Energijska prihodnost Slovenije

Elektrarno za pet milijard evrov bi gradili deset let, sodelovalo bi 25.000 ljudi

Krško, 11. 08. 2019 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 12 min
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
343

"S konji, voli in golimi rokami danes ne naredimo prav veliko. Če ni elektrike, ni hrane, vode, prevoza, nobenega izdelka, prav tako ne šolstva ali zdravstva," pravi generalni direktor družbe GEN energija Martin Novšak. Čeprav smo od elektrike zelo odvisni, se z vprašanjem njene proizvodnje ukvarjamo veliko premalo, ugotavlja sogovornik, s katerim smo se pogovarjali v Krškem. Opozarja: "Nihče drug za nas ne bo gradil elektrarne."

Novšak je "stari maček" slovenske energetike. Vprašanje proizvodnje elektrike ga je zasvojilo že v šoli, ko je družina obnavljala domačo hidroelektrarno, prav tako so bili to časi, ko so gradili JEK in je bila jedrska energija videna kot nekaj novega, kot tehnologija prihodnosti. V krški elektrarni se je znašel takoj po študiju, leta 1982, ko je naša edina nuklearka šele začenjala obratovanje. Mlada ekipa je takrat bdela nad procesi, katerih vodenje danes zaupajo le najbolj izkušenim sodelavcem. Novšak je bil tako že pri 29 letih vodja proizvodnje, skozi kariero pa je spoznal vse procese, ki potekajo v elektrarni. Trdi, da se še vedno spomni vseh del, ki jih je opravljal, tudi tega, da je kot inženir izmene vsakih 14 dni v JEK tudi spal. "To je neki drug svet, z veliko izzivi, kjer se goji neko kulturo, vrednote, pri vrhu katerih je neprestano učenje. Učili smo se predvsem od tujine, danes pa od tam prihajajo k nam in gledajo, kako delamo," pravi.

Od ideje o zaprtju JEK do možnosti podaljšanja obratovanja do leta 2053

Generalni direktor družbe GEN energija Martin Novšak je "stari maček" slovenske energetike.
Generalni direktor družbe GEN energija Martin Novšak je "stari maček" slovenske energetike. FOTO: POP TV
Skozi desetletja je spremljal tudi, kako je jedrska energija v očeh javnosti doživljala vzpone in padce – od velikih pričakovanj, preko katastrofe v Černobilu, do današnjega evropskega soglasja, da je ob obnovljivih virih jedrska energija tista, ki lahko pomaga zagotoviti zadostno oskrbo z elektriko, hkrati pa tudi doseganje okoljsko-podnebnih ciljev. "Ko sem imel sam otroke in so v šoli povedali, da oče dela v JEK, so imeli zaradi tega težave," se spominja obdobja, ko je bila naklonjenost jedrski energiji na dnu. To je bilo obdobje, ko so bili spomini na Černobil še sveži, sovpadalo je tudi z osamosvojitvijo in močno vlogo Zelenih v koaliciji Demos. "Takrat so mi na okoljskem ministrstvu dejali, da jo bodo v dveh letih zaprli."

To se seveda ni zgodilo: "Danes se pogovarjamo, da bi življenjsko dobo JEK podaljšali do leta 2043." Pravzaprav vse bolj v igro kot zadnje leto obratovanja prihaja leto 2053. Ker drugih možnosti ni prav veliko, kar ugotavljajo tudi po Evropi, kjer so se ponekod, predvsem zaradi burnega odziva javnosti na nesrečo v japonski Fukušimi leta 2011, odzvali nekoliko prenagljeno. "V Belgiji so sprejeli zakon, lastniki so elektrarne zaprli, potem pa so ugotovili, da imajo pomanjkanje elektrike. Pa so ugasnili razsvetljavo avtocest, česar pa ljudje niso bili vajeni, in od zasebnih lastnikov zahtevali, da spet poženejo elektrarne, za katere vmes niso izobraževali kadrov ali kupovali goriva," opozarja sogovornik.

