Tujina

'Politični proces morajo voditi Libijci'

Washington/London, 29. 03. 2011 07.36 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
STA, Reuters
Komentarji
93

Minister Žbogar je na konferenci v Londonu zatrdil, da je Slovenija pripravljena sodelovati pri človekoljubni pomoči Libiji in v političnem procesu, ne pa tudi v vojaških operacijah. Več držav je poudarilo, da za Libijo ni vojaške rešitve, temveč le politična.

Ob robu srečanja so se v Londonu zbrali Gafadijevi podporniki.
Ob robu srečanja so se v Londonu zbrali Gafadijevi podporniki. FOTO: Reuters

Zunanji minister Samuel Žbogar, ki se je mudil na mednarodni konferenci  o Libiji v Londonu, se je zavzel tudi za večjo vlogo Afriške unije (AU) v političnem procesu v Libiji. Pri iskanju politične rešitve pa Slovenija po besedah ministra ne bo dajala lastnih pobud, a bo delovala v okviru EU in morda tam sproti dajala predloge.

Na konferenci, ki so se je udeležili zunanji ministri več kot 40 držav ter predstavniki EU, ZN in zveze Nato, je bila po Žbogarjevih navedbah izražena velika enotnost vseh sodelujočih glede izvajanja resolucij Varnostnega sveta ZN. Žbogar je še povedal, da je na konferenci več držav poudarilo, da za Libijo ni vojaške rešitve, temveč le politična, zato je nujen politični proces. Vztrajale so, da morajo politični proces voditi Libijci sami, mednarodna skupnost pa jim lahko pri tem pomaga. Več držav je tudi poudarilo, da je treba ohraniti ozemeljsko celovitost Libije.

Več udeležencev konference v Londonu je menilo tudi, da je za kredibilnost tega procesa nujen sestop libijskega voditelja Moamerja Gadafija z oblasti oz. njegov odhod iz države. Zavzeli so se tudi za oblikovanje širokega reprezentativnega telesa opozicije oz. da je treba nacionalni svet okrepiti z drugimi deli demokratičnega gibanja v državi.

Oblikovali bodo kontaktno skupino

Dogovorili so se za oblikovanje 12- do 15-članske kontaktne skupine, ki bi politično vodila proces dogovarjanja mednarodne skupnosti glede Libije. V njej bi bili tudi predstavniki vseh ključnih mednarodnih organizacij, kot so AU, Arabska liga, EU, Nato in ZN. Generalni sekretar ZN Ban Ki Mun je ponudil, da bi koordiniral delo mednarodnih organizacij, je še pojasnil Žbogar.

Gadafijevi podporniki protestirajo v Londonu
Gadafijevi podporniki protestirajo v Londonu FOTO: Reuters

'Preprečili smo morebitni pokol'

Ameriška državna sekretarka Hillary Clinton je ob začetku konference pozvala svet, naj enotno nastopi do libijskega voditelja Gadafija in ga pozove k odstopu. Kot je dejala, morajo države sodelovati, da bi zagotovile, da bo Libija pripadala libijskemu ljudstvu in ne diktatorju.

"Nadaljevali bomo, dokler poveljnik Gadafi ne bo v celoti spoštoval resolucije Varnostnega sveta Združenih narodov 1973 o Libiji," je poudarila vodja ameriške diplomacije. Ob tem je pohvalila dosedanje dosežke mednarodne skupnosti. "Preprečili smo morebitni pokol," je izpostavila in ocenila, da je konflikt v Libiji dosegel prelomnico.

Gadafi je pred začetkom konference mednarodne sile pozval, naj končajo svojo "barbarsko ofenzivo" proti njegovi državi. V pismu, ki ga je poslal udeležencem konference, je zračne napade na Libijo primerjal z vojaško kampanjo Adolfa Hitlerja med drugo svetovno vojno.

Ob robu srečanja se je pred dvorano, kjer poteka konferenca, zbralo okoli 70 protestnikov, ki med drugim nosijo transparente v podporo Gadafiju in vzklikajo: "Roke proč od Libije." "Težave lahko rešimo brez vas," piše na enem od plakatov.

