Volitve

VOL17VE: Je slovenska šola dobra? Kako rešiti polemiko z učbeniki? Financirati zasebno javno šolo ali ne?

Ljubljana, 16. 10. 2017 17.12 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 10 min
Avtor
Anja Intihar
Komentarji
40

Problematika dragih učbenikov, financiranje (zasebnega) šolstva, odhajanje mladih diplomantov v tujino, pa tudi preobremenjenost učencev, dijakov ter učiteljev je zgolj nekaj pomembnih tematik, do katerih bi moral zavzeti stališče (novi) predsednik republike. Nekaj vprašanj na temo šolskega sistema v Sloveniji smo zastavili devetim kandidatom za predsedniški stolček.

Čeprav je šolstvo pomembno področje, se na njem najbrž ne bodo lomila kopja niti padale kampanje letošnjih kandidatk in kandidatov za stolček predsednika republike.

Je pa tokratni boj za ta pomemben položaj morda s stališča šolstva toliko bolj zanimiv zato, ker je ena od kandidatk ministrica za izobraževanje, znanost, šolstvo in šport, ki ima v rokah vsaj nekaj platna, o velikosti škarij bi sicer lahko razpravljali. 

Vprašanj, ki terjajo odgovore, je precej, saj je vsaj toliko tudi nezadovoljstva, ki veje na plan s strani pedagogov, drugih strokovnjakov s področja šolstva, nemalo pripomb na slovenski šolski sistem imajo tudi starši.

Visoke cene učbenikov, preobremenjenost učencev in dijakov, teorija, h kateri je nagnjeno visoko šolstvo ter posledično premalo praktičnega znanja, s katerim pridejo mladi z diplomo v roki na trg delovne sile. Problematika mladih, ki "bežijo" v tujino, namesto da bi njihovo znanje in elan uporabili v domačem okolju in ne nazadnje, pomanjkanje denarja v šolstvu. To je zgolj nekaj pomembnih tematik, do katerih bi moral zavzeti stališče tudi (novi) predsednik republike.

Učenci so preobremenjeni z balastom, je večkrat slišati v javnosti.
Učenci so preobremenjeni z balastom, je večkrat slišati v javnosti. FOTO: iStock

Kako kakovostna je slovenska šola in ali je vse odvisno res le od denarja?

Ko sem mlado pedagoginjo, ki je šele dobro stopila na učiteljsko pot, pred časom vprašala, ali se ji zdi slovenski šolski sistem dober, je odgovorila pozitivno. In podobno so se odzvali tudi kandidati za predsedniški stolček.

"Slovenska šola je sama po sebi dobra, vendar je premalo poudarka na vsebinah, ki so povezane z narodno zavednostjo, in premalo poudarka na usmerjanju mladih za nadaljnje izobraževanje. Pri tem bi morali z roko v roki delovati šolsko in gospodarsko ministrstvo ter predstavniki gospodarstva. Na koncu procesa imamo v Sloveniji veliko kakovostno in visoko izobraženih nezaposljivih mladih ljudi, na drugi strani pa mnogo deficitarnih poklicev, za katere morajo podjetja sama izobraziti kader," je na vprašanje o kakovosti našega šolstva odgovorila Suzana Lara Krause.

Angelca Likovič, nekdanja ravnateljica Osnovne šole Majde Vrhovnik v Ljubljani ter med junijem in decembrom leta 2000 tudi državna sekretarka na šolskem ministrstvu, ima o slovenskem šolskem sistemu podobno (dobro) mnenje: "Žal pa peša vzgojni vidik. Vedenje. Tukaj je gotovo treba ponovno vpeljati ocenjevanje vedenja. Premalo je gibanja v šolskem času, zato so naši otroci čedalje bolj motorično, fizično, kondicijsko otopeli, kar je zelo slabo in se bo odražalo na njihovem zdravju, sčasoma pa tudi na drugih sposobnostih, saj telo in duh, pamet, psiha, funkcionirajo kot celota. Univerzitetno izobraževanje je odtujeno od realnih potreb gospodarstva. Tukaj so nujne spremembe. Prav tako je treba bolj spodbujati vpis na poklicne šole."

Vprašanja smo poslali vsem predsedniškim kandidatom. Andrej Šiško nanje ni odgovoril.
Aktualna ministrica za izobraževanje, znanost, šolstvo in šport Maja Makovec Brenčič je odgovorila, da je slovenski šolski sistem dober, pa tudi širše prepoznan v mednarodnem okolju, na kar kažejo dvig bralne pismenosti ter rezultati mednarodnih raziskav. "Seveda je vedno priložnost tudi za izboljšave, izpopolnjevanje kakovosti, za drugačne prijeme. Imamo odlične učiteljice in učitelje, a jim moramo omogočati pridobivanje novih znanj in tistih kompetenc, ki jih terja razvoj družbe. Na ministrstvu zato dajemo velik poudarek inovativnemu, odprtemu učnemu okolju. Znotraj tega bodo učitelji lahko razvijali različne metode in pristope, se povezovali z lokalnim okoljem, nevladnimi organizacijami, podjetji in razvijali dodatne spretnosti in znanja otrok."

Da bi se dalo šolstvo še izboljšati, pravi Boris Popovič, prepočasi se namreč prilagaja potrebam časa. Ravnateljem in učiteljem se pušča premalo avtonomije, dodaja Popovič in še: "Na splošno bi morali biti programi bolj uporabno naravnani, saj se preveč poudarja teorija in količina snovi, premalo pa dejansko razumevanje tematik in uporabna vrednost osvojenega znanja. Prav tako v šolskem okolju pogrešam spodbujanje talentov in sposobnosti pri posameznikih. V tujini otroci že zelo zgodaj začnejo s projektnim delom, pri nas pa otroci za projekt slišijo šele, ko iščejo prvo zaposlitev."

