Slovenija

Bratuškova zaradi sojenja LB in NLB na Hrvaškem ne vidi večjih težav

Ljubljana, 04. 11. 2013 11.29 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min

Hrvaški sodnik, ki vodi enega izmed postopkov proti Ljubljanski banki in NLB, je zapisal, da memorandum o ustavitvi sodnih postopkov in ratifikaciji vstopa Hrvaške v EU, ki sta ga sklenili vladi Hrvaške in Slovenije, ni mednarodna pogodba in ne more biti zavezujoč za sodišča. Hrvaška vlada pa pravi, da čaka soglasje Ljubljane.

Takole sta memorandum marca letos podpisala premierja Zoran Milanović in Janez Janša.
Takole sta memorandum marca letos podpisala premierja Zoran Milanović in Janez Janša. FOTO: Aljoša Kravanja

Utemeljitev odločitve zagrebškega sodnika Nikole Raguza o nadaljevanju postopka v primeru tožbe Privredne banke Zagreb (PBZ) proti Ljubljanski banki (LB) in NLB je, da ni uradnega dokumenta o tem, da bi hrvaška vlada zahtevala mirovanje postopka, kot se je zavezala v memorandumu z Mokric, izhaja iz sodnega dokumenta.

Sodnik zagrebškega občinskega sodišča Raguz namreč ni dobil hrvaške zahteve o mirovanju postopka niti slovenske o prekinitvi postopka, ki so ju odvetniki PBZ ter LB in NLB predstavili na obravnavi konec oktobra.

Na odločitev, da se postopek nadaljuje, se lahko strani pritožita v roku 15 dni po odločitvi. Ta je bila sprejeta že na dan, ko je potekala obravnava, torej 24. oktobra.

Dokument ali pogodba?

Raguza v omenjenem dokumentu pojasnjuje, da sta sporni dve osnovni vprašanji. Prvo je, ali je memorandum z Mokric, podpisan 11. marca 2013, mednarodna pogodba, kot trdi slovenska stran, ali pa gre za mednarodni dokument, kot to dojema hrvaška stran. Drugo vprašanje pa je, ali je pravilno prevedena angleška beseda "stay" iz memoranduma, ki je izvirno napisan v angleškem jeziku.

Ljubljana vztraja, da je spor o LB treba urejati v okviru sukcesije ter da med pogajanji ni možno istočasno iskati rešitve na sodiščih.

Sodnik izpostavlja, da sodišče memorandum obravnava kot mednarodni dokument in ne kot mednarodno pogodbo. Zato ga tolmači v skladu z določili hrvaškega zakona o pravdnem postopku. Navaja, da dogovor vlad Hrvaške in Slovenije ni bil potrjen v hrvaškem saboru niti objavljen v hrvaškem uradnem listu, medtem ko je slovenska vlada memorandum ratificirala ter je bil objavljen v slovenskem uradnem listu.

Je hrvaška vlada memorandum podpisala s figo v žepu?
Je hrvaška vlada memorandum podpisala s figo v žepu? FOTO: Reuters

Na dolgo razlaga, da hrvaška zakonodaja kot mednarodne pogodbe ne obravnava tistih mednarodnih dokumentov, ki jih podpisujejo zaradi izvajanja obstoječih mednarodnih pogodb, ne da bi prevzeli nove mednarodno-pravne obveznosti.

Pojasnjuje, da sta stranki v sporu soglašali, da bosta vprašanje prenesenih deviznih prihrankov reševali na podlagi pogodbe o vprašanjih nasledstva, ter da ni možno enake obveznosti znova prevzeti še z memorandumom, ki potemtakem nima moči mednarodne pogodbe.

Drugačno mnenje Slovenije ni obvezujoče za sodišče, je še poudaril sodnik, ki se sklicuje tudi na hrvaški zakon o sklepanju in izvajanju mednarodnih pogodb. Obenem je pojasnil, da memorandum nima značilnosti mednarodne pogodbe niti na podlagi dunajske konvencije o pravu mednarodnih pogodb.

