Magazin

Bo po 20 letih o zmagovalcu znova odločilo vrhovno sodišče?

Washington, 14. 10. 2020 06.09 |

Zmagovalec bi lahko bil znan šele konec novembra.
Avtor
Urša Zupan
Komentarji
136

Pred štirimi leti je Donald Trump malo pred tretjo uro zjutraj na govorniškem odru pred svojimi podporniki razglasil zmago na ameriških predsedniških volitvah. Tega letos ne gre pričakovati. Ker množice volivcev zaradi novega koronavirusa letos glasujejo po pošti, strokovnjaki napovedujejo, da bo trajalo več dni ali celo tednov, preden bodo lahko razglasili zmagovalca. Če bo izid tesen, bo ta odločitev morda celo spet, tako kot leta 2000, padla na vrhovno sodišče.

Manj kot mesec dni manjka do ameriških predsedniških volitev, a pandemija koronavirusne bolezni je razlog, da so številna vprašanja še vedno neodgovorjena, postopki, ki sicer vsake štiri leta potekajo utečeno, pa so letos pahnjeni v negotovost. 

Največje vprašanje preteklih dni je bilo, kako bo na volitve vplivalo dejstvo, da je bila koronavirusna bolezen potrjena pri ameriškem predsedniku Donaldu Trumpu, zaradi česar je v bolnišnici preživel nekaj dni. Čeprav je njegov zdravnik Sean Conley sporočil, da nima več nobenih simptomov bolezni covid-19 in tudi ni več kužen, Trump pa je v nedeljo z balkona Bele hiše nagovoril na stotine svojih privržencev ter s prvim javnim nastopom po okužbi naznanil vrnitev v predvolilno kampanjo, je dejstvo, da bo njegovo zdravstveno stanje v prihodnjih dneh pod drobnogledom. Trump je namreč v visoko rizični skupini, in če bi se mu stanje poslabšalo, bi to lahko imelo velik vpliv na volitve. 

Trump je nagovoril podpornike z balkona Bele hiše in naznanil vrnitev v kampanjo.
Trump je nagovoril podpornike z balkona Bele hiše in naznanil vrnitev v kampanjo. FOTO: AP

Trumpov pozitiven rezultat na test je – pričakovano – sprožil ogromno špekulacij, kaj bi se lahko zgodilo z ameriško vlado, z volitvami in nasploh z ameriškim načinom soočanja s pandemijo, saj je Trump poznan po tem, da v svojih izjavah in nagovorih minimalizira nevarnost te bolezni, ki jo označuje za "kitajski virus", republikanci pa na svojih shodih – v nasprotju z demokrati – tudi redko nosijo zaščitne maske. 

Bo pandemija vzrok za rekordno število volivcev?

Pandemija je sicer na letošnjih ameriških predsedniških volitvah že terjala precejšnji davek. Tako republikanske kot demokratske konvencije potekajo brez običajnih množičnih zborovanj na tisoče podpornikov in novinarjev po svetu. Poleg tega je Trump zavrnil drugo javno soočenje s tekmecem Joejem Bidnom, ki bi zaradi njegove okužbe jutri moralo potekati virtualno, češ da ne bo zapravljal časa za "sedenje pred računalnikom".  Zaradi zaskrbljenosti pred širjenjem novega koronavirusa pa se ameriške zvezne države trudijo, da bi čim več ljudem omogočile glasovanje po pošti. Številne med njimi tovrsten način glasovanja omogočajo že več let in ne poročajo o večjih težavah. Letos pa je več kot 25 zveznih držav razširilo in poenostavilo možnosti za glasovanje po pošti in pričakuje se, da bo na tak način glasovalo rekordno število volivcev, po nekaterih podatkih okoli 40 odstotkov.

Na začetku tega tedna je Michael McDonald z univerze na Floridi, ki upravlja Projekt ameriških volitev (The United States Election Project), napovedal, da bo na volitvah glasovalo rekordnih 150 milijonov ljudi (65 % prebivalstva ZDA), kar bi predstavljalo največji odstotek v zadnjih stotih letih. Podatki omenjenega projekta kažejo tudi, da je svoje glasove letos predčasno oddalo že več kot devet milijonov ljudi v 30 zveznih državah. Znano je, da so glasovanju po pošti bolj naklonjeni demokrati, saj jih je glasovalo dvakrat več kot republikancev. 

Že zdaj je torej jasno, da se bodo tokratne ameriške predsedniške volitve v zgodovino zapisale kot ene najbolj neobičajnih predsedniških tekem. 

