tudi TV je lahko koristen, sploh kar zadeva učenje tujih jezikov. Se še spomniš pred leti, ko so na TV predvajali Esmeraldo in so vsi bili pripopani na ekrane? Vpis na začetno stopnjo španščine se je potrojil, vsaj tukaj.
Qualisvirtalisoratio
26. 05. 2019 09.56
+2
Pač Slovenci ne marajo sprememb in so zelo kritični do drugače mislečih. Sam sem ljubitelj strategij (RTS). V OŠ sem tudi tekmoval v šahu in treniral atletiko. Moji starši niso bili naklonjeni tehnoligiji tako da sem veliko časa preživel v knjižnici, kjer sem imel dostop do računalnika. Tudi knjig sem veliko prebral. Pa še vedno je neverjetno koliko se lahko naučiš od igranja iger. Kot prvo pride angleščina. Če igraš RTS kot si omenil moraš ogromno razmišljati. Potem imaš razne simlatorje citybuilderje, kjer je tudi precej ekonomije (recimo anno serija). Potem imaš tudi odlično igro iz psihologije, ki je pomagala veliko ljudem z duševnimi bolezni (Senua's sacrifice) itd itd. Imam službo in imam gejming za hobi, saj sem v določeni igri visoko rangiran in si tudi tukaj puščam odprte možnosti. E-šport je prihodnost. Recimo če pogledamo 50 let nazaj nogometaš kot poklic bi se ti smejali, zdaj se pa služi miljone. Časi se spreminjajo. Je pa odvisna od vzgoje, kako stvari dojemaš. Ekstremi niso vredu in vsaka stvar je v velikih količinah slaba. Tudi ekstremni športi, popivanje, deloholiki itd.
_endrug
25. 05. 2019 11.32
+11
Tole je pa zelo ozkogledan pogled. Malo vec interneta mu ne bi skodilo.