![Spotifya so se razveselili uporabniki, glasbeniki, producenti in založbe.](https://images.24ur.com/media/images/884xX/Jul2020/d1974615021cdb5a259b_62438593.jpg?v=6d00)
Spotify se baha z nazivom 'najbolj priljubljene aplikacije na svetu', kar potrjujejo naslednje številke: združuje kar 286 milijonov poslušalcev po vsem svetu, od tega jih je kar 130 milijonov takšnih, ki plačujejo za Premium Spotify – ta nudi še boljšo uporabniško izkušnjo (izboljšana kakovost zvoka, poslušanje brez reklam, dostopanje do vsebin brez internetne povezave). Lahko se pohvali tudi z izjemno bogato glasbeno knjižnico, v kateri se skriva kar 50 milijonov skladb in milijon podkastov.
Na podlagi pričujočih številk ne preseneča, da so se prihoda priljubljene aplikacije v Slovenijo razveselili mnogi – tako uporabniki kot izvajalci, glasbeni producenti in založbe. Spotify pomeni odlično platformo, na kateri se lahko glasbenik predstavi in imajo producenti in založbe vpogled v priljubljenost svojih izvajalcev. Eden najpomembnejših vidikov pa je, da je s Spotifyem urejena tudi monetizacija. Slovenski glasbeniki bodo končno tudi primerno nagrajeni. Slovenija je namreč ena redkih držav, ki z YouTubom (ki je v Sloveniji najbolj priljubljena platforma za poslušanje glasbe) nima urejenih kolektivnih pogodb, da bi od ogledov dobiček dobili tudi izvajalci. "Zdaj je 99 odstotkov slovenske glasbe zastonj, ker 99 odstotkov ljudi za poslušanje glasbe uporablja YouTube, ki pa s kolektivnimi organizacijami nima urejenih pogodb. Slovenski ustvarjalci, kar zadeva to, dejansko ustvarjamo brezplačno in nam je YouTube izključno za promocijo," je za 24ur.com povedal eden najuspešnejših slovenskih producentov Raay.
![Raay upa, da bo Spotify postal dober zgled drugim platformam, predvsem YouTubu.](https://images.24ur.com/media/images/884xX/Sep2019/dcf2d15b6c_62305476.jpg?v=d41d)
'Spotify – nebesa za ljubitelje glasbe'
Veliko uporabnikov je dočakalo dan, da bodo lahko tudi doma, v Sloveniji, uporabljali aplikacijo, s katero so se spoznali že v tujini. Eden od navdušenih uporabnikov je zagotovo Matjaž Ambrožič, glasbeni kritik, ki za Spotify pravi, da je to njegova najljubša in najbolj nepogrešljiva aplikacija. "Spotify je najbolj dragoceno in največkrat koristno pomagalo, ki obstaja. Brez Spotifya bi bil kot vozniki brez cest," je za 24ur.com povedal Ambrožič, ki si prav s Spotifyem pomaga pri pisanju rubrike Poslušalnica, v kateri ocenjuje glasbene novosti tujih in domačih izvajalcev: "Vsak petek izidejo nove plate in nove pesmi. Vsak petek se usedem ter preposlušam velik del novega materiala." Matjaž je dodal, da so slovenski glasbeniki na Spotifyju presenetljivo dobro zastopani, čeprav aplikacije ni bilo mogoče uporabljati na slovenskih tleh: "Osebno na Spotifyju dobim vse, kar potrebujem. Tako domačo kot tujo vsebino. In domača vsebina je res bogata: dobiš vse, od Siddharte do bolj obskurnih bandov."