Burni odzivi ob nesrečah ga ne presenečajo, se mu pa zdijo predvsem v primeru Fukušime nesorazmerni v primerjavi z realnimi posledicami: "Po nesreči so bila tako napihnjena poročanja, da je nastal vtis, kot da 15.000 ljudi ni umrlo zaradi potresa in cunamija, ampak nesreče v elektrarni." Še posebej silovit je bil odziv v Nemčiji: "Nemci so znani po tem, da odločitve sprejemajo hitro, ampak zaradi njih nas potem pogosto vse boli glava."

"Energetiko spremljam 36 let in najbrž se bolj kot politika zavedam, kaj regija potrebuje. Ne moremo sloneti na termoelektrarnah po Balkanu."
"Energetiko spremljam 36 let in najbrž se bolj kot politika zavedam, kaj regija potrebuje. Ne moremo sloneti na termoelektrarnah po Balkanu." FOTO: Miro Majcen

Čeprav ocenjuje, da se še posebej v okolju okoli nuklearke ljudje danes precej manj sprašujejo o tem, ali jedrska elektrarna da ali ne – ker so z njo odrasli, pozivi, naj se jedrski energiji tudi pri nas odpovemo, obstajajo. Se mu pa ne zdijo realni. "Energetiko spremljam 36 let in najbrž se bolj kot politika zavedam, kaj regija potrebuje. Ne moremo sloneti na termoelektrarnah po Balkanu. Razogličenje proizvodnje elektrike je mogoče le s pomočjo jedrske energije in uspelo bi nam lahko v 10 do 15 letih." Tudi argumenti, da bi lahko porabo elektrike zmanjšali, če se odpovemo njenim največjim porabnikom, ga ne prepričajo: "Nekateri pravijo – bomo pa Talum ustavili. Ampak odkod bo pa kruh? Morda nekateri mislijo, da se plačo  natisne, ampak v realnem svetu se te pobude dotaknejo ljudi."

Prepričan je, da bo Slovenija ostala država z jedrsko energijo. "Nekoč so se želeli znebiti železnic," pravi. Ljudje iščemo inovativne rešitve in se pogosto ujamemo v trende, ki se dolgoročno ne izkažejo za stabilne rešitve.

JEK 2 bi lahko zgradili v desetih letih

V družbi GEN zato projekt JEK 2 ni nekaj, o čemer zgolj razmišljajo. "Naredili smo vrsto študij, s katerimi smo preverili oskrbe z elektriko v Sloveniji, kaj potrebujemo mi, kakšno je stanje v regiji, katere tehnološke rešitve so na voljo, kakšni so potencialni vplivi na okolje, zanesljivost z oskrbo in ekonomijo. Prav tako smo naredili študijo, kakšne so tukaj možnosti gradnje, saj bi bila to najbolj smotrna lokacija – imamo že daljnovode, hlajenje, pa tudi znanje  in izkušnje."

"Skupaj z gospodarsko rastjo raste naš uvoz energije. Prihajamo v obdobje, ko v regiji ni več viškov elektrike."
"Skupaj z gospodarsko rastjo raste naš uvoz energije. Prihajamo v obdobje, ko v regiji ni več viškov elektrike." FOTO: Miro Majcen

Ugotovitve so poslali tudi odločevalcem, ki ostajajo na potezi. "S projektom lahko gremo naprej – to pomeni , da se lotimo umeščanja v prostor, iskanja dovoljenj, potem sledijo razpisi za dobavitelje ... Ampak to mora biti strateška odločitev države."

Pri tem je treba upoštevati, da bi od zelene luči države do vključitve JEK 2 v omrežje minilo kar nekaj časa. "Po resni odločitvi države bi po naših ocenah trajalo pet let, da dobimo gradbeno dovoljenje oziroma pridemo do trenutka, ko bomo zapičili lopato. Potem pa bi naslednjih pet let potekala gradnja. Se pravi – najhitreje, kar je mogoče, je deset let. Tako večinoma kaže tudi praksa iz tujine. Tudi v državah, kjer sta bili jasna politična volja in sprejeta zakonodaja, ni šlo hitreje, saj je treba izpeljati ogromno postopkov, sprejeti ogromno odločitev."

