Tujina

Hrana v smeteh? Žal je še kako res, razsežnosti si niti približno ne predstavljamo

Ljubljana, 18. 09. 2014 07.50 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 1 min

Na eni strani milijarda lačnih, na drugi milijarda in pol tone hrane, kolikor jo vsako leto konča v smeteh. 37-letni aktivist Tristram Stuart se je temu odločil narediti konec in s svojim zgledom že spreminja svet.

Tristram Stuart
Tristram Stuart FOTO: Reuters
Nocoj se vrača oddaja Epilog. Pogovor s Tristramom Stuartom, problematiki z zavrženo hrano in ostale zanimive zgodbe si lahko ogledate ob 21. uri, na POP TV.

Ob dejstvu, da ima človeštvo danes na voljo največ hrane v zgodovini, milijarda ljudi strada, milijardo in pol ton še užitne hrane pa vsako leto konča v smeteh. Skrajni čas je, da temu naredimo konec, poudarja 37-letni britanski aktivist Tristram Stuart, ki se je temeljito lotil problema zavržene hrane in ugotovil, da bi s še povsem užitno hrano, ki konča v smeteh, kar dvakrat nahranili vse lačne tega sveta. Da bi to dokazal, je postal "freegan" – hranil se je izključno s hrano, ki je bila namenjena odpadu, in zlahka preživel.

S svojimi predavanji in trdno vero v to, da se da narediti konec hrani v smetem, je postal svetovno znan. Je tudi pobudnik projekta "Nahraniti pet tisoč ljudi", v katerem na londonskem trgu Trafalgar iz zavržene hrane pripravljajo tople obroke za lačne. Take dogodke je Suart organiziral tudi v Italiji in na Norveškem, po njegovem zgledu pa se zavržene hrane lotevajo v Franciji, Nemčiji, na Danskem, v Hongkongu in Avstraliji.

V pogovoru z novinarko Evo Kobe Pavlovič je avtor svetovne uspešnice "Zavržena hrana: razkrivanje svetovnega prehranskega škandala" nakazal tudi povsem konkretne in preproste rešitve problema hrane v smetnjakih.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (73)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

BŠK
19. 09. 2014 08.57
+1
Kaj vam ni jasno? Stran mečejo res kar je ne le pred datumom ampak povsem sveže in neuporabljeno. Da ne govorim, kako med menjavo oziroma osvežitvijo po cele kesone povsem dobre hrane mečejo stran Pa ko prideš in rečeš,da ti spusti ceno, ker je pred rokom pa ti pravi da si nor
kurcvasgleda01
19. 09. 2014 03.33
+7
mene pa zanima kam daste vi hrano na pop tv, ki jo kuharji skuhajo v oddaji ŠEF ?????????
jakec1575
18. 09. 2014 23.00
+6
Hrana ne bi smela biti popolno tržno blago. Če je recimo paradižnik iz Afrike za 10centov cenejši s potnimi stroški vred, bo na policah ta paradižnik. V koncept cene bi moral biti vključen celoten okoljski vpliv. Degradacija zemlje, okolja, CO2 emisije... Rastline, ki rasejo tu, je po skupnem stroškovniku vpliva na okolje nevarno in nesmiselno uvazati. Dovoljene meddržavne kvote bi morale biti le za hrano, ki je zaradi podnebja ni mogoče pridelati tam. Ta sistem je preveč družbeno prežet, da bi se ga dalo na tej točki s to zavestjo spremeniti. Lahko pa nahranimo kar nekaj ust z zagotavljanjem varne hrane,a poenostavitvijo podaritve hrane. Sistem se da urediti tako, da so goljufije minimalizirane. To ne more biti izgovor. In ja, imejte pol manj poln hladilnik, kot ga imate. Tudi tako skrbite za zmanjšanje odvržene hrane. Če številke res držijo lahko preklopimo nazaj na popolno ekstenzivno kmetijstvo. Tako bo vsa zemlja v pogonu, več ljudi bo živelo od zemlje in izdelki bodo kvalitetnejsi. In subvencije za neproizvodnjo ne bodo potrebne. O zakrivljenih in neprimernih zdravih kosih zelenjava in sadja pa sploh ni izgubljati besed.
