Znanost in tehnologija

Kitajce bo vlada s pomočjo tehnologije za nadzor razdelila na vredne in nevredne zaupanja

Peking, 19. 10. 2019 08.53 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Kitajska se že daljše obdobje intenzivno pripravlja na leto 2020, ko ima v načrtu polno uvedbo sistema "družbenega točkovanja državljanov". V okviru sistema bodo tako zbirali goro vseh vrst podatkov, od upoštevanja prometnih pravil do (ne)odplačevanja kreditov ali preglasnega poslušanja glasbe na vlaku. Tisti iz zgornjega dela lestvice bodo nagrajeni, nevredni zaupanja pa kaznovani. Kazen bo lahko izguba pravice do najema posojila ali nakupa letalske vozovnice.

Dokument o vzpostavitvi sistema družbenega točkovanja so kitajske oblasti sprejele junija 2014. Od takrat postopno vzpostavljajo sistem, v katerega bodo od prihodnjega leta po načrtih obvezno vključeni vsi državljani, pa tudi pravne osebe. V ta namen so oblasti vzpostavile tehnološko izjemno napredno mrežo nadzora prebivalcev – od spremljanja njihovih mobilnih naprav do preletov z droni in snemanja s kamerami za prepoznavanje obraza.

V okviru sistema bodo tako zbirali goro vseh vrst podatkov, od upoštevanja prometnih pravil do (ne)odplačevanja kreditov ali preglasnega poslušanja glasbe na vlaku.
V okviru sistema bodo tako zbirali goro vseh vrst podatkov, od upoštevanja prometnih pravil do (ne)odplačevanja kreditov ali preglasnega poslušanja glasbe na vlaku. FOTO: Shutterstock

Državljane bodo ocenjevali na podlagi obnašanja

Vlada želi ustvariti družbo brez problemov, to pa želi doseči tako, da bo državljane ocenjevala na podlagi njihovega obnašanja – od nakupovalnih navad do dejavnosti na spletu.

V okviru sistema bodo tako zbirali goro vseh vrst podatkov, od upoštevanja prometnih pravil do (ne)odplačevanja kreditov ali preglasnega poslušanja glasbe na vlaku. Na podlagi zbranega gradiva bodo nato posameznike točkovali in jih uvrstili v tri kategorije lestvice družbenih zaslug: zaupanja vredne, povprečne in nevredne zaupanja.

Nedavno so kitajski znanstveniki razvili še izjemno zmogljivo kamero z ločljivostjo 500 megapikslov, s pomočjo katere lahko posameznika identificirajo v množici več deset tisoč ljudi.
Nedavno so kitajski znanstveniki razvili še izjemno zmogljivo kamero z ločljivostjo 500 megapikslov, s pomočjo katere lahko posameznika identificirajo v množici več deset tisoč ljudi. FOTO: Thinkstock

Nekateri bodo nagrajeni, drugi bodo izgubili pravice

Tisti z zgornjega dela lestvice bodo nagrajeni, nevredni zaupanja pa kaznovani. Kazen bo lahko izguba določenih pravic, na primer pravice do najema posojila, zaposlitve v državni službi ali nakupa stanovanja v določeni soseski, pa celo do nakupa vozovnice za letalo ali vlak. Tisti s slabimi ocenami bodo naleteli na ovire povsod, tudi pri izbiri šole, v katero bodo smeli hoditi njihovi otroci.

Lani pa so, kot na spletni strani poroča britanski Independent, začeli uvajati tudi tehnologijo za prepoznavo hoje. Ta s pomočjo umetne inteligence prepozna posameznika na razdalji 50 metrov zgolj po načinu hoje.

Enotnega sistema družbenega točkovanja za celotno Kitajsko še ni, imajo pa posamezne lokalne oblasti svoje, ki se med seboj nekoliko razlikujejo, poroča spletni medij Wired.

Minuse prinesejo tudi prometni prekrški

V mestu Rongcheng so tako uvedli sistem, po katerem vsak prebivalec dobi 1000 začetnih družbenih točk, nato pa jim oblasti za "lepo obnašanje" prištejejo dodatne točke, za neprimerno pa odštejejo. Dodatne točke lahko npr. posamezniku prinese človekoljubna donacija, minus pa prometni prekršek ali kraja.

Kitajska za nadzor državljanov uporablja najsodobnejšo tehnologijo. Številna kitajska mesta so na gosto posejana z varnostnimi kamerami, ki imajo tudi možnost prepoznave obraza. Uporabljali jih bodo tudi v okviru sistema družbenih točk, na primer za odkrivanje prometnih in drugih prekrškarjev.