Kot dodaja, ni dokazov, da bi se Banka za mednarodne poravnave (Bis) v Baslu razglasila za pristojno za pokroviteljstvo nad pogajanji o spornih prenesenih deviznih prihrankih, za kar sta jo na začetku julija letos prosili Hrvaška in Slovenija.

Hrvaška vlada poudarja, da je opravila svoj del posla iz memoranduma, s tem ko je dala navodila bankam, te pa naprej svojim odvetnikom, naj ustavijo postopke, povezane z LB.

Pojasnil je še, da tudi slovenska ratifikacija hrvaške pristopne pogodbe z EU ne pomeni prevzema novih mednarodnih obveznosti, temveč gre za prevzem enostranske obveznosti, da bo storila določeno notranje-državno potezo v DZ. Niti ni ratifikacija pogodbe mednarodna obveznost, meni Raguz, temveč uresničenje pravice določene članice EU v okviru njene domače zakonodaje.

Sodnik v odločitvi večkrat poudari, da sta hrvaška in slovenska vlada prevzeli nove notranje pravne obveznosti. V Banskih dvorih so se zavezali, da bodo zagotovili mirovanje vseh postopkov, ki sta jih na hrvaških sodiščih sprožili PBZ in Zagrebška banka o prenesenih deviznih prihrankih, medtem ko se je slovenska vlada zavezala, da bo zagotovila soglasje LB v teh postopkih.

Karl Erjavec in Vesna Pusić ob podpisu dogovora glede memoranduma februarja letos.
Karl Erjavec in Vesna Pusić ob podpisu dogovora glede memoranduma februarja letos. FOTO: Aljoša Kravanja

Odvetnica PBZ sicer ni soglašala s predlogom odvetnikov LB in NLB, da bi ustavili postopek, odvetnika slovenskih bank pa nista soglašala s predlogom o mirovanju postopka, ki ga je predlagala odvetnica PBZ na obravnavi 24. oktobra.

V vsakem primeru, piše Raguz, gre za obveznost, ki pomeni, da mora hrvaška vlada delovati v okviru hrvaškega pravnega reda, da bi izpolnila memorandum, kar lahko stori edino po pravni poti. Na kakšen dovoljen način bo to storila, pa je odvisno od nje in bank, ki imata sedež na Hrvaškem.

Vlada ne more vplivati na odločanje sodišča

Hrvaška vlada ne more vplivati na odločanje sodišča pri izvajanju zakonov. Kako si je vlada zamislila, da bi zagotovila mirovanje omenjenih postopkov, ni bilo objavljeno niti v hrvaškem uradnem listu niti ni uradno znano nič drugega razen tega, da je tožnik oktobra predlagal mirovanje, potem ko ga je k temu pozvala vlada, še pojasnjuje sodnik.

Raguz je še ugotovil, da na podlagi hrvaškega zakona o pravdnem postopku ni podlage, da bi ustavili postopek, kot je to predlagala slovenska stran. Ko gre za vprašanje prevoda angleške besede "stay", pa je zapisal, da je za sodišče relevanten prevod, ki ga je dobilo od hrvaške vlade. Ta je besedo "stay" prevedla kot "zastoj" (mirovanje).

Tudi če bi hrvaški sodni tolmač prevedel, da gre za ustavitev postopka, kot je prevedla slovenska stran, ni izpolnjeno niti eno od zakonskih določil za ustavitev postopka, je v odločitvi sklenil sodnik.

Bratuškova večjih težav ne vidi

Memorandum z Mokric, ki sta ga podpisali Slovenija in Hrvaška, velja za obe državi. Vsekakor pa se zadeve, ki se jih ta dotika, ne morejo reševati na hrvaških sodiščih, je o primeru tožbe PBZ proti LB in NLB danes povedala premierka Alenka Bratušek v Novem mestu. Sama večjih težav v tej smeri tudi ne vidi. Navedeni memorandum pa za Slovenijo vsekakor pomeni, da se omenjene zadeve ne morejo reševati na hrvaških sodiščih, je še poudarila Bratuškova.

