Slovenija

Česa me je naučila korona – izolacijski premisleki

Ljubljana, 28. 03. 2020 10.17 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Ana Pavlič
Komentarji
44

Dnevi, ki jih trenutno preživljamo, bodo v prihodnosti nedvomno predstavljali pomemben del zgodovine. Koronavirus, ki nas v strahu pred okužbo postavlja v povsem enak položaj (nihče od nas na okužbo ni imun), je v mesecih svojega širjenja po vseh kontinentih tega sveta, predvsem zahodnim družbam, pred oči pomolil tragične prizore različnih vrst neenakosti, od katerih smo zahodnjaki še pred tedni uspešno bežali.

Drži, vsi se lahko okužimo in (bolj ali manj resno) zbolimo, a vsi nimamo enakega dostopa do zdravstvene oskrbe in obravnave, vsi v karanteni in izolaciji ne moremo brezskrbno preizkušati novih receptov, objavljati sreče, ki jo delo od doma prinese, niti se vsi otroci ne morejo brezskrbno izobraževati na daljavo.

Iz mnogih držav (tudi iz Slovenije) že poročajo o najbolj tragičnih izidih nasilja nad ženskami.
Iz mnogih držav (tudi iz Slovenije) že poročajo o najbolj tragičnih izidih nasilja nad ženskami. FOTO: Shutterstock

 Neenakosti, ki jih je korona (znova) razkrila

Še tedne nazaj je veljalo, da je vsak od nas središče svojega sveta, zamejenega z našimi individualnimi željami in interesi. Nismo bili povezani v nič, kar nas ne dela še boljše, še uspešnejše, vse se pač mora splačati, ker nobeno kosilo ni zastonj. Ko je virusno tveganje od nas zahtevalo, da svoj fokus spremenimo in v običajno miselno matriko vnesemo še skupnost, se je zgodilo, kar se primeri v vsaki krizi – neenakosti med nami se razgrnejo in potencirajo.

Pozvani smo bili, da ostanemo doma, delamo od doma, se samoizoliramo, ne družimo z nikomer zunaj naših gospodinjstev in skrbimo za ustrezno higieno – rok, kašlja in kihanja. Predlagani ukrepi, ki nedvomno najbolj in najhitreje pomagajo preprečevati nevarno širjenje virusa, so se samo na prvi in najbolj naiven pogled zdeli oblastniško darilo za vse tiste, ki so pred tedni in meseci prej tako popularno izgorevali. Njim tedni in meseci, ki so pred nami, ne predstavljajo dnevov polnih strahu za preživetje, strahu pred izgubo delovnega mesta (trenutno brezposelnost na dan narašča v stotinah), prihrankov ali strahu pred življenjem s tistimi osebami, s katerimi v karanteni pač moramo prebivati. Oni bodo morda v tem času napisali kakšno knjigo, organizirali dopust za čas, ko bo to vse mimo in vmes obsedeno polnili dostavna okna spletnih trgovcev.

Naročeno nam je bilo, da moramo v teh dneh misliti na druge, na tiste druge, na katere v času, ko nad nami ne preži virus, sicer gladko pozabljamo in si jih odrivamo izpred oči: na starejše, na bolne, na vse tiste, ki so v kapitalizmu sicer neuporabni in predstavljajo, kot se temu reče, zgolj breme za zdravstveno blagajno. Težko je razmišljati o njih, če te preveva vsemogočnost lastnega imunskega sistema, mar ne?

Besedilo je pripravljeno v projektu Homopolitikus, političnega think tanka Inštituta za politični manedžment. Kolumna izraža stališče avtorja in ne nujno tudi uredništva 24ur.com.

V zadnjih dneh smo lahko večkrat poslušali, da bo karantena na preizkus postavila večino partnerskih in družinskih odnosov – ne, nasilnih odnosov trpinčenja, ustrahovanja in zlorab, v katerih trpijo večinoma ženske in otroci, nič ne postavlja na test, ker so v resnici del vsakdana tisočih družin naše države. Nenadna situacija, ko so ljudje primorani biti doma (dom, kot vemo, za ženske predstavlja najbolj nevarno območje njihovih življenj), je za mnoge žrtve nasilja zato še težja. Nevladna organizacija ki otrokom ponuja brezplačno številko za pogovor o stiski, beleži visoko rast klicev, ki so posledica nesoglasij v družini in še bolj potenciranega nasilja nad ženskami in otroki.

