Tujina

Kljub razlikam in besednim dvobojem na vrhu Nata potrdili zavezništvo

London, 04. 12. 2019 10.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
U.V./N.P./STA
Komentarji
28

Voditelji 29. držav članic zveze Nato so na vrhu v Londonu potrdili enotnost zavezništva kljub določenim razhajanjem v stališčih, je po koncu zasedanja Severnoatlantskega sveta sporočil generalni sekretar Nata Jens Stoltenberg. V sklepni izjavi so potrdili pomen poštene delitve bremen in napovedali nadaljnjo krepitev obrambnih proračunov.

Kot je poudaril Jens Stoltenberg, generalni sekretar Nata, so zaveznice danes še enkrat več zelo jasno podčrtale pomen 5. člena washingtonske pogodbe, da bi bil napad na eno članico napad na vse. "Vsi za enega, eden za vse," je ponovil geslo zavezništva. Še posebej je poudaril, da gre za zagotavljanje obrambe, ne pa za priprave na vojno.

Poudaril je, da Nato že 70 let zagotavlja mir in varnost v evroatlantskem prostoru. "Srečanje je znova pokazalo, da je Nato edini prostor, kjer Evropa in Severna Amerika vsak dan razpravljata, odločata in delujeta o strateških varnostnih vprašanjih," je dejal.

Glede glasnih razhajanj zlasti med Francijo, ZDA in Turčijo, ki so prišle na dan po turški ofenzivi na Sirijo, je Stoltenberg ponovil, da je za zavezništvo 29 članic normalno, da se ne strinjajo vedno, vendar pa je bila moč Nata vedno v tem, da so zmogli premagati razlike in nastopiti enotno. "Zdaj smo se strinjali, da zaženemo reformne procese pod mojim vodstvom, da bi še dodatno okrepili politično dimenzijo Nata," je poudaril generalni sekretar.

Skupinska fotografija zbranih voditeljev Nata.
Skupinska fotografija zbranih voditeljev Nata. FOTO: AP

Za to si je s svojimi izjavami o "možgansko mrtvem Natu" najbolj prizadeval francoski predsednik Emmanuel Macron, ki je po zasedanju izrazil zadovoljstvo, da so mu prisluhnili. Vendar bo treba skrbno določiti mandat tega procesa, da bi lahko iskali rešitve na eksistencialna vprašanja zavezništva. Določiti bi morali tudi pravice in dolžnosti članic, predvsem da ne postavljajo drugih zaveznic pred izvršena dejstva, je še dejal Macron.

Glede obrambnih proračunov so se voditelji zavezniških držav strinjali, da bodo še naprej sledili zastavljenemu cilju, torej da bodo do leta 2024 za obrambo namenili dva odstotka bruto domačega proizvoda in od tega 20 odstotkov za investicije.

Stoltenberg je izpostavil, da se sredstva za obrambo povečujejo že peto leto zapored in da so evropske članice in Kanada v tem času sredstva zvišale za 130 milijard dolarjev. Do leta 2024 pa naj bi to znašalo že 400 milijard dolarjev. "Vendar pa so se voditelji strinjali, da bo treba storiti še več in da bodo to storili," je še povedal Stoltenberg.

Na vrhu so zavezniki zvišali operativno pripravljenost zavezniških sil in popolnili sile v Natovi pobudi pripravljenosti (NRI). "Zaveznice so zagotovile 30 bataljonov, 30 letalskih eskadrilj in 30 bojnih ladij, ki bodo Natu na razpolago v 30 dneh," je sporočil Stoltenberg. Še minuli petek je bila popolnjenost teh sil na 90 odstotkih. V teh silah sicer z eno četo, ki je vključena v bataljon pod italijanskim poveljstvom, sodeluje tudi Slovenija.

Marjan Šarec na srečanju Nata v Londonu.
Marjan Šarec na srečanju Nata v Londonu. FOTO: AP

Voditelji so potrdili tudi odločenost skupnega boja proti terorizmu in podčrtali pomen nadaljevanja boja proti džihadistični skupini Islamska država z urjenjem varnostnih sil v Iraku in Afganistanu.

