Tujina

Ženin streljal v jabolko, zadel sedem svatov

Beograd, 16. 11. 2024 17.42 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

V Srbiji še vedno odmeva incident na poroki v Vojvodini, ki bi se lahko končal še precej bolj tragično, kot se je – s sedmimi po nesreči ustreljenimi svati. "Skoraj nemogoče si je predstavljati neko proslavljanje brez uporabe orožja," se varnostni strokovnjaki strinjajo, da je ta praksa na Balkanu povsem normalizirana, čeprav je popolnoma nezakonita. Prepričani so, da je čas, da se spremeni kultura, ki se je 90. leta prejšnjega stoletja znova uveljavila.

Strelja se na porokah, ob rojstvu otroka, odhodu v vojsko ... a prav zaradi tega načina proslavljanja se ne končajo vsi veseli dogodki na tak način, kot bi bilo treba. Ko se je 26-letni ženin v Titelu, malem naselju v Vojvodini, na svoji poroki prejšnji konec tedna skušal držati starega srbskega običaja in je z lovsko puško ustrelil proti obešenemu jabolku na dvorišču nevestine hiše, se je krogla odbila v beton in razpadla, drobci pa so zadeli sedem svatov.

Poroka v Srbiji (slika je simbolična)
Poroka v Srbiji (slika je simbolična) FOTO: Shutterstock

Sama sreča je bila, da nihče ni potreboval hospitalizacije, poročno slavje se je lahko nadaljevalo, a ženin je bil v velikem šoku, saj se je zavedal, kako za las so ušli tragediji. Policija je imela manj razumevanja, nazadnje mu je bilo odrejeno 48-urno pridržanje, očitajo pa mu storitev kaznivega dejanja ogrožanja varnosti in nedovoljeno posest orožja. 

Cev lovske puške
Cev lovske puške FOTO: Shutterstock

Čeprav ni zakonito, je povsem normalizirano

"Da se spodobi, vam bodo rekli tisti, ki streljajo na proslavah. Postavlja se vprašanje, ali se da spremeniti to kulturološko nasledstvo Balkana, ki vsako leto terja tudi žrtve," so se vprašali na Radioteleviziji Srbije (RTS), kjer so se obširno lotili te teme.

Dušan Kesić, docent na tamkajšnji fakulteti za varnostne vede, pravi, da tovrstna praksa ni v veljavi zgolj v Srbiji, pač pa tudi v ostalih državah Balkana. "Skoraj nemogoče si je predstavljati neko proslavljanje brez uporabe orožja. Čeprav je ta praksa popolnoma nezakonita, je povsem normalizirana," pravi. Meni, da bi varnostna kultura omogočila slabitev kulture orožja in nasilja, za katero pravi, da je nastala v 90. letih prejšnjega stoletja.

Veselje svatov.
Veselje svatov. FOTO: Shutterstock

Čeprav številni menijo, da je uporaba strelnega orožja zakoreninjena v srbsko tradicijo, etnologi trdijo, da se navade menjajo, povzema RTS. "V 90. letih so se vrnile arhaične obredne prakse, ki so bile že opuščene. Zdaj se znova vračajo, morda zaradi strahu, da bomo izgubili del identitete ali pa je preprosto družbeno-politična klima vplivala na to, da se vrnejo določene navade, ki so se vmes že izgubile," pravi etnologinja Vesna Marjanović.

Premik k filmskemu orožju?

Tudi v Srbiji je sicer v veljavi zakon o orožju in strelivu, v katerem je natančno definirano, kdaj in kako se lahko uporablja strelno orožje, ravno zato, da bi se preprečile zlorabe in nesreče. "Strelno orožje se lahko uporablja le na lokacijah, ki so za to predvidene, torej na streliščih ali v loviščih. Nikjer drugje uporaba ni dovoljena," poudarja inštruktor za varno ravnanje s strelnim orožjem Ivan Urošević.

Strokovnjaki se strinjajo, da je rešitev v krepitvi varnostne kulture, predvsem pri mladih. "Neizogibno je v sistem osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja vključiti določena znanja o varnostni problematiki. To se lahko naredi na dva načina s posebnim predmetom na to temo ali z obogatitvijo vsebine že obstoječih," je prepričan Kesić.

