Slovenija

Fiktivni vpisi državo stanejo med 50 in 100 milijonov letno

Ljubljana, 22. 10. 2012 21.58 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Po oceni ministra Turka bi z omejitvijo fiktivnega vpisa prihranki nastali predvsem pri pobiranju davkov in pri socialnih transferjih, ker bi fiktivno vpisani v manjši meri bremenili različne socialne pravice.

Slovenija je po deležu generacije, ki se vpisuje na eno od oblik terciarnega izobraževanja, med prvimi na svetu, med zadnjimi pa po deležu tistih, ki jo končajo, je dejal minister za izobraževanje, znanost, kulturo in šport Žiga Turk. Takšen odgovor je izzvalo vprašanje vodje poslanske skupine SLS Mihaela Prevca glede preprečevanja fiktivnih vpisov. Pri tem je po besedah ministra težko oceniti, koliko je študentov, ki so poskušali, pa ni šlo, in pri koliko študentih je v resnici šlo za fiktivni vpis.

Tudi fiktivni študentje lahko jedo na bone.
Tudi fiktivni študentje lahko jedo na bone. FOTO: 24ur.com

Po ministrovem računanju bi z omejitvijo fiktivnega vpisa prihranki nastali predvsem pri pobiranju davkov in pri socialnih transferjih, ker bi fiktivno vpisani v manjši meri bremenili različne socialne pravice. Fiktivni študenti državo po njegovi oceni stanejo tako med 50 in 100 milijoni evrov letno.

Je pa Turk napovedal, da bodo že prihodnji mesec izvedli nadzor nad koriščenjem pravic iz javnih sredstev, ki izhajajo iz statusa študenta. Informacijski sistem visokega šolstva eVŠ, ki vsebuje evidenco študentov in diplomantov, je namreč po besedah Turka šele dobro začel z delom in se ta čas še polni s podatki za študijsko leto 2012/2013.

Še en korak k zmanjševanju fiktivnega vpisa v višje strokovno šolstvo je bil po besedah ministra narejen s predlogom novele zakona o višjem strokovnem izobraževanju, ki določneje opredeljuje omejitev, da študent lahko pravice in ugodnosti iz statusa uveljavlja največ tri leta. Nekaj sprememb je vlada naredila tudi v okviru zakona za uravnoteženje javnih financ, in sicer z omejitvijo dodatnega leta, namenjenega ponavljanju, pavziranju oz. absolventskemu stažu.

Bodo reforme dovolj, da bodo mladi izobraženci ostali v Sloveniji?

Turk pa je tudi zavrnil namige o ignorantskem odnosu do predstavnikov študentov na predstavitvi mnenj o noveli. Izpostavil pa je, da bodo prav reforme, ki jih skuša izpeljati v tem mandatu, vzpostavile okolje, zaradi katerega bodo mladi ostajali doma. Pri tem je omenil reformo pokojninske in delovne zakonodaje in ustvarjanje prijaznejšega okolja za podjetništvo.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (49)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