Res nas je lahko strah samo, če se iz vsega tega (spet) ne bomo naučili ničesar.
Res nas je lahko strah samo, če se iz vsega tega (spet) ne bomo naučili ničesar. FOTO: AP

Tisoče otrok med nami živi v domovih, ki jih bodo posledice karantene pahnile še v večjo lakoto in revščino - kaj torej sporočamo njim, ko jim kažemo posnetke pravljičnega šolanja od doma? Kako lahko pričakujemo, da se bodo njihovi starši ali pa kar otroci sami (ob družbi, ki smo jo vsi skupaj zgradili že pred korono) izpostavili in prosili za pomoč; za topel obrok; za delujoč računalnik; za priključitev optičnega omrežja? Mar ni vse to delo oblasti, dolžnost lokalne in nacionalne politike, jih mi ne bomo merili ravno po tem kaj so storili predvsem za tiste, ki jim je danes najhuje?

Res, težko je (po)misliti na druge, če smo se profesionalizirali v prodajanje sebe. Težko nam je mar za tiste, ki bi virus težje preboleli, če nam je že običajno vseeno, kaj se dogaja na mejah naše Evrope (ob grško-turški meji) ali pa za vojne, ki se med svetovnimi velesilami odvijajo na ozemljih sveta, ki smo mu kar sami rekli tretji.

Česa nas je (lahko) strah?

Čeprav je koronavirus primarno prikazan kot javnozdravstveni problem, je jasno izpostavil problematiko dosedanjega ustroja delovanja vseh večjih družbenih institucij in sistemov: od digitalnega izobraževanja, v katerem otroci brez računalnika (takšnih gospodinjstev naj bi bilo v Sloveniji okoli pet tisoč) ali v domu z izklopljeno elektriko pač ne morejo sodelovati, prek neznosne lahkotnosti (re)produciranja lažnih novic, ko smo vzdihovali ob obujeni živalski raznovrstnosti v beneških kanalih (ki je, mimogrede, identična času pred korono), pa vse do različnih stranpoti, ki smo jih ubirali, všečkali in delili, ker je nedvomno lažje verjeti, da se "dogaja očiščenje sveta, na vseh nivojih", da "je bila januarska gripa hujša od prebolevanja virusa", pa vse od nenadne silne želje, da se družimo tako "v živo", na prostem, med športom, kot da naši odnosi in njihova trdnost že davno niso merjeni skozi slikovne dokaze na družbenih omrežjih in spremljajoče duhovno-duhovite opise teh slik?

Pozvani smo bili, da ostanemo doma, delamo od doma, se samoizoliramo, ne družimo z nikomer zunaj naših gospodinjstev in skrbimo za ustrezno higieno – rok, kašlja in kihanja.
Pozvani smo bili, da ostanemo doma, delamo od doma, se samoizoliramo, ne družimo z nikomer zunaj naših gospodinjstev in skrbimo za ustrezno higieno – rok, kašlja in kihanja. FOTO: Aljoša Kravanja

Ali smo v teh tednih že videli dovolj, da bomo dokončno dojeli, da morajo biti kvalitetne javno zdravstvene storitve temelj vsake demokracije? Da je pravica do domovanja, v katerem smo siti, na toplem in nas ni strah, nujna za izvrševanje samoizolacije? Da država ni svobodna (ne glede na to, kdo jo za tako okliče), če v njej par deset milijonov ljudi nima urejenega zdravstvenega zavarovanja in bo zaradi visoke cene privatiziranih zdravstvenih storitev virus prebolevalo stran od zdravniškega nadzora?

