Tujina

KOMENTAR: V deželi krvi in medu, kjer so psi krivi za to, da vsak tretji nima kaj jesti

Ljubljana, 17. 06. 2017 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Urša Zupan
Komentarji
201

"Zakaj ravno Bosna?" so naju spraševali, preden sva šla na pot. Dokler tega ne vidite na lastne oči, se ne zavedate razsežnosti te problematike. Tam ljudje masovno zapuščajo živali, z njimi delajo, kar hočejo. Ker sankcije ne obstajajo. Psi umirajo na ulicah. Le redko komu je mar. Njihova zavetišča so hirališča. Ker denar, namenjen zanje, nikoli ne pride do njih. Ni samo Bosna. Bosna je šele začetek.

V Sarajevo sem se zaljubila, ko sem ga prvič obiskala. To prelepo mesto, prežeto s toliko bolečine, me je povsem prevzelo. Ne le Sarajevo, vsa Bosna in Hercegovina je izjemna. Z vsakim obiskom in vsakim krajem sem bolj in bolj spoznavala, koliko lepote ta pokrajina premore in kako popolnoma neizkoriščeni so, žal, njeni potenciali. Edina stvar, ki je grenila vsak moj prihod, je bil pogled na ulične pse. Prvo leto jih je bilo ogromno. Bili so povsod, tudi stran od naselij, ob porušenih stavbah in v naravi. "Le kako preživijo tukaj?" sem se spraševala.

V centru mesta je bilo bolje, tam so ležerno poležavali, bili so mirni in prijazni. Tudi siti, sem sklepala, če ne drugega, jih hranijo turisti. Neko noč pa sem na poti v kakih 20 minut oddaljene Hadžiće z avtom naletela na trop psov. Ko sem čakala na semaforju, so se mi postavili pred avto in lajali name. Ti definitivno niso bili mirni in ležerni. Tudi siti ne. Spreletel me je neprijeten občutek, tu se ne bi sprehajala peš.

Vsako leto, ko sem se vračala v Sarajevo, je bilo teh psov manj, večje "čistilne akcije" so imeli pred vsakim pomembnejšim dogodkom. Letos, ko sva s kolegom Blažem Garbajsom pripravljala reportažo o njih, sva jih morala skoraj iskati, da sva jih lahko posnela. A razlog za to ni nenadna sprememba v politiki do brezdomnih živali na bolje.

Uradnih številk o tem, koliko potepuških psov je na ulicah Sarajeva, ni.
Uradnih številk o tem, koliko potepuških psov je na ulicah Sarajeva, ni. FOTO: 24ur.com

Čemu zakon, če ga nihče ne upošteva?

BiH ima enega najboljših Zakonov za zaščito živali v Evropi. Prepoved evtanazije zdravih živali, stroge predpise delovanja zavetišč in ostre kazni, tako denarne kot zaporne. A tega zakona nihče ne upošteva. Celo centralnega registra lastnikov ni, zato čipiranje psov, ki ga opravljajo, nima nobenega smisla. Zavetišča ne izpolnjujejo niti osnovnih pogojev za delovanje in so bolj kot ne hirališča, kjer psi brez možnosti, da bi jih kdo posvojil, čakajo na svojo gotovo smrt.

Aktivisti za pravice živali vsak dan objavljajo posnetke psov iz azila smrti – Prače, kjer pasja trupla zakopavajo v množična grobišča, kar je postalo že tako velik problem, da okoliške prebivalce skrbi za lastno zdravje. Policija vsak mesec prejme najmanj deset prijav mučenja živali, a ne ukrepa. Ljudje se živali, ki jih nočejo več, znebijo s strupi, da umirajo v mukah, s strelnim orožjem, z metanjem v reke … na najbolj okrutne in nehumane načine. Ker so jim v napoto, ker so jim odveč. Ker se zavedajo, da jih zaradi tega ne bo nihče preganjal. Celo veterinarji, ki bi morali skrbeti za dobrobit živali, za pse s popolnoma ozdravljivimi boleznimi kot po spisku pišejo naloge za evtanazije. Ker je sredstvo T61 drago, so bili v preteklosti primeri, ko je veterinar pse ubijal celo s kislino in čistilnimi sredstvi.

