Tujina

Narod, ki želi več in 'ne, ne, ne' iz Madrida: kako je leta naraščala katalonska podpora neodvisnosti

Barcelona, 09. 10. 2017 08.09 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
86

Do leta 2000 katalonske družbe netenje konflikta s Španci skorajda ni zanimalo, Španija se je, ko je šlo za notranje probleme, ukvarjala z Baski. Potem pa so se začele spremembe. Od leta 2005 do letos se je delež zagovornikov katalonske neodvisnosti povečal s 13,6 odstotka na 41 odstotkov (julij 2017).

Več videovsebin
  • Iz SVETA: Evropa poziva k dialogu
    02:04
    Iz SVETA: Evropa poziva k dialogu
  • Iz 24UR: EU na strani Madrida
    01:54
    Iz 24UR: EU na strani Madrida
  • Iz 24UR: Bo Katalonija bo ostala pred vrati EU?
    00:53
    Iz 24UR: Bo Katalonija bo ostala pred vrati EU?
  • Iz 24UR: Katalonija pred dnevom d
    01:22
    Iz 24UR: Katalonija pred dnevom d
Protesti v Barceloni
Protesti v Barceloni FOTO: Tea Šentjurc
Za Katalonci in pravzaprav vsemi Španci je po politično napornem tednu še naporen vikend, ki so ga zaznamovali protesti množic. Včeraj so se na ulicah zbrali tisti, ki želijo ohranitev enotne Španije in nasprotujejo razglasitvi neodvisnosti. po ocenah oblasti jih je bilo okoli 350.000, po ocenah organizatorjev trikrat več.

Dan pred so protestirali tisti, ki želijo, da se politika neha igrati, sede za pogajalsko mizo in se dogovori o rešitvah po referendumu, ki grozi, da bo razdelil Španijo, nato pa na pot samostojnosti poslal še kakšen evropski narod. Slednje je tudi razlog za precej mlačen odziv Evrope, ki ne želi plazu zahtev po neodvisnosti.

Katalonski premier Carles Puigdemont bo zdaj stopil pred katalonski parlament in ga nagovoril z analizo "aktualne politične situacije". Tisto, kar vse zanima pa je - ali bo šel do konca in razglasil neodvisnot Katalonije.

Kljub zadnjim javnomnenjskim anketam - časnik La Razon je poročal, da neodvisnosti Katalonije nasprotuje 79,4 odstotka Špancev in 58,9 odstotka Kataloncev, naj bi to dejansko storil. Ali danes, jutri ali teden kasneje niti ni tako pomembno.

Katalonija
Katalonija FOTO: 24ur.com

Večje je vprašanje, kaj se bo zgodilo po tem. Ali se bodo začeli pogovori ali se bodo začeli drastični (povračilni) ukrepi. Španski premier Mariano Rajoy konec tedna v pogovoru za El Pais ni skrival pripravljenosti, da aktivira člen 155 in Katalonijo pusti brez avtonomije.

Medtem ko politika ostaja na različnih bregovih - obe strani sta konec tedna govorili o pripravljenosti na pogovor, a katalonska stran ni popustila, ko je španska zahtevala, da se pred tem nehajo grožnje z razglasitvijo neodvisnosti, španska pa ne, da bi se kljub temu pogovarjala - pa so ljudje vse bolj zaskrbljeni zaradi praktičnih posledic prepiranja med Barcelono in Madridom, piše Guardian.

Zelo gorečega osamosvojitvenega ognja, polnega zanosa tako ni, bolj se vse skupaj spreminja v igro "kdo bo koga". In Katalonce skrbi, da bodo na koncu potegnili krajši konec.

V soboto je moral Puigdemont na "zagovor" k regionalni gospodarski zbornici. Gospodarstvo skrbi, da bi razglasitev samostojnosti pomenila konec dostopa do enotnega evropskega trga za katalonska podjetja, če bi Katalonija ostala pred vrati EU in tudi izven območja evra. Prav tako se seznam bank in podjetij, ki dejansko razmišljajo o odhodu, daljša. Negotovost pač ni dobra za posel.

V regiji ima svojo tovarno Seat tudi nemški Volkswagen, dnevno izdelajo okoli 2000 vozil, IAG, matična družba British Airways ima v regiji družbi Vueling in Level, Katalonija je tudi dom podružnic Nestleja, Ferrarija in nizozemske družbe Akzo Nobel. V vseh teh družbah naj bi pozorno spremljali politično situacijo.

