Slovenija

Na poplavnih ravnicah živi 80.000 ljudi, odgovorni pogosto ne poslušajo ne stroke ne zdrave pameti

Ljubljana, 13. 11. 2012 21.21 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Po nedavnih katastrofalnih poplavah geografi opozarjajo, da pri nas ni težava v samih poplavah, ampak v odnosu med naravo in družbo, ki kljub opozorilom naravi ne da potrebnega prostora in pri prostorskem načrtovanju ne upošteva sile voda.

Poplave v naselju Zalošče
Poplave v naselju Zalošče FOTO: Andrej Cotič

Ob zadnjih poplavah je bilo v Sloveniji poplavljenih na stotine objektov, številni prizadeti so ostali brez levjega deleža premoženja. A kot opozarja geograf Karel Natek, pri nas ni težava v samih poplavah, ampak v porušenem odnosu med človekom in naravo.

"Kljub temu da narava nekaj zahteva od nas, se stvari ne premaknejo," meni Natek z oddelka za geografijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Kot pravi, je naravi treba dati prostor in začeti upoštevati silo voda. Pri nas sicer po okvirnih ocenah na poplavnih ravnicah živi približno 80.000 ljudi, tudi denimo na območju Celja in južnega roba Ljubljane. "Zakaj družba oziroma tisti, ki odločajo, kljub dobri zakonodaji ne poslušajo niti narave niti strokovnjakov niti zdrave kmečke pameti," se sprašuje.

Sprašuje se tudi, ali so poplave sploh problem, ali pa so problem ljudje. Sprva je bil namreč človek na izrazito poplavnem območju, kot je denimo Ljubljansko barje, previden in je zaradi omejenih tehničnih možnosti poplavnim vodam pustil svoj prostor. Ko pa se je to območje začelo bolj poseljevati, so poplave naenkrat začele povzročati težave, pojasnjuje Natek.

Odnos med naravo in družbo se je tako spremenil, ljudje pa ne razumejo, kaj se z vodami dogaja in da gre za procese z zelo kompleksnimi razlogi. Kot pravi Natek, problem niso le obilne padavine, temveč gre za splet različnih okoliščin.
Na poplave je sicer mogoče gledati z različnih vidikov, vsi pa vsebujejo strinjanje, da so tehnične rešitve včasih nujne. Geografi po besedah Natka k problemu pristopajo s širšega vidika in skušajo poiskati sobivanje ali sožitje s poplavami. Ker pa družbo lahko narava premaga "z enim samim zamahom", je to težko, pravi.

V Sloveniji danes poznamo več vrst poplav, pojasnjuje Natek. Med njimi so izjemno silovite hudourniške poplave, obstajajo pa tudi bolj mirne poplave na kraških poljih, nižinske in morske poplave. Mestne poplave so posledica napačnega načrtovanja denimo kanalizacijskih sistemov, ki jim sicer ne namenjamo veliko pozornosti, čeprav povzročajo škodo tudi na Slovenskem.

Zelo pomembne pa so po mnenju Natka tako imenovane tehnične poplave, ki so se zgodile ob zadnjih katastrofalnih poplavah ob Dravi. Te nastanejo v povezavi z delovanjem hidroenergetskih ali drugih umetnih sistemov, ko prevelikih vodnih količin ni moč zadržati v zadrževalnikih in je treba odpreti zapornice.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (52)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

