Tujina

V strahu pred Rusijo in Trumpom: članice Nata večajo obrambne izdatke

Bruselj, 20. 06. 2024 16.10 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Generalni sekretar Nata Jens Stoltenberg pravi, da bo letos več držav članic Nata, kot je bilo prvotno pričakovano, izpolnilo cilj dveh odstotkov bruto domačega proizvoda za obrambo.

Nato
Nato FOTO: Bobo
Cilj Nata o obrambnih naložbah je bil dogovorjen leta 2014. Cilj zaveze je bil, da članice zavezništva porabijo dva odstotka svojega bruto domačega proizvoda za nacionalno in skupno obrambo ter da 20 odstotkov letnih obrambnih izdatkov namenijo novi opremi. 

Bili so časi, ko je nekdanji ameriški predsednik Donald Trump rohnel, da članice Nata ne izpolnjujejo svojih obveznosti in obrambi namenjajo drobtinice sredstev, ki bi bila dejansko potrebna. 

Vmes se je spremenilo marsikaj, predvsem se je svet soočil z vojno v Ukrajini - in varnost se je vrnila na vrh skrbi držav članic Nata. 

Generalni sekretar Nata Jens Stoltenberg tako pravi, da naj bi kar 23 od 32 držav članic letos izpolnilo zaveze glede izdatkov za obrambo. To je 13 držav več v primerjavi z lanskimi podatki in pet več od prejšnje februarske ocene.

"To je dobro za Evropo in dobro za Ameriko," je dejal Stoltenberg.

Cilj Nata o obrambnih naložbah je bil dogovorjen leta 2014. Cilj zaveze je bil, da članice zavezništva porabijo dva odstotka svojega bruto domačega proizvoda za nacionalno in skupno obrambo ter da 20 odstotkov letnih obrambnih izdatkov namenijo novi opremi. 

Na vrhu Nata leta 2023 v Vilniusu so se nato države članice dogovorile, da bo dva odstotka BDP minimalna zaveza obrambnih izdatkov in ne najvišji cilj. 

DW poroča, da so vodilne tri države, ki porabijo največji odstotek nacionalnega BDP za obrambo, Poljska (4,12 odstotka), Estonija (3,43 odstotka) in ZDA (3,38 odstotka). Med državami, ki so najbolj opazno povečale izdatke za obrambo, pa sta evropski velesili Nemčija in Francija.

Letos je Nemčija prvič po zgodnjih devetdesetih letih prejšnjega stoletja izpolnila 2-odstotni obrambni cilj. Po podatkih Nata se Nemčija pripravlja, da bo letos za obrambo namenila 90,5 milijarde evrov.

Tudi Nizozemska, katere odhajajoči premier Mark Rutte želi postati naslednji generalni sekretar Nata, naj bi izpolnila cilj obrambnih izdatkov. Nov seznam držav, ki naj bi dosegle minimalni cilj, vključuje še Albanijo, Črno goro, Severno Makedonijo, Bolgarijo in Romunijo. Turčija, Češka, Slovaška, najnovejša članica zavezništva Švedska in njihova soseda Norveška naj bi prav tako izpolnile cilj.

Davis Ellison, strateški analitik iz haaškega Centra za strateške študije, je v pogovoru za DW ocenil, da je kolektivno priznanje Natovih ciljev še posebej opazno, če pogledamo, koliko obrambnih izdatkov je zdaj namenjenih novi opremi.

"V preteklosti je bilo veliko osredotočanja na stroške osebja, ki obsegajo vse od pokojnine do zdravstvenega varstva," je pojasnil Ellison. "Zdaj pa je predvsem veliko vlaganj v opremo."

Od 32 držav članic Nata se samo od Kanade in Belgije ne pričakuje, da bosta izpolnili Natovo smernico, da gre 20 odstotkov obrambnih izdatkov za opremo. 

Nekatere države, vključno s Hrvaško, Portugalsko, Italijo, Kanado, Belgijo, Luksemburgom, Slovenijo in Španijo, pa ne bodo dosegle Natovega minimalnega cilja izdatkov za obrambo.

Ellison sicer meni, da je negotovost glede prihodnosti toliko držav spodbudila k povečanju izdatkov za obrambo.

