Slovenija

Konec olajšav za delavce v tujini?

Ljubljana, 19. 06. 2013 11.51 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Del zakona, ki čezmejnim delovnim migrantom za dohodek iz zaposlitve pri tujem delodajalcu daje posebno davčno olajšavo v višini nekaj manj kot 7580 evrov, je po mnenju ustavnega sodišča neustaven. Gre predvsem za delavce, ki delajo v Avstriji.

Do odprave ugotovljene protiustavnosti v postopkih odmere dohodnine se vseeno uporablja po mnenju ustavnega sodišča protiustavni del zakona o dohodnini, torej peti odstavek 113. člena. Državni zbor mora protiustavnost odpraviti v enem letu.

Upravno sodišče je vložilo zahtevo za oceno ustavnosti odstavka, ki čezmejnim delovnim migrantom daje posebno davčno olajšavo v višini 7576,62 evra za dohodek iz zaposlitve, opravljene v tujini pri delodajalcu, ki ni rezident Slovenije.

Del zakona o dohodnini je v neskladju z ustavo.
Del zakona o dohodnini je v neskladju z ustavo. FOTO: Thinkstock

Upravno sodišče je prekinilo postopek odločanja o tožbah iste tožeče stranke, ki je pri odmeri dohodnine za leto 2009 in za leto 2010 uveljavljala navedeno olajšavo. Ker ni izpolnjevala pogojev, ji davčni organ davčne olajšave ni priznal, zato ji je bila z odločbama davčne uprave za leto 2009 odmerjena za 2870 evrov višja dohodnina in za leto 2010 za 2915 evrov višja dohodnina.

Upravno sodišče v obeh zahtevah zatrjuje kršitev splošnega načela enakosti, ki ga določa ustava, ker naj bi bila posebna davčna olajšava uvedena zgolj za posamezne davčne zavezance.

Vlada brez argumentov

Ne vlada kot predlagateljica zakona ne zakonodajalec po mnenju upravnega sodišča nista navedla razumnega razloga, ki bi izhajal iz narave obdavčevanja dohodkov fizičnih oseb, še zlasti dohodkov iz zaposlitve, za določitev posebne olajšave zgolj za določen krog ljudi z vidika kraja opravljanja zaposlitve oziroma rezidentstva delodajalca.

Po navedbah upravnega sodišča je v Sloveniji uveljavljena obdavčitev z dohodnino po merilu rezidentstva, na podlagi katerega plačajo fizične osebe v državi rezidentstva davke od dohodka neodvisno od kraja pridobitve dohodka. To naj bi pomenilo, da ni razlikovanja po lokacijskem viru dohodka oziroma tudi ne glede na status (rezidentstvo) delodajalca, zato za tako razlikovanje ni stvarnih razlogov.

Kot je v mnenju o zahtevah navedla vlada, je bila olajšava uvedena z namenom zmanjšanja davčne obremenitve oziroma doplačil dohodnine od dohodkov iz delovnega razmerja, ki jih rezidenti – čezmejni delovni migranti dosežejo z opravljanjem zaposlitve zunaj Slovenije pri tujih delodajalcih.

Pri relativno velikem številu zavezancev, predvsem tistih, ki delajo v Avstriji, je namreč prihajalo do relativno visokih doplačil dohodnine. Dohodki iz delovnega razmerja, ki jih rezidenti dosežejo z opravljanjem zaposlitve zunaj Slovenije, so v skladu s konceptom svetovnega dohodka od leta 2005 obdavčeni tudi v Sloveniji.

Ker so ti dohodki obdavčeni tudi v državi, v kateri so doseženi, pride do dvojne obdavčitve, ki se odpravlja tako, da se dohodnina, odmerjena po slovenskih predpisih, zmanjša za dohodnino, plačano v drugi državi, kot ugotavlja tudi upravno sodišče.

Izpodbijana rešitev po mnenju vlade na enak način rešuje davčni položaj vseh zavezancev, ki dosegajo dohodke iz delovnega razmerja z opravljanjem zaposlitve v tujini pri tujem delodajalcu kot čezmejni delovni migranti ne glede, v kateri državi so našli zaposlitev.