Ali se slovenska šola prilagaja potrebam časa in od česa je po njegovem mnenju odvisno kakovostno šolstvo, smo vprašali tudi Marjana Šarca, ki opozarja, da se kadra ne ceni dovolj in da se ne prilagajamo dovolj hitro zahtevam časa. Kot dober šolski model je Šarec ponudil Finsko: "Treba je poudarjati in živeti enakost, saj je pri tako majhnem narodu vsak otrok pomemben. Naše javno šolstvo bo napredovalo, ko bo namenjenih dovolj sredstev za njegovo delovanje, opremo, ko bodo učitelji primerno plačani za svoje delo, ko se jim bodo nudila ustrezna dodatna izobraževanja in dopustilo več avtonomije ter bo imela prav vsaka javna šola, ne glede na katerem koncu Slovenije je, enake pogoje za izvajanje izobraževalnega procesa," je povedal.

Borut Pahor pravi, da je slovenska šola dobra, kakovostna in dostopna, a da ta kakovost pade oziroma obstane pri - učitelju. "Zato morajo biti učitelji visoko motivirani. Le motiviran učitelj bo učencem lahko posredoval znanje in veščine, ki bodo omogočali prilagajanje spreminjajočim se okoliščinam. Le tak učitelj lahko v učencih razvije potencial za to, da bodo te okoliščine spreminjali. Dobra šola je šola, ki se okolju ne le prilagaja, ampak ga v precejšnji meri tudi sooblikuje."

Ljudmila Novak ne vidi le dobrega. Opozarja, da je sistem zastarel, tog in se ne prilagaja potrebam časa: "Učitelji so vedno bolj obremenjeni z birokracijo, namesto da bi se v polnosti posvetili pedagoškemu procesu. Sistem jim jemlje možnosti za učinkovito vzpostavljanje avtoritete v razredih, kar se kaže v vedno večjem poseganju staršev v pedagoški proces. Kakovostni izobraževalni sistem mora biti naravnan na doseganje ključnih kompetenc, kot so reševanje problemov, kritično razmišljanje, sodelovanje, komunikacija, inovativnost in samoregulacija."

Na vprašanje, ali se slovensko šolstvo prilagaja potrebam časa, je kandidatka Romana Tomc odgovorila nikalno: "Imamo veliko mladih, ki se izseljujejo in veliko mladih, ki zaposlitve ne dobijo na svojem področju, če jo sploh dobijo. Kakovostno šolstvo bi po mojem mnenju moralo temeljiti na znanju. Ne na birokraciji, na prerekanju, katere učbenike in delovne zvezke bo uporabljal posamezen učitelj. Dober šolski sistem reproducira osebe z uporabnim znanjem,« je dejala.

Slovenska javna šola je dobra, so si bolj ali manj enotni kandidati za predsednika republike.
Slovenska javna šola je dobra, so si bolj ali manj enotni kandidati za predsednika republike. FOTO: iStock

Učbeniki - (pre)dragi, nepotrebni, odvečni. Kje so rešitve?

Problematika učbenikov in delovnih zvezkov je na dnevnem redu že zadnjih nekaj let. Starši se pritožujejo, da otroci gradiva ne uporabljajo, a ga vendarle morajo imeti, ob koncu šolskega leta tako v torbah ostanejo napol popisana gradiva. Kje bi morali poiskati rešitve za to, glede na to, da se razprave začnejo vsakega 1. septembra in čez dober mesec nato tudi končajo brez zaključka?

"Problem učbenikov je v osnovi ta, da jih je na izbiro preveč. Učitelji po lastni presoji določijo, katerega bodo učenci uporabljali. Kljub temu, da se vedno znova poudarja, da je osnova šola obvezna in brezplačna, kot mati dobro vem, da ni tako. V šolah se vedno bolj uveljavljajo učbeniški skladi in menim, da je to edina prava pot tudi za naprej," odgovarja Suzana Lara Krause.

Angelca Likovič bi se s to problematiko kot predsednica spopadla tako, da bi dala več pozornosti lepopisu in pisanju v navadne zvezke, zanjo so delovni pač zgolj potuha: "Kaj je lažje kot reči otrokom, naredite naloge od 1 do 5? In si kot učitelj vse opravil. Čemu so namenjene naloge? V prvi vrsti temu, da se vzpostavijo delovne navade in utrjuje snov. Delovni zvezki so pa kot stripi, kjer otrok na vsaki strani napiše nekaj številk in črk. To je tudi ekološko sporno. Da ne govorim, da so zaradi tega šolske torbe pretežke in otrokom uničujejo hrbtenico. Zgrozim se, ko potežkam te otroške torbe."

Ministrica Makovec Brenčičeva se s to problematiko spopada že dlje časa, trdi pa, da je ključna prvina učbeniške politike kakovost in da mora tako tudi ostati: "Šole so odgovorne za zagotavljanje veljavnosti učbenikov in načrtovanje dolgoročne učbeniške politike. Omogočili smo, da šole po novem avtonomno razpolagajo s prejetimi sredstvi (preračunanimi glede na število učenk in učencev). Vsako leto bodo šole tako prejele sredstva za obnovo učbeniškega sklada, pri čemer se lahko avtonomno odločajo o dinamiki menjave učbeniških gradiv. Obenem pa morajo šole zagotoviti tudi nakup učbeniškega gradiva za prvošolčke."

Koprski župan Popovič rešitve vidi v debirokratizaciji šolskega sistema. "Znanje namreč ni odvisno od tega, kako težke torbe bodo šolarji nosili in od katerih založnikov bodo starši kupovali gradivo, temveč od tega, ali bodo pedagogi in učitelji uspeli to znanje na pravi način predstaviti in prenesti."

Delovni zvezki so zgolj pokazatelj, da so otroci v šoli soočeni s preveč faktografskega učenja in premalo praktičnimi znanji, je oster Marjan Šarec. "Menim, da delovnih zvezkov otroci v taki meri ne potrebujejo. Vedno znova se kaže, da otroci delovne zvezke imajo, potem pa teh niti ne uporabljajo. Otroci potrebujejo veliko praktičnih izkušenj, izkustveno učenje, učenje v naravnem okolju, manj mehanskega učenja in faktografije. To kažejo vse raziskave, predvsem pa nam to kaže življenje.

Rešitve glede učbeniške problematike bi v šoli sami iskal Borut Pahor: "Tam imamo avtonomnega in opolnomočenega učitelja, ki - tako razumem - mora vedeti, kako bo pouk izvedel. Pristojno ministrstvo pa mu mora pri tem nuditi ustrezno oporo."

