Znanost in tehnologija

Sodelujoča slovenska raziskovalka po izjemnem odkritju: Res je bilo noro, takšnega vzdušja v 20 letih raziskovanja še nisem doživela

Ljubljana/Nova Gorica, 17. 10. 2017 11.57 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Blaž Garbajs
Komentarji
61

Andreja Gomboc je odmevno zlitje dveh nevtronskih zvezd proučevala s pomočjo teleskopov v Čilu. Je ena od številnih slovenskih znanstvenikov, ki so sodelovali pri zgodovinskem odkritju. Kako je po več kot 20 letih čakanja doživljala ta enkraten dogodek? Kako je potekalo sodelovanje znanstvenikov s celega sveta?

Več videovsebin
  • Animacija združitve nevtronskih zvezd (Vir: ESO/L. Calçada. Glasba: Johan B. Monell)
    00:51
    Animacija združitve nevtronskih zvezd (Vir: ESO/L. Calçada. Glasba: Johan B. Monell)
  • Posnetek spreminjanja barve kilonove (Vir: ESO/E. Pian/S. Smartt & ePESSTO/N. Tanvir/VIN-ROUGE)
    00:26
    Posnetek spreminjanja barve kilonove (Vir: ESO/E. Pian/S. Smartt & ePESSTO/N. Tanvir/VIN-ROUGE)
  • Kilonova v NGC 4993 (Vir: N. Risinger (skysurvey.org), LIGO-Virgo, Digitized Sky Survey 2, ESO. Glasba: Johan B. Monell)
    01:08
    Kilonova v NGC 4993 (Vir: N. Risinger (skysurvey.org), LIGO-Virgo, Digitized Sky Survey 2, ESO. Glasba: Johan B. Monell)
Andreja Gomboc, strokovnjakinja na področju astrofizike, tudi profesorica na Univerzi v Novi Gorici, sodelujoča v okviru projekta GRAWITA
Andreja Gomboc, strokovnjakinja na področju astrofizike, tudi profesorica na Univerzi v Novi Gorici, sodelujoča v okviru projekta GRAWITA FOTO: Univerza v Novi Gorici
Ne le odkritje leta, za več tisoč raziskovalcev po vsem svetu je bil dogodek, ko sta se pred njihovimi očmi 130 milijonov svetlobnih let od Zemlje zlili nevtronski zvezdi, nekaj, na kar so čakali dolga desetletja, če že ne vse svoje življenje. Dogajanje je povezalo znanstvenike iz kolaboracij LIGO in Virgo, poleg tega pa še približno 70 observatorijev širom sveta. Sodelovali pa so tudi slovenski raziskovalci, ki priznavajo, da navdušenje še traja.

Govorili smo z Andrejo Gomboc, strokovnjakinjo na področju astrofizike, profesorico na Univerzi v Novi Gorici. Sodelovala je v okviru projekta GRAWITA. Gre za kolaboracijo tako imenovanih klasičnih astronomov. “Ko z detektorji zaznajo nek izvor, o tem obvestijo druge observatorije po svetu. Mi smo v tem primeru iskali elektromagnetni dvojnik, se pravi vir svetlobe, ki bi se zgodil približno istočasno, v istem delu neba in bi ga lahko povezali s tem zlitjem nevtronskih zvezd, ki so ga zaznali detektorji. /.../ Z Zelo velikim teleskopom v Čilu, ki je teleskop Evropskega južnega observatorija oziroma ga tvorijo štirje osemmetrski veliki teleskopi, smo opazovali vidno infrardečo svetlobo, ki je sledila čez nekaj dni ter merili polarizacijo svetlobe.”

Zakaj takšno navdušenje?

Ker se ob znanstvenih izrazih laična javnost kaj hitro izgubi v razlagah, smo Gombočevo poprosili, da nam pojasni, čemu toliko hrupa okoli tega odkritja. “To je resnično pomemben dogodek v več nivojih. Okoli njega je prepletena zelo bogata znanstvena zgodba,” pravi.

