Tujina

Smrt 16-letne mučenice

Teheran, 21. 06. 2009 08.51 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

V Iranu je bilo v enem dnevu protestov ubitih najmanj 13 ljudi, med njimi 16-letna Neda, ki je že postala mučenica in simbol protestnikov. Oblast pa vse bolj pritiska na medije, izgnala je tudi dopisnika BBC.

Zaradi nazornosti videa smrt 16-letnice v Teheranu občutljivim in mladoletnim osebam ogled odsvetujemo.

V sobotnih spopadih med policijo in protestniki v Teheranu je bilo ubitih najmanj 13 ljudi, več kot 100 je bilo ranjenih, poroča iranska državna televizija, ki v svojih poročilih govori o spopadih med varnostnimi silami in ''oboroženimi terorističnimi skupinami''. Priče pa preko še zadnjih neblokiranih medijskih kanalov, predvsem po internetu, poročajo o brutalnih obračunih policistov z miroljubnimi protestniki.

V javnost je preko interneta pricurljal tudi pretresljiv posnetek poskusov oživljanja najstnice na ulici Teherana, potem ko jo je ustrelil pripadnik iranske milice. Šlo naj bi za 16-letno Nedo, ki je v Iranu že postala mučenica protivladnih protestnikov. Video si lahko ogledate zgoraj, vendar je posnetek zelo nazoren, zato občutljivim osebam odsvetujemo ogled.

''Neda, tvoja smrt ne bo zaman," se glasijo objave na Twitterju, s katerimi po njeni smrti opozicija k dejavnosti poziva protivladne blogerje in protestnike.

V Iranu je vse bolj napeto.
V Iranu je vse bolj napeto. FOTO: Reuters

Že pred tem je iranski vrhovni vodja ajatola Ali Hamenej napovedal, da bodo novi protesti sprožili ''kri, nasilje in kaos''. Po navedbah novega opozicijskega časopisa Kjabun (Ulica) pa naj bi iranske sile trupla ubitih odnašale iz mrtvašnic, da bi tako prikrili dejansko število mrtvih. Amnesty International pa opozarja, da je izjemno težko ugotoviti, koliko ljudi je bilo dejansko ubitih. Do nemirov pa prihaja tudi v drugih delih Irana, v mestih Širaz, Rašt in Isfahan. Protestniki še vedno vztrajajo, da so bile volitve poneverjene in da bi moral zmagati opozicijski kandidat Mir Hosein Musavi.

'Upiranje zahtevam ljudstva je v nasprotju z vero'

Po navedbah iranskih medijev so iranske oblasti aretirale tudi pet članov družine enega najbolj prominentnih iranskih politikov, pisatelja in nekdanjega predsednika, Akbarja Hašemija Rafsandžanija. Štiri naj bi po zadnjih podatkih že izpustili, še vedno pa je priporu njegova hči.

Glavni disidentski klerik v državi veliki ajatola Hosein Ali Montazeri pa je na svoji spletni strani pozval k tridnevnemu žalovanju za ubitimi v protestih. ''Upiranje zahtevam ljudstva je v nasprotju z vero. Razglašam tridnevno državno žalovanje od srede naprej,'' je zapisal Montazeri. Slednji je legendarni arhitekt islamske revolucije leta 1979, ki pa je v sporu s sedanjo oblastjo in zaradi tega že več let v hišnem priporu.

Pričakovati je nadaljevanje protestov in nasilja, saj je Musavi že napovedal, da je pripravljen na mučeništvo in da je potrebno nadaljevati pot proti cilju. Sedaj pa je še napadel islamistično oblast v Iranu rekoč, da je treba Iran očistiti ''laži in nepoštenja''. Prav tako je posvaril pred posledicami, če se bo nasilje nadaljevalo.

Izgnali dopisnika BBC

Potem ko so iranske oblasti že na začetku protestov pritisnile na medije glede poročanja o dogajanju v Teheranu, so sedaj izgnale še dopisnika britanske mreže BBC Jona Leyneja. Slednji mora državo zapustiti v 24 urah. Tudi ostale dopisnike tujih medijev imajo pod strogim nadzorom, tako na primer po poročanju BBC sploh ne smejo zapuščati svojih pisarn. Tudi agenciji Reuters so prepovedali snemanje in fotografiranje.