"Če bo razglašena neodvisnost, se bo dogajalo nekaj podobnega kot ob brexitu – podjetja bodo iskala načine, da nadaljujejo stabilno poslovanje in mnoga podjetja bodo ocenila, da to lažje dosežejo izven Katalonije," je za Guardian dejal analitik Raj Badian.

V Kataloniji je sicer skupaj prisotnih več kot 7000 tujih podjetij, ki zaposlujejo 18 odstotkov ljudi in skrbijo za 29 odstotkov gospodarske avtivnosti.

Mariano Rajoy
Mariano Rajoy FOTO: AP

Politični vakum in njegove posledice

Čeprav je svet šele zdaj začel bolj pozorno spremljati dogajanje v Kataloniji, ima katalonski boj za neodvisnost globoke korenine.

Gospodarska kriza, ki je v zadnjih letih poskrbela, da so ne le v Kataloniji, ampak tudi drugod po Evropi na podpori začele pridobivati separatistične in populistične politične ideje, je pravzaprav le sprostila nezadovoljstvo, ki se je (sprva zelo počasi) kopičilo desetletja.

V primeru Katalonije še iz časa, ko je Španiji vladal diktator Franco, ocenjuje FT. Ko se je država v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja rešila iz njegovega oklepa, je želja po samostojnosti naraščala. Katalonija je bogata regija, ki bi gospodarsko lahko samostojno morda živela celo bolje kot znotraj Španije, prav tako pa so Katalonci ponosen narod s svojo zgodovino, narodno identiteto, jezikom.

A čeprav  je bilo glasove po neodvisnosti slišati že v sedemdesetih, so se Katalonci kar trdno držali Špancev. Vse do devetdesetih v katalonskem parlamentu ni bilo odkritih podpornikov samostojnosti, še leta 1999 na volitvah stranke, naklonjene samostojnosti, niso zbrale več kot 10 odstotkov glasov.

Do leta 2000 katalonske družbe netenje konflikta s Španci skorajda ni zanimalo, Španija se je, ko je šlo za notranje probleme, ukvarjala z Baski. O tem, da bo le nekaj let kasneje Katalonija tista, ki bo zahtevala samostojnost, ni govoril skoraj nihče.

Potem pa so se začele spremembe. Od leta 2005 do letos se je delež zagovornikov katalonske neodvisnosti povečal s 13,6 odstotka na 41 odstotkov (julij 2017).

Kaj se je zgodilo? Leta je bila Barcelona nesporna gospodarska prestolnica Španije. A Madrid se je vztrajno vzpenjal kot španska politična prestolnica, trenja so se večala.

Kataloncem se je zgodila identitetna in eksistenčna kriza znotraj večjega sistema Španije, kjer so želeli na vrh - tudi politično, a tja nikoli niso zares prišli - ne glede na to, koliko so za Španijo prispevali z gospodarsko dejavnostjo ali pobranimi davki. Nezadovoljstvo je zato naraščalo.

A preobrat se je po mnenju analitikov zgodil, ko je politika v Madridu postajala vse šibkejša, vizije ni bilo od nikoder.

Konservativna ljudska stranka, ki ji pripada tudi aktualni premier Mariano Rajoy, na oblasti pa je bila tudi od 1996 do 2004, je vsakič, ko so se pojavile katalonske zahteve po več avtonomije ali po več sodelovanja pri vodenju Španije - rekla "ne". Argumenti so bili vsakič isti - ustava, v kateri je Španija enotna država. Tudi pomočnik je bil vsakič isti - ustavno sodišče, ki je pritrdilo, da ustava Kataloncem res ne omogoča, da gredo na svoje.

In začel se je odnos, ki spominja na otroka, ki želi igračo in mamo, ki vedno reče ne. To pa seveda ne pomeni, da otrok igrače ne želi le še bolj ali da ne bo storil vsega, da jo bo na koncu tudi dobil.

Če Barcelona že tako ni imela sogovornika, zaradi političnega nasprotovanja vsakršnim ustavnim spremembam, je upanje na dialog dokončno pokopala gospodarska kriza, ki je zajela Španijo leta 2008. Naslednjih osem let se je nato namreč španska politika ukvarjala le še sama s seboj, z iskanjem rešitev, da država ne bi bankrotirala in s pogostimi volitvami, ki so za svoj produkt imele šibke vlade, ki so imele na eni strani malo moči, na drugi pa skoraj nič volje, da se posvečajo katalonskemu vprašanju. Večina politike v Madridu je tudi menila, da bo problem izginil.

