Znanost in tehnologija

Švica pod šestimi metri vode: toliko je vsako leto izgubijo ledeniki

Zürich, 02. 05. 2021 07.05 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
Danijela Levpušček
Komentarji
64

V zadnjih dveh desetletjih so ledeniki v povprečju izgubili 267 milijard ton vode na leto, količino, ki bi zadostovala, da bi celotno Švico vsako leto znova potopili pod šest metrov vode, so ugotovili znanstveniki, ki so prvič doslej pod drobnogled vzeli vseh 220.000 ledenikov na svetu. Njihovo krčenje poteka vedno hitreje. Druga raziskava pa je pokazala, da jih bo kar deset odstotkov izginilo do leta 2050, pa tudi, da ne glede na to, kaj storimo, tega ne moremo preprečiti.

Ledenik Perito Moreno v Argentini
Ledenik Perito Moreno v Argentini FOTO: Dreamstime

Svet izgublja ledenike. Dejstvo, ki je že dolgo znano. Nova raziskava pa je pokazala, da se to dogaja vedno hitreje. 

Naše ugotovitve so pomembne na političnem nivoju. Svet mora ukrepati takoj, da prepeči najhujši scenarij podnebnih sprememb. soavtor raziskave Daniel Farinotti

Mednarodna skupina raziskovalcev je sploh prvič doslej pod drobnogled vzela vseh 220 tisoč ledenikov na Zemlji, z izjemo ledenega pokrova na Antarktiki in Grenlandiji. Ugotoviti so želeli, kako hitro izginja led. V ta namen so analizirali posnetke Nasinega satelita Terra, ki so nastali v obdobju od leta 2000 do 2019, izsledke pa objavili v ugledni znanstveni reviji Nature.

Izračunali so, da so v tem obdobju ledeniki po svetu na leto v povprečju izgubili kar 267 milijard ton vode. S tolikšno količino bi lahko celotno Švico potopili pod šest metrov vode – vsako leto, so ponazorili znanstveniki pod vodstvom Romaina Hugonneta z univerz v Zürichu in Toulousu. Med letoma 2000 in 2004 so izgube znašale približno 227 milijard ton letno, med letoma 2015 in 2019 pa 298 milijard, kar pomeni, da so se v samo 15 letih povečale za kar 31 odstotkov. 

Na Zemlji je približno 220 tisoč ledenikov. 

Ledenik na Aljaski
Ledenik na Aljaski FOTO: AP

Najhitreje se talijo ledeniki v Alpah, na Aljaski in Islandiji, avtorje pa bolj kot to skrbi umikanje mogočnih ledenikov v Pamirju, Hindukušu in Himalaji, ki zagotavljajo vodo kar 1,5 milijarde prebivalcem. "V suhem obdobju leta je taljenje ledenikov pomemben vir vode za reke v porečju Gangesa, Bramaputre in Inda," je spomnil Romain Hugonnet. "Če se bo krčenje himalajskih ledenikov nadaljevalo, se lahko gosto poseljena Indija in Bangladeš v nekaj desetletjih soočita s pomanjkanjem vode in hrane."

Taljenju ledenikov je v obravnavanih dveh desetletjih mogoče pripisati petino skupnega dviga vodne gladine – v povprečju je to 0,74 milimetra na leto. 

A ugotovitve vendarle niso samo pesimistične. Žarek upanja daje dejstvo, da se je na nekaterih območjih – na Islandiji, v Skandinaviji in na vzhodi obali Grenlandije – taljenje ledu celo upočasnilo. 

Raziskava bo vključena v naslednje poročilo Mednarodnega panela za podnebne spremembe (IPCC). "Naše ugotovitve so pomembne na političnem nivoju. Svet mora ukrepati takoj, da prepeči najhujši scenarij podnebnih sprememb," je ob tem poudaril soavtor raziskave Daniel Farinotti, vodja skupine za glaciologijo na švicarskem Zveznem inštitutu za tehnologijo (ETH) s sedežem v Zürichu.