Kitajska za nadzor državljanov uporablja najsodobnejšo tehnologijo.
Kitajska za nadzor državljanov uporablja najsodobnejšo tehnologijo. FOTO: Shutterstock

Lani pa so, kot na spletni strani poroča britanski Independent, začeli uvajati tudi tehnologijo za prepoznavo hoje. Ta s pomočjo umetne inteligence prepozna posameznika na razdalji 50 metrov zgolj po načinu hoje. Imajo tudi drone, podobne golobom, za nadzor množic iz zraka. Program teh "vohunskih ptic" je sestavljen iz jat robotskih ptic, ki z visoko ločljivimi kamerami tajno nadzirajo ljudi na tleh.

Številni zaskrbljeni

Nedavno so kitajski znanstveniki razvili še izjemno zmogljivo kamero z ločljivostjo 500 megapikslov, s pomočjo katere lahko posameznika identificirajo v množici več deset tisoč ljudi. Kot dodaja Independent, je njen glavni namen prav nadzor. Kamera za odkrivanje posameznikov v množici kombinira tehnologijo prepoznave obrazov in sledenja v realnem času.

Številni so ob načrtih kitajskih oblasti zaskrbljeni. Borci za zaščito človekovih pravic so sistem družbenega točkovanja označili za srh zbujajoč in opozarjajo pred teptanjem človekovih pravic ljudi, ki se bodo znašli na napačnem delu lestvice družbeno zaslužnih.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (118)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Tilen Pirc
22. 10. 2019 17.54
+2
Ej ti kitajci majo cenzuro zdej pa se to ej postaja kot serverna koreja.
dreko123
22. 10. 2019 17.52
+6
Sej isto počne zahod z nami na precej boljši način - google, fb in druga družabna omrežja
FilipGrozni
21. 10. 2019 18.38
+9
Kot v temnem veku, super.
Uporabnik443897
20. 10. 2019 18.06
+8
Ubogi Jnkovič in femily, ti bi bili ODPISANI v dveh URAH !!!
nikhrast
20. 10. 2019 16.35
-2
Skozi to smo že šli v Jugi, elita ki je sprejela navodila partije, imela je privilegije, na koncu se je pa vse sesulo. Pa ta totalna kontrola je znak diktature.
ivan.z Doba
20. 10. 2019 13.34
+15
Popoln nadzor, nagrajevanje, kaznovanje, izguba identitete?! Ne hvala!! Že tako vsi politični sistemi preveč manipulirajo z ljudmi.
anakondabox
20. 10. 2019 12.02
-12
Sistem družbenega točkovanja državljanov ima neizmerne tehnološke obete. Tudi pri nas bi bilo umno nabaviti tovrstno tehnologijo ako ni (pre)draga. Nekoliko me skrbi, da bi bilo na eni strani preveč osebkov in bi tehtnica razpadla. #neravnovesje
Smrekar1
19. 10. 2019 19.27
+11
Totalitarna družba vredna Orwella. Edina razlika je v tem, da uporablja mehke metode namesto trdih. Zgodovinsko gre za zanimiv prmer, ki že zdavnaj sodi v še posebej smrdljiv kot na smetišču zgodovine.
ni_mi_vse_eno
19. 10. 2019 18.59
+5
serpentza govori o problemih kitajske, zelo poučno.
dori243
20. 10. 2019 08.03
+2
Serpenza je res zelo razgledan, živi na kitajskem in je (vsaj po duši) Evropejec. Se ga splača pogledat na youtubu.
Auslander
19. 10. 2019 15.02
+0
Bravo Kitajska! Oni ucijo 10 letnike o tehnologiji AI medtem ko se v Evropi 10 letniki ucijo o teoriji spolov in o LGBT pravicah. Evropa nima prihodnosti.
deltex
19. 10. 2019 13.16
+57
Presneti norci. Pravila bo določala elita, ki je itak bolj pokvarjena kot ves nadziran folk skupaj.
HellWolf
19. 10. 2019 12.49
+31
mrtvi_macak
19. 10. 2019 12.44
+49
Ni poti nazaj. To čaka tudi v evropo, samo, da pri nas ne bodo skrbeli za dobrobit države in državljanov pač pa da po hitrem poselijo z islamom. Na kitajskem muslimane zatirajo in jih zapirajo v prevzgojna taborišča, pri nas se islam časti.
Uporabnik443897
20. 10. 2019 18.14
-8
Maš kaj proti muslimanom ali kaj te MOTI ???
Tilen Pirc
22. 10. 2019 17.56
+5
Lej mene mot sam to da teji muslimani so tak nestrpni ej ne da sm jst veren se oni imajo v mislih da morajo cel svet v islam spremenit!
Tilen Pirc
22. 10. 2019 17.56
+3
the kop
19. 10. 2019 12.32
+34
in potem so Američani zlobni in pokvarjeni! haha Kitajci so še bolj!!
travc
19. 10. 2019 12.23
+53
BOLNO DO AMENA.
sodelujem