In morda celo bi, če se ne bi zgodila referendumska nedelja, ko so svet obšli posnetki policijskega nasilja. Katalonski separatisti so s temi podobami dobili, kar so želeli - podporo "zunanjega sveta", menijo analitiki. Koliko ljudi je oziroma ni prišlo na volišča, je postal nepomemben podatek, ustvaril se je vtis, da zatirani Katalonci morajo na svoje, ker tako želijo enoglasno in odločno.

A Puigdemont ima v Kataloniji precejšnje težave z dokazovanjem, da so Katalonci v boju za samostojnost res enotni. Marsikdo mu oporeka, da manj kot polovica volivcev na voliščih pomeni enotno odločitev. A si je zaradi slabe Rajoyjeve odločitve, da nad ljudstvo pošlje policijo, vseeno nabral veliko simpatij.

Če so na referendumski dan podporo nabrali separatisti, je manj jasno, od kod Rajoyju misel, da se teptanje ljudstva dobra ideja. Nekaj analitikov meni, da se je želel postaviti pred madridsko aristokracijo in utrditi svoj položaj, potem ko mu je bilo dolgo očitano, da ni ravno trdno na čelu države.

Še bolj kot zakaj se je na referendumski dan dogajalo, kar se je, pa je pomembno vprašanje, kako naprej. Čas za konstruktivne rešitve se Madridu in Barceloni izteka. Da imajo situacije dovolj, so v soboto politikom na protestu sporočali ljudje s transparenti "Manj kraje, več dela", "Pogovorite se", "Manj testosterona, več pogovora" ... Tudi ljudje so namreč prepričani, da sta mediacija in pogovor veliko boljša ideja od aktivacije člena, ki bi Kataloniji vzel avtonomijo - to bi namreč upor ljudi le še povečalo, s tem pa povečalo celo možnost nemirov.

Protesti v Španiji - 5
Protesti v Španiji - 5 FOTO: AP

Kronologija katalonskega osamosvajanja

1979 - Nova ustava Kataloncem po koncu Francovega diktatorskega režima znova prinese avtonomijo.

2005 - Katalonci sprejmejo nov statut. Dokument predvideva več pristojnosti za regionalno vlado, neposredno pobiranje davkov, pa tudi kulturno-družbene spremembe, saj katalonščini da prednost pred španščino, Katalonce pa prizna kot narod.

2006 - Španski parlament potrdi okleščeno verzijo katalonskega predloga, dobi pa regija nekaj več samostojnosti na področju pravosodja in davčne politike. Sledijo pritožbe, da si Katalonija želi zagotoviti priviligiran položaj, spor roma na ustavno sodišče.

2010 - Ustavno sodišče razveljavi nekaj ključnih delov dokumenta - med drugim primat katalonščine nad španščino in doda, da izraz "nacija" nima pravne teže. Odločitev sodišča razjezi Katalonce, ki gredo na proteste. Podporniki neodvisnosti začenjajo pridobivati na moči.

2012 - V Kataloniji protestira več kot 1,5 milijona ljudi, ki želijo na svoje. To je čas, ko po Španiji pustoši huda gospodarska kriza, brezposelnost je visoka, pod težo slabih bilanc klecajo španske banke. Istega leta premier Mariano Rajoy zavrne idejo takratnega katalonskega šefa Arturja Masa o spremembah v načinu pobiranja davkov. Mas skliče regionalne volitve, kjer gre 80 odstotkov glasov strankam, ki podpirajo samostojnost.

2014 - Katalonski parlament želi posvetovalno glasovanje o katalonski neodvisnosti, na kar se pritoži španska vlada, ki se sklicuje na določila ustave, ustavno sodišče pa ji pritrdi. Katalonske oblasti prepoved ignorirajo. Na glasovanje pride samo 37-odstotkov volilnih upravičencev. Je pa 80 odstotkov tistih, ki so prišli, glasovalo za neodvisnost.

2015 - Katalonske regionalne volitve - spet zmagajo stranke, naklonjene samostojnosti. Nova oblast z 72 glasovi za in 63 proti sprejme dokument, s katarem bi začeli postopek za pridobitev neodvisnosti. Ustavno sodišče spet reče ne.

2016 - Mas odide, na čelu katalonske regionalne oblasti ga zamenja Carles Puigdemont.