Ljudmila Novak opozarja, da so učbeniki za starše dragi in izpostavi še eno pereče vprašanje - da namreč tudi javna šola nikakor ni brezplačna, kakršna bi morala biti: "Rešitev vidim v posegu pristojne ministrice, ki naj prevzame odgovornost za jasen dogovor vseh prizadetih in preseka ta gordijski vozel."

Tudi Romana Tomc pravi, da vseh razprav okrog te problematike ne razume in da se ji včasih zazdi, da se odvijajo zgolj zaradi založnikov in piscev učbenikov. "Vsi bi morali stremeti k istemu cilju, da otroke čim več naučimo," je dodala.

Ostra debata se suče tudi okoli financiranja zasebnih osnovnih šol pri nas. Kako so se opredelili kandidati?
Ostra debata se suče tudi okoli financiranja zasebnih osnovnih šol pri nas. Kako so se opredelili kandidati? FOTO: iStock

Je zasebno šolstvo grožnja javnemu šolskemu sistemu ali dobrodošla spodbuda?

Po letu 2014, ko je ustavno sodišče vladi naložilo, naj uredi financiranje zasebnih osnovnih šol pri nas, saj da je zakonska ureditev financiranja neustavna, rešitve še ni na vidiku. Koalicija je namreč pri tej točki razdeljena, zato ji do dogovora še ni uspelo priti. Kako so torej kandidati (ne)opredeljeni glede polemike o financiranju zasebnih osnovnih šol pri nas?

"Zasebnega šolstva ne vidim kot grožnje javnemu. Si je pa treba prizadevati za to, da bodo znanje in sposobnosti otrok, pridobljeni v enem ali drugem sistemu šolanja, primerljivi," je povedala Suzana Lara Krause.

Likovičeva smatra vsako konkurenco kot dobro. "Da ne boste mislili, da hodijo v cerkvene šole in vrtce samo otroci vernih staršev. Vsaj tretjina jih ne hodi v cerkev. Neenako financiranje zasebnih in državnih šol je diskriminacija otrok."

Odgovor Makovec Brenčičeve je naklonjen zasebnemu šolstvu, a z nekaterimi varovali: "Ob javnem šolstvu pripuščamo tudi zasebno, ki v šolski prostor vnaša drugačne pristope in metode. S tem omogočamo izbirnost in različnost. Smo pa dolžni spoštovati odločbo ustavnega sodišča, obenem pa za ohranitev kakovosti šolstva vnesti ustrezna varovala."

Da je treba na zasebno šolstvo gledati kot na priložnost in dodano vrednost obstoječega sistema, pravi Popovič. "Sam v tem vidim spodbudo tudi za javno šolstvo, ki mora postati še bolj učinkovito."

Marjan Šarec bi želel, da država prednostno podpira javno šolstvo, saj vsi otroci pač nimajo dostopa do zasebnih šol, kar je pravzaprav ključ do težav. "Javne šole sprejemajo prav vsakogar in prav je tako. Zato sem zagovornik kakovostnega javnega šolstva, saj le tako lahko omogočimo enake možnosti otrok. So pa zasebne šole dejstvo, mimo katerega ne moremo. Sam striktno ločim med javnim in zasebnim, kot pri zdravstvu. Takrat, ko se pokaže potreba po zasebni šoli, na primer fakulteti, ker javna tega ne zagotavlja, se lahko podeli koncesija."

Aktualni predsednik Pahor ne verjame v antagonističen način razumevanja razmerja med javnim in zasebnim šolstvom. Bi pa bilo lahko okolje za razvoj zasebnega šolstva bolj odprto, v primerjavi z drugimi evropskimi državami imamo razmeroma nizek delež zasebnih šol znotraj celote. "Menim, da mora država prvenstveno skrbeti za sistem kakovostnega in dostopnega javnega šolstva. V kolikor pa imajo ljudje potrebe in želje po obiskovanju zasebnih šol, morajo tudi te imeti možnost nastanka in delovanja."

Tudi Novakova bi pustila nekaj prostora zasebnim osnovnim šolam, saj taka pobuda bogati šolski prostor in predvsem spodbuja, motivira tudi javne šole k delu na višjem nivoju. "Javno šolstvo kar kriči po spremembah sistema in tu lahko od zasebnega prenese veliko dobrih praks v svoje delo. Kar bo dobro tako za učence, kot učitelje."

In podobnega mnenja je Romana Tomc, ki, tako kot Likovičeva, vsako konkurenco vidi kot dobro in zasebnega šolstva nikakor ne dojema kot grožnjo.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (40)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