Viškov elektrike v regiji ni, izpostavljenost uvozu postaja tvegana

Odločitev, kako se bomo pri nas v prihodnosti oskrbovali z elektriko, bo treba sprejeti kmalu, ocenjuje Novšak: "Skupaj z gospodarsko rastjo raste naš uvoz energije. In prihajamo v obdobje, ko v regiji ni več viškov elektrike. Imamo Italijo, ki je odvisna od uvoza, Madžarsko in Avstrijo, ki sta odvisni od uvoza, Hrvaška uvozi 40 odstotkov elektrike, med sezono še več. Po drugi strani pa se elektrarne v BiH ne gradijo, ne obnavljajo, nekaj viškov je le še v Bolgariji, Romuniji in Turčiji. Zavedati se moramo, da nihče drug ne gradi elektrarne za nas, vsak mora poskrbeti zase. Zato izpostavljenost uvozu postaja tvegana. Načeloma elektriko torej lahko kupimo v Bolgariji ali Romuniji. Ampak ta elektrika mora priti do nas. Kaj se zgodi, če kdo zapre meje ali elektriko vzame zase? Mi bomo brez nje! In najbrž ni treba poudarjati, kako odvisni smo od elektrike. S konji, voli in golimi rokami danes ne naredimo prav veliko. Če ni elektrike, ni hrane, vode, prevoza, nobenega izdelka, prav tako ne šolstva ali zdravstva."

"Po resni odločitvi države bi po naših ocenah trajalo pet let, da pridobimo gradbeno dovoljenje oziroma da pridemo do trenutka, ko bomo zapičili lopato."
"Po resni odločitvi države bi po naših ocenah trajalo pet let, da pridobimo gradbeno dovoljenje oziroma da pridemo do trenutka, ko bomo zapičili lopato." FOTO: Miro Majcen

Izzivi, ki se jih premalo zavedamo, pravi sogovornik: "Glede na našo odvisnost bi morali še kako razumeti, kje te mase energije nastanejo, kako potujejo, kdo varuje te poti. Dobavne poti, tudi daljnovodi so izpostavljeni napadom. Družba je v resnici zelo ranljiva, zato mora biti energija vedno na razpolago."

Prav enostavnost zagotavljanja goriva za jedrsko elektrarno se mu zdi ena njenih pomembnih prednosti: "Gorivo za leto in pol, okoli 20 ton, lahko pripeljemo s petimi tovornjaki. Na Brnik smo ga pripeljali že tudi z letalom. Za primerjavo: za termoelektrarno bi morali skozi več držav po železnici pripeljati šest milijonov ton premoga. Ampak nimamo niti drugega tira. Kako bi to storili? Poleg tega fosilna goriva nastajajo veliko počasneje, kot jih porabljamo. Pri jedrskem gorivu pa gre za majhne količine in enostaven transport. Jedrsko gorivo izdelujejo v urejenih državah, zalog urana pa naj bi bilo še za vsaj 1000 let." Potem pa je tukaj še vpliv na okolje, ki je v primeru jedrske elektrarne minimalen.

Povezanost z lokalnim okoljem kot dodatna garancija varnosti

Novšaka skrbi, da so vse to vprašanja, ki slovensko politiko premalo zanimajo. Politiki iz Ljubljane v Krško zaidejo  le občasno. Precej bolj živahno je sodelovanje z lokalnim okoljem. »Operaterji v JEK so večinoma mladi ljudje z družinami s teh koncev. In to je tudi prvo varovalo, garancija varnosti. V podzavest človeka se zasidra, da tukaj živi, kaj je na kocki. Vodenje te elektrarne je vezano na ljudi s tega konca. In to pripomore k temu, da smo dobro vključeni v okolje. Ljudje vidijo svoje sosede, ki tukaj delajo, vidijo, da so povsem normalni ljudje, in to je pomembno. Kot tudi to, da smo tukaj obdržali sedež družbe. Ankete so tudi pokazale, da je podpora JEK tukaj višja kot v drugih delih Slovenije."

