Tujina

Se bo svet soočil s hudo prehransko krizo?

Rim, 09. 08. 2012 18.06 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Cene hrane se zaradi vremenskih nevšečnosti po različnih delih sveta dvigujejo. Dvig cen že sproža strah, da bi se lahko ponovila prehranska kriza iz let 2007/2008. Človekoljubne organizacije že opozarjajo, da bi lahko visoke cene za milijone ljudi pomenile lakoto.

Nakupovalna košara
Nakupovalna košara FOTO: Thinkstock
Indeks cen je bil julija 213 točk, junija 201. Številka je še vedno precej manjša od rekordnega indeksa 238 točk, zabeleženega februarja 2011, ko so visoke cene hrane pripomogle k sprožitvi arabske pomladi. Je pa indeks tokrat višji od indeksa 2007/2008.

Cene hrane so v juliju poskočile, kar je posledica različnih vremenskih nevšečnosti na različnih delih sveta. Dvig cen že sproža strah, da bi se lahko ponovila prehranska kriza iz let 2007/2008, ko so bile prizadete predvsem najrevnejše države, je sporočila organizacija Združenih narodov za hrano in kmetijstvo (FAO).

Takrat so za prehransko krizo okrivili predvsem visoke cene nafte, vremenske razmere in nasilne proteste v Egiptu, Kamerunu in Haitiju. Letos pa, kot že omenjeno, na cene vpliva predvsem vreme – suša v ZDA in Rusiji, deževje v Braziliji.
Cene hrane so se v juliju v primerjavi z junijem dvignile za 6 odstotkov, potem ko so prejšnje tri mesece padale.

Indeks cene hrane FAO izračunava na podlagi košarice, ki vsebuje žitarice, olje, mleko, meso in sladkor. Na dvig indeksa so vplivale predvsem cene žita in sladkorja, cene mlečnih izdelkov so ostale na podobni ravni, cene mesa pa so se celo znižale.

Cene žitaric so se dvignile za 17 odstotkov. Hudo je bila zaradi suše v ZDA prizadeta koruza, zato se je podražila za kar 23 odstotkov, pravijo pri FAO. Kot je znano, je ZDA prizadela najhujša suša v zadnjih 56 letih.

Suša v ZDA
Suša v ZDA FOTO: Reuters

Cene žita so se zamajale tudi zaradi zadnjih špekulacij, da bil lahko proizvajalke ob Črnem morju, predvsem Rusija, uvedle izvozne omejitve, ker je suša prizadela njihove pridelke. Trg se je nato malce pomiril, potem ko je Rusija sporočila, da ni podlage za prepoved izvoza, hkrati pa niso pa izključili možnosti, da bi ob koncu 2012 uvedli zaščitne izvozne tarife.

Cena sladkorja pa je poskočila za 12 odstotkov, potem ko je deževje prizadelo nasade sladkornega trsa v Braziliji, ki je tudi največja proizvajalka. Na cene so vplivali tudi zapozneli monsun v Indiji in deževje v Avstraliji. Cene riža in mlečnih izdelkov so ostale na podobni ravni, medtem pa so cene mesa padle za 1,7 odstotka, kar je predvsem posledica naglega padca cen svinjine.

Najbolj prizadete bodo najrevnejše države

Lakota v Somaliji
Lakota v Somaliji FOTO: Reuters

Visoke cene hrane bodo seveda najbolj prizadele najrevnejše države, saj ne bodo mogle plačevati višjih cen uvoza. Te države namreč nimajo samozadostne proizvodnje hrane. Še dodaten udarec pa bi državam zadal močan dolar.

Situacija je tokrat po besedah ekonomista pri FAO Abdolreza Abbassiana vseeno drugačna, saj so bile v odboju 2007/2008 tudi cene nafte na rekordnih ravneh.