bababu
18. 10. 2017 14.28
+2
Sole so dobre, ucitelji na splosno kvalitetni. Z ucbeniki pa je danes tako kot z zdravili. Ucitelji zahtevajo nakup tistih ucbenikov, katerih zalozba nudi vecjo podporo za uciteljevo delo. Ce so bile vcasih ure in ure ucnih priprav upravicene, danes absolutno niso vec, saj zalozbe (na racun bolj ali manj potrebnih delovnih zvezkov ki jih placamo starsi) uciteljem pripravijo veliko vecino gradiv, ki jih za svoje delo ucitelj potrebuje. Veckrat sem rekel, da se danes jamra okrog slabe pismenosti....ta je posledica dolgih let podcrtovanj, obkrozevanj in povezovanj v neskoncnih vecdelnih delovnih zvezkih. In to v najbolj obcutljivih obdobjih opismenjevanja.
HULK008
18. 10. 2017 12.47
+1
Meni je kar malo zal da sem delal fakulteto. Dandanes sola ustvarja samo novodobne suznje.
ZdravaKme?kaPamet
18. 10. 2017 13.23
+3
HULK008, naj ti ne bo žal. Problem je v tem, ker so fakultete namen same sebi. Ne obstajajo/vpisujejo študijskim mest zaradi svoje primarne dejavnosti (da pokrijejo strokovne potrebe kadrov, ki jih potrebuje država), ampak so popolnoma namen same sebi - da imajo vpisane študente, dobijo glavarino in to je to. A bo ta kader zaposljiv, nikogar ne briga. Glede na velikost države, je dovolj ena strojna fakuleta, ena elektro, ena računalniška, ena pedagoška ... itn.. dokler potrebe na trgu delovne sile ne bodo usklajene vpisnim številom na fakulteti, nam ni pomoči.
ŠeVednoPlešem
18. 10. 2017 10.35
+2
Slovenske šole so dobre, imamo dobre učitelje in učiteljice, slovenske fakultete so dobre, slovenski vrtci so dobri ..., mednarodno uveljavljeni in priznani. Zame dilem ni, javno šolstvo naj bo v celoti financirano s strani države, izdatki za šolstvo naj se povišajo, razredi naj se zmanjšajo, učbeniki in delovni zvezki naj bodo RES brezplačni, zadovoljni in dobro plačani učitelji bodo tudi zadovoljni in še bolj zagnani pri predanju snovi in učenju NAŠIH otrok. Zasebne šole, pa naj so to verske, vesoljske, mednarodne, waldorfske in vem še kakšne ..., naj se financirajo v celoti iz zasebnih sredstev. O tem ne more biti dilem. Če želijo v zasebnih šolah poučevati otroke o tem, da je Zemlja ravna, da je človeka ustvaril Stvarnik, da je Eva nastala iz Adamovega rebra, da Darwinova teorija o evoluciji ne velja, da je Zemlja stara natanko 6000 let, da cepljenje otrok proti nalezljivim boleznim povzroča avtizem, naj to v takšnih šolah učijo, ampak NE iz javnih sredstev vseh nas davkoplačevalk in davkoplačevalcev. Torej, če starši niso zadovoljni z javnim šolstvom, ki je dostopno vsem in brezplačno, naj pošljejo svojega otroka v zasebno ustanovo, ampak naj za to tudi plačajo. Saj imajo sicer na voljo pod enakimi pogoji kot vsi drugi obvezno javno šolstvo, nihče jih ne sili, da morajo svojega otroka vpisati v zasebno versko šolo. To je stvar njihove prostovoljne izbire, kot je stvar prostovoljne izbire, ali dati otroka krstiti ali ne, ali se cerkveno poročiti. Seveda pa so izjeme plačljive kot povsod drugod po svetu. A mislite, da se razni Oxfordi, Etoni, Harvardi, posebni mednarodni šolski programi za otroke diplomatov financirajo iz državnega denarja ? Malo morgen. V Sloveniji je neverjetna situacija, ko Teološka fakulteta producira nezaposljive diplomante, teologe, ki računajo na to, da jim bo država krila njihovo plačo, čeprav bodo v zasebni katoliški šoli, ki jo ni ustanovila država, ampak verska skupnost, poučevali o tem, da je Bog ustvaril Zemljo v sedmih dneh in da je Giordano Bruno bil heretik ter upravičeno zažgan na grmadi,ker je podvomil v cerkveno dogmo o tem, da se Sonce vrti okoli Zemlje.
opazovalec_
18. 10. 2017 10.52
+5
Se v veliki meri strinjam, tudi s pridevnikom "dobro". Zasebne šole pa se naj financirajo iz lastnih sredstev in ne na državni račun, ker ne vem, zakaj bi vsi plačevali za neke elite...
Castrum
18. 10. 2017 12.35
+2
Opomba: Oxford, Eaton, Cambridge, Harvard...so izredno priznane in spoštovane Univerze in se poleg denarja zasebnih vlagateljev, financirajo tudi iz državnega proračuna!
Maribor?an 1
18. 10. 2017 10.11
+2
delal solo 1996 kot elektrikar motornih vozil in v Avstriji ni priznana.....
User1063544
18. 10. 2017 09.59
+1
Šola pri nas že dolgo ni šola ampak za taborišče za indokrinacijo naših otrok v hiperpotrošnike in delavsko kasto. Šolski sistem bi se moral korenito spremeniti in sicer obvezno opustiti učno vsebino ki je stara 50let +, bolj se je potrebno zavzemati za vsebino ki izboljšuje kognitivne sposobnosti otrok. Namesto da otroke vse do fakultete treniramo ter učimo pomnjenje in ponavljanje informacij, bi načeloma vzpodbujali psiho-motorične vsebine ter tako krepili talente ki se v naših otrocih skrivajo. Šele po tem bi otrok sam v smislu svojega talenta, in motivirane volje napredoval v specializacijo znanja v tem kar ga zanima. Ocenjevanje in subjektivno posploševanje bi moglo biti ukinjeno. Vsakega otroka bi bilo potrebno podpreti v vsem kar vemo da lahko pozitivno prispeva k njegovemu razvoju. Živimo v kastnem sistemu ki ga definira konkurenca in ta način razmišljanja začnemo vcepljati že v osnovni šoli. Če želimo mir, blaginjo ter pozitivni duhovno-tehnološki napredek prihodnjih generacij, je po mojem prepričanju koncept šolstva prva stvar ki ga moramo zamenjati. Vem, utopične sanje, ampak bi vsakega starša vprašal: Ali ne želiš najbolje za tvojega otroka? Potem pa mu dovoli da raste kot ga bo vodila njegova volja in talent. Otroci ne potrebujejo generala, diktatorja, surovega vodjo, ampak samo podporo starejših v tem kar želijo v svojem življenju početi.