"Kaj se zgodi, če kdo zapre meje ali elektriko vzame zase? Mi bomo brez nje! In najbrž ni treba poudarjati, kako odvisni smo od elektrike."
"Kaj se zgodi, če kdo zapre meje ali elektriko vzame zase? Mi bomo brez nje! In najbrž ni treba poudarjati, kako odvisni smo od elektrike." FOTO: Miro Majcen

Nasprotovanja novemu bloku JEK v lokalnem okolju zato ne pričakuje: "Ne. Doslej je šlo pri takšnih akcijah večinoma za zunanje vplive, tudi iz Avstrije, ki pa se jim lokalni prebivalci nikoli niso pridružili. Ljudje tukaj se zavedajo, da se življenjska doba JEK izteka, da bo treba nekaj ukreniti, in večina je na to tudi pripravljena. Poskušamo pa ljudem prisluhniti. Imeli smo prebivalce 12 hiš, ki so se želeli izseliti iz neposredne okolice industrijskih objektov, in smo jim to omogočili."

Partnerstva da, a ne več po načelu pol-pol!

Po drugi strani JEK 2 ni "lokalni", slovenski projekt, ampak bi imel vpliv na širšo regijo. "Interesi energetskih družb so. Obiskalo nas je že 12 energetskih družb, ki so jih zanimali deleži v projektu, interes kažejo tako Italijani kot Avstrijci in Hrvati." A Novšak meni, da še eno slovensko-hrvaško partnerstvo po principu pol-pol, kot ga imamo v JEK danes, ni dobra ideja. "Bi pa bilo v interesu Slovenije, da sodelujejo tudi drugi partnerji, ker to pomeni, da v projekt prinesejo ne le denar, ampak tudi znanje, boljši je nadzor in obvladovanje investicije. Želimo dobro opremo in kvalitetno izvedbo. Se pa seveda predvideva, da bi Slovenija imela večinski delež."

Če bi se odločili za JEK 2, Novšak meni, da bi bila primerna elektrarna med 1100 do 1200 megavatov. "Glede na to, da imamo zdaj 700 megavatov. In če bi jo danes postavili, bi komaj pokrila slovenski in hrvaški uvoz elektrike.  Pomanjkanje elektrike je namreč že zdaj. Gospodarska rast je bila dobra, šli smo v toplotne črpalke, klimatske naprave … Pri čemer se skoraj še nismo dotaknili področja, ki bo zahtevalo ogromno elektrike – transporta. Upoštevati pa je treba, da nam pomanjkanje elektrike in cenovno tveganje grozi tudi ob nižji gospodarski rasti."

Koliko bi takšna elektrarna stala? "Okoli pet milijard evrov. Govorimo pa za lokacijo Krško, kjer so daljnovodi in kjer imajo izkušnje."
Koliko bi takšna elektrarna stala? "Okoli pet milijard evrov. Govorimo pa za lokacijo Krško, kjer so daljnovodi in kjer imajo izkušnje." FOTO: Miro Majcen

Elektrarna za pet milijard evrov

Koliko bi takšna elektrarna stala? "Okoli pet milijard evrov. Govorimo pa za lokacijo Krško, kjer so daljnovodi in kjer so izkušnje. " V primeru gradnje jedrskih elektrarn, ki so po svetu v gradnji trenutno, so velike težave pri obvladovanju stroškov in doseganju rokov, česar se Novšak zaveda: "Ne gre za to, da jih ne bi znali graditi, ampak se običajno zapleta pri financiranju."

Da bi imeli težave z zagotavljanjem kadrov za JEK – kot se to dogaja v nekaterih drugih branžah – Novšaka ne skrbi. "Za delovna mesta, kjer je zahtevana srednješolska izobrazba, je ogromno zanimanja. Plače so dobre, delovno okolje je urejeno, veliko je priložnosti za strokovni razvoj, napredovanje. Zgodi se, da se na razpisano delovno mesto prijavi tudi po tristo do štiristo ljudi. Tudi inženirje strojne ali elektro stroke še najdemo, pri tem sodelujemo tudi z Zagrebom, kjer je potenciala še več kot pri nas. Primanjkuje pa na primer fizikov, kjer ni nujno, da se na razpisano delovno mesto prijavijo trije ali štirje ljudje."

Eden od načinov za zagotavljanje kadrov je štipendiranje mladih, ne skriva pa upanja, bo v prihodnosti država še bolj promovirala in podpirala vpise na naravoslovje.

