Tujina

'Vegetarijanke imajo večjo verjetnost za zlom kolkov v poznejših letih'

London, 12. 08. 2022 07.33 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Študija v Združenem kraljestvu je pokazala, da je pri ženskah, ki so vegetarijanke, verjetnost za zlom kolkov v poznejših letih večja kot pri tistih, ki bolj pogosto jedo meso. Dr. James Webster, raziskovalec na Univerzi v Leedsu, ob tem pravi, da naj se vegetarijanci ne odpovedujejo načinu prehranjevanja, saj je ta način z ostalih vidikov zdrav in okolju prijazen, vendar naj pazijo, da hrano dobro načrtujejo in da ne izpustijo hranil, ki jih izključujejo, če ne jedo mesa ali rib.

Raziskovalci domnevajo, da nekateri vegetarijanci s svojim načinom prehrane ne dobijo dovolj hranilnih snovi.
Raziskovalci domnevajo, da nekateri vegetarijanci s svojim načinom prehrane ne dobijo dovolj hranilnih snovi. FOTO: Thinkstock

Raziskovalci so analizirali zdravstvene podatke in podatke o prehrani več kot 26000 žensk in ugotovili, da je bila v približno 22-letnem obdobju pri vegetarijankah za tretjino večja verjetnost za zlom kolkov kot pri tistih, ki so redne jedle meso.  

Znanstveniki ocenjujejo, da proizvodnja hrane povzroči 35 procentov emisij toplogrednih plinov, pri čemer je proizvodnja mesne prehrane odgovorna za več kot dvakrat večje onesnaževanje kot rastlinska prehrana. Podnebju prijazno prehranjevanje lahko veliko spremeni - tudi če se ne prehranjujete samo z vegansko prehrano.  

Razlogi za večje tveganje niso jasni, vendar raziskovalci domnevajo, da nekateri vegetarijanci lahko ne dobijo dovolj hranilnih snovi za dobro zdravje kosti in mišic, zaradi česar so nagnjeni k padcem in zlomom.

"Sporočilo za vegetarijance je, naj se ne odpovedujejo načinu prehranjevanja, saj je ta način z ostalih vidikov zdrav in okolju prijazen, vendar naj pazijo, da hrano dobro načrtujejo in da ne izpustijo hranil, ki jih izključujejo, če ne jedo mesa ali rib," je dejal Dr. James Webster, raziskovalec na Univerzi v Leedsu.  

Vegetarijanska prehrana pogosto velja za bolj zdravo od prehrane, ki vsebuje meso, in lahko zmanjša tveganje za sladkorno bolezen, debelost, bolezni srca in nekatera rakava obolenja. Vendar študija, objavljena v reviji BMC Medicine, poudarja pomen uravnotežene prehrane, ne glede na to, kaj ljudje jedo.

"Vegetarijanci imajo lahko iz takšnih ali drugačnih razlogov, morda tudi zaradi manjšega vnosa pomembnih hranil, šibkejše kosti in manjšo mišično maso, oboje pa je dejavnik tveganja za zlome kolka," je dejal Webster.

Študija: 'Vegetarijanke imajo večjo verjetnost za zlom kolkov v poznejših letih'
Študija: 'Vegetarijanke imajo večjo verjetnost za zlom kolkov v poznejših letih' FOTO: Dreamstime

Približno 90 odstotkov zlomov kolka je povezanih s padci, ki so pogostejši pri starejših ljudeh, ki so običajno bolj šibki in imajo šibkejše kosti. Vendar pa lahko zlomi pogosto povzročijo še večjo oslabelost, kar poveča tveganje za več padcev in še večjo oslabelost. 

Raziskovalci trdijo, da imajo vegetarijanci pogosteje nižjo telesno težo kot tisti, ki jedo meso, in da imajo poleg šibkejših kosti in mišic lahko tudi manj maščobe, ki lahko deluje kot blažilnik pri padcih.  

Glede na ugotovitve Webster pravi, da bi vegetarijanci morali razmisliti o uživanju obogatenih žit z dodanim železom in B12 za zdravje kosti in zagotoviti, da z živili, kot so oreščki, stročnice in fižol, dobijo dovolj beljakovin.

