Zgodbe

Kakšne so dimenzije vesolja po 50 letih?

Ljubljana / Bistra, 21. 07. 2019 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 9 min
Avtor
Maja Korošec
Komentarji
263

Minilo je 50 let, odkar se je iluzija o sprehodu po Luni uresničila. Američan Neil Armstrong je prvi človek, ki je splezal po lestvi lunarnega modula in skočil na Lunina tla. Pomemben vpliv na razvoj znanja o vesoljskih tehnologijah je imel tudi slovenski raketni inženir, pionir kozmonavtike Herman Potočnik Noordung. Kakšna pa so vesoljska dognanja danes?

Herman Potočnik Noordung
Herman Potočnik Noordung FOTO: 24ur.com

Včeraj, ko so pred natančno 50 leti svet obkrožile znamenite besede astronavta Neila Armstronga: "To je majhen korak za človeka, a velik skok za človeštvo", smo že pisali o tem zgodovinskem dogodku in odzivih medijev ter ljudi nanj. Ob tej priložnosti pa je morda prav, da se spomnimo, da v slovenskih vrstah stoji pionir prve generacije vesoljskih teoretikov. Herman Potočnik Noordung je imel pomemben vpliv na vesoljske raziskave in razvoj. Nanj se je opiral tudi nemški raketni inženir Wernher von Braun, arhitekt rakete Saturn, ki je popeljala prvega človeka na Luno. Potočnika Noordunga so se med drugim spomnili  na aktualni razstavi Človek na Luni v Tehniškem muzeju Slovenije v Bistri.

A preden spoznamo slovenskega začetnika znanosti o vesoljskih tehnologijah in njegovo povezavo z Wernherjem von Braunom, ki je s svojo raketo omogočil, da so ameriški astronavti stopili na Zemljin naravni satelit, si poglejmo, kaj je potegnil za sabo dogodek vseh dogodkov in kakšna so najnovejša pomembna odkritja o vesolju.

Skok na Luno, skok v številna dognanja

S poletom rakete na Luno in s prvimi poročili ljudi, kaj in kako je na Zemljini spremljevalki, smo začeli dobivati dodatne informacije o njenem nastanku in delno tudi o razvoju našega Osončja. Zaradi programa Apollo, ki je do leta 1972 na Luno uspešno dostavil šest astronavtskih ekip, še danes iz znanstvenih krogov na plano vrejo nove ugotovitve. V kamnih, ki so jih iz Lune prinesle misije Apollo 12, 15 in 16, so na primer pred štirimi leti našli radioaktivni izotop železa v devetih vzorcih, ki je tudi na dnu zemeljskih oceanov, je pojasnila članica Skupine za astronomijo na Fakulteti za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani Dunja Fabjan: "Odkritje potrjuje da je pred približno dvema milijonoma let v naši bližini, na razdalji okrog 300 svetlobnih let, eksplodirala supernova."

Papež Frančišek se je v molitvi spomnil 50. obletnice pristanka na Luni. Pred verniki na Trgu svetega Petra je pozval, naj spomin na ta zgodovinski dogodek vzbudi željo po nadaljnjem napredovanju človeštva: "Naj spomin na ta velik korak za človeštvo vzbudi željo po nadaljnjem napredovanju v smeri še večjih ciljev - več dostojanstvenosti za šibke, več pravičnosti med ljudstvi, več prihodnosti za našo skupno domovino".

Med misijami, ki se bodo zvrstile v bližnji prihodnosti, je Fabjanova omenila kitajsko misijo Chang’e 5, ki namerava prinesti na Zemljo nekaj vzorcev z Lunine vidne strani, in indijsko Chandrayaan-2, ki je namenjena raziskovanju Luninih polov. Ruska agencija Roscosmos snuje program Luna-Glob, svoje misije pa pripravljajo tudi japonska agencija, ameriška Nasa in evropska Esa. "Eden izmed načrtov, ki ga je pred leti predstavil direktor Evropske vesoljske agencije Jan Woerner, je koncept Lunarne vasi, kjer bi z mednarodnim sodelovanjem zgradili prvo človeško bazo na Luni. Zaradi svoje bližine je Luna še posebej prikladna za raziskave in razvoj tehnologij, ki bodo človeku omogočile daljše časovno preživetje na njenem površju. Te raziskave bodo najverjetneje tudi osnova za nadaljnje raziskovanje Marsa in morebitne možnosti, da tudi nanj kdaj v prihodnosti stopi človek," je razložila Fabjanova.

Material, ki so ga Armstrong in Aldrin ter kasnejše Apollo odprave prinesla z Lune, je pomagal razkriti, kako je nastala Luna in odgovoril na nekatera vprašanja o vesolju.
Material, ki so ga Armstrong in Aldrin ter kasnejše Apollo odprave prinesla z Lune, je pomagal razkriti, kako je nastala Luna in odgovoril na nekatera vprašanja o vesolju. FOTO: AP

Najnovejše odkritje o vesolju: supermasivna črna luknja ima maso 6,5 milijarde Sonc

Pred natančno 50 leti so po vsem svetu zadonele besede Neila Armstronga: "To je majhen korak za človeka, a velik skok za človeštvo." Osem let po napovedih ameriškega predsednika Kennedyja je kot prvi človek stopil na Luno.