Po drugi strani iz držav, kot so Španija, Italija in Velika Britanija, prihajajo novice o nacionalizaciji sektorjev (letalskih družb, železnic) in storitev (privatnih bolnišnic), ki so za boj proti epidemiji potrebni. In veliki proizvodni obrati, ki so razdrobljeni po vsem svetu, da nam omogočajo sodobno globalno zahodnjaško kolonijo ali pa manjša podjetja, ki morajo kapital in lastniški dobiček še vedno postavljati pred zdravje delavcev in njihovih družin? Kdo so delavke in delavci v teh obratih, od kod prihajajo, kako živijo? Kako lahko najbolj ranljivi člani naše družbe sodelujejo v tekmi za zalogo toaletnega papirja in hrane, če si že s svojimi običajnimi plačami, v običajnih pogojih, hrano komajda privoščijo?

Virus je priložnost, pa ne za osebno in zasebno rast vsakega izmed nas posebej (v zadnjih desetletjih smo zrastli do meje možnega), ampak za začetek izgradnje skupnosti – alternativnega mišljenja in delovanja, ki bo to skupnost in njene najbolj ranljive dele najprej priznavalo, nato upoštevalo in jim na koncu še ustrezno pomagalo. To je v resnici naša dolžnost, že od časa davno pred korono. Res nas je lahko strah samo, če se iz vsega tega (spet) ne bomo naučili ničesar.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (44)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Prihaja
28. 03. 2020 17.41
-6
Kaj če za en mesec vsi nehamo pretepati ženske in otroke 🤔 morda ta možača ostane brez službe 🤯
batom@pinkponk.com
28. 03. 2020 20.04
-1
tebi že kr prihaja? zmer mal prezgodi,sej se vid :)))
Sokril
28. 03. 2020 16.54
-4
Prej ko so vrtele jezik (psihično nasilje) pa ženske niso nič trpele.
Uporabnik479666
28. 03. 2020 16.17
+0
Žalost od članka, niti do konca nisem prebral.
A si ti mal bogi
28. 03. 2020 15.56
+6
Ja, v 14 dneh si odkrila nekaj glkbljega in sedaj sediš na moralnem prestolu...bla bla bla
brabusednet
28. 03. 2020 15.44
+3
Vse je odvisno,koliko soli ima kdo v glavi.
Rodion Raskolnikov
28. 03. 2020 15.34
+9
Kako obupno dolgočasno pisanje, človeku se milo stori, ko se spomni ba Sobotno prilogo, Dnevnik in Mladino.
slo_veter
28. 03. 2020 15.16
+14
mene je corona pripeljala do spoznanja , da kar furam skozi življenje: večja bajta da si nismo napot, večji vrt da se otroc preganjajo ne da prevržejo žar, predvsem dovolj močna rač. mreža, da se folk zabava. Dvojni prihodki za obdobje brez službe .. 2x polhn hladilnik, da ne pozabim dovolj WC papirja za daljše obdobje. In na koncu dobro ozvočenje, da zavrtim "I will survive" , pa če tudi ne .. sem se vsaj imel zlo fajn.
batom@pinkponk.com
28. 03. 2020 13.45
+15
humanizem rabimo, človeku prijazno družbo in sistem. eni to enačite s socializmom, žalostno. politika je samo en droben delček življenja, ki si je izborila neko umetno glavno vlogo. v pametni in urejeni družbi ni potrebno toliko sestankov, zakonov in odločanj, da bi si tile sploh zaslužili redno plačo. To, da je nekaj "državno", ne predstavlja socializma, pač pa modrost in sposobnost države, da določene sistem upravlja sama. interes države je namreč skrb za državljane, interes kapitala pa samo zaslužek. Če je neka ustanova sprivatizarana, ji država ne more ukazati, kako naj ravna, tudi ne v kriznih časih,ko bi recimo bilo treba intenzivirati pomoč