19. 10. 2019 12.10
+14
A sedaj bodo pa Kitajci kopirali Slovenijo..
Qualisvirtalisoratio
19. 10. 2019 11.12
+45
Kitajci ima dolgo zgodovino, ki je imela močan poudarek na hierarhijo. Predvsem je velik vpliv konfucijonizma. V njihovi kulturi je že nekako ukoreninjen določen koncept (v angleščini "Face" oz. obraz, "mianzi" kitajsko). Lahko bi prevedli izraz kot čast oz. ugled, vendar v drugačnem pomenu kot ga mi razumemo. Njihov način življenja temelji na ugledu, ki ga posameznik gradi in ob enem pazi, da ga drugemu ne uniči oz. povzroči izgubo le-tega. Primer izgube časti je že to, če nekoga, ki recimo laže, razkrinkaš pred ostalimi. Ta človek nekako potem postane tvoj sovražnik. Saj si ti povzročil, da je izgubil čast, ne glede na to, da je recimo lagal ali počel kaj spornega. Predvsem je ta čast, ki stoji predvsem na hinavščini velikokrat na lažnem ugledu, licemerna. Poleg tega, če nekaj ali nekoga javno kritiziraš, je prav tako sramotno za tistega, ki se ga kritika tiče itd. Praktično, če nekoga osramotiš oz. spraviš v neroden položaj, pa ne glede nato, da je storil moralno ali zakonsko slabo stvar, si ti tisti, ki nima prav. Obstaja veliko načinov, kako lahko nekomu povzročiš, da izgubi ti. čast. Potem je pa tu še kolektivno oz. skupinska čast. Če člana določene skupine osramotiš, si posledično osramotil celotno skupino. Kitajska kultura je zelo kompleksna. Zato nekako pride do tega nadzora in jim to ni sporno, saj so bili v podobnem duhu vzgojeni od malega. Po drugi strani imaš pa nedotakljivih 1%, člani velikih klanov, ki so lastniki korporacij in sinovi in hčere funkcionarjev in vojaških veljakov. Pri takem številu ljudi mora biti nekakšen nadzor, saj drugače bi vladal kaos. Vendar tukaj so šli še korak dalje. Je pa kot sem že zapisal to "merit system" oz. družbenih točk zakoreninjen v njihovi kulturi, kar pomeni, da ni način življenja nič kaj drugačen kot je bil pred tem, le nekoliko bolj sistematičen. Že prej so si ustvarjali družbeni ugled, zdaj ga isto le, da je baziran in vrednoten v točkah, se pravi prikazan v obliki podatkov. Ne razumite me narobe, nikakor ne zagovarjam njihovega sistema. Skušam samo razumeti, zakaj lahko pride do tega. Zgodovinsko gledano posameznik ni nič vreden na Kitajskem in v končni fazi si le številka. Številka, ki si lahko poveča vrednost, na podlagi koliko pridoda k sistemu. Skratka, zato se ne čudim, da je prišlo do tega. Evropa se je kljub temu, zgodovinsko gledano (če izvzamemo srednji vek), razvijala in delala velik pomen človeku. V času antične Grčije in Rimskega imperija, kjer so se pojavili zametki demokracije. Dalo bi se še na dolgo in široko razpredati, vendar če potegnemo črto, je kulturna razlika velika in močno vplivala na sam razvoj ljudi v določenih delih sveta. Da pa se ne slepimo, namreč nismo nič boljši ne slabši od njih. Pri nas isto poteka nadzor in neenakost pod pretvezo demokracije. To je le sistem, ki ima kot mnogo sistemov, veliko pomanjkljivosti. Namreč človek bi lahko razpredal, da je lahko včasih dober diktator boljši za narod, kot slaba demokracijo. Dokler se ljudje kot civilizacije ne dvignemo na višji nivo, ki ne bo temeljil samo na materialnih dobrinah in se bo dalo velik poudarek na razvoj človeka kot posameznika. Trenutno smo ljudje še daleč od tega kot celota. Naj končam še z zanimivostjo o aboridžinih in njihovem jeziku. V svojem jeziku ne poznajo besede hvala in prosim, saj so živeli v relativno krutem okolju, kjer so bili odvisni drug od drugega in jim je bilo samoumevno, da so si med seboj pomagali in recimo delili hrano. Vedeli so, da kot posameznik ne morejo preživeti, le kot enotna skupina. Današnji svet nas zaslepljuje in postavlja lažne vrednote. Pozabljamo na bistvo in sožitje s sočlovekom. Na koncu smo vsi ljudje in če bi le bolj pogosto pozabili na svoj ego bi bil svet lepši.
dori243
19. 10. 2019 11.53
+15