tigrica2008
18. 09. 2014 22.58
-5
Se strinjam, da je hrana v smetnjakih ogabna, a tip vseeno govori o globalnem problemu. Če bi ljudje prenehali jesti meso, bi bil problem lakote rešen. 70% svetovnih površin gre za krmo živali.
dannyer
19. 09. 2014 13.06
+1
dannyer
18. 09. 2014 20.00
+2
lahko še bolj zavajajo . mislim se lahko še kaj izmislijo .
dannyer
18. 09. 2014 13.56
-2
potem pa tak povejte krivo je to da ljudje delajo ,da ustvarjajo ,da skrbijo za zemljo itd . pol pa gremo še bi na unicef . mislim zakaj bi pa delali pa garali . pol pa pogledaš kako se nekateri fajn imajo po 10 otrok . res zakaj se trudimo .
dannyer
18. 09. 2014 13.47
+4
zanimivo ,da nedavno nazaj je neka organizacija v eu jasno povedala da toliko hrane ljudje ne vržejo in ,da naj mediji nehajo zavajati javnost saj se ji to ne zdi moralno in etično . naj več hrene se uniči med prevažanjem itd. uničeno hrano vržejo . itd . naj nehajo zavajati . evropa ne meče kar hrano stran .pač uničeno,staro ,poškodovano ,posušeno ,gnilo ali kako koli drugače tako hrano ne bi jedel nihče . tako ,da tukaj nekaj ne štima vem da je unicef delal reklamo, da bi mi darovali več v afriko . tako ,da bi lahko oni sedeli delali družine ter čakali na konvoje . tako se pa to ne gremo sem proti izkoriščanju . druge države se naj začenjajo organizirati ter naj začenjajo vlagati v sebe . ne pa da imajo po 5 % rast populacije .. če bi se zgodilo ,da bi v evropi ali v sloveniji imeli od 2015 naprej rast populacije za 8% bi padli v standardu , v razvoju v vsem , šolstvo bi padlo zdravstvo bi padlo itd. to je problem . ne pa to da pridni ljudje delajo ter si ustvarjajo .
jaz.bajsek
18. 09. 2014 17.41
+0
dannyer
18. 09. 2014 13.31
+6
resnica boli vedno je in vedno bo . prav za prav celo kvaliteta hrane pada . če je nekaj videti lepo že ne pomeni ,da je užitno .
dannyer
18. 09. 2014 13.28
-1
pa še to večina hrane, ki jo ljudje zavržejo je neužitna . z drugimi stvari bi pa tvegali 25% povečanje obiskov v bolnišnicah v vsakem trenutku . kar je matematično katastrofalno in ni države ki bi to zdržala . drugič bi tvegali z odpoved organov . ter posledično bi se nam zmanjšala življenjska doba . če bi mi bili tako neodgovorni bi tudi mi živeli v revščini in bedi . to pa je če imaš preveliko rodnost .
mulc-slo
18. 09. 2014 13.33
-3
Infekcija vs podhranjenost, kar pač posameznik izbere. Tu se ne gre da bi vsi jedli hrano iz smeti, ampak tisti ki so lačni.
dannyer
18. 09. 2014 13.38
+0
in bi s tem tvegali neverjetne stroške za zdravstvo . veliko želodčnih težav zastrupitev odpovedi ledvic , jeter itd. to bi nas stalo okli 25-35 % več kot trenutno . ali imamo toliko da bi to lahko vzdrževali . četudi si reven hrana v smeti je ne zdrava in je tudi ne primerna . v evropi večina hrana ,ki konča v smeti je ne uporabna . celo nevarna , ne zdrava res pa je da zavržemo okoli 25% nič več .
dannyer
18. 09. 2014 13.40
+1
to tudi pomeni da bi kvaliteta življenja padla . ter starost ki je trenutno med 84-86 v evropi padla za 15 let je to napredek ???? ne ni . afrika se pa naj v red spravi .