2017 - Poleti Puigdemont napove referendum o neodvisnosti. Vlada in ustavno sodišče spet rečeta ne. Do referenduma 1. oktobra vseeno pride. Volilna udeležba je za referendum o neodvisnosti relativno nizka - manj kot 43-odstotna. Od tistih, ki pridejo na volišča, jih 90 odstotkov glasuje za neodvisnost. Referendum zaznamuje nasilje, sledijo pa protesti tako podpornikov kot nasprotnikov neodvisnosti.

Katalonija
Katalonija FOTO: 24ur.com
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (86)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

BUONcaffee
09. 10. 2017 20.11
-1
Jutri torej dan D.
AntiNATO
09. 10. 2017 17.59
+7
Omejenci v bistvu tajijo lastno drzavo. Katalonci imajo vso pravico biti loceni od Spanije, ce to zelijo. in kdo ste vi omejeni slovencki da jim boste odrekal to pravico. GO KATALONIJA
helter skelter
09. 10. 2017 16.45
+5
Je pa vse skupaj zelo podobno naši situaciji pred 26 leti ... .stranka katalonskih socialistov PSC je proti osamosvojitvi in prav oni so na Ustavno sodišče dali zahtevo za prepoved zasedanja katalonskega parlamenta ....
ibro2
09. 10. 2017 15.19
-3
po moje bo počilo
BUONcaffee
09. 10. 2017 15.24
+2
BUONcaffee
09. 10. 2017 15.14
+2
Kako kaj komentatorji, kaj novega v Kataloniji????? Vidim, da je Prašek zelo aktiven v debati. Mogoče ga bomo kdaj videli na televiziji v oddaji odmevi ali tarči.
Nightyfly
09. 10. 2017 15.20
+2
kaj pa vas , niste aktivni ? In zakaj ne ?
BUONcaffee
09. 10. 2017 15.21
+0
NiVzdevka76
09. 10. 2017 14.47
+3
Kdo je odgovoren za pretepanje naroda? Španska vlada, ki je policijo napotila ali policisti, ki so tepli? 50:50 je kriwda!
prašek
09. 10. 2017 14.56
+3
Oprosti, ampak ne bi se strinjal. Španska vlada je dala policiji navodilo, da mora »za vsako ceno« zaseči volilne skrinjice in preprečiti glasovanje. Policija je samo ubogala. Malo so se pa policisti še izživljali, ali obstaja kak drug izraz ? Jaz ga ne poznam ! Zato je gledano iz moje strani, kriva samo vlada !!!
NiVzdevka76
09. 10. 2017 15.02
+3
Se veselim nadaljnih dogodkov, ko bomo razpravljali o odgovornosti.....! Smrad bo pripraval na površje!
prašek
09. 10. 2017 15.04
+1
BUONcaffee
09. 10. 2017 15.12
-1
Prašek vidim, da si na tekočem o dogajanju.
prašek
09. 10. 2017 15.48
-1
Mislim da si danes ti že zelo na tekočem .....
appollyon
09. 10. 2017 15.59
-6
Krivi so tisti ki so kljub španskim zakonom poizkušali na illegalni način izpejati referendum o odcepitvi neke pokrajine, ki je del španije. V španiji veljajo španski zakoni, tako kot na dolenjskem ali štajerskem veljajo slovenski zakoni, če ne bi se že zdavnaj odcepili od žabarjev.
BUONcaffee
09. 10. 2017 16.26
+1
Prašek, ja sem prebral tvoje komentarje. Sedaj sem zelo na tekočem.
modelx
09. 10. 2017 14.46
+2
demonstracije ta teden so me spomnile na mitinge resnice. tudi slobo je plačeval, da bi protestniki prišli k nam protestirat. razlika je v tem, da je naša policija zadevo uspela dol poklopit. tam pa je madrid v izvidnico poslal silo v obrambo, samo tega ni bilo pokazanega.
prašek
09. 10. 2017 14.52
+3
Mi smo imeli (slava mu) Tomaža Ertla !!!!
Nightyfly
09. 10. 2017 15.20
+2
Nightyfly
09. 10. 2017 15.23
+1
Medko , jaz samo dodam , da smo imeli ljudi ,ki so imeli takrat jajca ,,,, in to dobesedno jajca . Eni so samo v jajce hodili , pa jih niso imeli , eni so pa kar sredi LJ red naredili . Ves , in na koncu koncev moram biti kar nekako zadovoljen , da nas niso 71 -ga pred Filofaksom in parlamentom pretepali , ceprav so bili takrat res tezki casi . ( otrok svojega naroda niso tepli )
