Znanost in tehnologija

Legendarni zadnji napad, ki je vodil v pekel, smrt in zmago na Pacifiku

Manila, 07. 04. 2021 09.36 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
Daniel Fazlić
Komentarji
53

Podmornica Limiting Factor je pred kratkim prišla do razbitin ene najbolj legendarnih ladij vojne na Pacifiku – USS Johnston. Ladja in posadka, ki jim je uspelo nemogoče in so pri tem dobili bitko. Kapitan, ki je 25. oktobra 1944 z agresivnim napadom proti nekajkrat močnejši japonski floti rešil ladje, ki jih je moral varovati.

Odprava, ki sta jo zasebno financirala in izvedla dva nekdanja častnika ameriške mornarice, je uspešno odkrila in posnela USS Johnston, najgloblje potopljeno ladjo, ki leži na globini 6.456 m. Podpornik odprave Victor Vescovo je nekdanji poveljnik ameriške mornarice, ki je med dvema ločenima osemurnima potopoma osebno pilotiral DSV Limiting Factor do razbitine. To so bili najgloblji potopi k razbitinam v zgodovini, s posadko ali brez. A zgodba ladje je še bolj legendarna kot rekordni potop. 

Poveljnik ladje Ernest E. Evans je ob splavitvi ladje leta 1943 rekel: "To bo bojna ladja. Nameravam se soočiti s sovražnikom in kdor noče biti del te posadke, naj jo kar zapusti." Vsi so ostali na ladji. USS Johnston je bila ladja razreda Fletcher, ki je v vojno na Pacifiku stopila leta 1943 in bila del pomembnih operacij, ki so pomagale uničiti japonsko prevlado. Zaradi napak in lažne varnosti v moči ameriške flote kapitan Evans znamenitega stavka ni samo potrdil, ampak ga je presegel 25. oktobra 1944. 

Bitka, ki je bila obsojena na propad, a dosegla vse

Konec oktobra 1944 je bila japonska flota samo še slaba senca moči, ki jo je imela leta 1940, in vice admiral Taeko Kurita je z ostanki ladij zbral floto, ki se je nameravala soočiti z ameriško floto, ki je krila izkrcanja v zalivu Leyte (invazija na Filipine). Admiral William Halsey je floto uspešno prestregel in njegova letala so povzročila nekaj škode, nato pa so se ameriški poveljniki zmotili in začeli slediti japonski letalonosilki, ki je bila zgolj vaba – kljub temu so ta bitka in tiste, ki so sledile v naslednjih dneh, predstavljale največjo mornariško bitko med vojno na Pacifiku.

Yamato na poti proti zalivu Leyte.
Yamato na poti proti zalivu Leyte. FOTO: US Military Archives

Potem pa napaka, saj so ob umiku japonskih ladij oziroma letalonosilke predvidevali, da se te premikajo na sever, a se je velik del ladij uspešno izmaknil letalom in začel neopazno premikati mimo ožine San Bernardino v Filipinsko morje proti zalivu Leyte, kjer so se izkrcavali ameriški marinci. Med njimi in katastrofo, ki bi jo povzročile japonske ladje med izkrcanjem marincev, je stala skupina ladij, ki zagotavljajo zgolj podporo – operativna skupina Taffy 3. 

Bitka za Taffy 3

25. oktobra 1944 je ameriški pilot s presenečenjem v glasu poročal o močni japonski floti, ki se je premikala proti zalivu Leyte in se usmerila neposredno proti USS Johnstonu in majhni operativni enoti za spremstvo. Japonci so imeli v floti štiri bojne ladje, šest križark in 11 rušilcev. Ena od štirih bojnih ladij je bila legendarna Yamato – največja bojna ladja, ki je bila kadarkoli narejena. Američani, ki so bili sami, brez podpore, saj je ta odšla na sever, pa so imeli v skupini Taffy 3 na voljo šest spremljevalnih letalonosilk (praktično navadne tovorne ladje, ki so jim naredili pristajalno površino), tri rušilce in še štiri manjše ladje. Zgolj Yamato je izpodrivala več vode kot vse ameriške bojne ladje skupaj. 