Po pojasnilih ustavnega sodišča so bile davčne olajšave v dosedanji ustavnosodni presoji dopuščene, če so spodbujale določena družbeno koristna ravnanja davčnih zavezancev s področja varstva okolja, socialne varnosti, zagotavljanja skupnih družbenih potreb in gospodarskega razvoja.

Državni zbor in vlada v konkretnem primeru nista izkazala razumnih in stvarnih razlogov za privilegirani davčni položaj čezmejnih delovnih migrantov, ugotavlja ustavno sodišče in dodaja, da gre za položaj, ko je neenakost posledica tega, da zakonodajalec položaja drugih davčnih zavezancev ne ureja na enak način, kot ureja položaj čezmejnih delovnih migrantov, ki so zaposleni pri tujem delodajalcu, ki ni rezident Slovenije.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (47)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

21dcba
19. 06. 2013 22.30
+10
Ali je interes, da se vsi tisti, ki delamo v tujini in smo diskriminirani, organiziramo?
pkorosec
20. 06. 2013 00.16
+11
je že. Poglej si civilno iniciativo Apače na facebooku in se pridruži. Le enotni in s trdnimi argumenti lahko nastopimo proti tem plenilcem. Če pa argumenti ne bodo zalegli, pa so tudi drugi načini.
kekec100
19. 06. 2013 20.20
+15
Jaz sem dal vlogo v tujini za ugotovitev rezidentskega statusa. Tam so ugotovili da sem rezident te drzave. Vse skupaj sem poslal na Slo DURS in kljub temu sem ostal rezident slovenije (ceprav to po slovenskem zakon to ni mozno, da sem rezident dveh drzav) , ker zena in otroci zivijo v Sloveniji. Sedaj me je DURS prisilil do te meje da sem se locil in zapustil Slovenijo. Bivsa zena sedaj vlece socialno in otroske dodatke kar prej ni imela. Zalostno zalostno kaksna drzava je Slovenija!!!!
adminisrat0r
19. 06. 2013 18.50
-1
delaš v tujini na črno, v sloveniji vlačiš socialno podporo, višja plača kot slovenska povprečna + bonus od države kaj hočeš boljšega? hvala vsem ki ste volili komuniste, sedaj pa imamo tako državo kot si jo zaslužimo, samo znajti se je treba v njej
pkorosec
20. 06. 2013 00.18
+6
hvala tebi, da si lepo pokazal kako NIMAŠ pojma. Če delaš v tujini, si v tujini zavarovan IN NI ŠANS, da v sloveniji vlačiš socialno podporo. Ali si zmozen to dojet? Ce ne, potem ne razumem zakaj placujem DVD na slovenske artikle, da si se ti lahko "izobrazeval".
saloma
19. 06. 2013 14.48
+7
No, jaz sem vlogo za ugotavljanje rezidentnosti oddala ze pred enim mesecem pa se zgleda se zmeri niso odlocl, kam spadam. Ceprav sem jim predlozila vsa dokazila, da davek placujem v tujini, mi kr ne dajo odlocbe o nerezidentsvu. Hitri pa so, nimas kej.
Arinna
19. 06. 2013 16.04
+2
Moj znanec je cakal na taksno odlocbo 9 mesecev, vmes so ga se trikrat klicali na davkarijo, pojasnjevati je moral med drugim tudi to, zakaj ima se vedno narocnisko razmerje s slovenskim providerjem mobilne telefonije... Pripravi se, tu gre kar nekaj zivcev, ampak na koncu odlocbo dobis - za nekaj casa. Pazi le, da se ne bi potem kdaj zacasno prijavila v Sloveniji, ker bost tudi za tisti cas takoj davcni rezident. Ne smes imeti naslova v Sloveniji, niti zacasnega. Ne smes imeti zakonskega ali (priznanega) izvenzakonskega partnerja v Sloveniji, na tvoji slovenksi osebni izkaznici mora biti naveden tvoj tuji naslov. Potem bo v redu, samo traja pa vseeno dolgo.
