Zanimivosti

Maria Montessori, prva italijanska zdravnica, ki je življenje posvetila otrokom

Ljubljana, 03. 07. 2021 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Klavdija Zver
Komentarji
46

Maria Montessori je ime, ki ga je slišal že skorajda vsak. A kdo točno je bila Montessorijeva in zakaj toliko ljudi še danes, stoletje in pol po njenem rojstvu, prepozna to ime? Laura Baldini se je lotila raziskovanja njene življenjske poti in kaj je to odločno prvo italijansko zdravnico vodilo, da je postala učiteljica otrok, ki je razvila posebne vzgojne metode.

Maria Montessori vsekakor ni bilo običajno dekle. Izvirala je iz premožne družine, njeni starši pa so jo podpirali finančno in v njenih osebnih odločitvah. To je bila za mlado, ambiciozno in izjemno bistro mladenko velika prednost, ki ji je omogočila, da se je sploh vpisala na študij medicine. Montessorijeva je živela v času, ko nekatere stvari za žensko niso bile samoumevne, med temi pa sta bila tako samostojno obiskovanje fakultete kot tudi sam študij medicine. Kot študentka medicine je Maria obiskovala vaje anatomije v secirnici še po tem, ko so ostali študenti že zapustili predavalnico, profesor pa jo je pustil samo s truplom in svetilko. A premagala je strah in odpor, pridobila najboljša asistentska mesta v treh rimskih bolnišnicah in doktorirala iz psihiatrije.

Maria Montessori
Maria Montessori FOTO: Profimedia

Med študijem se je priključila feminističnemu gibanju za pravice žensk v Italiji, postala govorka na kongresih v Berlinu in Londonu, kjer je spregovorila o položaju žensk in njihovi neenakopravnosti v domovini. Hvalili so jo časopisi v Italiji in po vsej Evropi, njeno delo z otroki na psihiatrični kliniki v Rimu pa jo je vodilo do tega, da začela študirati še vzgojo in odzive otrok. 

Na kliniki je spoznala mladega zdravnika Guiseppa Montesana, s katerim sta po Mariinem uspehu začela z vodenjem klinike za otroke, seveda pa se je med njima spletla tudi romantična vez. Montesano si je želel, da se z Mario poročita, a Maria je vedela, da poročena ženska v Italiji ne sme več opravljati svojega poklica. Kljub previdnosti in racionalnosti se je mlada zdravnica prepustila ljubezni in na potovanju v London že vedela, da je noseča. Pred njo je bila najtežja odločitev v življenju: obdržati otroka in se poročiti ali ostati zdravnica s kariero. 

Odločitev ji je na nek način olajšal celo Montesano sam, saj se je med njeno odsotnostjo zapletel z drugo žensko, česar Maria ni prenesla, vsemu pa sta botrovala njegovo ljubosumje na njen uspeh in njeno nenehno zavračanje poroke z njim. Kljub temu se je Montesano, ko je izvedel za otroka, še vedno želel poročiti z Mario. Montessorijeva ga je zavrnila. Z njim ni želela imeti nobenega opravka več. Odpovedala se je kliniki, na skrivaj rodila fantka in ga dala v rejništvo, sama pa nadaljevala kariero. Po smrti staršev je sina, ki ga je ob rojstvu poimenovala Mario, priznala in vzela k sebi, nikoli pa se ni poročila. Umrla je v Rimu leta 1961.

Brez dvoma je bila Maria Montessori občudovanja vredna ženska. Borka za pravice žensk, prva zdravnica v Italiji, mentorica in zaveznica otrok, ki je razvijala vzgojne prijeme, ki jih še danes uporabljajo vrtci in šole po vsem svetu in ne samo tisti, ki nosijo njeno ime. A bila je samo človek, ženska, ki je v svojem življenju naredila kar nekaj napak in požrla lastna načela in moralo. Posebej težavna je postala v poznejših letih, ko je svoje vzgojne metode in pristope začela braniti in jih je le s težavo delila z drugimi strokovnjaki in vzgojitelji. 

