Znanost in tehnologija

Pediatri opozarjajo, naj otrokom omejimo uporabo telefonov in tablic

Ljubljana, 21. 11. 2019 08.45 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Poziv slovenskih pediatrov, naj otrokom omejimo uporabo telefonov in tablic. Če ne bomo ukrepali, se lahko zgodi, da naši otroci ne bodo sposobni za normalno življenje, ko bodo odrasli, saj ne bodo znali ločiti, kaj je realno in kaj ne. Pri nas so odvisni že štiriletniki. Je osnovnošolec sploh lahko lastnik pametnega telefona, tablice?

Več videovsebin
  • Iz 24UR ZVEČER: Poziv pediatrov
    02:48
    Iz 24UR ZVEČER: Poziv pediatrov
  • Iz 24UR ZVEČER: Kramli o zdravljenju nekemične odvisnosti
    07:28
    Iz 24UR ZVEČER: Kramli o zdravljenju nekemične odvisnosti

Takoj ko otrok malo potarna, mu starši potisnejo telefon v roke. Zakaj, se sprašuje predsednica Združenja za pediatrijo Nataša Bratina.

Otrok
Otrok FOTO: iStock

Gre za epidemijo po vsej državi. "Psihologi so bili tisti, ki so prvi začeli opozarjati, da otroci s tablicami in pametnimi telefoni začenjajo izgubljati fino motoriko. Pediatri, ki delajo na terenu, opozarjajo, da je več te hiperaktivnosti. Otroci dejansko niso zreli za sprejem tolikšne količine informacij, kot jih prihaja nadnje iz ekrana … tega se moramo zavedati."

In slovenski pediatri se zavedajo, zato danes na evropski ravni njihova organizacija že pripravlja smernice. Prvi cilj – prepoved telefonov in tablic v osnovnih šolah.

In pri nas je še slabše kot drugje po Evropi. Naši otroci so 'online' pri osmih letih - mlajši od povprečja EU. Polovica za računalnikom v svojih sobah, tretjina pa na telefonih in tablicah. Velika večina jih je 'online' vsak dan, kar je nad evropskim povprečjem, enako velja za uporabo družbenih omrežij. In nova raven skrbi: kar 41 odstotkov staršev uporabe ne nadzoruje.

"V 24 urah nad nas preko vstopa v internet prileti vsaj 600 reklam … jaz jih lahko odmislim, pa jih lahko 10-letni otrok?" opozarja Bratina.

Da je deset let najprimernejša starost, da otrok dobi svoj mobilni oziroma pametni telefon, je v raziskavi leta 2015 menila večina slovenskih staršev. 34 odstotkov tistih z mlajšimi otroki in 42 odstotkov tistih z mladostniki oziroma najstniki. V Franciji so od takrat uporabo telefonov v osnovnih šolah že prepovedali, v Kanadi in ZDA pa omejili uporabo za predšolske otroke: nič ekrana pred tretjim letom.

"Že Bill Gates je rekel, da svojim otrokom ne pusti več kot pol ure pred televizorjem in računalnikom. Je že vedel, zakaj."

In zdaj vemo vsi – gre za vpliv na sam fizični razvoj otroka in druge vplive, ki vedno večkrat vodijo v razne motnje in celo v odvisnost.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (49)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

