Veriga dobrih ljudi

Zaradi neurejene preživnine so ji kazensko izbrisali mladoletnega sina

Ljubljana, 12. 05. 2022 08.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Nuša Stegnar
Komentarji
38

Člen v zakonu centrom za socialno delo omogoča, da sankcionirajo družine, ki nimajo urejene preživnine, kar posledično pomeni, da padejo v višji dohodninski razred in zato prejemajo manj dodatkov. A ti ukrepi največkrat prizadenejo tiste, ki so najbolj pomoči potrebni, zato pravnica v Verigi dobrih ljudi pravi, da bi morali primere neurejenih preživnin reševati na bolj 'človeški' način in ljudem raje pomagati kot jih kaznovati.

Višje cene položnic za ogrevanje, podražitve pogonskih goriv, vse dražja hrana. To je realnost, ne samo v Sloveniji, ampak po vsem svetu. In medtem ko se vse draži, se nekateri soočajo še z drugimi težavami, ki bi jim lahko bile prihranjene. Med takimi je tudi mlada mamica z dvema mladoletnima otrokoma. In težava? Neurejena preživnina in z njo povezani nižji dodatki in višje položnice za vrtec.

Preživnina je obveznost staršev oziroma enega od staršev do otroka, in sicer najmanj do njegove polnoletnosti, če se otrok redno šola, pa vse do njegovega 26. leta starosti. Preživnina tudi ni vezana na formalnost sklenitve zakonske zveze, ampak je podana tudi ob razpadu zunajzakonske zveze. Preživnine tudi ni mogoče določiti z enostavnim izračunom ali tabelo, ampak jo je treba v vsakem primeru določiti okoliščinam primerno, prav tako ni določena za vedno in fiksno, ampak se lahko tudi spremeni, poviša ali zniža.

Mlada mamica nam je povedala, da ima s prvim partnerjem, s katerim sta bila skupaj 12 let, sina, ki bo kmalu dopolnil 16 let. Ko sta se pred nekaj leti razšla, je partner odšel v tujino. Dogovorila sta se, da bo za sina plačeval preživnino, a tega uradno nista nikjer podpisala, saj naj bi jima uslužbenka na CSD dejala, da jima, ker nista imela skupnega premoženja ali lastništva in sta bila v zunajzakonski zvezi, ni treba podpisati ničesar. Pet let je bilo vse normalno, je pojasnila. Oče je za sina plačeval preživnino, ko jo je lahko, glede na svoje prihodke pa je prejemala dodatke in imela tudi znižano plačilo za vrtec za mlajšo hčerko. 

Hčerko ima z drugim partnerjem, ki je bil ves čas njune zveze nezaposlen. Ko pa sta se s hčerinim očetom pred kratkim razšla, pa se je vse zapleto, je pojasnila. Glede urejanja preživnine sta z zadnjim partnerjem odšla na sodišče, tudi zato, ker je bil nasilen, postopki pa še trajajo, tako da preživnine za hčerko še nima urejene. Zdaj pa so na CSD na novo preračunali tudi vse prihodke, pri čemer pa so starejšega sina iz izračuna izvzeli, posledično pa je mama padla v višji razred in tako zdaj prejema manj dodatkov, hkrati pa plačuje več za hčerin vrtec. "Namesto 40 evrov moram zdaj za vrtec plačevati 150 evrov. Pa sem sama, prej sem imela partnerja. Pa vzeli so mi tudi 100 evrov dodatkov, zato ker nimam urejene preživnine za starejšega sina," pravi mama in dodaja: "Manj ko imaš, več ti vzamejo."