Letos naj bi po pošti glasovalo rekordno število volivcev.
Letos naj bi po pošti glasovalo rekordno število volivcev. FOTO: Dreamstime

Trump predlagal preložitev volitev, a to se še nikoli v zgodovini ni zgodilo

Kljub številnim negotovostim pa obstajajo določena pravila, ki so zapisana v ustavo in se kot taka ne morejo spreminjati. Na primer: predsedniške volitve v skladu z zakonodajo potekajo vsaka štiri leta, in sicer v torek, ki sledi prvemu ponedeljku novembra. Letos ta datum pade na torek, 3. novembra. Da bi ta datum prestavili, je Trump že julija predlagal na Twitterju, z argumentom, da bi množično glasovanje po pošti lahko prineslo volilne prevare in netočne izide. 

ZDA niso še nikoli prestavile predsedniških volitev, te so potekale celo v času državljanske vojne in po opustošenju orkana Sandy leta 2012. 

Datum volitev ni zapisan v ameriško ustavo, tako da bi jih tehnično res lahko odložili, a ustava določa datum inavguracije novo izvoljenega predsednika januarja, zgodovina pa nas uči, da ZDA niso še nikoli prestavile predsedniških volitev. Tisti, ki bi lahko spremenil datum, je predstavniški dom ameriškega kongresa, a ker imajo v njem večino demokrati, ta možnost ne pride v poštev.

Da volitve 3. novembra vsekakor bodo, meni tudi poznavalec ameriške politike in profesor na Fakulteti za družbene vede dr. Bogomil Ferila. "Datum volitev je fiksen. Republikanci so, če se spomnite, že pred meseci skušali prestaviti datum volitev na januar, ampak to po ameriški ustavi ni mogoče," je povedal za našo spletno stran. Bodo pa zapleti zaradi okužbe po njegovem mnenju najverjetneje še dodatno prispevali k pravni zmedi po volitvah: "Trump je že večkrat nakazal, da če ne bo izvoljen, bo problematiziral volitve bodisi na vrhovnem sodišču bodisi v predstavniškem domu – to sta instituciji, ki sta pristojni za razreševanje sporov na predsedniških volitvah," je izpostavil. 

Do volitev bo že imel na svoji strani zanesljivo konservativno večino vrhovnega sodišča ZDA in pričakuje, da bo to v primeru sporov odločilo tako kot leta 2000, ko je prekinilo ponovno preštevanje glasovnic na Floridi in omogočilo zmago republikancu Georgeu Bushu mlajšemu, čeprav je demokrat Al Gore dobil več kot pol milijona glasov volivcev več od Busha po vseh ZDA.

Avgusta je ameriški predstavniški dom potrdil predlog zakona, ki predvideva 25-milijardno pomoč pošti, ki je bila s tem močno preobremenjena in finančno podhranjena. Obenem so z zakonom prepovedali vsakršne spremembe delovanja pošte do konca predsedniških volitev. Prvi mož ameriške pošte Louis DeJoy je namreč oviral proces volitev tako, da je ukinjal nadure poštarjem, odstranjeval poštne nabiralnike in sortirne stroje, ukinjal dostave zunaj delovnega časa in opozarjal zvezne države, da vse glasovnice po pošti ne bodo prišle do volilnih komisij pravočasno.

Biden je že aprila napovedal, da bo Trump skušal preložiti volitve, julija pa je dejal, da bo skušal ukrasti volitve posredno z napadi na glasovanje po pošti. Tudi nekdanja demokratska predsedniška kandidatka Hillary Clinton je svojemu nasledniku položila na dušo, naj ne prizna poraza, če bo izid volitev tesen, ker bo menda Trump skušal ukrasti volitve z napadi na glasovanje po pošti. Al Gore pa je celo namignil, da bo Trumpa, če se bo oklepal oblasti, morala odstraniti iz Bele hiše vojska. 

Je glasovanje po pošti res tako sporno, kot trdi Trump?

Kot je znano, Trump po dolgem in počez seje dvome o poštenosti volitev po pošti, čeprav se je tega v preteklosti posluževal tudi sam, in trdi, da gre za prevaro, ki bo koristila demokratom. Po njegovem mnenju je tovrstno glasovanje neustavno, nezakonito, nevarno, saj "demokrati pošiljajo na milijone glasovnic naokrog" in bodo "tisoči in tisoči sedeli v dnevni sobi in podpisovali glasovnice vsepovprek". "To bo velika blamaža za ZDA," je med drugim zapisal.

A za njegove trditve, razen posameznih incidentov z glasovnicami, o katerih poročajo iz različnih zveznih držav, ni nobenih dokazov, pravijo strokovnjaki. "Na sodobnih ameriških volitvah so goljufije volivcev skoraj nične," je povedal Lawrence Norden, direktor programa za volilne reforme na pravosodnem centru Brennan na univerzi v New Yorku. "Bolj verjetno je, da bo človeka udarila strela, kot da bo zagrešil goljufijo. Pa predpostavimo, zavoljo argumenta, da strela res udari. Celo v izjemnem primeru, da bi nekdo res poskusil storiti kaj takega, bi ga pri tem ujeli," je dodal. Bolj kot goljufanje volivcev so zaskrbljujoče neveljavne glasovnice, poudarjajo strokovnjaki. Kot pojasnjuje David Becker, izvršni direktor Centra za volilne inovacije in raziskave, imajo glasovnice, ki so ročno izpolnjene, višjo stopnjo napak, in to je tisto, kar povzroča težave pri štetju glasov oz. lahko je lahko odločilno pri tesnem izidu. 

