Tujina

Rusija po strmoglavljenju Progressa ustavila polete sojuzov

Bajkonur, 25. 08. 2011 08.52 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Ruska raketa sojuz, ki je na mednarodno vesoljsko postajo peljala živež in gorivo, je strmoglavila kmalu po vzletu. Nesreča edine rakete, ki je trenutno v vesolje sposobna prepeljati človeka, utegne ogroziti prihodnost voženj v vesolje.

Sojuz ob vzletu
Sojuz ob vzletu FOTO: Reuters
Vse je kazalo, da bo šlo le še za en rutinski polet. Raketa sojuz je v nebo nad Kazahstanom poletela tako kot pred njo že ducat raket, ki so na mednarodno vesoljsko postajo v posebni transportni kapsuli peljale gorivo, vodo, živež in različne potrebščine, piše današnja spletna izdaja nemškega časnika Spiegel.
Potem ko so ZDA upokojile svoje raketoplane, je ruska raketa sojuz edina, ki lahko na mednarodno vesoljsko postajo ponese posadko oziroma tovor. Trenutno so na vesoljski postaji trije Rusi, dva Američana in Japonec.

A že pet minut in pol po vzletu so se začele težave, ko je tretja raketna stopnja poskrbela za glavobol ruskih inženirjev. Zatajila je namreč odločilna eksplozija kerozina, ki transportno kapsulo Progress utiri v želeno orbito. Hitro je postalo jasno, da kapsule ne bo mogoče rešiti.

Po pisanju Spiegla utegne imeti strmoglavljenje Progressa v redko poseljenem Altajskem gorovju usodne posledice za prihodnost človeških aktivnosti v vesolju. Ista zadnja raketna stopnja, ki je zatajila v sredo, se namreč uporablja tudi pri prevozih človeških posadk v vesolje.

Gre za že peti neuspeli poskus izstrelitve ruskih vesoljskih plovil v zadnjih devetih mesecih.

Rusija je po strmoglavljenju vesoljskega plovila Progress ustavila polete vesoljskih plovil sojuz. Kot je za rusko tiskovno agencijo Interfax danes povedal neimenovani predstavnik pristojnih ruskih oblasti, so polete sojuzov ustavili, dokler ne ugotovijo vzroka strmoglavljenja Progressa.

Zaradi strmoglavljenja Progressa so se pojavile tudi skrbi, da bi šestčlanski posadki na ISS utegnile poiti zaloge. Ruski vesoljski strokovnjak Sergej Puzanov je sicer v sredo menil, da nesreča ne bi smela ogroziti varnosti posadke ISS, ker ima ta dovolj zalog goriva in kisika še za dva do tri mesece.

Zaradi nesreče Progressa niso zaskrbljeni le Američani, ki so z Rusi dogovorjeni za prevoz astronavtov na mednarodno vesoljsko postajo. Evropejci namreč za konec oktobra načrtujejo izstrelitev okoli pet milijard evrov vrednega navigacijskega sistema Galileo, ki naj bi ga iz Francoske Gvajane v vesolje ponesla prav raketa sojuz.

Zaradi tega prvi človek nemškega Centra za zračne in vesoljske polete zahteva mednarodno preiskavo nesreče. ''Preiskave nesreče ni mogoče prepusti zgolj Rusom,'' besede Johanna-Dietricha Wörnerja navaja Spiegel. Razjasniti je namreč treba, kaj točno je narobe z zadnjo raketno stopnjo. ''Morali bomo ugotoviti, ali gre za sistemsko napako,'' pravi Wörner. Izstrelitve Galilea po njegovih besedah ne bo vse dotlej, dokler ne bo jasno, zakaj nastajajo napake pri zadnji raketni stopnji.

Glede na to, da je bil naslednji polet sojuza do mednarodne vesoljske postaje predviden šele za oktober, kmalu za tem pa naj bi tja poletelo tudi vesoljsko plovilo zasebnega podjetja SpaceX, po pisanju nemškega časnika obstaja resna možnost, da bo treba zaradi redkejših poletov v vesolje število astronavtov na vesoljski postaji v prihodnje zmanjšati s šest na tri.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (75)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