Navedla je naslednje razloge:

Prvi razlog: "To je prvi dogodek, kjer so zaznali gravitacijske valove iz zlitja dveh nevtronskih zvezd. V vseh prejšnjih štirih primerih je šlo namreč za zlitje dveh črnih lukenj."

Drugi razlog: "Prvič so tudi zaznali svetlobo, ki je nastala ob tem dogodku gravitacijskih valov. Zaznali so več vrst svetlobe, tako gama svetlobo, kot tudi vidno in radijsko svetlobo. Dobili smo dokaz, da se ob takem zlitju nevtronskih zvezd sprosti tudi svetloba. To je pravzaprav potrditev modela o tako imenovanih kratkih izbruhih sevanja gama. Do zdaj neposrednega dokaza, da nastanejo ob zlitju dveh nevtronskih zvezd, nismo imeli, zdaj pa smo ga dobili."

Tretji razlog: "S pomočjo vidne svetlobe so lahko točno določili kraj zlitja, in sicer na robu galaksije z oznako NGC 4993, oddaljene 130 milijonov svetlobnih let od nas. Prvič točno vemo, kje se je to zgodilo."

Dodaja, da se je ob tem dogodku sicer zgodilo toliko pomembnih odkritij naenkrat, da ga bodo premlevali in proučevali še več let.

Četrti razlog: Odkritje je prelomno ne le ker gre za prvo detekcijo gravitacijskih valov iz zlitja nevtronskih zvezd in prvi dogodek gravitacijskih valov z znanim krajem nastanka, pač pa tudi zaradi vrste in števila observatorijev, ki so sodelovali pri opazovanjih: to je prvi dogodek, ki so ga zaznali tako z detektorji gravitacijskih valov kot tudi s sateliti in teleskopi za različne vrste svetlobe, spremljali pa so ga tudi s posebnimi detektorji za delce iz vesolja.

O velikem pomenu neposredne detekcije gravitacijskih valov, ki je potrdila 100 let staro Einsteinovo napoved in odpira novo okno v vesolje, priča tudi podelitev letošnje Nobelove nagrade za fiziko voditeljem projekta LIGO.

Med nekaj tisoč raziskovalci, ki so sodelovali pri intenzivnem proučevanju tega dogodka, so svoj kamenček poleg Gombčeve in Drejca Kopača (s Kemijskega inštituta in Univerze v Ljubljani), ki je prav tako deloval v okviru projekta GRAWITA, prispevali tudi ostali. V okviru observatorija Pierre Auger so prispevali sodelavci Univerze v Novi Gorici in Instituta Jožef Stefan (Andrej Filipčič, Gašper Kukec Mezek, Ahmed Saleh, Samo Stanič, Marta Trini, Sergei Vorobiov, Lili Yang, Danilo Zavrtanik, Marko Zavrtanik). Kot je pojasnila Gombočeva, so s tem observatorijem iskali visokoenergijske delce, ki bi nastali ob zlitju.

Njena kolegica z univerze Gabrijela Zaharijaš pa sodeluje pri satelitski misiji Fermi. "Prav ta satelit je prvi zaznal blisk gama svetlobe, ki so ga potem povezali s tem zlitjem," nam je še pojasnila.

Ob odkritju ni bilo spanca, navdušenje izjemno in povezovalno

Združitev nevtronskih zvezd
Združitev nevtronskih zvezd FOTO: ESO/L. Calçada/M. Kornmesser

Gombočeva ne skriva navdušenja. "Nekaj takega smo tisti, ki se ukvarjamo z izbruhi sevanja gama, čakali desetletja. Odkar se je začela ta mrzlica oziroma navdušenje glede gravitacijskih valov in detektorjev sistema LIGO, je bilo razburjenje vedno večje. Ko so nato prihajali podatki o zlitjih črnih lukenj smo vsi nestrpno čakali, kdaj bomo priča tudi zlitju nevtronskih zvezd. Ko se je to sredi avgusta res zgodilo, je v krogih teh kolaboracij završalo. Dva tedna nazaj sem govorila z znanstvenikom, ki je pravzaprav vodil en del teh raziskav, in mi je dejal, da zadnji mesec in pol sploh ne ve, kako živi. Dejal je, da nič ne spi, da samo mrzlično delajo, opazujejo, proučujejo, analizirajo podatke in jih primerjajo. Šele zdaj, ko je z njimi tudi uradna tiskovna konferenca, so se stvari nekoliko umirile."