Po besedah Fabjanove med najpomembnejša odkritja spada prva slika sence supermasivne črne luknje, ki so jo naredili znanstveniki kolaboracije Event Horizon Telescope in jo objavili pred tremi meseci: "Supermasivna črna luknja v središču galaksije M87 naj bi imela maso 6,5 milijarde Sonc in je na razdalji 55 milijonov svetlobnih let v jati Devica. Virtualni teleskop velikosti Zemlje je bil sestavljen iz osmih teleskopov, ki so snov okrog črne luknje opazovali v radijskih valovih. Ker je črna luknja seveda zelo oddaljen objekt, so za ta posnetek dosegli tako 'ostrino', kot če bi prebirali časopis v New Yorku med pitjem kave v Parizu."

Manj znana zagonetka, ki že nekaj časa buri duhove, so najnovejše meritve hitrosti širjenja vesolja oziroma Hubblove konstante. "Meritve prasevanja, ki jih je opravil satelit Planck, in novejši izračuni z uporabo spremenljivih zvezd kefeid dajejo med seboj neskladne rezultate. Ker gre za dve neodvisni metodi in ker so napake pri končnih rezultatih zelo majhne, je neskladje trenutno še nepojasnjeno," je pojasnila Fabjanova.

Kitajska sonda Chang'e 4, ki je v začetku januarja letos pristala na temni strani Lune, je na Zemljo poslala prvo panoramsko fotografijo, ki prikazuje Lunino površje s številnimi kraterji.
Kitajska sonda Chang'e 4, ki je v začetku januarja letos pristala na temni strani Lune, je na Zemljo poslala prvo panoramsko fotografijo, ki prikazuje Lunino površje s številnimi kraterji. FOTO: AP

V naslednjih letih se obetajo odkritja na področjih astronomije, astrofizike in kozmologije

"Pa pojdimo!" je dejal takrat 27-letni Jurij Gagarin in 12. aprila 1961 vstopil v vesoljsko kapsulo. Uro in 48 minut pozneje je bil svetovna zvezda, napredoval pa je za dva čina, do majorja. Vmes je kot prvi človek v zgodovini poletel v vesolje in obkrožil Zemljo. V soju žarometov pa se ni sončil le on, ampak celotna Sovjetska zveza, ki jo je uspešen polet v vesoljski tekmi katapultiral daleč pred največje rivale, ZDA.

Ni bojazni, da bo delo znanstvenikov zastalo, ker bo zmanjkalo vesoljskih tem. Profesorica Dunja Fabjan je povlekla iz rokava nekaj aktualnih tematik, ki so v fazi odkrivanja. Meni, da bo v prihodnosti vredno slediti rezultatom kolaboracije Event Horizon Telescope, saj so raziskovalci poleg supermasivne črne luknje v galaksiji M87 posneli tudi črno luknjo v središču naše galaksije, podatke pa trenutno še obdelujejo: "Ravno tako lahko pričakujemo, da bodo zemeljski teleskopi znanstvene kolaboracije LIGO, ki 'lovijo' gravitacijske valove, zaznali kako novo odkritje. Na področju rentgenske astronomije smo končno dočakali vzlet nemško-ruskega rentgenskega teleskopa eRosita, ki bo s svojimi očesi – sestavlja ga sedem teleskopov – pregledal celotno nebo in iskal odgovore na kozmološka vprašanja o temni energiji."

Soustanovitelj znastvene kolaboracije Ligo Kip Thorne je na novinarski konferenci v Washingtonu pred tremi leti najavil, da so znanstveniki dokončno zaznali gravitacijske valove.
Soustanovitelj znastvene kolaboracije Ligo Kip Thorne je na novinarski konferenci v Washingtonu pred tremi leti najavil, da so znanstveniki dokončno zaznali gravitacijske valove. FOTO: AP

Slovenski prispevek k razvoju vesoljske znanosti

Fabjanova je izpostavila, da bo zanimivo spremljati dogajanja na področju galaktične arheologije, ki se ukvarja z raziskovanjem nastanka in razvoja naše Galaksije in ki se mu posvečajo kolegi iz Skupine za astronomijo. Sodelujejo pri evropski misiji GAIA in različnih spektroskopskih pregledih neba.

V naslednjih letih bo začel delovati tudi Veliki sinoptični pregledovalni teleskop, ki bo s svojim velikim zornim poljem raziskoval spremenljivo nebo. V kolaboraciji sodelujejo astrofizičarke Univerze v Novi Gorici. "Velik preboj bomo v prihodnosti doživeli, ko bo poletel rentgenski teleskop Athena, ki bo namenjen tako raziskovanju supermasivnih črnih lukenj kot tudi raziskovanju razvoja in združevanja galaksij ter snovi v večje strukture, tudi v jate galaksij, s katerimi se ukvarjam sama," je najnovejše vesoljske smernice povzela Fabjanova.

Kdo je bil Herman Potočnik Noordung?

Tehniški muzej Slovenije in Muzej novejše zgodovine Slovenije v sodelovanju z Muzejem Tiska in posameznikoma Blažem Šefom in Mihom Turšičem veliki dogodek obeležujeta z razstavo Človek na Luni v muzeju v Bistri pri Vrhniki. Razstava bo na ogled do konca leta.