Raziskovalci se sklicujejo na podatke iz britanske raziskave Women's Cohort Study, v okviru katere so ženske spremljali skozi daljše časovno obdobje, da bi ocenili povezave med prehrano in zdravjem. Podatki o 26.318 ženskah, starih od 35 do 69 let, so pokazali, da je v približno 22-letnem obdobju 822 ali 3 odstotke žensk utrpelo zlom kolka. Približno 28 odstotkov žensk je bilo vegetarijank, 1 odstotek pa vegank.

Raziskovalci so primerjali stopnjo zlomov kolka pri vegetarijancih, pescetarijancih - tistih, ki jedo ribe, ne pa mesa - in občasnih uživalcih mesa s pogosto uživajočimi meso. Pogosti uživalci mesa so meso jedli vsaj petkrat na teden.

Webster je dejal, da je potrebno nadaljnje delo, da bi ugotovili, ali je pri moških vegetarijancih podobno večje tveganje za zlome kolka. Dosedanje delo kaže, da imajo vegetarijanci in vegetarijanke v povprečju slabše zdravje kosti v primerjavi z mesojedci, "vendar tveganje za zlom kolka pri moških vegetarijancih še vedno ostaja nejasno," je dejal.

Uživanje manj mesa je ena najpomembnejših sprememb življenjskega sloga, ki jih ljudje lahko uvedejo za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov. Lanskoletna raziskava Univerze v Leedsu je pokazala, da prehrana, ki ni vegetarijanska, povzroča 59 odstotkov več emisij kot vegetarijanska. 

Dr. Tammy Tong,  prehranska epidemiologinja, je s sodelavci z Univerze v Oxfordu v delu, objavljenem leta 2020, ugotovila, da imajo vegetarijanci v primerjavi z mesojedci za 25 % večje tveganje zloma kolka, pri veganih pa je tveganje še večje, in sicer 31 %.

Vegetarijanci v raziskavi v Leedsu so imeli nižji indeks telesne mase kot redni uživalci mesa, manjši vnos beljakovin in manjši vnos vitamina D, "kar vse so potencialni dejavniki tveganja za zlom kolka," je dejala. "Vegetarijanci morajo biti še posebej pozorni na vzdrževanje zdrave telesne teže ter na zadosten vnos beljakovin in drugih hranil, pomembnih za zdravje kosti, vključno s kalcijem in vitaminom D."

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • Powered, bencinska kosilnica
  • Lounge naslanjač Relax
  • Lounge set Maja      
  • Gardena, robotska kosilnica      
  • žar
  •  Vrtna hiška, lesena, mikka
  • Scheppach visokotlačni
  • Lounge set Alex
  • Karcher visokotlačni
  • Villager robotska kosilnica
  • paviljon
  • sedežna fiesta