picajzlnamindzi
14. 11. 2012 17.07
+1
70 % so rezultati naših strokovnjakov, ala Blagajne!
blokbi
14. 11. 2012 12.32
+4
našim ustanovam je očitno bolj pomemben denar in ne varnost in narava. izdajo gradbeno dovoljenje tam, kjer ga ne bi smeli, samo za to da pokasirajo masten denar. kasneje pa jih ne zanima kaj bo z ljudmi, ki jim bo voda uničla vse... glavno da majo oni keš!
piko112
14. 11. 2012 12.02
+2
Dokler bo vsakdo delal kakor mu bo pasalo nebo nobenega izboljšanja. Pa ne pozabite, tudi če se zadrževalniki postavijo jih je potrebno VZDRŽEVATI da ni potem tako kot na viču ko se ga sploh ne vidi več
163540
14. 11. 2012 09.16
+7
Poplave so bile in bodo,tudi če so rečne struge in vodotoki očiščeni je vodo ob močnem in dolgem deževju težko nadzorovati.Slovenija ima pa tudi tako raznoliko kofiguracijo,da je ob obilnem deževje tudi veliko hudournikov in zemeljskih plazov,ki še otežujejo kontroliranje in preusmerjanje vode.Bi pa svetoval strokonjakom in raznim projektantom vodotokov,da na dotičnem kraju na terenu,kjer bi se izvajala ta gradbena dela,malo povprašali tudi domačine,ki poznajo teren in obnašanje vode.Taka dela se ne da načrtovati iz biroja,če ne poznaš dobro terena.Velikokrat se projektanti zelo oholo obnašajo do domačinov ( saj nima fakultete in nič ne ve ),ko pa pride nato do katastrofe pa je vse drugo krivo samo zgrešen projekt ne.
Zrkizz
14. 11. 2012 10.36
+1
Pri nas uspejo po poplavah urediti vodotok v sirino 3m in poglobijo strugo. Ko pride do vecjega dezevja pa voda meri v sirino kaksnih 10m in se zmeraj prekoraci njihov veleum od poglobitve, saj se pretok poveca tudi za 30-50x. Vsem pa je jasno, da bi morali le ocistiti sirino in prepreciti posege , kot je zasipavanje za lastne kroisti bliznjih stanovalcev.
dajno
14. 11. 2012 08.39
+9
No no, nima stroka pri nas neke besede! Vam povem kako to gre? Ljudje so podedovali kos zemlje in tam pričeli gradit. Ko so bile hiše narejene, črne gradnjej se ve,pa na obččino po legalizacijo, ta pa pritiskat na državo. Država je rabila denar in vse legalizirala, ne glede, da so hiše bile narejene v poplavnem območju, marsikje dobesedno na bregu reke! In ko je prilša poplava jok in stok in grda država ker nas ne zaščiti! Tako je to šlo!
Zrkizz
14. 11. 2012 10.43
+3
Gre tudi nekoliko drugace. Poznam obmocje, kjer reka poplavlja ob vsakem malo vecjem dezevju in je obcina oznacila kar veliko povrsino za pozidavo. Ob gradnji pa imajo zahteve da se naredi hidroizolacija itd. itd.. kar pomeni, da sami vedo, da bodo imeli tezave z vodo a so naredili "prisilno" pozidavo. Ob zadnjih poplavah je nekaj tistih ljudi, ki so tam vseeno postavljali hise imelo okoli 2m vode v hisah.
Anja X.
14. 11. 2012 08.35
+2
"Če bi širša javnost vedela za vaše poplavne karte, verjemte mi, da ga ni junaka, ki bi si šel tja hišo zidat." --- se popolnoma strinjam, sploh pa so na atlasu dostopni podrobni podatki o poplavnih obmocjih itd. samo s prijavo v sistem, torej za usluzbence Agencije RS za okolje.
SonyGirl
14. 11. 2012 07.48
+8