Puppupapa
09. 10. 2017 18.24
-1
res so bili težki časi ja.... raj mam vsak dan leto 71 kot pa to kar sledi čez par let....
prašek
09. 10. 2017 14.25
+4
Vsem spoštovanim tovarišem in spoštovanim tovarišicam, želim nadvse dober dan !
prašek
09. 10. 2017 14.27
+10
Rajoy je naredil veliko napako, poslal je policijo nad mirne volivce!!!
prašek
09. 10. 2017 14.28
+7
Tudi nasprotnike odcepitve je s tem prepričal, da spremenijo svoje stališče !
prašek
09. 10. 2017 14.29
+8
In odnesli so volilne skrinjice, ki bi pokazale še večjo udeležbo.
prašek
09. 10. 2017 14.30
+6
En normalen politik si takšnega kiksa ne bi smel privoščiti !!!!!
Nightyfly
09. 10. 2017 14.34
+3
Ooooo , hvala za spostovani ............ ti kar vrnem -hhaha ! Si pustil se kaksno gobo v mojih koncih ? Ves , tam okoli Mirne , na visjem pogorju ,zivi moj zlahtnik ,ki dela tudi cvicek ,,,ampak se boljse so njegove gobe ,jurcki ,ki so vlozeni na poseben nacin -tako da se kar vlecejo med seboj . Za pojest prste zraven . Orgazmicni jurcki . ;) zal predalec zame .
Nightyfly
09. 10. 2017 14.36
+8
Rahojcek je sluga pokorni frankovcev , kraljeve druzine ,ki je burbonskega rodu . Dovolj so ropali po svetu , zdaj bi pa se doma . Katalunya ima pravico , da si uredi zivljenje kot si zeli in hoce .
Nightyfly
09. 10. 2017 14.18
+1
biggbrader 09.10.2017 12:10:45 -1 1 2 Ti si jih kar domov navozi in jih futraj; potem pa nam pridigaj pravljice za otroke.*******************bigbruder ....................... vidim , da niste razumel mojega razmisljanja . Tudi prav . Kot levicar nisem cisto nic bolj radodaren ali vecji mazohist od vsakega normalnega cloveka . Locim pa ljudi v stiski od vseh ostalih .In PONAVLJAM -takim je treba priskociti na pomoc , ce so doma vse izgubili zaradi barbarskega bombardiranja ibn se zatekli v Evropo po pomoc in zato , da bi si resili gola zivljenja . Molite boga , da vam bo pomagal , ce boste enkrat v zivljenju begunec ,pa magari samo civil ,ki je izgubil vse v pozaru ali poplavah . Jaz vam sigurno ne bom pomagal ,ker si tega ne zasluzite . Amen .
Apostol1
09. 10. 2017 14.23
+0
Spodaj te nisem preveč dobro razumel ampak tule si pa jasno povedal kaj je res in kaj ne vsaj kar se beguncev tiče in tule se strinjam s teboj 100% ni kaj++++
prašek
09. 10. 2017 14.32
+0
Nighty ..... En lep, sončen pozdrav iz Dolenjske. Če veš, kje je ta deželica ☺
Nightyfly
09. 10. 2017 15.08
Medko ,,,, ne me se ti sinfat , ;) jih ze od mojih poslusam . Ampak tako pac je . Ti kar uzivaj .Nasi gricki so kot zenske prsi ,cisto prav lepo zaobljeni /e , ko se ga nalezes v kaksni zidanci je pa vse vijugasto . !
Apostol1
09. 10. 2017 13.52
-1
Kakorkoli , včeraj je protest je pokazal, da se več kot polovica Kataloncev ne strinja z izstopom iz skupne države in tule je povsem drugačna situacija kot pa v primeru bivše Jugoslavije ki ji je bilo usojeno da bo zaradi sebičnih hotenj politikov po vseh republikah razpadla, Španija pa ni tako slaba država , normalno nasilje je bilo neupravičeno ,naj bi mirno glasovali in Španska vlada bi samo mirno rekla da tega referenduma ne prizna in sedaj naj se tisti ki so za Španijo izselijo iz Katalonije , ne ne gre tako in za Španijo in za Katalonijo je bolje da ostanejo skupaj , medtem pa na drugem koncu Evrope 80% Rusov želi ven iz Ukrajine k Rusiji kjer je Krim tudi vedno bil , pa jih ne pustijo in to je zame povsem nekaj drugega kot pa Katalonija in Španija