Sin slovenskih staršev. Oče je bil iz Slovenj Gradca, mati iz Maribora. Rodil se je v Pulju. Umrl je mlad, pri 36 letih na Dunaju. Čeprav je bil Slovenec, je svojo knjigo in najpomembnejša dela napisal v nemščini. "Že kot otrok se je navdušil za astronavtiko – ki se ji takrat še niti tako ni reklo – predvsem za polete v vesolje. Naredil je vojaške šole, takoj padel na bojišča 1. svetovne vojne, ker je bil železniški inženir, med drugim specialist za gradnjo mostov. Tam je zbolel za tuberkulozo, zato se je invalidsko upokojil. V letih pred koncem svojega življenja je naredil podiplomski študij raketnih tehnologij na Dunaju in tik pred smrtjo izdal svojo edino knjigo Problem vožnje po vesolju – raketni motor, ki je vplivala na celo drugo in tretjo generacijo vesoljskih pionirjev," je povzel njegovo življenje Blaž Šef iz Kulturnega središča evropskih vesoljskih tehnologij, ki je sodeloval pri razstavi Človek na Luni. Knjiga je bila napisana v nemščini, Slovenci smo prevod dobili šele leta 1986, kar po Šefovem mnenju kaže, kako dolgo časa je bil slovenski astronom pozabljen.

Naš sogovrnik Blaž Šef nam je podrobno predstavil slovenskega pionirja kozmonavtike Hermana Potočnika Noordunga.
Naš sogovrnik Blaž Šef nam je podrobno predstavil slovenskega pionirja kozmonavtike Hermana Potočnika Noordunga. FOTO: Damjan Žibert

Kot eden prvih je zanimanje zanj obudil preminuli Delov in Ekipin predvsem športni novinar Aco Pasternjak, ki ga je zelo zanimala tudi zgodovina astronavtike. "Pasternjak je v enciklopediji med geselskimi sestavki, ki jih je prispeval Wernher von Braun, naletel na ime Herman Potočnik. Ko je videl črko č v priimku, se je najbrž vprašal, ali je morda govor o Slovencu," je pripovedoval Šef. Začel je raziskovati o njem, napisal nekaj člankov, ki jih je čez približno desetletje po naključju dobil v roke Dragan Živadinov, slovenski gledališki režiser in kozmist. Po Šefovem mišljenju je prav on glavni 'krivec', da je Potočnik Noordung v zadnjih letih vstopil v zavest širše javnosti kot  slovenski znanstvenik iz prve generacije vesoljskih teoretikov. "Zagotovo je bil med prvo deseterico ljudi v zgodovini, ki so se s tem resno ukvarjali," je poudaril.

Geostacionarna vesoljska postaja – glavno delo Potočnika Noordunga

Že v tistem času so o poletih v vesolje razmišljali celovito. Zastavljali so si temeljna tehnološka vprašanja, na primer kaj je raketa, kaj je skafander … ob tem pa tudi, kaj to pomeni, zakaj bi ljudje potovali v vesolje, kaj pomeni koncept vesoljske postaje … In največji dosežek Potočnika Noordunga je bila zasnova geostacionarne vesoljske postaje. "Bil je prvi človek, ki jo je dizajniral in ne samo opisal ter potem rekel, da ljudje potrebujemo vesoljsko postajo. Zasnoval jo je, načrtoval in zrisal. Bil je prvi v zgodovini, ki je to naredil izjemno natančno," je izpostavil Šef.

Oblikoval je vesoljsko postajo, ki bi s svojim bivalnim obodom krožila okrog središčne osi in s centrifugalno silo v breztežnostnem prostoru v vesolju ustvarjala umetno težnost, približno takšno, kot je na Zemlji, je pojasnil Šef: "Razmišljal je, da bi astronavti na ta način lahko dlje časa preživeli v vesolju. Vemo, da se danes ljudem, ko potujejo na Mednarodno vesoljsko postajo, edino 'hišo', ki jo ljudje imamo izven Zemljine gravitacije, zmehčajo kosti, ohlapnejo jim mišice, spremeni se jim prebava … Skratka, breztežnost res ni narejena za človeka." Njegov načrt je vse do pristanka na Luni leta 1969 pomembno vplival na naslednje generacije, ki so v svojih načrtih kopirale krožno obliko vesoljke postaje, je še dodal.

Raketo Saturn, ki je leta 1969 prvič popeljala ljudi na Luno, je razvil Wernher von Braun. Nanj so vplivale zamisli slovenskega znastvenika Hermana Potočnika Noordunga.
Raketo Saturn, ki je leta 1969 prvič popeljala ljudi na Luno, je razvil Wernher von Braun. Nanj so vplivale zamisli slovenskega znastvenika Hermana Potočnika Noordunga. FOTO: AP

Njegovo delo je dobro poznal Wernher von Braun, ki je razvil raketo za polet na Luno

Wernher von Braun je zaslovel zaradi svojih pionirskih dosežkov kot vodilni konstruktor prve uporabne rakete na tekoče gorivo. Ker je von Braun delal tudi za nacistično Nemčijo – prej omenjeni tip rakete so izdelovali za obstreljevanje Londona – so mnogi njegovo delo označevali kot sporno, je nadaljeval Šef: "Po vojni so ga Američani pomilostili in sprejeli k sebi, ker tako naprednih znanstvenikov za raketne tehnologije, kot je bil on s svojimi sodelavci, niso imeli. Sicer so ga imeli nekaj let na stranskem tiru, ker je bil vseeno nacist, potem pa so ga na primer začeli vpeljevati v Disneyjeve filme za otroke, ki so vsebovali razlage o vesolju. Ko so ugotovili, da jih Sovjeti prehitevajo na vseh frontah, so očitno spoznali: samo enega človeka imamo v državi, ki bi nas lahko pripeljal vsaj v korak z njimi ali s komer bi jih morda lahko celo prehiteli." Tako je von Braun dobil proste roke pri nalogi, da do konca desetletja poskrbi, da se bo človek sprehodil po Luni, je z razlago nadaljeval Šef: "Iz enakih raket, s katerimi so v drugi svetovni vojni obstreljevali London, je razvil raketo, ki je potem poletela na Luno."