"Res je bilo noro. Že več kot 20 let delam raziskovalno v astronomiji, a takšnega vzdušja še nisem doživela. Ta dogodek je izjemen tudi zato, ker je povezal zelo različna področja fizike in astrofizike. Povezal je tiste, ki delajo z detektorji gravitacijskih valov, tiste, ki opazujejo delce iz vesolja, in nas, ki smo tako imenovani klasični astronomi. Običajno ne sodelujemo v taki meri, tokrat pa se je povezalo kar nekaj tisoč raziskovalcev. Lepo je, ker so vse te skupine sodelovale. Seveda je bilo tudi nekaj zdrave tekmovalnosti, v smislu kdo bo prvi kaj opazil ali zaznal, a nismo ljubosumno skrivali podatkov zase, če jih je druga skupina potrebovala, smo jih posredovali."

Umetniška upodobitev združitve majhnih, a zelo gostih nevtronskih zvezd in nastanek kilonove. Gre za redek dogodek, pri tem pa nastanejo tako gravitacijski valovi kot sevanje gama. Oboje so opazili 17. avgusta s sistemom LIGO-Virgo in teleskopoma Fermi/INTEGRAL. Še številni drugi observatoriji so potrdili, da se je združitev zgodila v lečasti galaksiji NGC 4993 okoli 130 milijonov svetlobnih let od Zemlje in da je šlo za kilonovo, pri čemer se v vesolje sprostijo številni težji kemijski elementi. (Foto: ESO/L. Calçada/M. Kornmesser)
Umetniška upodobitev združitve majhnih, a zelo gostih nevtronskih zvezd in nastanek kilonove. Gre za redek dogodek, pri tem pa nastanejo tako gravitacijski valovi kot sevanje gama. Oboje so opazili 17. avgusta s sistemom LIGO-Virgo in teleskopoma Fermi/INTEGRAL. Še številni drugi observatoriji so potrdili, da se je združitev zgodila v lečasti galaksiji NGC 4993 okoli 130 milijonov svetlobnih let od Zemlje in da je šlo za kilonovo, pri čemer se v vesolje sprostijo številni težji kemijski elementi. (Foto: ESO/L. Calçada/M. Kornmesser) FOTO: ESO/L. Calçada/M. Kornmesser

O odkritju:

17. avgusta letos ob 14:41:04 po našem času so z observatorijema LIGO in Virgo prvič zaznali gravitacijske valove, ki so nastali ob zlitju dveh nevtronskih zvezd.  Poleg tega so z istega dela neba s satelitom Fermi z zakasnitvijo 1,7 sekunde zaznali tudi blisk gama svetlobe, nekaj ur kasneje pa s teleskopi na Zemlji tudi vidno svetlobo.  S pomočjo teh opazovanj so lahko znanstveniki natančno določili kraj dogodka - ugotovili so, da je do zlitja nevtronskih zvezd prišlo v galaksiji NGC 4993, ki se nahaja "samo" 130 milijonov svetlobnih let daleč.  

Zlitje nevtronskih zvezd že več desetletij velja za najverjetnejši teoretični model nastanka tako imenovanih kratkih izbruhov sevanja gama, ki spadajo med najmočnejše eksplozije v vesolju.

Najnovejša opazovanja, tako signala gravitacijskih valov kot svetlobe, ki mu je sledila, pa so končno prinesla neposredni dokaz, ki potrjuje ta model in ima implikacije za širšo astrofiziko.