Türka odločitev ne preseneča

Nekdanji slovenski predsednik in strokovnjak za mednarodno pravo Danilo Türk je v odzivu za nacionalno televizijo dejal, da ga odločitev hrvaškega sodnika ne preseneča. "Spričo dejstva, da je ta sporazum pomanjkljiv, da je slabo napisan, zaradi tega ta odločitev sodišča ne bi smela popolnoma presenečati," je povedal.

Danilo Türk
Danilo Türk FOTO: Miro Majcen

Sam poudarja, da je memorandum mednarodna pogodba, ki je za podpisnike zavezujoča in jo je treba spoštovati. Tako Sloveniji po njegovem mnenju glede spora ni treba storiti nič posebnega. "Slovenija enostavno teh postopkov ne bo priznala in če bo iz tega nastal kakšen spor, se bo reševal po načelih mednarodnega prava in spet bomo na začetku, to pa je – mednarodne pogodbe je treba spoštovati," meni nekdanji predsednik.

Sicer pa tak razplet po njegovem mnenju ni dober ne za državi ne za varčevalce. Izpostavlja, da bi morali biti obe državi zainteresirani, da se problem dokončno reši, in to "na način, ki bo na koncu zadovoljil obe državi in zlasti seveda tudi prizadete ljudi". Sklenjeni memorandum je bil po njegovem mnenju korak v tej smeri, čeprav "ne najbolj posrečeno napisan". Zato svetuje, naj se v pripravo mednarodnih pogodb v prihodnje vključi več strokovnjakov ministrstva za zunanje zadeve.

Zagreb: Pričakujemo soglasje Ljubljane

Hrvaško zunanje ministrstvo je sporočilo, da odločitev sodišča v Zagrebu o nadaljevanju postopka v tožbi PBZ proti LB in NLB ne bo vplivala na nadaljevanje pogovorov med Hrvaško in Slovenijo. "Vedno smo menili, da je v pogovorih mogoče urediti vsako oviro ali težavo," so še dodali in poudarili, da mora tudi Slovenija zagotoviti pogoje za mirovanje postopkov.

"Hrvaška zakonodaja določa, da je za mirovanje potrebno soglasje vseh strani v sporu, torej tudi tistih, ki sta bili toženi. Hrvaška je s svoje strani zagotovila pogoje za mirovanje postopka. Pričakujemo, da slovenska stran stori enako," je zaplet komentirala predstavnica hrvaškega zunanjega ministrstva Danijela Barišić.

"Vnovič pravimo, da je v memorandumu (z Mokric) zapisano, da bo Vlada Republike Hrvaške zagotovila mirovanje vseh postopkov, ki sta jih na sodiščih sprožili dve hrvaški banki, medtem ko bo Vlada Republike Slovenije zagotovila soglasje LB kot tožene stranke v teh postopkih," je poudarila.

Erjavec na pogovore s hrvaško kolegico

Sicer pa je slovenski zunanji minister Karl Erjavec napovedal, da se bo 20. novembra sestal s hrvaško kolegico Vesno Pusić na pogovoru o vprašanju vlog hrvaških varčevalcev v LB. Erjavec je dejal, da bosta s Pusićevo na srečanju v Zagrebu govorila tudi o tem, kako strani razumeta marca sklenjeni memorandum o LB. "Za Slovenijo je povsem jasno, da gre za mednarodno pogodbo, saj sta jo podpisala predsednika vlad," je dodal. Poudaril je, da v memorandumu tudi jasno piše, da do končne rešitve v okviru nasledstvenih vprašanj postopki proti LB in NLB na hrvaških sodiščih mirujejo. "A, kot vidimo, ne mirujejo," je dodal.