Wernher von Braun (na levi) in nekdanja predsednika John Kennedy in Lyndon Johnson pri montaži rakete Saturn 11. septembra 1962 v Huntsvillu v Alabama.
Wernher von Braun (na levi) in nekdanja predsednika John Kennedy in Lyndon Johnson pri montaži rakete Saturn 11. septembra 1962 v Huntsvillu v Alabama. FOTO: AP

Zamisli našega znanstvenika Hermana Potočnika Noordunga so pomembno vplivale nanj. Ko je von Braun pri 22 letih – pet let po Potočnikovi smrti – doktoriral iz raketnih tehnologij, je bila Potočnikova knjiga navedena kot eden glavnih virov v njegovem doktoratu, je zgodbo zaključil Blaž Šef in ob tem dodal, da je imel Potočnik neizmeren talent za pogled v prihodnost ter za združevanja humanističnih in tehnoloških prvin vesoljskih poletov.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (263)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

zurbrigen
03. 04. 2020 16.54
-1
Sem se že usral da je Živadinovu spet gnara sfalilo, ko sem zagledal Noordung-ov kip. UFF pa zgleda ne bo tako.
Kiki Plays
03. 04. 2020 09.03
+1
Ljudje tukaj res ne spremljajo poročil. Vsak teden vzelti raketa na vesolsko postajo in lahko posetek spremljate v ŽIVO polet. In to da so pristali na luni. Še danes so tam senzorji ki so povezani z zemljo. Dosti delov tega je na yt je vse razloženo
klukec
21. 02. 2020 10.56
-9
Sploh niso bli gor,to so posneli video v nevadi ker so hoteli na vsak nacin prehiteti ruse s tekmo....
Kiki Plays
03. 04. 2020 08.52
+1
So bili gor ker so ma luni še danes senzorji ki so povezani z zemljo in posnetek zgleda čuden ker se je pti pristanku ladja pregrela zato so mogli ipovizorst invnrke stvari popravit
brusilec
03. 04. 2020 11.42
ja klukec .. kako so pa spravili signal na zemljo .. si se mogoce vprasal? pa da rusi tega nebi opazili, se nisi vprasal? dj dej ..
Roterdam
21. 02. 2020 10.00
-5
Članek mi je razjasnil nekaj zadev in prepričal o nekaterih možnostih: Do danes sem mislil, da je Alenka Bratušek najtežji subjekt v vesolju. Pa ni. V odsotnoti Hermana Potočnika, sta trenutno v stanju razviti raketo nove generacije Luka Mesec ter Dejan Židan. Edini, ki pa bi bil v stanju dejansko stopiti na Luno pa je Jani Moderndorfer.
Miriyam
03. 01. 2020 09.09
-10
tO JJE TISTA ZGODBA O Peterletu in o napovedi čez deset let, da se to ne ponovi NASA sedaj izmerja takšne dimenzije, tako daleč, da je vse skupaj že smešno, od leta68. do nanes ko so napovedovali kako bo Luna vmesna postaja in kako bomo na Marsu gradili bivališča so postala ptetežka, nedosegljiva in obstali smo na mestu nikamor nismo šli in tudi ne bomo smo samo v zaporu na zemlji na odprtem oddelku in to je tudi vse., NASA je postala navadna Cerkev njihova znanost pa vera, če verjameš je večina pa pravi konec je te vaše maše. Vsi odgovori so na Antarktiki, ker je nekaj kar ni za v javnost, strogo čuvano in edina stvar o kateri so se sporazumeli vsi vse države tja se ne sme.
VAREN
02. 01. 2020 21.34
-17
A piscu teksta ni nič nerodno. Nehaj pisat pravljic za otroke. Še sam sebi verjame, da so nekoč bili na Luni. Pa dimenzija vesolja. Ha,ha. Še sanja se nobenemu ne o dimenzijah. Poglej raje malo bolj natančno okoli sebe, malo razmišljal s svojo glavo, pa boš videl, da še Zemlja ni okrogla.
brusilec
03. 04. 2020 11.37
teb bi mogl bit nerodno .. tolk nerodno ticpa tudi je, da si kej tazga ne upas napisat pod pravim imenom na fb .. a ne :)
Helix Nebula
02. 01. 2020 15.16
-9
Ruska raketa je bla prva v vesolju. Ruski satelit. Ruski človek. Vse mejnike vesolja je postavla Rusija. Američani so sam na luno stopli in mi zdej že desetletja poslušamo propagando da o pomembnosti tega dogodka,in Ameriški "zmagi". Dolgočasno ...
User1538643
02. 01. 2020 12.02
+1
Kakšne so dimenzije? Po za enkrat doumetem, večje.
User1538643
04. 01. 2020 13.58
+0
Torej, razdalja med telesi narašča, ker vesolje raste, prostor raste, praznina raste, vesolje raste.
User1538643
04. 01. 2020 14.01
-1
User1538643
02. 01. 2020 11.07
+7
Enostaven eksperiment, ki je velikokrat že bil izpeljan. Obstajajo videi na Youtubeu. Na vremenarski balon ali večji obesiti GoPro kamero in snemati po radijski zvezi. Kar se vidi, drži.
User1538643
04. 01. 2020 14.00
+5
Lahko bi se na šolah malo profesorji potrudili in takšne eksperimente tudi z dijaki naredili.