KOMENTARJI (123)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

real....
12. 08. 2022 18.17
-1
ne jem nikakersnega mesa in se pocutim odlicno...meni je vegetarijanstvo in veganstvo (se visja stopnja)tabol!
exdetektiv
12. 08. 2022 16.11
+0
Ahahhaaa....upam, da je to čarovnica iz Čečovelj to prečitala. Game is NOT OVER.
CtrlDelete
12. 08. 2022 14.48
+0
??? A tudi kolk poči pri....saj veste...
medusa
12. 08. 2022 12.18
-2
Ma dejte nehat ... Pa saj crkožeri ne žero kosti ... Kdaj je paa kalcij v zrezku??? Joj joj joj ...Da me nekam prime...
JohannDoe
12. 08. 2022 11.40
-1
Vegetarijanstvo, veganstvo pa na sploh razmišljanje o zdravi prehrani, zelenjavi ipd. je na razvitem Zahodu stvar premožnejših. Revni, na drugi strani, živijo z debelostjo, gibalno omejenostjo in povezanimi boleznimi. Stvar je veliko v sladkorju, maščobah, soli in poceni dostopnem mesu. Torej vsem, kar je dobro za v usta. Ideja, ki jo številni odkrito ali pa vsaj posredno zagovarjajo, je: pustite ljudem (revnim) vsaj to veselje. Prehrambena industrija na to dodaja: čim več veselja. Seveda je zdrava prehrana več kot samo manj mesa. Ampak težko si to predstavljam drugače kot s koraki proti vegetarijanstvu. Koliko daleč in kako je pa pač stvar posameznika.
Alfi2
12. 08. 2022 11.43
-1
Vse je stvar posameznika,torej ne rabis tu clankov pisat
JohannDoe
12. 08. 2022 11.59
+5
Ja, nihče ne rabi. Tudi ti ne. Pa vseeno oba in še kdo zraven. Očitno je potrebno kot meso težkim in silnim fizikalcem. Ali pa samo paše, kot meso večini ostalih v večini primerov.
Alfi2
12. 08. 2022 12.18
+0
Res je,nisem napisal nobenega samostojnega komentarja,samo odgovarjam na provokacije
Apostol1
12. 08. 2022 13.02
+0
JohannDoe............. Tole si lepo napisal in tako tudi je in kot sem že spodaj napisal sem vegeterijanec , ki poje govejo juhico in ribe , ostalega mesa pa nič. Edino kar naj še dodam je samo to , da kdor hoče naj je meso , kdor pa je vegeterijanec naj bo pa to. Sam osebno se pa veliko bolje telesno počutim kot vegeterijanec kot pa prej ko sem jedel še vse ostalo meso. Izbira naj bo svobodna. Za tvoj komentar pa brez problemov dodam krepak ➕➕➕👍
real....
12. 08. 2022 18.52
+2
Apostol1...dokler jes govejo juho in ribe nisi vegetarijanec oz vegan ..to bos takrat,ko/ce tudi tega ne bos vec jedel...drugace pa pohvalno,da si se odlocil manj uzivati meso!?
Apostol1
12. 08. 2022 11.17
+3
Tisti , ki jeste meso , ga pač jeste ne vidim v tem prav nič narobe , ker svet je ustvarjen tako , da jemo drug drugega. Sam sem pa nekakšen že eno leto novopečeni vegeterijanec , pa ne tisti ekstremni , pojem govejo juho in ribe , drugače pa mesa ne jem in v bistvu se veliko bolje počutim kot prej ko sem jedel še ostalo meso. Kakorkoli že , pretiravanje ni dobro ne v eni in ne v drugi smeri , sicer pa dietiki priporočajo , da je na krožniko 1/4 mesa ,1/4 priloge , kot je krompir in podobno ,1/2 pa vlaknin kot je solata , cvetača in še kaj podobnega , Torej vegeterijanstvo je čisto v redu zadeva in tudi mesojedost je čisto v redu zadeva. Nažiranje pa po domače povedano ne vodi nikamor le debelost in v bolezen . Pa še nekaj , nimam nič proti pivu ali vinu , toda najbolj zdrava pijača je še vedno voda in je dobro če se je popije vsaj kakšen liter ali dva na dan.
InterRefIections
12. 08. 2022 10.53
+2