KavčStrokovnjak
25. 11. 2019 07.19
+0
Nekateri smo popolnoma odporni na reklame in pomembno je, da otrok pravtako postane odporen na reklame. Verjetno še lažje, kot odrasli. Kar pa nima nobene veze z motorično zaostalostjo, kot navaja članek. Sicer sem videl že veliko otrok, ki so motorično zaostali v primerjavi z vrstniki ampak ni za vse kriva tehnologija. Pri nas nismo nikoli omejevali otrokom tablice, TV (zgolj odgovorna raba je dovolj), Hčer pa za razliko od starejših vrstnikov "zna pasti", obvlada prevale, skoke, plezanje na drevesa, plezalne stene itd. Zelo spretna telovadka pri 3h letih. Zato me čudijo navedbe v podnaslovu. Malo pretirano. Kvečjem bolj loči kaj je res in kaj ni. In zaradi neumnosti v risankah ji je jasno, da npr. pasja tačka nima treh ampak štirih prstov na nogi, kot vidimo na logu tačk na patrulji. In še je takšnih primerov, kjer smo se pogovarjali in razčistili kaj je res in kaj ni. Kvečjem bolj je otroku jasno kaj je resnično in kaj ne. Z otrokom se je potrebno ukvarjat, bit v naravi, pogovarjat...
Kolani
21. 11. 2019 13.33
+4
Problem lahko reši le izobraževanje. Pa ne kako v Wordu napisati in shraniti esej ali kako na internetu najti določeno stvar. Ljudi je potrebno izobraziti princip in koncept delovanja modernih informacijskih tehnologij.
Kolani
21. 11. 2019 13.31
-6
Lahko si še en vem kako želite, da bo življenje v prihodnosti izgledalo tako kot pred 20 leti, pa se to ne bo zgodilo. Omejevanje ne bo rešilo problema ampak prineslo novega. Z omejevanjem boste dosegli to, da bodo otroci informacijsko nepismeni in tudi če jim bo službo uspelo dobiti jim jo ne bo uspelo obdržati.
Limona2021
21. 11. 2019 14.59
+7
A dej ga lomt, računalniško bodo nepismeni samo če bodo v jami živeli. nihče ne omejuje uporabe računalnika, ampak igranja igric, strmenja v zaslon pasivno, itd.
vecpani
21. 11. 2019 12.39
+8
Tukaj smo pa lahko odrasli za vzor in imamo veliko za narediti. Ko pogledaš okoli vidiš face nalimane na telefon in osebe so tudi odrasle... maratoni gledan serij in tv-ja pri odraslih... Ne pa, da se otroku prepove telefon in tv... pol te pa vidi, kako si skoz na telefonu in tv-ju :)
Justiceiscoming81
21. 11. 2019 12.17
+30
Imam 8 let starega sina in 3 leta staro hčerko in definitivno telefona in tablice ne bosta dobila do zaključka osnovne šole. Kar sem mu/ji tudi povedal in razložil in ne odstopam od tega. Kar se pa tiče prepovedi telefonov v šolah, pa nažalost naša država zamuja že kar 1 desetletje. Če bi bilo na začetku to prepovedano, se o tem danes tukaj ne bi pogovarjali oziroma brali .
Voluhar7
21. 11. 2019 12.17
+13
Problem je v tem ker se nesme igrat z zogo vsepovsod ali fraco ali s cim drugim. Ali plezat po drevesu itd. Ker se lahko poskoduje ali poskoduje tujonlastnino pa sobze tožbe zato so v vatobzaviti, ker ke družba totalno zakomplicirana in se obremenjuje z drugimi in samo študira koga boblahkonkdo zaj in kdaj. Pa lepo komentiranje... lp vsem.
Voluhar7
21. 11. 2019 12.17
+1
Malo me jebzj. Ker sem prehitro pisal na tel.
Limona2021
21. 11. 2019 11.53
+44