Danes v JEK dela 600 ljudi, med njimi 400 inženirjev. Na plečih zaposlenih je sprejemanje odločitev, s katerimi se zagotavlja tudi varnost JEK. V času remonta se jim pridruži od dva do tri tisoč delavcev iz okoli 60 podjetij. Če bi se država dejansko odločila za JEK 2, pa bi skupaj pri njegovi gradnji sodelovalo 25.000 ljudi. "To je tako velik projekt, da ljudi zanj iščete po vsem svetu."

Tehnologija, s katero bi opremili JEK 2, bi bila podobna tisti v JEK: "Trenutno imamo pod drobnogledom sedem reaktorjev, vsi pa so tlačno-vodni reaktorji. Ker imamo z njimi izkušnje in ker tudi izkušnje po svetu kažejo, da gre za najboljši tip reaktorjev. Potencialni dobavitelji so Američani, Evropejci, Rusi, Korejci, Kitajci, Japonci ...  Dobaviteljev je veliko, vsi veliko vlagajo v napredek na področju varnosti, materialov ... Za nas je zanimiva elektrarna tretje generacije, pri čemer pa podobne izkoristke zaradi redne nadgradnje dosegamo že z obstoječo elektrarno."

Danes v JEK dela 600 ljudi, med njimi okoli 400 inženirjev. Na plečih zaposlenih je sprejemanje odločitev, s katerimi se zagotavlja tudi varnost.
Danes v JEK dela 600 ljudi, med njimi okoli 400 inženirjev. Na plečih zaposlenih je sprejemanje odločitev, s katerimi se zagotavlja tudi varnost. FOTO: Miro Majcen

Na mestu JEK pripraviti prostor za tretji blok?

Kaj pa se bo po izteku življenjske dobe zgodilo z JEK? Novšak meni, da je to vsaj delno odvisno od tega, ali se bomo odločili za JEK 2. "Če se bomo, je to tudi v tem smislu optimalnejši scenarij, saj bi lahko iztrošeno gorivo iz JEK predelali in ga ponovno uporabili – kar že počnejo Francozi in še kdo. JEK bi lahko prevzel tudi začasno skladiščenje, kar pomeni optimizacijo. Prav tako bi optimizacijo dosegli v smislu, da bi lahko med remontom JEK 2 nekateri delavci delali pri razgradnji prvega bloka. Pravzaprav bi bil naš interes, da gremo v razgradnjo, ko JEK 2 že obratuje, nato pa prvi blok razgradimo le toliko, da lahko na njegovem mestu nastane blok 3. Če se bo ta tehnologija pri nas uporabljala dolgoročno, jo je namreč smiselno ohranjati na tej lokaciji, saj je tukaj že vse, kar potrebujemo."

Čeprav v elektrarni pravijo, da na jedrske odpadke ne gledajo kot na odpadke, ampak kot na material za predelavo, so prav jedrski odpadki ob varnostnih vprašanjih tisti, ki javnost najbolj skrbijo. "V našem kompleksu je skladišče, kjer hranimo odpadke vse od začetka obratovanja elektrarne, najmanjša stavba. Veliko mitov o sevanju in nevarnosti so pomagale širiti industrije, ki so se ustrašile konkurence. Seveda pa drži, da potrebujemo odlagališče. Lokacijo imamo, in menim, da bo to rešeno v nekaj letih.

"Nekateri pravijo – bomo pa Talum ustavili. Ampak odkod bo pa kruh?"
"Nekateri pravijo – bomo pa Talum ustavili. Ampak odkod bo pa kruh?" FOTO: Miro Majcen

Glede najpomembnejšega pomisleka – varnosti, pa Novšak pravi, da je ta v elektrarni na prvem mestu. Meni, da je Slovenija zaradi majhnosti še bolj pod drobnogledom in si varnostnih spodrsljajev ne more privoščiti, zato temu namenjajo tako čas kot tudi znanje in denar. JEK 2 bi imel kombinacijo aktivne in pasivne varnosti, stavba pa bi bila že v osnovi dodatno odporna za primer terorizma ali padca letala. Prav varnost je tisto področje, na katerem so se v zadnjih letih jedrske elektrarne najbolj razvijale. "Izkušnje se vgrajujejo v nove generacije elektrarn," zaključuje Novšak.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (343)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