Kako do slavja brez nevarnosti?
Kako do slavja brez nevarnosti? FOTO: Shutterstock

Zavedajo pa se, da sprememb ni mogoče doseči čez noč, zato je treba delati tudi na spreminjanju navad v praksi. "Proslave so skozi leta menjale obliko in čas je, da se spremeni tudi način izkazovanja veselja," meni Urošević. "Obstajajo načini, da se to izkorenini in usmeri v varne vode. Obstajajo določene vrste orožja in streliva, ki bi jih lahko uporabili," omeni t. i. manevrsko ali filmsko orožje, ki ima zgolj svetlobni ali zvočni učinek. "Tako bi se lahko na javnih mestih povzročal direndaj brez izzivanja nevarnosti."

V vaseh tega še vedno največ

Na srbskem notranjem ministrstvu pravijo, da se statistično v desetih od štirinajstih primerov strelja iz nezakonitega orožja, so pa lastniki postali previdnejši vsaj pri hrambi. Pravijo, da je uporaba orožja na proslavah še naprej pogostejša v manj naseljenih krajih, oddaljenost od mest pa pomaga pri ohranjanju teh običajev. Prebivalce opozarjajo, da se morajo zavedati, da gre za kaznivo dejanje, četudi se vse srečno konča brez posledic, saj se s tem povzroča nevarnost za poškodbe ali celo smrt.

Ocenjujejo pa, da je zavest ljudi o nevarnostih višja kot pred 10 ali 20 leti, precej bolj dosledni so tudi glede hrambe pod ključem. "Vendar se bodo še vedno dogajale nesreče, dokler se ne bo ozavestilo vseh lastnikov orožja," RTS povzema njihovo opozorilo.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