JohanDoe, maratonec ne rabi visok nivo holesterola v krvi, on bolj rabi hidrate. Obratno pa je pri šprinterju, ki rabi več holesterola. Ja, maratonci so lahko vegani, ne bi pa tega priporočal šprinterjem, atletom in bodybuilderjem.
JohannDoe
12. 08. 2022 11.04
+0
Jaz nikomur ne govorim kaj naj je. Tudi z veseljem poslušam nasvete in poglede nekoga, ki je šprinter, atlet ali bodybuilder, ki jih daje za svoj lifestyle. Ironija vsega pa je, da večinoma debata sploh ne govori o športnikih, delavcih v rudniku, šprinterjih ali bodybuilderjih. Govori o tistih, ki to nikoli ne bodo.
JohannDoe
12. 08. 2022 10.45
-2
@zeta "Vegetarijanstvo je z leti postalo zgolj napihnjena tržna niša,vegetarijanci pa bolniki,ki se jim dozdeva,da so zdravi..." ------------ Meni se zdi malo pretenciozno dajat take izjave v časih, ko druga, mesojeda stran, jadra na masovni proizvodnji in agresivnem marketingu, ki nam je bržkone prvič v zgodovini ustvaril situacijo, da je debelost do skrajnih meja spremljevalec revščine.
Alfi2
12. 08. 2022 11.19
+0
Agresivni marketing za meso?? Odkar obstaja marketing je enak za meso,zakaj bi bil agresiven? Po drugi strani je na vsaki drugi embalazi vegi znak,seveda se dodatno oglasevan.a na mesu pise da je samo za mesojede in z oznako meso?
JohannDoe
12. 08. 2022 11.50
-1
Ne vem zakaj, alfi. Si mogoče kdaj pogledal marketing iz distance ali pa kaj sploh marketing je? Praktično celotna velika prehrambena industrija deluje na vaš mlin, obračajo se veliki denarji, izdajajo se velike subvencije. V veliki večini ste. Ti se pa čutiš ogroženega, ker imaš v supermarketu na eni polici zloženo hrano z oznako "brez mesa"?
Alfi2
12. 08. 2022 12.28
+0
Ravno tebe to moti kar je v supermarketu,jaz ne vem,vse kar kupim v manjsi lokalni trgovini je tisto kar ne pridelam doma.ko bos v zivljenju prvic posadil na balkonu stanovanja paradajz,si bos lahko rekel da si kak procent od vegija,to da moras v supermarket po vegi izdelke je naravnost zalostno
InterRefIections
12. 08. 2022 10.39
+4
JohanDoe, veš, zakaj zi zdravnik reče: "Ne jej mastne hrane, da si znižaš holesterol!" Ker ve, da cele dneve ležiš na kavču. Športniku tega ne bo rekel. Temu celo primankuje holesterol v krvi.
JohannDoe
12. 08. 2022 10.55
+0
Zdravnik v teh časih reče in pove bolj malo. Si pa pravilno ugotovil, da večina ljudi ni športnikov, ne dela v rudniku, lopate verjetno niti videla ni od blizu. In nikoli ne bodo. In ironija je, da se največ mesa znajde na krožniku ravno pri tistih. Se ve zakaj. Ker je dobro za v usta. Z dobrim se pa v teh časih ne skopari.
InterRefIections
12. 08. 2022 10.59
+2
Zdravnik ne ve, da če znižaš nivo holesterola v hrani, da ga bo telo samo proizvedlo. Ampak rešitev obstaja. Nasičene maščobe zamenjaš z nenasičenimi, pa bo telo iz teh začelo proizvajati dobri holesterol HDL. To vedo mlajši zdravniki, tisti pred penzijo nima pojma o tem. Ampak če pa si fizikalec, rabiš tudi ta slabi holesterol LDL. To je tudi razlog, da se prehrana dela na podlagi kakor jo kdo potrebuje, ne pa na nekih statistih spletnih strani za zdravo življenje.
JohannDoe
12. 08. 2022 11.09
+0
No, sedaj pa poglej na kakšni podlagi in kakšnih potreb se dela prehrana večine ljudi. Začnemo lahko s tistimi, ki recimo, pod vsako sliko zelenjave začenjajo križarske vojne za obrambo mesa.
JohannDoe
12. 08. 2022 10.37
-2