dannyer
18. 09. 2014 13.26
+2
na svetu je trenutno 7,300,000,000 ljudi letno se poveča populacija za okoli 90,000,000. edini kraji ,ki propadajo so zahodni oz evropejci . ki tvorijo 16- 21% populacije . bili pa smo že 42% celo obstaja debata ali ni populacija trenutno že 9 milijarde saj se je prebivalstvo j amerike povečalo za več kot so predvidevali . afrika ima že okoli 1,260,000,000 do 1,300,000,000 . za indijo pravijo da ima mogoče več kot 1,256,000,000 . kitajska ima 1,400,000,000 od tega ne štejejo imigrante ki naj bi jih bilo 85,000,000. indonezija 260,000,000. filipine 109,000,000. pakistan že 190,000,000 . s takim tempom nas ne čaka nič lepa prihodnost.
dannyer
18. 09. 2014 13.07
+5
na eni strani pridni ljudje ki vlagajo v svoj razvoj v svojo civilizacijo na drugi strani leni ljudje ki se pretirano razmnožujejo ter čakajo da jih bomo nahranili mislim ,. tisti ki dela lahko počne z svojimi reči kar hoče saj je ustvari z svojim trudom zato podpiram kmete ki rajši uničijo kot padajo v afriko . tam pa iz 200 milijonov v 60 letih kar 1,260 milijarde in še raste do konca leta 210 jih bo 4,6 milijarde . večina hrane ki jo v evropi zavržemo je ne užitna in nehajte zavajati . nekatere hrane ki jim poteče rok so kot igre na srečo enkrat so v redu drugič ne celo mleko ki ima rok do 20 september se pokvari lahko prej ali pozneje. ne nas zavajajte s tem . ker to ni moralno kar počnete lagati pa ne bi smeli .
dannyer
18. 09. 2014 13.30
+1
nekateri ljudje očitno ne uporabljajo glavo .
mulc-slo
18. 09. 2014 13.48
-3
dannyer
18. 09. 2014 13.54
+2
enoh
18. 09. 2014 12.17
+1
Nekter jedo hrano, k bi mogal it u smeti, pa tega nič ne reklamirajo.... excess
Solatko
18. 09. 2014 11.13
+19
saj če bi ljudje sproti kupovali hrano, se ne bi nič stran metalo. Ampak ne, folk nabavi 2 vozička hrane, potem pa itak 1/3 hrane segnije al pa preteče rok. Jaz grem vsak dan v trgovino in kupim za 5€ sveže hrane, tisto kar bom pojedel v 1 ali 2 dneh. Torej kruh, zelenjava (ponavadi kupim tisto kar je v akciji ali pred rokom)., sadje, kakšen namaz, jogurt iz hladilnika (pred rokom - Lidl ma super to narejeno), itd. Svak dan sveže, nič zavrženo! Tudi kruh ne! Pa še sam lahko gojiš v cvetličnem lončku začimbe ali manjšo zelenjavo (peteršilj, češnjevec,...) Če imaš pa vrt, pa itak solatka, krompir, paradižnik, bučke, kumare, fižol.
silly
18. 09. 2014 12.08
+10
pol pa ti nabavljaj vsak dan, če živiš v nekih rovtah bogu za hrbtom in rabiš1-2h do najbližje trgovine,...pa da ne govorim o stroških bencina in časa......spet kar nekaj na pamet
Maček2
18. 09. 2014 12.12
+4
Haloška ikebana
18. 09. 2014 13.04
+9
silly, tisti, ki živijo v rovtah 1-2h do najbližje trgovine znajo racionalno porabiti hrano in je ne zavržejo, ker je predraga. Prevoz ni poceni. :)
mulc-slo
18. 09. 2014 13.50
+9
v SLO ni kraja, ki bi bil 2h oddaljen od najbližje trgovine. Seveda pod pogojem, da ne gremo peš....
Audy
18. 09. 2014 10.54
+6
Arabci, Kitajci in Indijci v ETIOPIJI najemajo ogromne obdelovalne površine, da bodo od tam uvažali hrano. Rajši o tem kaj pišite, ne samo da je Evropa kriva za vse probleme na svetu. Afrika je lahko popolnoma samozadostna in še izvažali bi lahko hrano za cel svet. Ne pa tu neka mala Evropa da mora futrat vse dol, zakaj že?