Krivi so hidrologi, ker se niso postavili zase, ko si jih ukinjali. Morali bi iti v medije, narediti javna predavanja za rajo, naredititi TV oddaje, predstaviti svoje področje, predstaviti svoja razmišljanja, svoje projekte, kot da so najpomembnejša na svetu, pri raznih butasto začrtanih projektih grobo poseči vmes in jih preprečiti, predlagat gradbenikom kako graditi na tistem območju, če že, potem bi se pa dejansko kaj spremenilo. Tk pa oni napišejo nek dopis, ki deluje skrajno nepomemben, noben ga ne jemlje resno, ko pa se zgodi katastrofa, smo pa vsi zgroženi. Hidrologi pa kao, da oni itak vejo, da je to in to območje poplavno. Ja kako naj jaz vem kje je poplavno območje? Če bi širša javnost vedela za vaše poplavne karte, verjemte mi, da ga ni junaka, ki bi si šel tja hišo zidat.
sonassonas732@yahoo.co.uk
14. 11. 2012 07.50
+21
kje pa ti živiš? vsa stroka je razvrednotena! pomembno ni več nekaj kar je empirično dokazljivo ampak.... meni rečejo: če tega ne narediš, čaka v vrsti 500 kandidatov, ki bodo to naredili z nasmeškom ...
SonyGirl
14. 11. 2012 07.51
+11
Tk ko pravi moja šefica, za dnar se je treba cufat, noben ti ga ne bo dal (smo znanstveno raziskovalna ustanova). Tudi za medijsko pozornost se je treba. Dejte se kej naučit od Sanje Grohar, noben je ne šlivi, pa še kr je tle.
SonyGirl
14. 11. 2012 07.54
+13
Ma dej dej dej. Vem jst v čem je problem. Da je folku problem napisat strokovno knjigo v slovenščini. Da je boljše it predavat v tujino, se bolj splača. Problem se je javno izpostavljat. Včasih smo mel politično stranko zelenih, pa so bli še kar močni, kje so zdaj? Včasih so mel na TV poljudno znanstvene oddaje, kjer se je predstavljajo vse mogoče (se jih še dobro spomnim, ko sem jih gledala kot otrok, zato sem se tudi navdušila nad znanostjo), zdej pa gledamo kak seksajo pod odejo.
SonyGirl
14. 11. 2012 08.04
+13
Folk pozna malo morje SLO in tujih trič trač revij, če pa bi jih vprašal, če poznajo kakšno poljudnoznanstveno revijo, poleg Življenje in tehnika, bi pa bila tišina. Včasih so bile javne strokovne debate, zdaj jih ni več. Toliko so ljudje informirani, internet na dosegu roke, konec dneva pa vsi vemo kako je bila Kardashianka oblečena, še vedno pa nisem v javnih občilih zasledila poplavne karte.
thlv.coste
14. 11. 2012 08.25
+3
sploh se ne cudim.. ampak večini se gre za prezivetje in konstantne dohodke. Those days are gone..
GetYourFactsRight
14. 11. 2012 08.36
+4
Z zadnjim komentarjem se vsekakor strinjam. S prvim pa... Daj bodi resna... Še dobro da nisi dodala: "Na lastne stroške" napisala: "Morali bi iti v medije, narediti javna predavanja za rajo, naredititi TV oddaje, predstaviti svoje področje, predstaviti svoja razmišljanja, svoje projekte, kot da so najpomembnejša na svetu, pri raznih butasto začrtanih projektih grobo poseči vmes in jih preprečiti, predlagat gradbenikom kako graditi na tistem območju, če že, potem bi se pa dejansko kaj spremenilo" Ne res, nikakršni hidrologi... Tu so ljudje sami krivi ker se dovolj ne pozanimajo! Ne moreta ti vedno atek in mamica stati ob strani ali nekdo ki bi prevzel to vlogo (naprimer v tvojem primeru hidrologi). V glavnem, ljudje so si večinoma sami krivi. Taka še ena podobna zgodba pred kratkim je bil Sandy. Mediji so naredili velik povdarek nanj. So