User1063544
18. 10. 2017 10.01
+1
Namesto teh načel se raje pogovarjamo kako bo denar odtekal v te napake ki smo jih danes priča..
majazmaja2
18. 10. 2017 09.49
-2
Strinjam se, da se zasebno šolstvo financira DELNO, ker to pomeni, da morajo izvajati kurikulum, ki je predpisan v javnih šolah. Vkolikor zasebnega ministrstvo ne bi delno financiralo, lahko pride do kaosa in nekvalitetnega izobraževanja. Financira naj se ga v vrednosti 50 do največ 70 %, od tu naprej financirajo starši sami. V kakšnem smislu je zasebno šolstvo grožnja javnemu? V tem, da bodo vanj vključeni tisti otroci, katerih starši si to lahko privoščijo, šole pa bodo po pouku ponujale več vsebin: npr.: glasbeno šolo, športne aktivnosti, razvoj ročnih spretnosti (tehnika, rokodelstvo, šivanje ...), kuharske 'tečaje,' tuje jezike, najrazličnejše izlete, šolo v naravi, naprednejši pouk računalništva (programiranje ...) itd. Po nekaterih šolah že poznajo npr. 'športne razrede,' kjer ni pomemben status športnika, pač pa samo to, da starši lahko doplačajo nadstandard - cca. 300 - 400 eur letno. Ta nadstandard vključuje npr. 1-tedensko učenje veščin jadranja, 1-tedensko smučanje, 1-tedensko hribolazenje itd. Kolegica ima 2 otroka v francoski šoli v Ljubljani, eden je že končal in je odličnjak v 3. letniku Bežigrajske gimnazije. Šola je za slovenske državljane v celoti plačljiva (cca. 4000 eur / razred), kurikulum pa je (žal!) boljši od slovenskega, saj bolj prilagojen današnjim potrebam.
Morana7
18. 10. 2017 10.08
+3
Pa dajmo potem še vsem, ki po lastni prosti izbiri jedo le ekološko neoporečne izdelke subvencionirat to prehrano.....ker to je zame primerjava...zasebno šolstvo je nad standard, ki bi ga radi obesili na javno financiranje...
Chon
18. 10. 2017 10.49
+1
Nobenega financiranja zasebnega šolstva! 0%!Če nam manjka šol, jih država lahko vedno ustanovi dodatne in to takšne, ki bodo v celoti izvajale kurikulum predpisan za javne šole. Če pa kdo svoje otroke še vedno želi izobraževati v verske nazadnjake ima za to prosto pot... na svoje stroške!
ZdravaKme?kaPamet
18. 10. 2017 09.24
+21
nekaj enostavnih dejstev: 1. ministrstva za šolstvo, v obliki, kakršni je sedaj, ne potrebujemo 2. zavoda za šolstvo, ne potrebujemo 3. nacionalnih preverjanj znanja - iskreno - ne potrebujemo 4. učbeniki naj ostanjejo v rabi vsaj 10 let - a se je matematika, kemija, fizika, biologija (predvsem na ravni osnovne šole) kaj spremenila v zadnjih 10, 20 letih? Tako kot je sedaj, se podpira samo velik biznis založb, kvaliteta pa rapidno pada (je obratno sorazmerna s številom založb) 5. ukiniti izbirne predmete, neobvezne izbirne, ker so sama navlaka in otežujejo regularen pouk in njegovo organizacijo - pomislite koliko ur so otroci v šoli od zjutraj do treh, potem pa naj še doma delajo za šolo... koliko ur na dan potem "delajo" za šolo? 11, 12? Kje pa je družabno mladinsko življenje, pojanje po ulici, pleznaje po drevju, vožnja z biciklom in lovljenje rib? A je čudno da so vsi nekaj hiperaktivni, vsak ima neko "diagnozo"... 6. obvezno uvesti konkreten pouk tehnike od 3. razreda dalje. Otroke je treba naučil DELAT, prijet v roke kladivo, žeblje in USTVARJAT! 7. v sklopu tehnike obvezno uvesti računalništvo kot OBVEZEN predmet od 3. r dalje. Bosna, ki jo še danes gledajo/mo z viška, dragi moji, ima obvezen predmet računalništvo. Mi, ko smo pa tako fajn, pa imamo tako vizionarsko in sposobno ministrico... mi pa raje ukinemo pouk tehnike v 9. razredu, računalništvo je izbirno, raje uvedemo drugi in morda potem še tretji tuji jezik .. 8. obvezno uvesti VEDENJE kot obvezna ocena v spričevalo, s tem bi se veliko vedenjskih problemov rešilo 9. ker je ukinjen splošni učni uspeh, bi bilo potrebno na spričevalo izpisati povprečno oceno temeljnih predmetov (brez izbirne navlake) Če bi navedeno sprejeli (vsaj levji delež), imamo še možnosti...
StarWars
18. 10. 2017 09.50
+6
Castrum
18. 10. 2017 10.00
+0
Veliko tega drži, nekaj pa vam ne dam prav. Z uvedbo drugega tujega jezika ni nič narobe, celo pohvalno. Sicer bi jaz bil tudi za ponovno ocenjevanje. Uvedel bi pa predmet retorika. Ko poslušam mlade, ali celo ko preberem kaj in kako napišejo, je prav grozljivo. Ne govorim o pravopisu, temveč o izražanju svojih misli. To, pa je v današnjem svetu izredno pomembno. Če ti ne znaš pravilno razložiti in povedati kar veš, potem je vse znanje ki ga imaš, nepomembno.
ZdravaKme?kaPamet
18. 10. 2017 10.09
+3
CastrumFF, problem je v tem, ker naši otroci ne znajo niti materinega jezika. Z uvedbo dodatnih tujih jezikov pa se otroke, ki niso lingvisti, samo oteži življenje. Sem za 2. tuij jezik, ob predpostavki, da je ocenjen z OPRAVIL / NI OPRAVIL. Vem za veliko primerov, ko so učenci mislili, da je nemščina "bolj" enostavna, potem pa so se - sicer dobri učenci - komaj borili z dvojkami pri nemščini... v tem je problem. A je cilj pisna ocena, a je cilj nekaj se naučiti?
AlanTuring
18. 10. 2017 11.00
+0
Bravo @ZdravaKmečkaPamet se strinjam kar si napisal, veliko tu sploh ne gledajo otroke ampak samo učitelje. Veliko bi poboljšali s tem, da uvedejo bolj praktična dela pa sej ti se lahko naučiš na pamet pa pišeš maturo z odličnim uspehom kladivo pa ne znajo pravilno obrnit.....računalništvo kot glavni predmet v osnovni šoli pa bi že moglo bit 8 ali 9 razred, ker to je prihodnost samo nekateri so tu tako nasproti tehnologiji in zato ne dovolite takšne stvari.