Denar je! Le v napačnih rokah

Koliko psov je na ulicah Sarajeva in BiH ne ve nihče, saj uradne statistike ni. Neuradno naj bi jih od konca vojne leta 1995 pobili več kot 100.000. Da država nima denarja niti za državljane, kaj šele za potepuške pse, ne drži in služi kot poceni izgovor političnim populistom. V proračunu vsake občine namenjajo denar za izpolnjevanje zakonskih obvez.

Pravnica Dalida Kozlić je prepričana, da bi – glede na količino davkoplačevalskega denarja, ki ga prejmejo občine, zavetišča in higienski servisi, problem potepuških psov lahko rešili v letu dni, ne da bi za to moral umreti en sam pes. Težava ni v tem, da denarja ni, težava je, da se obrača v napačnih rokah. Pri občinskih veljakih, ki jim ni mar niti toliko, da bi odgovorili na naša vprašanja. Ne sramujejo se tega, da se o njihovem pranju denarja in ignoranci do ene njihovih največjih težav govori doma, niti tega, da se o tem poroča izven meja. S prakso preprosto nadaljujejo naprej.

BiH ima enega najboljših Zakonov za zaščito živali, težava je v tem, da ga nihče ne upošteva.
BiH ima enega najboljših Zakonov za zaščito živali, težava je v tem, da ga nihče ne upošteva. FOTO: 24ur.com

Ljudje pa so tisti, ki dopuščajo, da gre njihov denar v zasebne žepe namesto v reševanje težav. Dopuščajo ta kriminal. V državi, kjer vsak drugi prebivalec nima dela in vsak tretji živi v lakoti, ves svoj bes namesto v oblast usmerjajo v pse. Pa čeprav so prav oni krivi, da jih je na tisoče končalo na ulicah. Ljudje so apatični, ker ne verjamejo, da lahko še kaj spremenijo. Vse, kar si želijo, je, da nekdo z ulic umakne pse. Ko bodo pobili vse pse, bodo rešili vse težave BiH, so prepričani. "Spominjam se karikature, risbice, ki sem jo videla nekje, in ki prav ironično prikazuje dejansko stanje v naši državi. Na njej sta bila pes in človek, oba sta brskala po smetnjaku in iskala hrano. In to je bilo bistvo: človek sovraži psa, ker mu dejansko predstavlja konkurenco," pripoveduje Kozlićeva in razočarano pripomni: "Sarajevo je glavno mesto BiH, pa niti vode nima vsak dan! Tu nič ne funkcionira, razen kriminala! Ampak ljudi to ne briga, oni se držijo parole Samo nek se ne puca! Pa mi smo bolje smo živeli v vojni! Bili smo pod agresijo, maltretirani, pobijani vsak dan, a vsaj vedeli smo, kdo smo. Zdaj imamo mir, a hkrati nimamo ničesar."

Tisti, ki spreminjajo stvari na bolje in dokazujejo, da vendarle gre, so redki aktivisti, predvsem ob pomoči humanitarnih organizacij iz zahodne Evrope. Prav je, da tudi mi ne gledamo stran od te morije. Prav je, da ob boku z njihovimi aktivisti opozorimo, da rešitev obstaja in je celo na dosegu roke.