'Zahodne sile naj se ne vmešavajo'

Nemška kanclerka Merkel meni, da bi Iran moral dopustiti proteste in ponoviti štetje glasov.
Nemška kanclerka Merkel meni, da bi Iran moral dopustiti proteste in ponoviti štetje glasov. FOTO: Reuters

Stari-novi iranski predsednik Mahmud Ahmadinedžad pa je medtem pozval Veliko Britanijo in ZDA, naj se prenehata vmešavati v notranje zadeve islamske republike. Zunanji minister Manušer Motaki pa je šel še dlje in obtožil uradni London, da poskuša sabotirati zadnje predsedniške volitve, na katerih je ponovno slavil Ahmadinedžad.

Britanski zunanji minister te obtožbe kategorično zavrača in jih označuje za ''brez vsake podlage''. Je pa ob tem kritiziral dejanja iranskih oblasti. ''Zavračam nasilje proti tistim, ki želijo uresničiti svojo pravico do izražanja mnenja,'' je dejal, poroča britanski Sky News.

Predsednik iranskega parlamenta Ali Laridžani je pred tem v iranskem parlamentu od odbora za zunanjo in varnostno politiko zahteval "vnovičen pregled" odnosov z Veliko Britanijo, Francijo in Nemčijo zaradi, kot je dejal, njihovih sramotnih izjav glede predsedniških volitev v Iranu.

Iranska vlada je poleg tega danes sklicala tudi diplomatske predstavnike vseh 27 držav članic EU, kar je danes potrdil tudi slovenski odpravnik poslov v Iranu Matjaž Ingolič. Češki zunanji minister Jan Kohout je v imenu predsedujoče EU, Češke, povedal, da EU na poziv iranskih oblasti že pripravlja odgovor, ki ga bo podala še drevi oziroma v ponedeljek zjutraj.