Arinna
19. 06. 2013 16.14
+0
Saloma, se to, ta procedura z davkarijo te zal caka vsako leto...
Arinna
19. 06. 2013 14.24
+17
Vse kaze, da si zelijo spet malo povecat stopnjo brezposelnosti v Sloveniji. Jaz se zaradi ukinitve te olajsave vracam v Slovenijo, saj bom sicer morala se malo dodati k svoji Svicarski placi, da bom lahko hodila na delo v Svico. Pa dobro zasluzim, le da je zivljenje v Svici zelo drago, slovenska davkarija me pa obdavci po moji bruto placi, kot bi jo dobila v Sloveniji. Samo za primerjavo. Moja placa znasa v svicarskih razmerah nekaj takega, kot bi v Sloveniji dobila 900 eur neto, obdavcena sem pa - 41%. Ko od svoje place odstejem najemnino za svojo sobico (800 eur - ja taksne so cene, stanovanja si niti ne morem privoscit), najcenejse mozne avionske karte Zürich - Ljubljana - Zürich (tiste po 112 eur), da lahko v Sloveniji kdaj pa kdaj obiscem moza in mladoletnega otroka, ter placam dohodnino v Sloveniji -.mi ostane le se povprecna slovenska placa. In zdaj mi bodo vzeli se olajsavo za migrante, da bi na leto padlo cca 2000 eur vec v drzavni proracun? Draga slovenija, nic ne bo. Po hitrem postopku se vracam domov. Ne bo padlo 2000 eur vec v blagajno, ne! Letno bo padlo 26.000 eur manj (toliko dohodnine dobite letno od mene), cez kaksno leto mi boste pa spet zaceli placevati najvisji mozni otroski dodatek, otrok bo v soli jedel brezplacno, pa se kaksna socialna pomoc bo potrebna, ker bo moja druzina brez vsakrsnih dohodkov.
saloma
19. 06. 2013 14.44
+2
Kaj pa ce bi dala vlogo, da si nerezident Slovenije? Ali pa zaradi moza in otroka avtomatsko ostajas rezident?
Arinna
19. 06. 2013 15.56
+3
Saloma - ne gre :-( Ce ima moz stalno bivalisce v Sloveniji, imam avtomaticno "ekonomske interese" v Sloveniji, zato sem avtomaticno tudi jaz davcni rezident, Tu ni upanja, verjemi, da sem poskusila prav vse. Ker je pa hcerka 100% invalidka, ju ne morem preseliti v Svico, saj ju tu s svojimi dohodki ne bi mogla prezivljati. Morda bi pomagalo, ce bi se locila in dala mozu 100% skrbnistvo nad hcerko. Pa se tu bi se znalo kaj zatakniti...
21dcba
19. 06. 2013 16.28
+8
@Arianna: grozljivo. DURS ti dejansko ne dovoli delati v tujini oz. ti želi življenje otežiti do te mere, da si prisiljena prekiniti vsakršne stike s svojo družino ali pa jih preseliti s sabo in životariti v tujini. Ali se samo meni zdi, da smo ujetniki lastne države!?
ONniON
19. 06. 2013 17.41
+2
21dcba
19. 06. 2013 17.58
@Arinna: morda veš, če DURS upošteva dejanske stroške, ki izvirajo iz zaposlitve kot davčno olajšavo (v tvojem primeru stanovanje, karte)?
kekec100
19. 06. 2013 20.25
+1
tega durs ne uposteva , potne stroske uposteva samo od tvojega obicajnega prebivalisca to je od kraja iz katerega se vsaj stirikrat na teden vozis na delovno mesto. Dvojno stanovanje po slovenski zakonodaji ne obstaja za to tega ne priznajo
21dcba
19. 06. 2013 22.15
+1
Groza :(. Torej ostaja edina možnost, da se človek znebi te nadloge, odjava rezidentskega statusa?
