Film/TV

16. LIFFe: Ekstaza in trk 9. dne

Ljubljana, 11. 11. 2005 10.46 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Ekstaza kot krvavi (anti)klimaks, trčenje različnih kultur in ras kot poduk o nestrpnosti ter trdna vera duhovništva med nacističnim režimom.

Robert Carmichael je nadarjeni čelist, a precej introvertiran, zato nima uspeha pri dekletih. Svojo "ekstazo" zato išče v drogah, ki mu jo ponujajo njegovi kolegi sumljivega slovesa. Učinek opojnih substanc seveda ne traja prav dolgo, zato se trojica odloči, da bo bo svojo jezo znesla nad bogatim parom. Robert tam doživi svojo drugo ekstazo, kjer pa telo prehiti razum.

Zločin in posilstvo kot katarza? Ne, le fatalizem in brezizhodnost v glavah čustveno otopelih in z moralo skreganih mladeničev iz malega obmorskega mesta. Za medklic poskrbijo še reference na vojno v Iraku, čeprav se zdi, da so v filmu povsem izven konteksta.

Primerjave s Kubrickovo Peklensko pomarančo, Noejevim filmom Nepovratno in Hanekejevo Učiteljico klavirja niso najbolj na mestu, saj so to filmi z neprimerno več vsebine, režiserske spretnosti in umetniške vrednosti.

Trčenje (Predpremiere)

Reflektivna drama z vrhunsko zasedbo (Don Cheadle, Matt Dillon, Sandra Bullock, Brendan Fraser, Ryan Phillippe), predstavi prepletanje petih različnih na videz nepovezanih človeških usod polnih predsodkov, rasizma in nasilja.

Režiser Haggis nas popelje v svet šepajoče človeške kominikacije, prikaže nam, kako so ljudje postali hladni, brez sočutja in spoštovanja. Karakterji v filmu se namesto tega raje zatekajo k sovraštvu in paranoji, ki pa ima ponavadi pošastne posledice. Los Angeles je prikazan kot pekel na zemlji, a filmu kljub rasni klavstrofobiji in kulturni netoleranci na koncu uspe najti žarek upanja.

Sicer pa policijski detektiv Waters (Cheadle) na začetu filma lepo razloži: "Vse je v dotiku. V vsakem pravem mestu hodiš naokoli in ljudje te oplazijo in se te dotikajo. V Los Angelesu pa se te nihče ne dotakne. Ves čas smo za steklom in pločevino. Mislim, da ta dotik tako pogrešamo, da se zaletavamo eden v drugega samo zato, da bi kaj začutili."

Deveti Dan (Obzorja)

Film pripoveduje resnično zgodbo o Kremerju, mladem katoliškem duhovniku, ki se med drugo svetovno vojno skupaj z mnogimi duhovniki iz Evrope znajde v koncentracijskem taborišču Dachau. Kljub vsakodnevnim mukam nihče med njimi ne izgubi vere. Kremerja v nekem trenutku doleti presenetljiva novica: prejel bo dovolilnico za pot v rojstni Luksemburg. Tam ga pričaka SS-ovski oficir Gebhart, čigar namen je onemogočiti lokalnega škofa, ki v znak mirnega protesta proti nacističnemu režimu vsakodnevno zvoni s cerkvenimi zvonovi. Kremer se sreča z nerešljivim položajem: ali bo škofa prepričal v prenehanje upora in napisal pismo podpore nacistom ali pa se bo v devetih dneh vrnil v Dachauu. Ali bo sprejel ponujeno vlogo Judeža?

Režiser Schlöndorff ne postavlja v ospredje zgodovinskih napak cerkve kot institucije, pač pa ga zanima posameznik in njegove  moralno-etične dileme v trenutkih odločitve, zato zoži žarišče na borbo enega človeka z zavestjo, ko se mora spopasti z dvema možnostma: tisto lažjo in pravo.

Čarovnik Howl in gibljivi grad (Velike zgodbe malih ljudi) 

Risanka temelji na zgodbi istoimenske knjige avtorice Diane Wynne Jones. Glavna junakinja Sophie po smrti očeta živi z dvema sestrama. Oče je hčeram zapustil trgovino s klobuki, za katero skrbi Sophie, ki se je sprijaznila s svojim nezanimivim življenjem. 

Ko jo zlobna čarovnica začara v 90-letno starko, se Sophie zateče v gibljivi grad čarovnika Howla, za katerega ljudje verjamejo, da jé duše mladih deklet. Zlobna čarovnica pa je začarala tudi Howla. Urok lahko razbije le iskrena ljubezen, ki jo Howl na koncu le najde pri Spohie. 

Risanka je zadnje delo legende japonskih anim režiserja Hayaa Miyazakija, ki ga v Sloveniji poznamo predvsem po delu Čudežno popotovanje in Princesa Mononoke. Miyazake nas tudi tokrat popelje v čudoviti svet domišljije, a nam pri tem poda tudi moralni nauk. Poleg zgodbe o večni in iskreni ljubezni, nas opozori na nesmisel brezglavih vojn, ki ne koristijo nikomur od navadnih ljudi. Ob tem tudi ošvrkne – v risanki kralje, v realnosti – vlade, da je njihova naloga skrbeti za dobrobit ljudi, kar pa vojna nikakor ni. Junak anime, čarovnik Howl, ki ves čas beži pred odgovornostjo – kralji, ki želijo, da jim pomaga v vojni - se ustavi in sooči z realnostjo šele, ko se zaljubi, ko ima nekoga, za kogar ga skrbi, za kogar se je vredno boriti.

SORODNI ČLANKI