Taffy 3 – spremljevalne letalonosilke delajo dimne zavese, da bi se lahko "skrile" pred sovražnimi ladjami.
Taffy 3 – spremljevalne letalonosilke delajo dimne zavese, da bi se lahko "skrile" pred sovražnimi ladjami. FOTO: US Military Archives

Poveljniki treh rušilcev – USS Johnston, USS Hoel in USS Samuel B. Roberts so vedeli, da je bitka izgubljena, a predali se niso. Poveljnik Robert W. Copeland (USS Samuel B. Roberts) je takrat rekel: "To bo boj proti izjemnim verjetnostim, od katerega je nemogoče pričakovati preživetje. Naredili bomo toliko škode, kolikor je bomo lahko." Poveljnik USS Johnston je sledil svojemu stavku ob splavitvi ladje in ukazal, da ameriške ladje napadejo – z vso silo, hitrostjo in agresivnostjo, ki jo premorejo. Vedel je, da morajo spremljevalne letalonosilke pobegniti in japonske ladje zadržati tako dolgo, da pride podpora iz zraka. 

USS Johnston
USS Johnston FOTO: US Military Archives

USS Johnston je bil takoj napaden, a agresivnost je tako presenetila Japonce in povzročila dovolj zmede, da so ameriški rušilci uspeli zadeti kar nekaj japonskih ladij. Samo USS Johnston je izstrelila več kot 200 granat iz glavnega topa (ki je bil popolnoma nekoristen proti bojnim ladjam) in uporabila vse torpede proti težki križarki Kumano, kar jih je imela. Po uspešnem napadu, ki je močno poškodoval japonsko križarko, je nasprotnikova flota uspela zadeti USS Johnston in podporne ladje. 

Rušilci krijejo spremljevalne letalonosilke
Rušilci krijejo spremljevalne letalonosilke FOTO: US Military Archives

Kapitan Evans je bil ranjen, ladja močno poškodovana, zmanjkalo jim je tudi torpedov. Kljub temu je Evans ukazal nov napad, napad, za katerega je dobro vedel, da bo zadnji. Vedel je tudi, da je vsaka minuta kritičnega pomena za marince v zalivu Leyte in spremljevalne letalonosilke. Posadka USS Johnston se je z najvišjo hitrostjo, ki jo je škoda dopuščala, usmerila proti bojni ladji in izstrelila 30 granat. 

Napad ameriškega rušilca.
Napad ameriškega rušilca. FOTO: US Military Archives

Evans je opazil, da je ena od križark začela streljati na spremljevalno letalonosilko in ukazal napad na njo – "Streljajte na to križarko, potegnimo njen ogenj nase in stran od USS Gambier Bay!" Johnston je streljal izmenično na različne japonske ladje, da bi nase vezal čim več sovražnikovega ognja.

Napadena spremljevalna letalonosilka Gambier Bay
Napadena spremljevalna letalonosilka Gambier Bay FOTO: US Military Archives

Ta bitka je trajala kar dve uri in pol, ko je bil Johnston tako močno poškodovan, da se več ni premikal. Bil je popolnoma obkoljen, ko je Evans izdal ukaz, da vsi, ki so še živi, ladjo zapustijo. 25 minut po tem ukazu se je rušilec potopil. 

Rušilci, ki so bili bistveno slabše oboroženi od japonskih ladij, so poskušali pridobiti predvsem čas – okrepitve so bile na poti.
Rušilci, ki so bili bistveno slabše oboroženi od japonskih ladij, so poskušali pridobiti predvsem čas – okrepitve so bile na poti. FOTO: US Military Archives

USS Hoel in USS Samuel B. Roberts sta se prav tako žrtvovala, da bi rešila spremljevalne letalonosilke in marince v zalivu Leyte. Dve od štirih japonskih težkih križark sta bili v naslednjih urah potopljeni, ko so se v bitko vključila ameriška letala iz drugih operativnih skupin. Kmalu za tem pa so bili ameriški poveljniki presenečeni – japonska flota se je umikala. Trem ameriškim rušilcem je uspelo nemogoče. 