Prav tako so voditelji potrdili vesolje kot peto operativno domeno, po kopnem, zraku, vodi in tudi kibernetskem prostoru. Pri tem so se zavzeli tudi za okrepitev ukrepov za zavarovanje varnostne in telekomunikacijske infrastrukture, tudi izgradnje sistema 5G. "Strinjali smo se, da bomo sloneli samo na zavarovanih in varnih sistemih," je dejal Stoltenberg. Dogovorili so se tudi za okrepitev varnosti energetske infrastrukture ter okrepitev boja proti kibernetskim napadom in hibridnim grožnjam nasploh.

Odprtost za dialog z Rusijo

V tem smislu so govorili tudi o nadaljevanju odvračalnih ukrepov proti Rusiji ob hkratnem nadaljevanju strateškega dialoga. "Podpiramo močno odvračalno vlogo in obrambo, medtem ko ostajamo odprti za vsebinski dialog z Rusijo," je povedal Stoltenberg.

Voditelje Velike Britanije, Francije, Kanade in Nizozemske so na sprejemu v Buckinghamski palači kamere ujele pri norčevanju iz ameriškega predsednika Donalda Trumpa.

Pri tem je potrdil, da je Nato prenovil tudi načrte za obrambo Baltika. Turški predsednik Recep Tayyip Erdogan tako ni uresničil groženj, da bo zablokiral ta načrt, če zavezništvo ne bo označilo milic sirskih Kurdov za teroristično skupino, čeprav so bili ključni zaveznik v boju proti džihadistom Islamske države. Premislil naj bi si po srečanjih z voditelji ZDA, Poljske in baltskih držav.

Po odpovedi pogodbe o prepovedi nameščanja jedrskih raket srednjega dosega (INF) med ZDA in Rusijo si Nato želi tudi nove učinkovite ureditve, ki bi vodila v nadzor jedrske oborožitve, njenega zmanjšanja in predvsem neširjenja, je še povedal Stoltenberg. "Vendar pa se Nato usklajeno odziva tudi na rusko nameščanje raket srednjega dosega, ki lahko nosijo jedrske konice," je še povedal Stoltenberg.

Na vrhu Nata je bilo kar nekaj nerodnih trenutkov, ki so jih ujele kamere.
Na vrhu Nata je bilo kar nekaj nerodnih trenutkov, ki so jih ujele kamere. FOTO: AP

Prvič pa so voditelji članic Nata spregovorili tudi o Kitajski, je še povedal Stoltenberg. Kitajska predstavlja tako priložnosti, zlasti na gospodarskem področju, kot tudi izzive, zlasti na vojaškem, kjer se pospešeno razvija. "Voditelji so se strinjali, da se je treba o tem v zavezništvu pogovarjati skupaj," je dejal. V tem okviru želijo Kitajsko pritegniti tudi v prihodnje ureditve omejevanja jedrskega orožja, je še povedal generalni sekretar Nata.