Apostol1
02. 01. 2020 10.09
-14
Občudujem vse te znanstvene dosežke , vendar na koncu vseh teh dosežkov je pa še vedno bog.
brusilec
03. 04. 2020 11.40
ja, vsekakor .. tvoj bog je se 500 let nazaj ustvarjal nevihte, strele, otroke, smrt .. tvoj bog je manjsi in manjsi .. oziroma ga vec ni ..
Uporabnik443897
27. 07. 2019 13.52
+2
Res Imam samo končano posebno šolo, pa nisem bil jaz kriv, pač tja me je dala socialna, ker smo bili revni, drugače pa veliko berem in se učim. Pa kakrkoli hočem verjeti mi to ne uspe, DA BI VERJEL DA SMO HODILI PO LUNI !!!
mackintosh
17. 11. 2019 09.02
-8
verjetno posebne nimaš končane kaj več kot osnovne bi pa upal stavit da ne :))))
User1538643
02. 01. 2020 10.54
+5
Rafaelus, če začneš pri tem, da več kot toliko visoko ne moreš skočiti in da za več potrebuješ raketo, ki gre visoko, visoko in počasi zavija, tako da iz vertikale preide v horizontalo in pridobljeno vertikalno hitrost postopoma pretvori v krožno gibanje okoli planeta. Zaradi te hitrosti se izenačita centrifugalna in gravitacijska sila. Če še malo pospešiš v pravem trenutku, te vrže iz tirnice in prpipluješ do Lune, ki te, po zaviranju, vtiri, podobno kot prej okoli Zemlje. In si tam.
VAREN
02. 01. 2020 21.40
-13
In potem se ti zbudiš. Preveč bereš in verjameš drugim. S svojo glavo pa ne znaš razmišljat. Ker če bi znal, bi vedel, da voda ne moe teči v hrib. Da Sueški prekop nima zapornic. Pa še in še. Pa vem da boš še zmeraj zabijal da je Zemlja okrogla.
Racio
23. 07. 2019 16.58
+1
Če ste že z tako skeptični do uveljavljene znanosti, zakaj niste tako skeptični tudi do youtuba in poplave videov na njem? Kaj daje enemu znanemu ploščatarju na youtubu večjo kredibilnost v vaših očeh, kot vsem znanstvenikom na svetu?
mackintosh
17. 11. 2019 09.03
+3
racio samo količina pameti ki jo imajo. je pa res da se ne morejo ravno hvalit z njo.
Smešno
22. 07. 2019 15.42
-8
blagor ubogim v duhu zakaj njih je nebeško kraljestvo
ivan res grozni
23. 07. 2019 16.38
-13
Pa tudi ravna Zemlja in Luna brez astronavtov.
Racio
23. 07. 2019 17.18
+0
V nedeljo pa ne pozabi evrcke darovat cerkvi, da boš dobro zapisan pri unem tam zgoraj... Pa tak izobraženec. Pfej....
Smešno
24. 07. 2019 07.17
-6
Nč bat’, zagotovo tudi za vaju, pride čas, ko vama posveti luč na koncu tunela.
Uporabnik443897
02. 08. 2019 11.41
-2
Zemlja je ravna, sem gledal filem kjer je domorodec, ko mu je iz neba na glavo padla steklenica coca kole le to flaško odnesel na konec zemlje in jo vrgel v prepad ( pač v vesolje ). Mislim da je bil filem " Bogovi so padli na glavo " :)
Smešno
22. 07. 2019 09.40
-5
Prosil bi tudi za podatek o meritvi, kdaj, kako in seveda s čim.. ter seveda kdo je izvedel meritve..?
Uporabnik443897
22. 07. 2019 12.24
-11
Racio
22. 07. 2019 14.17
+3
Na butasto vprašanje lahko dobiš samo še bolj butast odgovor. Glede na to da si še oklical za izobraženca z diplomo, bi pričakovali kakšno pametnejše vprašanje.
Smešno
22. 07. 2019 15.23
+0
HoRacio, kva pa odgovor?! Ga nima niti Vaš svetnik Einstein, a ne?
Smešno
22. 07. 2019 15.33
-1
Butasto je znanstveno-slepo verjeti oz. trditi(seveda brez dokazov), kako je nekaj tam, stotisoče, milijon kilometrov, svetlobnih let(!) daleč. Sodobna znanost nima (!) odgovorov na vprašanja tukaj in zdaj, “doma” na naši Zemlji. Racio moj..
Racio
22. 07. 2019 15.33
+7
Kva, kva, kvak... Nihče ni meril temperature zemljine sredice, nihče ne pozna točne temperature, niti vaš svetnik Tesla ne.
Smešno
22. 07. 2019 15.45
+1
ivan res grozni
23. 07. 2019 16.39
+0
Mico V
02. 01. 2020 19.38
-1
Smešno
22. 07. 2019 07.32
-2
Vsem novodobnim kvazi nordungom eno lahko vprašanje..: Planet Zemlja(Earth) - koliko znaša vrednost izmerjene “temperature” v sredici planeta?! Ivan, a bo šlo?
antilevi?ar
22. 07. 2019 11.17
+7
tega noben bog ne zna. Najgloblje kar so prišli je 12 km in s tem niso prebili niti zunanji ovoj.
Racio
22. 07. 2019 14.24
-8
Levakar pa mogoče veš zakaj ni šlo globlje? Po tvoje verjetno zato da nebi kakšno skrivnost odkrili ane.... So jim mašino pa iluminati prepovedal hahaha...
antilevi?ar
22. 07. 2019 15.17
+6
Tvoj racio je očitno šel rakom žvižgat. Vsak material, ki so ga uporabili se jim je uničil, neizmerna trdota in izjemna vročina, bo šlo? Ne tvoj trump se je očitno pritožil