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Od 327 članov posadke jih je preživelo le 141. Od 186 mrtvih jih je približno 50 umrlo zaradi sovražnikovih granat, 45 jih je umrlo na rešilnih čolnih zaradi bojnih ran, 92, vključno z Evansom, pa je še bilo živih v vodi, potem ko je Johnston potonil, a jih nikoli niso rešili. Zgodba napada USS Johnston in agresivnosti poveljnikov pa je še danes obvezno gradivo preučevanja na mornariških univerzah po svetu – tudi če ste slabši, še ne pomeni, da boste izgubili. 

Koronavirus pasica nova
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (53)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

letmeseeit
08. 04. 2021 12.03
Ja to je za nekatere, kateri mislijo da je za zmago v 2 svet. vojni zaslužen samo Tito.
Killing floor
07. 04. 2021 21.01
+1
To so bile bitke ki se nazalost vec ne morejo ponoviti..mogoce po ww3
jozejoze1
14. 04. 2021 21.25
+1
flojdi
07. 04. 2021 17.52
+3
.zanimivo za prebrat. ker že dolgo nazaj mi je uspelo prebrat knjigo z japonske strani o neki bitki , kjer so meričani pogrnili" . ta je pa , očitno , napisana z meriške strani .. / kakorkoli : vojne so največji nesmisel .
gregggegg2
07. 04. 2021 16.56
45 50 92=187, kul
asdfghjklqwertz
07. 04. 2021 15.42
+1
samo tisti tapravi posnetek iz ene ladje v napadu na pearl harbour je tako zanimiv in napet, da si sploh ne predstavljaš adrenalina za življenje, ko se borijo proti letalom. Američani so bili zelo ključni pri končevanju druge svetovne vojne. Lahko smo danes veseli, da so takrat japonci napadli američane, ker drugače dvomim, da bi kdaj američani vstopili v drugo svetovno vojno. Pred napadom japoncev so američani bili zelo proti temu, da bi se američani kdaj vključili v drugo svetovno vojno, ko so jih pa japonci napadli, in to še nenapovedano, so pa takrat američani imeli skoraj 100% podporo za vstop v 2.sv.vojno. Samo posnetek iz ulic New York Citya ob dnevu, ko japonska oznani svojo kapitulacijo, pove ogromno.
Generacija56
07. 04. 2021 16.21
+4
No, ta je dobra.... Američani so vedeli za napad.... Ves kolonizatrorski svet jih je opozarjal... Ne moreš zbrati največje pomorske sile na svetu za napad, da ne bi nekdo videl... Povrhu so že imeli radar... Potrebovali so ta napad, da bi javnost enostavno prisilili, da zbere dovolj gneva za vstop v vojno... In zato je umrlo 3000 ljudi. Prvič. Drugič 2001.... Je pa zanimivo, kako 2000 let po Kristusu še vedno prepričaš rajo v nekaj...
flojdi
07. 04. 2021 17.54
...kar nima smisla. ali pa le za zelo Določene
letmeseeit
08. 04. 2021 12.01
Kaj misliš, da brez Američanov bi vojno proti nacijem zmagali ?
jozejoze1
14. 04. 2021 21.28
preko 80% vse nacifašistične tehnike in ljudstva je zgorelo na vzhodni fronti
Smrekar1
07. 04. 2021 13.02
+3
Rušilec, ki se je boril kot bojna ladja.
Generacija56
07. 04. 2021 12.43
+4
Pa še nekaj, včeraj je bila obletnica napada na Jugoslavijo s strani naše zaveznice v NATO. Ste z veseljem brali, kar vam je ta medij ponudil, o junaškem odporu Slovencev? Ste morda prebrali, kaj je Slava Klavora pretrpela, preden so jo ubili?