Moj sin je letos dopolnil 15 let in je šele lani dobil tel in letos comp. Na telefonu se ne igra, ker pač ni navajen, povsod gre s knjigo. Nič mu ne manjka, je popolnoma normalen, izredno uspešen v šoli, pa še pozdravlja ljudi in se pogovarja tudi s starejšimi. Mlajši enako. Je skoz zunaj, pleza po drevesih, se vozi s kolesom, rolko, prava mala opica. Oba z možem delava v rač.stroki in veva kaj tehnika pomeni. Pri nas še tv ne dela razen ko je kak kviz ali pa kak dober film - kar je redkost. Če hočeš normalnega otroka jim daš svoj čas, pa tudi če kdaj ne veš kaj bi počel z njim, beri recepte ko kuhaš, pospravljaš, naj pomagajo, jim daš lego kocke, jih naučiš da se igrajo sami. Tako je domišljii odprta pot. Takole pa ratajo sami avtisti z motnjami takimi in drugačnimi, motnje pozornosti, ma ni da ni, nekomunikativni, preveč rejeni, neatletski, nezdravi. To bo vse na bolniški, če bo sploh dobil službo. Sej so vsi na odločbah. Pa ne zaradi stanja, s katerim bi se rodili, ampak ker je vse skupaj umetno ustvarjeno. Starši k zombiji visijo na instagramu, facebooku, nobenga časa, instant hrana, instan čas, vrednote šle v maloro. Dajte mucem knjige, naj jim bo tudi dolgčas, naj pospravijo svojo sobo, zaposlite jih. Nehajte jim že strežt in izpolnjevat vsako željo. Zato pa so mulci dons kakršni so!
artaja
21. 11. 2019 11.41
+15
Se popolnoma strinjam. Imam nečaka in nečakinjo, ona je starejša. Pri (mislim, da) 9ih letih so ji kupili gsm zato, da preverijo, če je po pouku prišla 'živa' domov (živimo na vasi, na takšnem kraju kjer pravzaprav ni nevarnosti, učitelji poskrbijo da gredo otroci na šolski avtobus in le-ta ju pusti pri hiši in nista sama doma-stari starši živijo zraven), je pa postala skorajda odvisna od njega-instagram, snapchat, itd (ima 12 let). Nečaka so pa navadili na računalnik, kamor ga dajo, zato da jim ni potrebno se ubadat z njim. Včasih smo komaj čakali, da nas pustijo ven iz hiše, da se lahko gremo igrat na zrak, danes jih komaj spraviš ven.
natolcevanjenapolno
21. 11. 2019 11.53
+14
včasih so starši imeli normalne službe in niso bili zgarani kot danes.
artaja
21. 11. 2019 12.54
+3
Se strinjam. Povem pa lahko, da njuna starša nimata tako groznih služb. Mami kosila ni potrebno kuhat (pustimo podrobnosti ker niso važne), pride domov, pojé in gre na kavč do večera. To je starš? Oče pa ravno tako pojé in potem šola (pač študira ma tudi to niso pomembne podrobnosti ker se ne gre zato). Z nekom sem govorila glede ukvarjanja z otroci-debata pač. In sem mnenja, da četudi otroci pridejo 'po nesreči', se je treba sprijaznit z dejstvom in nosit posledice (upam da ni rszumljeno nič v napačnem smislu, ker ni to moj namen).
artaja
21. 11. 2019 12.55
+0
slovenka10
21. 11. 2019 11.05
+10
Dobrovoljcek45
21. 11. 2019 11.03
+12
to pa ne opozarjajo ka ne vse vrjet ka se objavi na 24ur ?! LoL
Fluxx
21. 11. 2019 11.00
+2
Mam soseda. Ima dojenčka starga pol leta. Baby tv šopa non-stop.
lidu
21. 11. 2019 10.50
+46
Se strinjam, vendar....v mojem primeru je tako da delam ruski turnus seveda tudi čez vikend (od 7 do 19ih). In kadar nimam varstva morata biti moja otroka večino časa sama. Stara sta 5 in 8 (zakon te ščiti samo do otrokovega 7 leta, če si samohranilc, drugače do 3 leta). In tako sta veliko sama, se igrata in vse, samo da jaz vem da se nobenemu ta čas ne bo nič zgodilo mi je najlažje dati tablice, dokler ne pridem jaz ali mož iz službe. Mi je grozno ampak včasih ne gre drugače. Bi pa bilo lepo, da bi se kdaj tudi za nas ki hodimo v službo zavzel kakšen politik in mogoče spremenili urnike staršem manjših otrok ne pa da se borijo le za "socialce" ki imajo že tako prišparanih veliko težav (ne rabijo varstva, vse zastonj, itd)
Fluxx
21. 11. 2019 10.56
-6
5 in 8 let stare otroke puščate same? WTH?!
mmickica
21. 11. 2019 11.30
+19