Različne vrste observatorijev se pri proučevanju vesolja medsebojno dopolnjujejo in dajejo celovitejšo sliko pojavov. V primeru zlitja nevtronskih zvezd pomagajo pri iskanju odgovorov na številna vprašanja: od nastanka eksplozije in njenega vpliva na širšo galaktično okolico do proučevanja samega zlitja in obnašanja snovi ter fizikalnih zakonov pri izjemno visokih gostotah, kakršne vladajo v notranjosti nevtronskih zvezd in ki jih v laboratorijih na Zemlji ne moremo ustvariti.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (61)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

kure bedne
27. 10. 2017 21.03
-1
Vesolje je navaden hologram.
RdečiKarton
21. 10. 2017 11.51
-3
A potem Andreja sodeluje s prof. dr. Brianom Mayem?!? Kapo dol punči.
ni_mi_vse_eno
19. 10. 2017 21.49
+1
Nekaj je opazovanje pojavov, nekaj drugega pa je razlaga teh opazovanih pojavov. Opazovanje je dejstvo, ki se je resnično zgodilo, meritve. Razlaga je odvisna od našega znanja (razumevanja), torej to je zgolj teorija. Jabolka so vedno padala iz drevesa na zemljo, vendar teorijo gravitacije smo dobili šele v 1687, leta 1913 smo dobili drugo teorijo gravitacije in dokler nimamo združene kvantne fizike in s teorijo relativnosti moramo jemati zadevo "cum grano salis". Naša opazovanja spreminjajo našo realnost. Glej: "Delayed Choice Quantum Eraser". Živimo v simulaciji, ki jo ustvarjamo z našim opazovanjem. "Theoretical Physicist Finds Computer Code"
Eitipatapa
17. 10. 2017 21.18
-1
No, evo to je to kar sem trdil pred dnevi ali tedni v prispevku o poklicih v prihodnosti. Ta gospa verjetno ni takoimenovano multidisciplinirana in ne deluje v dveh ,treh, petih, desetih različnih področjih ampak samo v enem in tega obvlada. Tako bi moralo biti povsod. Ne pa prihajati ven z neumnostmi varianta multidiscipliniranost, združevanje treh različnih strokovnih panog v eno, graditev kariere in doseganje neizmernih ciljev, bla bla... po možnosti v kakšni firmi s ponzijevo shemo. To je uspeh in pohvale gospe strokovnjakinji.
detect
17. 10. 2017 18.15
-9
entropy je pa ajnštajn na kvadrat hehe
DeBill
17. 10. 2017 17.58
+0
Zraven je nastalo še cel kup transuranskih elementov, ki potem lepo razpadajo.
DeBill
17. 10. 2017 17.57
-2
Mene samo čudi zakaj na rumenomodro univerzo, ki ima domet ko frača.
DeBill
17. 10. 2017 15.39
-3
včasih so mislili, da je zlato, platina uran ipd nastal ob eksploziji supernove, danes pa je že nekaj časa znano, da se to zgodi le, ko se obrusita (kot dva znorena brusa) dve nevtronski zvezdi, in pol to razmeče po vesolju. Ker tale nevtronska zvezda je kot eno veliko atomsko jedro, ki ma poleg nevtronov še ene 2% protonov in ravno toliko elektronov.
Lucki9
17. 10. 2017 16.18
-13
To ni res nastanek novih elementov je termodinamsko pogojen torej od pritiska in temperature. Supernova sama po sebi morda ni dovolj močna za najtežje elemente je pa dovolj za železo in marsikaj težjega
DeBill
17. 10. 2017 17.57
+1
kaj ni res, a si funkcionalno pismen? na živce mi gredo ljudje, ki začnejo to ni res, potem pa neke bučke.
paxvobiscum
17. 10. 2017 19.13
+6
Racio
17. 10. 2017 19.27
-10