Na koncu se je še zahvalil Veliki Britaniji, da je gostila tokratno jubilejno srečanje voditeljev zavezništva ob njegovem 70. rojstnem dnevu. "Obeležili smo dosežke naših prvih 70 let. In določili usmeritve za prihodnja leta," je povzel Stoltenberg in dodal, da bo naslednji vrh leta 2021, torej po predsedniških volitvah v ZDA prihodnjo jesen.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (28)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Volga Malek
04. 12. 2019 19.50
-2
Neosocialist Serpentinsek v senci Plenkovica je na fotografiji tam kamor spada na dno. Da spustis 14.000 ilegalcev preko Slovenije kar so razkrili Avstrijci in Kronen Zeitung. In beseda Super Marjana steje ko lanski sneg, nic. Slovenija ne spostuje NATO pakta, pere iranski denar pod embargom uzw.
Ost1234
04. 12. 2019 19.59
+2
Volga Malek Serpentinšek ali pa dr.izmet popolnoma vseeno! NATO in ZDA se ne ukvarjata z državico z vojsko dveh polkov! Mi smo bolj statisti in polnilci NATO vreče, katerim bi ZDA prodajale orožje. Smo na istem kot Hrvati! Odpad za njihovo odsluženo staro vojaško železje, ki ga naj bi drago plačali! In še komentar na Avstrijsko " razkritje" : kaj za hudiča smo Slovenci avstrijski graničarji? Kje pa so enote Frontex??
BUONcaffee
04. 12. 2019 18.46
+2
Zadnja spominska slika NATO zaveznikov.
nikhrast
04. 12. 2019 17.04
-4
Spet precej komentarjev če sploh potrebujemo NATO, samo Slovenci so srečni, nimajo Ruse za sosede, poglejte pa vzhodno Evropo, tam se Poljaki, Ukrajinci, Finci, Estonci... najbolj bojijo Ruse. Ne vem če bi našel Poljaka ki bi imel prijazno besedo za Ruse.
Ost1234
04. 12. 2019 17.09
+6
nikhrast kaj pa Rusi hočjo Poljakom, Ukraincem, Fincem, Estoncem? A so se Ukrainci mirno odcepili od SZ? So Rusi napadli Estonijo, ker je hotela in ima samostojno državo? Če gledam po tvoje se Rusov bojijo vse evropske države z USA vred! Pa dejte no s takimi neumnostmi!!
nikhrast
04. 12. 2019 17.29
-4
Osty, samo poročam kaj govorijo moji sorodniki, kolegi in prijatelji ki so Poljaki, Ukrajinci, Slovaki.. sploh jih nočem več poslušati, vem kako vsi sovražijo Ruse, vsi imajo slabe spomine kako so trpeli pod sovjetskim škornjem. To so seveda migranti ali pa otroci migrantov, samo vsi imajo zgodbe o tem..., pa poglej spomenike za ukrajinski holodomor leta 1932-33, vidiš jih vsepovsod po Severni Ameriki.
Ost1234
04. 12. 2019 19.52
+4
nikhrast že mogoče res da nek strah obstaja, toda S Sovjetsko zvezo je konec. Ostala je Rusija ( sicer vojaško še vedno upoštevanja vredna) z nekaj zaveznicami bivših republik, danes samostojnih drža, ki pa niso grožnja Evropi! Ukrajina pa je itak razred zase. Vedno je bila del ruskega cesarstva, kasneje pa Sovjetske zveze pa vendarle danes povsem samostojna in neodvisna! Če pa v Ukrajini mislijo, da bo Evropa brezpogojno podprla njihovo sedanjo politiko , pa se zelo motijo. Zgodovina je pokazala kako se Evropa v podobnih situacijah odziva. Povsem mlačno. Pred nacisti je ves čas popuščala. Ob napadu na čehoslovaško še trepnili niso, da bi jo zaščitili. Priklučitev Avstrije se je gladko izteklo. Prav tako zasedba Porurja. Za preganjanje in trpinčenje Židov je vedela vsa Evropa, ukrepal pa ni nihče ... Vse do napada na Poljsko, a takrat je bilo že prepozno! Kaj naj bi biulo danes drugače, če ena izmed članic NATO napade drugo članico? Kaj misliš da bi se zgodilo recimo z Litvo če bi vanjo vkorakale enote druge države vključno z Rusijo? Pričakuje kdo da bi posredovale ZDA in NATO?
nikhrast
04. 12. 2019 20.16
-2
