Tujina

Do potankosti izpiljena protipoplavna zaščita pomagala preprečiti nemški scenarij

Amsterdam, 19. 07. 2021 17.27 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Medtem ko v Nemčiji in Belgiji še vedno preštevajo žrtve in iščejo pogrešane na območjih, ki so jih prizadele uničujoče poplave, se začenjajo ozirati tudi k sosedom Nizozemcem, ki jih je nedavno deževje sicer prav tako prizadelo, a še zdaleč ne tako katastrofalno. Nizozemska ima namreč v boju z visokimi vodami dolgo zgodovino in njihove izkušnje bi lahko pomagale tudi drugim.

Število žrtev poplav na zahodu Evrope je preseglo 180, številne ljudi še vedno pogrešajo, obnova prizadetih območij pa bo stala več milijard evrov.

Tudi Nizozemska se je soočila z ekstremno količino padavin, toda tamkajšnja mesta niso popolnoma uničena in v poplavah ni bilo izgubljeno niti eno človeško življenje. "Pristojni so bili bolje pripravljeni in so lahko hitreje komunicirali s prebivalstvom," je prepričan profesor Jeroen Aerts z univerze Vrije v Amsterdamu. "Bolje smo videli prihajajočo nevarnost in kam se pomika," je dejal vodja univerzitetnega oddelka za vode in podnebne spremembe. 

Stoletja boja z vodo

Nizozemska ima dolgo zgodovino z upravljanjem vodnih virov in prav njihov uspeh v luči zadnjih poplav bi lahko služil kot primer dobre prakse ostalim državam, še posebej zato, ker podnebne spremembe predstavljajo grožnjo, da bodo tovrstne katastrofe vse bolj pogoste, so prepričani strokovnjaki.

V deželi tulipanov se z naraslimi rekami in morjem borijo že skoraj tisočletje. Tri velike reke – Ren, Šelda in Meuse – se na Nizozemskem izlivajo v Severno morje, veliko njenega ozemlja pa leži pod višino morske gladine. Po uradnih ocenah je poplavno ogrožene kar 60 odstotkov države.  

Obsežna protipoplavna zaščita

Prav zato je njihovo upravljanje z vodnimi viri med najboljšimi na svetu. Postavili so niz gradbenih konstrukcij, ki vsebujejo zapornice, jezove in pregrade ter obalne sipine, ki jih vsako leto ojačajo z 12 milijoni kubičnih metrov peska. Pomagati si skušajo tudi s preprostimi nasipi in tako, da se trudijo dati rekam več prostora - bodisi poglobijo njihovo strugo ali pa razširijo bregove. 

V veliki meri pa moč leži v organizaciji. Z državno infrastrukturo upravlja vladni urad, ki je posvečen zgolj vodam in skrbi za okoli 1.500 kilometrov obrambe, ki je delo človeških rok. Poleg tega imajo oblikovano lokalno omrežje, "vodne odbore", katerih edina naloga je upravljanje z vodami, od poplav do odpadnih voda, pojasnjuje Aerts. Prvi tovrstni odbor so oblikovali že leta 1255 v mestecu Leiden in že toliko časa nazaj se je Nizozemska zavedla, da potrebuje obsežno upravljanje z vodami. 

Usklajena politika upravljanja

"Pri nas imamo edinstveno situacijo. Poleg nacionalne vlade, provinc in mest imamo še četrti steber obrambe - vodne odbore, ki so popolnoma osredotočeni zgolj na upravljanje z vodami," nizozemski profesor opisuje, kako je določanje obdavčitev popolnoma v njihovi pristojnosti in niso odvisni od rezov ali spodbud v državni blagajni. 

"V drugih državah so vodne politike zelo razdrobljene, na Nizozemskem pa so ti odbori tisto lepilo, ki drži vse skupaj. Oni denimo zagotovijo, da so v predlog za dela na nekem poplavnem območju vedno vključeni vsi potrebni deležniki," opisuje Aerts. "Več dežuje, morje se dviguje in reke morajo nositi več vode. Obramba pred visoko vodo je bila in ostaja ključnega pomena," zaključuje.  

Koronavirus pasica nova
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • Powered, bencinska kosilnica
  • Lounge naslanjač Relax
  • Lounge set Maja      
  • Gardena, robotska kosilnica      
  • žar
  •  Vrtna hiška, lesena, mikka
  • Scheppach visokotlačni
  • Lounge set Alex
  • Karcher visokotlačni
  • Villager robotska kosilnica
  • paviljon
  • sedežna fiesta