Nekdanji ameriški predsednik Donald Trump, ki upa, da se bo po novembrskih volitvah vrnil v Belo hišo, je februarja razburil z besedami, da bo Rusijo "spodbudil", da napade članice Nata, ki niso izpolnile svojih finančnih obveznosti.

"Tudi to najbrž vpliva na dogajanje. Če Donald Trump ponovno zmaga, potem se podpora ZDA Evropi znatno zmanjša," je meni Ellison, ki pa dodaja, da gre predvsem za kolektivno priznaje članic, da obstaja velika grožnja s strani Rusije.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (99)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

manga
21. 06. 2024 21.12
+0
ZDA so poselile Evropo z neevropskimi narodi.Pika.
manga
21. 06. 2024 20.54
+0
ZDA so okupator EU.PIKA.
Samo navijač
21. 06. 2024 16.05
+2
Glih obratno bo. Trampu gladka zmaga, Rusi pa bodo ocistil aidar in pa azov naci bando. In svet bo lepši.
marre
21. 06. 2024 16.36
-2
Hehehe al haluciniraš al si pa tako skrenu z realnosti, da glava boli. Če kdo trenutno uporablja "nacistične" metode, sploh na okupiranih teritorijih je to Rusija. Če je kej pravice na svetu bo Trump do novembra že lepo v oranžnem kostumu v zveznem zaporu in bo zapor zapustil samo takrat, ko bo šel na sodišče za kakšen drug primer..
myomy
21. 06. 2024 12.22
+2
Ne čudim se, da lahko na tem portalu največji svetovni agresor ZDA reklamirajo prodajo svojega orožja naivnim ovcam, če lahko največji utajevalec davkov Snežić v Sloveniji reklamira utajo davkov preko svojega bosanskega podjetja.
marre
21. 06. 2024 08.38
-5
Putlerjeva Rusija oziroma njena imperialistična okupacijska politika predstavlja veliko grožnjo miru in stabilnosti na Evropskem kontinentu in zato je bil že skrajni čas, da se Evropa zbudi iz svojih iluzij in zasanjanosti in začne krepko delati na svoji obrambi, ala vlagati v vojsko in vojaško proizvodnjo.. In dokler Ruska grožnja ne bo eliminirana, bodisi z smrtjo Putlerja oziroma padcem režima bo pač tako..
manga
21. 06. 2024 20.52
+1
STRIKE-ONE 333 V.I.P
20. 06. 2024 21.50
+5
Ne razumem te psihotične razcepljene ali šizofrenične propagande kjer je Rusija ob enem nesposobna, se bori z lopatami in staro zastarelo nepomembno opremo a je ob enem neverjetna in grozovita ogromna grožnja? Kaj zdaj pocepljenci je grožnja ali je v posmeh odločite se že šizofreniki!
LuxVeritas
21. 06. 2024 11.56
-4
ruaija ima jedrsko, in je zegrozila z uporabo le tega. tako da ne vem o cem ti filozofiras. jst verjamem da si zelis ruske okupacije kot slehrni skrajni pevicar.
STRIKE-ONE 333 V.I.P
21. 06. 2024 15.52
+4
Kaj ti bluzator nabijaš tisti kateri podpira ameriško okupacijo in vsiljevanje woke ideologoije. Jaz želim Slovenijo svobodno od vseh tako vzhoda kot nemoralnega zahoda in ti ki podpiraš nemoralni zahod kažeš z prstom in moraliziraš, seveda!
marre
21. 06. 2024 16.39
-4
Stalno neki posplošuješ in mešaš.. Woke ideologija skrajne levice nima nič s tem, da je Putler napadel in trenutno okupira tujo državo. Da o vseh zločinih in blamažah Kvazi "2. vojske sveta", niti ne govorimo..
STRIKE-ONE 333 V.I.P
21. 06. 2024 17.11
+1
Kaj posplošujem kaj a rusi vsiljujejo te bolane nauke? Ali tako levi kot desni iz zahoda ali bolje tako demokrati kot republikanci vsiljujejo te bolane zakone kaka levica zahod klomplet to počne in maha z lgbt zastavami ter vsiljuje in grozi vsem ostalim da morajo tudi. O kakšnih blamažeh spet govoriš to da celoten nato vne more premakniti ene Rusije, da vse kar imajo ne pomaga na terenu in Rusi počasi a vztrajno samo napredujejo.