Laura Baldini: Maria Montessori
Laura Baldini: Maria Montessori FOTO: Založba Učila

Modela Montessori ni popolnoma razvila Maria, osnove je prevzela od francoskega znanstvenika, njegova dela pa ji je pomagala prevesti njena prijateljica. Maria Montessori je za vrtce izvedela na kongresu v Berlinu, sama pa je z opazovanjem in pripomočki, ki jih uporabljala pri učenju in igri, razvila metode, ki otroku pomagajo pri odločanju in učenju. 

V Sloveniji imamo 16 certificiranih vrtcev in dve šoli Montessori

Posebnost vrtcev, ki vzgajajo po metodi montessori, je, da imajo vzgojiteljice izobrazbo montessori, sobe pa so prav tako opremljene po tem principu. Ena od vzgojiteljic, ki dela v enem izmed ljubljanskih vrtcev, ki delujejo po principu montessori, je za 24ur.com razložila, po čem se delo v vrtcu montessori razlikuje od drugih vrtcev: "Glavni cilj pedagogike montessori je razvijati energije in sposobnosti otroka, da bo lahko optimalno napredoval in stopal po poti neodvisnosti. Temeljna predpostavka pristopa je, da je otrok sposoben samoizgradnje in samovzgoje s pomočjo učitelja, ki je usposobljen za raziskovanje in opazovanje otrok ter da otroku v skrbno pripravljenem okolju pomaga, da dela in se uči sam. Montessori kurikulum temelji na nekaj področjih: vsakdanje življenje, zaznavanje, jezik, matematika in znanost (biologija, zgodovina, fizika in geografija). Gre za področja, skozi katera se otrok samoizgrajuje in izpopolnjuje." 

V Ljubljani je šest vrtcev, ki imajo prilagojeno tudi opremo. Maria Montessori je namreč razvijala igrače in ostale uče pripomočke. "Soba montessori je prilagojena otroku. Vse police so prilagojene tako, da otrok lahko stvari prosto jemlje in daje nazaj. Police so opremljene s t. i. materiali, ki otroku pomagajo pri njegovi samoizgradnji (soba je razdeljena na prej omenjena področja). Maria Montessori je verjela, da je otrok na poti razvoja podvržen t. i. občutljivim obdobjem in tem občutljivim obdobjem prilagajamo in pripravljamo okolje. Da pa vemo, kaj pripraviti, moramo skrbno opazovati otroka in vedeti, kaj mu v določenem trenutku ponuditi. Verjetno najbolj znani so materiali, ki jih je ”izumila” Maria Montessori na podlagi dolgoletnih opazovanj otrok. Sledimo tudi principu, da je otrok čim bolj samostojen (otroci sami pripravijo malico, pomijejo posodo ...)", nam je povedala sogovornica.

Otroci med učenjem po principu montessori
Otroci med učenjem po principu montessori FOTO: Profimedia

Kaj pomeni, da ima vzgojiteljica izobrazbo montessori? "To pomeni, da ima narejeno izobraževanje, ki ji ponudi teoretično in praktično podlago za delo v montessori okolju. Seznani se z otrokovim razvojem, filozofijo montessori ter natančno usvoji korake dela z montessori materiali," nam je povedala vzgojiteljica ljubljanskega montessori vrtca.

Opisala je svojo izkušnjo dela po metodah Marie Montessori in povedala, zakaj jo je prepričal prav ta način vzgoje: "Vzgojitelj v okolju montessori mora ponotranjiti prepričanje, da je otrok kompetenten in sposoben. Sama sem se morala naučiti potrpežljivosti ter zaupanje v otroka in tega, da včasih potrebuje le čas. V montessori princip verjamem, saj imam vsak dan pred sabo otroke, ki usvajajo nove mejnike, postajajo vsak dan bolj neodvisni in samostojni, ob tem pa srečni in zadovoljni."