![Aplikacija Spotify je za Matjaža Ambrožiča vsakdanja spremljevalka.](https://images.24ur.com/media/images/424xX/Jun2020/e363716e9ce1e2a3d060_62432131.jpg?v=cd67)
Tudi založbe potrjujejo, da je aplikacija izjemno prijazna za uporabnika in zelo enostavna. "Spotify je enostavno najbolj prijazna in najbolj prilagojena evropskemu poslušalcu. Uporabniška izkušnja je z vsakim dnem uporabe boljša," so potrdili v založbi Menart Records. Zelo uporabna je tudi pri odkrivanju nove glasbe, saj na podlagi okusa uporabnika sestavlja različne sezname predvajanj, na katere uvrsti tiste, za katere ve, da jih je uporabnik že poslušal, in tudi neznane, nove pesmi, ki so po določenih glasbenih algoritmih podobne najbolj predvajanim vsebinam.
Slovenski glasbeniki končno do dobička od predvajanja glasbe
Ne samo da so se aplikacije razveselili uporabniki, Spotify je še posebej razveselil glasbene producente in domače izvajalce. Kot potrjujejo z založbe Universal Music, ki v Sloveniji zastopa Zalo in Gašperja, so slovenski izvajalci s Spotifyem dobili boljšo in večjo možnost za promocijo, razvijanje in prepoznavnost tako doma kot v tujini.
Najpomembnejši vidik takšnih aplikacij pa je, da bodo tudi slovenski glasbeniki končno nekaj zaslužili od spletnega predvajanja. Povprečni slovenski poslušalec namreč največkrat za predvajanje glasbe izbere YouTube, s katerim pa Slovenija nima sklenjene pogodbe, ki bi glasbenikom in producentom omogočala delež dobička od predvajanja. Pomembnost Spotifya z vidika plačevanja glasbenika poudarja Darjo Rot, direktor založbe Nika Records: "Izvajalcu bo prinesel možnost monetizacije, ki je recimo v Sloveniji, eni redkih držav v Evropi, nimamo preko YouTuba. Možnost promocije, monetizacije, postati dostopen s svojo glasbo vsepovsod. Za slovenskega izvajalca se bo začela prava uporaba glasbe v Sloveniji. Število uporabnikov v Sloveniji je sorazmerno majhno teh digitalnih platform. Spotify ima, kamorkoli pride, takoj največji tržni delež, in pričakujem, da se bo v Sloveniji zgodilo nekaj podobnega."
Prisotnosti Spotifya se veselijo tudi v založbah Menart in Dallas Records. Kot je za 24ur.com povedal Borut Velušček iz Dallas Recordsa: "Podprimo glasbenike z naročnino na eno od glasbenih platform, ustvarimo sebi ljub seznam priljubljenih skladb in si ga čim večkrat predvajajmo. Življenja brez glasbe si ne znamo predstavljati." V Menartu pa so veseli, da je Slovenija 'končno uvrščena na zemljevid sodobnega glasbenega sveta'. "To je velika odskočna deska za slovensko glasbo in dobro ogledalo za producente, izvajalce, avtorje in vse, ki ustvarjajo glasbo v Sloveniji. Pokažimo svetu, kaj znamo!"
![Žan Serčič je 25-letni glasbenik in producent, ki se zaveda, kako pomembne so digitalne platforme za predstavitev novih glasbenih imen.](https://images.24ur.com/media/images/884xX/May2020/a3ad605408a9bc71c552_62420458.jpg?v=b8c2)
Pomembnost aplikacije za producente in spremljanje priljubljenosti izvajalcev in posameznih pesmi pa poudarjata tudi Raay in Žan Serčič – oba namreč delujeta tudi kot glasbena producenta drugim izvajalcem. Raay je pod svoje okrilje vzel Niko Zorjan, BQL, Luko Basija in še mnoge druge, Žan pa poleg tega, da ustvarja svojo glasbo, sodeluje tudi z drugimi: nazadnje je sodeloval tudi pri najnovejši pesmi skupine Bepop Ladies. "Ne samo da Spotify vrača glasbenikom in da smo plačani za svoje delo, je tudi zelo koristno orodje za producente. Sam spremljam analize in statistike pesmi ter izvajalcev na aplikaciji," je povedal Žan. Koristni vidik s stališča produkcije glasbe je poudaril tudi Raay: "Spotify je za producenta zelo hitra možnost, hiter pokazatelj, ali je določena pesem priljubljena. Ponuja hiter vpogled v statistiko, promocijo preko playlist, nasploh ponuja zelo široko paleto funkcij, ki so prijazne tako za tistega, ki ponuja glasbo, kot tudi za tistega, ki jo posluša," in dodaja, da upa, da bo Spotify nekakšna 'brca' za vse aplikacije, ki še vedno ne delijo dobička z glasbenikom. "Spotify v Sloveniji je zelo spodbudna novica za vse. Upam, da bo Spotify YouTubu postavil zgled, da uredi z našimi kolektivnimi organizacijami vse potrebno, da bodo slovenski ustvarjalci tudi nagrajeni."