KOMENTARJI (172)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Verus
17. 11. 2024 17.06
-4
Samo bedaki ali nasprotnik desnice gre pisati komentarje proti Srbom. Samo edak ali NASPROTNIK desnice. To se počne zato, da se ohrani glasove na levici. Desna politika ni tako neumna , da bi žalila 200 000 svojih prebivalcev Zato sem prepričan da je negativno komentiranje zoper Srbe in povečano objavljanje negativnih novic o Srbiji v resnici delo leve politike, ki tako želi prikazati sliko o tem, kako Slovenci sovražijo Srbe. Resnica je, da levičarstvo dela vse možne spine da se ohrani na oblasti. Dragi Srbi , državljani Slovenije, levičarstvo je svet pognalo v norost.
Apostol1
17. 11. 2024 12.53
+4
IKOSS.........So ljudje ki imajo bolezensko neustavljivo željo po posesti orožja in tega ne morejo skriti v svojih hudo filozofskih komentarjih s katerimi to dejstvo hočejo idealizirati kot nekaj , kar naj bi bilo sprejemljivo za vsako družbo tako kot kultura , šport in še kaj povsem običajnega. Žal temu ni tako ,ker orožje naj posedujejo samo tisti poklici pri katerih brez orožja žal ne gre , To so vojaki , policaji , lovci in še kakšne podobne službe. Nikakor pa orožje ne sme posedovati navaden državljan , ker orožje je namenjeno samo ubijanju in ne tudi rezanju kruha kot je nož na primer. Nič nimam proti strelskemu športu, ki pa naj se odvija v strelskih klubih in nikjer drugje.Tudi orožje in strelivo naj bo tam z natančno evidenco in ne doma kjer ga lahko nekdo , ki se mu pobrčka v glavi lahko uporabi še za kaj drugega. Kaj se pa lahko zgodi če je posest orožja lahkotno vzeta, pa sta dovolj zgovorna tragedija v Beogradu in tule na tej poroki , ki je hvala bogu izpadla kot komedija.
NeXadileC
17. 11. 2024 11.54
+1
Kdo je pojedel jabolko?
2mt8
17. 11. 2024 10.41
+4
Srbi so vedno izgubili vse vojne, ker so se puškami vedno zgrešili pravo tarčo in zadeli napačno. 🤣🤣🤣
Apostol1
17. 11. 2024 12.05
-2
2mt8..........Ne bo držalo , Srbi so dobili vse vojne samo vedno so izgubili delsvojega ozemlja . zmage niso poceni.
patogen
17. 11. 2024 12.11
+0
bla bla bla3
17. 11. 2024 12.23
-3
Colgate
17. 11. 2024 18.49
+1
@kosovo Od Turških do Kitajskih poturic🤣
2mt8
17. 11. 2024 10.35
+8
Slovenija je preživljala celo jugo, ker uživači na jugu sebe nikoli niso bili sposobni preživet. Samo uživat ob ognju, mesu in rakijii 🤣
Mekenzi
17. 11. 2024 11.52
+14
Sedaj je isto samo da je jugoslavija u Sloveiji, Begrad je Ljubljana. 😪😪
bla bla bla3
17. 11. 2024 12.24
+2
zato, pa kdo je pametn, naj pride uživat na nedelo v Slovenijo
300 let do specialista
17. 11. 2024 10.23
-1
Važno, da je Zlovenija "jedrna Evropa".
Rudar
17. 11. 2024 10.28
+6
Točno tako. Sicer si falil prvo črko naše države, ampak ja, smo v EU in NATU. In hvala bogu za to. In hvala bogu, da smo se leta 91 odcepli.
Colgate
17. 11. 2024 18.50
+1
junij66
17. 11. 2024 10.05
+8
E srbčki,srbčki. Nikoli ne boste prišli k pameti. Ampak za tolažbo,da imamo tudi pri nas občane na Dolenjskem,ki večkrat uporabljajo strelno orožje.
bla bla bla3
17. 11. 2024 12.25
-3
eee potrćko, isto za vs velja, nkol k pameti, bistvo je hlapćevstvo
2mt8
17. 11. 2024 10.00
+19
Podrtija od hiše, ki se že nagiba...pred njo pa Audi A6 3.0 TDI. Tudi to je balkanska mentalna realnost.
Rudar
17. 11. 2024 09.11
+9
Dobro, da nismo na Balkanu.
bla bla bla3
17. 11. 2024 09.15
-9
Rožice že odcvetajo
17. 11. 2024 09.21
+7
Sanje so dovoljene... glede Kosova mislim 😅.
Rudar
17. 11. 2024 09.22
+3
Rudar
17. 11. 2024 09.27
+2
Baja, zakaj si zamenjal nick. Tvoji podniki paničirajo že par dni, brez tvojega suporta so raztreščeni po vsej člankih. Vzami to kot pohvalo.
bla bla bla3
17. 11. 2024 09.28
-4
@Rožice, tvoji sladoledarji se že masovno selijo v deželico :D @Rudar, tako je on ko bo poćilo, boste tut 1 na fronti :D
bla bla bla3
17. 11. 2024 09.29
+0
@Rudar, važn, da tvoji ure in ure visijo gor za mamo NEBULOZ pa itak ni besed
2mt8
17. 11. 2024 09.58
-1
Kosovo je Srbija ali @ Baja ali karkoli...ja, res je. Na papirju smo v EU, dejansko pa delamo in plačujemo za vas.
bla bla bla3
17. 11. 2024 10.07
+0