Erjavec je dejal, da čeprav postopki na Hrvaškem tečejo in bi bile sodbe pravnomočne, ne bi bile izvršljive. "Memorandum zelo jasno določa, čigava je pristojnost za rešitev tega vprašanja in ta pristojnost je v okviru nasledstva oziroma dunajske pogodbe iz leta 2001. Pri tem bomo vztrajali," je dejal.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

SORODNI ČLANKI

  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (678)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

prašek
05. 11. 2013 13.02
+1
Pravkar sem opazil, da ima Alenka besedo tudi pri reševanju črnih gradenj. Poleg zapiranja tajkunov, urejanja vseh kriminalnih zadev etc. Desnosučni so pa res napredno misleči ! :-)))
prašek
05. 11. 2013 13.03
+2
Samo zdi se mi, da nimajo prav veliko kulture !
jakomasi
05. 11. 2013 12.56
+1
Halo prevzetnica v Bohinju revežu podirajo hišo,,,,in ti o socialni državi,,,,30 let je plačeval prispevke pa ste bili tiho.----SRAMOTA-------!!!!!!
M_teorija
05. 11. 2013 11.51
+4
Ena redkih zadev, ampak res redkih, kjer JJ za zadevo pod njegovim podpisom, pa da ni kriv!? Izjeme pa pravijo, da potrjujejo pravilo!?
prašek
05. 11. 2013 12.06
+1
Hmmm , desnosučni vedno trdijo, da je kriv tisti, ki podpiše !!!! Zdaj pa res ne vem, kaj naj si mislim. :-))
M_teorija
05. 11. 2013 12.25
+3
Pri nas na levi to itak ni problem. Vsak si lahko misli kar hoče!?
prašek
05. 11. 2013 12.31
+4
Ja , na onem bregu Rubikona pa pade komanda ; danes morate misliti tako in tako, jutri pa malo drugače ! Direktive so vsakdanje !
jakomasi
05. 11. 2013 13.00
+0
prašinar---pa še komentar < V Bohinju podirajo revežu hišo.> Jakliču in Turko pa pustijo 15 let za PODRET.......NEZASLIŠANO--!!!
24vohomurckov
05. 11. 2013 11.33
+2
Bruselj je poslabšal gospodarsko napoved za Slovenijo. Tudi leta 2014 bomo v recesiji, družbo nam bo delal le Ciper.
iGURT
05. 11. 2013 11.44
+1
cela EU ima slabšo napoved kot so sprva domnevali da bo ...
iGURT
05. 11. 2013 11.44
+1
M_teorija
05. 11. 2013 11.54
+2
Naj Bruselj še kr naprej gleda v kavino usedlino. Alenka bo naslednje leto slovenski BDP peljala v plus, če ne, se ne pišem več ?!?M-Teorija!?
iGURT
05. 11. 2013 11.21
+3
Čuješ, a sds je privat stranka janeza ivana janše da mu stranka plačuje sodne stroške ? ..mu jih? ..mu jih ne? Zakaj mu jih, je njegova last ta stranka?
24vohomurckov
05. 11. 2013 11.34
+0
...privat je toliko kolikor je privat ps....celo kongres so prestavili,da bi lenčko iz godljice potegnili!!
24vohomurckov
05. 11. 2013 11.35
+0
....menda iz lojalnosti do zokunija...ker je on ustanovil stranko?!!
M_teorija
05. 11. 2013 11.52
+4
Kolikor mi je znano mu je celo država plačevala, ko je tožaril zaradi patrie!?
24vohomurckov
05. 11. 2013 11.12
-2
...no fantje kakor levaki....počakajte tukaj....za vas,po vsej verjetnosti, pripravljajo še kak pomemben članek o anali neke pornjakinje!!
24vohomurckov
05. 11. 2013 11.44
-1
...a ne??...no,pol pa onega o sexi murku še enkrat preberite!
deathbite
05. 11. 2013 10.57
+0