Castrum
18. 10. 2017 09.20
+6
OŠ so dobre, mogoče je malo zastarel kurikulum. Manjka nam strokovnih srednjih šol, ki bi bile povezane s podjetji, preveč je gimnazij. Univerza je zastarela in producira veliko nepotrebnih kadrov, ki so popolnoma nezaposljivi v svoji izobrazbi. Kvaliteta fakultete se vidi po tem, koliko diplomantov se zaposli, oziroma kakšno je povpraševanje po diplomantih iz določene fakultete. Pri nas je skrb za zaposlitev profesorjev najbolj pomembna. Financiranje privatnega šolstva? Seveda DA, vendar z natančno določenim ciljem.
AlanTuring
18. 10. 2017 11.10
-1
Srednje šole zelo malo praktično delajo. Obstajajo takšni učitelji, ko dajo samo powerpoint, da prepišeš snov in to imaš, da se učiš za naslednji teden, ko boš pisal test..fakultete pa iskreno največ sem slišal od računalniške FRI, FERI, da imajo zelo dosti probleme z prakso, ker peščica profesorjev ne podaja znanja na študentom primeren način (ne znajo predavati). V vsako podjetje, kjer je šel moj prijatelj so mu napisala kot preveč poudarka na teorije, premalo praktično. Ponavljanje snovi (dodipl.- podiplomski študij, iste prosojnice). Več kot polovica univerze bi ukinil ter dal neke stvari, ki bi lahko bile prihodnost..
veronqa
18. 10. 2017 09.13
+3
Vsekakor bi moralo bi morale biti strokovne srednje šole povezane z gospodarstvom in vpis ter programe prilagajati potrebam na trgu. Tako ne bi usvarjali nezaposljivih profilov. Da ne govorim o terciarni stopnji. Da, preveč je doktorjev in magistrov, ki prelahko pridejo do naslova. Očitno je, da se v Sloveniji dela na kvaniteti in ne na kvaliteti.
TOX6
18. 10. 2017 09.12
-9
Učitelji delajo max 4 ure na dan in to ure ki ima 45min. Nikjer na svetu ena ura nima manj kot 60min. 4ure pa frkajo okoli na paši po bližnjih sprehajalnih poteh in razglednih točkah preostale 4 ure naprtijo ubogim staršem da po šihtu in nebroj kg domače nalogr med počitnicami
Morana7
18. 10. 2017 09.24
+3
Ja bogi starši, pa ne da se morajo ukvarjat s svojim frocovjem? Zakaj imeti otroke, če je vse odveč??? Ste pričakovali fraj popoldneve al kako?
dr.dare
18. 10. 2017 09.44
+2
zakaj pa ti ne greš za učitelja pa bi sam 4 ure delal za bajno plačo?
dr.dare
18. 10. 2017 09.12
+1
naš predsednik je res car.. predvčerajšnjim je rešil okolje, včeraj zdravstvo danes že šole.... zakaj sploh imamo parlament?
slovenc001
18. 10. 2017 08.59
-5
Naš šolski sistem je totalno zastarel sistem, ki ga nadzirajo interesne skupine pod vodstvom murgelskega palčka in njegovih pajdašev. Preveč pedagogov je totalnih nesposobnežev, ki tudi pod razno nimajo ma nobenega talenta za tako odgovorno delo, kot je učitelj za mladino. So tudi izjeme, a zelo redke... Večina šolnikov skrbi samo za svoj konfort in materialne ugodnosti, poslanstvo jim je figo mar... Ravnatelji so praviloma lojalni vojščaki politike šolstva, ki se krčevito držijo svojih stolčkov in so zanje pripravljeni storiti vse... Ministrstvo za šolstvo je zakrknjen birokratski aparat, ki je sam sebi namen... Zato je tako kot je - mladi in sposobni se vidijo edino v tujini, kjer ne harata srp in kladivo... Žalostno!!!
AlanTuring
18. 10. 2017 08.35
+6
Šolski sistem, kot ga poznamo danes, je zastarel in ustreza razmeram okoli leta 1900..Preveč je teorije v šolah, premalo prakse, piflanje na pamet je nepotrebno, ko obstaja internet. Matura je trenutno nastavljena tako, da imaš kopico snovi, ki se je naučiš in nato pozabiš dan po testu. Albert Einstein je nekoč dejal: “Vsakdo je genij.” Če sodite ribo po njeni sposobnosti plezanja na drevo, bo celo življenje verjela, da je neumna. Ravno to počne današnji šolski sistem. Izobraževalni sistem, ali ste ponosni na to, kar ste naredili? Spremenili toliko otrok v robote? Koliko otrok se zaradi vas nikoli ne bojuje za svoje talente in darove, misleč, da so neumni in neuporabni? Svet napreduje, potrebujemo ljudi, ki razmišljajo kreativno, inovativno, kritično, individualno in s sposobnostjo povezovanja. Vsak ima svoje močne strani, potrebe, darove in sanje, a vsakega učite iste stvari in na enak način.Ne obstaja niti ena raziskava, ki bi dokazala, da domača naloga kakorkoli izboljša akademski uspeh. Zakaj jih potem imamo? Tako imajo otroci več časa, da so otroci. Da lahko berejo, kar želijo, se igrajo, jejo večerjo in so z družino ter najpomembneje - spijo. Otroci potrebujejo čas zase. V tem času lahko odkrijejo, kaj jih veseli, kar bo trajalo celo življenje in lahko bodo sledili svojim sanjam. Otroci so naša 100% prihodnost. In prihodnost je v sodelovanju ter razvijanju potencialov posameznika, ne v tekmovanju. Namen šole bi moral biti, da pripravi otroke na življenje in ne, da iz njih naredi kimajoče zombije.
opazovalec_
18. 10. 2017 09.06
+0
