FIT 24UR

Agregate uporabljajte previdno. Obravnavali že sedem zastrupitev

Ljubljana, 03. 02. 2014 11.08 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
STA/N.Š.K./U.Z.
Komentarji
60

V ljubljanskem kliničnem centru so zaradi zastrupitve z ogljikovim monoksidom od sobote obravnavali že sedem ljudi, ki so se zastrupili z nepravilno uporabo prenosnih električnih agregatov. Prav zato pristojni opozarjajo na previdnost pri uporabi agregatov.

Električni generator uporabljajte previdno, opozarjajo pristojni.
Električni generator uporabljajte previdno, opozarjajo pristojni. FOTO: Thinkstock

Zaradi izpadov električne energije se je povečalo povpraševanje po prenosnih generatorjih električne energije oz. električnih agregatih, pri uporabi katerih pa se sprošča tudi smrtno nevaren ogljikov monoksid.

Na Univerzitetnem kliničnem centru (UKC) Ljubljana zato ob tem opozarjajo na nevarnost zastrupitve s tem plinom, zaradi česar so od sobote ponoči obravnavali sedem ljudi. Štiri, ki so zaradi zastrupitve izgubili zavest, so zdravili v hiperbarični komori.

Kot je povedal zdravnik Miran Brvar s Centra za zastrupitve interne klinike UKC Ljubljana, so dva sprejeli v soboto ponoči, dva v nedeljo, tri pa danes zjutraj. Pet obravnavanih je z območja Postojne, dva pa z območja Idrije. Šlo pa je za štiri primere – v dveh so imeli agregat v kleti, po enkrat v garaži in na balkonu.

Ob sumu na zastrupitev z ogljikovim monoksidom morajo ljudje takoj zapustiti objekt in poklicati pomoč na telefonsko številko 112.

Kot pojasnjujejo v UKC Ljubljana, se v motorju električnih agregatov ob zgorevanju bencina ali dizelskega goriva sprošča tudi smrtno nevaren ogljikov monoksid. Ob delovanju agregata v zaprtem ali deloma zaprtem prostoru, ko sta na primer garaža ali klet, lahko raven ogljikovega monoksida v prostoru izredno hitro naraste in doseže smrtno nevarno koncentracijo že po nekaj minutah.

Nevarna koncentracija ogljikovega monoksida se lahko pojavi tudi ob namestitvi agregata preblizu hiše, posebno če je izpušna cev usmerjena proti hiši. Agregati morajo biti tako nameščeni vsaj sedem metrov stran od objekta in morajo biti obrnjeni z izpušno cevjo stran od objekta. Poleg tega mora veter pihati od objekta proti agregatu. Posebno nevarna je tudi uporaba agregatov v jaških, vrtačah in poglobljenih delih objektov, kjer se lahko nakopiči ogljikov monoksid, so navedli v UKC Ljubljana.

Ogljikov monoksid je tihi ubijalec

Ogljikov monoksid je plin brez barve, vonja in okusa ter pri vdihovanju ne draži sluznic, zato ga ljudje ne moremo zaznati in se pravočasno umakniti iz zastrupljenega območja. Kot v zvezi s tem pojasnjuje zdravnik Miran Brvar s Centra za zastrupitve interne klinike UKC Ljubljana, imajo ljudje na začetku zastrupitve z ogljikovim monoksidom neznačilne težave, kot so glavobol, slabost, bruhanje, utrujenost, omotičnost, oslabelost in poslabšanje osnovne bolezni, na primer kroničnega bronhitisa ali angine pektoris.

Pri hujši in dlje časa trajajoči zastrupitvi z ogljikovim monoksidom pa postane glavobol vse močnejši, zastrupljenci postopno postanejo zaspani, zmedeni, imajo težave pri mišljenju, motnje vida, srce jim hitro bije. Nato sledijo še izguba zavesti, krči in lahko tudi smrt. Znaki blagih zastrupitev niso značilni in so zelo podobni virozam, na primer gripi.

Izpraznjeni hladilniki v trgovinah. Zaradi izpada električne energije številni hladilniki in zamrzovalniki ne delujejo.
Izpraznjeni hladilniki v trgovinah. Zaradi izpada električne energije številni hladilniki in zamrzovalniki ne delujejo. FOTO: Anže Zadravec

Kot še opozarjajo na UKC Ljubljana, moramo vsak sum na zastrupitev z ogljikovim monoksidom vzeti zelo resno in se zavedati, da lahko zastrupitve povzročijo trajne okvare možganov.

Kako je s hrano v hladilniku in zamrzovalniku, ko zmanjka elektrike?

Med izpadom električne energije hladilnikov in zamrzovalnikov ne odpiramo, če to ni nujno potrebno. Živila v hladilnikih in zamrzovalnikih so varna v primeru izpada elektrike, ki traja manj kot dve uri. Med tem časom naj bodo vrata hladilnih naprav zaprta oziroma naj se odpirajo čim manj.