Zala in Gašper sta dejala, da je končno nastopil trenutek, ko je tudi Slovenija uvrščena na seznam Spotify držav. Kako zelo pomembno je nekaj takšnega za glasbenika, se mnogi niti ne zavedajo. "Zelo pomembno nama je, da je glasba lahko dostopna, hkrati pa nama predstavlja vsakdanji kruh, zato se nama zdijo platforme, kot je Spotify, krasna rešitev. Lovijo ravnotežje med tem, da lahko po prosti izbiri poslušamo glasbo dobre kvalitete, hkrati pa s tem tudi podpiramo glasbenike, ki so nam všeč. Tako jih na neki način neposredno spodbujamo k ustvarjanju nove glasbe," sta glasbenika povedala za naš portal. Žan Serčič pa je poudaril zavest slovenskega poslušalca o dostopu glasbe, ki jo posluša: "Priznati moramo tudi, da je YouTube postal precej nadležen s svojimi reklamami, poleg tega smo glasbeniki z uporabo aplikacij, kot je Spotify, plačani. Tako da poslušalec glasbeniku vrne, če ga posluša na eni od teh platform. V vsakem primeru je dobro, da ga končno imamo."
Dilema: zakaj Spotify in ne iTunes ali Deezer?
Če so se glasbeniki, producenti in založbe ter nekateri uporabniki razveselili prihoda Spotifya v Slovenijo, še vedno ostaja delež ljudi, ki ne vedo, kaj Spotify ponuja oziroma zakaj bi neko drugo aplikacijo (Deezer ali iTunes) zamenjali za Spotify.
Kot potrjujejo naši sogovorniki, med aplikacijami ni večjih razlik, največkrat gre za navado na določeno uporabniško vsebino. "Vsaka platforma ima svoje lastnosti. Največji razliki sta: Spotify je lahko brezplačen, v iTunesih pa lahko pretakaš tudi pesmi iz svojega oblačnega iTunes arhiva. Seveda so tu še kakovost predvajanja (320 kbps proti 256 kbps) in nešteto majhnih stvari, ki so lahko nekaterim pomembne. Uporabniki iPhonov bodo najverjetneje ostali na iTunsih, uporabniki Googlovih storitev pa imajo zdaj še eno opcijo, ki je kompatibilna z vsemi Googlovimi napravami," je pojasnil Borut Veluščak iz Dallas Recordsa. Darjo Rot, direktor Nike Records, je dodal, da obe platformi ponujata približno enako vsebino: "Je pa Spotify v tem trenutku bolj priljubljen. Težko rečem, da je boljši od iTunesa za samega uporabnika. Vse te platforme so si podobne, ampak Spotify je zelo dobra uporabniška izkušnja. Monetizacija naših avtorjev je najboljša na Spotifyu, čeprav ga do zdaj ni bilo v Sloveniji. Pričakujem, da se bo to zdaj bistveno spremenilo in še izboljšalo."
Raay pa je zadevo poenostavil in Spotify ter iTunes primerjal z dvema najbolj priljubljenima družbenima omrežjema: "Enostavno je tako: zakaj bi nekdo v nekem trenutku Instagram zamenjal za Facebook? Oboje je družbeno omrežje. Enostavno je Spotify zelo prijazen uporabniku, zelo 'in', zelo širok nabor ima in očitno je to stvar prihodnosti."
KOMENTARJI (50)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.