Slovenija

Izkopavanje se je začelo

Škofja Loka, 23. 10. 2006 10.52 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

V Lovrenški grapi pri Škofji Loki so začeli izkopavati dve grobišči povojnih pobojev.

V prvem grobišču so našli kosti nemških vojakov, v drugem pa so ostanki domobrancev. Njihovo identiteto bodo ugotavljali z analizo DNK.

Po pripravah je sledil izkop ostankov žrtev povojnih pobojev
Po pripravah je sledil izkop ostankov žrtev povojnih pobojev FOTO: POP TV

Priprave na izkop so bile zelo zahtevne, je dejal predsednik Komisije za raziskave in ureditev grobišč žrtev povojnih pobojev z območja Škofje Loke Janez Pintar, ki pričakuje, da bodo v obeh grobiščih, ki sta med seboj oddaljeni le deset metrov, našli več kot 50 žrtev povojnih pobojev. Samo v prvi jami naj bi našli od devet do 12 žrtev, v drugi jami pa naj bi bilo predvidoma 47 trupel.

Nemci, vojni ujetniki, katerih ostanke so danes najprej izkopali, so bili pobiti jeseni leta 1946. Ubili so jih potem, ko so morali opraviti grozljivo delo - prekop zaradi okužbe vodnega vira leto dni prej ustreljenih in bližje cesti zakopanih domobrancev. Prve kosti Nemcev so arheologi našli na globini 50 centimetrov, izkopavanje pa naj bi končali v naslednjih dneh.

Na vrsti je analiza DNK

Posmrtne ostanke tistih, katerih identiteto bodo prepoznali, bodo svojci lahko prevzeli in jih sami pokopali
Posmrtne ostanke tistih, katerih identiteto bodo prepoznali, bodo svojci lahko prevzeli in jih sami pokopali FOTO: POP TV

Sedaj bodo opravili popolno preiskavo z analizo DNK in raziskavo o antropološki sestavi okostij. Na osnovi izsledkov, poizvedovanj in svojcev bodo nato ugotavljali, kdo so žrtve. Posmrtne ostanke tistih, katerih identiteto bodo prepoznali, bodo svojci lahko prevzeli in jih sami pokopali, ali pa jih bodo spravili v kostnico, katere gradnja je v pripravi.

Izkopani posmrtni ostanki se bodo pridružili tistim, ki so jih pred letom dni izkopali v Bodoveljski grapi. Posmrtne ostanke 25 ljudi iz tega grobišča sedaj hranijo v prosti mrliški vežici v Škofji Loki, kjer čakajo na izgradnjo kostnice. Sedem žrtev so z analizo DNK uspeli identificirati, pri ostalih pa upajo, da jim bodo pri identifikaciji pomagali tudi posmrtni ostanki iz grobišča v Lovrenški grapi. Poboji, v katerih so nastala grobišča, so se namreč zgodili istega večera. Zato je možno, da je v nekaterih primerih prišlo do zamenjave žrtev.

Na škofjeloškem območju je poleg omenjenih treh grobišč sodeč po različnih pričevanjih tistih, ki so se pred pobojem uspeli rešiti ali pa so pobojem prisostvovali, še več kot 20 že določenih grobišč. Še vedno pa odkrivajo tudi nova grobišča, med katerimi so nekatera verjetno že izpraznjena.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • Powered, bencinska kosilnica
  • Lounge naslanjač Relax
  • Lounge set Maja      
  • Gardena, robotska kosilnica      
  • žar
  •  Vrtna hiška, lesena, mikka
  • Scheppach visokotlačni
  • Lounge set Alex
  • Karcher visokotlačni
  • Villager robotska kosilnica
  • paviljon
  • sedežna fiesta