Nemška kanclerka Angela Merkel je danes pozvala iranske oblasti k vnovičnemu štetju glasovnic z volitev in se zavzela proti uporabi sile nad protestniki. "Nemčija stoji ob strani prebivalcem Irana, ki želijo uresničevati svojo pravico do svobode izražanja in svobode združevanja," je poudarila.
 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (225)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Peter Miloši?
22. 06. 2009 20.02
pa djte no, sj ne morm verjet kake nesmisle eni pišete!! :/ mogoče pozablate, da je bil za časa vojne v Iraku Iran v "prijateljskih" odnosih z ZDA?! Američani se ne bodo zapletl v novo vojno, sploh pa ne pod Obamo.. kar se pa tiče nafte - v Nigeriji je tud ful nafte pa neurejene razmere - bi mogl it po vašem tud tja pol al kaj?!!! v Iranu se je folk uprl, ker imajo upravičen sum o poneverbi volilnih rezultatov. v problem Severne Koreje se zdaj ne bom spuščal, lahko pa povem, da v zadnji sobotni prilogi Dnevnika lepo piše, da so od medijev blokirali vse, ker, da naj bi filtre nabavljali od Kitajcev in Rusov, niso pa blokirali strani z deblokatorji. Od tu naj bi prihajale novice v svet, poleg seveda uradnih poti. naslednji komentar bi namenil tistim, ki bi pometali vse diktature sveta - diktatura sama po sebi ni slaba - predstavljajte si recimo demokracijo na Kitajskem (verjetno bi razpadla na 3, 4 državice), poleg tega pa beseda diktatura ni negativnega pomena, izraža samo obliko vladavine oz oblasti v državi, najpogosteje pod eno osebo - v primeru Irana tej osebi (beri Ahmadinedžad) ne zaupajo več, ker naj bi jih s slabega pripeljala na še slabše in tako upravičeno stremijo k vnovični revoluciji, Ahmadinedžad in njegova stranka s policijo ob strani pa se jih bojijoin jih poskušajo razgnati na vsak način, ni udno, da so torej smrtne žrtve, protestnikom pa zna tudi dojadit ane?!! jz sm za to, da se zadeve uredijo čimprej, najbolš bi blo očitn, da se izvedejo še ene volitve pod nadzorom kake Iranu prijateljske države, druga možnost je pa seveda še zmeri že trajajoča revolucija in splošen ljudski upor, sicer krvav ampak verjamem, da bo vrgel Ahija in po vzpostavitvi vseh organov oblasti, deloval veliko bolje kot delujejo recimo Irak itn.
Bolivar
22. 06. 2009 19.51
erikon /Prepričan sem da je nekdo od vas gledal Zeitgeist II Adendum....Prepričan sem da so Američani krivi za to,ne bi se čudo da je bil na strehi sosednje zgradbe en Delta Force specialc.. Ljudje to je tipično za Amere.Skregaj pa vladaj,tako kot v Iraku,Avganistanu,Vietnam..../ Ja ,ja seveda!? Irak in Afganistan sta temna lisa ZDA že iz Hladne vojne ,ko so najprej podpirali Sadama Huseina ,ki je imel sprva podobno vizijo kot zahod ,a jo je spremenil! Zakaj? A je možno ,da imata tu prste vmes bivša SZ in Kitajska? Da . Podobno pri Afganistanu ,kjer so ZDA podpirale muđahidske borce izključno ,ker so se borili proti SZ ,saj je takrat pri vseh vojnah šlo za sistemske boje ,kateri sistem bo prevladal! Le ,da so se muđahidi pretirano razpasli in zbratili s Talibani in verskimi fanatiki! Nekako Američani pucajo svoje napake iz zgodovine! Podobno lahko rečemo za Vietnam ,kjer so najprej svoje lovke stegnili SZ in Kitajska ,pa tudi v Laos in Kambođo ,hoteli so pa tudi na Tajskem ,kjer jim pa ni uspelo. Zaradi napredovanja nasprotne miselnosti so se ZDA odločile vstopiti v vojno. Kaj lahko potem pravimo ,da so SZ in Kitajska hranile Kim il-Đongov režim!? Nekako ja,in veliko ljudi trpi/je trpelo!
Bolivar
22. 06. 2009 19.24
vodja /ti zelo ozko razmišljaš, kaj pa misliš da se dogaja v ZDA, koliko ljudi imajo že ZDA na vesti, koliko recesij so že svetu dali, koliko ljudi je v ZDA umrlo zaradi velike depresije leta 1929... ZDA je nekajrakt bolj pokvarjena kot kakšna komunistična ali socialistična država!/ No ja,ne pravim da so ZDA angelček ,še več kot velika država z interesi ,verjamem ,da imajo masla na glavi ,ampak samo omenim največjo zatiralko > Kitajsko!
Bolivar
22. 06. 2009 19.23
Manaslu /Se spomnite osamosvojitve Kosova... Zahodni mediji s CNN na čelu so o tem poročali celi teden kot, da je v Beogradu izbruhnila vojna... a neredi so trajali 3-4 ure :))/ Haha ,ja smo mi videli posnetke z varnostne kamere pred in v našem veleposlaništvu! Zato buče prodajaj drugod!
Bolivar
22. 06. 2009 19.21