Dejstvo je, da za nastanek najtežjih atomov, potrebuješ razmere ki so (vsaj zaenkrat) možne le v največjih kozmičnih ekspozijah (supernove, kilonove...). Potrebna sta extremno visoka temperatura in extremno visok pritisk, ki ju ustvari edino le, že prej omenjene, kozmične eksplozije...Zato ima Debill mogoče prav, vendar bi vseeno lahko podkrepil svoje znanje in razumevanje vesolja z kakšnim virom.... za nas laike :)
Lucki9
17. 10. 2017 20.20
-9
zlato platina uran nastanejo ob eksploziji supernove ampak večjih supernov ker so potrebni bolj ekstremni pogoji zato je tvoja trditev neresnična. Elementi se formirajo v supernovi razlog pa je v termodinamiki preberi si malo pa boš videl.
frako
18. 10. 2017 10.32
-8
Vse kar je težje od železa potrebuje energijo da se spoji v težji element. Med tem ko vse kar je lažje oddaja energijo ko se spoji v težji element.Vrsta Supernove nastane ko zvezdi zmanjka lažjega goriva ki proizvaja energio tako da potem vsa ta masa ki jo je energija spajanja rinila navzven začne padati proti sredini zvezde, Če je zvezda dovol velika nastane ob taki imploziji zvezde črna luknja, če ni imela dovolj velike mase v jedru ostanejo po večini samo nevtroni ostalo se spaja in odbije ali raznese stran od nevtronskega jedra. Več kt dovol energije ma ta pojav da se spajajo najtežji elementi.
User1063544
18. 10. 2017 11.39
+11
Mater ste ratali znanstveni, eni pišete kot da ste gledali nastanek vesolja iz dveh metrov razdalje. Vam povem nekaj??? NIMATE POJMA, tako kot jaz ne. Težji lažji elementi... bi radi razumeli to? Potem je treba razumeti gravitacijo, superlokacijo, mulekolarno/atomsko/hvantno harmoniko itd in ne samo ekplozije, trenja in visoke temperature. Samo se naslanjate na fizične mikro-makro dokaze ki pa to niso, so samo del manifestacije kot rezultat GOSTOTE INFORMACIJE našega vesolja ali realnosti. Vas zanima sveta trojica vsega kar je? Vibracija, Frekvenca, Energija. Obstaja še četrti dejavnik ki pa je iz metafizičnega aspekta UNIVERZA-LNI vir teh treh pojavov in je vzrok vsega kar je. Drugi mu pravijo Stvaritelj, Bog, Vesoljna Omnipresenca,.... VSE JE POVEZANO in tako se moramo tudi mi obnašati če hočemo razumeti vsaj nekaj. Pa še ena žalostna za vas, velikega poka/eksplozije ni bilo, ampak je kar je in obstaja ker lahko. Še vaši veledohtarji nikjer in nikoli niso videli da bi karkoli kjerkoli sam od sebe explodiralo, supernove, binarni sistemi, črne luknje itd... To so samo prehodna stanja, ki pa se po naših glavcah interpretira kot EKSPLOZIJA. Hja eksplozivno razmišljanje teži k destruktivnim pojavom. Zato pa je pok singularnosti tako včešen pojav, rešuje vse probleme in vprašanja. Kako lahko ima singularnost kritično maso recimo.. Govorimo o neskočno majhni točki in neskončni masi HALO??? Znanstveniki??? Neskončno malo z neskončno maso je neskončno nekaj in samo od sebe ne bo počilo... Vidite, kako se logika začne kregati z razumom???
Lucki9
18. 10. 2017 14.38
-12