pa objave ljudje skrajno kritizirali... Tudi na ameriških novicah. Medijski pomp glede Sandy je bil zaradi veliko različnih lastnosti tega orkana, ki so ga naredile uničujočega, opozorila so bila več kot dovolj dobra, ampak ljudje jih enostavno niso sprejeli, ne pljuvali so po njem, ker je pač hitrost vetra bila relativno nizka. Ironično je da je čist vseeno neko grozno obsežno obveščanje ali eno preprosto opozorilo, Ljudje dandanes so preveč pametni da bi si dali kaj dopovedat. Edina razlika je v nastalih stroških... Po mojem bi bil edini način da se kaj doseže, da se začne obveščati že otroke v osnovni šoli, kako pomembna je znanost, raziskave, itn. ter zakaj se jih splača resno jemati, ter malo bolj strogi režim. Ne pa da pokavc učitelju zateži v stilu kaj pa vi veste. Itak da bo pol enako naredil nekomu, ki ga bo opozarjal na poplavno območje: "Kaj pa vi veste, jaz si bom bajto postavo tam kjer jaz želim... Saj plačujem davek! Jaz dajem da imaste vi za plače!... blablalbla." Težava je v mentaliteti prebivalstva, ne v neobveščanju o vsaki nevarnosti ki ti preži (a si predstavljaš, da bi se glede vsake nevarnosti ustvarjal tak vik in krik kot v tvojem prvem komentarju? Niso le poplave problematične...)
SonyGirl
14. 11. 2012 08.50
+4
Sorči, srči, če bi bla na TV ena reklama za eno poljudnoznanstveno revijo na dan, po možnosti v času dnevnika, verjem, da bi jo folk kupu, pa prebral tud. Pa če bi noter na poljuden način pisalo na kaj je treba pazit pri izbiri zazidljivega zemljišča, verjem, da bi ta, ki je revijo kupu, pokazal članek nekomu, ki ima namen gradit hišo. Definitivno je problem v tem, da se je znanost zaprla.
GetYourFactsRight
14. 11. 2012 08.57
+1
Ej, ne vem no. Reklama ni toliko pomembna kot tisto kar se dogaja v telenoveli ^^ Bi k večjemu bil viden efekt na populaciji, če bi ena v telenoveli kupila poljudno znanstveno revijo. Ali pa če bi nekdo na big bortherju izjavil da je naročen na katero tako revijo. Ampak ok, kaka reklama bi vsekakor prišla prav. To se že strinjam.
ostap.bender
14. 11. 2012 09.08
-3
Cufarca SonyGirl, tako kot ti, v tej svoji sveti preproščini, predstavljaš znanje in znanost je »milo« rečeno naivno, vendar pa ustvarljivo, pod pogojem da to svoje sofisticirano možgansko valovanje ter vibracije, patentiraš - predlagam ime »butn skalca«- in potem pač »cufaš«; cufaš zase in za »tvojo« šefico...
ostap.bender
14. 11. 2012 09.08
-3
Cufarca SonyGirl, tako kot ti, v tej svoji sveti preproščini, predstavljaš znanje in znanost je »milo« rečeno naivno, vendar pa ustvarljivo, pod pogojem da to svoje sofisticirano možgansko valovanje ter vibracije, patentiraš - predlagam ime »butn skalca«- in potem pač »cufaš«; cufaš zase in za »tvojo« šefico...
SonyGirl
14. 11. 2012 09.42
+2
beowulfsam
14. 11. 2012 09.50
+1