Kdaj bo znan zmagovalec?

Težava, ki jo po mnenju analitikov zaradi glasovanja po pošti gre pričakovati, pa je, da zmagovalec volitev ne bo znan na volilni večer, pač pa bo trajalo več dni ali celo tednov, preden bo znan izid, saj štetje glasovnic po pošti traja dlje časa

Posamezne zvezne države imajo namreč različna pravila, do kdaj oddane glasovnice so še veljavne ali do kdaj morajo prispeti po pošti, da se jih upošteva. V nekaterih državah so glasovnice veljavne tudi, če prispejo v dneh po volitvah, če je le iz znamke razvidno, da so bile oddane pred volitvami. In medtem ko nekatere države glasove po pošti lahko preštevajo sproti, v drugih  – tudi Wisconsinu in Pensilvaniji, ki veljata za "pomembni bojišči" – to ni dovoljeno vse do volilnega dne. Številne glasovnice bi tako lahko prispele prepozno, razglasitev zmagovalca pa bi se po nekaterih napovedih lahko zavlekla do konca novembra. Eden od scenarijev, ki ga napovedujejo poznavalci, je t. i. "modri val", ko bi na koncu volilnega dne vodil Trump, glasovnice po pošti pa bi izid spremenile v prid Bidna. 

Zmagovalec bi lahko bil znan šele konec novembra.
Zmagovalec bi lahko bil znan šele konec novembra. FOTO: Dreamstime

Kdo skrbi za potek volitev? 

V ZDA se vse volitve, celo tiste za opravljanje funkcije na zvezni ravni, izvajajo lokalno. Za organizacijo in izvajanje je zadolženih na tisoče administratorjev – običajno gre za javne uslužbence. Med njihove naloge sodi določanje točnih datumov volitev, potrjevanje primernosti kandidatov, registracija volilnih upravičencev in priprava volilnih imenikov, izbira glasovalne opreme, oblikovanje glasovnic, organizacija skupine ljudi za vodenje glasovanja na dan volitev, tabeliranje glasov in potrjevanje rezultatov, pojasnjujejo na ameriškem veleposlaništvu.

Volilni administratorji morajo zagotoviti, da je vsak volilni upravičenec, ki želi glasovati, vpisan v volilni imenik. Prav tako morajo iz imenika izločiti tiste, ki niso ustrezni. Ko se na volišču zglasi nekdo, ki ga ni v volilnem imeniku, mu uradniki izročijo začasno glasovnico, da zabeležijo njegov glas. Šele ko se preveri primernost te osebe, se glas tudi šteje. Volilni administratorji morajo oblikovati glasovnice za vsake volitve. Zagotoviti morajo, da so na njih navedeni vsi potrjeni kandidati in da je tekst v povezavi z zadevo, o kateri se odloča, pravilno formuliran. Prizadevati si morajo, da so glasovnice oblikovane čim bolj preprosto in jasno. 

Za opravljanje predsedniškega položaja mora biti oseba rojeni državljan ZDA, stara najmanj 35 let in mora biti prebivalec ZDA najmanj 14 let. Podpredsednik mora izpolnjevati ista merila. V skladu z 12. amandmajem Ustave ZDA podpredsednik predhodno ne sme opravljati dveh mandatov kot predsednik.

Za obliko glasovnic nacionalni standard ni predpisan, toda zvezna zakonodaja zahteva, da administratorji glasovnice zagotovijo v več jezikih, če odstotek prebivalstva v kraju njihove pristojnosti ne govori angleščine kot prvega jezika. Tam, kjer so glasovnice nadomestile glasovalne naprave, so lokalni administratorji odgovorni za njihovo izbiro in vzdrževanje. Lokalni uslužbenci pa morajo prav tako izbrati in usposobiti veliko število ljudi, ki na dan volitev delajo 10 do 15 ur.

Kdo lahko voli in kdo nima volilne pravice? 

Ko je bil leta 1789 George Washington izvoljen kot prvi predsednik ZDA, je lahko glasovalo le šest odstotkov prebivalstva. V večini izmed prvotnih 13 držav so imeli volilno pravico le moški lastniki zemljišč, starejši od 21 let. Danes ameriška ustava zagotavlja, da lahko vsi državljani ZDA, ki so starejši od 18 let, glasujejo na zveznih, državnih in lokalnih volitvah. 