Libijski uporniki za več orožja

Libijski prehodni nacionalni svet je v Londonu prosil mednarodno skupnost, naj libijskim upornikom priskrbi več in boljše orožje za boj proti Gadafijevim silam. Zveza Nato in nekatere države so poudarili, da to ni v skladu z resolucijami VS ZN, Francija pa je vseeno izrazila pripravljenost na pogovore o oboroževanju upornikov.

Generalni sekretar zveze Nato Anders Fogh Rasmussen je kasneje na vprašanje televizije Sky News o možnosti, da bi Nato oboroževal upornike, odvrnil, da je Nato v Libiji "za zaščito prebivalcev, ne za njihovo oboroževanje". Dodal je, da resolucija VS ZN, ki dovoljuje vojaško posredovanje v Libiji, jasno določa embargo na orožje.

Slovenija je za pomoč Libiji že nakazala okoli 50.000 evrov mednarodni organizaciji za begunce, sodeluje tudi v operaciji agencije EU za zunanje meje Frontex, aktivna bo tudi pri humanitarnih dejavnostih v okviru EU. Minister Žbogar

Gadafijeve sile nadaljujejo ofenzivo v Misrati

Gadafijeve sile nadaljujejo ofenzivo na mesto Misrata na severozahodu Libije, ki je v rokah upornikov. Po navedbah zdravniških virov je bilo v tem tretjem največjem libijskem mestu od začetka ofenzive 18. marca ubitih 142 ljudi. Libijske oblasti sicer zatrjujejo, da je ofenziva v Misrati že končana.

Po besedah neimenovanega predstavnika libijskih upornikov se uporniki bojijo, da bodo Gadafijeve sile v Misrati izvedle pokol. Govoril je tudi o "humanitarni katastrofi."

Gadafijeve sile naj bi v zahodnem delu Misrate z domov že pregnale več kot 5000 družin, ki so se zatekle v šole in mošeje. Severozahodni del tega mesta naj bi bil že pod nadzorom Gadafijevih sil.

Nadaljujejo se tudi boji za mesto Bin Džavad. Kot poroča BBC, libijski uporniki v tem kraju še niso uspeli premagati Gadafijevih sil.

Barack Obama
Barack Obama FOTO: Reuters

Obama: Delovali smo veliko hitreje kot v BiH

V govoru na Univerzi za nacionalno varnost v Washingtonu je ameriški predsednik Barack Obama sinoči v televizijskem nagovoru razložil ameriško politiko do Libije in poudaril, da bi Amerika izdala samo sebe, če ne bi ukrepala in zaustavila pokola Libijcev s strani sil diktatorja Moamerja Gadafija. Dejal je, da je sodelovanje ZDA v koaliciji zaščitilo "nešteto" življenj, ki so jim grozile sile tirana Gadafija.

Dejal je, da so za ukrepanje potrebovali le mesec dni in za primerjavo navedel Bosno in Hercegovino, kjer je mednarodna skupnost potrebovala več kot leto dni za posredovanje iz zraka. Kritikom v Washingtonu pa je povedal, da mu dajejo lažno izbiro. Nekateri se sprašujejo, zakaj naj Amerika sploh posreduje v Libiji, saj je na svetu veliko primerov, kjer vlade zatirajo civiliste s surovim nasiljem.

"Nocoj lahko poročam, da smo ustavili Gadafijev smrtonosni pohod. Poveljstvo nad uresničevanjem območja brez poletov in zaščito civilistov na tleh bodo zdaj prevzeli ameriški zavezniki in partnerji. Zaradi tega prenosa bosta tveganje in cena – za ameriške vojake in za naše davkoplačevalce – znatno nižji. Vedno moramo pretehtati naše interese in potrebo po ukrepanju. A to ne sme biti argument, da nikoli ne storimo, kar je prav," je povedal v govoru.

"Nekatere države si lahko zatisnejo oči pred grozodejstvi v drugih državah. ZDA so drugačne. Kot predsednik sem zavrnil čakanje na podobe klanja in množičnih grobišč, preden bi ukrepal," je dejal Obama, ki je poleg humanitarnega navedel tudi strateški interes za posredovanje. "Pokol bi pognal tisoče dodatnih beguncev prek libijskih meja in hudo obremenil miroljubni, vendar krhki tranziciji v Egiptu in Tuniziji," je dejal Obama, ki je prepričan, da bi drugi diktatorji sklenili, da je nasilje najboljši način ohranitve oblasti, volja Varnostnega sveta ZN pa bi se pokazala za prazne besede.