KOMENTARJI (11)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

User50797
24. 10. 2006 09.40
fausta. Ali tudi od mrtvih zahtevaš dobiček oz. plačilo ali korist, za dostojen pokop? Ni čuda, po dialektičnem materializmu, ki si ga imela v šoli, si drugega ne moremo pričakovati. Zločin je pa v komunizmu bil vedno in povsod legitimen.
User55471
23. 10. 2006 21.59
Mar še ne bomo dali mir pokojnim, naj so umrli iz kakkršnega koli razloga izkopavanje ne bo koristilo nikomur-ali pač?
User50797
23. 10. 2006 20.51
No, vendar en dialog v katerem se zazna objektivno razmišljanje in seveda tudi različne razlage a vendar v kontekstu verjetnosti, ker motivaciji je bilo veliko in te so bile izrabljene od komunistične revolucije, ki ni imela cilja narodove osvoboditve (ker v bistvu jim je domovinski čut rabil le v propagandne namene zameglitve pravih ciljev) ampak za sovjetizacijo dežele pod taktirko kominterne in nezmotljivim genialnim Stalinom vsaj do 1948 leta. Vse kar se je do takrat zgodilo je bilo tudi načrtovano, tudi odločujoče organiziranje protirevolucije, brez katere bi državljanska vojna in posledična uveljavitev "diktature proletarjata" ne bila mogoča. To so res dejstva. Veliko sem o tem že pisal. Pozdravljam take dialoge. Premalo je prostora v takih soočanjih, da bi se dalo vse povedati.
User108137
23. 10. 2006 17.45
Joker, seveda se strinjam s tem, da je bil partizanski upor že od samega začetka mišljen tudi kot revolucija. Saj so to voditelji NOB tudi javno priznali, namreč da ne bi nikoli šli v vojno, če ne bi zraven bilo možno izpeljati še revolucije. Partizani pa so spoznali, za kaj gre, ko so bili že dodobra prežeti s krvjo - vsakovrstno, ne le bratomorno - zato ni bilo več povratka. Isto je bilo najbrž na domobranski strani. Kdor kaj bere, ve, koliko moralnih dilem so imeli domobranci, preden so se odločili za prisego 1944, in da so jo frizirali, kolikor se je dalo, da ja ne bi izpadlo, kot da prisegajo Hitlerju. Prebral sem kar nekaj knjig na to temo, odlične razprave, ki mečejo povsem novo luč na polpreteklo zgodovino. Vendar je ta zgodba tako zelo kompleksna, da se je ne da kar tako narediti črno belo. Pa smo žal zelo nagnjeni k temu. Sam ne maram komunistov, vendar je bilo črno-belizma na obeh straneh, tudi na pogojno rečeno moji strani preveč. Moj prejšni prispevek je poskus v smeri, da bi napisal zgodbo, ki bi bila sprejemljiva za obe strani. Upam, da ne bom izpadel preveč domišljav. Lep pozdrav, Janez
User108508
23. 10. 2006 16.55
janezgorenc, povsem sprejemljivo razmišlajanje,debata na nivoji. Seveda se strinjam, da je kolaboracija neizbrisljiv madež. Bila je zelo slab izhod med še slabšo možnostjo boriti se za komunizem. Seveda pa pozavljaš, oz. nočeš vedeti, da je bilo tisto, kar danes poskušate nekateri dokazati kot herojski upor proti okupatorju, predvsem komunistična revolucija. Seveda je večina partizanov res želela verjeti, da se borijo proti okupatorju, a vojna je bila že takrat tako transparentna, da je moralo biti tudi partizanom jasno, da je v ozadju predvsem revolucija, a takrat je bilo že skoraj nemogoče izstopiti. Ta projekt je partizanom še kako uspel, saj so za 50 let vspostaviti komunistični sistem. Ne me prepričvat, da se ja ta projekt zgodil po naključju, bil je načrtovan in izpeljan po vseh pravilih komunistične revolucije, zato je tudi pustil za sabo toliko trupel in bil na koncu tako uspešen. In kaj najbolj zamerim "poštenim" partizanom. Na žalost jih ni, ker še do danes ni nihče javno priznal, da je med 2. vojno pošteno mislil in se želel boriti predvsem proti okupatorju, a so komunisti iz njega naredili Stalinovega hlapca in ga prislilili, da se je boril za zgrešene cilje, torej za komunizem. Nihče do sedaj še ni obžaloval tega uspešnega projekta, ampak vsi lažejo in prikrivajo revolucijo in trobijo o nekem NOB, ki ga ni bilo. Smola, je le v tem, da so v preteklosti postavili veliko spomenikov revoluciji, največji je v Ljubljani in sedaj je nekoliko nerodno vse to zanikat, a laž jim je bila vedno blizu in tako jim tudi danes ne dale veliko problemov. Če bi bili partizani pošteni, bi lahko priznali del svoje temačne zgodovine za katero mnogim nebi bilo potrebno nositi nobene odgovornosti, a tega očitno niso sposobni storiti. Škoda, lahko bi se razbremenili krivde in živeli v miru naprej, a ker tega nočejo oz. na zmorejo jih bodo za vedno obremenjevali vsi ti okostnajki, 500 skritih grobišč, ki so rezultat njihovege zgrešenega in hvalabogu končno tudi propadlega projekta.