ak1983
03. 08. 2020 18.32
+1
Ravno berem članek na BBC, kjer se posebna skupina ukvarja s problemom skladiščenja dolgo radioaktivnih odpadkov in kako nevarnost predstaviti prebivalcem zemlje v časovnem obdobju 10 000 let ... Ali res potrebujemo tako energijo ali bi se raje prilagodili in mogoče poskusili z obnovljivimi viri? Vir: BBC, How to build a nuclear warning for 10,000 years’ time
Manandi
24. 08. 2019 21.41
-4
Z vsemi sredstvi je potrebno preprečiti ta kretenizem Ekoloških TERORISTOV niso našli v 40 letih niti lokacije za skadišče ali odlagališče smrtno nevarne odpadke bi pa pustili kasnejšim generacijam ter stroške vojaškega čuvanja za 40 000 let, gospodo je potrebno dobesedno zapret.. pa še kanalizacije v Kopru in Svinjarije od Kemisa niso sposobni sanirati. Spet nasilje in spet tista od gospe Radič z temi teroristi noben razumski pogovor ni mogoč, gre za nasilje posiljevanje in politiko izvršenih dejstev.
ivanveliki
22. 08. 2019 16.26
+5
Avstrijci so,pred leti,zahtevali zaprtje krške nuklearke.Očitno bo tudi njim štroma zmanjkalo pa so se premislili in bi radi finančno sodelovali pri projektu.
JohannDoe
12. 08. 2019 11.33
-2
Naj zgradijo to elektrarno, pa naj noter zaposlijo vse kmete, ki redijo ovce, pa jim plačajo več kot jim za ovce plačajo muslimani na kurban bajram... da se ti cirkusi končajo...
hondica
12. 08. 2019 10.28
+33
Zaradi NEK imamo vsi Slovenci višji življenjski standard, ko bi ga imeli brez NEK.
cirenij
12. 08. 2019 10.05
+11
Ena velika žalost, ko gledaš te naše ministrice in ostalih mini žensk, ki delajo sramoto, da ne omenjam . Za take položaje so potrebni ljudje z avtoritetu že po izgledu in govorjenju. Pri nas pa samo, da se ohranja koalicija, ministri ect. samo, da so strankarski, ne glede na sposobnost. Čer te stranke nimajo sposobnih ljudi(kar vedno na iste obraze izgleda), bi morale, če so poštene, odstopit neopredeljenim.
marzo
12. 08. 2019 08.33
-61
Energetski lobij lahko na 24ur.com naroči še 100 takšnih promocijskih člankov, a rezultat je vnaprej znan. Nove JEK ne bo, stara pa se bo zaprla.
jozes12
12. 08. 2019 08.39
+50
Energetski lobij bo vesel te odločitve, ker bomo uvažali vso energijo, ter omogočili lepe bonuse. Cena bo pa taka kot v Nemčiji (2x dražja kot danes pri nas). Trgovci vas majo radi.
marzo
12. 08. 2019 09.04
-42
Porabo energije je itak potrebno zmanjšati, tako da naj kar bo 2x dražja.
pinkopalinko333
12. 08. 2019 10.34
+17
Glede na razmerje plusov in minusov, ki jih je tvoj komentar dobil, bi rekel, da JEK2 bo. Vprašanje je le kdaj in katere države bodo še udeležene v ti zgodbi o uspehu.
jero555
12. 08. 2019 10.54
+12
Se strinjam. Sam menim, da je jederska energija edini način, da se ugodi trenutnemu povpraševanu na trgu. Je pa to povpraševanje vsaj 5x preveliko.
skt
23. 08. 2019 10.36
+2
Ne eno še več elektrarn in potem prodajati energijo. :)
cirenij
12. 08. 2019 08.15
+32
A bomo te članke gledali v nedogled? Naj že začnejo delat in naredijo hitro, kot avstrijci in vsi ostali. Pri nas pa zakonodaja omogoča, da se vsak lahko pritožuje in zavlačuje. A bo enkrat odklenkalo tem lobijem na vseh področjih?
jesenvoyo
12. 08. 2019 07.47
+12
Zakaj Talum ne plačuje električno energijo po ceni, ki velja za gospodinjstvo ?
jozes12
12. 08. 2019 08.08
+19