Rade 74
07. 04. 2021 13.08
+10
Generacija zdaj vidimo koliko dimobrančkov je aktivnih ba tem portalu.
Generacija56
07. 04. 2021 13.26
+12
Res je Rade, neverjetno, da se ti osebki sploh upajo izpostavljati, pa čeprav so anonimni... To pove samo, da je v Sloveniji veliko izdajalcev.
gozdar1
07. 04. 2021 13.29
+9
Predvsem je očitno kar nekaj 5 kolone, in je v sramoto zgoraj omenjenim.
Generacija56
07. 04. 2021 12.35
+3
Sicer pa, namen članka v Sloveniji? Kupite si kokice, postavite si stol na primerno mesto, lahko boste spremljali beg ameriških hummerjev iz Ukrajine v živo!
gozdar1
07. 04. 2021 12.55
+0
Lepo da podpiraš imperjalizem in napade na države.
Rade 74
07. 04. 2021 11.58
+16
To bitko,ki ste jo omenili je še najmanj pomembna od vseh v Pacifiku. USS Indianapolis je na tajni nalogo prevažala "Debelega dečka" ki so ga kasneje odvrgli nad Hiroshimo.,o temu raje kaj napišite. A imamo mi svojo zgodovino, svoje bitke z obdobja 2.Sv.vojne?Tudi naši Partizani in ostali aktivisti NOB-a so dosti pripomogli k temu, da danes tu govorimo materin jezik!!! Al vas je sram, oziroma ne smete tega objavljati zaradi potomcev domačih izdajalcev in seveda RKC, ki so zavestno sodelovali z Nacisti?
Iluzionist
07. 04. 2021 12.12
+8
Bitka za Leyte je ena ključnih bitk pacifiškega teatra in s tem ena ključnih bitk druge svetovne vojne. Je tudi največja pomorska bitka v drugi svetovni vojni.
Generacija56
07. 04. 2021 12.14
+4
Medij je ameriški plačanec, novičke, članki, google translate... Tukaj ne boš našel fotografije iz NOB, kjer domobranec seka glavo parizanu... Moraš v muzej.
Rade 74
07. 04. 2021 12.14
+14
Največja pomorska bitka v tej vojni, a ni bitka za Midway?
Rade 74
07. 04. 2021 12.28
+9
Generacija vem, zato sem to tudi napisal. Sramota Slovenska je naš predsednik vlade in vsi njegovi podrepniki, o RKC pa se sploh ne splača razpravljat.
LOS - T
07. 04. 2021 12.29
+14
Pri Midwayu se je spopadlo 7 letalonosilk, ki se med sabo niti videle niso, v bistvu je šlo za bitko med avioni in letalonosilkami. Tu je bilo pa cel kup ladij ki so se direkt med sabo mlatile. Tako nekako bi rekel v čem je razlika.
Rade 74
07. 04. 2021 13.10
+6
Frel
07. 04. 2021 13.15
+5
bitka za leyte je bila velika, ampak ne smemo pozabiti tudi na veliko bitko pri Marianskih otokih leta 1944, kjer so američani dodobra potolkli japonsko ladjevje. majhna bitka ni bila niti pri Guadiacanalu, kjer so američani bili na morju v tistem večeru poraženi (na koncu bitke so otok zavzeli) v letu 1942 (prvi zavzeti oz. odvzeti japonski otok s strani američanov)
pepi bolcev
07. 04. 2021 11.20
-7
Ko si bil mlad si se kaj pametnega prebral. Sedaj se pa vidi, da ne beres nic.
Generacija56
07. 04. 2021 10.59
-12