ljudem. Vzamimo internetno omrežje. Privatnemu kapitalu nikakor ni v interesu vleči omrežje v hribe, kjer je malo prebivalcev, ker bo premalo zaslužil. Država pa zasleduje drug interes, in sicer da so vsi državljani priključeni na internet, zato bo tega vlekla tudi v hribe. Korist bodo imeli državljani, kar je absolutno prav, saj je država namenjena njim. In spet, to ni noben socializem, ime in z njim povezane asociacije so povsem nepomembne. Gre samo za to ali je družba orientirana k ljudem ali h kapitalu. važni so ljudje.
batom@pinkponk.com
28. 03. 2020 13.49
+7
država mora biti sposobna, da poskrbi za ljudi, ne pa da za to skrb plačuje neke privatnike, ki jim za ljudi ni mar. tako posredništvo je neživlenjsko. nikoli ne bo iz srca in z dušo narejeno. če ne bo plačan vsak vdih in izdih privatnika, ta ne bo naredil nič, pa če mu ljudje umrejo na hodniku. ključna infrastruktura naj bo v rokah države. vse drugo naj bo privat. pa rečmo temo humanizem.
batom@pinkponk.com
28. 03. 2020 13.51
+6
govorim o pametni in modri državi. mi to zaenkrat nismo. zato so pri nas stvari neučinkovite in neurejene. zato rabimo humanitarna društva, da sploh kot nacija preživimo.
batom@pinkponk.com
28. 03. 2020 16.44
+4
po drugi strani vidimo pa ZDA, kjer je sprivatiziranega bistveno več, kot pri nas, in stvari ne delujejo. vse je treba plačat, denarja pa navadni ljudje (večina) nimajo oziroma nimajo viškov. Rezultat: število mrvih največje na svetu, v izredno kratkem času. Toliko o svobodnem kapitalizmu, privatni pobudi, podjetništvu in enakih možnostih za vse. vidimo lahko, da nobena skrajnost ni optimalna, življenske rešitve so nekje vmes. kak je že tissto... če struno preveč napneš, bo počla, če jo narediš ohlapno, pa ne bo igrala. nekje vmes mora bit.
Fulano in Beltrano
28. 03. 2020 13.43
+18
V Braziliji je podobna situacija kot pri nas. Na periferiji Ria de Janeira živi ogromno ljudi, ki funkcionirajo po sistemu "iz rok v usta". Danes je objavljen prispevek družine, ki za preživetje peče torte. Kar proda - preživi njo, moža in šest otrok. Ona nima časa za filozofijo s kavča. Pa je ravno tako človeško bitje, kot nekdo, ki spesni takle članek.
slo_veter
28. 03. 2020 15.11
+3
6 otrok .. ? ja mogoče je tukaj problem, sam razmišljam.
Lillija123
28. 03. 2020 13.30
+27
Koga briga kaj si ta misli. Takih je v Sloveniji na pretek, ki mislijo, da so požrli pamet celega sveta.
batom@pinkponk.com
28. 03. 2020 20.07
-1
zgleda, da si ti v samem vrhu te skupine. ti celo misliš, da lahko drugim digtiraš, kaj smejo in česa ne. in če te ne briga, te sploh ne razumem, zakaj se oglašaš. si pa dragoceno prispevala k debati :)))
Lillija123
29. 03. 2020 12.42
+3
Batom ja lahko imam svoje mnenje tako da ne ti meni, da diktiram. Z mano se 30 ljudi strinja. Koliko se jih pa s tabo?
Firnk
28. 03. 2020 12.50
+1
ja ne spet ta. kr tko neki
TheGreatRusia
28. 03. 2020 11.55
+40
Strah nas je lahko posiljevaljskih prispevkov, ki še tako naivne in ustrahovane ovčke še bolj straši, ničesar drugega...
batom@pinkponk.com
28. 03. 2020 20.08
LedenaGora
28. 03. 2020 11.55
+28