Osty, kaj bi in če bi, vemo samo da Rusija je pa že, saj je zavzela del Ukrajine. Rusija naj se zanima za ekonomijo, tu je polomija, ne pa osvajanje ozemlja, GDP ima na ravni neke zvezne ameriške države, izvaža pa plin in orožje, potrošniški ravni je nula.
Ost1234
04. 12. 2019 21.55
+2
nikhrast z vsem spoštovanjem --- v Ukrajino Rusi niso posegali. Znano je, da so večinski prebivalci Donbasa Rusi D in da so izvedli referendum na katerem se je večina odločila za pripojitev Rusiji! Torej?? Rusija NI zavzela tega dela Ukrajine, drugih vojn pa Rusija tudi ni sprožila. So jih pa, kot je že v navadi,sprožili Američani! Da so netilci vojn kaže tudi dogajanje NATO v VB, kjer so kot nevarnost za Evropo in posebno za ZDA prepoznali gospodarski in vojaški vzpon Kitajske, ki naj bi ogrožala predvsem ameriške interese... In ja, Rusija izvaža orožje, vendar v tem trenutku močno zaostaja za ZDA, ki so že leta največji izvoznik! In ja, Amerika naj se bolj zanima za za svojo ekonomijo in naj končno poravna svoje dolgove. Predvsem Kitajcem, ki so njen največji upnik! Naj se bolj pobriga za to in manj za netenje vojn in ustvarjanje marionetnih vlad v državah bogatih z naravnimi resursi! Ne bi jim škodila tudi skrb za okolje in malo bolj razumno potrošništvo. To kar počnejo je čisto razmetavanje z omejenimi viri! Naj se enkrat že zavejo, da potrošništvo NI merilo za zdravo družbo!! Kakšen pa je BDP v Rusiji in kakšen v Ameriki pa naj te toliko ne skrbi. Naj te skrbi domači, slovenski BDP!
M teorija
04. 12. 2019 16.21
+2
Eu mora met svojo vojsko, ki bo skrbela za interes EU državljanov. EU je preko Nata servis želja interesne sfere ZDA. Zdej ko majo Trampa, pa sploh!?
Ost1234
04. 12. 2019 20.04
+1
Točno! Evropejčki že dolgo trobijo o skupnih evropskih obrambenih silah - vojski! Pa od tega ni nič! Interesi posameznih držav članic to preprečujejo. Keč pa je najbrž v tem, da nobena izmed članic EU potem ne bi mogla napasti druge ćlanice ? Ali je vmes kaj drugega?? Mogočeza amere boleča izguba njihovih oporišč v Evropi? Najbrž malo enega in v celoti drugega!
Uporabnik113189
04. 12. 2019 15.07
+1
Na srečanju bodo obravnavali kibernetsko varnost in izzive, ki jih predstavlja Kitajska. Najprej izhodišče. Vsaka kultura dela kibernetske in druge IKT aplikacije glede na svoje potrebe. Izhaja iz sebe in svojega dosežka v zgodovini civilizacije. Poznamo razvoj Kitajske skozi tisočletja, vedno so prignali zgodbe do skrajnosti. Nekoč za časa cesarjev neverjetne množice konkubin in evnuhov, ali vojakov kot potrošni material. Potem komunizem in vsi v zelenih uniformah od prvega do zadnjega, nenaden konec, ker so zašli in potem stampedo v "tržno" gospodarstvo, potrošništvo. Svoje kulture niso spremenili, zanje je diktatura in totalen nadzor vladajočih svetinja skozi tisočletja, danes so pač to zgodbo pretočili na nove tehnologije. Res so se razvili, še vedno pa zanje velja pravilo mravljišča, ena matica, milijoni delavk, vse centralizirano, državljan dobiva točke preko UI in popolnega nadzora s kamero. Vprašanje, ki se pojavi meni osebno kot pripadniku zahodne civilizacije.. Zakaj bi želel sprejeti to paradigmo vodenja družbe iz časov komunizma, diktatur s točkovanjem mravljic po normativih, ki jih je sestavila oblast? Sem vendar pripadnik civilizacije ( ki je dosegla s svobodo posameznika mnogo več), kjer je posameznik v ospredju, človekove pravice, vzgoja osveščene osebnosti, ki se mora sama zavedati tistega sivega polja med svoboščinami in dolžnostmi, brez kamer.. Kako naj sicer nastane v bodočnosti nova boljša civilizacija, kultiviran človek, z visokimi moralnimi vrednotami.. Preko vzgoje s točkami, bičem in korenčkom? Zakaj že, bi si želel nazaj v srednji vek iz danes doseženega razvoja, le da bo današnji namesto z mečem obvladovan s kamero?