Smešno
22. 07. 2019 15.35
+2
Racio
22. 07. 2019 16.59
-6
antilevi?ar
23. 07. 2019 10.48
+3
Ne, iz tega sledi, da nič ne znamo konkretno. Vse je potrebno na novo "prevetrit", nove neodvisne raziskave z novimi tehnologijami, kar imamo je staro in nikoli preverjeno. In na tem smo temeljili in gradili vse znanje kar ga imamo. Sprememba ene spremenljivke v tem našem znanju in se nam ruši vse. Kaj si tako alergičen in skačeš na besedo ravno? Ok, gre za še eno imed 1000 in 1 teorijo, so what,..nekdo bo moral to dokazat oziroma ovreč, do sedaj jim dobro gre. Bodi odprt za vse možnosti ne se držat kot pijanc plota ene teorije, ki je bila postavljena,.koliko časa nazaj?
ivan res grozni
23. 07. 2019 11.05
-2
Zakaj nekaj znova prevetriti, če ne verjamete niti nespornim dokazom. Tudi v prihodnje bo enako!
ivan res grozni
23. 07. 2019 16.40
-2
Nimate bolj pametnih vprašanj? Pa koga to zanima?
Racio
23. 07. 2019 17.15
+0
Oprosti levakar, ampak da nič na znamo konkretno, to lahko samo zase govoriš. Nihče ti pa ne brani da postaneš najslavnejši človek, kateri je porušil vsa dosedanja dognanja znanstvenikov in napisal nove zakone narave. Potrudi se in se zapiši v zgodovino, ker si res neverjeten um, ki bo spremenil svet. Hahaha, hohoho....
Prinašalec
03. 01. 2020 08.55
+2
Jaz sem pa gledal" Potovanje v središče zemlje", pa se mi zdi da tam ni bilo peklensko vroče.
glej ovega
21. 07. 2019 15.04
+6
glede na to da je 1500km nad zemljo cca 1200-1400 stopinj i glede na to da so potovali v aluminijastem "zabojniku"katero tališče je 660 stopinj.. glede na to da je radiacija okrog zemlje smrtonosna..oz te ubije v nekaj urah..in glede na to da so imeli zaščito za radiacijo tanko "alufolijo" .. pristanek na luni z reaktivnim pogonom kateri ni dvignil niti gram prahu...glede na to da ni bilo zvezd čeprav se i iss postaje jasno vidijo potem res vrjamem da so bili na Luni..lp
ivan res grozni
21. 07. 2019 18.43
-2
Očitno vi podnevi na Zemlji vidite zvezde. A, ne vidite jih? Gre za mraz in ne vročino.Od kod vam te temperature? Iz pravljice za lahko noč? Mimogrede; temperatura ni pomembna, če ni snovi, ki bi jo prenašala. V eksperimentalnem reaktorju za fuzijo je temperatura plina milijon stopinj, vendar je ta v vakumu.
antilevi?ar
21. 07. 2019 18.57
+6
Glede na to, da ni konvencije se telo, katero je izpostavljeno sončnim žarkom se samo segreva in segreva,.že naslednji trenutek, ko pa ni več izpostavljeno sončnim žarkom pa pada in pada krepko v minus,..kaj se dogaja z materiali kateri so izpostavljeni takemu širjenju in krčenju pa ti bo povedal vsak inžinir, ki je obiskoval le prvi letnik,.plazma prijatelj plazma,.skozi vakum se širijo delci, ker očitno vakum ni vakum, kot ga razumemo,..tudi sončni žarki se širijo od sonca do zemlje skozi vakum, kajne? Ni konvekcije? Očitno se sončni žarek šlepa s skirojem na električni pogon.
ni_mi_vse_eno
21. 07. 2019 19.51
+0
točno tako antilevičar, nekaterim ni nič jasno. Nekateri bi se sončili v vakuumu reaktorja, ker njim temperatura ni pomembna, samo zato, da opravičijo astronaute, ki skačejo kot zajčki in igrajo golf na 130°C.
ivan res grozni
21. 07. 2019 20.06
-6
ni_mi_vse_eno
22. 07. 2019 07.36
+2
Ker ne verjameva. Če bi verjela, bi bilo vse ok. Vera zahteva verjetje, znanost pa ne zahteva verjetja, ampak poskuse na podlagi katerih sklepaš na resnico. Poskus pa ni bil narejen več kot 50 let. Čeprav tehnologija napreduje eksponentno je šele Elonu Musku uspelo pristati raketo po več poskusih. Apollo vedno in brez težav, Eagle has landed.
gozdar1
22. 07. 2019 07.49
-5
Kako, da se na skuha zemlja, ki je prav tako izpostavljena sončnemu obsevanju? Musk ni bil niti približno prvi, že pred tem je bil clipper,...
antilevi?ar
22. 07. 2019 11.22
+5
Zemlja se ne skuha zaradi plazme-van alenovi plašči in kao zaradi zemljinega magnetnega polja. To naj bi reflektiralo sončne žarke nazaj v vesolje, le manjši del naj bi šel skozi,.teoretično,..praktično,.nihče ne ve,.to je šele za raziskat
gozdar1
22. 07. 2019 12.00
-3
Kaj ima magnetno polje s sončevo svetlobo?
antilevi?ar
22. 07. 2019 15.25
+4