Ker ne obstaja imenik volilnih upravičencev na federalni ravni, tega ustvarijo tako, da državljane pozovejo k vpisu, s čimer se preprečuje goljufanje. V preteklosti so se uporabljali selektivni postopki vpisovanja v imenik, s čimer so nekaterim državljanom – najbolj opazno Afroameričanom na jugu – onemogočali volitve. Danes pa Zakon o volilnih pravicah preprečuje tovrstne diskriminatorne prakse. 

Vsaka zvezna država določa svoje vpisne pogoje, ponekod so ti postopki precej zapleteni. Državljani, ki se preselijo, so se dolžni ponovno vpisati v kraju svojega novega prebivališča. Leta 1993 je omenjeni zakon državljanom omogočil, da se vpišejo kot volivci, ko obnovijo svoje vozniško dovoljenje. Nekatere zvezne države volivcem dovoljujejo, da se vpišejo na dan volitev, druge pa so sprejele zakone, ki zahtevajo identifikacijo na podlagi dokumenta in ki odpravljajo možnost vpisa na dan volitev.

Medtem pa je volilna pravica odvzeta skoraj petim milijonom obsojencev. Odvzem volilne pravice se sicer med posameznimi zveznimi državami razlikuje – kar 48 držav jim to pravico krati na tak ali drugačen način (pravice nimajo med prestajanjem zaporne kazni ali še določeno obdobje za tem), le zvezni državi Maine in Vermont omejitev zanje nimata. V Iowi, Kentuckyju in Virginiji je volilna pravica osebam, ki so bile obsojene, odvzeta celo za vse življenje. Po podatkih projekta Sentencing project je tako ob volilno pravico eden od 13 Afroameričanov v primerjavi z enim od 56 volivcev, ki niso temnopolti. Kljub temu da so ameriški državljani, na predsedniških volitvah prav tako nimajo pravice voliti prebivalci ameriških prekomorskih teritorijev – Portorika, Guama, ameriških Deviških otokov in ameriške Samoe.

Američani so letošnje predsedniške volitve vzeli izjemno resno, o čemer pričajo dolge vrste pred volišči.
Američani so letošnje predsedniške volitve vzeli izjemno resno, o čemer pričajo dolge vrste pred volišči. FOTO: AP

Vsaka zvezna država po svoje odloča, kako se izvajajo volitve 

Odkar volitve izvajajo lokalne oblasti in ne enotni nacionalni organ, imajo lahko različni kraji – celo v isti zvezni državi – različne oblike volišč in uporabljajo različno volilno tehnologijo. Danes le malo volivcev oddaja papirne glasovnice in jih označuje s križcem ob imenu kandidata, saj mnogo krajev uporablja optične sisteme, ki mehansko berejo papirne glasovnice, na katerih volivci zapolnijo krožce ali povezujejo črte. Drugi še vedno uporabljajo zelo različne mehanske glasovalne naprave. V zadnjih letih so številne zvezne države sprejele postopke, s pomočjo katerih so glasovnice na voljo volivcem pred volitvami. Ta trend se je začel z določbami za glasovnice za odsotne, ki se izdajo volivcem, ki predvidijo, da jih na dan volitev ne bo doma oziroma na njihovem volišču. Nekatere zvezne države in lokalne oblasti so to določbo postopoma liberalizirale in tako državljanom omogočile, da se vpišejo kot "stalno odsotni volivci", ki zdaj rutinsko prejemajo glasovnice s pošto na dom. 

Dve zvezni državi – Oregon in Washington – izvajata volitve v celoti po pošti. Odsotni volivci običajno pošljejo svoje izpolnjene glasovnice po pošti. Nekatere zvezne države svojim državljanom omogočajo, da glasujejo tudi do tri tedne pred volitvami s pomočjo glasovalnih naprav v nakupovalnih središčih in na drugih javnih mestih. Državljani lahko svoje glasove tako oddajo takrat, ko jim to najbolj ustreza. 

Predčasno glasovanje pa ne vpliva na izide volitev, kajti četudi državljani glasujejo predčasno, njihovi glasovi niso prešteti, dokler se zvečer na dan volitev ne zaprejo volišča. To preprečuje, da bi uradne informacije o tem, kateri kandidat ima prednost in kateri zaostaja, prišle v javnost, kar bi lahko vplivalo na volivce, ki z glasovanjem čakajo na dan volitev. Stvar, ki je skupna vsem krajem ZDA, je ta, da nobeni glasovi niso uradno razvrščeni v preglednice in objavljeni, dokler se ne zaprejo volišča. Čeprav televizijske mreže ZDA pogosto izvajajo skupne ankete na izhodu volišč z ljudmi, ki so pravkar glasovali na nacionalnih volitvah, pa je bila ta praksa zadnja leta predmet mnogih preiskav. 