Plačuje toliko kot plačuje industrija. Podobno kot povsod. Ce kupis veliko... Imas grosisticne cene
vokindos
12. 08. 2019 07.25
-10
Za 5 milijard EUR dobimo 4 "preplačane" Bloke 6 TEŠ. Ja tako je to, ko so mediji na tvoji strani.
jozes12
12. 08. 2019 08.11
+18
Ali pa za dobiš še enkrat toliko sončnih kot jih imamo danes in na koncu rečeš da potrebuješ še 6x toliko, da bi nadomestil obstoječo proizvodnjo iz NEK. Raja naj pa to plača. Sej že danes ne ve koliko daje za OVE pravljice
jozes12
11. 08. 2019 21.55
+33
Slika ekrana pove vse... 340 dni na moči; 100%. Jedrska je najboljša alternativa za Slovenijo. Tudi ostale države, ki niso obremenjene s politiko (npr. Nemčija) odločajo v smeri najboljših alternativ. In jedrska to je. Zakaj mislite, da Arabci gradijo jedrske elektrarne? Ker je to prihodnost. Če pa želite nizkoogljično družbo, poglejte Francoze in Švede in je jasno kje so dobri.
ak1983
12. 08. 2019 07.30
-21
Hm, nemčija vlaga v obnovljive vire energije in celiko energije tudi izvaža. Zato pa teš ni rentabilen, ker je cena elektrike zaradi nemčije padla.
jozes12
12. 08. 2019 08.36
+17
Se vprašaš zakaj imajo potem Nemci 2x dražjo elektriko kot mi? Zakaj imajo 2x dražjo kot mi, če imajo cenejšo proizvodnjo? Razlog - ker nimaš prav, to se pač kaže v ceni. Normalno, da izvažajo, ker ko je OVE energije preveč, jo nimajo nikamor dati, ker je imajo preveč (podobno kot žito, ko ga je preveč, nima cene).
jero555
12. 08. 2019 10.51
+11
hahahaha, ti to resno? nemčija ima najbolj očitno gospodarsko ohlajanje prav naračun predrage energije in s tem posledično nekonkurenčnih ce. Izvažajo pa takrat, ko veter na polno piha in nimajo kakm z energijo. V bistvu jo takrat šenkavajo.
vokindos
12. 08. 2019 11.50
+0
No Švedi so dobri z vetrnimi elektrarnami.JE so za backup.
Najpametnejši
11. 08. 2019 21.13
+9
V kolikor bi pri projektu sodelovali tuji partnerji bi predlagal, da se v pogodbo nujno napiše, da ima Slovenija po obdobju npr. 20 let pravico nazaj odkupiti delež. Tako bi se zaščitili v primeru kakršnih koli nesoglasij. Naj se napiše tudi, da morajo partnerji sorazmerno prispevati za sanacijo škode v primeru kakršnekoli nesreče...
iga_biba
11. 08. 2019 20.48
-3
me zanima zakaj prispevek ni označen, kot oglasno sporočilo?
Pikanajlonca
11. 08. 2019 20.39
-21
Skladiščenje pardon odlaganje radioaktivnih odpadkov tega Slovenija ne zmore in ne zmogla ta tragična zgodba traja že 40. let to nerešljiv problem, samo za odlaganje do sedaj izrabljenega goriva bi morali RUSOM plačati skoraj dve milijarde dolarjev saj odlaganje tega stane ko kilogramu med 1700 in 3500 dolarji za kilogram, brez ostalih stroškov prevoza Toliko o tej poceni energiji ali samo odlaganje goriva stane skoraj toliko kot dve investicije TEŠA 6..
jozes12
11. 08. 2019 21.48
+26
Slovenija mora poskrbeti za svoje radioaktivne odpadke iz naslova delovanja institucij (medicina, raziskovalna dejavnost) in industrije. Radioaktivni odpadki niso samo v jedrski. S tem da izkorišča jedrsko energijo je to samo prednost. Glede tvojega TEŠa pa samo toliko... saje povzročijo 7 mio letnih smrti po svetu... top ubijalec.
Pikanajlonca
11. 08. 2019 19.58
-11