Nightyfly
09. 10. 2017 14.24
+0
apostol ,kaksna je realna slika ? Katalonci so volili v popolnem na pol vojaskem kaosu in kljub temu je bila jasno izrazena volja .A ni dovolj ? Slovenci smo glasovali ....kaj pa ce bi Evropa naredila po svoje in podvomila v regularnost volitev v sloveniji in jih ne bi priznala ? Kaj bi SLOVENCI naredili ? Hvala za odgovor ....danes smo tak zelo pametni vsi skupaj in se na voljo enega naroda kar vzviseno drzimo .Je tako ?
Nightyfly
09. 10. 2017 14.26
+2
K sreci me nekaj ljudi ni razocaralo in se je postavilo na stran naroda ,ki si zeli svobodo . In prav g.Kucan me ni razocaral ,ko se je jasno in glasno postavil na pravo stran (ceprav tudi sam dobro ve kaj Katalonce zdaj caka .) . Trnova pot Kalvarije .
Apostol1
09. 10. 2017 14.33
+0
Nightflay tako enostavno pa tudi ni in če si včeraj pogledal tv dnevnik si videl in slišal da so Katalonci tudi za Španijo , strinjam se s teboj nasilje in vse skupaj je bilo nedopustno vendar se vprašaj kakšen bi bil pa izid če tega nasilja in vsega skupaj ne bi bilo , tako so pa ljudje in to samo 42% volili pod vtisom nasilja , v vsake slučaju je to neodgovorjeno vprašanje in kar se pa Slovenije tiče ,brez skrbi vsem je veliko bolj ustrezalo da je Jugoslavija razpadla , krivi so pa v glavnem politiki ,nekaj pa tudi sami ker smo jim verjeli ,naprimer da bo druga Švica , res za nekatere je bila za nekatere je pa še ,samo za delavski razred se je pa spremenilo na veliko slabše kot pa v bivši Jugi in tudi Jugoslavija je kot država nekaj pomenila ,Slovenija pa pomeni samo za apetite bogatašem kako jo čim bolje izkoristiti in ljudi in deželo.
Nightyfly
09. 10. 2017 15.17
Apostol 1 09.10.2017 14:33:44 *****************************, seveda da ni enostavno .Ko gre za take stvari ni cisto nic enostavno . Nasprotno . Jaz pisem o takih stvareh nacelno . Ko gre za ene vrste nasilje , je zelo tezko komu dati absolutno prav , ker se vse zabrise . Torej je cloveku na voljo ne absolut , ampak relativ z opcijo zacetka nekega procesa .To pa je lahko samo nacelno misljenje ,ki izvira iz samoodlocbe nekega cloveka , naroda , nacije . Seveda so tu se stare veze s centrom oblasti , ki pa niso in ne morejo biti zabetonirane za vse vecne case . Danes se svet strahovito hitro razvija in spreminja .Vsako oponiranje , branjenje spremembam povzroca se vecje iritacije kot samo nedelovanje , neprilagajanje samo . Tudi vse napisane in nenapisane zakone je treba sproti prilagajati ,ce druzba zeli ziveti vitalno , koristno in zdravo , sprosceno ,,, na koncu pa kot skupek vsega tega - uspesno . In ne na koncu - kdo je tisti ,ki lahko nekemu narodu prepreci , da si izbere lastno pot med vsemi nami ,narodi Evrope ? Jim to lahko preprecimo ,preprecijo ?
Skunk Works
09. 10. 2017 12.34
-3
Če boste po osamosvojitvi kar naprej volili svoje "jugose", kot neumneži pri nas, potem ste se zastonj matrali...boste odvisnoneodvisni.....bo isto kot prej ali še slabše...Narod pamet v roke, učite se na slovenskih napakah...!!!!!!!
detect
09. 10. 2017 13.14
+0
pa sej je vseeno kirga voliš sej vsak obljublja nebesa na zemlji a je levak al desni.
korintos23
09. 10. 2017 13.19
+0
Tvoja mamica je tudi z njim uživala ko sta tebe fkup spacala!¨hahaha
Nightyfly
09. 10. 2017 14.19
-1