Fluxx, kaj pa naj nardi, pusti službo? Včasih so bili otroci vedno sami, še posebej na vasi, ko so bili starši na njivi, pa ni nobenemu nič manjkalo. Danes bi pa jih morali starši imeti do 15. leta na vrvici, ali kaj... Potem pa ni čudno, da se mame za kiklo držijo do 40.! 8-letni otrok je komot sam doma nekaj časa in če tačas še malo pogleda 5-letnika, to tudi ni nobena katastrofa. Bosta bolj samostojna in tako je tudi prav.
lidu
21. 11. 2019 11.38
+17
Grozno, vem. Ampak na žalost je zakon tak. Sem šla do zdravnika in vse kar mi lahko da je potrdilo za prepoved nočnega dela...to pa mi ne pride v poštev ker bi potem delala samo dnevne...lažje mi je ponoči ker otroka spita in je mož doma...na šihtu pa pravijo bodi vesela da imaš službo...zato pravim, kdo se bo za nas delovne ljudi kdaj zavzel. Drugače z otrokoma delamo na samostojnosti od začetka in na srečo sta zelo pridna. Imam pa tudi kamero sicer sem jo kupila za psa, sedaj pa malo poškilim kaj delata otroka in se preko nje tudi pogovarjamo...to jim je ful zabavno
NotMe
21. 11. 2019 11.50
+8
Kaj pa sosedje, starši od sošolcev, prijatelji? Kaj se ne bi z njimi zmenili, da gresta po vrtcu otroka do njih? Sploh če imajo tudi sami otroke, je super, če imajo družbo in meni je lažje, če so štirje skupaj, kot pa le naša dva, ki se skoz neki cufata, če so štirje je pa mir in se tako zaigrajo, da sploh ne vem, da jih imam.
resslovenka
21. 11. 2019 12.00
+8
Ja danes ni milosti. Nestalni urniki, pa delo ob sobotah, nedeljah in praznikih. Kot da imajo vsi mladi starši babice in dedke nekje blizu, varuške si pa ne morejo privoščit, ker imajo mizerne plače. Ampak to nikogar v naši družbi ne skrbi, tako kot za starostnike ne. Jaz osebno sem bolj zaposlena z varstvom svojih vnukov, kot sem bila ko so odraščali moji otroci. Ampak, to so bili neki drugi, prijaznejši časi kar se družine in življenja na splošno tiče. 😎
Gmwota
21. 11. 2019 10.39
+17
Otrok je kot starši. Pika. Ven jih nagnat.
Bassettt
21. 11. 2019 10.33
+28
In kako otrok star manj kot leto dni razume, da je mobilni tako noro fajn zabaven?! Ja, kot goba se naleze od starsev in ce starsi nadomescajo s telefonom marsikaj, imamo odvisnike pri stirih letih, ki so le odraz, slika starsev!
grumf
21. 11. 2019 10.13
+26
če je pa najbolj izi dat mulcu telefon/tablco/kompjuter/TV in pol je MIR hahahah. Nč, starši se bomo morali še bolj truditi, ni druge.
mastablasta
21. 11. 2019 10.28
+12
mogoče je problem tudi v tem, da se pride domov ob 17:00 ali kasneje?! recimo ob dupustu si vedno lahko vzmame dovolj časa za otroke. med tednom težko več kot uro.
grumf
21. 11. 2019 10.46
+11
je, to je problem. Ne more pa biti to izgovor. Pač, treba je "oddelati" še te tri ure do njihovega odhoda v posteljo.
Limona2021
21. 11. 2019 11.43
+3
tudi če prideš tako uro domov je kaj drugega na voljo.
resslovenka
21. 11. 2019 12.14
+3
Hja, ker jih je treba nahranit, stuširat, pregledat šolsko torbo, se pogovorit kako je otrok preživel dan, vmes poskrbet še za mlajšega otroka ali otroke, če jih je več v družini. Pa vse pripravit za naslednji dan. Pa še sto drugih stvari, ko gredo otroci spat. OK, za določene zadeve lahko poskrbijo partnerji, če jih imajo. Hvalabogu. Če je mati samohranilka, brez staršev je pa kriza. In ja, sosedje pač ne gredo radi na roko, kdaj pa kdaj že. Vsak dan pa ne. Pol se pa čudijo, zakaj rodnost pada. Slovenke smo bile pač vzgojene, da delamo in doprinesemo v družinski proračun, ker smo "enakovredne" moškim. Smo res? V bistvu podpiramo 3 vogale pri hiši, milo rečeno. 😎