"Morda se ne bo zgodilo čez noč, saj se močno oslabljeni Gadafi še kar oklepa oblasti. A tistim poleg njega in vsem Libijcem bi moralo biti jasno, da zgodovina ni na Gadafijevi strani. S časom in prostorom, ki smo ga ponudili libijskim ljudem, bodo lahko določili svojo usodo in tako je tudi prav," je še povedal.

Libijski voditelj polkovnik Moamer Gadafi
Libijski voditelj polkovnik Moamer Gadafi FOTO: Reuters

'ZDA ne sme biti strah ukrepanja'

Na koncu je podal tudi svoj pogled na uporabo ameriške vojaške moči v svetu in zagotovil, da za varnost in interese ZDA ne bo nikoli okleval niti z enostranskim posredovanjem. "Vendar bodo tudi časi, ko varnost ne bo neposredno ogrožena, ampak bodo ogroženi interesi in vrednote," je med drugim dejal in poudaril, da Amerike v takšnih primerih ne sme biti strah ukrepanja. Pri tem pa breme ne sme nikoli biti le ameriško in zavezniki bodo morali nositi stroške ter odgovornost.

Gadafi morda ne bo šel hitro z oblasti, vendar pa je Obama prepričan, da zgodovina ni na njegovi strani in sčasoma bodo Libijci lahko določili lastno usodo. Obama je dejal, da je izpolnil obljubo, da bo vloga ZDA omejena in bo odgovornost predana zaveznikom. Zveza Nato bo v sredo prevzela poveljstvo nad uveljavljanjem embarga na orožje in prepovedi poletov ter zaščito civilistov.

 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (93)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