Otroci imajo dovolj prostega časa, samo ga ne zanjo izkoristiti. Večina jih nima drugih skrbi kot šolo, tudi ne rabi delat in opravljat še kakšnih drugih dejavnosti. Domača naloga je zato, da se ponovi snov od učne ure in utrdi znanje ter, da se nauči delovnih navad. Razumevanje snovi namesto piflanje pa je stvar posameznika, koliko se poglobi v snov in si jo tudi sam razdela in interpretira. Z vpisom v SŠ ima vsak možnost, da se usmeri v tisto, kaj ga zanima in mu leži, zastavljen učni program pa mora vsak dati skoz, če mu ustreza ali ne. Lahko bi bilo le več izbirnih vsebin. Zdrava mera sodelovanja in tekmovalnosti je gonilo uspeha. Zombije ustvarja družbeni sistem, lobiji, trgovci in ne šola! Mogoče je v nekaterih šolah premalo usmeritev, kako živeti, samostojno razmišljati, biti preudaren, vendar je spet odvisno od posameznih učiteljev, kako usmerjajo učence in jim dajejo napotke.
AlanTuring
18. 10. 2017 09.35
+1
Tu se motiš. Domača naloga so pač nepotrebne glej kakor sem ti napisal nobena raziskava ne dokazuje, da domače naloge sploh pomaga pri doseganje ocene, poglej si Finsko zakaj pa oni enostavno imajo najboljše rezultate v tekmovanje na področje izobrazbo glede na to, da nimajo domačih nalog. Potrebna je stroga selekcija, ki vključuje tudi test psiholoških in čustvenih sposobnosti. Če otrok ne pokaže uspeha na izpitu, je vsak naslednji test za njega samo stres, sporočilo, ki ga dobi pa je, da ni dovolj dober in pameten. Samozavest mu pade in nima vere v lastne sposobnosti. Jaz ko sem delal preko ERASMUS v Montpellier v Franciji sem opazil, da je problem v to, ker se v Sloveniji preveč teorije učimo namreč, ko sem bil preko ERASMUS-a sem delal vsak dan praktično z osebo, ki je zaposlena na takšno področje, da ne boš mislil, da nismo imeli nič teorije, ker smo obravnavali ampak ne zdaj takšne stvari, ki bi rekel, da obravnavaš za računalniškega tehnika - biologijo npr. Obravnaval smo snov, ki je povezana z našo izobrazbo. Povej mi pa v čemu šola ne deluje kot zombiji ? Misliš, da res imajo tako veliko časa zase kakor si ti umisliš ? 6 letni otrok ima 5-6ur pouka, ko prideš na srednjo šolo, se moraš samo bogu zahvalit če končaš pred 16 uro. Utrujen doma prideš in narediš domačo nalogo, učiš se pa za svoje dejavnosti (trening, ustvarjanje, risanje ipd.) pa na žalost počasi čas zmanjkuje. Pol se najdejo učitelji/profesorji, ki začnejo tebi težit zakaj pa ti nimaš časa za učenje če pa imaš takoj po šoli 2 uri treninga ? In še eno vprašanje, zakaj pa imajo 25% učenci popravne izpite ? Tukaj pa nekaj ni prav. Bomo rekli, da se dijaki ne učijo ? To je najlažje povedat.
opazovalec_
18. 10. 2017 09.43
+0
Ne vem, kaj za raziskave ti bereš, mogoče iste kot našo ministrstvo za šolstvo in kaj si delali v šoli... Kako poteka študij preko ERAZMUSA pa raje sploh nebi izgubljal besed... :) Rezultate že lepo naznanjaš s svojimi teorijami.
AlanTuring
18. 10. 2017 10.09
-1
Jaz pa ne vem koliko si ti star, da imaš takšna mnenja. Če se ti zdi moje teorije neumne ? Vprašaj 20 dijakov o tem ali je preveč teorije v šoli ali ne ? Vprašaj še študentov kaj menijo o ERASMUS ? Vprašaj velika podjetja kaj menijo o tem, ko pridejo praktikanti iz srednje šole/fakultete ali imajo dosti znanje o praktičnega dela ? Ogromno snovi brez pointa ki jo morajo znati skoraj na pamet in pa najhujše so kakšne vaje v delovnih zvezkih. Brez vezne zastavljene, nejasno razložene in kar je najhuje je to, da niti sama naloga zase ne ve kaj zahteva, tak, da je potrebno kar precej improvizirati pa še vedno ni odgovor zadovoljiv. Veš koliko dijakov, osnovnošolcev ali študenti, ki dajejo neko svoje misel jih učitelji/profesorji zatirajo pa jim začnejo razlagat svoje stvari kako to on dela, ker če je nekdo to naredil po drugačen postopek pač učitelju to nič ni všeč namesto, da bi ga pohvalil, da se je drugače znajdo. Druga napaka, ki jo pogosto delajo šole pa je stalno siljenje otrok, ki najbolje delajo sami v skupine. Kao smo ekipa, daj naredi to skupaj s sošolcem, v skupini... mnogim brihtnim otrokom je v bistvu to muka, mogoče so bolj introvertirani tipi, kar ni kar samo po sebi slabo - le lažje pokažejo svoje kvalitete sami. Morali bi to videti tudi kot določeno prednost, ne pa, da se jih smatra kot neke invalide. Neke vrste ekvivalent siljenja levičarjev, da pišejo z desno.
Morana7
18. 10. 2017 10.15
+0
Alan smrkovcem je itak vse odveč, lepo vas prosim, če bi njih vprašali bi šole kar lepo zaprli....
AlanTuring
18. 10. 2017 10.46
+1
Jaz ne govorim, da se vpraša če se šola zapre ali ne. Ampak vprašajte kdaj kakšnega dijaka, ker najboljše je, da nam penzionisti krojijo usodo našo prihodnost...pametno:)
Morana7
18. 10. 2017 11.21
-1
Jaz jih ne bi nič spraševala se predobro spomnim sebe pri teh letih...tudi kolikor sodelujem z dijaki pri svojem delu, ki sicer ni v šolstvu vam povem, da glavnino še najbolj zanima surfanje po netu med poukom. Za silo so funkcionirali le tam, kjer je telefon med poukom prepovedan. Vi govorite od dveh maksimalno 3 na razred, ki imajo kaj več zanimanj...ostali pa hvatajo krivine.
AlanTuring
18. 10. 2017 12.02
+0
Kaj pa pol praviš na to, da je na Finskem uporaba tablic med šolskem pouk kot učenje, delanje naloge ipd. ? na Finskem pa je, da starši podpirajo učitelje (v dobrem in slabem), ne iščejo najprej napak pri učitelju ampak pri sebi, pri vzgoji otroka, sodelujejo s šolo, veliko več časa preživijo s svojimi otroki, ki jih vzgajajo v odgovorne osebe. V državi v splošnem vlada red, ki se ga otroci navajajo že od majhnega. To za zanimanje surfanje po netu med poukom je pa stvar tega, da učitelj ne zna dosti motivirat učence, učno snov prikazati kot smiselno povezano z življenjem, ter da imajo z učenci boljši, bolj oseben odnos. V naši šoli so veliko učitelje zdolgočaseni s tem. Saj je naš šolski sistem vedno spodbujal samo najboljše v razredu, druge pa zanemarjal ali puščal od zadaj. Pravi zločin pa se mi zdi uvajanje nivojskih poukov. V teoriji bi nam morali učitelji posvetiti več pozornosti, ampak v praksi je to zgledalo tako, da so se v najnižji stopnji znašli na kupu sami problematični učenci, ki so potem motili pouk in se spet nisi mogel nič novega naučiti. Tako je bilo pred več kot 15 leti. Ne vem kako je danes, ampak se bojim, da nič boljše.
