Magazin

'Ostal je samo pepel, pomešan z blatom'

Kijev, 02. 10. 2021 08.00 |

Skupaj naj bi v Babinem Jaru v času okupacije pobili do 200.000 ljudi.
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
272

33.771 ljudi v dveh dneh: septembra 1941 sta SS in nemška policija izvedla največji posamični pokol v drugi svetovni vojni. Jurij Fuks, Alexander Berljant in Wladimir Pinschuk so se tragični usodi izognili - in letos ob obletnici tega grozljivega dogodka so z nemškim Spieglom delili svoje zgodbe iz tistega časa.

Skupaj naj bi v Babinem Jaru v času okupacije pobili do 200.000 ljudi.
Skupaj naj bi v Babinem Jaru v času okupacije pobili do 200.000 ljudi. FOTO: Dreamstime

To, kar se je v zadnjih dveh dneh septembra 1941 dogajalo v ukrajinskem Babinem Jaru, je eden najhujših nacističnih zločinov. Žrtve so bili kijevski Judje in med njimi bi morali biti tudi trije, danes starejši moški, ki pa so ušli krempljem morilskega stroja. A niti 80 let kasneje niso pozabili enega najbolj mračnih epizod človeštva. 

Jurij Fuks je 22. junija 1941, ko je Hitlerjeva Nemčija napadla Sovjetsko zvezo, z družino živel v okraju Podil. Star je bil pet let. "Stal sem na ulici in opazoval Nemce, ki so se z motorji pripeljali v mesto in kako so jim metali rože," je povedal za Spiegel. Večjega strahu ni bilo.  Ukrajina je pod Stalinovo diktaturo doživela lakoto in politični teror. Mnogi so mislili, da ne more biti slabše, kot je bilo pod Stalinom. 

To je mislil tudi dedek Jurija Fuksa Josif. "Nemci nam ne bodo storili nič žalega, to je civiliziran narod," se njegovih besed spominja Fuks. Dedek Josif je videl, kako so Nemci ob koncu prve svetovne vojne zasedli Kijev in kako so takrat zaščitili Jude pred nemiri. Ni pa vedel, kako zelo so se Nemci spremenili.

28. septembra so se nato v mestu pojavila obvestila, v katerih je pisalo, naj se vsi Judje v mestu Kijevu in okolici naslednje jutro z dokumenti, denarjem, dragocenostmi in toplimi oblačili pojavijo na zbirnih mestih. Kdor zahteve ne bo izpolnil, bo najden in ustreljen.

Dedek Josif in babica Fanja sta naredila, kot je bilo rečeno, bila sta le dva med mnogimi, ki so z vsem premoženjem, tudi hišnimi ljubljenčki, prišli na zbirno mesto na pokopališčih. Govorilo se je, da jih bodo preselili. Večinoma so bile  to ženske, otroci in starejši ljudje, saj so bili moški večinoma na fronti. 

Jurij Fuks po tem dnevu ni nikoli več videl starih staršev.

Toda njegova mama ni šla z njimi. Vzela je otroke in se skrila v bližnje stanovanje. "Teta mi je nekoč rekla, da mama ni videti kot Judinja." 

To je bil dan, ko je Jurij Fuks prvič ubežal smrti. Vsi, ki so šli na zbirne točke, so namreč umrli. Tam je bila globoka soteska, imenovana Babin Jar, ki so jo Nemci namenoma izbrali. Bila je namreč vnaprej dokončan grob, ki ga ni bilo treba izkopati.

Wehrmacht in ukrajinska pomožna policija sta pomagala zbrati ljudi, jim vzeti prtljago in jih odpeljati v sotesko. Nato so se morali ljudje sleči in se uleči obrnjeni navzdol na sveža trupla ubitih. Sledil je strel v vrat.

Le ena žrtev, Dina Pronitschewa, ki se je pretvarjala, da je mrtva, se je ponoči osvobodila izpod kopice trupel. Da bi zakrili sledi, so sicer krvniki vse skupaj razstrelili. 

A Jurij ni bil dolgo na varnem. Njegovo mamo so odkrili in obsodili, a ko so policisti prišli po njo, je spet imel srečo, da se je ravno igral pri sosedi, ki je bila Rusinja. Ko je skozi okno videla, da prihajajo policisti, je fanta skrila in postala njegova nadomestna mati. 