pkorosec
20. 06. 2013 00.23
+4
te grozne zgodbe poštenih delavnih ljudi, ki jih ta država prav sili v revščino ne glede na to, da se trudiš s poštenim delom, nas lahko pripelje le do ugotovitve, da je čas za nastanek nove politične fronte, kjer notri ne bo prostora za prčkarije okrog janše ali kučana, okrog belih ali rdečih ampak samo glede poštenega odnosa države do poštenega delavca. Vse ostalo v kali zatret. Tem obstoječim strankam je treba rečt ADIJO, njihove člane pa NAGNAT delat na realni trg, pa da vidijo kako težko je zaslužit 900€ neto na realnem trgu.
21dcba
20. 06. 2013 16.32
hojtad
19. 06. 2013 13.51
Dajte mi prosim razložit razliko na dejanskem primeru...če si prav razlagam, ali mi kje kaj manjka? Recimo, da zasluži delovni migrant v AT letno bruto 30k€. Od tega se mu odtegne dohodnine malo čez 43% na mesečno plačo in 7 ali 8% (nisem ziher) za 13. in 14. plačo. Tako mu gre za dohodnino 8.813€, neto plače pa dobi 21.186€. V obračunu dohodnine za SLO stran uporabi ta neto znesek, odšteje olajšave (splošna 3.302,70, delovni migrant 7.576,62) in dobi neto davčno osnovo 10.307€? S tem pade v 2. razred in znaša dohodnina po lestvici: 1.283,41€ + 27 % nad 8.021,34. To znese potem 1900€ dohodnine? Če bi ta znesek presegel že odtegnjeno dohodnino v AT (8.813€), potem bi moral doplačati pri SLO dohodnini? Če pa ne presežeš že odtegnjene dohodnine v AT, pa ne rabiš nič pri SLO dohonini? Brez olajšave delovnega migranta pa pride osnova davčna osnova 17,883€ in odmerjena dohodnina 3.946€? Ker si še vedno pod že odmerjeno AT dohodnino, se pri SLO dohodnini ne doplača ničesar?
hojtad
19. 06. 2013 13.55
-2
pa še to...ali pravilno gledam AT dohodnino 8.813€? oz. bi moral vzeti samo Lohnsteuer (3.435,72) od tega zneska? SV 5.378,10 LSt 3.435,72 V tem primeru pa že moraš doplačati dohodnino na SLO strani.
Arinna
19. 06. 2013 14.28
+2
hojtad - ena napaka je v tvojem izracunu. Slovenski DURS ne vzame neto place ampak bruto placo, zmanjsano za strosek pokojninskega in zdravstvenega zavarovanja), in jo obravnava po svojih izracunih, ze placani davek pa odsteje na koncu.
24uric
19. 06. 2013 13.36
+14
a si je politična in sodna kasta kaj znžala plače?
Arinna
19. 06. 2013 16.18
+1
Aj dej no, kako bodo pa preziveli z nizjimi placami. To pa res ne gre!
21dcba
19. 06. 2013 13.06
+24
Nepravičnost in neenakost pred zakonom v Sloveniji dejansko spoznaš šele, ko delaš v tujini. Tako nepravične države v EU praktično ni. Slovenija je ena redkih članic EU (morda celo edina!), kjer je stauts rezidenta določen s stalnim prebivališčem, ne glede na število dni, ki ji posameznik dejansko preživi v državi (pri drugih članicah je stalni naslov nepomemben)! To pomeni, posameznik, zaposlen pri tujem delodajalcu, ki večji del leta (> 183 dni) preživi v tujini (torej ne koristi slovenskih ustanov, infrastrukture, ...), ohrani pa stalni naslov v Sloveniji (nenazadnje je pravica posameznika ohraniti prebivališče, kjer je rojen), dobi "slovensko" plačo!!! Iz tega sledi, da vsi tisti, ki so zaposleni v tujini, plačujejo privilegij stalnega (slovenskega) naslova. Primer za ustavno sodišče: kaj morda ne gre za diskriminacijo vseh tistih, ki so šli s trebuh za kruhom!?