Haloška ikebana
18. 09. 2014 13.07
+1
Se vidi, da ne poznaš dobro problema Afrike, vsaj glede na komentar. V največji meri je kriv zahod, se pravi Evropa in ZDA, oziroma IZKORIŠČEVALSKI KAPITAL!!! Prvo pomembno, da lahko ljudje oskrbujejo sami sebe, je IZOBRAZBA!!!
dannyer
18. 09. 2014 13.10
+5
se vidi da ti nimaš pojma . njihov problem je nekontrolirana rodnost saj če omeniš etiopijo ki ima trenutni 96,000,000 ljudi pa imajo probleme z lakoto . 2007 so jih imeli 70,000,000 milijonov. ko je nemčija imela lakoto je izgubila po 5 milijonov ljudi . ni kri v zahod da so oni takšni ampak so si sami .
jaz.bajsek
18. 09. 2014 17.45
+4
Ne more biti Evropa vedno dezurni krivec! Kolonij ze zdavnaj ni vec! Pa tudi ko so bile, niso prinesle drzavam le slabega, ampak vecinoma tudi dobro, solstvo, zdravstvo,...! Bodo se morali v Afriki tudi bolj sami zase pobrigat!
daf3
18. 09. 2014 10.50
+15
vem da bo polno minusov ampak ko je JJ rekel da so pri nas polni kontejnerji kruha se je usu plaz kako da to ni res pa vam rečem da je to res in še nekaj nekateri nimajo za preživetje in nič ne stokajo je pa veliko takih kateri živijo čez svoje zmožnosti pa stokajo kot sam hudič ja res je veliko hrane se zavrže in to samo na račun trgovine
MUNGATUMBA
18. 09. 2014 11.16
+3
Saj je imela ena TV postajo oddajo na to temo: Po Murglama so šli pobirat iz kontejnerjev SAMO hrano- še original pakiran puranji file..???
Praškovarit
18. 09. 2014 12.28
-1
ja lej se je pač pokvaril v hladilniku, ker ni prišel na vrsto za v ponev
vesolj?ica1
18. 09. 2014 10.41
+9
pol tone na dan! in to direktno iz skaldišča.... pa to samo iz enega! tok o tem...vse samo zato, da ne bi cena slučajno padla...
vesolj?ica1
18. 09. 2014 10.43
+5
iz trgovin, se roba nikoli ne vrne nazaj v skladišče ;) razen kruha...
MUNGATUMBA
18. 09. 2014 11.15
+8
Pred leti so v Braziliji kurili lokomotive z KAVO, samo zato, da so obdržali ceno, ker je bila letina PREODLIČNA...matr je dišal po celi državi..!!
silly
18. 09. 2014 12.10
-1
thamasta76
18. 09. 2014 10.33
+24
Težava ni v hrani ampak pri ljudeh.
an?ka30
18. 09. 2014 10.38
+4
dannyer
18. 09. 2014 13.12
+2
težava je v nekaterih državah ki imajo enormno rodnost ter so neodgovorni in ne moralni .
mulc-slo
18. 09. 2014 13.53
-1
Res, prokleti afričani, kar bolj plodni so od nas evropejcev... Nevem pa kaj je nemoralno z enormo rodnostjo, če sploh poznaš definicijo besede?
dannyer
18. 09. 2014 13.58
+2
kaj je nemoralno če ne moraš skrbeti za sebe za svojo ne odgovorno početje . ??? to pomeni ,da si ne odgovoren . torej obremenjevati druge je moralno zato da se bodo nekateri uživali . res si ----
Vse strokovnjak
18. 09. 2014 10.17
+13
A lako kruhu, sadju in zelenjavi polni pesticidov, predelani industrijski hrani sploh še rečemo hrana? Prave izvorne naravne hrane ni veliko. Če pa je, pa jo tako drago plačujemo da nam na misel ne pride da bi jo zavrgli!
piko112
18. 09. 2014 09.53
+23
Tudi zakon je delno kriv da se toliko zavrže. V velikih kuhinjah kjer delajo veliko obrokov dnevno in kar ostane v kotlu zavržejo medtem ko je še užitno tudi za človeka a kaj ko se tudi prašiču ne sme dati.