korintos .... uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu , ta pa je bila direktna. Si bil te dneve kaj na streliscu -hihi ?
tigrica2008
09. 10. 2017 12.18
-10
Samo tole. Podpiram vsak narod, ki je enoten in želi neodvisnost. V katalonskem primeru je bila udeležba na referendumu le 42%. Dovolj zgovorno, kajne?
ares1976
09. 10. 2017 12.21
+14
Glede na razmere je to kar lepa stevilka.. Pri nas ni policije na vratih volisc ki bi nas pretepala pa je volilna udelezba precej slabsa..
korintos23
09. 10. 2017 13.19
+0
xxdrgregoryhouse
09. 10. 2017 13.25
+5
400.000 glasov so zasegli 700.000 jih pa ni mogl volit
Nightyfly
09. 10. 2017 14.20
+2
tigrica , ste ze kdaj volila ,ko so vam pred nosom nasilno odvzeli vse volilne listice in skrinje ,obenem pa vas se dobro namahali ? So to volitve ?
Nightyfly
09. 10. 2017 14.21
Zadnji referendum v Sloveniji ----koliko ljudi se je stegnilo voliti ?
biggbrader
09. 10. 2017 12.07
+9
Včeraj je bil zastonj obisk Barcelone iz cele Španije, za vse Špance; z modernimi španskimi železnicami (mogoče celo najmodernejšimi v EU).
ares1976
09. 10. 2017 12.22
+2
Edini nacin da obiscejo barcelono.. Hehe..
korintos23
09. 10. 2017 13.21
-1
alien8potnik
09. 10. 2017 11.21
+4
upam, da se pogovorijo in dogovorijo. a se bojim, da se je s fašistično vlado težko, če ne že kar nemogoče dogovarjati o čemerkoli.
biggbrader
09. 10. 2017 12.07
+5
BildiTheEmperor
09. 10. 2017 11.12
+2
Tudi pri nas narod želi več in bolje in drugače kot se je delalo doslej, zato nas zavestno manipuliranje medijev z volilnim telesom (kot smo ga priča v primeru predsedniškega kandidata Gospoda Andreja Šiška) zelo moti. Demokracija je možna samo v primeru ko imajo vse strani enake možnosti.
Kollerik
09. 10. 2017 11.55
+5
....demokracija je farsa in to očitno vemo že vsi, samo ti ne. Vsaka partija, ki postane vladajoča, je od njih (bankirji, korporacije) in še najmanj od nas, volilcev.
BildiTheEmperor
09. 10. 2017 12.05
+1
Od vas javnih parazitov je marsikaj tujega. Zakaj pa potem podpiraš neenakopravno obravnavo kandidatov? A je to poslanstvo novinarskega ceha? Manipulacija?! Potem prevzemite tudi odgovornost ko se vse sfiži. Zakaj potem uradno ne objavite vaše prepričanje da je demokracija farsa? Ter da gre samo za razmerja moči, katera tolpa naj pride h koritu?!
korintos23
09. 10. 2017 13.20
-3
BildiTheEmperor
09. 10. 2017 13.25
+2
falco1
09. 10. 2017 10.36
+19
Banda fašistična kje so zdej španski boemi,intelektualci,borci za človekove pravice kje je španski amesty international.
macro
09. 10. 2017 10.30
+11
ČRNA KRONIKA: NAJVEČJE POLICIJSKO ODKRITJE KONOPLJE LETOS: LJUBLJANČANU ZASEGLI KAR 1144 SADIK.... OGLAS:KAKO DOBRO POZNATE KONOPLJO IN NJENE ČUDODELNE UČINKE....WFT
Nightyfly
09. 10. 2017 09.50
-15
Danes vidim v tujih medijih videe in slike miliona -in vec - Poljakov ,ki so ´´zasedli´´ meje Poljaske in tako dajejo vedeti svetu , da so proti islamizaciji Poljske . No , ja ta je res malo mocna . Islamizacijo je Opravila ze Nemcija in druge drzave zadnjih 40 let , da so na pol zastonj spravili gor svoje ekonomije in gospodarstva .In zdaj ti preklemani gastarbeiterji vseh treh generacij nocejo vec med ovce ,a ne ? Meklova je zdaj popustila CSU in omejila kvoto na 200 000 letno ,kar pa nic ne omaga veliko . Kaj pa Poljaki ? Nocejo tujih , niti pomoci potrebnih , svoje ljudi pa izvazajo po celi Evropi in sirse . Kaj dela 4 mio poljakov samo v Britaniji ,ki zivijo vec ali manj na sociali ? Poljaki , ali vas je vas bog ucil takega sovrastva do bliznjega ? Tudi sam sem kot ateist na vasi listi za odstrel . In potem se cudimo kaksna je Evropa in muslimani .!! Dragi zaslepljeni poljaki ,podobni ste kot oni dol . Samo da bi vam en musliman prej ponudil kozarec vode kot vi njemu , ce bi potrebovali .