@alfi2 Ne vem, jaz sem po pravilu še pod vsako temo o vegetarijanstvu našel gručo "napaljenih" mesojedcev, ki tekmujejo kdo bo spustil bolj nizko na račun nemesojedcev. Tako, da mogoče je to, kako ste mesojedci miroljubni in vas samo drugi napadajo, bolj nek mit, ki ga negujete. Gotovo je večina takih, ampak tisti se ne oglašajo pod vsakim člankom in vodijo križarske pohode pod vsako sliko zelenjave.
Alfi2
12. 08. 2022 11.14
-1
Za svoja 3 metra in 100 kil pojem veliko, poleg mesa pojem vec zelenjave v enem dnevu kot je ti v celem tednu. Pridelam jo sam na 150 kvadratih velikem vrtu,ne pametuj mi zdaj ti kdo koga napada,lahko prides kvecjemu k meni,mesojedu,na ucne ure o zelenjavi
Alfi2
12. 08. 2022 11.14
-1
JohannDoe
12. 08. 2022 11.55
-1
Zdaj napiši samo še, da si bodybuilder ali pa težki fizikalec in, da te vegetarijanke s 30% več mehkimi kostmi tako ogrožajo, da zaradi njih ne spiš potem vsakič, ko greš v trgovini mimo police z veganskim mlekom. Ne pametujem jaz tebi nič. Poglej še pod kak drug članek s sliko zelenjave pa se čudi.
Alfi2
12. 08. 2022 12.20
-1
Za tvojo bolezen je samo eno zdravilo,da te odklopijo iz interneta.da se srecava v zivo ne bi takole pametoval
grumf
12. 08. 2022 10.36
-5
HEhe, taka vest je pravi balzam za ušesa mesojedcev. Kaj pa.. če bi se vsak brigal lepo zase...?
Rezervni Kristus
12. 08. 2022 10.32
+3
Bistveno je poslušati lastno telo ne modne smernice...Če neke hrane telo na zavrže in če se človek počuti optimalno,potem je ta hrana zanj ok,pa naj si gre za mesno,rastlinsko,ali karkoli drugega...Niti ni nujno,da je ta hrana,ki vašemu telesu ustreza,opredeljena kot zdrava...Nasploh se pretirano ukvarjamo s tem prehranjevanjem,ni tako pomembno,kot si mislimo...Bolj kot to,kar gre v usta,je pomembno,kar gre ven iz njih...
Blue Dream
12. 08. 2022 10.59
+0
JohannDoe
12. 08. 2022 10.28
-1
@inter Lev kolje, da preživi. In preživi. Dejstvo pa je, da večina ljudi, ki je meso, danes tega ne počne. Temeljni odnos do hrane in zavedanje preživetja je izginil. Nekdo drug kolje zanje na skrivaj in jim to namenoma prikriva, ker ti ljudje nočejo videti resnice. Če si vzameš za izhodišče npr. prehrano naših dedov v mladih letih, so ti imeli meso na jedilniku zgolj za praznike. Delali so pa toliko, da bi najbrž večino mesojedcev danes stisnil infarkt samo od misli, da bi morali. A so imeli infarkte tako kot danes? Dobro vprašanje. Pa če že primerjaš z naravo, primerjaj nas s primati. Ti nisi nikoli bil lev, niti lev nikoli ni bil ti.
Rezervni Kristus
12. 08. 2022 10.21
+2
Vegetarijanstvo je z leti postalo zgolj napihnjena tržna niša,vegetarijanci pa bolniki,ki se jim dozdeva,da so zdravi...
InterRefIections
12. 08. 2022 10.24
+4
Blue Dream
12. 08. 2022 10.59
+2
JohannDoe
12. 08. 2022 10.00
-2
Človek naj je tisto, kar mu paše in kar se mu zdi. Je pa po svoje zanimivo, da imajo največjo potrebo po ponavljajočem utemeljevanju svoje prehrane ravno tisti, ki imajo radi "meso". Dajmo bit realni, nihče vam ne bo vzel vaših čevapčičev in krače, če kdo več začne z mesom na svojem krožniku malo šparat.
InterRefIections
12. 08. 2022 10.14
+3
Jaz se samo branim, da mi nekdo ne bo nekega dne govedine simtetiziral v laboratoriju, ko mu bom dokazal, da je to najbolj kvaliteten vir beljakovin.
Alfi2
12. 08. 2022 10.23
+3
Samo vegije poslusam da mormo tut ostali bit vegiji,v zivljenju se nisem mesojedca slisal da bi kogarkoli prepriceval,navsezadnje smo v veliki vecini,zakaj bi sploh koga rabili prepricevat