Ko se je vojna končala, je bil Fuks star devet let in je popolnoma osirotel. Tudi njegova nadomestna mati se ga je odrekla, ko si je ustvarila svojo družino. Končal je v sirotišnici in bil nekaj časa pri sorodnikih v Uzbekistanu, potem pa se je znova vrnil v Kijev. 

Kraj zločina so najprej skušali prikriti Nemci, potem pa ga tudi domača oblast dolgo ni prepoznala kot kraj spomina.
Kraj zločina so najprej skušali prikriti Nemci, potem pa ga tudi domača oblast dolgo ni prepoznala kot kraj spomina. FOTO: Dreamstime

Nemci so medtem poskrbeli, da je bil množični grob Babin Jar čim bolj neprepoznaven, malo pred odhodom iz mesta leta 1943 so celo poskušali odstraniti vsa trupla.

Oče Aleksandra Berljanta je bil eden tistih, ki so morali pomagati zakrivati sledi - in ki naj bi jih nato prav tako ustrelili, piše Spiegel. Berljant živi na obrobju Kijeva, ko so se z njim srečali, je imel pred seboj na mizi foto album in kup dokumentov. Kar ve o očetu, je izvedel šele po očetovi smrti. To je zgodba o človeku, ki je šel skozi pekel.

Aleksander je imel šest let, ko so Nemci napredovali proti Kijevu. Njegov oče Semjon Berljant je bil v vojski frizer. Medtem ko sta njegova žena in sin pobegnila, je bil Semyon poslan v koncentracijsko taborišče.

Septembra 1943, dve leti po množičnih pobojih, so ga pripeljali v Babin Jar, da je skupaj s stotinami drugih taboriščnikov izkopal in zažgal trupla. Trupla so gorela so več dni, med njimi pa je bila tudi njegova mama - in Aleksandrova babica - Lisa.

Ujetnike koncentracijskega taborišča, podhranjene in v okovih, naj bi nato ustrelili. Semjon je bil med redkimi preživelimi.

Ko se je Alexander po vojni z mamo vrnil iz Kazahstana, je bil star dvanajst let. Oče je medtem našel novo ženo, stikov sta imela malo. "Od srečnega človeka je nastalo otopelo bitje," pravi o svojem očetu, ki mu ni nikoli povedal svoje zgodbe, to je kasneje sestavil na podlagi dokumentov.  

Sovjetska zveza je sicer dokumentirala grozote nacistične vladavine. A hkrati je vzpostavljala nove tabuje. Ker je spomin na mrtve Jude kot ločeno skupino žrtev veljal za judovski nacionalizem, je Babin Jar tonil v pozabo.  

Tega dela se je za Spiegel spominjal Vladimir Pinchuk, čigar življenje je bilo desetletja povezano z Babin Jarom in okolico. Pinschuk je 87-letnik z mladostnim glasom, gradbeni inženir, ki še vedno vsak dan hodi v službo. Ko so nacisti napadli Sovjetsko zvezo je bil star šest let. Tri mesece kasneje je mali Vladimir poslušal pogovor družine o tem, ali naj pobegnejo. A tudi oni so imeli lepe spomine na Nemce, ki so v prvi svetovni vojni zasedli Kijev.

Njegova mama in teta sta se vseeno odločili za beg. Ko so se oktobra 1944 vrnili iz Kazahstana, so izvedeli, da je bilo vseh 13 sorodnikov umorjenih. "Ampak nikoli nismo rekli, da so bili ustreljeni. Odšli so," se spominja. Boli ga, ker ne more obiskati groba, kjer bi lahko jokal za mrtvimi: "Od mojih sorodnikov ni ostalo nič. Ostal je samo pepel, pomešan z blatom," pravi Pinchuk.

V Babin Jar je leta 1959 prišel kot mlad gradbeni inženir. Kraj je bil neprepoznaven, vmes so tja odlagali blato iz sosednjih opekarn, mesto Kijev se je razširilo proti zahodu, zato je bila soteska moteča. "Morda so tudi hoteli preprečiti, da bi tja romali Judje," sumi Pinchuk.

Tja je prišel, ker naj bi tam zgradili nove stanovanjske bloke. Ob prvem obisku je našel eno samo kočo, pred katero je bila privezana koza. Stanovalko je vprašal, ali ve za umore, dejala je, da je vse videla in povedala, kako so streljali. 