Terezinka
19. 06. 2013 13.13
+1
ni ravno tako, tudi ti, če delaš in bivaš v tujini lahko izbiraš. V tujini pa morajo biti tudi tisti, ki so po tebi zavarovani. V tem primeru imaš pravico izbirati rezident katere države si. Dnevni emigranti pa niso to
21dcba
19. 06. 2013 13.19
+15
Glede dnevnih migrantov se strinjam. Mi lahko razložih, kakšno izbiro imam, če je moje delo takšno, da v tujini ne morem imeti stalnega prebivališča (vsak mesec v drugi državi), se pa vračam domov 1x do 2x mesečno (po štiri dni)? Prisiljen sem obdržati stalno (slovensko) prebivališče, čeprav ni po meni nihče zavarovan. Diskirminacija? Vsekakor!
Terezinka
19. 06. 2013 13.21
+0
V tem primeru bi bil rezident domače države tudi v drugih primerih. Poskušaj se dogovoriti, da imaš tiso plačano kot najemnino kjer bivaš ali kako drugače. Plača in dodatki so pač davčna osnova za dohodnino
saloma
19. 06. 2013 14.32
+1
No, jaz sem vlogo za ugotavljanje rezidentnosti oddala ze pred enim mesecem pa se zgleda se zmeri niso odlocl, kam spadam. Ceprav sem jim predlozila vsa dokazila, da davek placujem v tujini, mi kr ne dajo odlocbe o nerezidentsvu. Hitri pa so, nimas kej.
Arinna
19. 06. 2013 16.21
+2
terezinka, po meni ni nihce zavarovan, pa moram vseeno placevat dohodnino v Sloveniji. Samo zato, ker moz in hci zivita tu. In da bi "ujela" to posebno olajsavo, skacem cez alpe k familji na obisk striktno vsak vikend (najmanj 1x na teden moras biti v Sloveniji), zdaj bodo pa to olajsavo vzeli. Trpel bo pa predvsem otrok, ki me zdaj ne bo videl po cel mesec, saj si aviona ne bom mogla vec privoscit, avta pa nimam. V bistvu tudi ce bi ga imela - voznja iz Svice do doma traja tam okrog 9 do 11 ur, torej bi lahko prisla v soboto zvecer domov in sla v nedeljo zjutraj nazaj....
21dcba
19. 06. 2013 16.24
+4
@terezinka: hvala za nasvet. Zavedam se tega, da bom v vsakem primeru rezident Slovenije, je pa nepravično, da bo moja plača obdavčena po slovenski dohodninski lestvici, čeprav ne koristim (v enaki meri kot tisti, ki so zaposleni pri slovenskem delodajalcu) infrastrukture. Bom poizkusil, je pa vse skupaj sila bedno. Če bi imel izbiro glede rojstnega kraja, si vsekakor ne bi izbral Slovenija. Obup!
pacifik12
19. 06. 2013 12.53
+2
Kolikor razumem se bo doplačalo, pri avstrijskem minimalcu, ki ga ima vsaka panoga posebej, vzamejo kaj, pri 1300 bruto 20%, pri nas boš pol še doplačal do 40%. spe pravi namesto 1000 neto boš dobil enih 800neto, kar se kar opazi če si fizikalec v Avstriji. Drugače pa zakaj mislite da so te službe v Avstriji proste, ke Avstrijci pač ne bodo srtregli za 1000 evrov ali konstruirali kot inženirji za 2000-3000 bruto.
Terezinka
19. 06. 2013 12.57
+1
Sedaj je bila davčna osnova pred obdavčitvijo tem delavcem zmanjšana, torej je iumel večji del neobdavčen kot tisti, ki je lahko tudi v Avstriji delal za Slovensko podjetje
Terezinka
19. 06. 2013 12.58
+2
Slovensko podjetje je namreč odvajalo akontacijo dohodnine po naših predšisih.. Tu govorimo zmeraj o davku delavcev, o dohodnini