Ti si omenil kuhanje, kaj ima to s svetlobo? Sicer pa svetloba je le manjši del vidnega elektromagnetnega spektra takoimenovanih fotonov, ki (valovijo ali se obnašajo kot delci) prehajajo od izvora (sonce) do nas,.veliko večino teh fotonov plazma preusmeri ali zadrži, le manjši del se prebije do zemlje,..tako trdi teorija,.spet pod pogojem, da se na soncu dogajajo resnično taki procesi kot trdijo,.so znanstveniki, ki temu oporekajo, torej?
gozdar1
22. 07. 2019 16.18
-3
Magnetno polje "preusmerja" električno nabite delce ne fotonov.
ivan res grozni
23. 07. 2019 11.07
+0
Mešate pristanke vesoljskih ladij in raket. Na Luni so pristali v štirih letih kar šestkrat!
antilevi?ar
05. 08. 2019 15.10
+0
Verjetno si slišal za fotone visokih energij, takoimenovane gama žarke, fotone, ki nastajajo v takoimenovanem elektronskem oblaku pa x žarki-rentgenski žarki. Fotone pogosto povezujejo s svetlobo, čeprav velja ta povezava za le ozek del "vidnega" spektra elektomagnetnega sevanja-valovanja
Transformerji
21. 07. 2019 14.15
+2
Resnica je, da nekaj vemo o našem osončju, o vesolju pa v resnici skoraj nič! Vidimo s teleskopi, predvidevamo, uporabljamo enačbe, vendar je resnica tudi ta, da naši fizikalni zakoni ne veljajo za vse vesolje. Pojma nimamo, kaj predstavlja temna sov, ki sestavlja večina vesolja. Veste, paralelna vesolja pa prav gotovo obstajajo!
ivan res grozni
21. 07. 2019 18.46
-9
Zaenkrat veljajo v vsem vesolju isti zakoni!
antilevi?ar
21. 07. 2019 18.59
+4
Očitno ne, letala tam še ne morejo leteti, kajne? AIR-plane, hehe
ivan res grozni
21. 07. 2019 20.07
-4
Zakaj pa ne? Veolje so tudi drugi planeti. In če imajo atmosfero ...
antilevi?ar
22. 07. 2019 11.23
+3
Nihče še ni dokazal, da tam so sploh kakšni planeti, žal,..so le predvidevanja,.
Racio
22. 07. 2019 14.03
-2
Nihče še ni dokazal da so v vesolju tudi drugi planeti??? Si pa smešen... Je mogoče kdo dokazal vašo ravno zemljo? Kdorkoli?
antilevi?ar
22. 07. 2019 15.31
+3
Spet ti razum ne da miru, kajne? Zakaj si tak kot razvajen otrok? Je kdo bil kakšnem od teh planetov, ni, torej ne moremo z gotovostjo trditi, da so. Je kdo dokazal, da je zemlja ravna, ne, ravno tako kot ni nihče dokazal, da je krogla, ki se vrti z neverjetno hitrostjo okoli svoje osi, pa z že bolj neverjetno hitrostjo okoli sonca in z že neverjetnejšo hitrostjo skupaj z našo galaksijo,..sicer pa vse galaksije so ravne, kajne? Zakaj bi bil smešen,.a je postavljati vprašanja smešno? Vedno je nekdo postavil neko teorijo in potem se je to dokazovalo ali ovrglo, kajne?
Racio
22. 07. 2019 17.31
+0
Koliko ljudi je bilo globinah marijanskega jarka? Manj kot ljudi na luni, ergo marijanski jarek po tvoje ne obstaja. Ko letiš v letalu na 10 tisoč metrov višine si verjetno ves čas zaliman na sedežu kajne? Seveda ne, ker čutiš samo pospeške in pojemke hitrosti. Niso vse galaksije ravne, tudi tiste ki zgledajo da so, so samo raztegnjene. Odgovori ti meni zakaj ima vodna kapljica v mirovanju in v breztežnosti vedno sferično obliko? Zakaj ni polščata, trikotna, špičasta oz katerekoli druge oblike?
antilevi?ar
23. 07. 2019 10.58
+2
Zdaj vidim kako tvoj racio deluje. Ali je črno ali belo, žal svet ne deluje tako, veliko odtenkov vmes, upam, da nisi barvno slep? Mimogrede gre za površinsko napetost, ki vodni kapljici daje obliko in ja lahko bi bila tudi drugačne oblike. No bom jaz tebi postavil vprašanje, naslednjič, ko se pelješ z vlakom stopi iz kupeja in na skoči na mestu, da vidimo, če boš doskočil na isto mesto, bo šlo?
ivan res grozni
23. 07. 2019 16.43
-3
Izmerili so celo pogoje na njih. Če v planete ne verjamete, ne verjamete niti v zvezde?
Racio
23. 07. 2019 16.44
-2
Vodna kapljica v breztežnostnem prostoru in seveda v mirovanju ima vedno sferično obliko, to pa zato ker ima krogla najmanjše in zato tudi najučinkovitejše razmerje med površino in volumnom. Ko se pa peljem z vlakom in ko skočim vedno pristanem na istem mestu, vse dokler skačem navpično.
ivan res grozni
23. 07. 2019 16.45
-1
Ste bili na Antarktiki? Niste? Potem ne moremo z gotovostjo trditi, da obstaja.
Racio
23. 07. 2019 16.48
-2
Po tvoje bi morala utež privezana na strop notranjosti vlaka biti stalo zamaknjena v nasprotni smeri od smeri premikanja vlaka, kar pa žal ne drži.
antilevi?ar
24. 07. 2019 10.29
+2
Res je, ne na tak način, kot je bila predstavljena.
antilevi?ar
24. 07. 2019 10.37
+3