To ga je močno pretreslo. A v Babin Jaru je bil tudi leta 1961, ko je mesto pretresla nova katastrofa - počil je jez. Sodeloval je pri čiščenju. Umrle so nove žrtve, pepel umorjenih med nacističnim nasiljem pa je razneslo po okolici. 

Nekoč je med polaganjem cevi daljinskega ogrevanja videl dečke, ki so igrali nogomet z lobanjo, voznik bagra je nato zadel kosti. Pinchuk je poskrbel, da so bile lobanje ponovno zakopane, cevovod daljinskega ogrevanja so premestili drugam. Niso pa primera prijavili: "Stanovanjski bloki so bili že zasedeni. Ljudje so potrebovali ogrevanje."

Do postavitve spomenika v Babin Jaru so nato minila dolga leta, to se je zgodilo šele leta 1976. To je spomenik mrtvim "prebivalcem mesta Kijev". Šele s padcem Sovjetske zveze se je postalo lažje spominjati pomorjenih Judov, a Fuksa jezi, da spominsko središče še vedno ni dokončano. Nekoč so ga vprašali, ali bi za ta muzej lahko prispeval kakšen predmet. Kot je dejal za Spiegel, si resnično želi, da bi doživel ta trenutek. 

Namesto tega so maja v spomin žrtvam zgradili simbolično leseno sinagogo v obliki knjige. Ideja centra vzbuja celo odpor, saj je umetniški direktor centra dobil zamisel, da bi obiskovalcem omogočili, da doživijo pokol v vlogi žrtve ali krvnika. Zgražanje nad tem, da skuša narediti "Disneyland holokavsta", je bilo močno. 

Skupaj naj bi sicer v Babinem Jaru v času okupacije pobili do 200.000 ljudi. Poleg Judov še Rome, vojne ujetnike, duševne bolnike, partizane in ukrajinske nacionaliste. Grozodejstva so se končala šele po 6. novembru 1943, ko je Rdeča armada osvobodila Kijev.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (272)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