Evo frako se strinjam s tabo imaš prav. Ti PonovnoRojen pa nehaj prbijati z svojimi poljudnimi teorijami. Če ti nimaš pojma ne pomeni da ostali nimajo. Trenutne teorije imajo dovolj dokazov da so sprejete kot da držijo če bi se ukvarjal z znanostjo bi vedel kaj govorim. Niso to preproste zadeve ampak se pri modelu vesolja upošteva ogromno stvari, ki jih ti pač ne dojameš, tudi jaz ne vendar znanstveniki, ki jih imajo argumente zakaj nekaj je ker je. Kaj je treba razumeti za težji element? Molekulska masa je večja več protonov nevtronov in elektronov bravo to je to. Kako pride do tega je kompleksno ampak termodinamsko pogojeno, kot lahko sam prebereš in ne nabijaj tule stvari, ki jih ne veš. Marsikdo bere tvoj komentar in ker pač nima primerne izobrazbe misli da imaš dejansko prav.
DeBill
17. 10. 2017 15.35
-2
simulacija ni ustrezna. hitrost vrtenja nevtronske zvezde je ena od ključnih faktorjev pri "brušenju" zlata ipd.
Entropy
17. 10. 2017 14.56
-8
Ti astrofiziki,vam še vedno prodajajo napačno kozmologijo o neskočnosti vesolja,vi pa veselo kupujete to laž.Zemlja je ZNANSTVENO DOAKAZANO Geocentrična in se NE vrti-nebesni svod se vrti! Družba Jezuitov,ki jih je leta 1540 ustanovil Ignatius Loyola je pripomogla k ustvarjanju in ohranjanju Velike 500 letne Laži,da je Zemlja okrogla sfera,ki se vrti okoli osrednjega Sonca v kateri jo drži gravitacija. Jezuiti in Vatikan so intimno in globoko vpleteni v vse,kar se tiče vesolja,vključno z vsemi najzgodnejšimi TELESKOPI do danes,so največji lastniki observatorijev in teleskopov na svetu vse do današnjega dne. Od Kopernikove predanosti"Knjiga Kroženj"do Papeža Pavla II,do Galileja Galileja,kateri je ugajal Rimu in bil čaščen iz strani Rimskega Kolegija,katerega je tudi sprejel,Papež Pavel V.do Isaka Newtona,kateri je koval zaroto z Jezuiti v Angliji,do Alberta Einsteina,kateri je javno pohvalil,Teorijo Velikega Poka,ki jo je ustvaril njegov kolega,Jezuitski duhovnik,Georges Lamaitre,Jezuistsko društvo je bilo intimno vpleteno,tako v širjenje heliocentrične teorije,kot tudi prikritju 5,000 letne Kozmologije Ravne Zemlje.Do časa preden je bil Jezuitski red ustanovljen leta 1540,je bila najpogostejša šola mišljenja v zvezi z kozmologijo,da je Zemlja Ravna in Okrogla(ne sferična),kot so bile nauke zadnjih 5000 let.Ko so Jezuiti pridobili na moči po vsem svetu,so vzbudili globalno žogasto Zemeljsko teorijo imenovano Heliocentrizem,korak za korakom za korakom,po le nekaj generacijah,so vsi na Zemlji Vedeli,da Zemlja potuje okoli Sonca z neverjetno hitrostjo. Začelo se je z spremebo pogovora iz enega izmed Ravne Zemlje in Geocentričnosti na debato o tem ali se vrtimo okoli Sonca ali se Sonce vrti okoli nas,s katerim so počasi popolnoma odpravili celotno teorijo Ravne Zemlje. Teorijo Ravne Zemlje nikoli ne omenjajo pri pouku zgodovine ali pouku astronomije ali pa na kakršnih koli inštitucijah učenja. V zadnjih 150 letih je več pogumnih Mož in Žensk poskušalo izobraziti množice pred to ogromno strokovno goljufijo,ki so jo Jezuiti tako dolgo vodili,ampak mačka je ušla iz žaklja in resnica je dostopna za vse,ki jo želijo. Vatikanov najnovejši..... (LBT) ali L.U.C.I.F.E.R. Telescope Large Binocular Telescope Near-infrared Spectroscopic Utility with Camera and Integral Field Unit for Extragalactic Research,leta 2012 so ga preimenovali v LUCI.