Lepo zapisano, ampak - jaz nebi rekel, da so ljudje ki živijo na Kitajskem že v osnovi vzgojeni v duhu pretiranega nadzora. Zakaj lahko pride do tako hudih kršitev človeških pravic je odgovor drugje - totalitarni režim ljudem ne pusti razmišljati kritično do sprejetih ukrepov vlade. Kjer po svetu je kritika režima ostro kaznovana, so odločitve vlade večkrat nore. To seveda ni samo Kitajska ampak skoraj praviloma vsak komunistično-diktatorski režim. Verjetno se jim tudi v S. Koreji cedijo sline po takemu sistemu. Tudi pri nas imamo t.i. "control-freak -e", ljudi ki bi želeli nadzirati druge. Taki sistemi so groza sodobnega človeka. Pri nas se to gredo večkrat tudi podjetja in to početje razvrščamo v mobing. Obsodbe vredno.
Ramzess
19. 10. 2019 12.09
+8
Zanimivo, zato sploh ne bodo opazili kaj se v resnici pripravlja, če so že 'vzgojeni' v tako smer. Kulturo in vedenje Kitajcev lahko vidimo na mnogih posnetkih o brezbrižnem početju, kot je denimo vožnja čez otroka na cesti, ipd. So pa tudi izjeme.
Qualisvirtalisoratio
19. 10. 2019 12.40
+4
@jzalozni razumem kaj hočeš reči, vendar sem želel samo izpostaviti, da so že pred komunizmom imeli tak način razmišljanja. Posledično jim je še lažje to sprejeti. Recimo države, ki so zgodovinsko imele močno kulturo, ki je imela veliko povezavo z vero, so navkljub raznim sistem kot je komunizem, ohranili tradicijo, se vmes upirali in po tihem ohranjali pripadnost. Kar hočem povedati, da je bila že njihova tradicija blizu totalitarnem sistemu, kot pa demokraciji.
Ramzess
19. 10. 2019 11.05
+10
Naj vas ne zavede povsem, že morda da drži, a za tem se skriva tudi sistem, ki bo ljudi ocenjeval po tem, glede na vedenje, kje se premika, kaj počne, kaj kupuje, itd., kakšno grožnjo predstavlja, in ga ustrezno označila, če oseba glede na oceno dobi dovolj visoko oceno, sistem obvesti ustrezne lokalne oblasti, ki ukrepajo in osebo aretirajo, se pravi, preden naredi nezakonito, kriminalno dejanje ali zločin, po oceni sistema. Tak sistem razvija tudi ZDA, in da, pravkar se se spomnili, to ste videli v tistem filmu, s Tomom Cruisom v glavni vlogi. Seveda pa je tak sistem zelooo sporen. Vprašanje je koliko ljudi v tem svetu se sploh kdaj vpraša kaj vse že obstaja ali se razvija, pa tega ne vemo in kam to pelje. Določeno vedenje je lahko posledica marsičesa tudi neke bolezni, kako sistem to razlikuje, še manj človeško naravo. Ta spornost in pomanjkljivost sistema, pa tudi človeških opazovalcev, se je pokazala že pri ocenjevanju ljudi po obrazih na letališčih, posledice pa ... ja, težko jih je popraviti, ali pa sploh ne. Poti nazaj ni.
dori243
19. 10. 2019 11.20
-5
Ramzesll za tebe bi tale sistem ocenil da po večerih kadiš travo, gledaš filme in da ti vse skupaj rahlo škoduje.
Apostol1
19. 10. 2019 12.25
+5
Ramzes ...... Tole je povsem soliden komentar , ki si zasluži ➕, sicer se verjetno povsem ne strinjam s teboj ampak vsak ima pravico , do pove kar misli in povsem se strinjam s tvojim zadnji stavkom. Kaj je pa zmotilo v tvojem komentiranju osebo "jzalozni" pa nimam pojma vsaj tega se ne da razbrati iz njegovega nadvse inteligentnega komentarja ,ki še največ pove o njemu samem , pa lep pozdrav.
Apostol1
19. 10. 2019 11.05
+4
Vse stvari imajo vedno dve plati ,dobro in slabo in vsekakor popoln nadzor ljudi pelje prav gotovo tudi v zlorabo , po drugi strani pa lahko najdejo razne kriminalce ,ki bi se drugače lahko uspešno skrivali in ravno s te plati se mi zdi prav ta nadzor , na žalost pa ravno na ta način posega v osebno svobodo , ker ljudje niso stroji in če se malo narobe obnašajo ni to vzrok za kaznovanje , vendar pa kot kaže se bo to zgodilo ravno na Kitajskem in zaskrbljujoče je ravno to ,da se potem to začne širiti po vsem svetu , čeprav se naša družba temeljno razlikuje od Kitajske.
Ovca12345
19. 10. 2019 11.00
+40
Najhuja oblika tiranije v zgodovini. Ne pozabite da zelijo izvazati to tehnologijo tudi v Evropo.