In kako se otroci odzivajo na vzgojo po metodah Marie Montessori? "Vsak otrok okolje montessori doživlja po svoje, saj ga zadovoljuje in mu nudi točno to, kar v tistem trenutku potrebuje. Za svoje otroke lahko povem, da živijo polno, so pozorni na svet in ljudi okoli sebe, kažejo, da jim je mar za vsa živa bitja, znajo poskrbeti sami zase, postajajo kritični misleci in predvsem so srečni," je dejala vzgojiteljica.

Zaposlena v vrtcu montessori pravi, da je bila Maria Montessori zelo posebna ženska. Ceni njen odnos do otrok in vsega, kar je nastalo na podlagi njenega natančnega opazovanja. In to zagotovo drži, saj gre za še eno izjemno žensko in zgodovinsko osebnost, ki je s svojim znanjem pripomogla k boljšemu jutri, tako otrok kot tudi žensk. Dokazala je, da se vse da, moškim in ženskam tistega in vseh poznejših obdobij pa je dokazala, da se lahko vsak človek uči in izuči za poklic, ki si ga sam izbere.

Koronavirus pasica nova
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (46)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Annis
03. 07. 2021 20.07
+3
Podarila lastnega otroka nekomu ki ga ni poznala, sebičnost in idiotizem nima meja. Ta ženska feministka ni vredna ene črke članka!!!
nikhrast
03. 07. 2021 15.58
-1
Večkrat slišim da so v Sloveniji Montessori vrtci povezani s katoliško cerkev, v Severni Ameriki se pa po teh vrtcih in šolah religija sploh ne omenja, tako Montessori izobrazba nima tu nobene stike s kakšno religijo. Bolj sporno kot rejništvo je pa bilo za Mario Montessori dejstvo da je bila zelo prijazna do Mussolinija, posebno v začetku.
Quatflow
03. 07. 2021 20.07
+0
Za walfdorski vem, da je povezan z new age-om, Steiner je bil teozof in antropozof.
grunger81
03. 07. 2021 12.35
+6
Mislim, da bi morala biti spoštovano to, kolikor si ti lahko dobrega ponudil svetu. Če Mario tega ni zameril njej, mi ne smemo biti sodniki osebnih odnosov. Dosegla je ogromno, seveda pa njena metoda dosega višji nivo osebnostnega razvoja, ki ga marsikdo ne bo nikoli dosegel. Zato nekateri tega ne morejo razumeti.
AntiMarksist
03. 07. 2021 13.16
-4
In koliksno stopnjo na FDV/FF moras doseci, da bos lahko to razumel?
grunger81
03. 07. 2021 12.32
+7
Nevem zakaj je kamen spotika pri vseh to, da je dala otroka v rejo. 150 let nazaj je bila drugačna situacija kot danes. Nihče pa ni omenil, da ko je Montessano ugotovil kje je Mario, Maria selil iz ene družine v drugo. Nihče ni omenil, da se je ga. Maria toliko selila ravno zato, da je bila v njegovi družbi. Na skrivaj ga je obiskovala, tudi ponoči. Ko je Montessano to ugotovil, ga je preselil. In to se je dogajalo dokler otrok ga niso postavili na cesto. Ko je Mariu povedala, da je njegova mama, ji je rekel, da je to zmeraj vedel. In ja.. Marsikatera mama bi se tako odločila kot se je ona. 150 let nazaj niso ženske imele nobenih pravic in samohranilke niso bile tako cenjene kot so danes.
tut_tut
03. 07. 2021 12.18
+7
Otroka je dala v rejo zahvaljujoč takratnemu rigidnemu katoliškem okolju. Zagotovo ni bila lahka odločitev zanjo. Vsekakor je za otroka poskrbela bolje kot danes poskrbi marsikatera, ki nima na izbiro zgolj ali ostani doma za štedilnikom po poroki (z bedakom, ki jo je in bi jo zagotovo še varal) ali bodi izobčenka z nezakonskim otrokom.