A ti ko skočiš v vlaku si privezana utež? Isto kot letalo ni privezana utež, kadar leti in se giblje neodvisno od gibanja zemlje, kajne? To lahko hitro rešimo,.prižgi dron in ga dvigni da lebdi, recimo v avtobusu. Sedaj pa avtobus premakni z mesta. Zakaj se dron zabije v zadnjo steno? To je eksperiment, ki so ga izvedli na matematični fakulteti v ljubljani.
Racio
25. 07. 2019 12.31
-1
Ne nisem privezana utež vendar ko je predmet v zraku bi mogel narediti zamik v isti smeri. Pri drobi je pa najverjetneje bil pod GPS navigacijo zato je hotel ostati na mestu. Boš moral kaj boljšega se spomnit da boš dokazal svoje blodnje....
antilevi?ar
28. 07. 2019 11.27
+0
Za dvigniti dron s tal in, da ta lebdi v zraku ne potrebuješ GPS. In v tem primeru je gps nepomemben. S tem eksperimentom so samo dokazali da se dron ne premika usklajeno z avtobusom, kar pomeni, da tudi letalo, ki nekje vzleti se ne premika usklajeno z gibanjem zemlje, ker po domače povedano nikoli nebi pristalo na svojem cilju, pa tudi atmosfera se ne premika z gibanjem zemlje. Ja enim je to težko razumeti, da se naš PLANE (ravno) T ne premika.
Skunk Works
21. 07. 2019 13.32
-2
Vprašanje, kje se začne vesolje? Je Zemlja v vesolju? Potem smo tudi mi v vesolju. Se vesolje začne v nižji zemljini orbiti?.. V višji,.. v srednji,.....Smo sami v vesolju?....Veljajo enaki zakoni po vsem vesolju, ali veljajo samom lokalno....Se pa menda po najnovejših kozmoloških dognanjih kaže, da naj bi bila Slovenija premajnjena v neko svoje posebno vzporedno vesolje, s svojimi posebnimi zakonitostmi in naravnimi zakoni vred, posebej, kar se tiče ekonomskih zakonitosti.....Tako je v Sloveniji recimo javni sektor gonilo razvoja, blaginje in sploh vsega napredka....Še več, po besedah prvega šolnika v tem vzporednem vesolju, JS poganja blaginjo ljudi, ustvarja dodano vrednost in s svojim povpraševanjem po izdelkih in storitvah omogoča gospodarskemu, toje realnemu sektorju, sploh zaslužek in delo....Po drugi strani pa nekateri kozmologi, vsled najnovejših dognanj in merjenja sevanja ozadja iz časov velikega poka, ugotavljajo, da naj bi časovno-prostorska anomalija v karteri se trenutno nahaja Slovenija, imela lahko vedno večje težave pri vračanju kreditov v normalne dele vesolja, ki so se nabrali za vzdrževanje tega posebnega prej opisanega ekonomskega stanja in zakonitosti,....no bomo videli....kozmologija nas vedno znova in znova preseneča s svojimi odkritji in dognanji.....
ivan res grozni
21. 07. 2019 18.51
-9
Mimogrede; Slovenija je med manj zadolženim i v EU. Bolj od nas so vse sosede (tudi Avstrija!) pa tudi Nemčija, Francija, da Grčije in Italije sploh ne omenjamo. Kredite vračamo z levo roko. Javni sektor je, zaenkrat, gonilo razvoja (Kemijski inšitut, Inštitut Jožef Štefan, univerze, ..).
antilevi?ar
22. 07. 2019 11.32
+5
Da s tabo se delno strinjam. Javni sektor ima denar in tudi maso denarja katero poganja to našo ekonomijo, brez tega nebodigatreba JS bi tenko piskali, hoteli ali ne hoteli mi to. Vsakdo si želi večji procent na strani gospodarstva in ga bomo imeli, ko bo JS omogočil gospodarstvu fleksibilnejše poslovanje, hitro administracijo, boljšo davčno obremenitev,.in, ko bo gospodarstvo popucalo v lastnih vrstah in se očistilo vseh tistih pijavk, ki tam nima kaj početi (50.000 podjetij v več kot leto dni blokiranimi računi, razni sp-ji, direktorji brez izobrazb,..). Potrbujemo tudi nacionalni načrt kakšna država želimo biti, katere so panoge, ki so za nas pomembne, ne, da se vsako leto spreminja, enkrat bi bili rad turistična destinacija drugič bi pa radi bili težka industrija, tretjič spet silicijeva dolina. Res je dolg, ki ga ima slovenija odplačamo v 5 letih samo, če se lotimo reševanja težav, ne pa, da vsako malenkost kot užaljen otrok tečemo v EU.
MiroF
21. 07. 2019 13.27
-1
Od tega kar je napisano zgoraj nikoli ni bilo nič in nikoli ne bo nič !!! To je dejstvo !! to je isto kot bi rekli, da se je na vašo senco usedel ptič !!! Vem, minuse boste dajali samo tisti, ki gledate na vse to kot fijakarski konj, tja kamor vam rečejo, da morate !!! Srečno...
Brezveznik
21. 07. 2019 13.05
+8
Največji nateg v zgodovini.....
ivan res grozni
21. 07. 2019 18.52
-4
Pravo ime ste si nadeli. Verjetno tudi v letala ne verjamete, verjamete pa v ploščato Zemljo.