Sistem 'zmagovalec pobere vse' 

Največ prejetih glasov na ameriških volitvah pa ne pomeni nujno tudi zmage. V ZDA namreč volivci niso tisti, ki neposredno izbirajo predsednika, pač pa so to elektorji, ki jih izbirajo državna zakonodajna telesa. Škarje in platno ima v rokah elektorski kolidž. V večini zveznih držav elektorji oddajo svoje glasove tako, kakor je glasovala večina volivcev v njihovi zvezni državi, ni pa to obvezno. Vsaka zvezna država ima takšno število elektorjev, kot je njenih članov v predstavniškem domu – to je določeno s popisom prebivalstva plus dva senatorja. Največ, 55, jih ima Kalifornija, po zgolj tri pa najmanj poseljene Severna Dakota, Wyoming in Aljaska. Okrožje Kolumbija, ki ni zvezna država in nima volilnega predstavnika v kongresu, ima tri elektorske glasove. 

V elektorskem kolidžu je 538 elektorjev, za zmago na predsedniških volitvah pa je potrebnih 270 elektorskih glasov. Večina zveznih držav odda glasove na podlagi gesla "zmagovalec pobere vse", kar pomeni, da predsedniška glasovnica, ki dobi največ glasov, prejme vse elektorske glasove tiste zvezne države. Posledica sistema "zmagovalec pobere vse" je ta, da lahko kandidat dobi na nacionalni ravni večino glasov, vendar na volitvah izgubi. 

Večina izidov volitev v ZDA ni posebno tesnih, toda včasih se zgodi, da kandidat zmago doseže s tesnim volilnim izidom. Tedaj izide izpodbijajo, glasove pa ponovno preštejejo. To se je, kot že omenjeno, pripetilo v delih Floride leta 2000, ko je zmaga na koncu, po odločitvi vrhovnega sodišča, pripadla Georgeu Bushu mlajšemu.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (136)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