Svet bo do sredine stoletja izgubil 10 odstotkov ledenikov, tudi če nam uspe doseči pariške podnebne cilje

To pa je ugotovitev druge raziskave o stanju svetovnih ledenikov, ki so jo opravili ekskluzivno za časnik Guardian

Pomembno je, da se ljudje zavedajo, kako lahko današnje odločitve vplivajo na to, kako bo naš svet videti čez dve ali tri generacije.  avtor raziskave Ben Marzeion

Na najbolj prizadetih območjih, med katerimi je tudi srednja Evropa in z njo Slovenija, se bodo ledeniki skrčili za več kot polovico, skupaj pa bo izginila desetina mase ledu. Temu se ne moremo izogniti in je posledica globalnega segrevanja, za katerega smo odgovorni ljudje. Lahko pa odločno ukrepanje tako držav kot posameznikov – tu so omenili ambiciozne cilje ZDA, Velike Britanije in drugih za zmanjšanje izpustov – močno omili posledice v drugi polovici tega stoletja. 

"Kar vidimo zdaj v gorah, je posledica izpustov toplogrednih plinov pred dvema ali tremi desetletji. Na nek način se zdi, da lahko izgubimo vsako upanje, ker je že prepozno, da bi ustavili taljenje številnih ledenikov. Vendar pa je pomembno, da se ljudje zavedajo, kako lahko današnje odločitve vplivajo na to, kako bo naš svet videti čez dve ali tri generacije," je komentiral avtor raziskave, glaciolog Ben Marzeion z univerze v Bremnu. 

Izračunal je, da bodo od leta 2021 do 2050 ledeniki izgubili 13.200 milijard ton, kar je toliko, kot če bi v naslednjih 10 letih vsako sekundo napolnil pet olimpijskih bazenov. Razlika med najboljšim in najslabšim scenarijev je zgolj 10 odstotkov, preostalih 80 je že izgubljenih. Zato pa imamo toliko večjo možnost vplivati na dogajanje v drugi polovici stoletja. Današnje odločitve so, kot je poudaril tudi Marzeion, še kako pomembne. 

Posledice

Taljenje ledenikov povzroča dvig morske gladine. Do leta 2100 se bo ta, odvisno od tega, za koliko nam bo uspelo zmanjšati izpuste toplogrednih plinov, zvišala za od 79 do 159 milimetrov. Ogrožena je stabilnost rečnih sistemov. Številne alpske reke se, na primer, poleti napajajo z vodo iz ledenikov. Taljenje bi pomenilo, da bodo najprej imele več, z leti pa vse manj vode.  1,9 milijarde ljudem, največ v Indiji in na Kitajskem, pa kot posledica taljenja ledenikov grozi pomanjkanje vode. 

Koronavirus pasica nova
Koronavirus pasica nova FOTO: 24ur.com
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (64)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