T_one
31. 03. 2011 08.09
@lolipoly Ne, ampak sem mislil na Haiti, ki so ga kolonizirali lani. Sicer pa pojdi na google in vpiši "Flag of the United States Wikipedia", pa pojdi spodaj na "Future of the flag" in klikni hitro povezavo "51st state", tam lahko izveš, da Puerto Rico hkrati je in ni zvezna država ZDA. Drugače pa imate prav; na trenutni ameriški zastavi je samo 50 zvezd.
nekdo17
30. 03. 2011 10.09
SLOVENIJA (beri vlada) naj raje organizira ČLOVEKOLJUBNO POMOČ ZA SLOVENIJO...
LaStellaRossa
30. 03. 2011 08.44
Diktatura je BRUSELJ in WASHINGTON....
LaStellaRossa
30. 03. 2011 08.44
Napram "demokraciji v Sloveniji" in v tej "EU" je diktatura v Libiji PRAVI BALZAM ZA DUŠO. Takoj se zamenjam...malo berite kako ljudje živijo v tej "diktaturi"....
lolipoly
30. 03. 2011 08.41
@ Elias Ehnaton Od kdaj pa ameiska astava ima 51zvezd ? Kakor jaz vem jih je se zmeraj 50..morda stejes Slovenijo zraven.?
Elias Ehnaton
30. 03. 2011 08.16
@JurijGrmMlajsi Ja, ste tudi vi opazili te rdeče-bele značilnosti zastav posameznih držav. To pa nima nobene veze s komunizmom, ampak so rdeča in bela barva barvi Templarjev, prav tako kot rdeči križ (križ templarjev oz. "malteški križ" oz. "georgijski križ"), ki so se v zadnjih nekaj stoletjih preimenovali v prostozidarje. Rdeča in bela barva na zastavi pa samo pomeni, da so ustanovitelji države prostozidarji, ali pa pomeni, da to državo kontrolirajo prostozidarji. Tako, na primer, Američani mislijo, da zvezde (51) in črte (13) na ameriški zastavi pomenijo 51 zveznih držav, ki je nastalo iz 13 originalnih kolonij. V resnici pa ta simbolika na ameriški zastavi pomeni, da 13 glavnih krvnij linij Ill-uminatov kontrolira 51 ameriških zveznih držav, zato rdeče-bele črte (krvnih linij) stiskajo v kot 51 zvezd (zveznih držav). Kip svobode pa je v bistvu kip Babilonske boginje Semiramide, nosilke baklje, templarji pa izhajajo iz antičnega Babilona, kjer je bila Semiramida ena izmed trojstva bogov. Tako da vsa ta simbolika ne pomeni, da je Amerika "Dežela svobodnih, dom pogumnih" ampak "Dežela strahopetnih sužnjev", ki jih polpolnoma kontrolirajo Ill-uminati - prostozidarji oz. Ill-ita ("elita"). Prav tako pa simbolika zastave EU predstavlja "žensko ki sedi na 12 zvezdah" - Evropsko Unijo, kot je zapisano v bibliji, Europa in Britagnija pa so bila tudi vzdevka pod katerim je bila v antičnem Babilonu znana boginja Semiramida. Fašistični Suženjski Nov Svetovni Red, ki ga gradi Ill-ita, pa je v bistvu Nov Globalni Babilon, zato pa je tudi stolp Evropske Unije v Strasburgu podoben babilonskemu stolpu, 13 glavnih krvnijh linij Ill-uminatov, ki v bistvu vodijo ves svet, pa izhaja iz Babilonske Kaldejske dinastije.
Prassek
30. 03. 2011 07.28
Ja, Slovenija je "igralec svetovnega formata". Obvladamo vse razen zadev pri nas. To pa sploh ni pomembno. Prepovejmo človeku, da bi pomagal sosedu ampak, če je potrebno podpreti kako neumnost pa naj bo. Četudi narod pocrka. Žbogar pa tako ne ve kaj tam sploh počne, kot tudi mnogi drugi.
HThief
30. 03. 2011 01.56
tako kot so v srbiji branili albance tako, da so bombardirali mostove v novem sadu, zadaj v libiji bombardirajo sabbho, da branijo civiliste v benghaziju, nisem vedu da ma gaddafi topnistvo dosega 2000 km te uporniki so pri men zgubil vso spostovanje ko so zacel prosit za zahodno pomoc, pol se ve kdo pije pa placa, ko omenjo pa se clovekove pravice pa "libijsko ljudstvo" se pa res nasmejes pa sam prikimas
JurijGrmMlajsi
29. 03. 2011 23.47
"čakanje na podobe klanaj in množičnih grobišč"...torej ukrepeal je PREDEN se je to zgodilo, ne vedoč ČE se bo sploh zgodilo. hmmmm....nekam mi je to znano iz 1999 Najprej so rekli, da so napadli ker so Srbi baje pobili 100 000-500 000 albanskih civlistov, potem se izkaže da je umro 12000, tako Srbov kot Albancev , so "razložili"- ne, ni 100 000 ubitih, ampak BILO BI če ne bi ukrepali?
smajser
29. 03. 2011 23.13
24ur pravljice za lahko noč
major1
29. 03. 2011 23.04
Zažvrgolel o svobodi in pravici.
1943
29. 03. 2011 22.12