KOMENTARJI (44)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

SPARY
19. 07. 2021 21.51
+2
....Ja , samo se NL in Nemčije ne da primerjat....v celi holandiji ni hribčka visjega od nekaj deset merov....nemčija pa je na tem mestu kar precej hribovita...poznam kraje....sem se leta vozil tam okoli in videl.Na ravninah pač ne pride voda do take rušilne moči, kot v hribovju...zato holandezi nemorejo njim bilokaj svetovat.
TistoPravo
20. 07. 2021 08.19
+2
Točno. Če imaš hrib nad sabo in je naliv konkreten, to sploh niso heci.
Dmg. 0
19. 07. 2021 21.28
+5
Kdor je kdaj bil na Nizozemskem mu je jasno, da je “boj” z vodo njihov način življenja, voda jim daje ogromno, včasih tudi vzame.V moderni dobi jo s stoletja dolgo prakso in pomočjo tehnologije nadzorujejo do potankosti, kar seveda ogromno stane, ampak brez tega so brez prihodnosti🙂
User1538643
19. 07. 2021 21.25
+6
Ja, do potankosti mora biti, saj živijo na baas land, torej na negativni nadmorski višini, in morajo biti pripravljeni na vse, vedno..
Zmaga Ukrajini ......
19. 07. 2021 21.29
+3
Točno to. To je isto, kot bi se čudili zakaj neki so Japonci dobro pripravljeni na potrese.
cekinar
19. 07. 2021 21.44
+3
Zmaga Ukrajini ......
20. 07. 2021 12.13
+1
Imeli so 4 m visok valobran, tsunami pa je bil visok 14 m. Fukušime ni uničil potres, ampak tsunami. In to je bil res ekstrem, ki se ne zgodi niti na 100 let.
sagessee
19. 07. 2021 21.10
+13
mi na barju v ljubljani vemo kako se upravlja z vodami in pride šerif Jankovič kjer sanirajo odvodne kanale.mi smo že 30 do 50 let nazaj poglobili jarke in na lastne stroške vgradili metrske cevi.na obeh straneh lokalne ceste..no pametni jankovičevi arhitekti so na eni strani ceste cevi vzeli ven in naredili drenažo na drugi strani pa domačini nismo dovolili da bi cevi vzeli ven in so nad njimi položili 20 cm cevi.normalno je ob prvem deževju na strani brez cevi poplavilo na naši strani pa so stare cevi prevzele 90% odvodnjavanja.naslednje leto so domačini zopet na lastne stroške položili metrske cevi in imamo z vodo mir,ob še tako velikem nalivu...in nikjer nobenih naravovarstvenikov...vedno se vpraša tiste,kateri imajo izkušnje z vodo in ne neko ,,stroko,, kateri o poplavnih območjih nimajo pojma...
TistoPravo
19. 07. 2021 21.23
+5
Točno. Če nisi zraven, ni nič. Tako kot moraš v hiši vsaj enkrat prespat, da veš kje je še kj za zrihtat
sagessee
19. 07. 2021 21.25
+3
s tem ko smo položili svoje cevi smo vsak od nas lastnikov parcel občini podarili dva metra naše zemlje po celi dolžini,ker ma ta del naše zemlje je občina naredila pločnik,čeprav vsi mi za državni pločnik plačujemo davke....in potem mi kdo reče da je janković zrihtal ljubljano...wow. tistih 500 m centra,z našim ne svojim denarjem...janković je iz rudnika kot jaz,osebno poznam njegova sinova in kaj imata od vseh rabotah fotra?...par let je bilo denarja kot listja...danes pa jih po časopisih vlačijo kot največja kriminalca,čeprav brez dovoljenja fotra nista smela kupiti škatlice vžigalic...ko folk ne ve..ne boli..pravijo....
Zmaga Ukrajini ......
19. 07. 2021 21.27
-1
Ti nimaš pojma! Na Barju so grabni z namenom. In to že vse od časa Rimljanov. In grabne je treba redno čistiti. Včasih so to delali ročno, vsako pomlad, danes je mali problem z enim Johnom Deerom zapeljat se po grabnu do konca travnika. In prav zaradi takih osebkov, kot si ti, nastane problem izsuševanja in poplav. Vsak bi kar nekaj po svoje počel. Pametnjakovič.
sagessee
19. 07. 2021 21.35
+1
oh mr.mesec... predvidevam da ste blokovski otrok,z vsemogočnim znanjem javne uprave,,ali morda kakšen študent umetnosti.... lol...
Zmaga Ukrajini ......
19. 07. 2021 21.38
+2
pijanec22
19. 07. 2021 20.53
+8
Za razliko od Butal, kjer ljudje glasujejo proti protipoplavni zasciti.
sagessee
19. 07. 2021 20.59
+6
no bodimo odkriti,so bili ti butalci zavedeni in so mislili da glasujejo za čisto pitno vodo,kar z vsebino zakona ni imelo nobene veze....