JohannDoe
03. 10. 2021 11.24
+0
@rade "Pravilno slda so se znesli.Znesli so se nad izdajalci in orav je tako,razumljivo a ne!" ------ O takih trdih bučah govorim. Zarad takih se bodo tud prihodnje generacije ukvarjale s temi "hobiji". Al si funkcionalno nepismen al pa ti informacije preprosto ne pridejo skozi trdo lupino tvoje buče. Moj post je govoril o pobojih Romov, celih družin s starci in otroci skupaj, ki so jih izvršili partizani med vojno. In pobojih "razrednih sovražnikov" - premožnejših, vernih idr. Ne o kakršnihkoli kolaborantih. Popolnoma "razumljivo" je bilo nacijem zakaj so od kraja pobijali Jude, Rome in še koga. In verjamem, da je enako razumljivo tudi tebi in ostalim fašistoidom (vseh prepričanj) danes.
Marleneroya
03. 10. 2021 10.08
-3
Ni Konca in kraja rdeča IDIOTIZAOJA NARODA ŽE 80 LET TRAJA. Pustite mlade na miru ali res mmorate vse okužit, uničit ))
Rodion Raskolnikov
02. 10. 2021 21.14
+0
Daj Natalija malo bolje preberi zgodovinska pričevanja, SS in Nemci so imeli v Babinem Jaru samo postransko vlogo, glavni protagonisti pogroma so bili Ukrajinci oziroma ukrajniska vazalna struktura. Ampak to ni fajn dan danes napisat, ane?
patogen
02. 10. 2021 21.21
-7
Da se razumemo. Pomor so v Babinem jaru zagrešili Nemci. S pomočko domačih Ukrajincev. Gnusno in zavrženo dejanje. Zakaj so narodni nemški delavski socialisti tako sovražili Jude, kot levičarji? Zato, kot so zapisali, ker so Judje predstavljali inkarnacijo kapitalizma, tega ognojka na narodovem telesu. Kot socialisti so sovražili kapitalizem, zanj pa obtožili Jude. Kar pa je tragično, da se še danes po Sloveniji na levičarskih protestih tepta judovska zastava v Ljubljani. To pa je zaskrbljujoče.
Ate_ist
03. 10. 2021 20.50
patogen; Zakaj so narodni nemški delavski socialisti tako sovražili Jude, kot levičarji? Prvo, kot prvo niso bili levičarji, pač pa skrajni desničarji. Antisemitstvo so sesali z materini mlekom od Lutherja dalje. Informiraj se pri izviru! Preberi si svoje nacistično Sveto pismo. Ne bodi len. Širiš svoje človeka zaničujoče prepričanje brez temeljne priprave. Beri svojega Adolfa. In ne obešaj njegove grehe in grehe njegovih sledilcev po celi takratni in sedanji Evropi na pleča drugih. Nizkoten si kot tvoj psevdonim.
Tar?ica999
02. 10. 2021 21.14
+3
Nazadnje bodo komunisti še za Sv. Urh...
patogen
02. 10. 2021 21.23
-6
Kot je izpovedal Dežman po svojih dolgoletnih raziskavah, ne obstaja nobenega spiska za Urh (ni bilo časa 50 let?) pa večina grobnic tam okoli je praznih. Skratka ne najdeš ničesar podbnega kot Juda jama...
patogen
02. 10. 2021 21.30
-5
Tar?ica999
02. 10. 2021 21.30
+2
Aa... pol se je menda moja babica (mimogrede je bila ena redkih, ki je preživela sv. Urh) na debeeeelo lagala?
patogen
02. 10. 2021 21.34
-4
Ne vem, lahko da. Moja, ki je pa preživela nemško taborišče pa je od prvega dne vedela, da so ji pot tja uredili komunistični partizani. šele čez leta je izvedela, da je bila ob vrnitvi iz tabori8šča na spisku tudi za komunistično partizansko likvidacijo...
patogen
02. 10. 2021 21.35
-6
Kar ji je verjetno rešilo življenje. zato sem hvaležen nemcem, da sploh obstajam...
ivan z Doba
02. 10. 2021 21.14
+6
Tako kot so predniki raznih patogenih herotov v rit lezli nacistom in fašistom, tako danes oni anusirajo evropskim neonacistom. Zal e ga izdajalska! Fuj.
PEACE
02. 10. 2021 20.51
+1
Luka64
02. 10. 2021 20.38
-6
Dokler bo v SLO živ še zadnji komunistični krvnik, ne bo miru med ljudstvom, kajti tukaj vidimo, da komunisti so isti kot naci-fašisti. Pol pa zblojenci filozofirajo, da komunizem ni enak fašzmu. Če pa je nastal kot posledica naci-fašizma. Levi fašisti so hujši, kot nacisti v 2WW bli.
patogen
02. 10. 2021 21.02
-5