Ko sem bil mlad, nezrel, sem prebral knjigo Pekel na Pacifiku. 2x. Navduševal sem se nad prikazom vojne, kot so jo prikazovali američani. Mislil sem, to so spet oni pravi, kot ameriška konjenica, ki je pritrobentala in pobila Indijance... Potem pa sem počasi dozorel.... Dobil v roke PRAVE podatke, ozadje vsega dogajanja... Izvedel, zakaj so Japonci sploh napadli ZDA... Danes vem, da je to vse le propaganda, ZDA pa so postale največji zločinec na svetu.... Izgubili so vse vojne, ki so jih začeli... Ker vojaško zasedajo 150 držav sveta, pa svobodno širijo svojo propagando v vsaki hlapčevski državici... Japonce so premagali, da... A v Evropi pa se lahko zahvalijo le Rusom, da jim ni bilo potrebno plavati čez Atlantik, nazaj domov...
tigrcek
07. 04. 2021 11.09
+0
Rudar
07. 04. 2021 11.13
+8
Mogoče bi bilo boljše, da ne bi odrastel. Ko si bil mlad in nezrel, si bil očitno bolj podučen kot zdej.
kovexx
07. 04. 2021 11.22
+2
seveda....samo poštenje in skrb za druge je ZDA....odrastite še ostali
Tylers
07. 04. 2021 11.27
+2
lol, stari komunist se je oglasil hahahah. 1. Povod za pearl harbor so bile ekonomske sankcije amerike (nič več nafte za japonce), sankcije pa so bile zaradi japonske agresije v aziji 2. Mal si preberi, kaj so japonci delali po aziji od leta 1936 dalje (pokol v nanjingu, cca 1mio mrtvih civilistov v par tednih) 3. preber si mal o molotov-ribentrop paktu, kako sta si lepo stalin in hitler razdelila poljsko in baltik. 4. Preberi si tudi o ruski invaziji finske leta 1940. 5. Preberi si, kaj so rusi počeli s poljaki, ukrajinci in armenci. 6. preber si mal o lend-lease, oziroma kako je amerika nafutrala, oblekla in opremila pol vsemogočne rdeče armade. Konec leta 1942 je bilo 35% sovjetskih tankov poslanih iz zahoda... 7. preberi si mal o sovjetski okupaciji afganistana v 80ih letih, to kar so američani delali v afganistanu ni nič napram kar so počeli rusi. Eh deda, bo treba še mal prebrat, pa ne samo literaturo, ki ti jo partija odobri...
Generacija56
07. 04. 2021 11.40
+2
Tylers, kako prikladno, ameriški nick... PREBERI ŠE TI, kaj so naredili Britanci Japoncem v Mandžuriji! Vso zgodovino 500 let nazaj kreirajo kolonjalisti, KI SI DOMIŠLJAJO, da si lahko lastijo svet! Ti primerei, ki jih naštevaš, so posledica sporazuma, ki so ga sklenili Rusi, da bi se zavarovali pred napadom nacistov, A NITI ENKRAT NE OMENIŠ SPORAZUMOV, ki so jih Evropske države, SKUPAJ Z VB sklenile z nacisti... Da ne omenjam, da so američani ves potek druge sveovne sodelovali z Krupp-om... Seveda imajo vsake oči svojega malarja... Moj namen ni kogarkoli spreobrniti, podajam le dejstva. Vsi so TRGOVALI Z HITLERJEM, VSI SO BILI V ZMOTI!!! Me ne prizadene tvoje mnenje, vem, da vas je veliko... V svojem življenju sem se dokopal do podatkov, saj jih deloma obelodanijo tudi mediji, zakaj in kako je potekalo sodelovanje. A vsemu da noto Churcill-ova zahteva, da se z atomskimi napade Rusijo..... In zakaj niso napadli? Ker niso vedeli, kako daleč je ruska bomba.... Pojdi v vrtec in tam nakladaj.
Vap0
07. 04. 2021 12.02
-4
Rade 74
07. 04. 2021 12.16
-2
gozdar1
07. 04. 2021 12.18
+3
Vse velike sile so bile kolonjalisti, tudi japonci in rusi...ironično so najmanj kolonij imli nemci. Ni isto če sodeluje ena firma ali pa je stvar sponzorirana s strani države. Nemci so ravno v sz izpopolnjevali taktiko bliskovite vojne, lepo stran od oči ostalega sveta.
masina4
07. 04. 2021 13.11