mario64
02. 05. 2021 17.48
+1
Že velikokrat v zgodovini zemlje so se ledeniki stopili
Walter Pravicek
02. 05. 2021 17.39
+1
Švica ima SVOJE ledenike.Nam pa se sedaj prikazuje potop Švice za 6 metrov,če bodo po celem svetu izginili iz trdnega v tekoče stanje?Mimo vseh držav ravno v Švico?Ali je mišljen dvig morja za celih 6 metrov?Tedaj bo ogromno mest po celem svetu prej pred Švico potopljenih.MALO POGLEDA NA SVET IN KONFIGURACIJO ZEMLJE NEBI ŠKODOVALO PISCU TEH PAMFLETOV!
slo_veter
02. 05. 2021 15.19
+1
čez 10 ali 50 miljonov let .. pa bo spet vse pod ledom . Tukaj ni problem narava, problem je naše videnje, da ob predpostavki da maksimalno trošimo, še vedno želimo da se svet okoli nas ne spremeni.
RamzesII
02. 05. 2021 16.36
metaloh
02. 05. 2021 13.58
+1
In kaj je skupen imenik...ljudje, prebivalstvo...ob takem taljenju bo v prihodnosti zmankovalo vode za preživetje.Edini način bo, za preprečitev množičnega umiranja, reduciranje prebivalstva na vzdržno preživetveno raven...
Krematorij666
02. 05. 2021 16.01
+1
In kam bo šla voda? V vesolje? Taljenje ledenikov, svetovni potop, ledena doba, sončna aktivnost itd je zemeljski ciklus ki ga ne boš preprečil...Vode pa ne more zmanjkati, zmanjka lahko le pitne vode na kar pa imamo vpliv.
RamzesII
02. 05. 2021 16.37
Res je, ljudje tega ne vidijo, le koliko jih ve, da je svet še vedno potopljen, po zadnjem potopu, ki je posledica premika polov. Ta civilizacija se hitro bliža temu, znake vidimo, večina jih še ne.
ni_mi_vse_eno
02. 05. 2021 13.26
-2
Zoey (punčka) je imela interview z Buzz Aldrinom (drugi človek na Luni). Zelo zanimivo. Le zakaj je Buzz izjavil na vprašanje, zakaj nihče več ni šel na Luno: "To ni vprašanje 8 letne punčke, to je moje vprašanje in mislim, da vem zakaj. Ker mi nismo šli tja. In če je tako bilo, potem bi bilo dobro vedeti, zakaj nismo šli. V prihodnosti, če bomo želeli delati nekaj, moramo najprej vedeti, zakaj in kje se je v preteklosti ustavilo". Ampak ni panike, Buzz je bil razglašen za pijanca, tako, da njegovim besedam ni verjeti. Verjemite NASA agenciji, oni vam prodajajo najlepše pravljice, hehe.
ni_mi_vse_eno
02. 05. 2021 13.17
-2
Aljosa Rojac; "Ali so res pristali na luni 1969?" - pokaže nekaj dejstev. Priporočam, da si ne pogledate, da boste lahko lažje verjeli, hehe.
gostb6fa2
02. 05. 2021 13.16
+2
Globalno segrevanje. Vsako leto kurimo dlje časa.
ni_mi_vse_eno
02. 05. 2021 13.05
+0
InsideClimateNews so pred leti (2016) objavili članek, zakaj na južni polobli ledeniki rastejo in na severni polobli se ledeniki talijo.
to_mi_delaj
02. 05. 2021 12.29
+1
Vprašajte greto, on ima 100% odgovor
bigdick19
02. 05. 2021 11.41
+1
Mešanje megle...expertne skupine..študije...."znanstveniki "delajo raziskave...da trosijo in kradejo davkoplacevalski denar in navadne delovne ljudi
User1094863
02. 05. 2021 11.34
+2
pa je že kdo pomislil da tako kot zemlja ki se vrti okoli sonca po elipsi kar povzroča letne čase, da se po vesolju enako premika celotna galaksija in nam poznano vesolje in da se bližamo ciklu vesoljskega poletja???? in če je tako potem se nam bo zopet zgodila tudi ledena doba(vesoljska zima) in da ljudje na to nimamo vpliva, razen da nam politika in mediji prodajajo meglo...............
ni_mi_vse_eno
02. 05. 2021 11.21
-5
Slikaš spomladi in konec poletja. Glejte, vsako leto izgubljajo ledenike, ampak ne skrbite, vsako zimo pridejo nazaj.
Blallka
02. 05. 2021 11.15
+1
Morali bodo pa izumiti super orodje za takojšnjo zamrznitev in točno tako bo. Človek nenormalno ogreva zemljo. Odkar je kovid vidimo, kaj dela Kitajska in Indija, ker imamo najhladneši april od leta 1997. Glede na stopljeni led, bi morali biti v ledeni dobi. Ko ledu večne bo, bo apokalipsa, ker se bo skokovito začelo ogrevati.... takrat bo človek šele resno vzel problem. Izkoriščal bo dokler ne bo dobil plačilo kredita z obrestmi nazaj.