Kdo so uporniki v Libiji? Libijsko ljudstvo ali uporniki v boju za oblast.Vsaj priznanje ZDA da bodo vedno ukrepali če bo to v njihovem interesu ,je dovoj zgovorno.To počnejo vso zgodovino svojega obstoja .Mar je njim interes Libijskega ljudstva ,kar nam kaže resnica in dejanja kako je to v Iraku ,kjer vlada ljudstvo.To je zelo velik uspeh ZN in ZDA ,kako se ustvarja nova demokracija in svoboda ljudstva.Da ne govorimo o drugih državah ,kjer vlada kapital in njegovo suženjstvo.
yarrick
29. 03. 2011 22.02
@korintos 29.03.2011, 20:35 saj jim sploh ni treba. koliko možnosti pa ima Gadafijeva vojska porti upornikom, če le te podpira NATo in agresorji? če ti dan za dnem z neba mečejo Mk 83 bombe ne moreš ravno potiskati mej stran od sebe, kajne? NATO je le še ena proTERORISTIČNA organizacija, in MI PONOSNI SLOVENCI SMO DEL NJE.ME JE KAR SRAM DA SMO TAKO BUTASTI DA SMO RINILI NOTR.NATO naj bi skrbel za mir? ko pa ravno NATO z pomočjo OZN in ostalih samovoljnih "partneric" netijo vojne... Absurd brez primere. @istria2love amen !! Škoda le, da SVET ne spregleda te maškarade.Bi pa bilo dobro, če bi jo.Pa potem še IMF, ECB in ostale podružnice teh ustanov(Bank of england, FED reserves).kajti če ne bodo, bomo hitro videli pravi obraz, in verjemite mi da nam ne bo všeč.mislite da so trenutne reforme HUDE? v primerjavi z tem kar nas čaka(če bodo te organizacije imele še kar toliko pooblastil kot jih imajo) bo TRENUTNA KRIZA prdec proti vetru.
istria2love
29. 03. 2011 21.17
Pa še to !!! NATO hoče fizično odstranit Gedafija in to je več kot očitno !
istria2love
29. 03. 2011 21.09
Dejstvo je da EU ne briga nič za Libiske ljudi ! Ne briga jih za svoje drzavljane kamoli za tuje ! Edino kar jih zanjima je Nafta in geostrateska pozicija Libije ! Se vedno obstaja kolonjalizem samo da se klice DEMOKRACIJA !
JurijGrmMlajsi
29. 03. 2011 20.46
Zgodovina pa je Obamini strani! Hitro pozabljanje zgodovine je poskrbelo, da ga noben več ne poziva nda se zagovarja ZAKAJ je tako vneto prodajal lažne obljube pred samo dvema letoma
korintos1
29. 03. 2011 20.35
Gadafi se ne bo umaknil, pešadija NATO ne bo sodelovala, in to pomeni, da se v Libiji veselica komaj pričenja.
korintos1
29. 03. 2011 20.33
vasojevich Še je pri nas zate premočna demokracija, kreni na jug, tam je pravšnja.
ekskluziv.scena
29. 03. 2011 20.32
...vseeno pa vidim v vsem skupaj (če glavni akterji vedo, kaj delajo) tudi dobre možnosti in si želim, da se zda vrnejo v zelo prvotno obliko demokracije. ne želim si drugega hegemona.
yarrick
29. 03. 2011 20.28
@shinybling88 29.03.2011, 18:47 Ma daj no.Če SLUČAJNO poznaš še kak vir informacij razen Wikipedie(ki btw niti ni tako objektivna kot si misliš) potem si malcep rebere konflikte v katerih je bila vpletena AMERIKA (in posredno tudi NATo kasneje) pa boš potem povedal svoje mnenje.VEČINa ve, zakaj se ameriak vtika vsepovsod.HOČE BITI SVETOVNI POLICAJ(je že an e bo več dolgo), hoče imeti dominantno vlogo v svetu in pa HOČE IMETI VSE POCENI RESOURSE ZSE(očitno hočejo biti hegemoni).Da pa širijo "dekmokracijo" z "ognjem in mečem" tako kot pred davnimi časi vatikan je pa "ZGOLJ NAKLJUČJE", kaj? @Vasojevich 29.03.2011, 20:04 Točno tako, ja.in OVČICE SO ŠE VEDNO POHLEVNE TAKIM.Kdorkoli pa se "slučajno" upre normativom družbe pa vemo kako konča.Vsak dan postavljajo bolj in bolj omejevalne zakone a jih mi ravno zaradi te "zaplankanosti" ne vidimo oz. se ne borimo proti njim.In potem drugi dan zopet.In zopet. in zopet... na koncu bomo prostali na dnu v ssistemu kakršnega ima amerika, kjer vladajo megakorporacije(ok sej že sedaj globalno amapak pustimo sedaj to v naši mali deželici ki ni VREDNA NIČESAR na GLOBALNI LESTVICI) in držijo ljudi v strahu pred takimi in drugačnimi gripami, pred muslimani, pred teroristi, pred...POLICE STATE V 2.0. To bomo kmalu.Cel svet.In orwellow roman 1984 bo še mil proti temu kar bomo dobili.Čisto prav nam je, kaj pa samo sedimo in čakamo da nam nekdo postreže na mizo..mar bi se bojevali za svoje NARAVNE PRAVICE !!!!