AntiMarksist
03. 07. 2021 12.25
-4
"Moski so vsi nesposobni in zlobni, tako da morate biti feministke. P.s. zenska ni nikoli nic kriva"
AntiMarksist
03. 07. 2021 12.27
-6
Res je. Saj lahko ze na TV vidimo kako so vsi moski zlobni in nesposobni, zenske pa niso nikoli nic krive..
JohannDoe
03. 07. 2021 11.33
+10
Zanima me, če so učiteljice slovenščine v osnovnih in srednjih zadovoljne s prostimi spisi, ki jih danes pišejo učenci. Ker, če stalno berejo in se učijo pismenosti s tem klobasanjem in vlečenjem in spotikanjem na cenenih spletnih portalih, težko verjamem, da se to ne pozna tudi na njihovih izdelkih. Splošna pismenost in razumevanje prebranega vemo, da je po mednarodnih ocenah katastrofalna.
AntiMarksist
03. 07. 2021 11.46
+3
Kaj mislite.. ali bi pomagalo ce bi v OS tudi ucili logiko in retoriko? Kdo je ZA? Ne razumem zakaj nasi mediji tega ne promoviraji, ker je to ociten nacin kako ustaviti "vspon ekstremne desnice"..
JohannDoe
03. 07. 2021 14.03
+4
Dovolj bi bilo, če bi jim za čas pouka ugasnili internet in jim dali kako knjigo za brat... ono iz časov, ko so pred objavo še pogledali kako stvar lektorji in si ni mogel vsak polpismen sprintat knjige s "čim manjšimi stroški". Pa kake članke iz časov, ko novinarji še niso delali prekarno za drobiž, njihovo delo pa ni bilo to, da v čim manj porabljenem času iz googla naklobasajo čim več klobas za zapolnit okoli oglasov.
AntiMarksist
03. 07. 2021 14.28
-2
Ne smes dati brat otrokom iz "tistih casov". Kako pa bomo prisli do "progresivne prihodnosti". Ostaja razlog zakaj levaki pozigajo cerkve in rusijo kipe..
AntiMarksist
03. 07. 2021 15.00
-1
Aja, zopet, za tiste ki niste na tekocem.. v Kanadi so v zadnjem mesecu zazgali 5 cerkev, samo to je pa ok, ane?
JohannDoe
03. 07. 2021 20.40
-1
Govoril sem o pismenosti in razvoju le-te, ne o progresivnih mislih. Kaj moremo, če danes nihče nima ne časa ne veščin in niti potrpljenja, da bi pisal z repom in glavo, da bi bilo berljivo. Tega se ne bodo naučili z branjem polpismenih šepavih klobasarih po portalih.
jurist
03. 07. 2021 10.08
+6
Preden ocenjujete, preberite še kakšno wikipedio al pa drig članek. ga. je bila prisiljena dati otroka v rejo. Sicer pa je bila predana katoličanka, zato so tudi vrtci po svetu bolj kot ne katoliški. Ampak glede na stil poročanja 24 ur verjetno ni čudno, da tega ne povedo. Zdaj bo verjetno komentar tudi izbrisan…
Millady
03. 07. 2021 10.21
+7
Wiki piše, da jo je sin Mario spoznal šele pri 15-ih, da ga je javno predstavljala kot nečaka ali posvojenca, je pa bil kasneje njen sodelavec, bil ji je v oporo, skupaj sta potovala po svetu itd..
Quatflow
03. 07. 2021 10.44
-1
Ja, tako kot moje brisejo... svoboda govora pa to! 😡
AntiMarksist
03. 07. 2021 10.49
+0
Svoboda govora ne velja za "ekstremne desnicarje" ali pa "konspiracijske teorije".
Quatflow
03. 07. 2021 10.55
-2
Velja samo za ekstremne levicarje, nwo borce in ostale, ki zelijo uveljavljati svoja in nebozja nacela in s tem priklicati duha antikrista, ki se ze kaze na ta svet!