marre
21. 06. 2024 21.05
-2
Ne. Woke kulturo in neznanje o spolu je v izkljucnem domenu levice, tako v Zda, kot v Evropi. Kar se o celotnem Natu tice, dal smo jim ravno tolk d so ustavl okupatorja in agresorja. Od opreme pa vecinoma zastarelo in za nas skoraj neuporabno. 3 leto vojne pa bodo sele zdej dobil nekaj 10 lovcev itd.. Zadnjih 8 mesecev brez municije skor itd. Kar se napredovanja tice, na Harkivskem pravcu je totalna blamaza, 50k soldatov so poslal v smrt za nic, osvojil so do 5 km v globino teritorija od svoje meje, v 2 mescih, trenutno je Ukrajina v protinapadu in Rus se umika in vkopava 3km od meje.. Vovcansk jr skoraj komplet osvobojen. Drugje ni skor nobene omembe vrednega napredovanja, do zemlje so porusl in okupiral par vasi, drugje spet izgubl teritorij.. Vse to za strasno ceno.. Povej ki kaj je letos v prvi polovici leta, ta kvazo druga sila sveta naredila in za kolk km so premaknil fronto?
thetech
23. 06. 2024 13.46
"Povej ki kaj je letos v prvi polovici leta, ta kvazo druga sila sveta naredila in za kolk km so premaknil fronto?" Več kot prva sila sveta po 19. letih v Afganistanu..
avgust.
20. 06. 2024 20.35
+6
EU se obrača v desno in NATO želi s takšnim zastraševanjem pobrati, kar in dokler se da. praktično financiramo ameriško vojaško industrijo in delovna mesta na naše stroške in ruske-ukrajinske žrtve. Amerika dobi denar in potem še resurse in zemljo v Ukrajini, Ukrajinci zgubijo vse, Rusija veliko, EU pa predvsem finančno in pa moralno nasproti ostalemu svetu. Skratka, tudi če se vojna takoj konča, je glavni zmagovalec Amerika. Če pa nas bo Stoltenberg peljal v 3.ww (kar dvomim - verjetno so le grožnje, da EU liderji odprejo mošnjiček), potem smo EU največji id i-oti.
gozdar1
20. 06. 2024 20.37
-6
Očitno putin ni toliko pameten, da bi vse zafrknil s tem ko bi umaknil vojsko. Ali pa so tvoja predvidevanja čisto mimo?
avgust.
20. 06. 2024 20.56
+2
Verjemi, da bo potem na vrsti Armenija in tako naprej. Ta vojna je bila sprovocirana s ciljem ameriškega zaslužka in kraje resursov, tako kot vse zalivske in severnoafriške. Gozdar, res te težko razumem, da podpiraš vse te NATOve vojne, veliko ljudi in otrok je umrlo zato, da čez lužo "lahkotno" živijo. ZDA nima zalog nafte niti za 10 let in tako ima dve muhi na en mah - proda orožje in pobere resurse. A dejstvo je, da se, razen Evrope, večji del sveta odvrača od Amerike in podpira BRICS in čeprav v nekaterih medijih piše, da se v bistvu trenutno rešuje ameriško ekonomijo s to vojno, bo dolgoročno verjetno to strel v koleno. Kako pa sicer gledaš na to, da se Ukrajini pošilja toliko orožja, tamkajšnji fantje ga pa ne želijo in bežijo, če le se da? V bistvu so prisiljeni se vojskovati, sicer so sankcionirani - celo streljajo na tiste, ki skušajo zbežati. A to, da v bistvu silimo tamkajšnje ljudi v vojno se tebi zdi pomoč? V bistvu je bil mirovni sporazum pripravljen, a ga je NATO preprečil in obljubil "pomoč". Kakšno pomoč? Orožje je pomoč?
anatomija
20. 06. 2024 21.13
-6
Ti to na Ruse misliš , da smi streljajo na tiste , ki bežijo pred Ukrajinci , kar je pokazano tudi na spletu
gozdar1