koni9 /pogled na spletkarje za obamo, kot tiste na novo (staro?) v administraciji, da slutiti kake »spremembe« je za pričakovati. kot je bilo že omenjeno, je njegov mentor zloglasni brzezinski, svetovalec jimmyja carterja za nacionalno varnost in, skupaj z davidom rockefellerjem, ustanovitelj trilateralne komisije leta 1973. brzezinski je v intervjuju za francoski le nouvel observateur javno priznal, da je v sedemdesetih financiral in posredno treniral tiste, ki jim danes pravimo »teroristi« z namenom, da bi se le-ti uprli sovjetskemu režimu, ki je vladal v kabulu. Ideja za tem je bila, da se zapelje takratno sovjetsko zvezo v napad na afganistan, namenjen ohranitvi svojega režima, in s tem povzročiti nasprotni velesili »svoj vietnam«. načrt je uspel – na račun milijon afganistanskih življenj v času sovjetske okupacije med leti 1979 in 1989 - desetletna vojna je pripeljala do destabilizacije in končnih razpadom sovjetske zveze.in ne zaradi socialistične ureditve!/ Res ,da so ZDA podpirale afganistanske borce proti SZ ,tako kot je SZ podpirala Vietkong v Vietnamu proti ZDA! Ti pa nekaj flancaš o tem kako SZ ni namerno napadla Afganistana med 1979-1989!??? Lepo te prosim ,bajke ne sodijo sem!
zogby
22. 06. 2009 19.01
vodja "Zenkrat še ne obstaja prave politične ureditve, do tedaj bo morala zadostovati kapitalizem, ki vsakodnevno veča razlike med revnimi in bogati, poleg tega, da v kapitalizmu venomer obstajajo možnosti za nastanek recesije in večletnega "kaosa." Se strinjam. Porše303gt2 Vidim ,da ti je veliko jasno ,kar se dogaja in v vseh komentarjih imaš prav. Vseeno pa mislim,da ZDA ne bodo napadle IRANA ,ker imajo že dovolj nafte od drugih dobaviteljev. Iranska nafta in plin bolj zanima države v EU-ju ,ki bi se tako otresle ruskega monopola Srednje in Vzhodne Evrope!
zogby
22. 06. 2009 18.56
DedekLakai Prvo glede komentarjev tukaj. Amerika NE BO napadla Iran-a ker kot je že nekdo pred mano rekel so se že vredu upokli v Afganistanu in Iraku kjer vojna ni šla tako gladko kot so hoteli. In Iran je za 3 afganistane pa Irake skupaj. Plus kot sem že tisoč krat rekel, Kitajska zelo investira v črpanje nafte v Iranu in če ZDA napadejo Iran bojo imeli velike probleme z Kitajsko. Tukaj je tudi Rusija ki je močna zaveznica Irana. Kar se tiče protestov. Imam prijatelja iz Irana (upam da še živi) s katerim skupaj igrama eno spletno igro in mi je povedal da je dol pekel. Mediji polovico stvari ne pokažejo. Pokazal mi je posnetek v katerem umre njegova prijateljica. In ta posnetek sem včeri tudi objavil pod člankom glede irana ampak admini pridno brišejo članke in komentarje. Žalostno je to da je rekel da je pripravlen umreti in kljub mojemu pregovarjanju naj raje ostane doma je odšel na ulice in do zdaj še nisem slišal nič od njega. -------------------------------------------...
comment123
22. 06. 2009 15.22
KDO LAHKO PREKINE TO KLANJE NEDOLŽNIH LJUDI?
Oni_tam
22. 06. 2009 14.16
V končni fazi je vseeno če za vsem stojijo Amerikanci dejstvo je da je Iran pod Ahmadinedžadom ena navadna diktatura in da se nekako mora sprovesti proces prehoda v demokracijo. Upam samo, da razsutje te diktature ne bo privedlo do še hujšega stanja za prebivalstvo kot je bilo to v Iraku in marsikateri drugi državi.
Golcar
22. 06. 2009 09.17
s5 vera! Dj č se bo človek kolonizerov na drug planet čem bit pru k bo pobegnu is tega prokletga verskega kaosa! Č bo konc sveta ga bo zarad vere!
sottozero
22. 06. 2009 09.02
Upam, da jim uspe vreči z oblasti te fanatike, ki se skrivajo za Islamom. Naj postanejo ponovno tisto, kar so že nekoč davno bili. Steber človeške civilizacije. Kolikor sem jih uspel spoznati so eno najprijaznejših ljudstev.
izbruh@gmail.com
22. 06. 2009 08.55
Ahmadinedžad je pretrd oreh za Zahod. Raje so zanetili državljansko vojno,, v kateri bodo na oblast prišli ultrazadrti islamisti, ker te znajo obvladat, medtem ko pametne politike vedno odstavijo, tako kot so Rezo Pahlavija.
drzavljan35
22. 06. 2009 06.09
Vse je to ameriska kuhinja !!
RoccoS
22. 06. 2009 02.00
eni dajete res butaste komentarje
pijanec22
22. 06. 2009 01.44
Prvo Borec, Iran lahko prodaja nafto tudi v evrih. Druge države ne bodo sledile, brez skrbi. Sicer pa je Iran še najmanj problematičen. Ker sami nimajo razvite nobene podprte industrije svoji naftni industriji, ni čudno, da so njihove bencinske tolikokrat zaprte, čeprav država plava na nafti.
erikon
22. 06. 2009 01.21
To so ameriška posla
erikon
22. 06. 2009 01.10
Prepričan sem da je nekdo od vas gledal Zeitgeist II Adendum....Prepričan sem da so Američani krivi za to,ne bi se čudo da je bil na strehi sosednje zgradbe en Delta Force specialc.. Ljudje to je tipično za Amere.Skregaj pa vladaj,tako kot v Iraku,Avganistanu,Vietnam....
djdj
22. 06. 2009 00.59
Na RTVSLO bi napisali prosimo držite se teme in ne dajajte žaljivih komentarjev.
djdj
22. 06. 2009 00.51
Doma bi bila mučenica. Diktatorji da izganjajo novinarje in streljajo protestnike.
generator
22. 06. 2009 00.40
Ameri počasi izgubljajo kontrolo nad kriznimi žarišči. Na koncu svetovni policaj postal mučenik.