Solatko
18. 09. 2014 10.03
+10
ja temu se reče pomije. Sem delal in preprosto nimaš časa sortirati to hrano. Treba je sproti pomivati krožnice, vilce itd. Kje pa bo še čas za hrano odpadlo pakirati in sortirati? Še en dodaten delavec samo za to....odpade, že tako so plače sramotne v kuhinji, glede na to, koliko se gara.
an?ka30
18. 09. 2014 10.04
+5
Ja res je,sam v domu za ostarele da se vidi kolk se čiste hrane vrže proč ej!!!!
an?ka30
18. 09. 2014 10.06
+8
Solatko res je tako,moj sin je delau dve leti nazaj v domu-kuhinji in domou za pse nosil ČISTO HRANO!!!! Nism mogla verjet da to red ej,ki se tolk govori da ni dnarja za dome upokojencev itd.....
Solatko
18. 09. 2014 11.06
+1
dom upokojencev pa restavracija ni isto....tempo dela je čist drugi
anabojc
18. 09. 2014 11.36
+2
Zabredli smo v začaran krog. Zaposliti več ljudi, pa bo vse spet počasi steklo. Mladim dati službo, sicer jih bomo pogubili. Hrana bo tam, kjer treba, lačnih manj, ekonomija bo stekla, Ampak ja, sužnji smo, sužnji dolgov oziroma obresti. pa so spet zvezane roke.
piko112
18. 09. 2014 11.50
+1
Hrano, ki še iz kotlov ne gre ven se enostavno bi dalo ponucati a je zakonodaja prekomplicirana. Jasno pa tudi odvoz te hrane stane, medtem ko bi pomoje marsikateri kmet lahko porabil za hrano za pujske ali pa celo za hrano brezdomce
pixna
18. 09. 2014 11.50
+1
V domu za ostarele ne smejo dajat hrane naprej zaradi zdravil, ki jih nekateri stanovalci skrijejo v ostanke.
piko112
18. 09. 2014 12.00
+5
Tista hrana ki je bila pri uporabnikih in je ni pojedel se strinjam da se zavrže. Pa četudi je v osnovni šoli bolnici ali pa katerikoli menzi. In je prav da se zavrže, samo iz kotlov kjer se skuha pa je res nebi bilo potrebno zavreči
piko112
18. 09. 2014 09.44
+19
In zakaj mora biti trgovina vedno nabito polna z vso neumnostjo. Pa to mislim predvsem z hitro pokvarljivo hrano. A je res tako hudo če potrošnik recimo pride po kruh zvečer in ga zmanjka in potem sitnari. A se ni mogel prej spomniti. Ali mora biti vedno toliko vsega na zalogi?
piko112
18. 09. 2014 09.46
+14
Da ne omenjam zelenjave, vedno polne palete, a je težko če kdaj česa zmanjka.
Gavrane20
18. 09. 2014 09.49
+5
Taki smo vecina ljudi vse bi radi svezo in ko pridemo more bit ce ne jok in stok :)
Lejchy19
18. 09. 2014 10.17
+1
Kaj bi ti hodil v tako trgovino, kjer vedno vsega zmanjkuje ker nimajo dovolj na zalogi.... ? Žal tako je...
MUNGATUMBA
18. 09. 2014 10.25
-2
Ja res je, šel bom dopoldne v trgovino, zato ker vem, da imajo tudi ob 19.45 še zmeraj sveži kruh..
piko112
18. 09. 2014 11.58
+1
Ne vem če sem že kdaj stopil v katero trgovino pol ure pred zaprtjem da bi jim zmanjkalo že vsega kruha, namesto belega potem kupiš črnega ali pa kakšne žemlje. In ne točno tisto kar si se tisti trenutek zapičil. Sicer pa najbolje da se začne delati tako da moraš hrano en dan prej naročiti in plačati naslednji dan jo pa prevzameš. Z tem bi se proizvedlo točno toliko kot je potrebno(kruh) in zelenjava bi šla v točnih količinah iz skladišča kjer je na najbolj idelanem okolju za shranjevanje.