20. 06. 2024 21.17
-8
Še ankrat, zakaj jih putin ne zafrkne in umakne vojsko, če je tako? Amerika zelo malo nafte uvozi iz bv, daleč največ jo uvozi izkanade sledi južna amerika z mehiko na čelu. Sicer pa so zda trenutno največja proizvajalka nafte na svetu. Katere natove vojne? Predvsem je očitno, da ti podpiraš vse ruske vojne. Koliko državam so zda če ne največji eden največjih tregovinskih partnerjev? Kako si potem tolmačiš, dajstvo da rusi že 3 leta ne morejo nikamor? Kdo jih zadržuje če ne ukrajinski fantje, vodka? Straljanje tistih, ki se želijo umaknit je znana ruska oz. sovjetska taktika, ki jo pa nekaterih prakticira tudi ruska vojska in ne ukrajinska. NAto ni ničesar preprečil, sporazum je propadel zaradi nesmislenih ruskih zahtev, ki jih nihče pri zdravi pameti ne bi sprejel. Seveda je razen če si eden tistih, ki verjame, da je bila pomoč v boju proti hitelrju napaka.
periot22
20. 06. 2024 20.35
+1
Bati se je treba edino nacistično Ameriko če ne bo več kleceplazenje evropskih političnih hlapcev pomagalo!!!!!!!!
lokson
20. 06. 2024 20.24
+0
Iz strahu pred Trumpom!!!!! Pa ne no. A vi to resno!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
KRAMPAJ
20. 06. 2024 20.17
+10
Nato je sprovociral Rusijo in porinil Ukrajino v vojno ter se umaknil.
Zivo
20. 06. 2024 19.51
+11
Putin je večkrat jasno povedal, da nima Rusija nobene potrebe ali želje napasti katerokoli članico EU ali NATO. Kar se tiče Ukrajine, je tudi jasno povedal, da je rdeča črta potencialni sprejem Ukrajine v NATO. Če ne bi bilo jasno, da bo Ukrajina postala članica NATO, kar so na vrhu leta 2020 jasno sklenili vrhivi NATO, Rusija ne bi nikoli izvedla specialne vojaške operacije. Zdaj pa ZDA oligarhi širijo laži o grožnji Rusije samo zato, da njihove tovarne orožja sesajo denar davkoplačevalcev. Grozno!!!
gozdar1
20. 06. 2024 19.59
-11
Putin je tusi zatrjaval, da ne bo napadil ukrajine. Ukrajina ni bila niti blizu kakemu članstvu v natu, je pa bila pred sporazumom z eu, kar je putina dejansko najbolj motilo. Poglej si kdaj je ukrajina opustila nevtralnost in zapisala željo po članstvu v natu. Vse po ruski agresiji in ne pred tem.
Zgubica Ukrajini...
20. 06. 2024 20.27
+2
Putin je povedal, da bo Rusijo in to je tudi storil potem, ko je Ukrajina pod poveljstvom Bajdna sredi februarja 2022 sprožila ofenzivo na ruski Krim.
gozdar1
20. 06. 2024 20.30
-7
Krim ni ruski, prav tako ni bilo nobene ofenzive. Zopet preveč bujna domišljija?
Zivo
20. 06. 2024 21.31
+3
Gozdar1 Poišči Sporočilo vrha v Bruslju Izdali voditelji držav in vlad, ki sodelujejo na zasedanju Severnoatlantskega sveta v Bruslju 14. junija 2021. V 67 točki piše, da bo Gruzija vključena v NATO, V 68. točki jasno piše, da bo Ukrajina vključena v NATO. To je zapisano v uradnem komunikeju NATO in objavljeno na internetu.
Zgubica Ukrajini...
20. 06. 2024 21.33
+3
Potem tudi Kosovo ni kosovsko. ☝️ In, če zahodni msm nekaj ne objavi še ne pomeni, da se ni zgodilo. Sicer je pa kokainsky že spomladi 2021 dejal, da bo s silo povrnil Krim.
gozdar1
20. 06. 2024 21.36
-6
Ruska agresije se je začela l.2014, vse dogajanje po tem je izključno posledica dejansj moskve. Sicer pa ukrajina ni v natu in tudi če kdaj bo to ne bo kmalu, bo pa zasluga rusije. V resnici je razlog za vojno ruska nezmožnost prenesti dejstvo, da jim razpada imperij.