uporabnica portala
02. 05. 2021 12.42
Takrat bo nastopil problem pitne vode in vode nasploh....
Potouceni kramoh
02. 05. 2021 10.38
+13
Primerjajo s Švico, drzavo kjer se v Davosu zberejo na simpoziju skorumpirani politicni naravovarstveniki in kjer se po pozrtnem banketu odpeljejo domov s Porsche cayeni 5.0 in naprej s privat avioncki.
RamzesII
02. 05. 2021 16.39
Kaj so splanirali pa javnost ne ve, čeprav izvajajo plan pred njenim nosom.
Silvester Kresnik
02. 05. 2021 09.59
-5
Čvavek, bi djav, da je potribno najvišji vrh Kibo na Kivimanđaru v Afriki umetno zasnežovat, kedar je kaj fajhtnega vufta na raspovago in zimske Ovimpijske igre priredit. Neizbežno gospodarjenje z podnebjem bi antvedar davo takšne rezuvtate, da bi biv okoviš Kivimanđara napojen z vado, podrugodi bi pa namesto preveč dežja pa majn padvo. Sivc.
cilem
02. 05. 2021 10.20
+5
Tona22
02. 05. 2021 10.28
+7
Ja od kod pa si ti Silvester Kresnik,daj prevedi ti malo tvoj komentar.
borec91
02. 05. 2021 09.48
+2
ce na mizo postavite kocko 10cm krat deset in in 100 krat 100 centimetrov se bo mansa veliko veliko prej stopila kot velika pac manj je leda hitreje se topi
stromar5
02. 05. 2021 09.54
+3
Joj. Hitrost taljenja ledu (npr. v g/s) bo enaka. Razlika je v tem, da za taljenje večje količine ledu pri isti hitrosti taljenja potrebuješ več časa.
stromar5
02. 05. 2021 09.56
+2
Seveda pod predpostavko, da je oblika ledu enaka v obeh primerih (npr. kocka).
Houdor
02. 05. 2021 09.46
+4
jaz mam že sončne panele na traktorju
prevalanar
02. 05. 2021 09.37
+6
Zanimivo je, da znanstveniki govorijo, da se led topi hitreje, kot so pričakoval iz česar sledi, da so ti zelo ozko usmerjeni, brez zdrave kmečke logike. Če se ledenik zmanjša npr. za 3% se na drugi strani poveča "kopno", kar pomeni, da je površine, ki se hitreje segreva in pripomore k taljenju, več in posledica tega je hitrejše taljenje ledu. Kocka ledu v kozarcu vinjaka se hitreje stopi, kot 10 kock leda v Coca coli.
stromar5
02. 05. 2021 09.51
+2
Misliš, da niso upoštevali tega, kar mimogrede v vseh strokovnih publikacijah tudi poudarjajo v svojih napovedih? V vinjaku je količina ledu, ki se stopi, enaka ne glede na to, koliko je v njem ledu. Razlika je v tem, da se izguba ledu porazdeli po posameznih kockah. V primeru ledenika gre za razliko v reflektivnosti svetlobe (večji absorbciji energije iz sončnega sevanja). Ta analogija zato ne bo dobra.
RamzesII
02. 05. 2021 10.49
-1
Seveda se topi hitreje, tudi na severnem tečaju, a ne bodo povedali, da sta razlog dve Sonci na nebu. Saj ste opazili, da je Sonce močnejše kot leta nazaj. Drugo Sonce je za prvim.
RamzesII
02. 05. 2021 10.50
-2
Tu je še premikanje magnetnih polov, ki ima svoje posledice na klimo.
pepikrlinca
02. 05. 2021 09.25
+8
Ledeniki se topijo od konca zadnje ledene dobe. Koliko vode so izgubili doslej? Niso še izračunali?
stromar5
02. 05. 2021 09.31
+1
Poglej, kako se spreminja hitrost izginjanja ledenikov v zadnjih nekaj desetletjih.
wolfterier
02. 05. 2021 09.35
+8
Pred tisoč leti je bila Grenlandija zelena dežela,vikingi so tam pasli živino. Stvari se spreminjajo,tako pač je.
Popotnik
02. 05. 2021 09.35
+4
Gledam. V zgodovini so se mnogokrat talili tako hitro, da so se povsem stalili in potem zrasli nazaj... Povsod. Kako je to možno, ko pa človeka (v znatnih količinah) ni bilo?
stromar5
02. 05. 2021 09.41
+0