Zakaj ravno BiH, ko pa so potepuški psi problem celotnega Balkana? Pisali bomo tudi o Srbiji, Črni gori, Hrvaški ... Nekje je bilo treba začeti in Bosno, ker mi je toliko pri srcu, jemljem precej osebno. V idealnem svetu bi vsak pes imel svojega lastnika, ki bi z njim lepo ravnal. In da, zapuščene živali, ki potrebujejo pomoč, so tudi v slovenskih zavetiščih. Tudi o razmerah v njih bomo pisali. Razlika med Slovenijo in Bosno je v tem, da psi pri nas ne umirajo na ulicah. Razlika je v tem, da naša zavetišča niso pasja koncentracijska taborišča. Razlika je v tem, da ne verjamem, da bi Slovenija mirno gledala, kako lahko nekdo z dežnikom štirikrat posili psa, pa ga zato nihče ne kaznuje. Pri nas smo ljudje vedno ogorčeni, ko poročamo o primerih mučenja živali, v Bosni pa je javnost tega vajena. Skoraj vsak dan. In čeprav so pri nas kazni za mučitelje živali še vedno daleč prenizke, jih vsaj imamo in kršitelje tudi doletijo.

Ključna razlika je v miselnosti ljudi. Nam ni vseeno, pri nas živalim v zavetiščih pomagamo. In psom omogočimo, da najdejo nov dom, kar je veliko. Če rešiš enega samega psa, namreč rešiš cel njegov svet.

Ni torej samo Bosna. Bosna je šele začetek.

 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (201)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