nikhrast
14. 10. 2020 21.06
-3
Pa ne samo Trump, v spodnejm domu bodo sigurno zmagali demokrati, zdaj je pa še vprašanje senata, še tam lahko izgubijo večino republiknci. Visoka udeležba pri volitvah pa kaže slabo republiknacem, tako ni čudno da republikanci na vse sorte načine hočejo znižati udeležbo.
Doomer
14. 10. 2020 17.42
-2
Demokrati bodo ukradli volitve. Seveda mediji ne poročajo nič o tem, da so v večih zveznih državah našli ogromno število volilnic v smeteh (večina glasov za Trumpa).
Al83
14. 10. 2020 16.37
+3
Demokratkinja Ilhan Omar ukradla volitve 2020 za senatorko Minessote preko pošte. Somalijka in ljubica Demokratske stranke Ilhan Omar je porabila denar od kampanije za kupovanje 40.000 glasovnic od Somalijske migrandske skupnosti v Minessoti in si s tem zagodovila zmago na volitvah. Projet Veritas je vse posnel in dokumentoral, a to levih medijev ne zanima in še vedno trdijo da so poštne glasovnice 100% varne. Leva sodišča pa vse skupaj ignorirajo. Pravila in zakoni so za vse, razen za levake.
Žabec
14. 10. 2020 16.46
+0
Sl83, ko berem tvoj komentar, je to tako, kot da bi me spraševal , kdo od dveh, prvi je poštenjak in drugi je lopov, bi vzel denar kike na mizi. Trump je kategorični lažnivec, ženskar in goljuf, Biden mu ne seže niti do kolen. Torej, ....
Shisui
14. 10. 2020 17.07
-1
Torej kaj? Vse kar je napisal Al83 je res, imaš dokumentirano na yt pa si poglej.
Žabec
14. 10. 2020 16.35
-1
Vprašati se je potrebno, v čigavem interesu je ta cirkus, ko samozvana t.i. naj država na svetu razglaša, da ne more izvesti poštenih volitev, ko pa so se volilni lističi oddajali po pošti že na volitvah 2016. Tiste volitve, ko je zmagal Tramp, so bile torej legitimne, te, ki bo več kot očitno izgubil, izvedene pa bodo na enak način pod enakimi pogoji, pa naenkrat niso več. Halo! Je kdo doma?
nightangel
14. 10. 2020 16.44
+1
IanNow
14. 10. 2020 16.24
+1
Trumpek je janezov navdih.. Bog.. Sam ne gre skupaj... Janez.. Trumo pravi da je virus lazja gripica in v 3 dneh si dober 🤣.. Zakaj torej zapiranje drzave svecke 🤣
Shisui
14. 10. 2020 16.23
+4
Biden hodi okoli in govori da kandidira za senat in ne za predsednika, se ne spomni kdo je bil njegov protikandidat leta 2012, ženo zamenja za sestro, pozablja kje je, pozablja kateri dan v tednu je... Če bi bila situacija obratna, bi levi mediji 24/7 pisali o Trumpovi demenci, tako ste pa tiho. Ne vem no, prav hinavsko se zdi vse skupaj.
Al83
14. 10. 2020 16.20
-2
To, da bi se volilo po pošti se tudi ni še nikoli v zgodovini zgodilo, tudi med obdobjem Španske gripe, ki je bila dosti hujša, kot gripica covid- kitajski aids. Ne vem zakaj ne morajo voliti preprosto preko interneta. Če je dovolj varno za banke, bi bilo tudi dovolj varno za volitve. Verjetno za to, ker Demokrati ne bi v tem primeru mogli krast in ponarejat glasovnic. V demokratskih delih države glasovnice pošiljat še mrtvim mačkom in hrčkom, v republikanskih delih pa glasovnice poštarji mečejo v smeti. Šteli bodo pa dokler bodo rabili, da Baiden ukrade volitve.
Žabec
14. 10. 2020 16.40
+4
Kje si pa to prebral, da se volitve v ZDA še niso izvajale po pošti? Jej, jej, kaj vse človek danes verjame!
Volga Malek
14. 10. 2020 14.52
+0
Trump 2020.#MAGA 💪
IanNow
14. 10. 2020 16.23
+0
🤣🤣... Kaj imas ti od njega.. Boz mili..
Al83
14. 10. 2020 16.29
+0
Žabec
14. 10. 2020 14.08
+1
Ja katero sodišče pa Tramp sploh priznava? Ne, ne bo odločalo sodišče. Pri Trampu gre vse na silo in tudi tokrat bo tako! Posledice? Državljanska vojna, ki pa ne bo rešila ameriškega gnilega kapitalizma. Trampova politika že sedaj spravlja svet na kolena, ampak zdi se mi, da stoičnost voditeljev čaka prav to, da se Amerika sama očisti. Bo za vse nas slabo, ampak vseeno bolje, kot pa da je še 4 leta na oblasti. Ma saj menda niso Američani že toliko nerazgledani, da bi ga še enkrat izvolili, ali ne?
pravisprehajalec
14. 10. 2020 14.12
-3
Tudi vaš Vodja Tito ni priznaval nobenega sodišča....
crazy but true
14. 10. 2020 14.50
-1
Ce bo drzavljanska vojna ne bo Trump tisti ki jo bo zacel ali hotel..
resslovenka
14. 10. 2020 15.32
+4
mpk2
14. 10. 2020 15.56
-1
Seveda ne, ko pa je sodišče v korporaciji Janković in co. lasti!
CestniKolesar370Wattov
14. 10. 2020 13.15
-3
"Kitajci podpirajo Trumpa, ker Trump forsira industrijo, oni pa ga prehitevajo z umetno inteligenco". Model, RLY? RRRRRLLLLLYYYYY? Ha ha ha ha ha. Huawei ban, tarife, priprava praktično celega relevantnega sveta (EU + ZDA) na polena pod noge Kitajskemu gospodarstvu... To Kitajci podpirajo ha ha ha ha.