JohannDoe
12. 08. 2022 10.24
-2
Verjetno ti jo bo. In, če ti je sedaj vseeno, da si je ne pridelaš sam in jo mirno kupiš v celofanu, v katerem pride do tebe od bogve kod in na bogve kakšen način, ti bo tudi takrat. Razlike verjetno ne boš niti čutil. Če ti pa že sedaj ni vseeno in si jo dejansko sam pridelaš, od rojstva do smrti in pakiranja, si jo boš verjetno tudi takrat.
JohannDoe
12. 08. 2022 11.21
-1
@alfi Ja, to vprašanje se tud meni porodi. Ste v veliki večini, praktično cela prehrambena industrija in marketing deluje na vaš mlin. Zakaj se potem pod vsako sliko zelenjave najde kup mesojedcev, ki misli, da mora vegetarijance ali drugačno prehrano napadat?
Alfi2
12. 08. 2022 11.33
+0
Ravno ti si tisti ki napada tule v clanku o zelenjavi vse mesojede.in da ti povem tule se enkrat, pojem vec zelenjave v enem dnevu kot ti v celem tednu,poleg mesa,ki je na jedilniku vsaj 6 dni v tednu,ti bos zdaj pametoval meni ,ki jem vse,kaj naj jem? In ja,vsak mesojed,ki jasno in glasno pove da je proti vegijem,pove to z razlogom.ker je bil sprovociran!
InterRefIections
12. 08. 2022 10.00
+7
Da ljudem malo razčistim pojme na podlagi znanosti in ne neke ideologije. Telo ima glavni vir beljakovin, nasičenih maščob in holesterola v hrani živalskega izvora. Hidrate in nenasičene maščobe pa dobi v hrani rastlinskega izvora. Zato pa jemo oboje, ane!? Potem pridejo veganski ideologi, ki druge prepričujejo, naj se odrečejo določenemu viru, ki jih telo potrebuje. No way, znanost je zame nad ideologijo.
JohannDoe
12. 08. 2022 10.09
-1
@inter Znanost je zate nad ideologijo. Pa čisto vsak ima znanost nad ideologijo. T.j. ko mu znanost potrjuje njegovo ideologijo. Umiri se, sprejmi to, da je tvoja prehrana predvsem stvar tvoje odločitve in interesa ponudnikov, ki s prodajanjem hrane tebi delajo denar. Povsem enako kot pri 99% ostalih danes. In živi s svojo odločitvijo ter se ne počuti ogroženega z odločitvami drugih. Nihče, ampak popolnoma nihče in nikjer na svetu ne je nečesa na podlagi tega, ker bi mu znanost to rekla ali, da bi jo pred tem šel vprašat.
JohannDoe
12. 08. 2022 09.56
+0
@inter "Si predstavljate vegana na gradbišču?" --------- Jaz si predstavljam kar nekaj veganov maratoncev in drugih športnikov. Si pa tudi zelo težko predstavljam kar nekaj mesojedcev, da bi bili to. Če je to povezano, ugotovi sam. Dejstvo je, da večina mesojedcev ni ne maratoncev ne gradbenih delavcev.
InterRefIections
12. 08. 2022 09.53
+5
Zakaj lev ne dobi infarkta in diabetesa? Ja ker ne leži na kavču, je čips in pije pivo.
Niknames
12. 08. 2022 09.45
+0
Nobene študije, ki bi delovala v smeri spoznanja - samega sebe. Vedno ista pot, ko želi krvavo nasilje, prepričati nenasilje, da je klanje zdravo, a zabloda je tako globoka, da človek ne vidi luči, kaj šele, da jo objame.
InterRefIections
12. 08. 2022 09.52
+2
Lev tudi kolje, da lahko preživi. In ker ne leži na kavču, pije čips in pivo, nima težav.
Niknames
12. 08. 2022 09.56
-1
Ja, malokdo se lahko imenuje lev usmiljenja, večina deluje po principu, kar nam dozira lastna omejenost.
real....
12. 08. 2022 21.27
+0
InterRefIections
12. 08. 2022 09.40
+3
Si predstavljate vegana na gradbišču 😀 ?
InterRefIections
12. 08. 2022 09.43
+2
Tam bi lopata začela njega dvigovat in ne on njo 😀
medusa
12. 08. 2022 10.15
+0
Si ga in vsi ostali tudi ,ki se spoznajo na veganstvo ...ti pač ne ... meso pa to...