opevanje socializma ha ha ha takoj ko bo konec koronavirusa tudi socializma nebo več ha ha.. skozi zgodovino je človek vedno najprej za sebe poskrbel nato pa za druge tako je bili tud v komunizmu vsak je skrbel za svojo rit in delal stvari na skrivaj kljub temu da je blo za use kao enak.... nikol nebo usaj dokler denar obstaja enakosti nebo in pika.
Quatflow
28. 03. 2020 12.05
+13
Noben ni nikoli rekel, da je enakost. Je pa pravicnost. In najboljsi vodje imajo na vesti pravicnost do vseh, ne samo za “njihove ali nase”. Je pa povsod dolocena meja. In ce samo zase poskrbis, ne mores biti pravicen, ker to je potem sebicnost.
LedenaGora
28. 03. 2020 12.08
+0
še nisem slišal za vodjo na svetu ke ni poskrbel za svoje najprej potem pa za druge daj mi enega vodjo ki ni storil da bi naprimer kakšnega družinskega člana zaposlil oziroma da nebi imeli kakšnih privilegijov tukaj ne glede na to ali je kapitalizem ali socializem pravičnost hitro odpade
LedenaGora
28. 03. 2020 12.10
+5
nebom rekel da pravičnih ljudi ni ampak te ljudje ponavadi še zase nimajo in jih ni tako zelo veliko, pravijo pa da uplivnost moč in denar te hitro distancira od le tega obnašanja
Quatflow
28. 03. 2020 12.48
+3
Se enkrat si preberi. Enakosti ni. Si pa dober vodja prizadeva za pravicnost.
delomrznež
28. 03. 2020 11.36
+11
Joj, spet ta....24 ur - a vas lahko prosim, da zdaj vsaj zacasno nehate s temi prispevki...vsaj dokler je karantena, potem pa razpali spet.... ne bom imel toliko casa za brati, pa verjetno spoh ne bom opazil da je gospa kaj novega napisala....
Venom.
28. 03. 2020 11.30
+8
Vmes pa vedno vtlačimo, kako je boga ženska žrtev nekoga nekje.
Venom.
28. 03. 2020 11.31
+28
Ker BOGA ženska nikoli ne najeda, nikoli ne vara, nikoli ne "frula frulico" za uspeh. Ženska je izključno boga in večna žrtev. Boge ženske.
Uporabnik757196
28. 03. 2020 12.46
+2
tron3
28. 03. 2020 11.22
+54
Tale gospodična mična je dokaz, da je treba takoj zapret in prepovedat FDV na slovenskih tleh!!!
Tretja Švica
28. 03. 2020 11.25
+22
Res je, a ima plačane objave na 24 ur, katastrofa!
tron3
28. 03. 2020 11.30
+9
honolulu, na črn dela na PopTv, ta davčn kje ste???
nazaj v realnost
28. 03. 2020 11.16
+3
Lahko se poigravamo ali celo izigramo naravne zakone, ampak ne brez posledic. Karma (prev. iz sanskrita) ni princip nagrajevanja in kaznovanja, kot sprva zna izgledati, pač pa je princip pravičnosti in ravnovesja. Vsak od nas živi ta princip pravičnosti in ravnovesja do sebe individualno, obstaja pa še nekaj, čemur se reče kolektivna karma: to sedaj živimo z vso našo pozornostjo, ki je sicer v mirnih časih ne usmerjamo v nas kot narod, kot civilizacijo. Princip pravičnosti in ravnovesja, ne pozabimo, to pomeni: kar živimo tudi MORAMO živeti, kakor vemo in znamo. Zakaj živimo toliko slabega? Ker smo res res slabi učenci.
blackcock
28. 03. 2020 11.21
+5
Quatflow
28. 03. 2020 11.34
+1
Karma je prepuscanje stvari usodi in eno samo nakladanje. Ce je zate pravicnost, da nas pobere od bolezni potem se malo zamisli.
tron3
28. 03. 2020 11.12
+16
Tale pa ni mogla kaj premislit, ker nima s čim!!!
ziggi1
28. 03. 2020 11.09
+20
a to je mela domaco nalogo na fdv?
blackcock
28. 03. 2020 11.09
+20
Kakšno bluzenje...komaj sem prebral do konca. Tako kot je rekel peropetarda...zbudi se!!! življenje pač ni idealno, je pa v večji meri (vsaj pri nas) odvisno od nas kako ga bo preživel. Nekaj je pa tudi sreče....