Narodni delavski socialisti in Komunisti so frakcijski boj istega socialističnega gibanja, v boju za dušo proletarca in delavca ter lastno oblast.
pizzamargerita
02. 10. 2021 18.47
-3
brezno, da ni treba kopati groba, slacenje, leganje na trupla, strel v tilnik, razstreljevanje trupel. Vam zveni znano? Na enak nacin so pobili nasi revolucionarji po vojni svoje sonarodnjake, Slovence - sosede, sovascane, celo lastne brate - iz golega ideoloskega sovrastva. Na desettisoce so jih pomorili samo zato, ker se niso strinjali s totalitatarnim prevzemom oblasti s strani boljseviskih revolucionarjev.
patogen
02. 10. 2021 21.15
-4
Vsa po nazivu socialistična/komunistična gibanja imajo enake metode, ki jh opravičujejo z "bojem za napredek". Metode pa kot si opisal, saj gre za napredek. Kot so peli nemški delavski socialisti, zatohlo mora umreti, da odpre pot novemu, naprednemu in zdravemu. Kot so slovenski levičarji kričali pred nekaj leti, da zatohlo in preživeto nima prostora v današnji Sloveniji. In kot je dejal slovenski levičar Luka mesec, če to počne levičar, počne v imenu obrambe civilizacisjkih pridobitev...
patogen
02. 10. 2021 21.29
-3
Jovane lažnjivi, mešaš hruške in jabolka. Bo šlo sedaj? Leto 41 Dravska Banovina Danska = okupirajo Nemci. leto 1941 Dravska banovina Danska = Komunistična Partija začne revolucijo, na Danskem sedijo vsi doma in ni Partije. leto 1945 dravska banovina Danska = Obe zmagovalki Angleži Dancem ponujajo Južni Šlesvig, da si ga vzamejo nazaj po 100 letih, saj so zmagovalci. Danci ga nočejo. Dravski banovini ne ponudijo ničesar, pač pa jih z orožjem prepodijo iz Trsta. Danska ima 5000 žrtev vojne na 5 milijonov prebivalcev. Sedaj Komunistična Dravska banovina jih beleži 99.000 na 1,5 milijona prebivalcev. Sedaj kdo je junak in kdo bedak?
srebrnibreg
02. 10. 2021 18.24
+4
In takšne ianšizem poveličuje ter časti. Potem jim pa ni prav, ker jih narod ne mara.
Luka64
02. 10. 2021 20.40
-4
taki kot ti že niste SLO narod, anticepilska dr hal produkt naci fašizma v SLO.
patogen
02. 10. 2021 21.03
-5
šele sedaj se govori o babjem jaru. Komunisti so 75 let molčali o tem, saj je šlo za podobne likvidacijske metode, ki so jih sami uporabljali.
ivan z Doba
02. 10. 2021 21.18
+5
Bakterija, to, da si ti za te poboje židov slišal šele sedaj, ne pomeni, da smo vsi tako zaplankani kot ti.
patogen
02. 10. 2021 21.31
-3
Jaz vem od rojstva, le komunisti ste jih perverzno enačili z interniranci. Kar sem vedno smatral za vašo podlo laž.
Korintos11
02. 10. 2021 17.44
+6
Vedno bolj sem ponosen na strica partizana.
Realni
02. 10. 2021 17.53
+5
Jaz sem tudi ponosen na moje partizanske prednike in prav je tako. Lahko pa ti povem, da noben ni maral komunistov.
srebrnibreg
02. 10. 2021 18.22
+2
Komunizem in partizanstvo je kot dan in noč.
Nilič
02. 10. 2021 18.42
+0
Ja, ko le ne bi komunisti zlorabili partizanski boj za izvedbo krvave komunistične revolucije.
pizzamargerita
02. 10. 2021 18.48
-1
tudi moj stric je bil partizan - nekaj tednov pred koncem vojne so ga umorili lastni - samo zato, ker se ni strinjal s komunizmom.
Realni
02. 10. 2021 19.38
+0
Luka64
02. 10. 2021 20.33
-1
A res, ja kdo pa je vodil partizane, če ne komunisti. Ti si šele cepljen s propagando enoumja. Ni zaman, da si srebrn.
patogen
02. 10. 2021 21.04
-4
Srebreni, Komunizem = partizanstvo. na kapi rdeča zvezda, komanda od politkomisarja za cilje Partije.
Korintos11
02. 10. 2021 17.44
+2
patogen je strokovnjak za bele in domce?
srebrnibreg
02. 10. 2021 18.23
+2
Tisočnickni bodičasti je strokovnjak za podpiranje kriminala, laži, manipulacij in svatike.
patogen
02. 10. 2021 21.06
-4