Združenje človekoljubnih organizacij Oxfam je že opozorilo, da bi lahko to na milijone ljudi potegnilo v lakoto in podhranjenost, še zdaj je skoraj milijarda ljudi prerevnih, da bi lahko poskrbeli za svojo hrano.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (100)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

realist2
14. 08. 2012 11.38
+0
Afrika NI SAMOZADOSTNA CELINA. To pomeni da tam pridelana hrana pač ne more zadostiti potrebam prebivalstva. Naj načrtujejo normalno velike družine, pa bo.
Gavrane20
10. 08. 2012 13.38
+4
ja sj prehranska kriza ja vrzejo pa u smeti tok hrane da ajoj sem sel tm u kranju kva je ze tm smo mel eno furo z kombijem k delajo sendvice k sm js vidu kok sendvicev so oni vrgl stran sm se za glavo prjel prjatli moji to je bla ena cela soba polna sendvicev polnaa zabita pa se so prhajal usak dan pa tm u btcju k je skladisce za te ta velke ajoj pa to samo dva kraja v sloveniji kaj sele po celm svetu alo hrane je tok da se vn ne vidmo samo pozeruhi rajs use unicjo kokr pa da dajo revnemu zastonj
Kritik30
10. 08. 2012 11.36
+5
Hmm... imamo gospodarsko krizo, prihaja prehrambena kriza, sliši se težnje po novi svetovni ureditvi.... se meni zdi ali se počasi pripravlja oder za III svetovno vojno?
Kozorog65
10. 08. 2012 13.35
+2
Jap, nekaj bo slej ko prej... Hudo bo v vsakem primeru....
Gašper Janžekovi?
10. 08. 2012 09.55
Vsi samo pravijo kako bo suša in lakota in kriza noben pa se proti temu ne bori, zakaj ?
opicaunited
10. 08. 2012 09.14
+7
Tuki strašite folk z lakoto, raj pište vsak dan članke o vladajoči globalni eliti, oni so uzrok za lakoto ne pa vremenske razmere...
Danijel Fric
10. 08. 2012 09.11
+5
Glede lakote pa sledeče, ko Ameri po afriki prodajajo orožje in netijo spore med državami, naj raje prodajajo kmetijsko opremo in naučijo ljudi delat in bo svet hitro manj lakote, tako da ne samo nabijat o vremenu in podnebnim spremembam. Sicer pa prav vojne vplivajo največ na spremembe, saj nihče ne ve kaj voska vse uporablja proti človeštvu.................
Cofar
10. 08. 2012 07.52
-1
konec koncev pa ljudje itak preveč pojejo! Če bo kaka kila manj ne bi nič škodilo!
donkey33
10. 08. 2012 08.51
+4
Milan Koleznik
10. 08. 2012 07.34
+2
če pa smo že pri tem bi morali zamenjati Žerjava in še koga,za bolj sposobne ministre.ki se ukvarja z resnimi gospodarskimi problemi,ne pa da samo tarna naredi pa nič ker ni sposoben.
Milan Koleznik
10. 08. 2012 07.32
+1
a nam ne bi pop tv prihranil vsaj lepo poletje z manj grožnjami o krizi,sploh o prehrani,a sedaj je že prepozno.
jure920
10. 08. 2012 07.31
+2
V svetu primankuje hrane naša vlada pa daja navodila kmetijskemu ministrstvu,da naj prisluhne trgu in pozida kmnetijsko zemljo.
yarrick
10. 08. 2012 07.34
+5
tipično za neoliberaliste: pobrati vse kar se da in to zamenjati za SUH DENAR !Upam da ga bodo goltali kot nori, ko ne bo druge hrane ...
zalijanc
10. 08. 2012 07.18
+1
Na mojem vrtu vse lepo raste...
yarrick
10. 08. 2012 07.35
dokler bo voda; na predelih kjer pa je omejenaa poraba vode, pa je tudi vrtnarjenje v hudih težavah.Sam sem vesel, da imam sekundarni vir vode, ki ni vezan na števec ;)
Bruhalnica24
10. 08. 2012 05.30
+2
zita so odkupili od kmetov po nizki ceni skladisca so polna in ne vem kako lahko visanje cen na nekih borzah vpliva na ceno ze odkupljene psenoce,,, ocitno ne razumem ekonomije,
Logic Popeye
10. 08. 2012 04.13
waw tale se je pa nalipšala danes.
gorgonalen
10. 08. 2012 01.19
+1