In zakaj je tako? Kot pojasnjuje Tjaša Tomazin Raspotnik, ki ponuja brezplačno pravno pomoč v projektu Veriga dobrih ljudi, gre za neke vrste kaznovanje, s katerim želijo preprečiti izkoriščanje sistema. Preživnina mora biti namreč urejena oziroma določena s sodno odločbo. Šele nato se lahko, če ni plačana, vloži izvršba. V omenjenem primeru CSD, ker preživnina na sodišču sploh ni določena, šteje, da je starejši sin zaradi svoje krivde brez določenega dohodka, ki se upošteva pri uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, in zato ga kazensko ne upoštevajo kot družinskega člana. Pravice iz javnih sredstev pa se izračunavajo tako, da se najprej seštejejo vsi dohodki, to se nato deli z meseci v letu in nato še s številom družinskih članov. Tako se dobi povprečni dohodek na družinskega člana. V omenjenem primeru pa pri izračunu upoštevajo sinove prihodke, torej delo prek študentskega servisa, ne upoštevajo pa ga kot družinskega člana; namesto da bi prihodke delili s tremi družinskimi člani, jih torej delijo le z dvema. Posledično je ugotovljen višji dohodek na družinskega člana, to pa je družino uvrstilo v višji dohodkovni razred od tistega, v katerem bi bila, če bi upoštevali realno stanje.

Preživnina
Preživnina FOTO: Shutterstock

Tomazin Raspotnikova pojasnjuje, da gre za določen člen v zakonu, ki je namenjen temu, da določeni ljudje ne bi izigravali sistema. "Imeli smo primer, ko je imel oče svoj d. o. o., a si ni izplačeval plače, ker naj podjetje ne bi imelo dovolj dobička. Hkrati pa ga deset let tudi ni zaprl, zato je bilo očitno, da od njega nekako živi. Očeta tako pri izračunu niso upoštevali, so pa upoštevali njegove dohodke, kazensko," je razložila. Gre za tiste tipične primere, ko nekdo dela na črno in za katere pravijo, da ti pa res ne bi smeli prejemati denarne socialne pomoči. Ko ima nekdo s. p. in nima prihodkov, hkrati pa se vozi z dragim avtomobilom in živi na veliki nogi. "Ampak v takih primerih, ne vem, če sem videla enkrat, da se je ta člen uporabil, medtem pa vidim velikokrat, da to določbo uporabijo pri takšnih ljudeh, ki dejansko nimajo," pojasnjuje. 

V zadnjem času opaža, da je kar nekaj takih primerov, le peščica pa se jih ugodno reši. Tudi zato, ker je pri preživnini določeno, da če je sodno določena, se lahko dokaže, da se je ne prejema in se je nato tudi ne upošteva kot dohodek. Neprejemanje preživnine pa se izkaže predvsem, tako piše v zakonu, pojasnjuje, z vloženim predlogom za izvršbo ali začetim postopkom izvršbe v tujini. "Piše predvsem s tem, ne pa izključno s tem. In če na CSD vedo, da oče živi v tujini, nima nobenih prihodkov, ali živi tukaj in prejema denarno socialno pomoč, nima ne avta, ne nepremičnine, nič, kar bi se mu dalo vzeti, je potem iz samega vidika izvršbe nesmiselno vlagati izvršbo, ker gre samo za administracijo, ni pa nobene koristi," pojasnjuje. 

Pravnica zato meni, da bi lahko CSD na druge načine urejal primere neurejene preživnine, saj so razlogi staršev, ki preživnine ne uredijo, različni. Velikokrat mama ali oče ne vloži vloge za preživnine zaradi nasilja bivšega partnerja, saj ima pred njim zdaj mir, če pa bi to storil, se boji, da bi se nasilje lahko vrnilo. Velikokrat pa starši, navadno očetje, odidejo v tujino, kjer nato družina izgubi stike z njim, ali pa sploh nimajo dohodkov in preživnine tudi ne bi mogli plačevati.

Tomazin Raspotnikova zato predlaga, da bi CSD lahko upošteval preživnino v višini, kot je nadomestilo preživninskega sklada, da bi namreč upoštevali nek znesek – kazensko – ne pa da osebo pri izračunu kar izbrišejo kot družinskega člana. Obstaja veliko možnosti, pravi pravnica, ki bi jih lahko uporabili, da bi upoštevali realno stanje.