Napis na hladilniku v eni od trgovin na Vrhniki.
Napis na hladilniku v eni od trgovin na Vrhniki. FOTO: Anže Zadravec
Uprava RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin poziva vse nosilce živilske dejavnosti, da delujejo v skladu z zakonodajo in sprejmejo ukrepe, ki zagotavljajo varnost živil in s tem zdravje potrošnikov. To pa pomeni, da je potrebno vsa hitropokvarljiva živila, ki zahtevajo hlajeni režim shranjevanja, v primeru daljšega izpada električne energije bodisi takoj porabiti oziroma zavreči. Enako velja za zamrznjena živila, ki so se že pričela odtajevati.

Kaj pa takrat, ko elektrike ni nekaj dni? V primeru izpada elektrike, ki traja več kot 2 uri, pa se je potrebno zavedati, da bodo v primeru, če hladilnika ne odpiramo, živila v njem ohranila ustrezno temperaturo približno 4 ure. V zamrzovalniku, ki je napolnjen z živili do polovice, bodo živila varna do 24 ur. V zamrzovalniku, ki je z živili popolnoma napolnjen, bodo živila varna do 48 ur. Vrat zamrzovalnika ne odpiramo, če ni nujno potrebno.

Po vrnitvi električne energije moramo preveriti ustreznost živil. Nikoli ne ocenjujemo živil samo po videzu in vonju, opozarjajo pristojni na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje in dodajajo, da preverimo vsako živilo posebej. "Če so v živilu še prisotni ledeni kristali, je živilo varno in ga ponovno zamrznemo. Delno odtajana in ponovno zamrznjena živila so lahko slabše kakovosti. Če je živilo odtajano, ga ponovno ne zamrzujemo, ampak ga takoj porabimo."

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (60)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