ni problem v hrani...hrane je več kot dovolj...že zaloge so polne za kar nekaj let...problem je v tem da amerika z nekimi napačnimi špekulacijami glede prodaje koruze bistveno bistveno več zaluži kak pa ko jih ni,lep primer je kak lahko dajo v biomaso rekordno število koruze če je ni...pa tudi rusi pa ukrajinci se gredo enako ker je problem evrope da se samoneprehranjuje zato nan lahko tuje države postavljajo pogoje...eu pa tudi noče da bi države ble samzadostne iz preprostega razloga....ker bi potem se po enako nizkih cenah izvažal dobrine iz evrope in spet evropa nebi nič zaslužila...to je tisti začarani krog ko nafu.ajo najbolj navadna raja
tian28
10. 08. 2012 00.59
+8
Ta jesen pomeni pričetek najtežjega obdobja po koncu druge svetovne vojne. Lačni boste, čeprav tega še ne verjamete.
yarrick
10. 08. 2012 07.37
+1
Večina bo res lačna, bodo pa zopet kmetje kralji :D (dokler pač navadna raja ne poprime za vile in kose in gre nad ničkrive kmete ).
pika50
10. 08. 2012 10.53
Ne bo treba raje. Bo kar država pobrala kmetom. Še vedno v zgodovini je bilo tako.
ian00
10. 08. 2012 00.04
-2
bla,bla,bla....... same špekulacije,zato,da bi na borzah več služili
Logic Popeye
10. 08. 2012 04.17
+1
polovica manj pšenice v rusiji in ukrajini in stoletna suša v ameriki nista blabla. ti dve državi sta največji izvoznici žita in koruze, katere ti vsak dan ješ v mleku, mesu in kruhu, ki ga kupiš v trgovini. nekdo bo najebal. krmila se bodo podražila za 20%, hrana samo za 5%. kdo bo pokasiral največjo izgubo? spet kmet. če je suša je meni logično, da bi se hrana podražila, ne pa da mora kmet kriti izgubo iz svojega žepa.
neonis
09. 08. 2012 23.38
+2
Res ne razumem zakaj toliko govorijo o povezavi s USA, majhna SLO za en getto v citiyu in toliko problemov.
neonis
09. 08. 2012 23.35
+9
SLO "odvisna predvsem od tujih surovin" ZAKAJ? Koliko smo samozadostni? Uvaža se samo zato, da nekateri dobro služijo, doma ostaja pa kmet brez posla. SRAMOTA za gospodarstvo!
yarrick
10. 08. 2012 07.39
+6
v najboljšem primeru smo samozadostni nekdje do 30%, vse ostalo uvozimo.Imeli smo svojo tovarno sladkorja, imeli smo svojo oljarno, imamo en kup kmetij z govedorejo in prašičjerejo, imamo veliko kmetij z drobnico, z perutnino, PA ŠE VEDNO VEČ UVOZIMO KOT PORABIMO SVOJEGA ! SRAMOTA !!!
zlobniCO2
09. 08. 2012 23.03
+3
sam da alkohola ne zmanka pa bo
Scorpia1
09. 08. 2012 23.13
+8
Hrane se dnevno vrze stran za pol sveta nahrant. Sam kapitalizem ne pusti da bi jo dali revezem, gre na unicenje.
Strok
09. 08. 2012 22.31
+47
Kod kmet lahko trdim, da so časi resnično slabi. A nekako gre, treba je imeti vizijo in vztrajati. Tudi za kmete bodo prišli boljši časi. Če čovek oskrbuje samega sebe je tudi nekaj vredno. Nevem pa kaj oz. kako bodo jedli ljudje v mestih čez deset let. Zato ohranimo slovensko kmetjistvo. Kajti tisti čas ko ga bomo opustili, nam bodo od zunaj nabili cene. Mi pa ne bomo pripravljeni, saj ne bomo imeli ustrezne mehanizacije, zaraščene travnike, ter tudi sami bomo pozabili kako je treba prijeti za delo. Zato dragi predelovalci ne delajte se norca iz kmetov, saj ko boste izgubil nas hlapčevske slovence. Vas bo tujina pojedla. Vas kravatarji pa pozivam, da gledat širše, ter bolj dolgoročno in ne kod nekateri slovenci. Hop hop miljonček pol pa v davčne oaze poležavat. Slovenci smo pridni in sposobni in le s sodelovanjem bomo loahko živeli človeku dostojno življenje. Mene nikoli ne skrbi kaj bom jedel, če se bo diesl tako podražil bom pa s koso nakosil za moja dva prašička in bom že nekako preživel svojo družino. Kaj bojo pa počeli ljudje v Lj, Mb.. pa se mi niti ne sanja. Zato se ne igrajmo in povečajmo samo oskrbo. Neč grem js v štalo poglihat. Ne živimo samo za danes in jutri, ampak tudi za prihodnost. :)