@2mt8, ja, vrnili ste na tja, kjer ste bili stoletja :D
Colgate
17. 11. 2024 10.15
+0
@kosovo Ja, pa ene 20 let pred vami tudi...mentalno, druzboslovno in ekonomsko.
Magenta07
26. 12. 2024 17.38
IKOSS
17. 11. 2024 09.03
-4
Bi bilo prisotno enako zgražanje v kolikor bi ženin počel kake vragolije z avtomobilom pri tem pa poškodoval nekaj svatov? Brez dvoma je incident docela nepotreben in posledica slabih odločitev ženina, ni pa smiselno, da se tega prav posebej izpostavlja zgolj zaradi tega, ker je bilo uporabljeno ognjeno strelno sredstvo.
Observatore kita
17. 11. 2024 08.59
+8
bla bla bla3
17. 11. 2024 09.02
-4
brabusednet
17. 11. 2024 08.41
+11
Še dobro,da ni imel kalašnikov bi bil masakar.
Lenart Čaubi
17. 11. 2024 08.18
+7
Za na ohcet so plašilke ne pa strelno orožje ,da se strela vse povprek kot ,da bi bili na jagi.
tornadotex
17. 11. 2024 08.18
+11
Strogo sankcionirati takšno početje,ki je znak zaostalosti v razmišljanju o posledicah .
Nidani
17. 11. 2024 08.23
-4
Itak, dovoljeno je samo druženje v času korone na Brezjah! Tradicija in vrednote...pa to...
poper00
17. 11. 2024 09.11
-1
Janez plešavi je povedal ,da se moramo vsi obrožiti.
SDS_je_poden
17. 11. 2024 08.08
+16
Lep, šolski primer izgovora na tradicijo. Tradicija ni nič drugega, kot izgovor pa početje neke neumnosti, ki so jo počeli že predniki. Bolano!
ptuj.si
17. 11. 2024 08.05
+9
So potem nadaljevali z poroko? Upam, da sta vsaj mladoporočenca že dobila darila, veri denar... Kdo bo plačal poroko,....
Grdi raček
16. 11. 2024 21.42
-13
Tudi Kitajci imajo svojo pisavo, ki je popolnoma drugačna od naše, pa poglej kje so, in poglejta koliko mi zaostajamo za njimi... aja pa še to, Slovenija je del Balkana, tako da ko pljuvate po Balkanu, pljuvate po sebi...
Posteni
17. 11. 2024 08.15
+13
Po cem mi to zaodtajamo za komrkol ?? To z slo na balkanu si pa izbijte iz glave z njimi ne delimo veliko se bajmanj kulturo in manire..
Colgate
17. 11. 2024 08.21
+14
@grdi racek Predpostavljam, da se nisi bil na Kitajskem, ker klatis take nebuloze. Kitajci imajo denar - Srbi pa postajajo njihova kolonija.
brezcasni
17. 11. 2024 08.46
+10
ni res Slovenija NIKOLI ni bila del Balkana čeprav so jo voditelji tja priključili po sili.....sploh pa smo kulturno daleč od Balkana no bili smo do 1995 ko se je zacelo mnozično priseljevanje z Balkana zaradi posla kot kvazi razlog in pa zaradi vojne...a skoraj nihce ni sel nazaj.......mi smo občudovali Italijo ,Avstrijo ,Nemčijo in ne Balkan ki nam je vsiljen.....
bla bla bla3
17. 11. 2024 08.55
-7
@Colgate, vi ste in oste kolonija jodlarjev. @Posteni, vi ste del BLKN-a
bla bla bla3
17. 11. 2024 08.56
-6
@brezcasni, ste v 80h vrnili nazaj k hlapćevanju
Observatore kita
17. 11. 2024 09.00
+10
Geografsko nismo kulturno tudi ne No počasi pa postajamo Balkan
bla bla bla3
17. 11. 2024 09.04
-9
Colgate
17. 11. 2024 10.17
+2
@kosovski baja Pogrešali smo te. Si bil bil na svatbi za vikend? Jel bilo pucnjave?🤡
Grdi raček
16. 11. 2024 21.40
-8
Tako Srbi so 500 let za nami... a je kdo opazu vozila, ki se vozijo čez našo Slovenijo, in imajo srbske tablice? No jaz sem ih danes videl vsaj 5... niti eden ni vreden manj kot 45000... a vamto kaj pove?
nemski_ovcar
17. 11. 2024 08.03
+11
Posteni
17. 11. 2024 08.16
+9
Revez.. pa o cem ti govoris.. o avtomobilih in primerjavo z njimi... ooo booog.. kaka primitiva
Colgate
17. 11. 2024 08.19
+7
@grdi racek Za tebe so avti indikator blagostanja v drzavi? Kaksna plehkost v razmisljanju. Pojdi v centralno Srbijo - to je realna slika Srbije.Vasi brez cest in druge osnovne infrastrukture. Stare Lade in Stojadini po 40 let. Taka beda in siromastvo - tega pri nas enostavno ni.
brezcasni
17. 11. 2024 08.48
+8
ali imas 14 let ali pa si plehek kot instrument trubačev
KrTakoNeki
16. 11. 2024 21.34
+27
...če smo iskreni, na naših feštih nihče ne pomisli na streljanje...smo imeli že marsikaj na feštah, ampak z orožjem ni bili nikigar... to ni v naši kulturi... hvala bogu... če pa imete zraven "prišleke" pa je situacijha takoj drugačna...
Hellsrael
16. 11. 2024 21.32
+11
Najbolje ko se sami med sabo. Sigurno bo vucic dejal da so hrvatje krivi