franceljtancelj
27. 08. 2011 21.54
Kolikor jaz poznam Ruse imajo vsaj še dva asa v rokavu.
Misija1
26. 08. 2011 20.32
@ gozdar1: Seveda, vesoljsega pa :) midva z nasim kosezom sva imela debato o ocetu jedrskega programa. Drugaec pa ja, danes se uporablja marsikaj. Obstaja najmanj 10 tipov raketnih motorjev, ampak govora je bilo o prvem raketnem motorju in balisticni raketi. Drugae pa se cisto strinjam s teboj.
Misija1
26. 08. 2011 17.56
@KosezVeliki: Kako mi je vsec ko zalis ;) samo tako mislis da zmagujes. Jaz pa imam tako veselje ko ti dokazem da nimas prav. Lepo si pokazal svoje neznanje o tem kar zagovarjas ;) nimas pojma o pojmu. In pa ja, oce ruskega jedrskega programa je Saharov, pa ce se ti na glavo postavis ali ne, meni je vseeno. Bukve in literatura govorita meni v prid. Tebi pa zaljenje. Mucko mali ;)
KosezVeliki
26. 08. 2011 17.24
Še enkrat ponovim oče ruskega jedrskega programa je akademik prof. dr. Vitalij Grigorjevič Hlopin. Oče ruske atomske bombe je Igor Kurčatov. Saharova in tebe pa so tedaj šele umetno osemenili v hlevu.
Misija1
26. 08. 2011 17.14
@KosezVeliki: Andrei Sakharov je oce jedrskega programa, medtem ko se Igor Kurchatov smatra za oceta ruske prve atomske bombe. To bi pa ze lahko vedel se ti ne zdi ;) kot sem tize rekel, prvi reaktor, prva jedrska reakcija, prvi jedrski reakto ki je proizvajal elektriko, prva atomska bomba, prva termonunklearna bomba = AMERIKA. Meni je vseeno kaksni jedrski program je rusija imela, ocitno ne prevec dobrega, ce so prvo atomsko bombo, ki je bila cista KOPIJA ameriskega Trinity testa, naredili 4 leta kasneje!! Tudi jedrski reaktor so zalaufali par let kasneje za americani. Ce pa so bili prvi ki so preprosto jedrski reaktor priklopili na omrezje, pa to menda ni nic taksnega, saj so americani se par let pred njimi napravili reaktor ki je v izhodni fazi dajal elektriko (100kW). Malo se se uci pa bo ;)
Misija1
26. 08. 2011 17.01
@KosezVeliki: Kaj se te razburjas fantek, ne se jezit ker to skodi ;) jaz sem ti povedal kdo je napravil prvi jedrski reaktor za kar si trdil da so bli Rusi, pa seveda ni res, sma dokazala ;) pa tudi balsiticne rakete ne ;) ampak ti kar bodi kjer pac si! Pa kako bokvo v roke pa bo boljse!
Ca6e
26. 08. 2011 16.57
Pišeš kot bi napisal da je bil pionir letalstva Leonardo da vinci, ker je prvi narisal helikopter in krila, čeprav mu ni nikoli ratalo vzleteti in nikoli ni letel!
KosezVeliki
26. 08. 2011 16.56
Aja pa še to Oče prve ruske atomske bombe je bil jedrski fizik Igor Kurčatov, ki je bil najprodornejši mladi raziskovalec v centru za jedrske razikave v Leningradu. Raziskovalne ustanove za jedrske raziskave, ki jo je ustanovil akademik prof. dr. Vitalij G. Hlopin. Tesni pomočniki Kurčatova so bili Gamov in Misovski. Tvojega Saharova tedaj še ni bilo nikjer.
Ca6e
26. 08. 2011 16.55
KosezVeliki Dej ne bluzi pred letom 1932 so bile vse samo špekulacije in spodleteli projekti, začelo se je šele leta 1932 ko je James Chadwick odkril nevtron!
KosezVeliki
26. 08. 2011 16.30
Mucko, sračko, tačko... Đizes Krajst, kako si ti naporen...kot driska, ki jo stakneš v Indiji in te hebe do konca. Vem, da si kekec epskih razsešnosti, ampak ti še enkrat ponovim, da jst govorim kle o civilnem jedrskem programu, ki ga je vodil prof. dr. Vitalij Gregorjevič Hlopin. In ne o atomski bombi. In prosim te sračko ne mešaj Fucsa skupaj z tistim moronom Saharovom. Zato ker oba nimata NIČESAR skupnega z očetom ruskega jedrskega programa Hlopinom, ki je postavljal ruski civilni jedrski program na noge že desetletje pred tem.
dcl
26. 08. 2011 12.22
Prikinjena? Nepismenost danasnjih novinarjev je na alarmantem nivoju.
Misija1