Patogeni je profesor za vas, ki ste komaj šli skozi predmet zgodovine za 8. razred osnovih šol. Pa kar vam je stara mama, z Borčevsko penzijo na klopci dispanzerja za Borce povedala, ko vas je čuvala, ko je mama proletarka stala za tekočim socialističnim trakom v Fabriki.
Celjan78
02. 10. 2021 16.54
+3
ivan z Doba
02. 10. 2021 16.45
+4
"Zakaj desnica protestnikom očita, da so »levi fašisti«, in zakaj antifašizem moralno izenačuje s fašizmom. 👉 V vsaki razglasitvi antifašizma za fašizem tlijo sledi italijanskih, nemških in španskih revizionistov, ki so hoteli relativizirati fašistične zločine, s holokavstom vred. 👉 Komunisti v narodnoosvobodilnem boju niso tako dominirali zato, ker bi bili tako genialni, temveč zato, ker so bili klerikalci in liberalci za ta boj nesposobni. 👉 Izraza »levi fašizem« si ni izmislil Janša. Ta izraz so lansirali v nekdanjih fašističnih deželah.".... Marcel Štefančič, jr. ....Rovtarji, a bo?!😎
ivan z Doba
02. 10. 2021 16.54
+6
Pa še tole, za desnuharske patogene bakterije in herosociopate. ""Trenutno imamo v bazi 97.500 evidentiranih žrtev. To predstavlja 6,5 odstotka prebivalcev današnje Slovenije. Ocenjujemo, da je približno 83.000 ljudi izgubilo življenje med vojno, več kot 14.000 pa po vojni. Med zadnjimi so večinoma umrli v povojnih pobojih, nekateri pa so umrli tudi zaradi posledic taborišč - zaradi izčrpanosti in obolelosti, kar nekaj pa je primerov, ko so ljudje umirali v nesrečah, ki so jih povzročijo orožja ali eksplozivna telesa." Vida Deželak Barič, Inštitut za novejšo zgodovino. Podporniki domosranstva in nacifašizma, a bo?! Ali pravi ćelavi vodja, da je bilo drugače?!
patogen
02. 10. 2021 16.57
-9
Fašisizem in narodni delavski socializem sta bili socialistični gibanji. levičarski.
patogen
02. 10. 2021 17.01
-4
Jovane iz doba, 97.000 žrtev je v veliki večioni posledica Državljanske vojne med komunisti in Antikomunisti. partija je na poziv Kominterne vsled razbremenitve vzhodne fronte on nemškem napadu na SZ začela z Revolucijo. Kot v Vietnamu naprimer, pa vsaka Komunistična revolucija sproži soslednej dogodkov, od represalij do spodpadov in revolucionarnega nasilja po končani vojni. Danska ni imela revolucije med drugo vojno, zato 5000 žrtev. podobna številka bi bila tudi v Sloveniji, če ne bi bilo Komunistične revolucije.
Korintos11
02. 10. 2021 17.42
+2
patogen , to so vam zmagovalci kot darilo dali za tisto kar ste s slovenskim narodom med vojno delali. Si ti tudi imel kaj dobrotnikov v familiji?
metaloh
02. 10. 2021 18.04
+0
Ne nakladaj vse povprek.Večina je bila pobitih po vojni, od takozvanih rešiteljev ,,Partizanov;; Tega te niso naučili v šoli, ker je naša zgodovina hudo potvarjena in zlagana. Vse skupaj prihaja na dan šele v zadnjem času, ko razni osvoboditelji odhajajo v ničevost.
Nilič
02. 10. 2021 18.37
-1
Zelo resničen rek, ki je bil izrečen po vojni: Fašisti prihodnosti bodo sami sebe poimenovali antifašisti. Ivan, lahko se braniš in nas prepričuješ kolikor hočeš, da v resnici nisi fašist, ampak dejstva kažejo jasno sliko.
ivan z Doba
02. 10. 2021 21.11
+4
@hero, fašist te je naredil. Saj razumeš?!
patogen
02. 10. 2021 21.48
-3
FAUSTOS1
02. 10. 2021 16.00
+7
Tudi nemci so se smejali nekemu malarju ko je v pivnicah skakal po mizah i omenjal svoj tisoč letni rajh-a zgodilo se je in druga sv.vojna je pokazala vso krutost z milijonskimi poboji nedolžnih ljudi.Tudi v sloveniji mižimo pred sds janšističnimi rumenimi jopiči v katere se oblačijo sds profašisti in mižimo pred nesrečo ali celo državljansko vojno,kajti sedajna vlada dela proti ustavi brez upoštevanja zakonodaje isto kot 1937 v nemčiji,rezultat pa je znan.
Bolfenk2
02. 10. 2021 16.10
-10
Danes nam demokracijo ogroža levi fašizem.
ivan z Doba
02. 10. 2021 16.45
+7