HooplaToopla
23. 10. 2012 16.46
+7
Me zanima, koliko je po firmah in javni upravi takih diplomantov, magistrov in doktorjev, ki so si sami napisali potrdila o izobrazbi, če v parlamentu, kjer so ljudje full izpostavljeni, vsak mesec najdejo novega. Skoraj ne dvomim, da bi vsaj na lokalni občinski ravni uprave, izbezali na plan kakih 20% vseh zaposlenih, če bi opravili resno preverjanje. Za polovico teh, bi se pa izkazalo, da so si štampiljke na spričevalih izrezali sami doma iz krompirja, ker niti še niso slišali, da se da to napraviti z računalnikom.
Male?ka
23. 10. 2012 14.31
+7
Mene pa zanima, kaj lahko pove superminister o vpisu naše nove poslanke 37-letne Alenke Koren Gomboc na srednjo ekonomsko šolo. Kakšen vpis je to?
Terezinka
23. 10. 2012 15.33
+3
boeing7
23. 10. 2012 13.50
+28
Delam preko študenta, vpisan sem fiktivno oz. sem plačal šoli 80 € in to je to. Imel sem dve možnosti : Prva je, da grem po končanem statusu na zavod, kjer sploh nebi dobival socialne pomoči + kokr veste, so tam svojim sorodnikom najprej zrihtali službo itd... pa še cele dneve bi bil doma. Druga opcija pa je bila podaljšanje statusa, in da nadaljujem preko študenta, delam hodim v službo in dobivam 400-500 € na mesec in vsaj nisem doma ! Poleg tega redno iščem službo, ki je NI . Poslal preko 100 ponudb, od tega 20 odgovorov ( premalo izkušenj ali pa že imamo kandidata ). Tako da naši politiki in ostali, raje delam preko študenta in VSAJ DELAM, kokr pa da sem na zavodu in si doma sedim :/ Pač eni se znajdemo. Jst sem bil tudi proti fiktivnim študentom, dokler sem nisem prišel do tega in spoznal, da druge opcije ni ! Kokr sem pa že napisal, jst iščem redno službo a je v roku enega leta in pol, še nisem najdu :/ Pozdravljeni v Sloveniji, kjer ni prihodnosti za mlade. Že razmišljam o tečaju Nemščine, da izginem ven iz SLO :/
rko
23. 10. 2012 14.40
+13
odpisan2x
23. 10. 2012 13.42
+5
a ta sploh ve na katerem području je ministr
Mr.Somebody
23. 10. 2012 12.24
+3
bodte veseli da majo možnost fiktivnega vpisa in statusa, drgač bi bla brezposelnost še za par tisoč oseb večja.
Pecikltigr
23. 10. 2012 12.45
+4
Kot da to ni brezposelnost! Samo na spisku na Zavodu za zaposlovanje teh ljudi (še) ni. V obeh primerih jih pa financira davkoplačevalec!
Terezinka
23. 10. 2012 15.37
+1
Ni res enako. Pravilno bi bilo, da tisti, ki zaposluje preko študentskega statusa zaposlijo redno. Ne glede ali za polni ali krajši čas. Od tega naj plačujejo dajatve. Prepričana sem, da v kolikor delavca ali delavko rabijo jo bodo zaposlili. Sedaj imajo ti delodajalci pravico, da vsaj malo okradejo državo in še malo "študenta"
Pecikltigr
23. 10. 2012 15.42
+4
Vse skupaj je prodajanje megle! Ali SI ZAPOSLEN ali pa NISI ZAPOSLEN, pa amen. Kdor ni zaposlen (študent, brezposeln, penzijonist itd.) mora dobit toliko da lahko DEJANSKO preživi, recimo 600 € na mesec. ZAPOSLENI ki delajo, morajo dobiti VSAJ 2x več, torej neto minimalno 1200 €. Pa da vidim kdo ne bo hotel delati za razliko! In kdor ne bo hotel, ne dobi ničesar!
Terezinka
23. 10. 2012 15.51
+1
Super si to ugotovil Posebno tistih 1200 mi je zelo všeč
gongash
13. 10. 2013 20.19
ja kje jih boš pa dobil? kdo te bo pa zaposlil? ja vsi bi radi to ampak ne gre tako
KosezVeliki
23. 10. 2012 12.00
+17