Zmaga Ukrajini ......
20. 06. 2024 21.58
-8
Patetično,... kakšne vse butaste izgovore kar naprej limate tule. Ali res mislite, da koga zanima kaj je putler rekel, kam je stopil, kako je vdihnil,... kaj je rekel tam, kaj je rekel takrat, itd? Naj vam že enkrat prebije preprosto dejstvo, da folk ni neumen (neumni ste samo vi), in zato ljudje po CELEM SVETU VIDIJO kaj dejansko putler DELA. Saj ni treba biti raketni inženir, da bi ugotovil kam pes taco moli. No ja,... rusofilom je to itak pretežko. Zato ste pač obsojeni na trolanje blesarij - kaj je putler rekel tukaj, kaj je rekel tam, kaj je rekel tega leta, kaj onega,... Bedakići!
LuxVeritas
21. 06. 2024 11.58
-3
umraina je bila vedno proti vstopu v nato, sele po ruaki ilegalni invazini so to spremenili, spet pises neke lazi, predvsem iz ruskih medijev ki zelijo na 1001 in en nacin opravicevati svojo ilegalno invazijo na ukraino. sedaj pa se povej kaj je bil razlog za illegalno okupacijo krima?!?
Zgubica Ukrajini...
21. 06. 2024 17.08
+1
Razlog je bil ilegalni puč oz. odstranitev legalnega predsednika Ukrajine, ki je na Krimu imel večino glasov 80%+, v DNR, LNR pa celo 90%+.
Potouceni kramoh
20. 06. 2024 19.37
+9
Niso Rusi tisti ,ampak Nato plus EU.Aufiderzen.
slayer2
20. 06. 2024 19.17
+12
Nato sekret nam bo zakuhal 3.ww!!!
anatomija
20. 06. 2024 19.33
-8
UtisanBimbambom
20. 06. 2024 19.59
-1
Seveda seveda. Kot ti ki pretepas zeno krivis pa soseda. V tem smislu?
gozdar1
20. 06. 2024 20.00
-3
A bodo zopet drugi krivi če bo rusija še kopaga napadla?
anatomija
20. 06. 2024 18.58
-6
Prav želim si , da Trump pride na oblast . Hitro bo zabil še zadnji žebelj v Putinovo krsto . V prejšnjem mandati se je ves čas hvalil kako bo uredil odnose z državami kot so Kuba , Severna Koreja Kitajska na koncu pa je vse še bolj zakompliciral . Cel mandat je govoril , da se bo srečal z S. Korejskim prašičkom in se vse dogovoril . Od tega pa ni bilo nič , samo še več sovraštva je postalo
LuxVeritas
21. 06. 2024 11.59
-2
putin je bil edini ptedsednik po koncu kotejske vpjne ki je dejansko prestopil razmejitvenp crto in bil v s koteji. spet navajas lazi ali pa pisesnkot so ti ukazali.
Rudar
20. 06. 2024 18.54
-7
Pravilno. Treba bit pripravljen, da nas ne preseneti kot leta 91.
Aleš Hartner
20. 06. 2024 18.48
+12
EU je velika grožnja sama sebi. NATO prav tako. Na vodilnih mestih v Evropi je doma zabitost, nesposobnost in pokvarjenost. Zahod hitro zahaja in poti nazaj ni videti.
_Heisenberg_
20. 06. 2024 18.48
+5
Ta *zmaga ukrajini...kako strupen jezik ima.Hujs kot sam Trump katerega tako sovrazi.
ZIPPO
20. 06. 2024 18.42
+1
Hladna vojna 2.
avgust.
20. 06. 2024 18.37
+5
To pomeni, da vsaka država da ta dva procenta v večini Američanom in tako rešuje njihovo ekonomijo. Kar dolgo jim lepo uspeva, a na dolgi rok verjetno ne bo šlo. Zahod je v zatonu.
Zmaga Ukrajini ......
20. 06. 2024 18.56
-1
Ja, vse tako kaže. Menda je dolar že propadel, Američani so opustili vse baze po svetu, putler je skoraj zmagal v Ukrajini, Kim Jong Un pa je zrasel in shujšal. Vse gre po moskovitskem planu....
LuxVeritas
21. 06. 2024 12.00
-1
haha amerika se vedno placa najvec v proracun nata, ne vem po kateri racunici ti vodis talanje denarja zda.
Vinko ERRRR
20. 06. 2024 18.33
+1
Kaj pa velesila 🇸🇮, a v Palestini je že mir