brkomir
17. 10. 2017 15.11
-5
UaikiUaiki
17. 10. 2017 15.16
-9
On jena zelo nevarni drogi imenovani youtub.
TheGrayMask
17. 10. 2017 15.30
-4
Vsak tak teleban bi moral vsaj enkrat na kaksno predavanje. Pa naj tam uprasa profesorja kar zeli oziroma naj probajo tam kvasit take neumnosti da vidimo kolk dalec bodo prisli.
ochi
17. 10. 2017 15.37
+11
Profesorji so največji indoktriniranci podobno kot župniki v cerkvi. Raje umre kot da se mu dokaže da kar verjame ni res
gozdar1
17. 10. 2017 16.10
-8
Ena čudna ideja, morebiti, pa helicentrični sistem samo na najboljši način opiše tisto, kar so ljudje skozi stoletja opazovali. Sploh je neverjetno, kako natančno se da s pomočjo tega (heliocentričnega) modela napovedat sončne mrke,..
Lucki9
17. 10. 2017 16.20
-14
Znanstveno dokazano. Mislim da ne razumeš koncepta tega pojma.
maske-so-padle
17. 10. 2017 16.49
+2
jaz pa mislim, da nam Entropy samo skuša plastično prikazati kaj nam prodajajo v zgornjem članku. Polno praznega. Jaz bi bil tudi navdušen, če bi se mi po 30 in več letih buljenja v neko stvar kaj prikazalo. Saj ne rečem nič, vsa čast znanstvenikom, čeprav ne vem kaj so pravzaprav odkrili, ampak več kot ene klobase na dan itak ne moremo pojesti. Čas bi bil da pri vsem tem napredku stopimo korak nazaj, saj nam sreče ne bo prinesel.
maske-so-padle
17. 10. 2017 16.56
-3
pa še nekaj. Če bi pred leti tej isti profesorici strokovnjakinji na kakšnem našem faxu razložil, da lahko s pomočjo vidne svetlobe točno določim kraj zlitja, in sicer na robu galaksije z oznako NGC 4993, oddaljene 130 milijonov svetlobnih let od nas, bi na izpitu verjetno gladko padel.
Lucki9
18. 10. 2017 14.41
-9
Tehnika napreduje, posledično tudi ti bolje živiš. Misliš da ta odkritja nimajo nobene vrednosti vendar imajo. Marsikaj je bilo odkriot ko so mislili da nima nobene aplikacije pa so se motili. Primer je že tunelski efekt, in nato mikroskop, ki temelji. Torej če želiš narediti korak nazaj ti kar, sam mislim da je napredek prihodnost.
nikolizadovoljen
17. 10. 2017 14.50
-4
Čestitke astrofizikom, tudi jaz sem navdušen !!
pieta
17. 10. 2017 14.50
-3
Ma kaki vse to so laži ker nič od tega ne obstaja.
Tylers
17. 10. 2017 15.13
+6
Edina stvar, ki tukaj ne obstaja, je tvoja pamet...
ivanblagi
17. 10. 2017 14.44
+0
Odkrivajo gravitacijske valove in zlitje zvezd.Meni pa v glavi zvoni že 6mesecev in zdravniki pravijo , da zato še ni najden vzrok.Vprašam se le zakaj gredo silne pare v brezvezna raziskovanja ,ki malo ali nič prinesejo dobro človeku.
Lakiluk
17. 10. 2017 14.58
+13
Ivan. To zlitje se je dogodilo 130 milijonov let nazaj. Boš videl, da bodo čez toliko milijonov let znanstveniki prisluhnili tudi tvojemu zvonenju. Ne obupaj.
orangutan123
17. 10. 2017 15.08
+0
jah prazne stvari dolgo časa zvonijo če jih udariš
GlavniModerator
17. 10. 2017 14.29
+6
za nagrado so si dal za racunat razdalje do razlicnih galaksij. Zabaval so se po astronomsko
aljoteam
17. 10. 2017 13.45
+29
Tako fascinantna odkritja, komentarji pa namesto da bi debatirali o pomembnih odkritjih za clovestvo pisejo o izgledu znanstvenice...
murinar
17. 10. 2017 13.49
+23