Dajmo drugače! Pride ivan v banko, odpre račun in vzame kredit. Odide na upravno enoto in se preimenuje v janeza. Nato v banki dvigne denar z računa, kredita pa ne prizna, saj je kredit dobil ivan......pokvarjeno!
u3pm
05. 11. 2013 10.48
+0
EPP je največja demokratična stranka v evropskem parlamentu...............odloča praktično o vsem......
24vohomurckov
05. 11. 2013 11.04
+0
.....menda nam brez nje ni b ilo življenja?.......kdo pa je silil tja?
24vohomurckov
05. 11. 2013 11.04
+1
...tisti, do 30 let,ki danes nimajo dela....kamoli penzije??!!
u3pm
05. 11. 2013 11.08
+0
ovratnik
05. 11. 2013 10.47
-1
OBLAST NI VAZNO SAMO DENAR HOCEMO PA TUDI CE VSE POCRKA
ovratnik
05. 11. 2013 10.46
+0
SE MALO PA BO NAS SLOVENCEV SAMO SE ZA OKRAS
SDS_je_poden
05. 11. 2013 10.51
+1
24vohomurckov
05. 11. 2013 10.56
-1
deathbite
05. 11. 2013 11.04
+3
24vohomurckov
05. 11. 2013 10.11
+1
...pa še;mož je srečen,ko sexam z drugimi....na naslovnici!!
24vohomurckov
05. 11. 2013 10.33
+1
......je šel v špajzo....lastno...tko kt pri slovenskih kmetih!!
24vohomurckov
05. 11. 2013 10.35
.....in v avatarju so konji...ne ovca,ki muli zadnjo travo
iGURT
05. 11. 2013 10.36
+0
AAE S6 ne dela na OS Maverics, tu so me razočarali.
iGURT
05. 11. 2013 10.42
-1
V Združenju bank Slovenije so nam pojasnili: »Takšno ravnanje je lahko sporno z davčnega vidika, z vidika preprečevanja pranja denarja ali pa z vidika preprečevanja korupcije, pri čemer je treba vsak primer obravnavati individualno.«
iGURT
05. 11. 2013 10.42
-1
24vohomurckov
05. 11. 2013 10.43
+0
...pri nas se korupcija selekcionira....odvisno na kateri strani podmornice si!
RožLee1ban
05. 11. 2013 12.38
korintos1
05. 11. 2013 10.05
+4
Pa oni Rajko še ima pralnico denarja ali pa je tudi njegov s.p. šel v maloro?
korintos1
05. 11. 2013 10.07
+1
SmradiLevi
05. 11. 2013 10.02
-3
Se spominjate nesposobnega trojčka, ki je na silo spravil skupaj koalicijo, seveda se, torej rezultati so pričakovani.
korintos1
05. 11. 2013 10.06
+5
Vlado vržite ne pa jokate pa gremo na volitve.
deathbite
05. 11. 2013 10.43
+1
četverček je bil .....sds...nsi...sls.....desus...
SmradiLevi
05. 11. 2013 09.55
+1
Od te vlade pač ne moremo pričakovati nič pozitivnega saj je nesposobna in nedorasla na vseh področjih, razen pri vsiljevanju novih davkov in uničevanju slovenskega naroda.
u3pm
05. 11. 2013 09.57
+0
korintos1
05. 11. 2013 09.58
+0
Imaš prav, največje slovenske sinove v zapor pošilja zaradi kraje! To se mora nehati a ne?
iGURT
05. 11. 2013 09.59
+1
Ježek, to je zakuhal Demos dokončno skuhala pa Janševa vlada, nima to nobene veze s trenutno vlado, na tvojo žalost ne
jansa-arms
05. 11. 2013 09.59
+2
ne vem zakaj se ti sekiraš za slovenski narod?
deathbite
05. 11. 2013 10.02
+1
Če je ta nedorasla in nesposobna, kakšne so bile šele prejšnje ki so nas s krajami, korupcijo in nepotizmom pripeljale v to sraje!
korintos1
05. 11. 2013 09.53
+2
jakomasi, kak pa kaj Lotmerk in SDS v njem?
BobbyP
05. 11. 2013 09.50
+8
