Film/TV

33. Liffe: Je stari seks preteklost?

Ljubljana, 15. 11. 2022 14.01 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min
Avtor
Boštjan Tušek
Komentarji
3

Skoraj 80-letni kanadski režiser David Cronenberg slovi kot "kralj telesne groze", dokazal pa se je tudi z zapletenimi dramami. Da vedno pokaže nekaj, kar nas preseneti, sporoča tudi z najnovejšim razmišljujočim in izzivalnim filmskim delom Zločini prihodnosti.

Saul Tenser (Viggo Mortensen) je priljubljen performativni umetnik, ki spi v viseči postelji, podobni maternici. V njegovem telesu nenehno rastejo novi organi, njihovo odkrivanje in odstranjevanje pa tvori jedro njegovih umetniških performansov, ki jih izvaja skupaj s svojo spremljevalko Caprice (Lea Seydoux). Oba se zavedata, da njuno početje ni nujno sprejeto z odobravanjem. Nova vladna institucija namreč poskuša izslediti posameznike z novimi organi, zato se Saul znajde pod njenim drobnogledom. Umetnik pod vse večjim pritiskom poskuša uprizoriti svoj najbolj šokanten performans do zdaj.

Zločini prihodnosti so nova futuristična mojstrovina Davida Cronenberga.
Zločini prihodnosti so nova futuristična mojstrovina Davida Cronenberga. FOTO: Liffe

V ne tako oddaljeni prihodnosti se človeštvo vse bolj poskuša prilagoditi generičnemu, sintetičnemu okolju. Ustroj človekovega obstoja je človeško telo, telo je resničnost, stari seks je preteklost, operacija postane novi seks. Režiser raziskuje vpliv naše lastne tehnologije na človeštvo v želji ustvariti film, ki pokaže, kako bi se družba odzvala na spremembe v človeškem telesu, ki veljajo za nevarne in jih je treba zatreti.

Cronenberg je rojen leta 1943 v Torontu, prve srednjemetražne filme je posnel ob koncu šestdesetih let, v njih je nakazal svojo obsedenost s človeškim telesom, spolom in virusi. Od teh sta poznana Stereo (1969) in dobro uro dolgi Zločini prihodnosti (1970), ki pa razen podobnosti v naslovu nima ničesar skupnega z novim filmom.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Da je s svojimi filmi nekakšen napovedovalec prihodnosti, vemo že od njegovih prvih filmov, ko je naznanjal epidemijo aidsa (Parazitski umori, 1975), napovedal prevlado televizije in njenega vpliva na človeško psiho (Videodrom, 1981), pokazal, kako se z močjo uma razletavajo človeške glave (Skenerji, 1981), naredil vrhunski "remake" klasične Muhe (1986), kasneje je dregnil v ginekološke operacije z Zakletima dvojčkoma (1988), ufilmil celo "nefilmičnega" Williama Burroughsa (Golo kosilo, 1991), združil travestijo in opero (M. Butterfly, 1993), seks in prometne nesreče (Trk, 1996), nakazal na prihodnost gaminga (eXistenZ, 1999), se lotil shizofrenije (Pajek, 2002), v zadnjih dvajsetih letih pa dregnil v tematike, kot so Freud, nasilje, ruska mafija in zvezdništvo. A priznati mu gre, da je prvi mož telesnega horrorja in Zločini prihodnosti je nov vrhunec filmskega velikana, ki bo sredi marca prihodnje leto obeležil častitljivih osemdeset let.

Performans spreminjanja telesa od znotraj je torej novi "rajc", nam sporoča Cronenberg. Umetnost telesa, operacije, "body art" v vseh možnih oblikah, so njegov rokenrol. Že več kot pol stoletja. Zavzetost in strast, ki jo v filmu pokažeta Mortensen in Seydouxova, je impresivna, najbrž zavedajoča se, da nič ne more izenačiti izkušnje, kot jo da tako ekstremno specifičen, čudovito "odbit" in hkrati vizionarski film, pod katerega se lahko podpiše le Cronenberg. Lepotni izbor za najbolj izviren notranji organ? Zakaj pa ne, a le za ljubitelje "notranje lepote" ...

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (3)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

rusalka ris
15. 11. 2022 15.47
+2
Vse povejo in pokažejo vnaprej. Spreminjanje teles od znotraj. Že narejeno. Večina ljudi je sodelovala v tem eksperimentu po lastni volji. Hipnotizirani od novic in medijske propagande. Agenda 2030 v art obliki torej, tako kot jo človek še lahko prebavi. A resničnost je bolj grozljiva.
ŠeVednoPlešem
15. 11. 2022 14.37
-2
Ravno včeraj sem si ga ogledal, bizarno brutalen skorajda na meji komedije, ampak ... dober. Vsekakor Lea Seydoux vrhunska, priporočam. Ogled obvezen vsem študentom medicine.
User1538643
15. 11. 2022 14.14
+2
Pa tole z organi, počno že zdaj. Recimo afera 'Rumena Hiša', ki je šla pod preprogo, par let nazaj...