AntiMarksist
03. 07. 2021 11.51
-1
Ah ne ne.. oni so "miroljubni protestniki v borbi za enakost", vse ostalo pa je "sovrazni govor rasistov in transfobov"..
Glotis
03. 07. 2021 10.07
+2
Ravno takšne mame si ne bi želel, da bi mene dala v rejo, sama pa bi se ukvarjala z vzgojo otrok. Morda se je zavedala, da je to le en eksperiment, ki je totalno zafuran in ni hotela da je tega deležen njen otrok. Druga možnost pa je, da je bila od bogatih staršev razvajena deklina mentalno čudaška.
JohannDoe
03. 07. 2021 11.37
+2
Tretja možnost pa je, da je potreba po ocenjevanju, analiziranju in izrekanju "resnic" o nekom, s katerim nima nič, en velik osebni eksperiment in lastna učna ura tistega, ki to počne.
Quatflow
03. 07. 2021 10.04
-4
Zakaj brisete moje komentarje? Napisala sem, da sem zenska in da ne razumem feministk, kajti zenska z materinskim cutom in empatijo je tezko feministka.
AntiMarksist
03. 07. 2021 10.56
-4
Ja, zaradi tega pa hocejo uniciti idejo zenske, matere, zenstvenosti.. kako bodo izvedli svojo "progresivno enakost", ce bodo otroci doma v ljubeci druzini? Komunisticna indoktrinacija se ne bo zgodila s strani starsev, ki hocejo dobro lastnim otrokom..
Quatflow
03. 07. 2021 09.58
-3
Sama sem zenska in ne razumem feministk.. zenska z materinskim cutom in empatijo je tezko feministka.
Spalec
03. 07. 2021 09.47
+5
Obcudovanja credna zenska??? Otroka je dala v rejo za kariero. Uau res😮
AntiMarksist
03. 07. 2021 09.53
+2
Mislim, ne vem kaj se vsi tako zgrazate. To je "feministicen ideal" tudi dones. Ali ne veste, da vse zenske komaj cakajo da lahko zakljucijo z vozickanji in kavicam, ter gredo nazaj "v kariero", medtem ko otroka vidijo samo zvecer za uro ali dve?
Glotis
03. 07. 2021 10.09
+3
To med vrsticam večkrat slišim v ženski družbi. Imel sem srečo, moja mati ni bila takšna. :)
Vedezvevse
03. 07. 2021 09.24
+5
Svojega otroka je dala v rejo. S tem je vse povedano.
Millady
03. 07. 2021 09.36
+3
AntiMarksist
03. 07. 2021 09.47
+0
Lahko bi bilo slabse. Lahko bi naredila kot Rousseau, ki je svojih 5 otrok dal v sirotiscnico, kjer so seveda vsi pomrli..
Millady
03. 07. 2021 09.56
+1
Rousseau se je leta 1768 poročil s služkinjo, s katero je imel 5 otrok. Umrl je leta 1778. Očitno so otroke dali u sirotišnico po njegovi smrti..
AntiMarksist
03. 07. 2021 10.48
+1
Sluzkinjo je spoznal 1745, prvega otroka je dal v sirotisnico leta 1746, kljub protestom matere (zato ker je vedela da to pomeni smrt za otroka), tako da bi rekel da je bil takrat se ziv, kaj pravis?
Millady
03. 07. 2021 10.57
+1
Pravim, da bereva različne Wikije :) Kaj pravim? Na Rousseua kot moškega, kot očeta ali kot intelektualca?
AntiMarksist
03. 07. 2021 11.23
-1
Ja, kdo bi si mislil, da moras iti dlje od tega kar je servirano in iti do izvirnih virov za "realno sliko". Levi se ne bi tako zelo nizko spustili, da ne bi probali "prilagodit zgodovinske resnice", mar ne? No, ker pa lahko locim osebo od njegovih idej, pa lahko recem da so njegove ideje na prvi pogled privlacne, ko pa se poglobis v njih pa ugotovis da ne delujejo v praksi. Ja, vem, "pravega komunizma" nismo se izkusili. Desetine miljonov mrtvih lahko ignoriraml. Ce bi ljudje bili termiti bi lepo delovalo vse skupaj kar levi zagovarjajo..