Sicer pa v Verigi dobrih ljudi v vsakem primeru spodbujajo starše, da uredijo preživnino, saj so otroci do nje upravičeni. Tudi če starš zdaj preživnine ne more plačevati, lahko pozneje kaj podeduje in lahko otrok to v postopku dedovanja uveljavlja kot dolg do dediščine. In če bi imel starš veliko drugih dolgov, se potem večji delež zapuščine podeduje, ker ima tudi dedič dolg, še pravi Tomazin Raspotnikova. "Ljudem je treba na drugačen način pomagati, ne da se jih kaznuje," dodaja.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (38)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Zabukovnik Silvester
12. 05. 2022 15.07
-1
No ta mama pa naredi otroka pa se loči ...nekaj je narobe z njo,da pol vzame nezaposlenega...to so neki lenuhi
alen behek
12. 05. 2022 13.46
+2
Zrelo za ustavno sodišče. Kajti nihče ne more družini izbrisat družinskega člana in tudi CSD ne.
igornov
12. 05. 2022 13.10
+2
Roko na srce, tudi moški znamo biti barabe. Ko izvajamo se kažemo v eni luči, ko dosežemo cilj, se pa včasih tudi malce spremenimo. Nikakor pa ne pristanem na vaše pisanje, da smo prav vsega krivi moški.
prinašalec2
12. 05. 2022 12.34
+6
CSD so pri nas kvečjemu ovira za normalno urejanje teh problov. Administratorji, evidenticarji, ki v pisarnah vodijo uradne evidence. Kaj se dogaja na terenu pa nimajo pojma.
pacijent
12. 05. 2022 11.56
+6
Gospa bi to morala takoj uredit prek sodišča..
za resnico
12. 05. 2022 10.33
+6
vedno znova se dokazuje stari rek zenske ljubijo barabe no sam sem porocen ze 37 let
hanss
12. 05. 2022 12.43
+3
BLAŽEN
13. 05. 2022 08.54
pa ne da ste baraba ?(glede na zgoraj napisano)
Hulk Zalepi
12. 05. 2022 10.11
+9
CSD v slo je kar naenkrat dobil vsa pooblastila da se drugi organi nimajo vec kej vtikat, zato prihaja do takih oslarij
Razsuti Tovor
12. 05. 2022 10.11
+8
Zakon že ima svoj namen. Kar poznam, ljudje precej izkoriščajo sistem. Je pa res, da je nečloveški in da zaradi mnogih, nekateri nastradajo.
kwa.dugaja
12. 05. 2022 09.47
+4
delajte po zakonih pa bo. mislim obe strani, ljudi in delake na csd. goljufajo eni in drugi. zakon je posteno napisan, torej problemov ne bi smeli bit. sploh v danasnjiuh casih, ko so pravila en klik stran na intenetu, ki ga ima popolnoma vsak, sploh ce ima srednjesolskega otroka. neka natolcevanja o nevednosti so cisto mimo. jaz nikoli ne verjamem kar mi povejo kjerkoli. VSE preverim. na csd mi je ze rekla enkrat veliko let nazaj da mi no treba nove vloge dat da oni to sami postimajo (ob spremembi kot je rojstvo otroka!!), pa sem vztrajal da jo vzamejo. in da mi dajo potrdilo o tem da so prejeli. in imel seveda prav. ne bodite naivni in se zascitite. ce znate brskat za neumnostmi kot so da so nasli 💩v maskah in da je zemlja ravna, potem znate tudi to.
AntiMarksist
12. 05. 2022 09.59
+2
Ce zenska joka je "zrtev".. to je praviloma nivo zakonodaje v CSDju..
twitty
12. 05. 2022 09.46
+6
Teli pa imajo logiko butalcev. Osla jahaš, osla iščeš. Smo vsi proti izigravanju sistema, ampak ne moreš pa pri tem uporabljati butalske logike, da ker je A enako B, da je potem C enako A.
Miha_K
12. 05. 2022 09.41
+2
nekoč ste že pisali v nekem članku na tem portalu - - - - - - - CSD-ji - leglo feministk, zafrustriranih žensk in poženščenih beta fantkov
krpati
12. 05. 2022 09.33
+15