Še nekaj o tem kje bo tako imenovano (( Odlagališče, Skladišče ?? Te okolju prijazne energije ?? Osnovna težava, s katero se spopadamo, je strah. Posebnih tehničnih ali znanstvenih težav z radioaktivnimi odpadki namreč ni, nekoliko težko pa je zagotoviti, da bodo stvari ostale v redu za 10.000 let vnaprej.” – Dr. Leon Cizelj, vodja odseka za reaktorsko tehniko na IJS, profesor za jedrsko tehniko na FMF in predsednik Evropskega združenja za jedrsko izobraževanje..Verjetno bodo lokacijo za (( Odlagališče izkači še naslednjih 50 let..
Pikanajlonca
11. 08. 2019 19.47
-11
Vsi skupaj v celem LOBIJU te tako opevane (( NE poceni energije že 40. let niso našli nobenega mesta za odlaganje odpadkov, NE visoko radioaktivnih, NE nizko in NE srednje, tako kot so povedali Slovenski policisti mi in država nismo sposobni zaščititi ljudi in njihovega premoženja, niti poloviti nezakonite mihgrante naj,anj pa skladiščiti visoko radioaktivme odpadke Slovenija ni sposobna narediti ničesar to kaže kako so Svstrijci prevrtali predor preden so Slovenski strokovnjaki prišli z Cekreta, kako se dela drugi tir..in kako se dela ostalo edino kar želijo mega projekt kjer bodo kradli saj 40 let ..vse pod parolo za narod, za uspeh za otroke in državo. Odločen NE gradnji NE novi KRIMINALNI zgodbi, ki lohka pomeni tudi konec Slovenskega naroda. Tu ne gre za energijo tu gre samo še za KRIMINAL..
Slovenec81
12. 08. 2019 08.43
+7
Slovnica vam pa ravno ne gre...kakor, da bi bral zapis osnovnošolca
Pikanajlonca
11. 08. 2019 19.37
-23
Še malo o načinu dela ??? Slovenske stroke ?? Odlagališče po besedah Kraljeve in ((( stroke potrebujemo tudi zato, ker lahko radioaktivni odpadki zastrupijo okolje, Zastruplja ga NEK, Slovenija pa naj to plača ?? posledično pa lahko škodljive snovi pridejo v neposredni stik z organizmom. Zanimivo pa tako čista energija ?? Odlagališče sicer ni edina možnost za rešitev problema jedrskih odpadkov, zanimivo že 40. Let pa niso našli nobene druge ?? je pa najbolj optimalna, je dejala Kraljeva in dodala, da jedrskih odpadkov ne moremo uničiti, zato jih moramo osamiti. (( PAZOTI nekaj 10 000 let stroške za to pa plača Mili Vanili ?? Zato naj jih odpeljejo v Ljubljano, Murgle, Parlament ali GENOOVCI sebi domov ?? ali na Inštitut za jedrsko energijo tja morajo saj do danes razen Goflanja, nakladanja, laži, sprenevedanja niso naredili ničesar, tja morajo zato ker so pognali progon za izgradnjo pa še niti svinjarije za prvim NEKOM niso pospravili in po 40. Letih še tega ne vedo kaj kje in po kašni ceni bodo odlagali, vedo pa da je ta energija poceni pa ni niti približno.???
Eastman
11. 08. 2019 19.38
+28
Malo se zberi pa napiši kaj razumljivega. Mogoče kakšen normalen stavek brez dveh ali treh vprašajev.
Aven
11. 08. 2019 18.41
+3
Potencialna energija -> 10 ton 10 m razlike - koliko pride? W=mgh.
Aven
11. 08. 2019 18.42
+5
Aven
11. 08. 2019 18.43
+5
Pa so lahko uteži ali tekočina - recimo voda.
Aven
11. 08. 2019 18.44
+7
Toliko glede shranjevanja solarne energije čez dan.
Aven
11. 08. 2019 18.37
-30
JEK2 ne bo - ker bomo nareili vse da ga ne bo.
Aven
11. 08. 2019 18.38
-3
jozes12
11. 08. 2019 21.50
+19
Pomemba je večina, ne pa posamezni saboterji.
Slovenec81
12. 08. 2019 08.47
+1
Ja, ja, samo za vas 10...optimist 😁😁😁....tako, kot pri Rogu. 😂😂😂
mertseger
11. 08. 2019 18.00
+1
Škoda da ni nič povedal o ideji toplotnega ogrevanja Posavja do Novega mesta.