''Pomanjkanje. Zaletavost. Svetloba,'' so besede, s katerimi je Klemen Janežič opisal ''do konca vznemirljivo'' kreacijo naslovne vloge v Shakespearjevem Hamletu, letošnji prvi uprizoritvi nove sezone Slovenskega stalnega gledališča.
Hamleta ponavadi upodobijo igralci, ki imajo za sabo daljšo igralsko kariero, a Klemen Janežič je z navdušenjem zagrizel v nov projekt: ''Hamlet kot drama nosi veliko čustev in filozofije, vprašanja tiste časa, ki so zelo aktualna. Zato so za starejšega igralca ta vprašanja lažja, medtem ko je čustveno meni mogoče vse skupaj bližje – ker imamo v mlajših letih manj potrpljenja, hitreje skočimo na stvari in mislim, da je Hamletova blaznost, s tem zelo povezana.''
Mračno, mladostno, estetsko dovršeno, rokovsko zaznamovano predstavo podpisuje režiser z izostrenim koreografskim znanjem Matjaž Farič, ki že tretjič sodeluje s tržaškim gledališčem in desetič z dragoceno sodelavko, dramaturginjo Stašo Prah. Skupaj sta postavila na oder Cankarjev prevod verjetno najbolj kultnega dramskega besedila vseh časov. Njun umetniški izziv so podprli glasba legendarne skupine Laibach, kostumi mednarodno priznanega, izvrstnega modnega oblikovalca Alana Hranitelja in energetsko nabite kreacije igralske zasedbe dramskih in filmskih igralcev mlajše generacije.
Razmeroma nizka starost zasedbe je eden od značilnih elementov uprizoritve, ki ima to posebnost, da se starost igralcev ne prilagaja starosti likov, temveč vabi dramske ustvarjalce najprej k raziskovanju odnosov in emocij med liki. Značilen je tudi pristop režiserja k ženskim likom, ki izstopajo s posebno suverenostjo in močnim temperamentom, vse do sklepnega presenečenja v duhu zelo aktualnega vprašanja o oblasti in premoči.
Hamlet je kot rečeno priljubljeni igralec ljubljanske Drame Klemen Janežič, Ofelija je Sara Gorše, ki jo je tržaška publika že spoznala v predstavi Teorema in ki smo jo na POP TV lahko videli v vlogi Katje v uspešnici Reka ljubezni. Oba sta znana tudi zaradi nastopov v filmih in podobni, filmski ter dramski uspehi zaznamujejo tudi kariero Jana Bučarja (Klavdij) in Primoža Forteja (Polonij). Kraljica Gertruda je Tina Gunzek, strastni Laert pa Jernej Čampelj. Zanimivo zasedbo sestavljajo še Vladimir Jurc, Tines Špik in Miranda Trnjanin.
Hamlet je emblem dvomečega intelektualca, ki ga barbarska kultura sili v maščevanje očetove smrti in prestola. Glavni junak ustvari svojo strategijo, ki pa mu kmalu spolzi z rok. Verjetno najpopolnejše in najkompleksnejše Shakespearjevo besedilo sodi med stebre klasičnega gledališča; v njem sobivata univerzalnost tem in razmišljanje o družbi, ki je razpeta med političnimi in ideološkimi krizami.
Kljub temu, da so Shakespearovo dramsko besedilo že uprizorili na tisoč in ne način, to besedilo še vedno ohranja aktualno sporočilo. Nova uprizoritev Slovenskega stalnega gledališča se osredotoča na glavne, nosilne like razvejane zgodbe, postavlja pod drobnogled njihovo emblematično naravo, saj predstavljajo veliko globoko človeških zgodb in čustev, ki se prepletajo v notranjih odnosih in povzročajo drame in tragedije v življenju. Zato je tudi zgodovinska zaznamovanost postavitve stranskega pomena. ''Spoštujemo publiko in vemo, da je Hamlet lik, ki ga ni treba razlagati,'' je povedala dramaturginja predstave, ki je dodala: ''Posvetili smo se intimnim aspektom zgodbe, saj se vse zgodi zaradi ljubezenskih in družinskih odnosov, slabe komunikacije in to v katerikoli družbi, tudi brez kraljev in plemičev. Temu lahko dodamo še generacijsko vprašanje, saj je zgodba mladih ljudi, ki se ne znajdejo v svetu odraslih, ki jih stalno manipulirajo, da bi živeli po njihovih načelih, ki kažejo na čisto drugačen pogled na življenje. Dejansko se nič ni spremenilo po tolikih stoletjih in zato je Hamlet klasik.''
Scena Petra Furlana, ki jo je poslikal Aleksander Starc, je del širšega prizorišča, saj je režiser dobil navdih tudi v samem prostoru, simbolično pomenljivi Veliki dvorani Kulturnega doma. Uprizoritev je nastala s podporo Fundacije CRTrieste.
Več utrinkov s predstave v priloženi fotogaleriji.
Od 21. septembra do 6. oktobra bo v SSG Trst gostoval del razstave Hamlet na Slovenskem. Kulturnozgodovinsko razstavo ob 400-letnici smrti angleškega pesnika in dramatika Williama Shakespeara (1564-1616) je pripravili Slovenski gledališki inštitut (SLOGI) v sodelovanju s Cankarjevim domom in je bila med 11. januarjem in 14. marcem 2016 na ogled v Cankarjevem domu v Ljubljani.
KOMENTARJI (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.