Robin Gunner
09. 08. 2012 23.08
+7
Jest se strinjam z tabo in apeliram na sistem da se spremeni. Ce ne bomo imeli mocnega kmetijstva in predelovalne industrije ter samo trgovino, bomo moral hrano uvazat, denarja pa nimamo, to ne mislim le na banane in kavo, ampak psenico, koruzo, meso..itd. Predlagam da se pravicno razdeli delez % od 1kg kruha 1kg mesa, in vseh ostalih izdelkov. 33,3% kmetu, 33,3% predelovalni industriji, 33,3% trgovini ne pa da danes trgovina povlece 60% s tem se samo opusca najnujnejsa dejavnost za prebivalstvo, kot je kmetijstvo in predelovalna industrija, ker se pac ne izplaca. trgovski centri rastejo kot gobe po dezju po drugih drzavah, kjer izdelki nimajo enakih cen kot pri nas ampak so nizji, place v nasih trgovinah so nizke, ljudstvo pa kupuje drage izdelke. vlada naj tudi omeji uvoz iz drugih drzav EU, in na ta nacin naj zasciti nase gospodarstvo, pred poplavo tujih izdelkov! sami dobro vemo da bo tezko konkurirat nekomu ki ima 50 miljonsko drzavo, in poplavi nas trg z svojimi izdelki. omejitve morajo bit, ce se pa EU s tem ne strinja, pa ko jih sisa, majo oni tud svoje fore posebej britanci, pa francozi tud.
Scorpia1
09. 08. 2012 23.15
+3
Ti ne apeliraj na sistem, apeliraj na tiste ki sistem vodijo, oblikujejo in ga dopuscajo. Pa apeliraj na vse okol sebe da naj NE volijo JJ.
kleopatra-1
09. 08. 2012 23.22
+18
Zakaj je bila ukinjena tovarna sladkorja v Ormožu? Ukaz EU. Namerno uničevanje pridelovalcev hrane. Ko nimaš svoje hrane, si zelo hitro suženj. Strok ima presneto prav.
kleopatra-1
09. 08. 2012 23.24
+8
Robin, tudi s tabo se strinjam, vendar dokler smo v EU, ne smemo omejiti uvoza iz tujih držav. Tito je to pravilno planiral in omejeval uvoz ter spodbujal domačo proizvodnjo. Zdaj so pa drugi časi. Vatikanu in Nemčiji je interes podrediti nas, ne pa spodbujati samooskrbe. Mi pa dalje hlapci.
Logic Popeye
10. 08. 2012 04.25
-7
ma kaj nabijaš. v jugoslaviji je bila samooskrba velika ker je bila v vasi pri vsaki hiši štala in par krav, mleko so vsi nosili, vsi so pridelovali meso, pokosilo se je vse laze. ampak veš koliko dela je bilo potrebnga za to? potem ko smo se osamosvojili so ljudje postali komot, napredek je šel naprej, hrana je postala cenejša, ni se več splačalo to delat in ljudje so pozaprli štale. zdaj je v vasi namesto 20 kmetov samo še 5. in prav je tako. razvoj gre naprej, 1 kmet naj pridela hrano za 1000 ljudi ne pa za 10.
yarrick
10. 08. 2012 07.44
+4
AJA ?! a boš ti tisti kmet ki bo prideloval za 1000 ljudi? BOŠ PLAČAL POŠTENO URE, ki jih prebijemo na vročini, da imaš ti kaj za jest?! BODI TIHO DOKLER NE BOŠ ENO LETO KMETOVAL takot kot morajo vsi ostali kmetje v Sloveniji !! Take kot si ti, bi z veseljem pustil stradati ene 14 dni, me zanima če bi imel še kar tako mnenje.JAZ oz moja familija NE bomo lačni, zaradi mene pa lahk ti in tebi podobni umrete od lakote ! Vsi bi se okoriščali z delom drugih eh? Upam, da pride čimprej kolaps vsega skupaj, pa da pobriše vse tisto kar ni vredno preživeti !
Robin Gunner
10. 08. 2012 14.23
+1
scorpia: ti mislis da je odgovoren jj, jest ti pravim da to dopusca sistem pod vsemi vladami. in tudi po naslednjo tudi ce bo leva, bo isto. bogatenje stacunskih korporacij in unicevanje pravega gospodarstva kot je kmetijstvo in predelovalna industrija. raje stokrat jj, kot pa enkrat zj. unmu je sele v interesu da stacune zasluzjo, ker ima delnice merkatorja.