Morana7
18. 10. 2017 12.51
-1
Če ti starci kupijo pameten telefon že ob pričetku OŠ nima to nič z učitelji....logično potem gledamo najstnike, ki dlje od ekrana svojega telefona več ne vidijo. Otroci z namenoma nimajo še vseh pravic, ker so otroci...kot tretje pa je za nemoten pouk potrebno dijake, ki jih ne zanima izobraževanje odstranit...SŠ namreč ni obvezna in ne vem zakaj bi razgrajači, ki delajo samo štalo pri pouku to morali na vsak način početi? Naj ostanejo doma, pač bodo imeli samo končano OŠ pa jbg ni nujno da smo vsi izobraženi....tu pa nastane finančni problem in šole želijo seveda obdržat vse učence in smo v situaciji, ko se takšne dijake tolerira...vse za denar. Kdo je pri tem najbolj kriv?? Učitelji? Ne, starši razgrajačev ter vodstvo šole, ki to dopušča. Zakaj se eni odločijo za starševstvo mi ne bo nikoli jasno ampak, če so zafrknili naj posledice nosijo sami ni potrebno, da še dobro vzgojeni prenašajo posledice nezaščitenih spolnih odnosov.
opazovalec_
18. 10. 2017 08.25
+11
Šolstvo je s pomočjo naše "papeške zakonodaje" postalo razuzdano, učitelj sploh več ni avtoriteta, mora se že več posvečati birokraciji kot učencem. Cene učbenikov so prenapihnjene, vsaka založba pa lobira in bi prodajala svoje učbenike. Na fakultetah brez omejitev izobražujejo profesorje, za katere je že vnaprej znano, da nimajo možnosti zaposlitve v šolstvu, zaposlovanje pa poteka samo še na podlagi raznih poznanstev neglede na reference in sposobnosti učiteljev in je pogosto že leta naprej dogovorjeno - javna tajna. Učenci poznajo samo še svoje pravice, o dolžnostih se nobenemu niti ne sanja. Lahko si privoščijo učitelja, ga žalijo itd. brez, da bi zato sledile sankcije. Športna vzgoja v šolstvu je postala čisto okrnjena, otroci pa nerazgibani, okorni in leni...
AlanTuring
18. 10. 2017 09.05
-2
Kaj se zabavaš ? Otroki so leni, okorni in takšne kakor ti pišeš zaradi učitelji - profesorji. Ti povem moja fakulteta kakšna je bila ? Prvo leto en profesor je kar nekaj razlagal zgodbo svojega življenja, katere žensko bi malo..dobro veš kaj mislim. Eno, ko sem imel je bila bolj nič ne znaš, pojdi ven iz razreda, enemu rekla, naj gre ven ker je škoda kisika zanj. Glej takšna obravnavanje profesorje do študente ... To je vendarle dokaz, da je slab profesor, ki učencev ne zna pritegniti in motivirati in ki se v preveliki meri osredotoča na njihovo neznanje. Da ne bom govoril o maturi, ko so delali v srednjo šolo moji prijatelji, ki so imel povprečje 3 in potem so pisali na maturo 5 ! Namesto da bi učiteljica spoznala svojo napako, se je jezila nad prelahkim testom na maturi.
opazovalec_
18. 10. 2017 09.25
+4
Bil sem osredotočen na OŠ in SŠ, kjer je nekako odgovornost na šoli, da izuči svoje šolarje in dijake. Na faksu bolj ko ne vsak študent sam odloči, koliko bo študiral in koliko znanja bo pobral. Možnosti in pogojev ima veliko oziroma zagotovo dovolj, da postane strokovnjak, če si le želi in ima zato ambicije. Glede profesorjev na faksu pa imaš prav, da so se nekateri povzdigovali v nebo, jih je bila sama samohvala in niso povedali nikoli nič pametnega, na izpitu pa se zgražali in maltretirali študente. Samo tudi to so bile izjeme in ne praksa.
AlanTuring
18. 10. 2017 09.46
-1
V SŠ je pa sama teorija.. Da ne boste mislili, da so učitelji vsi slabi, ker obstajajo dosti zelo dobrih učitelji, ki se trudijo praktično razložit neko stvar, ne pa samo v teoriji pove potem pa gremo pisat test in če ne boš napisal tako kot ste se na pamet naučil v teoriji ti bo odbila točke. Vprašaj dijake, katere praktične stvari delajo in vprašaj jih potem kako je na obvezno prakso. Moj prijatelj, ki je delal za tehnik računalničarja je bil na prakso v eno veliko podjetje, ki so pričakovali, da bo vedel dosti o podatkovne baze, omrežje in takšne podobne stvari. Vendar to kar so oni učili je pa bila sama teorija a veste kako pol, dijak je bil kriv, ker ni znal praktične takšne stvari delat, ne pa učitelji in šola. Meni se zdi, da je učitelj eden od najpomembnejših poklicev na svetu ampak, da boš nabijal teorije nekomu in pričakuješ, da boš pol na takšno področje dobil službo potem pa res ne vem kdo vas to slepi. Manj in manj je brezposelnih nadarjenih mladi, ki so koncali tudi uspešno šolo ampak samo zaradi tega, ker praktično se niso toliko naučili kot v podjetje ga pričakujejo. Da obstajajo takšni, ki bi jih kaznoval glede na obnašanje do učitelje ne morem zanikat! Ampak obstajajo pa tudi takšni učitelji, da dijaki ne pridobivajo znanje ter dobiš s tem "lenega" dijaka. Jaz pri športni v srednji šoli smo imeli zelo strogo, z teke, veliko športe smo se učili, ter strogo ocenjeval, vem pa da na eni drugi srednji so bile pa eh vzemite žogo pa delajte kar hočete, a to vam je spet dijak kriv ?
Sleepfairy
18. 10. 2017 08.00
+3
S preoblikovanjem osnovnega šolstva po Finskem modelu bi veliko naredili za otroke.