crazy but true
14. 10. 2020 13.24
-4
Ce ne bi vedel bolje, bi mislil da imajo levicarji tekmovanje, kdo si lahko spomne bolj neverjetno laz, ki ji bo publika verjela.. "Trump je ruski spijun!" "Trump dela za kitajsko!" ..
nightangel
14. 10. 2020 16.46
+1
Pusti te nevedneže,ki preberejo neko novico na 24 ur,potem pa tu pametujejo.
Banion
14. 10. 2020 12.38
+1
Kako sodišče, Trump bo vladal še dolgo
dane30
14. 10. 2020 11.48
+6
A o Bidnu res ni nobenega članka, da bi se kaj napisalo. Napišite vsaj pozitivnega, da ne bo tako očitno. Bi jaz napisal kar nekaj negativnih, ampak bom v sekundi zbrisan.
Millady
14. 10. 2020 12.12
+1
crazy but true
14. 10. 2020 12.17
+1
In kaj pozitivnega lahko napises o Bidenu, brez da se ti bi vsi zaceli smejati? Da ima rad puncke al kaj..
heello
14. 10. 2020 11.30
+2
Amerika zbudi se iz Trumpovega pekla.
pravisprehajalec
14. 10. 2020 11.46
-8
To ste že za Reagana govorili, ko je zaostril Hladno vojno. Pač takšna navodila dobite iz Centra.
heello
14. 10. 2020 11.49
+5
Kako pa kaj tvoja baza na Trstenjakovi laufa??????????
pravisprehajalec
14. 10. 2020 11.52
-6
Laufa. Kako pa pri vas? Vam še Beblerji dajejo navodila?
Berenika
14. 10. 2020 12.29
+7
heello, veš kako je, če nekdo pade na glavo. Če pa pade večkrat, potem je stvar nerešljiva. Mentalni sprehajalec je napisal "Državljanska vojna v jugoslaviji se je začela 22.06.1941 ob napadu Nemčije na Sovjetsko Zvezo". Kaj to pomeni? Da je bila Nemčija, pa verjetno tudi Poljska, Sovjetska Zveza in Kraljevina Jugoslavija ena taka velika država. In če je bila Kraljevina Jugoslavija ta ena država, potem je morala v to državo spadati tudi Avstrija, Madžarska, Portugalska, Slonokoščena obala, pa vse do Bolivije, Indonezije... Sem še kaj pozabila?
pravisprehajalec
14. 10. 2020 12.40
-6
Začela se je pa s streljanjem komunistov na jugoslovanske orožnike. Žikica Jovanović Španac je ubil dva jugoslovanska žandarja iz zasede, ko sta se peljala po cesti. Srba z jugoslovanskim državljanstvom. Državljan Jugoslavije je torej streljal na dva državljana Jugoslavije. Državljanska vojna torej. Leta 2008 je država Srbija odprla ta primer in razglasila oba žandarja za nedolžna in mučenca, Žikico Španca pa za zločinca. Enak primer je bil v Tacnu, ko je komunist Miha Novak streljal na slovenskega orožnika Franca Žnidaršiča in ga hudo ranil. Tako Novak, ki čaka na obsodbo za zločin, kot Žnidaršič, ki čaka na razglasitev za žrtev vojne še nista dobila svoje pravice.
jani..
14. 10. 2020 11.13
+1
Go trump go ti si naš rešitelj....👍👍👍
lizing
14. 10. 2020 11.13
+3
Da se ne boste novinarji spet v jezik ali pero grizli.
pravisprehajalec
14. 10. 2020 11.02
-8
Kdaj je začel slovenski levičar pljuvati po ameriških predsednikih? Verjetno že po Woodrovu Wilsonu, pa Rooseveltu, za ostale je pa znano. Ni ameriškega predsednika, v katerega se ne bi slovenski levičar zaganjal. truman, nixon, carter, reagan, bushi, Clinton, ker jim je bombardiral očetnjavo na jugu, Obama, ker se je spuščal v vojaške avanture po svetu, do Trumpa. Le kennedyja ni upal preveč pljuvati, saj ga je imel njihov maršal Tito rad, ker se je ob njem počutil očetovskega, pa še na Jackie je kot stari zapeljivec vrgel oko.
Žabec
14. 10. 2020 14.44
+2
Pravisprehajalec, American Dreams so se končale korak za korakom, tako kot vse drugo razen naravnih katastrof. Do tega so Ameriko pripeljali vsi, ki jih omenjaš, Tramp pa zabija zadnje žeblje v krsto. Priča smo umiranju ZDA na obroke, samo tebi in tebi podobnim to ni jasno. Pa tukaj levi ali desni dploh nimajo veze!
pravisprehajalec
14. 10. 2020 16.08
+0
Zabijajo ji žeblje levičarji tipa BLM, pa Antifa. Ki vnašajo kaos, anarhijo in pogubo v družbo.
Žabec
14. 10. 2020 16.11
+0
pravisprehajalec, verjemi, da je tes tole: narod si bo pisal sodbo sam. Karkoli se dogaja in se bo zgodilo, za to je odgovoren Tramp.
nightangel
14. 10. 2020 16.49
-1
@Igi,će bi se malo informiral,bi vedel,da je Trump najboljši predsednik do zdaj in da demokrate-pedote podpirajo samo takšni kot so oni sami.
eliton
14. 10. 2020 10.52
+8
AlternativeFacts
14. 10. 2020 10.50
+1
Madona, že 20 let je od kasr nas je zabaval bušman...Čas leti...
CestniKolesar370Wattov
14. 10. 2020 10.26
-5
"Trump je namreč v visoko rizični skupini"... Kakšna je to visoko rizična skupina, ki ima smrtnost pod 0.1%?
crazy but true
14. 10. 2020 10.40
-3
Ja, prebolel je to "kugo tisocletja", 24ur pa pisejo kot da umira.. PREBOLEL JO JE. Kaj vam ni jasno tukaj.. ima imunost pa to..
AlternativeFacts
14. 10. 2020 10.55