Ni corone
21. 11. 2019 10.12
-6
Strokovnjaki so naredijo pa nič samo bla bla bla
resslovenka
21. 11. 2019 12.15
+2
takopačje
21. 11. 2019 10.01
+30
Skoda da ni vec tega, da lahko otroka pustis zunaj da se igra z desetimi ostalimi otroci...kot je bilo vcasih v naseljih (ceprav BS3 zgleda kar kul glede tega), drugje pa vidmim samo tugo. Otrostva nebi zamenjal, tok je blo dobr takrat v 80ih. Tehnike smo pa mel glih prav velik, ampak ko je nekdo dobil family computer, smo sli k njemu domov in smo vsi skupaj igrali igrce, vsak je bil enkrat na vrsti. Sedaj so pa video igre individualni sport...oz. igras lahko s tisocimi naenkrat, ampak so vse povsod po svetu, samo s tabo ne..
Lisec7
21. 11. 2019 10.27
+8
...jaz sem bil zelo vesel, ko sem pri 12 letih dobil ČB TV. Kar je bilo je bil pa šprt in srbohrvaščina. Bil je hokey 66.
janezpodre
21. 11. 2019 09.31
+26
Mislim, da mora otrok "predelat" vso preteklo zgodovino -pravljice,Indijanci, vitezi.....itd/vse do Karantanskega Johana/, če je pa mulček od malega na igricah in kakšnem K-popu pa pride do kulturnega fenomena, da odrasli, pametni in razgledani, ponorijo za Igro prestolov. Takšno snov je pretekla generacija predelala do 12.leta, tilele hipsterji in podobni genijalci pa padejo v trans ob zmajih, namest ob tud tam prisotnem seksu. Zato je pa tko.
brabusednet
21. 11. 2019 09.28
+35
Moderni starši otroku kupijo pametni telefon ali tablico samo,da imajo mir pred otrokom.Zakaj ni zakona o prepovedi pametnega telefona otrokom do določenih let.Zadostoval bi navadni telefon samo za pogovor.Čez nekaj let bo človek izgledal,kot robot bo programiran in mislil samo tisto kar mu bo dostopno.
janezpodre
21. 11. 2019 11.46
+6
zakaj otrokom v USA ne prepovejo vstopa v McDonalds, ko je 2/3 nacije predebela - hebe se vsem za človeka, važen je dobićek
Kolani
21. 11. 2019 09.19
-18
Jaz pa opažam, da večina ljudi ne zna uporabljati računalnika (ne živite v iluziji, da če znate odpreti Word in poslati email, da znate uporabljati računalnik. Ali, če znate na TV preklopiti kanal in spremeniti jakost zvoka, da obvladate TV, itd...) in moderne tehnike in so tako praktično neuporabni za dela, kjer se takšno znanje zahteva. Takšni ljudje, sploh ne razumejo koncepta delovanja moderne tehnologije (pa ne govorim podrobnostih delovanja, to je samo za strokovnjake. Govorim o konceptu). Uporabimo jih lahko le za fizična slabo plačana dela. To je danes, kaj šele bo, čez 10, 15 let. Ne zapirajte vrat svojim otrokom. Tehnično neopravilna oseba bo v prihodnosti revež.
undisputed
21. 11. 2019 09.25
+28
Kolani, če nimaš kaj povedati glede problematike otrok-telefoni, svojo filozofijo prenesi drugam
Darko32
21. 11. 2019 09.53
+18
KOLANI delno imaš prav. Vendar tukaj je govor o telefonih v šolah. Tudi sam opažam nek čuden fenomen in to je, da otrokom se kupi pameten telefon ali tablico, da lahko igra igrice. Ti telefoni ali tablice pa so za starostno skupino do 15 let praktično iz strani izobraževanja neuporabni. ( Pustimo programiranje). Sočasno pa vidimo, da poučnih programov ali softwera nočejo pogledat ali se ga naučiti. Tako dobimo prav ta problem, k iga opisuje pediatrinja, saj izgubijo stik z realnostjo in živijo v iluziji. Pa da nebo pomote tudi veliko starih se je izgubilo v iluzijah in ti za nameček še delajo škodo vsem, ko nimajo stika z realnostjo. Slednje vidimo v raznih prispevkih vsak dan. Ti pa so del javne uprave in politike. Tudi v gospdoarstvu je nekaj takšnih in potem dobivamo piramido sesedanja ekonomije.