Kaj pa je na csd ju pošteno? Pomagajo tistim ki so brezposelni zaradi vere...4/7 otrok in niti leta delovne dobe ali slo državljanstva....tistim ki delajo za minimalca pa nič...
AntiMarksist
12. 05. 2022 09.40
+6
Uni, ki delajo za minimalca "volijo narobe"..
akmtl
12. 05. 2022 09.27
+7
Zakon je JASEN. Prezivnino je treba dolocit na sodiscu. Ce sem jo jaz 20 let nazaj, jo bo tudi tale zenska. Sorci. Pa me je ex zapustil, ni se hotel odjaviti z naslova, ni se hotel lociti .. 3 leta sem ga cakala.. Pa sem zato 3 leta placevala vrtec 400eur....moja placa je bila pa 1000eur....Potem sem se KONCNO spametovala, vlozila za locitev. In sele potem dobila prezivnino.... Prej ni dal niti evra....
AntiMarksist
12. 05. 2022 09.44
+1
Vedno ista zgodba ane.. moski je zapustil, brez razloga ponavad ane. Potem pa pogledam v okolico in vidim samske, pridne, delovne moske, ki jih zenske tretirajo kot da so kuzni ker imajo "samo" 170 cm ali pa kaj podobno trivijalnega.. no, dobijo "pozornost" od 40 letnic, ki imajo ze otroka od prej, tako da je to dokaz da izvajajo ageizem al kaj podobnega ane..
akmtl
12. 05. 2022 09.52
+0
Priden in delovni moski itd in 170cm.....Ja, lepo, da je priden.... Samo ne zelim imeti nizjega moskega od mene. Ker pac NI privlacnosti. Pa je lahko magari magnat.... Tudi Putin je ene160cm..pa....??! 170cm - niso kuzni, ampak naj si najdejo partnerjo nizje rasti. Je moskemu prijetno, ce je zenska za glavo visja? Pomoje ni....
AntiMarksist
12. 05. 2022 09.58
+2
Moskemu je vseeno. Zenske imajo problem. Saj za visino se nekako razumem. Razlogi so lahko veliko bolj trivijalni. Npr ima samo srednjo solo, malce se mu dela plesa ali pa meni najlubsi razlog kar sem ga slisal do sedaj "nosil je bele nogavice".. pac, zenske ste ratale cisto prevec izbircne pri nepomembnih stvareh, neizbircne pri pomembnih, krivdo pa zmeraj pripisejo na moske. Potem pa smo tam kjer smo, mar ne?
akmtl
12. 05. 2022 10.04
-2
170cm ima na voljo balkanke ali pa kardashianke
akmtl
12. 05. 2022 10.06
-1
Ce ima faks, nima belih stumfov..... Bele stumfe nosijo uni safuzin
Anatina
16. 05. 2022 15.04
Večina žensk dandanes hodi v službo in ima svoj dohodek, mnogi moški pa, kot da živijo v srednjem veku, pričakujejo da bo ženska, poleg redne službe, še sama opravljala vsa gospodinjska dela, sama vzgajala otroke, zvečer pa se lepa kot iz škatlice izdatno posvetila še možu, ki je celo popoldne, "zmatran od šihta", s kolegi podpiral šank. Potem pa debelo pogledajo, češ le kaj je babi, da ga je zapustila, saj pa je on priden, hodi v službo, dobro zasluži, ni nasilen...
2fast4
12. 05. 2022 08.32
+6
Samo preživnina vam gre po glavi zenske, otrok je stranskega pomena...
AntiMarksist
12. 05. 2022 09.23
+8
Ja, tezko je preziveti z eno placo. Ni problem z dvema, samo to pomeni da si z nekom in da se potrudis da je obema uredu v odnosu. Problem se zgodi, ker bi zenske bile z jebachi, ki nocejo biti z njo. Tisti, ki pa je priden posten in druzinski je pa prevec dolgocasen za njih.. ni problema, bo pac "pozabila" vzeti kontracepcijo, otrok se bo rodil, potem pa bo drzava poskrbela da bo denar prisel. Da pa se kdo ne bi prevec pritozeval, pa bodo feministke pisale clanke kako ni nic krivda zensk in da so vecne "zrtve".. ce pa bo kaksen moski izpostavil kako to deluje, bomo pa dobili clanke o "teroristicnih incelih, ki planirajo femcide"..