MucaNeGrize
19. 07. 2021 21.03
-8
kar so seveda pijanske blodnje....število glasov proti vam je dalo čiste tinte pit ...Kar krulite dalje ...in niti 12 % volilnih upravičencev republike Slovenije vas ni več....
MESE?AR
19. 07. 2021 21.11
+5
Muca daj si nepropustna očala dol, da boš kaj videla okoli sebe....
MESE?AR
19. 07. 2021 21.12
+4
Ja, zavedenci, ki nimajo pojma o vodi in zakonih pa glasujejo "za levičarje" in proti vladi in nič drugega.
Bojan 69
19. 07. 2021 20.44
+5
No še dobro da smo v Sloveniji ravnokar sprejeli zakon, ki namenja precej denarja za protipoplavno zaščito. Aja....
TistoPravo
19. 07. 2021 20.34
+3
Ko bi vedeli, kako je vreme natačno...kaka malenkost že povzroči spremembo na širšem področju lahko, se nebi čudili da je tko kot je. Že en vroč dimnik in posledično streha okrog lahko iz oblačnega vremena nevihto nardi konkretno. Pa da to poseganje nizozemcou v zemljine nebi, ah še marsičesa ne veste
Nikdar več
19. 07. 2021 20.07
+6
Najhuje je, ko misliš, da živiš na varnem. Potem pa udari tam, kjer ni še nikoli.
valkirie
19. 07. 2021 20.25
+2
ce je voda nisi varen. na bregu morda pa se to mors vrata zadihtat
MESE?AR
19. 07. 2021 21.14
+3
Ženin dedek (l.1901) je skozi govoril, da se naj bojimo vode, ne ognja !
gongash
19. 07. 2021 19.59
-5
Skrivnost so lesene cokule
elektroncek
19. 07. 2021 19.59
+10
jah pri nas so se pa ljudje odlocili proti temu. sedaj pa vidim da vsi otroci ko so sli volit proti prid o in brezskrbno pomagajo vsem v sloveniji ki jih je poplava prizadela bravo mladina! vi ste nasa prihodnost hahahahah
oježeš
19. 07. 2021 19.33
+10
Sam se pri nas čudim ljudem, ki jih skoraj vsako leto poplavi, pa ne naredijo nič. Kar čakajo, da bo nekdo prišel in jim rešil vse skupaj. Pa ljudje, če vsako let poplavi hišo, ma je treba nekaj narediti, razen, če je komu to všeč, pa da ima vedno najnovejše pohištvo. Če pogledamo vlade, vse, tudi ta ni nobena izjema, še slabša glede tega, za razne ne bodi ga treba zadeve zmečejo veliko milijonov EUR, niso pa sposobni narediti ali dati narediti na ogrožena območja kake protipoplavne ukrepe. Ko je vse narobe radi pridejo, d ase slikajo, da bi kaj ukrepali in dali naloge pristojnim službam, da z ukrepi kolikor toliko omilijo take zadeve, ga pa ni, niti ga ne zanima. Važno je prepiranje in hlastanje po oblasti in ko se to doseže, je treba le še skrbeti, da se stolček na izpodmakne in, da se o posameznikih čim več piše in kaže v medijih.
TistoPravo
19. 07. 2021 19.44
+6
Najtežje se je v naravi lotiti sprememb, da bo boljše. Ker nikoli ne veš, če ne bo na drugem koncu zarad tega slabše
nestabilen
19. 07. 2021 19.19
+16
Nizozenska ima globoko vvzemlji na stotine kilometrov kanalov ki v casu krize "vzamejo vodo" potem jo pa izcrpajo nazaj v morje ko je nevarnost mimo.Genialno.
Dante69
19. 07. 2021 19.11
+9
kaj so nam avstrijci že povrnili škodo, ki so jo namensko naredili ko je Drava poplavila in naredila ogromno škode? karma je k
Xyz2023
19. 07. 2021 18.48
+2
Baje je odplaknilo covid
Alojz69
19. 07. 2021 18.46
+8
V nemciji je vse zatajil zdaj se pomoc…
Aijn Prenn
19. 07. 2021 19.54
+3
travc
19. 07. 2021 18.41
+4
Itak.To ne naš balkan.
TistoPravo
19. 07. 2021 18.18
-5
Teli nasipi sigurno niso nekaj, kar nebi na drugem koncu škodovalo...zasipanje, stalna namočenost materiala ki se pretirano suši v ozračje...zračna vlažnost, ki je večkrat pretirana...posledično vetrovi, različne temperature zemljine ker so večkrat zelo zamočene in spet osušene...vse neenakomirno..,to vse pride proti notranjosti Evrope in skupaj z hladnim valom dela kar dela....z vlago igrat se ni najbolj pametno.
Aijn Prenn
19. 07. 2021 18.08
+0
Tole mora biti en težek she eat, ko živiš v hiši, ki je že ob suši vsa vlažna od talne vlage, kaj šele ob deževju.
OneEarth
19. 07. 2021 17.55
+4
Covid je mala malca mapram tezavam zaradi globalnega segrevanja
OneEarth
19. 07. 2021 17.49
+4
Poplave potem pa suša in požari