Kolani
21. 11. 2019 11.24
+3
Problem je, da starši ne razumejo tehnologije in potem ne znajo usmerjati otrok. Problem je, da se stari tudi ne znajo pogovarjati med sabo in potem je v družini prepir itd... Omejevanje ne bo prineslo želenega rezultata. Ljudi je potrebno izobraziti. Ampak izobrazba v tej smeri ni v interesu kapitala, ki služi na neizobražensoti potrošnikov. Šole itak, da ne komentiram, njim je pomembno, da se otoroci naučijo določene stvari na pamet. Pa kako naj v osnovni šoli učitelji učijo o modernih tehnologijah, ki jih niti sami ne razumejo? Prvič nimajo interesa se o tem izobraziti, drugič, v šoli o tem ni bilo niti ene ure v učnem programu. Če ne verjamete, da so ljudje neizobraženi kar se tiče informacijskih tehnologij jih samo vprašajte koliko jih je podpisalo GDPR izjavo, da so dobili kartice ugodnosti...
Darko32
21. 11. 2019 12.28
+2
Kolani na tej točki ti dam popolnoma prav. Namreč eno je dati otroku telefon z katerim igra igrice in ne spremlja pouka in drugo je dati otroku takšen telefon, da lahko pokliče kdaj kočnajo pouk in kdaj ga pridejo iskat. Zato zagovarjam tezo, da je potrebno otroku dati takšen telefon, da bo služil svojemu namenu. Z določenimi smo debatirali in že pred mnogimi leti naredili tako, da se je dalo otroku telefon in to takšnega, da lahko kliče in ima možnost sprejemanja klicev. Ostalo odpade. Potem pa se najde operater, kateri ima možnost brezplačene povezave samo za eno številko. Otrok ne zapravi nobenega denarja in tudi nima omogočenega ogleda na netu. Sočasno pa je vedno dosegljiv in lahko pokliče. Glede izobraževanja pa je poglavje zase. Namreč opaža se , da se med izobraževanjem celo menjajo izobraževalni načrti in posledično zavedejo otroke, kateri so se odločili za določen profil poklica. Tudi določenim učitelejem je vseeno. Tudi poznam veliko učiteljev, ki jim je hobi raziskovanje v prostem času in tako se veliko dodatnega znanja pridobijo na takšen način. A kaj ti pomaga, če je ideologija pri nas v smer, da ne sme biti pametnejši od sekretarja ali ravnatelja, ker mu je z znanjem potem takoj nad njim.
Kolani
21. 11. 2019 13.15
+1
Lahko se mu dopusti tudi ostale "pametne" funkcionalnosti. Pa vendar, kdo se je kdaj za kakšno uro usedel z otrokom in mu razložil, kaj se to na telefonu prikazuje, kdo stoji v ozadju vsega tega, zakaj je takšna vsebina sploh na voljo, kaj je resnični svet in kaj pomeni ta virtualni svet, katerega spremlja preko računalnika in telefona? Kaj vse je lahko posledica objavljanja vsebin na spletu preko telefonov in računalnikov. Kaj pomeni, ko ti dovoliš, da nek program spremlja kje se ti giblješ, da ima dostop do kamere in mikrofona itd... Jaz ne poznam niti enega takšnega človeka. Kako bi, ko pa niti sami ljudje o tem pojma nimajo. Uporabniki ne ločijo kaj je program in kaj datoteka. Uporabniki se ne zavedajo, da so za ljudi, ki obvladajo te zadeve, tako odprti kot, da bi celo mesto ali državo polepili s plakati, šli smo na dopust, vrata so odklenjena in pridemo čez 14 dni.
Kolani
21. 11. 2019 13.20
+1
In zdaj, namesto, da pričnemo z ozaveščanjem, izobraževanjem, se bomo raje od vsega tega izolirali. To ni rešitev. Koliko izobraževalnih oddaj na temo smo v zadnjem letu videli na TV? Koliko imamo pa na TV kmetij in žlahtnih vin in ne vem kakšnih nebuloz? Če pa sem že zasledil kakšno oddajo, pa je bila popolnoma zgrešena kot, da ne poznajo niti enega strokovnjaka s tega področja.