-3
borec91
07. 04. 2021 13.36
+2
men najbolsa novica je da so japonci upraviceno fasali dve atomski svsaj se ene 4premalo nekaj takega bi morali fasat se ustasi nemci in italjani vsi ti najvecji krvnilki sveta. a ustasi najvecji zmagovalci takoj za makaronarji
bmwfanatik
07. 04. 2021 10.40
+6
Zanimiva tema a žal zelo slabo napisana. Očitno google translate.
Think Pink
07. 04. 2021 10.38
-1
To je bila WW2, kako se bo pa končala WW3?
detect
07. 04. 2021 10.51
+4
Legija 1942
07. 04. 2021 10.32
-7
Japanci so jih demontiral v koščke. Zato so jim pa odvrgli tiste dve ta debele. 🥴
Frel
07. 04. 2021 10.42
+14
to bo to ja. po Midwayu, kjer so zatajile so šifre (američani so jih pogruntali) in sledila je katastrofa z potopom 4 japonskih letalonosilk (Akagi, Hiryu, Sorju, Kaga) in po tistem vsi vemo kaj je bilo. v bitki za marianske otoke v juniju 1944 so nato američani dokončno zatrli vse japonske upe za kakršen koli preobrat v bitki za pacifik, dokončen udarec so jim zadali pri otoku Leyte konec leta 1944 oz. oktobra. za tiste "dve tadebeli" (Little boy, fat man) bi se pa dalo debatirati zakaj so jih odvrgli, vsekakor ne za to ker so jih japonci premagovali =).
felixkp
07. 04. 2021 10.49
+6
Legija 1942...japonci takrat niso imeli niti koščkov mornarice več. Edino kar so imeli je bilo skrivanje po luknjah na otokih, kjer je bilo ogromno pečin za totalno nesmiselne in z njihovo bedno ideologijo, podžgane samomore.
Legija 1942
07. 04. 2021 14.16
+3
Ja potem takem amerikosom ne bi bilo potrebno pobiti na stotisoče civilistov z atomskima. Ma ne klobasajte. Niti jaz niti vi niste tam bili. Je pa žalostno to iživljanje nad civilno strukturo prebivalstva.
Quercus
07. 04. 2021 10.03
+1
V današnjem času pa so ravno Američani tisti, ki po vrsti izgubljajo vojne, kljub izraziti tehnološki in logistični premoči. Že navadni Talibani v Afganistanu jim dajejo vetra, kaj šele bi se zgodilo, če bi se spravili na veliko bolje oboroženo državo kot je npr. Iran.
Klampfman
07. 04. 2021 10.07
+10
Veš, razlika je med konvencionalno vojno in gverilskimi spopadi.
fNovak
07. 04. 2021 10.38
+4
Chandler Bing
07. 04. 2021 10.02
+13
Koncno enkrat dober clanek, vse pohvale avtorju
Minerva
07. 04. 2021 10.31
+1
Se strinjam, članek je dober in tanimiv, tudi dodan slikovni in filmski material
extradeluxe
07. 04. 2021 09.59
+6
Ja ne pomeni da boste izgubili bitko ali vojno, izgubili pa boste življenje.
number46
07. 04. 2021 09.58
-6
Zato, slabo leto kasneje ZDA odvrgle nuklearno bombo na Japonsko. Toliko o zmagi
Frel
07. 04. 2021 10.45
+12
bi se dalo debatirati na dolgo in široko zakaj so jo odvrgli. nekaj dni prej so Sovjeti napadli japonsko (mnogo prej kakor je Thruman mislil, da bodo). torej, nekaj logike je v tem noter ane? in japonci so imeli še vsaj 1 milijon pripravljenih vojakov, kateri se ne bi predali kakor so se Nemci (množične predaje nemških vojakov v več tisočih). tako da ti dve bombi bi se dalo debatirati na dolgo in široko zakaj in kako.
felixkp
07. 04. 2021 10.51
-3
Tako je, če vlada vojska, ki ne popusti za nič na svetu.