_janezek_
04. 02. 2014 08.14
+4
Dragi POP TV-jevci..... Oznaka za Ogljikov monoksid je CO in ne CO2...... :) Pa še kolegom na Kanal A povejte :)
lordslayer
04. 02. 2014 07.44
+0
sori, sam folk je pa res 100 let za luno ... halo, kanček zdrave pameti ti pove, da izpušni plini niso ravno prijazni do zdravja
b-king
04. 02. 2014 01.18
+0
Kakšne neumnosti vse počnejo ljudje, kateri nimajo znanja o elektroniki oziroma energetiki. Preprost agregat za proizvodnjo el. energije, si lahko naredi vsak "kmet" doma za 1/3 nabavne cene novega agregata. Če npr. agregat v trgovini stane 1000 EUR si ga lahko vi doma naredite za cca 300 EUR). Za izdelavo potrebujete samo asinhronski motor 1 ali 3 fazen (3-5kW dobite na bolhi že za zelo malo denarja), in nek pogonski stroj ki bo poganjal ta motor (kosilka, ....) preko jermenice o nazivnega števila vrtlajev (odvisno os števila polov motorja, lahko 3000, lahko 1500obr/min....). Zelo preprosto regulacijo vrtljajev, ki bo držala konstantno napetost 232V oziroma 400V in frekvenco 50HZ. Regulacijo lahko naredite oziroma kupite za cca 100EUR....
sataraš
04. 02. 2014 02.17
+1
ma si pameten..... Taj pa ti, ko boš kdaj potreboval zdravniško pomoč,ne počni neumnosti in ne hodit zdravniku, pa se sam doma zdravi in reži z nožem pod lokalni anestaziji.... bmk za štrom, če rabim kaj grem kupit...
civitasstain@gmail.com
04. 02. 2014 06.33
+4
b-king
04. 02. 2014 08.52
+2
Za vse ki ste mi "podarili" minus. Zgornje sporočilo nisem napisal zaradi samohvali ampak zaradi enega samega razloga in to zato, da se ljudje zbudijo in prenehajo plačevati "nenormalno" visokih cen za agregate v trgovinah in pri preprodajalcih. Cene agregatov so v tem času, ko jih praktično ne moreš kupiti nikjer zaradi pomanjkanja, poskočile v "nebo. Agregati so se pri dealerjih podražili celo do 50% in več za isti izdelek. Poznam nekoga ki so mu v trgovini z novimi agregati rekli, da agregatov nimajo, ampak da prodajalec pozna nekoga (prodajalčev sin) ki ima nov agregat in da ga prodaja, samo da je cena malce višja. Glede na to, da je naša država v krizi in da ljudje niti za hrano nimajo, pa se mi zdi to zelo zelo narobe kar delajo "koristoljubneži", in sem hotel ljudem povedati kako preprosto lahko pridejo, z malo denarj malo znanja ter razlgledanosti, do elektrike v manjšem objektu.
korintos1
04. 02. 2014 09.01
-1
Doma bi ga delal za 300 evrov, v trgovini ga pa dobim za 200 že dobrega, slabšega pa za 100 evrov.
b-king
04. 02. 2014 09.08
+2
Agregatov trunutno po mojih informacijah nimajo nikjer. Agregat za 200 eur je za napajanje celotne hiše presvoh
Jasnovidec Cosmos
04. 02. 2014 01.17
-2
Nič ni slabega,če imaš agregat znotraj v stanovanju.Obenem proizvaja elektriko ter toploto od segrevajočega se motorja agregatorja.Če bi bil zunaj pa bi toplota od njega izpuhtela brez veze v zrak.
Jožajoža
03. 02. 2014 22.51
+1
ja, kaj mi pa ostane drugo, kot pa da agregat štartam v zaprtem prostoru. ker vem, da bom dobil visok račun za posojo, in to od firme kakšnega politika.
netlore
03. 02. 2014 22.28
+2
Temu se reče naravna selekcija...
Lordy
03. 02. 2014 21.45
+1
Jao logično da ne smeš noter met
BŠK
03. 02. 2014 20.16
+8
Panika in neobvladovanje naredijo svoje Večina pa itak navodil ne prebere in se požvižga na vse
mastablasta
03. 02. 2014 18.56
+18
1. če so vedeli da bo hrana zaradi pomanjkanja elektrike postala oporečna, zakaj je bniso razdelili med ljudi? raje vržejo v smeti kot da komu kaj podarijo. trgovina iz slike z napisom pa je več kot očitno nam dobro poznana. 2. hladilnik je v tem času še najmanjši problem. leda je zunaj koliko hočeš in se lahko da v skrinjo oz. prenosno torbo in tako hladi živilo. določena živila jaz v vsakem primeru pozimi shranjujem zunaj. tam je ponavadi mraz zastonj. problme pri pomanjkanju elektrike so razne črpalke za toplo vodo, sistemi ogrevanja, toplotne črpalke itd. tudi sončne celice zdaj bolj malo pomagajo ker ni sonca.
4krogci
03. 02. 2014 21.02
+8
Razdelili niso ker kot prvo nesmejo kar tko delit hrane - poslovodja hitro odleti na zavod, kot drugo pa se je to zgodilo čez vikend oz. so pričakvali da bo elektrika hitro nazaj ampak se je vse skupaj zavleklo, kar spet pomeni da ko so v ponedeljek prisli v složbo je bilo že vse odtaljeno ampak ker imamo zakon da se nesme deliti hrano katera bi bila lahko zdravstveno oporečna je žal tako da bodo to hrano zmetal v smeti. Noben pa ni niti slutil da bo tako hudo kot je. Se pa tudi sam strinjam da bi bilo potrebno to spremenit in vsaj določene stvari bi resnično lahko podarili kakšni družini oz. organizaciji --> če bi pa spotoma lahko ugotovil da se bo to dogajalo bi lahko pa razdelili to hrano gasilcem,prostovolcem,delavcem elektra oz. jim skuhali topel obrok medtem ko zunaj garajo!
kaviar_komunist
03. 02. 2014 18.32
-17
Mi je vseeno, samo da imam elektriko in Facebook.