+2
Fridman@ je tako težko razumeti kaj pomeni "rizična skupina"?
Millady
14. 10. 2020 11.30
+5
Visokorizična skupina je 85 % komentatorjev na tem portalu. Lahko zaokrožimo na 90... Bolj jasno?
crazy but true
14. 10. 2020 11.57
-3
@millady zelis povedati da je 90% komentatorjev starih in debelih? Ker samo tako mladi kot ti so dovolj "progresivni" al kako.. ker, kaj pa boomerji vejo.. oni so itak -fobi in -isti..
Millady
14. 10. 2020 12.13
+2
crazy but true
14. 10. 2020 12.19
-3
Trump je boljsa alternativa kot Biden. Zanima me pa kaj si hotela povedat..
pravisprehajalec
14. 10. 2020 12.25
-6
@Milorad, ko boš stara in debela, ne boš več progresivna. Tvoje levičarstvo se bo stopilo kot pomladni sneg. Tako je narava naredila. Starih levičarjev ni, so samo kakšni stari zadeti hipiji, ki ne morejo iz scene...
Berenika
14. 10. 2020 12.38
+4
Mentalni, zdaj si star in suh, sanjariš o čednih zgodbicah RKC, na portalu si vsak dan 14 ur, verjetno v invalidnem vozičku, ves tvoj svet so komunisti, brez njih bi bil še bolj ničev, kakor si že. Imaš pa izredno sposobnost nesramnega žaljenja žensk, to je verjetno frustracija, ali pa travma, ki si jo nekoč doživel in te je spremenila v mizogina, no, ali si pa že od rojstva kaj drugega. Tista vrsta duhovnikov, ki so znani po spolnih zlorabah.
pravisprehajalec
14. 10. 2020 12.49
-3
Do žensk imam spoštovanje Dalabula, do levičark tipa Rajgelj in podobnih, pač ne....
crazy but true
14. 10. 2020 12.50
+0
Joj, koliko besed da napises "Ti si -ist in -fob".. ali ste "tolerantni levicarji" kdaj pomislili, da bi argumentirali in zagovarjali svoja stalisca z dejstvi in logiko?
Millady
14. 10. 2020 12.54
+2
Šetač, bila sem mlada in lepa, sedaj sem progresivna in lepa :)) zadovoljen?
pravisprehajalec
14. 10. 2020 14.13
-3
Milorad, levičarkam nikoli lepota ni bila pomembna. Lepota namreč nič ne šteje v razrednem boju....
Žabec
14. 10. 2020 14.30
+1
Milady, se strinjam! Sami lajajoči psi. Lajajo na vse, kar je dalj od njihovih riti.
pravisprehajalec
14. 10. 2020 16.09
+0
Igi, ha, ha, ti vidiš "bolje in dlje"? koliko je že takšnih zgodovina dala. Na srečo izginejo tam po 25 letu starosti....
Žabec
14. 10. 2020 16.25
+2
pravisprehajalec, če govoriš o sreči enih in nesreči drugih, potem dejstvo, da me bereš, pomeni, da sem lahko neverjetno srečen, da me moje drekanje ni odpihnilo na smetišče zgodovine. No, to je po tvoje. Po moje nimam nič proti tebi, le žalosten sem, v kakšnem času bodo živeli moji ozroci.
KrpanovMartin
14. 10. 2020 10.06
+2
Nevem zakaj se gredo z to pošto. Glasovenje v digitalni družbi bi se lahko izvedlo digitalno. Če lahko plačujete online, če že skoraj vsak vstopa na banko in upravlja s svojim denarjem elektronsko - torej, če ste pripravljeni zaupat svoj denar tekemu sistemu, zakaj potem ne bi tudi volili elektronsko, poleg klasične variante. Že vsaka bančna kartica izkazuje večjo stopnjo ligitimiranja kot pa osebni dokument na volišču. Tako se bi tudi preprečilo kupovanje glasov - nisem še srečal človeka, ki bi dobrodušno zaupal podatke svoje bančne kartice - res ne.
crazy but true
14. 10. 2020 10.08
-2
Hocejo izniciti zaupanje v demokraticen sistem. Oni hocejo REVOLUCIJO in to pomeni unicenje sistema..
KrpanovMartin
14. 10. 2020 10.14
Vse je mogoče.. ampak taka je značilnost VSAKE politike - tudi "demokratične". Kar sem pisal zgoraj, bi lahko veljalo tudi za Slovenijo, samo grem stavit, da to za nobeno politično opcijo ne bi bilo sprejemljivo - že vedo zakaj :)
crazy but true
14. 10. 2020 10.27
-1
Mam obcutek, da bi za republikance to bilo bolj sprejemljivo kot za demokrate. Meni osebno bi bilo to povsem uredu. Posiljanje 100 miljonov glasov preko nekontroliranega sistema je zelo slaba ideja..
Žabec
14. 10. 2020 15.08
+1
Kakšen demokratičen sistem? Aja, tisti iz teorije? No, ko sem se jaz učil družbenih sistemov, so me učili, da je socializem najvišja stopnja družbenega razvoja, takoj za kapitalizmom. Se popolnoma strinjam, samo dodajam, da je med kapitalizmom in socializmom potrebno dodati še "kanibalizem". Temu smo sedaj priča v ZDA, demokracija v pravem (Trampovem) pomenu besedi namreč pomeni, in tega je cel svet sedaj priča, da ko je jači, taj tlači. Kam to pripelje, pa verjemite raje akademcem in ne nekomu, pri katerem starši niso imeli časa, da bi ga pripravili na življenje. Nejeverni počakajte nekaj časa, da se obelodanijo Trampove davčne zadeve. Sploh pa, tip laže, krade, vara ženo potem pa naj bi mu ljudje sledili? Aja, to so menda nove vrednote, torej, ja?