Millady
03. 07. 2021 11.49
+2
Rousseau sodi v čas razsvetljenstva..verjetno so bili "levaki" za tisti čas ?
AntiMarksist
03. 07. 2021 11.53
+0
Ja, ideja ni nova. Nove so taktike, kjer sedaj najprej probajo uniciti vse kar bi lahko reklo "ne", sele potem bodo zopet probali uvesti "tapravi komunizem"..
grunger81
03. 07. 2021 08.17
+6
Na to temo se da ogromno še napisati. Gospa je živela v obdobju sv. Vojne in je delala na tem, da mora biti otrok notranje zadovoljen, da lahko dela dobro v družbi. Bila je v hišnem priporu, Mario pa v delovnem taborišču. Je pa res, da so v tem izobraževalnem sistemu bili večina znanih oseb, ki imajo empatijo do drugih, ki na svet gledajo drugače in predvsem, Se učijo s svojim tempom. Njo je že takrat skrbelo, da bi ljudje njeno metodo zamenjali za premisivno vzgojo. Kar se v današnjem res svetu dogaja.
AntiMarksist
03. 07. 2021 08.30
+3
Ja, namenoma se to dogaja. In.. kdo to promovira? In se bolj pomembno, Zakaj?
Millady
03. 07. 2021 09.37
+3
Grunger, ali je bil tudi njen otrok notranje zadovoljen?
AntiMarksist
03. 07. 2021 08.12
+0
Tako zelo so ji branili in zatirali, da so ji omogocili da je ostala izven ucnih ur in se ucila.. ja, zlobni patriarhat!
Dont.Panic
03. 07. 2021 08.42
+4
Se en mojster manipulacije. Ce ne bi imeli njeni starsi bogastva in hkrati ne bi bili se liberalni, ji solanje ne bi bilo omogoceno. Tako je, zaradi patriarhata. Zaradi njega se tudi ni smela porociti, saj za razliko od moskih ni smela imeti druzine in kariere. Itd Slava ji za vse kar je naredila za otroke in zenske.
AntiMarksist
03. 07. 2021 09.19
+5
Vecina starsev ni bilo dovolj bogatih, da bi svoje otroke poslali v solanje, ne glede na to ali so bili moski ali zenske. Fora v "porocena ne sme delati" je pa bilo vprasanje, "Ce bo ona delala, kdo bo skrbel za njene otroke?".. ona je dala otroke tujcem v rejo, danes damo tujcem v varovanje in solanje.. drugace pa ne pravim, da so vse njene ideje slabe. Jest mislim, da za funkcionalno osebnost potrebujemo empatijo, agencijo PA tudi logiko.. zakaj v solah ne ucimo logike? Sej veste, da bi lahko razumeli ko jih "ekstremisticni desnicarji" manipulirajo? Jest to podpiram, pa ti?
User1538643
03. 07. 2021 08.00
+0
Edina prava pot. Tukaj gre za predšolske otroke, vendar marsikatera poznana zasebna srednje in visokošolska ustanova v ZK in ZDA, ta pristop uporablja že več kot celo stoletje, ter ustvarja družbeno harmonizirane, samozavestne in stabilne kadre in osebnosti, ki znajo ponuditi več, ter vodijo svet znanosti in razvoja, raziskovalce, ki podirajo meje in prispevajo napredku. Žal, slednji, na koncu, pride tudi v slabe, tudi zločinske roke.
AntiMarksist
03. 07. 2021 08.10
-1
Ja, problem empatije brez logike je, da je enostavno reci "kako si lahko tako brezbrizen do teh zrtev? Naredi nekaj..". Ce nimas logike, da locis resnicne zrtve od "zrtev", postanes zgolj "uporaben idiot" tistih, ki pisejo propagando.. in kdo je "zrtev" in kdo vedno "preganjalec"? No, pomislite..