rob3rt
19. 06. 2013 12.39
+33
Bo pač treba še bivati v Avstriji. Itaq imamo počasi že vsi te Tunguzije poln k...
Terezinka
19. 06. 2013 12.51
+1
In koristiti njihove socialne ugodnosti pod njihovimi pogoji.
Terezinka
19. 06. 2013 12.55
+1
Trenutno je pri nas namreč problem dohodninska lestvica, ki je prilagojena našim nizkim plačam. Dejstvo je namreč, da si pri nas "bogat" in zato z najvišjo lestvico obdavčen že će zaslužiš 1500 EUR na mesec. V Avstriji pa to zaslužijo skoraj vsi minimalno. Ni pravilno, da zaposlen v Mariboru plača davek po maksimalni lestvici in koristi isti vrtec, istega zdravnika, isto šolo in sploh vse, za isti denar pa je tistemu v Avstriji davčna olajšava višja.
pacifik12
19. 06. 2013 12.58
+4
Sej ni tolko ralike v dohodnini, pri nas je na minimalec 580 30%, v Avstriji je na minimalec 1000 22-25% obdavčitev. Samo hmmm, plače so višje, pri na bi na 1000 evrov plačal več kot 40% obdačitve.
Terezinka
19. 06. 2013 13.00
+3
Pri nas si takoj v 40%, v Avstriji pa kasneje, ker ne štejejo za najvišjo obdavčitev tako hitro kot pri nas
pacifik12
19. 06. 2013 13.05
-1
Ja prav imaš terezinka. Samo vseeno se ti še vedno bolj splača delat gor tudi če imaš 40% obdavčitev pa še ne vem kaj
Terezinka
19. 06. 2013 13.16
+0
Res je, če pa imaš možnost in željo se lahko tudi preseliš in potem postaneš rezident za odmero davka v Avstriji. Potem te naša sociala ne briga. V vseh ostalih primerih pa v primeru brezposelnosti ali invalidnosti ter za zdravnika, šolo in vse ostalo tako delavec kot družina koristijo naše socialo
Anatina
19. 06. 2013 13.40
+1
ampak ne bo pomagalo, ce imas kaksnega druzinskega clana z bivaliscem v sloveniji (moza, zeno, otroka,...)
24vohomurckov
19. 06. 2013 12.36
+32
...aha?...torej;ljudem vzamejo delo in ti gredo potem habat v avstrijo....država bi jih pa lupila še in čez?!!...kdaj bodo pa davek v sloveniji plačali tisti,ki živijo tukaj,milijone imajo pa v tujini???
GiyaA3
25. 09. 2013 13.28
+1
mercola
19. 06. 2013 12.35
+8
Kako bodo sedaj komentirali ko bodo cezmekni delavci dvakrat placali dohodnino tako v tujini kot doma! Kje je tukaj enakost?
krucyfix
19. 06. 2013 12.45
+12
Nisem čist prepričan ampak mislim da tu ni problem da bi plačali dvakrat temveč da je pri nas davčna stopnja tolk višja in morajo doplačat razliko. Čudno da pa presvitlo sodišče ni ugotovilo protiustavnosti visokih davčnih stopenj.
Terezinka
19. 06. 2013 13.03
-1
Nič ne plačaš dvakrat. Plačaš davek (dohodnino) po pravilih in v korist države v katri živiš ti in družina. Tam koristiš vse kar se iz davkov pokriva. Problem pa je, da je davčna lestvica pri nas taka, da Avstrijska povprečna plača za nas pomeni bogat in obdavčijo z najvišjo lestvico v Avstriji pa narašča v skladu z njihovimi plačami
Anatina
19. 06. 2013 13.43
+8
terezinka, a si kdaj delala v tujini? Vidim, da se ti ne sanja, kako je z obdavcitvami v taksnem primeru. Jaz placujem dohodnino v Svici, razliko v Sloveniji (2x toliko kot v Svici, doplacam se v Sloveniji), zivim pa le v Svici, Se na dopust ne grem v Slovenijo.