Konec koncev, če je bil denar vložen v Ljubljansko Banko, naj ga vrnejo. Fer in pošteno. Če so lahko dilali milijonske kredite brez garancij ljudem z "imenom" in če državljani brez haska že vrsto let "saniramo" to kriminalno institucijo, lahko tudi Hrvatom vrnejo keš. Večje škode ne bo.
korintos1
05. 11. 2013 09.54
+2
Samo Hrvati nimajo lepih modrih oči kot Kordež! hahahah Varčevalcem bi morali denar vrniti.
BobbyP
05. 11. 2013 09.58
+0
Ja, korintos.Še pri temu ne morete biti objektivni. Samo Kordež je tako dobil kredit, ne? Počakaj na novoletno darilo "šok testa" pa nam bo vsem malo več jasno, kdo in predvsem koliko nas je .... na suho.
korintos1
05. 11. 2013 10.03
+5
Kordež je priznal, da v času04-08, si doil kredit samo na banko si moral iti! 80% takih kreditov so pa potalali do leta 2008! Sem pa za to da se spisek objavi, takoj.
u3pm
05. 11. 2013 09.49
-2
daleč največja stranka v evropskem parlamentu je EPP............
jansa-arms
05. 11. 2013 09.51
+3
u3pm
05. 11. 2013 09.54
-2
korintos1
05. 11. 2013 09.56
+1
jansa-arms
05. 11. 2013 09.56
+3
u3pm
05. 11. 2013 09.58
-3
izogibajo se nesposobnih voditeljev........
deathbite
05. 11. 2013 10.11
+5
korintos1
05. 11. 2013 09.46
+5
A to novo knjigo na hrvaškem tudi prodaja in reklamira?
jansa-arms
05. 11. 2013 09.49
+3
tam harata šurc in zgaga,pa v bosni in srbiji tudi.časopisi na jugu so polni člankov o majerjevem početju in mnogi udeleženci so že spregovorili.
iGURT
05. 11. 2013 09.52
+5
V IMENU DRŽAVE je v sosednjih državah po TV in v časopisju...
korintos1
05. 11. 2013 09.52
+2
Samo ni pa lepo da je zadarčane tako okrog prinesel!
jansa-arms
05. 11. 2013 09.54
+3
kaj pa rečane,še danes niso dobili plačanega orožja niti denarja jim ni vrnil.
iGURT
05. 11. 2013 09.57
+5
veliko jih je, morda zato potrebuje sestrično ?
deathbite
05. 11. 2013 10.12
+5
jansa-arms
05. 11. 2013 09.39
+4
imam občutek da nas hočejo majeristi prepričati da je tisti ob milanoviču v bistvu milan kučan ali pa zoki!
iGURT
05. 11. 2013 09.40
-1
jakomasi
05. 11. 2013 09.47
+1
SmradiLevi
05. 11. 2013 09.48
+0
Občutki pristašev levice so brezpredmetni in zavajajoči saj živite v svojem nerealnem sanjskem svetu.
korintos1
05. 11. 2013 09.50
+4
Ježek, ko zmagate na volitvah in zaporne kazni odslužite, takrat se javite! Hahahah
I G N O R A N T
05. 11. 2013 09.39
+2
In zakaj se nic ne govori o nasih povzrociteljih bancne jame?Jaz vam garantiram obljubljam prisegam da tudi zakljinjam se da ne dam niti centa.To je moj zivljenjski cilj moto hobi poklicanosost ......
iGURT
05. 11. 2013 09.41
+3
04 - 08, velik del, največji del slabih kreditov - hranilne vloge Hrvaška = Demos, izbrisani = Demos, ..pa sigurno nas še čaka kaj iz tega paketa
deathbite
05. 11. 2013 09.42
+2
...sej nam bojo uzel....te ne bo nihče nič vprašal...
SDS_je_poden
05. 11. 2013 09.42
+4
Tu se s teboj strinjam, če DURS objavlja neke imenske sezname davčnih dolžnikov, lahko objavimo tudi poimenske sezname bančnih dolžnikov. Tu en gre za noben vojerizem, kot je to trdila Maša KoCiper, ampak za HIGIENO! Vsi enaki ali pa nič!!!