@wolfterier: Seveda, podnebje se spreminja tudi brez človeka. Problem je, ker človek danes tudi spreminja podnebje. In to s hitrostjo, ki je v naravi nevidena (če izključimo izbruhe supervulkanov, udarce večjih asteroidov...) Dejstvo je, da človek povzroča zelo hitro segrevanje planeta. S tem se moramo soočiti.
stromar5
02. 05. 2021 09.45
+2
@Popotnik: Hitrost taljenja ledenikov in to, ali se ledeniki v celoti stalijo ali ne, sta dve zelo različni stvari. Dejstvo je, da se planet segreva z veliko hitrostjo (v naravi brez človeka, se takšne hitrosti spreminjanja podnebja, razen v primeru katastrofalnih dogodkov, ne dogajajo). Vemo, da je za veliko večino segrevanja v zadnjih desetletjih in tudi več kriv človek, za to obstaja kup dokazov. Treba si je nehati zatiskati oči in se soočiti s tem problemom. Ne govorim pa, da je to edini oz. niti, da je to najbolj pomemben problem človeštva.
Popotnik
02. 05. 2021 10.06
+1
Za to, da lahko rečeš, da se nekaj "tali hitreje" pogledaš podatke skozi čas in za zadnjih nekaj let potegneš skozi premico in če je naklon večji, trdiš, da je to posledica človeka. Problem, ki ga imaš je, da so geološki podatki (izpred tisočev, sto tisočev, milijonov let v drugačni "resoluciji", so zglajeni, nimamo jih v takšni frekvenci kot v zadnjih nekaj desetletjih instrumentalne dobe, ker so zgodovisnki geološki podatki iz t.i. "proxy-ev", kar pa je enako, kot če bi sedanje podatke "zgladil". Razumeš? Primerjaš neprimerljivo. V vsaki časovni vrsti kjer imaš "visokofrekvenčne" podatke boš našel odseke, ki izgledajo zelo strmi - vsekakor bolj kot karkoli če to časovno vrsto zgladiš in gledaš naklone zglajenih odsekov... Isti trik je uporabljen za prikaz efekta hokejske palice pri temperaturi ali koncentraciji CO2: zlepiš zglajene historične podatke (kjer ni vidnih brutalno velikih kratkih skokov) z visokofrekvenčnimi brez glajenja z vsemi brutalno velikimi skoki in rečeš: glej, hokejska palica, ljudje so krivi...
preprostež
02. 05. 2021 10.50
+2
Ne, Grenlandija ni bila zelena dežela, že 400 tisoč let ne. To, da je bila zelena 1000 tisoč let nazaj, je mit in zmota mnogih. Znanstveniki so že zdavnaj ovrgli ta mit.
gaber62
02. 05. 2021 09.17
+8
Problem je pravzaprav rast prebivalstva in na to v Evropi nimamo vpliva. Pri nas bi se število prebivalcev brez uvoza celo zmanjšalo. Težave so v Afriki; leta 1950 250 miljonov, v letu 2050 2,5 milijarde; Azija leta 1959 1,4 milijarde, leto 2050 5,3 milijarde. Zbogom lahko rečemo ekologiji v Afriki in Aziji! Tam bo pomembna le zadostitev hrane za prebivalstvo.
Popotnik
02. 05. 2021 09.30
-2
lluckyss
02. 05. 2021 10.16
+1
Hrane je več kot dovolj, le razporejena ni in če bi bili vsi vegetarijanci, bi zlahka s trenutnimi kmetijskimi površinami prehranili 30 milijard ljudi...Že Einstein je ugotovil, da bomo morali spremeniti prehranjevalne navade, če hočemo kot človeštvo preživeti...tudi v smislu agresije ipd...
Popotnik
02. 05. 2021 10.40
+0
Dve tretjini tega čemur ti praviš kmetijska zemlja ni primerna za nič drugega kot za pašnike. Torej imaš eno tretjino kjer lahko gojiš "vegeterijansko" hrano. Če ostankov te pridelave "vegetarijanske" hrane, ki ni prebavljiva za človeka ne bi krmili živalim in na preostalih dveh tretjinah pasli živali, ne bi pridelali dovolj hranil (ne kalorij) za teh 9 milijard ljudi. Ljudem se ne sanja kako zelo sta sklopljena, odvisna in nerazdružljiva kmetijska sektorja živinoreja in poljedeljstvo. Eden brez drugega ne moreta niti približno nahraniti vseh ljudi na planetu ta trenutek. In idiotska veganska utopija in propaganda industrije rastlinske predelane hrane in mesnih nadomestkov tega dejstva ne moreta spremeniti.
gaber62
02. 05. 2021 11.17