akmtl
12. 05. 2022 10.06
-2
Da te ni sram ..... Prezivnina NE POKRIJE POLOVICE STROSKOV!!!!!!
Razsuti Tovor
12. 05. 2022 10.14
+4
Ena od težav je v tem, da ko si skupaj, imaš eno stanovanjem, en avto, ... in se stroški lepo porazdelijo. Ko greš narazen, pa ima vsak svoje stanovanje, vsak svoj avto, ... in gre večina plače za osnovne stroške. Denarja za otroka pa je vse manj.
beauceron
12. 05. 2022 08.31
+36
Veš čas njune zveze je bil njen partner brezposlen. Pa kje jih najdejo!!!! Pa že samo po sebi kliče po težavah. Odrasel moški pa dima cel dan tv gleda. In seveda se socialno vleče. Zdrav človek nima bit kej na sociali. Je dela koker hočeš, če nisi lenuh seveda.
AntiMarksist
12. 05. 2022 08.53
+11
One jih izberejo, potem pa jokajo kaksne "zrtve" so..
akmtl
12. 05. 2022 09.55
+8
Najde brezposelnega partnerja, potem pa zaradi pomanjkanja denarja da svoj priner na 24ur . 😂
anabanana
12. 05. 2022 08.17
-8
Ni čudno da prihaja do tragedij, to je slov zakonodaja🤮🤮🤮🤮🤮
AntiMarksist
12. 05. 2022 08.54
+4
Ja, ker so zenske vecne "zrtve" brez agencije potrebujemo se bolj ostre zakone proti moskim, mar ne?
MojsterSplinter
12. 05. 2022 08.14
+8
"Dogovorila sta se X, a tega uradno nista nikjer podpisala." = "Mogoče sta se dogovorila, mogoče pa tudi ne."
AntiMarksist
12. 05. 2022 08.57
+8
Tale clanek je samo en v nizu clankov, kjer napadajo moske kot vir vsega zla in problemov.. ona nikoli nic kriva, ane.. "potrebujemo drugacne zakone" pravijo feministke. Take, ki bo zascitil zenske.. ko pa jih povprasas o zasciti moskih pa ratajo jezne in agresivne..
štajerc65
12. 05. 2022 08.14
+18
V tej kategoriji gre v veliko primerih za preračunljivce da dobijo čim več dodatkov delali pa ne bi.
METKA102
12. 05. 2022 08.28
+1
če ti bivši ali bivša ne plačuje preživnine, moraš plačevati več, kje tukaj vidiš korist
AntiMarksist
12. 05. 2022 09.13
+2
Otroci kostajo. Ce so se vcasih rodili v stabilnih druzinah, kjer je moski pridno delal za svojo druzino pa smo (ste) druzbena pravila postavili tako, da zenske hocejo vse in da lahko vedno sprozijo locitev ce ni tako kot so si zamislile. 70% locitev sprozijo zenske, ce so pa zelo izobrazene pa se ta procent dvigne na 90%. Nekateri moski imajo "rahlo negativen pogled na ta proces" in niso navduseni nad tem da ga legalno oropajo.. tukaj pa pridejo feministke in se zacnejo dreti kako so mosko vse krivi in kako je treba moske se bolj kaznovati in se bolj ropati..
akmtl
12. 05. 2022 10.02
+1
Seveda sprozimo locitev. Ker si moski dovoli, da vara. Da ne sluzi denarja. Ko sem jaz rodila, je moj nehal delati. Ostala sem namrec na porodniski in si je mislil-ce njej zjutraj ni treba v sluzbo, potwm pa tudi jaz ne grem.....imel je s. p. Kulturni delavec, kar poneni, da mu je drzava placevala prispevke.... Hrano in stanivanje pa zena...?!? No go. Zacela sem spet delati, dezurat.... On pa se vedno nic ...... Je raje skakal za babami.... Ja pol se pa vse sesuje 170cm....priden,deloven?!?😂 😂 😂 😂 Njegovi starsi so dol padli..... Ko se je po locitvi odselil nazaj k mamici.... Priden, deloven...?!? 😂 😂 😂 Ja, so videli v zivo, kako priden je .... In da ne dobi NIC od delifve premozenja, saj sem stanivanje kupila 5 let, preden sem ga spoznala..... Po 20 letih sedaj nosi se ista oblacila.. Isce si situirane zenske..... 170cm