Uporabnik113189
04. 12. 2019 14.13
+3
Macron.."Ko pogledam Turčijo, se zdaj borijo proti tistim, ki so se borili skupaj z nami. Občasno pa sodelujejo z zavezniki IS," je bil kritičen Macron. "To je problem, to je strateški problem." In še kako prav ima.. V življenju je pač tako, če si volk, potem ne moreš biti ovca. Ali obratno. Če si nekakšen hibrid, te ne mara ne volk, pa ne ovca. Potem pa se pritožuje da je odrinjen. Turek bi bil pa vse to in še več.. Vse samo za korist, pohlepnež. Gre za veliko razliko v kulturi, pri nas še vedno vsaj nekaj ljudi spoštuje, ne želi si bližnjega žene, pa blaga. Tam je vzgoja že stoletja drugačna, vse je dovoljeno za dober posel, če ne drugače pa strelski dvoboj ali čakanje v grmu. No, hrvati se pač "samo" pregovaraju, ker je druga plat iste medalje..
Domendo
04. 12. 2019 13.42
-3
Mene bolj zanima ali je ameriška letalonosilka že v Hong Kongu in kako kaj potekajo vojaške vaje Rusije, Kitajske in Irana.
Domendo
04. 12. 2019 13.40
-5
Ko šarec izjavi, da je normalno, da nismo vsi istega mnenja je jasno, da je bil tam samo na izletu. Naj se izjasni za kaj se zavzema. Kot vidim so vsi drugi politiki kar lepo povedali kdo je za kaj on pa po budistično mlati v prazno in upa da nebo armagedona.
Ost1234
04. 12. 2019 13.47
+5
Domendo a ti je jasno kaj pomeni beseda - DIPLOMACIJA ?
Uporabnik113189
04. 12. 2019 14.01
-2
Eno je diplomacija, drugo pa, če tavaš v megli brez cilja..
sandi101
04. 12. 2019 13.22
+2
Kakšno korist ima Slovenija od Nata? Nobene, samo denar se meče skozi okno za orožje, da se lahko prodaja na bližnji vzhod kjer nafta je ... Slovenija v Natu ali ne, pometejo nas v enem dnevu pod preprogo, če bi hoteli...
samuray1
04. 12. 2019 13.10
+3
Kakor koli, tida vedno pridemo do zaključka da je NATO zločinska soldateska. Enako kot Alkaida, ISIS ,UÇĶ...
bohinj je zakon
04. 12. 2019 13.07
-2
To druščino na sliki je treba nekako razbit........da bomo meli mir.
tedoVV2HCmedo
04. 12. 2019 12.39
+1
Nato je velikansko ameriško 'sranje, v katerem morajo prisilno sodelovati vse države članice, čeprav se jih nič ne tiče, npr. Afganistan. Nato so so izmislili kot vojaško zaščito Evrope pred Sovjetsko zvezo. Rusija sigurno ne bo napadla Evrope, zato bi morale evropske države iti ven iz te bede, saj je brezzveze, da morajo po ukazu pošiljati svoje vojake v Irak, Afganistan, kmalu tudi Sirijo, ki jo bo amerika kmalu okupirala.
pravisprehajalec
04. 12. 2019 13.10
-5
#Rusija sigurno ne bo napadla Evrope# Leta 1921 je hotela vojaško prenesti Revolucijo v Nemčijo čez Poljsko.
HorstWiesel
04. 12. 2019 13.21
-4
Ja, pred 100 leti, pa še to ne Rusija ampak SZ
Ost1234
04. 12. 2019 14.07
+5
pravisprehajalec pozabljaš - V medvojni Nemčiji so imeli levičarji večinsko podporo nemškega naroda. Nacisti so jih politično premagali le z zelo močno podporo kapitalistov !!
AlternativeFacts
04. 12. 2019 12.21
+1
Že lep čas nazaj je propadel Varšavski pakt, tako da res ni potrebe po NATO paktu...Pred kom nas bo pa varoval? Prewd Italijani, Madžari, ali Hrvati?
tedoVV2HCmedo
04. 12. 2019 12.40
+4
Evropa bi rabila obrambo pred ustashkim paktom.
EUprostipadvprepad
04. 12. 2019 12.01
+9
Če nesoglasja pridejo v javnost, potem znotraj vre. ZDA so prva in daleč najmočnejša sila zveze NATO, brez si lako ostali kupijo lego kocke. 70 let nekako miru, še 50 ga sigurno ne bo, bo prej počilo. Po dogajanju zadnjih par let je očitno, da nekdo hoče destabilizirati Evropo v vojno stanje.
Ost1234
04. 12. 2019 13.50
+2
Le kdo to neki je .... Morda tisti, ki je zakuhal šlamastiko na Bližnjem vzhodu??