Ta prepotententnez od ministra, ki je poln samega sebe naj se malce ohladi, saj ga bo zaradi njegove narcisoidne samopodobe se razneslo. Naj ze enkrat preneha modrovati preko Twiiterja v svoji udobni pisarni in naj se raje poda na teren v realno zivljenje. Naj raje ukine zasebne fakultete in zavode, ki so zacele rasti kot gobe po dezju v letih 2004-2008 (prvega mandata vlade Janeza Janse) in postavi neke standarde kvalitete izobrazevanja v drzavi. Ne trdim, da so zasebne fakultete slabe, vendar vsak, ki ima veze in poznanstva v politiki pa res ne more odpirati ad-hoch fakultet kar tako po domace. Vsaka zasebna fakulteta mora imeti vse potrebne certifikate in standarde kakovosti. Minister naj raje oklesti place in dodatke na ministrstvu ter reorganizira solski sistem po vzoru razvitih drzav EU. Tudi sistem zaposlovanja mladih diplomantov bi moral biti bolj proaktiven. Drzava bi morala poskrbeti za ustrezno zaposlitveno politiko mladih. Ne pa, da Zavod za zaposlovanje RS samo caka, da se znebi mladih nezaposlenih tako da jih izbrise iz seznama brezposelnih oseb. Slovenija ne bo uspela s taksno macehovsko politiko vladujoce elite, ki jim je narod samo v breme.
Terezinka
23. 10. 2012 15.39
+1
Bravo, tako se piše. Naj gre in v Avstriji prekopira vse predpise in naj začnemo funkcionirat kot država in ne kot banana republika
godhead
23. 10. 2012 11.28
+14
to ocenjuje človek, ki ni nikoli konkretno delal, samo se vlači po stolčkih in kasira veliko več, kot si zasluži. tTurkić nebo nikoli razumel navadnih ljudi.
Terezinka
23. 10. 2012 15.40
+1
Si misli, da je najbolj pameten, najbolj lep in se zjoče nad tem, da je en fajn nebodigatreba. Mu je zelo hudo, ker nas ni vse skupaj še bolj ožel
yaks
23. 10. 2012 11.23
+12
"...da študent lahko pravice in ugodnosti iz statusa uveljavlja največ tri leta." Ja kaj pa tisti ki imajo 4 ali 5 let??
Mars
23. 10. 2012 10.53
+33
NEUMNOST IN LAŽ! Fiktivni študent državo stane veliko manj, kot brezposelen človek na borzi s socialno podporo. Če bi bile službe, bi mladi z veseljem delali in živeli, namesto da životarijo in izgubljajo kreativno obdobje v življenju, ker je gospodarstvo in politika v Sloveniji katastrofalna. Politika naj bo kar tiho, ker so prav ti vse zafurali. Nas reši samo še revolucija...
Pecikltigr
23. 10. 2012 12.42
+4
Denarna socialna pomoč znaša lahko največ 260 €.
Terezinka
23. 10. 2012 15.44
Točno, to je laž in izgovor. Ni bistveno koliko državo stanejo fiktivni študentje. Lansko leto, ko je bil poskus prejšnje vlade, da se te servise malo oklesti in začne uvajati red v študentska dela je ta vlada najela Šobo in bando, da je razbijala parlament in šla na referendum. Sedaj pa smo tam kjer smo
gongash
13. 10. 2013 20.22
vlada bi zaposlila svoje ljudi za nas dela nebi bilo brez skrbi!!!!
etaSLO
23. 10. 2012 10.50
+11
sej še v zdravstvu nemoreš dobit več službe (no v Sloveniji ne) a imamo 3 faksa in nevem kol visokih šol za zdravstvene vede
Terezinka
23. 10. 2012 15.46
Seveda, ker delamo vitko socialo in zaposlujemo samo v politiko. Potem pa pride do odstopa predstojnikov, ki v tej vitkosti ne morejo več zagotavljati sigurne nujne pomoči
bplese1
23. 10. 2012 10.41
+6
Glede na število brezposelnih diplomantov družboslovne smeri (ekonomisti, pravniki, filozofi ipd...) bi bilo nujno močno omejiti vpis na te fakultete. Kdor pa vseeno vpiše na te fakultet, naj plača. V preteklosti si lahko pridobil diplomo na, na primer, ekonomski fakulteti "z levo roko". Fakulete so dobivale 5000 € za diplomanta, in si lahko predstavljate, kakšne kriterije so imeli profesori na izpitih. Dejansko, serijska proizvodnja diplomantov...
Mars
23. 10. 2012 10.56
+6