K ste tok pametni: kdo dela prostorske plane in izdaja gradbena dovoljenja? Tam je krivda in čisto nikjer drugje. To, da bi pa folk moru sam vedt kje lahko gradi bi sicer bilo logično, sam sem že dolgo nazaj spoznal, da je folk načeloma smotan. Koliko je npr hiš, kjer skopljejo sredi strmega brega luknjo, postavijo hišo in nič ne utrdijo??? Sem jih kar nekaj videl po TV takih in potem jamrajo, da je plaz...ja mater, kaj ti ni jasn. Al pa uni modeli z LJ barja so tud svetovni...a res, na močvirju ti je poplavlo? Nenavadno! Šokantno! P.S. Če so bile pa črne gradnje, pa nobenga ne bi smel brigat. Sami so krivi (oz bi rekel, da je deljena krivda z državo, ki je črne gradnje legalizirala namesto, da bi jih zravnala z zemljo).
JosipBrozDrugi
14. 11. 2012 10.01
+2
poneumljenemu ljudstvu se majer (in njemu podobni) ne zdi nevaren
mastablasta
14. 11. 2012 07.45
+0
nabrju bi morali narediti hiše na kolih pa ne bi bilo težav...
bora_bora
14. 11. 2012 07.43
+8
Pohlep in nemoralnost sta vzrok za vse poplave od voda, brezposelnosti, revščine.............
dr.dare
14. 11. 2012 07.39
+7
Težko enemu ne sprejet mastno plačilo za spremembo prostorskega plana.... res težko LOL
Skdesni
14. 11. 2012 07.38
+5
Odgovorni vidijo le denar, dlje zagotovo ne.
pika poka ježek
14. 11. 2012 06.44
+47
Železniških prog, zgrajenih v času Franca Jožefa nikoli ne preplavi voda.
Rossi 46
14. 11. 2012 04.38
+11
Če bi gradili v cenovnih conah kot so studenci,Kungota v slovenskih goricah se vam kaj taega ne bi zgodilo.Kajti mi v Sv.Trojici nimamo poplav od vode temveč poplavo transparentov z obljubami,ki nas gledajo iz plakatov.
MH179
14. 11. 2012 08.23
+2
Te dni sem večkrat prebral stavek: "Kaj pa gradijo in živijo zraven rek" ... Ljudje tudi živijo v gorah, kjer grozijo plazovi, pa Upam da ne ampak tudi, v Sv. Trojico lahko pride potres ali toča in ti uniči vse... Hočem povedat da nikjer nisi 100% varen.
stand van piesangs
14. 11. 2012 02.51
+12
"odgovorni pogosto ne poslušajo ne stroke ne zdrave pameti" to velja na večih področjih.......... od samega vrha do malih podjetij v naši "zlati" Sloveniji........
boy36
14. 11. 2012 02.09
-2
..ja po bitki so lahko vsi pametni.Danes si vsi lahko gradijo nove hiše ane Natek.Koliko je ljudi ,ki živijo v nateih stanovanjih v starih hiša ,ker za drugega nimajo.Natek pojdi malo na teren in si oglej situacijo.Če je pa tako lahko zakaj vas pa potem imamo ,verjetno ne zato ,da se oglašete v medijih.Saj bi še pa niso vredni.
romeno
14. 11. 2012 01.46
+13
Tako je, če živiš v državi, kjer velja samo en zakon in to je zakon €$€$
Boschtjan Zupanchich
14. 11. 2012 00.08
+15
DOBRO POVEDANO !!!!!!! PODPIS !!!
yokerxdinterfan
13. 11. 2012 23.23
+15
sam da je dnar ali pa poznanstva pa se izda dovoljnje da se gradi na tektonski prelomnici ali pa aktivnem vulkanu (še dobr da jih ni pri nas ker bi se res najdel nekdo ki bi to naredil) me pa tudi čudi kako sploh dobijo dovoljnje da gradijo bjate lihk zraven hriba ali pa še huje tam kjer že nekaj desetletij parkarta na let poplavlja seveda ne v takih razmerah ampak to bi ti že moralo dti vedeti da ob kkšnem večjem nalivo kot je bil zdej to nav dobr
dejvid.serpent
13. 11. 2012 23.22
+5
eh to ziher ni res! ker ko sn jaz kaj takega napisal v komentar pod članki o poplavah sn minuse kasiral...
Jeanus1
13. 11. 2012 23.16
+14
Pa zakaj potem te odgovorne debile oziroma "kvazi strrokovnjake" sploh plačujemo? Takšne ne rabimo! Lepo knjižico v roke, pa na zavod, enostavno ko pasulj!
Boschtjan Zupanchich
14. 11. 2012 00.08
+5