26. 08. 2011 11.33
@ mitotav. To lahko izjavi samo nekdo ki ne pozna zadev. Se strinjam, so odvisni od Rusov - zdaj. Ampak zakaj? Zato ker razvijajo svoje novo plovilo in ta cas je za njih CENEJE ce preprosto koristijo ruske rakete. Ce te zanima pa le poglej kaj o Boeing-u X-37, ki je ze bil testiran. V roku par let bo stopil v operativno uporabo in bo tako PRVO vesoljsko plovilo na svetu, katero ne bo potrebovalo posadke, saj bo vodeno daljinsko. S tem bo tudi najcenejse izmed vseh, saj ne bo potrebovalo rakete za dostavo v orbito (samostojn vertikalni vzlet), pristajalo pa bo enako kot Space Shuttle. Toliko o tem kako "od zadaj" so americani ;) mislim da bi se otroku bilo jasno, da amerika ne bo ostala pasivna. ze zaradi ugleda in se vedno vecnega (ceprav prikritega) boja z Rusi.
Tone 12345
26. 08. 2011 08.23
No vidš pa so amerikanci odvisni od rusov!Smo leto 2011! Amerikanci, ki naj bi šli v 70ih letih na luno!!??,sedaj pa nimajo ene boge rakete z tehnologijo izpred 50 let saj nikoli niso imeli boljše!
pazy
26. 08. 2011 06.20
"prikinjena" , dokaj nepismeno.....
tali?ni tom
26. 08. 2011 00.42
bojo pa slovenski pilatusi !% ??? brigade slovenske vojske gor letal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Misija1
26. 08. 2011 00.14
@ KosezVeliki: In pa ta tvoja oseba kateri si dal mesto oceta jedrskega programa. Ti pises kr na pamet a ne? Namrec oce ruskega jedrskega programa je bil Dr. Andrei Sakharov. Pa saj to bi ti skoraj ze moral vedet, ko si tak "poznavalec" in zagovornik vsega ruskega. Rusija je zacela s svojim programom sele takrat ko je eden izmed vodilnih ruskih znanstvenikov opozoril Stalina o tem, da se ze nekaj mesecev ameriski in angleski fiziki niso objavljali clankov in literature. To je bilo leta 1942. Brez spijunov oz. vohunov pa bi Rusi svojo bombo testirali se krepko pozneje kot pa teh 4 leta kasneje. Toliko o moci ruskega jedrskega programa.
Misija1
26. 08. 2011 00.06
@ KosezVeliki: O se pravi zdaj pa si le spredvidel da rusi niso imeli prvi reaktorja. Super fajn. Meni je vseeno kdaj so oni zagnali svoj prvi reaktor, govora je bilo o PRVEM reaktorju ;) in pa spet si pokazal da nimas pojma o pojmu kar se tice tega. Rusija je ze imela neke vrste svoj jedrski program, ampak sele z Fuchom ki je bil ruski vohun vtihotapljen v Manhatan project, so rusi izvedeli za nacrte. Slednji jim je tudi priskrbel nacrte in vse. Priporocam ti da pogledas kako je izgledala prva ruska Jedrska bomba. KOPIJA tiste ki je padla na Nagasaki. Ce bos prebral se kaksen clanek o tem, bos tudi videl, da je imela iste karakteristike, tezo, dimenzije, vse. KOPIJA! Toliko o tem kako mocan jedrski program so rusi imeli. Mucko moj dragi, sej zato pa so potrebovali se toliko casa da so napravili to kopijo ;)
Libra77
25. 08. 2011 23.15
Bolje v vesolje kot v okolje!
KosezVeliki
25. 08. 2011 21.04
Iz tega je več kot jasno razvidno, da so Rusi imeli svoj jedrski program skonstruiran že pred Američani.
KosezVeliki
25. 08. 2011 20.32
Mucko Prvi ruski jedrski reaktor F-1 je bil zgrajen leta 1946 v Sarovu (blizu Moskve). Imel je diametralno nasprotno arhitekturo od ameriškega CP-1 iz 1942 leta. F-1 je bil plod lastnega razvoja jedrskih fizikov Kurčatova, Gamova, Misovskega in drugih. V tej zgodbi je potrebno omeniti nekega zelo pomembnega ruskega jedrskega fizika, ki je danes že skoraj pozabljen. To je bil Vitalij Grigorjevič Hlopin. Hlopin je oče ruskega atomskega programa. Že v 30-tih letih prejšnjega stoletja je hlopin pričel postavljati na noge ruski jedrski program. Leta 1920 Hlopin ustvari jedrske preparate iz Radija in jih uporabi v jedrskih raziskavah. Torej pred projektom Manhatan.