joze drugi
03. 02. 2014 17.06
-4
Včasih me kdo pelje s svojim avtom in se v koloni vozil ustavi tik za sprednjim avtom, tako, da ventilator potegne ves smrad iz auspuha sprednjega avta v svojo kabino. Meni nenormalno smrdi, drugi pa še zavohajo ne smradu. Tale monoksid je pa res hinavski, brez vonja.
XenoSlo
03. 02. 2014 20.00
+4
falco1
03. 02. 2014 16.57
+30
A se sam men zdi čudn, sam kok morš bit kratke pameti, da daš agregat v klet.HALLLLLLLLLLLLLLOOOOOO Kej tazga se bi mogl v Aameriki dogajat ne pa pri nam.
falco1
03. 02. 2014 16.59
+27
Ja ne vem a je že kdo probu v sobi kurt brez dimnika.
Ramzess
03. 02. 2014 17.04
+4
Američani jih imajo zunaj, ob hiši, ali koči.
4krogci
03. 02. 2014 18.50
+2
ce ga daš v klet ni noben problem če potem to klet zračiš. problem nastane ker nekateri nemorejo brez TV in dajo agregat v dnevno sobo oz imajo stanovanje in ni druge moznosti kot ga postavit v prostor
joc.joc
03. 02. 2014 18.57
+6
sej se da tut vn iz bajte napelat podaljške pa lahko komot gledaš tv in še agregat maš uzuni... nekateri so res kratke pameti
4krogci
03. 02. 2014 21.04
+2
seveda se da ampak če ti je prvobitno gledanje TV in ne poskrbis za ogrevanje je malo čudno da bi imel še priprto okno ali vrata da bi mel podalšek notr potegnjen ;)
binmister
03. 02. 2014 16.49
+24
Ti ljudje ki so se zastrupili so menda agregate postavili v sobe da agregate ne bi zeblo ?
LJILJAN
03. 02. 2014 16.31
-2
PRODAM 2 AGREGATA 1,5KW. MOZNA DOSTAVA
RožLee1ban
03. 02. 2014 16.38
+7
Ramzess
03. 02. 2014 15.23
-8
Kam pa vtaknejo agregat, hiše pri nas menda nimajo vtičnic za agregat, za hišno omrežje.
big_foot
03. 02. 2014 15.30
-4
v bistvu lahko imajo tudi to.... če seveda prej predvidiš vtič za kaj takega.
RožLee1ban
03. 02. 2014 15.37
+5
big_foot
03. 02. 2014 16.00
-4
tudi varianta. Samo ko smo delali štromarijo sem vrgel not še priključek ker se mi je že valal pri roki. Ga pa še nisem uporabil drugače kot enkrat za test.
4krogci
03. 02. 2014 18.27
+5
V najslabšem primeru ga daš v kurilnico priklopis centralno na njega (ja tudi peči na drva katera nimajo samodejnega krozenja vode ne delujejo) in se vsaj greješ,spotoma filaš kakšen mobitel in imaš vrata oz okno odprto in ti nebo nič. Luči ravno ne rabiš važno je ogrevanje! Sam imam vezano dodatno za priklop elektrike na agregat samo in zgolj kurilnico in eno sobo zravn kurilnice v kateri je en star plinski stedilnik tako da imam elektriko za poganjanje crpalk od centralne + ena žarnica in ena vtičnica za nujne stvari. In to laufa brez težav na kompresorju za borih 70€. Treba je misliti tudi na take stvari ko se gradi/obnavlja!
mastablasta
03. 02. 2014 18.58
+3
@4krogci - no pa ni težko če je človek malo pripravljen. poroblem je če bi imel vse na elektriko in nobenega agregata. no pa bloki so po mojem tudi problem. se pravi črpalke za gretje. kuhanje in hladilnik (postaviš ven na mraz) še gre.
4krogci
03. 02. 2014 19.12
+3
Se strinjam. Ravno toplotne črpalke za ogrevanje so največji problem pri vsem temu (zato imajo nekateri zraven za backup kakšen kamin ali kaj podobnega). Tudi agregat doprinese samo določeno energijo in s to je treba shajat in mislit kaj je nujno kaj pa ne. vsekakor je pa potrebno imeti neko ogrevanje za backup za vsak slučaj. T.črpalke agregat nemore poganjat-vsaj tak za normalen denar ne. Kakšno klimo na minimumu pač da se ne podhladiš bi se nekako zmoglo. Hrana v skrinji/hladilniku zdrži brez težav 12 - 24 ur problem se potem pojavi ko nimaš kam hrane dat, saj se take stvari kot so sedaj pojavlajo pri temperaturi okoli 0 stopinj, na kateri se pa živila začnejo odtaljevat če so na zraku in da ni možnosti jih zakopat v sneg.
Soulless
03. 02. 2014 19.50
4krogci- kakšno zadevo imaš za 70€? Jaz bi tudi potreboval nekaj za kurilnico....
4krogci
03. 02. 2014 20.10
BENCINSKI AGREGAT NUTOOL NG750 0.75KW 1F ROČNI ZAGON 1X230V 1X12V v tem stilu samo takrat ko sm kupoval je bilo cenejše ;)
Ramzess
03. 02. 2014 15.21
+1
Ni težava v uporabi, temveč v namestitvi agregata (razlika je očitna), ta namreč ne sodi v zaprt prostor.
korosica2
03. 02. 2014 15.20
+9
kar se hrane tiče pa ja sredi zime ni problem... zložiš v škatle in daš na balkon, teraso, kamor pač lahko
korintos1
03. 02. 2014 15.05
+4
Ga je v dnevni namontiro da mu je še auspuh malo pomagal greti!?!
sime sime
03. 02. 2014 15.30
+2
big_foot
03. 02. 2014 14.56
+23
Če je pa kdo res tako neumen da si agregat postavi v zaprt prostor in ga lavfa, pol pa res ne morem rečt druzga da si zasluži ko pridejo reševalci ponj v takem vremenu da mu še ene dve zaušnice pripeljejo da se malo zamisli.
RožLee1ban
03. 02. 2014 15.06
+8
Ya eni so mislil ...,da so teli namenjeni tudi ogrevanju prostorov.........
Ramzess
03. 02. 2014 15.22
+2
Puppy
03. 02. 2014 14.27
+2
pravzaprav jih je bilo več... kje dobivate podatke? še danes jih je bilo več.