Zakaj desnica protestnikom očita, da so »levi fašisti«, in zakaj antifašizem moralno izenačuje s fašizmom. 👉 V vsaki razglasitvi antifašizma za fašizem tlijo sledi italijanskih, nemških in španskih revizionistov, ki so hoteli relativizirati fašistične zločine, s holokavstom vred. 👉 Komunisti v narodnoosvobodilnem boju niso tako dominirali zato, ker bi bili tako genialni, temveč zato, ker so bili klerikalci in liberalci za ta boj nesposobni. 👉 Izraza »levi fašizem« si ni izmislil Janša. Ta izraz so lansirali v nekdanjih fašističnih deželah.- Marcel Štefančič, jr.
patogen
02. 10. 2021 17.02
-7
slovenija ima enako krvavo izkušnjo z Komunističnim ključavničarjem, ki so ga skupaj z domačimi kolaboranti ustoličili komunistični Hercegovci iz Juga leta 1945.
patogen
02. 10. 2021 17.04
-4
Jovane iz Doba, naziv levi fašizem je napačen. Fašizem je bilo levo socialistično gibanje urednika socialističnega časopisa Avanti in leta 1943 ustanovitelja Socialistične Italijanske republike na severu italije, benita.
Korintos11
02. 10. 2021 17.42
+3
patogen, ne cvili.Kdo vas je pa silil da ste MUssiju in Dolfiju kot hlapci služili?
patogen
02. 10. 2021 21.49
-3
Tudi Finci so pa madžari, pa japonci pa 33 nacij v takratni Europi. vsi pač niso hoteli služiti Stalinu.
Saloreich
02. 10. 2021 15.58
+1
Le kaj bo pisalo na vhodih v covid1984 izolacijske centre? Suženjstvo osvobaja?
patogen
02. 10. 2021 17.04
-5
Izolacijski center bo cela Slovenija, saj v tujino necepljen ne boš smel...
Korintos11
02. 10. 2021 17.43
-1
Fifi 24
02. 10. 2021 15.39
+1
SPET članek pisan po navodilih LASTNIKA! NESPORNO je 3. rajh pobijali žide VENDAR je v 2 svetovni VELIKO VEČ žrtev bilo med slovani konkretno razmerje je bilo 1:3 torej 3. rajh je pobil 3 krat več slovanov ..... SEVEDA je to za lastnikee tudi tega portala nepomembno kajti oni niso slovani ....bralci v povprečju pa so tudi PREBUTAST da bi poznal PRAVO zgodovino
patogen
02. 10. 2021 17.06
-3
Velika večina teh Slovanov je padla v boju. Oziroma je pomrla kot posledica napačno vodenega vojnega gospodasratva komunistične Sovjetske zveze. Ki je čez noč ukinila vsakršno proizvodnjo in oskrbo svojega civlilnega prebvalstva leta 1941.
brusilec
02. 10. 2021 18.15
+0
dej fifi .. ko med slovane stejes še ruse se seveda pokaže taka cifra, ma to je bilo v bojih .. to ni bilo nacrtno izstrebljanje folka, ampak vojna . ljudje so med rusi umiral na poljih, v gozdovih, zaradi mraza in lakote, židi pa v koncentracijskih taboriščih. dej ruse v posebej predalček, ne meči jih med slovane
pizzamargerita
02. 10. 2021 18.52
-1
Nacizem in fasizem sta skupj zakrivila 60 mio zrtev, kominizem pa 100 mio. Komunizem je zlo, nekateri pa se mu nekaznovano klanjajo se danes.
Fifi 24
02. 10. 2021 21.56
+1
Evo komentira ekipa ki se lahko najde v mojem zadnjem stavku
Realni
02. 10. 2021 15.36
+1
Žalostna in pretresljiva zgodba. Kaže nam, kaj pomenijo skrajne ideologije. Nemci s svojo ideologijo večvrednosti in uničenju manjvrednih ras, komunizem s pobijanjem lastnih državljanov in omejevanjem svobode. Razlika je samo v tem, da je komunizem v vojni zmagal nad fašizmom in s tem še zasužnjil srednjo Evropo. Sedaj imamo demokracijo, ki ji nekateri pravijo diktatura, drugi govorijo o fašizmu, tretji se navdušujejo nad komunizmom.. Ljudje s takim enostavnim razmišljanjem, naj še enkrat preberejo zgornji članek.
ivan z Doba
02. 10. 2021 16.47
+4
Skratka, škoda ker ni zmagal nacizem?! Morda bi TI res moral še enkrat prebrati zgornji članek.
patogen
02. 10. 2021 17.07
-4
jovane iz Doba, komunizem ima na vesti 100 milijonov ljudi v zadnjih 100 letih.
Realni
02. 10. 2021 17.48
+1
Ivan, kje si pa to prebral. Ceprav citiraš velikega slovenskega uma Marcela, je zadeva enostavno. Fasizem je samo fašizem. Lahko ga izvajajo levi ali feyni. Komunizem je samo drugo ime.
gmajna
02. 10. 2021 15.30