Mogoče serijska proizvodnja študentov, diplomantov ne. Statistike o diplomiranju obstajajo, tako da si jih lahko pogledate. Npr. v Ljubljani, na omenjenih faksih (razen filozofov) je bil odstotek dokončanja med 25 in 30 % vseh vpisanih!!!
yaks
23. 10. 2012 11.20
+3
Pred parimi meseci je bil objavljen podatek, da je več brezposelnih med naravoslovci kot pa med družboslovci.
Terezinka
23. 10. 2012 15.47
Drži, toda bistveno več v drugih in ne v Ljubljanski
Komentiranje prepovedano
23. 10. 2012 08.18
+21
Da ni slučajno fiktivni vpis delo fakultet, ki vidijo priložnost financiranja iz osipa....
Terezinka
23. 10. 2012 16.06
Na vsakega študenta dobijo znesek. S tistim fiktivnim nimajo prav nič problemov. Servisi (ki se ve čigavi so) pa imajo zaslužek
godhead
23. 10. 2012 08.11
+12
Turčina je že preskrbljen, lahko mu je sprejemat karkoli, saj se ga niti na daleč ne dotakne.
rhiness
23. 10. 2012 07.08
+47
Če bi dobili službo brez statusa se pomoje večina teh "študentov" ne bi vpisala fiktivno na faks... ampak kaj ko brez napotnice skoraj nikjer ne dobiš dela, potem si pa pomagaj, če si lahko!
tantadruj1
23. 10. 2012 06.47
+41
ja dragi moji ministri in vlada. vse to ste zakuhali, ko ste dovolili služenje na študentih. študent naj bo študent in naj čimprej konča študij. ne pa da dela in od tega tudi delovne dobe nima. totalen kaos ste s tem naredili.
cirenij
23. 10. 2012 08.06
+4
Če gledaš zapadne in tudi ZDA oddaje si večia študentov in dijakov služi dodatno in to kot natakarji. In kaj bo ko konča študij? Večina nima botrov in staršev v vrhovih.
kikislo
23. 10. 2012 10.55
+7
Seveda, samo se tovrstno delo pri njih šteje v delovno dobo, ne pa tako kot pri nas, ko je skoraj delo na črno, samo da uradno služi še štud. servis vmes..NIKJER na svetu ni podobno urejen status dela študenta. To je največja svinjarija, ki so ji jo izmislili pri nas, da so si lahko eni vile zgradili....*!!!
NotMe
23. 10. 2012 06.04
+28
To, kar se pri nas dogaja, da praktično vsak rine na faks ne vodi nikamor. Ste že poskušali dobiti dobrega obrtnika (električarja, vodoinštalerja)? Veliko sreče, jih skoraj ni! Imamo pa seveda kup jezikoslovcev, družboslovcev, ekonomistov... Žal, potrebno bi se bilo zgledovati po Avstraliji. Študij je zastonj, dokler vse opravljaš v rokih. Šolnino se začne "vračati", šele ko in če se preseže letni prihodek xy (ne vem natančno, je pa zelo visok znesek. Kar pomeni, da je bilo vredno hodit na faks. ) Oziroma začnejo prihajat položnice takoj, ko si drugič vzameš dopust.
Jakce
23. 10. 2012 09.28
+11
Ja to je res, ampak v AUS načeloma velja, da najboljše osnovne šole, srednje in univerze stanejo 30k + ker so pač privatne. Pa na teh univerzah ljudje študirajo in tudi doštudirajo ne pa da jih en izpit pa de 80%, ker če se to zgodi se smatra da je nekaj s profesorjem narobe, ne pa samo s študenti. + v AUS maš še druge rešitve, narod mora trošiti ker ne sme imeti prihrankov če hoče pokojnino in luksuz je obdavčen enormno!
piton1
23. 10. 2012 00.27
+14
Naj začnejo nova delovna mesta odpirat, tako da si vzamejo vzgled avstrije. Pa neee šparat!!! V obdobju recesije bi morali ljudje še bolj kupovati, investirati in ne hranit denar. Denar mora krožit" pametno krožit" !
X-XY
23. 10. 2012 08.17
+5
Ja kak naj kroži, če ga pa ne dobim izplačanega. Če mi ga zadržujejo oz. ne morejo izterjati. Daš izvršbo, pa se pritoži, pa zavlačuje, plačuješ takse, seveda komaj, če slučajno uspe izvršba, pa čakaš na dražbah, da se premoženje dolžnika proda, pa se ne more, ker ni denarja. Kako naj kroži?
Komentiranje prepovedano
23. 10. 2012 08.18
+5