User108137
23. 10. 2006 16.05
Morda pa sveeno malo razprave o tem, kaj so domobranci in ali se njihove ostanke mora prekopati in ali je bilo prav, da so jih pobili ali ne. Izhodišče je, da se pri nas ni nihče razveselil Nemcev in Italijanov, saj nismo imeli (omembe vrednih) fašističnih organizacij. Torej povsem drugače kot v Franciji ali na Nizozemskem, denimo. Zakaj je potem meščanska stran zašla v kolaboracijo in ali bi vsled komunističnih eksekucij lahko storila drugače, o tem ima vsak svoje prepričanje. Nihče pa ni šel med domobrance zato, ker se je hotel boriti proti svojemu narodu. Kljub vsemu, znašli so se v objemu Nemcev in danes nobeno prepričevanje, da so to storili zaradi domoljubnih vzgibov, ne vžge. Še Dr. Rode je rekel, da ga ne prepričajo, da bi ravno tako lahko šli v hosto in se od tam borili proti obema stranema. Torej njihova kolaboracija je neizbrisljiv madež. Po drugi strani je upor Slovencev, ki so šli v gozdove - pa čeprav je ta upor potem grdo zlorabila KPS - herojstvo brez primere, skoraj samomorilsko dejanje. Toda to jim daje avreolo herojstva, ki je neizbrisljiva. Toda potem se je zgodilo najhujše, kar se je moglo. Domobranci so se umaknili na Koroško, od tam so jih Angleži poslali neoborožene nazaj, tu pa so jih na skrivaj pobili in zmetali v jame ter zaukazali molk. Bilo bi bolje, če bi jim sodili in jih magari pobili potem; ali pa da bi jih vse pobili, potem pa na skupnem grobišču napisali velik napis, da tukaj leže izdajalci naroda; karkoli, samo to ne, kar so naredili. S tem, ko so jih kot ovce na zakol peljali v razne gozdove, so iz njih naredili mučenike. Mnogi, morda večina, so v Avstriji vedeli, kam jih peljejo, pa so vseeno šli na kamione. Zaradi njihovega mučeništva pa kar nekam zbledi njihov madež kolaboracije, avreola partizanov pa se obrava krvavo rdeče in zlovešče. Zato se še danes prepiramo o tem, kaj se je res zgodilo in kaj bi se moralo zgoditi - posledično pa o tem, kdo je zmagovalec in kdo poraženec, kar je povsem brezplodno. Kaj pravite na tako interpretacijo? Lep pozdrav, Janez
User50797
23. 10. 2006 13.22
Vsak, ki iz te civilizacijske potrebe dostojnega pokopa žrtev brezglavega uvoženega ideološkega zločinstva, predpostavlja, da je to nepotrebno, ne spada na raven evropske civilizacije, ampak je primitiven primerek pritlehtnega nerazmišljajočega osebka ameboidnih manir golega materialnega življenja, brez vrednot, ki so prepotrebne za civilizirano družbo. Država pa, ki lastne ljudi ima zverinsko razmetane po več kot 500 lokacijah njenega ozemlja, brez odprave te sramote, ni vredna imena demokratične in kulturne države.
User134801
23. 10. 2006 13.05
Moje mnenje je, da je treba ta grobišča izprazniti in ljudi dostojno pokopati. Ne bom se spuščala v razpravo o tem, ali so krivi ali nedolžni. Kot je že omenil joker075, v teh grobiščih so ljudje, ki si, ne glede na svoje prepričanje, zaslužijo normalen, pošten grob. Samo to, brez vsega nepotrebnega cirkusa, ki ga nekateri zganjajo okoli tega.
User108508
23. 10. 2006 12.53
svobodnjak, v teh jamah ležijo ljudje, ki so bili pobiti brez sodbe. Verjetno ti je jasno, da pravno vsakdo velja za nedolžnega dokler mu ni dokazana krivda. Torej v teh jamah ležijo nedolžni ljudje. Civilizacijska pravica vsakega človeka, tudi zločinca, ki je pobijal v teh jamah, pa je pravica do groba. Kaj res mislite, da moramo vse te okostnajke putiti v breme prihodnjim rodovom? Naj se že enkrat uredijo zadeve na tem področju .
User109722
23. 10. 2006 12.18
Mater so nori. Država brezveze naš denar zapravlja. Če je kera država tak nora kak naša!!??
User98200
23. 10. 2006 11.48
Zdaj je pa konec volitev in smo spet pri razkopavanju grobišč.