+7
Da sem PARTIZAN, leta 1945, pridem iz bprb Neretva, Kozara, osvobodim Jesenovac, zvem , da so domaci izdajalci uzivali z izivljanjem nad ZENO, otroci so mrtvi v Jesenovcu, vem da ne bi rabil TITA, UDBE, KOMUNIZMA itd. Zgodovina ne bi poznala koloborantov ker bi zivel edino za mascevanje. Danes je to norost, takrat se mi ne bi smilil nihce, vedel bi da se ni smilila moja zena nikomur, otroci tudi ne. Postal bi zival, ki ne bi poznala USMILJENJA, ne bi bilo izjem. To je dobro razumeti, da te v zival spremeni preteklost, ne prihodnost.
Nilič
02. 10. 2021 15.44
-5
To pove veliko o tvoji socipatski naravi. Prosim najdi si ustrezno pomoč, preden nastradajo tvoji bližnji. Torej po tvojem je sedaj prav kar počnejo talibani v Afganistanu, ko hodijo od hiše do hiše in likvidirajo vsakogar, za katerega se jim približno dozdeva, da je mogoče kaj narobe pomislil med vojno? Res se zamisli nad sabo in svojo človečnostjo.
ivan z Doba
02. 10. 2021 16.48
+6
@hero, vzami ogledalo. Boš videl pravega rovtarskega sociopata!
patogen
02. 10. 2021 17.08
-3
Gmajnar, da si partizan iz juga, kar je v resnici bil tvoj fotr ali stari fotr. gre za identične postopke in navade, ki smo jim bili priča letih 91-95. Slovenci tega niso poznali že nekaj sto let.
Nilič
02. 10. 2021 18.41
-3
bravo ivan, kakšen odličen argumen. Saj ne, da sem sploh kaj pričakoval od neke kognitivno omejene osebe.
Bolfenk2
02. 10. 2021 14.55
-8
Spoštujem in cenim partizane, ampak danes se za Slovenijo borijo le desne stranke. Leve so izdale narod in želijo Slovenijo spremeniti v multikulti greznico.
Fifi 24
02. 10. 2021 15.41
+9
Desne ? Katere desne JJ ki z državnim denarjem financira PRIVAT šole, zdr ustanove ??... potem PRODAJA interese SLO kjer je možno ?? Kakšne DESNE ??
Fifi 24
02. 10. 2021 15.43
+7
Pozabli dodat multikulti?? JJ z DEMOS potalal 200.000 SLO papirjev Južnim bratom brez enega pogoja !! O čem ti blebetaš ?? ravnokar uvaža afganistance... 2015 se je strinjal s kvotami migrantov po EU državah !! O ČEM BLEBETAŠ??
patogen
02. 10. 2021 14.30
-2
Babji Jar je žalostna epizoda, ko so posebne enote hodile za nemško vojsko in pobijale lokalne Jude na Vzhodu, kjerkoli so naletele nanje. Ob veliki pomoči lokalnega nejudovskega prebivalstva, brez pomoči katerih, ti poboji ne bi bili možni, oziroma bi bili v veliko manjšem obsegu. lokalno prebivalstvo je pokazalo tem enotam Jude in jim predajalo spiske. Ter sodelovalo pri neposrednih pobojih. V seriji sojenj po vojni članom teh eisatz trupen se je razkrilo, da je šlo v veliki večini za posvem navadne vpoklicane pomožne policiste , ki se sploh niso upirali tej nalogi, čeprav so imeli možnost zaprositi za premestitev. In jim je bilo tudi ustreženo brez posledic, če so zanjo zaprosili. V veliki večini so si slabo vest tešili z alkoholom, slaba vest pa je obstajala. Zapisi so o očitkih moštva, "Češ ko se bo izstavil na koncu račun" kdo bo plačal za ta dejanja? Leta 1942 so nemci prešli na ubijanje s plinom, namesto neposrednih likvidacij. Hitler pa je začel voditi svojo zasebno vojno, saj so indici, da je že zelo zgodaj dojel, da bodo vojno izgubili. Verjetno z vstopom Amerike v vojno leta 1941. Vojno za izkoreninjenje evropskega judovstva, ne glede na izid same vojne.
Dado74
02. 10. 2021 14.44
+8
Patogen tokrat se popolnoma strinjam s tabo,opisal si domače izdajalce,no vidiš tako je bilo tudi pri nas!
Laki je malo nervozan
02. 10. 2021 16.25
+3
Se strinjam, recimo Poljaki so bolj sovražili Žide kot Nemci.
patogen
02. 10. 2021 16.56
-5
Rade, spomni se vašega beograjskega župana Jovanovića, kako je ponosno razglasil, da je beograd leta 1942 prvo Evropsko čisto mesto.... pri nas je bilo pa tako, da judom nji pomagal ne NOB ne antikomunistične sile.