Denar pametno kroži, če spoštuješ datum plačila.
X-XY
23. 10. 2012 13.30
In če se pokriješ, koliko si dolg, ne pa, da ti noge ven gledajo.
HooplaToopla
23. 10. 2012 00.08
+12
A ni bolj ali manj vseeno, če so vpisani na faks, ali pa na zavod?
jeznidiplomat
23. 10. 2012 01.30
+22
Za državo je "bolje", da so vpisani na faks, ker niso evidentirani kot brezposelni.
HooplaToopla
23. 10. 2012 16.38
+1
Jasno. -- Pa tudi vtis bolj izobraženega ljudstva delamo na ta način. -- Čeprav se žal potem v praksi pokaže, da si je vsak drugi sam napisal spričevalo, magisterij, doktorat ...... Pač kar je v tistem trenutku potreboval.
problem?
22. 10. 2012 23.54
+4
včasih smo enkrat na leto kupili nalepko in vsak mesec od par kolegov vse njihove bone... to si jedel kot kralj cele dneve po restavracijah za 100€ na mesec hehe, kje so tisti časi
star1234
22. 10. 2012 23.20
+21
Nekaterim študentom višjih letnikov fiktivni vpis predstavlja preživetje!! Poznam kar nekaj takih študentov, sicer nevem če so fiktivno vpisani pa vendarle: ker niso med top študenti (10-20-30?) v letniku imajo težave pri iskanju službe, sicer so pridni, delovni in vse, pa vendar ali nimajo vez ali pa zelo naklonjenih profesorjev, ki jim ponudijo službo pri kakem kolegu. Kako naj potem ti preživijo, če ne na plečih staršev, ki jim že tako ali tako vsakodnevno klestijo pravice in znižujejo plače?! Tako poznam primere za FS,FA,EF,PF,FŠ. Ali naj čimprej končajo, da jih izkorišča delodajalec (beri 500-700€) ali pa na zavod. Sicer pa ne vem točno na kateri strani je Turk. Zdi se mi pošten, a politikom v današnjih časih ni več moč zaupati. Se je tudi on vdal svojim gospodarjem doma in v Bruslju? Do kdaj misli (oziroma mislijo) zviševati prispevke in ukinjati pravice? Koliko časa bi moralo to po njihovem še trajati?! Kdaj bodo zadovoljni (PS: vem kdaj)? Gospodarska rast se obljublja na vsaki dve leti, tako že nekaj let? Ali minister res ne zna razmišlati s svojo glavo? Ali pa mu je vseeno, dokler ne bo sam v takem položaju, kot je danes veliko brezposelnih in ljudi na robu preživetja? Se mu bo takrat posvetilo, da je delal v slabo in NE V DOBRO LJUDEM? Kako naj študenti brezskrbno študirajo, če se jih veliko (pa še vseeno malo zaveda) kaj jim preti po študiju? Saj se znajo pozanimat, slišijo nekaj let starejše kolege/ice na svojih faksih kje jih je veliko pristalo...
pavlovmali
23. 10. 2012 06.43
+21
Kot prvo, vpisati se je treba na faks, kjer je manj konkurence in boljša možnost zaposlitve (naravoslovni faksi). Sam sem pred vpisom na faks pogledal malo situacijo okoli prostih mest in prišel do ugotovitve, da bom z mojo prvo izbiro (ekonomija) ustrelil v prazno. Pa sem šel raje na računalništvo in še danes mi ni žal. Kot drugo, tole študentsko delo, preživetje,.... to je samo podaljševanje agonije. To ni nobene prihodnosti, tudi sam sem se nekaj časa vrtel v tem krogu, pa lahko rečem, da so to časi, na katere se ne želim spominjati. Boljše se je zaposliti in prejemati 700 evrov plače kot mešati meglo na delih preko študentskega servisa. Problem je predvsem v tem, da ti to ne gre v delovno dobo in tudi tako pridobljene izkušnje so težko dokazljive. Zato mislim, da je boljše se zaposliti, pa tudi za manj denarja od pričakovanega, s časom pridejo izkušnje, tudi delovna doba teče in s tem postaneš veliko bolj primeren kandidat za kakšno bolje plačano delovno mesto kje drugje. Mora pa biti vse to v nekem določenem časovnem okvirju, ker v nasprotnem primeru je edina logična izbira s trebuhom za kruhom, tujina.