Drži ,a neukih primitivcev je na zalogi preveč
Fifi 24
17. 10. 2017 14.01
+0
+++ jasno večina je ovac tako je v naravi piramidna oblika resursov spodaj veliko ovac zgoraj elita ali bogata ali pametna vedno je piramidna oblika zato je tudi v glazbi recimo ovce poslusajo simp zadeve elita ne povsod so piramide
Transformerji
17. 10. 2017 14.07
-2
Nisem primitivec, zelo me zanima vesolje, zato vem, da se to ni zgodilo prejšnji teden ali včeraj.... Nekateri imamo že s sedanjostjo preveč problemov, kaj šele, da bi se ukvarjali z več tisočletno preteklostjo vesolja.
DeBill
17. 10. 2017 15.34
-3
pa ne razburjajta se, to je njihov domet, več ne zmorejo. sej rabmo tud ljudi za avte popravljat pa drva nost in čo primitivni ostanejo v predsobi
DeBill
17. 10. 2017 15.34
-3
maske-so-padle
17. 10. 2017 17.11
-2
indal
17. 10. 2017 13.24
+7
Me zanima kaj na to pravijo Verski fanatiki? Predvsem kaj meni kapitalistično usmerjeni Vatikan?
Salamandros
17. 10. 2017 13.27
+0
Ali pa teoretiki zarot, ki trdijo, da je zemlja ravna hahaha :D
gozdar1
17. 10. 2017 13.40
-3
V bistvu vaikan nima s temi stavri nekih velikih težav, kot tudi ne z evolucijo. Tem teorijam večinoma nasprotujejo razne protestantske ločine in pa naši teoretiki zarot, ki jih ponavadi povzemajo.
indal
17. 10. 2017 14.13
-8
@rECIMO, DA SEM TUDI JAZ MALO NAGNJEN K TEORIJI ZAROT AMPAK ŠE ZDALEČ NE MISLIM, DA JE ZEMLJA RAVNA
indal
17. 10. 2017 14.14
-8
Sory z CapcLock! Kdor trdi, da je zemlja ravna ni ravno teoretik zarot ampak človek, ki ne razmišlja s svojo glavo. In takih je v cerkvenih klopeh še največ.
indal
17. 10. 2017 14.18
+0
gozdar Ma kakšni protestanti! Na Primoža Trubarja smo lahko ponosni!
indal
17. 10. 2017 14.18
+0
gozdar Ma kakšni protestanti! Na Primoža Trubarja smo lahko ponosni!
indal
17. 10. 2017 14.20
-3
Martin Luther Dan reformacije (protenstantizma) je zanas velik praznik in zame bolj pomemben kot 1.november (dan mrtvih).
gozdar1
17. 10. 2017 16.00
-5
Hja, kakorkoli večina kreacionistov v zda pa tudi v evropi (npr na nizozemskem) je protestantov.
Svalbard
18. 10. 2017 16.41
+1
@Indal ravno Vatikan ti je serviral heliocentrizem. Kdo pa misliš, da je sprejel ta model? Nategnjeni že dobrih 500let pa tega še zdej ne dojamete. Če bi dejansko uporabljal svoj mozak bi že zdavnaj videl preko indoktrine, tako je pa lažje trolat svoj mozak. "Lažje je preslepiti ljudi, kot jim dopovedati, da so bili preslepljeni." MARK TWAIN
bb5a
17. 10. 2017 13.23
+15
Končno ena k ji ni treba riti kazat.
gutej
17. 10. 2017 13.14
+19
Pantokrator
17. 10. 2017 12.58
+19
Malo ima vnete oči, verjetno zaradi nočnega opazovanja, drugače pa luštna.
sre?a3
17. 10. 2017 13.47
+6
Pa brihtna je tudi...ne spozna se veliko ljudi na astrofiziko...
devlon
17. 10. 2017 12.54
+18
..pa še luštna je.
general99
17. 10. 2017 13.06
-20
gutej
17. 10. 2017 13.15
+11
general99
17. 10. 2017 13.45
-2
Salamandros
17. 10. 2017 13.45
+16
Za nas slovenceljne je luštna, vi južni bolj palite na plastiko in obrvi na netopirja :D ma pa zih večje možgane, ko vse vaše sirotinje skupaj :D
Salamandros
17. 10. 2017 13.46
+4
ja klobase še spravte skupaj, pa kakšen burek :D