Kollerik
09. 10. 2017 10.51
-10
+++++, žal se je našlo kar nekaj iddiotov, ki so ti na zelo dober post pritisnili minus. ...kar dokazuje, da je tudi pri nas kar veliko nerazgledanega in tudi bedastega folka. Žal.
alien8potnik
09. 10. 2017 11.18
+0
biggbrader
09. 10. 2017 12.10
+2
Ti si jih kar domov navozi in jih futraj; potem pa nam pridigaj pravljice za otroke.
jesenvoyo
09. 10. 2017 12.13
+0
Je to težko razumet, ne morejo ustrezno poskrbeti za svoje ljudi (kakšna enakopravnost v EU), ki gredo po svetu za kruhom, pa jim vsiljujejo še tujce ?
wertex
09. 10. 2017 09.27
+36
ti ki so včeraj protestirali niso bli katalonci, ampak poslani s strani vlade iz madrida,..nekakšn miting resnice videno pri nas na koncu 80ih
Nightyfly
09. 10. 2017 09.41
-5
ne bi rekel , da so vsi od zunaj . Tudi vsi Katalonci niso za locitev od ostale Spanije .Potem je tu morje ljudi ,ki delujejo v sami Kataloniji , in imajo cisto svoje poglede ,potrebe in interese ,ki se ne skladajo z odcepitvenimi teznjami . In ne na koncu se Madrid boji se secejije Baskov , Evropa pa lastnega razpada .Kar nekaj narodov , narodnosti in celo drzav ni zadovoljnih z nicemer .
tornadotex
09. 10. 2017 10.13
+4
Evropi se ni treba bati razpada ,to tezo razpihujejo samo nesposobni nevedneži,ki skačejo na prvo žogo.....mogoče res še kdaj pride do kake težnje po osamosvojitvi kakšnega naroda,toda z tem si bodo taki zelo otežili svoj nadaljni razvoj.....Britanci sedaj ugotavljajo ,da so naredili veliko napako....vedno je boljše biti v neki skupini,povezavi,kot pa sam in ranljiv....
jesenvoyo
09. 10. 2017 12.18
-1
Ena država je hudo draga zadeva, če pa iz nje ratajo tri države, pa že tako izčrpavan narod še bolj nastrada, ko mora plačevati račune za vse to, na koncu pa ima krepko manj, kot je imel prej. Za one, ki so pri koritu, ja njim se pa izplača, kot pri nas ...čarjem, pa podobnim.
Nightyfly
09. 10. 2017 09.23
-3
No, ce bi gospod Ertl , baje komunist ,ki so ga ta-desni tako sovrazili samo zato ,ker je drugacne barve kot oni ,popustil in se poka....kal pred uvozenimi razgrajaci , bi se po tistem 1.decembru mogoce stvari drugace zasukale , verjetno bi se vse skupaj sfizilo . Jasno je bilo , da Slovenija ne sme postati talec raznih nacionalizmov z juga , ki ne poznajo dialoga temvec samo nasilje . Kaj veliko se ni spremenilo . Ko bodo narodi tam dol dokoncno pokopali svoje ljudi se bo spet vzgalo . V nedoraslih ljudeh verska in kulturna razlicnost vedno povzrocata najnizje vzgone v ljudeh , ce dodamo se pohlep je slika popolna ... in krvava rihta se lahko pricne . Srecno Kataloncem . Pritisk sveta nanje je ogromen . Cisto nic ne brigajo nikogar ti Katalonci . Evropska demokracija , kaksna neki ? P.S. tale Ertl imaa kaksno spominsko plaketo vsaj , ce ze odkrivajo spomenike domobranom ..........
Kollerik
09. 10. 2017 11.57
+1
......v deželi, kjer si upajo nekateri graditi spomenike domačim pomožnim SS oddelkom, očitno ni niti volje niti časa za zaslužne državljane Ertlovega kova..
rekapaka
09. 10. 2017 14.12
+1
Janša je drisko dobil, ko je Ertl dobil državno odlikovanje