trabakula
20. 06. 2017 08.59
+2
ko prebiram te zgodbe, se vprašam, a res pripadam tej rasi in me je sram, ko ugotovim, da se vsi imenujemo ČLOVEK.......zaključim, ker bi sicer v naslednji minuti posredoval moderator, glede na to kar bi bilo napisano
brezcasni
19. 06. 2017 14.07
+11
če bi jim vse prekomerno požrte odojke in čevapčiče dal bi bilo precej boljše,tako pa se peče in žre na porokah,slavah in vseh mogočih praznikih in priložnostih-naj mal umirijo požrešnost in razkazovanje "ko je jači",in naj nafutrajo živali pa bo...ne jih pa vlačit čez mejo k nam,jih je že tukaj preveč......bloki niso zavetišče oziroma bivališče za mačke in pse,osamljene duše pa naj si najdejo partnerja,žival pa pustijo na svobodi s sebi enakimi.....
trabakula
20. 06. 2017 08.34
+3
strinjam se s tvojim prvim delom komentarja, nikakor pa ne moreš živali pustit na svobodi, kot trdiš, pse smo sami tako vzgojili, da rabijo gospodarja, človeka, ki bo zanj skrbel in ga imel rad, .....ravno zaradi te "svobode" je na ulicah veliko potepuških psov, ki nimajo nikogar, da bi zanje poskrbel in so problem o katerem je govora
FesterAdams
19. 06. 2017 12.15
-1
Admin bravo: NIZEK START BRISANJA SI IZVEDEL (IZVEDLA) V REKORDNEM ČASU! Je pa nekatere dežele vseeno treba zbrisati z obličja zemlje. Vključno s teboj!
cecen
18. 06. 2017 20.12
+5
Prvič: to se dogaja tudi pri nas, tako da si ne zatiskati oči. Takšni in drugačni azili so se pogosto pojavljali tudi na 24 ur, pa se ne spomnim, da bi kdo kakšno "akcijo" za pomoč tem azilom sprovedel (o tem ste poročali septembra 2002). Drugič: psi so "potomci" volkov. V sebi imajo še vedno dovolj "divje" krvi, da bodo preživeli v urbanem področju, še posebej v zelo umazanem mestu, kot je Sarajevo, kjer je koncept smetnjaka premnogim še vedno uganka. Sicer ne izgledajo najbolj zdravo, življenjska doba je bistvena krajša, ampak to je del naravnega ciklusa, ki mu pravimo življenje. Se pa strinjam, da na področju BiH in RS je precej velik problem z zapuščenimi psi in neodgovornimi lastniki. Tretjič: (malo za šalo/malo za res) naši psi so se naučili kako se zakon prime v svoje roke....torej tace in gobce - spomnimo se najbolj slavnih bulmastifov izpred 7 let.
jesenvoyo
19. 06. 2017 10.00
+8
In čigavi potomci so ljudje, volkov sigurno ne, v tem primeru bi bili sigurno boljši.
FesterAdams
19. 06. 2017 12.09
+2
gongash
18. 06. 2017 18.48
+7
Za novinarko tega članka.Ja res ni lepo to videti. A vidiš tisto prvo sliko? Tisti beli stebriči? To so grobovi umrlih. Sarajevo je bilo oblegano več kot štriri leta z vseh strani s topništvom , vojaškimi napadi , ostrostrelci itd. Predvidevam tudi, da nikoli ni bila v bosni ali sarajevu, ker ni fajn ko te napade trop potepuških psov (po možnosti steklih) samega sredi noči, na neosvetljeni poti. Ja marsikatera pot tudi ni osvetljena in pogosti so tudi izpadi elektrike. Sam nikoli nisem grdo ravnal z živalmi in tudi ne maram ljudi, ki to počnejo. Naj aktivisti pridejo potem sterilizirat, kastrirat, sebi nosit domov te živali, ker jih je na ulicah ogromno in eno samo "zavetišče" ni nič. Smo tudi imeli probleme s sosedi, ker smo imeli mucke in psa in so bili pač divji ampak so vsak dan prihajali in smo jih hranili. Potepuške živali, psi in mačke se lahko zelo hitro namnožijo v zelo kratkem času, nima tam nihče denarja za sterelizacije in veterinarja, še zase nimajo. To da pa denar izginja to pa se ne dogaja samo tam, to imamo tudi mi tukaj.
FesterAdams
19. 06. 2017 12.13
+7
Vsako leto sem nekaj dni po Srbiji, Bosni in Črni Gori. Videl sem ogromno zapuščenih psov in mačk. Srce se mi je trgalo. V motornem kovčku sem vedno imel kaj za pod zob za te revčke. Toda nikoli.., nikoli me ni niti eden pes napadel ali mi grozil. Vedno so bili prijazni in plahi. Če bi bil z avtom bi si najbrž ene tri peljal domov...
Ggaja
19. 06. 2017 14.07
+2
kastracija psov veliko reši, pozna pa se v letih. ne rabiš nobenega ubit in zapirat v njihova zavetišča
trabakula
20. 06. 2017 08.40
+2
če bi denar namenjen živalim porabili zanje, danes ne bi bilo na ulicah krdela psov in bi se vsi lahko mirno sprehajali, ker ne bi noben pes nikogar ogrožal, tako da so si ljudje sami krivi, če se čutijo ogrožene....
korintos23
18. 06. 2017 17.01
+1
V Romuniji jih je največ!
txoxnxy
18. 06. 2017 14.04
-17
bo narava sama poskrbela s kakšno pasjo gripo in bo potem spet vse tako kot mora bit .
FesterAdams
19. 06. 2017 12.13
-1
Potem bi pri nas morala že zdavnaj poskrbeti za bele ovratnike...
Uporabnik1306167
18. 06. 2017 12.53
-6
knivar preberi avaz kaj so psi delali v banjaluki celo so avtomobile unicevali
hle
18. 06. 2017 12.15
+3
Stanje je žal posledica ekonomskega in socialnega stanja ljudi v državi pred leti sem se vozil po Ukraini in sem zlasti ponoči videl kar precej krdel divjih psov domačini so mi pripovedovali da vse kar ni dobro zaprto gre z njimi bog ne daj da si zunaj ko pridejo v vas ampak ker je bil do sedaj ta problem bolj na podeželju pač malo koga zanimal vendar pa se je sedaj preselil tudi v mesta
scipio
18. 06. 2017 11.18
+13
Članek ne uspe priti do spoznanja, da v slabih družbenih razmerah, še posebej v urbanih okoljih, psi postanejo sanitarni in varnostni problem, ki ga je treba reševat humano, a prej ali slej le z učinkovitimi šintarji, ne pa s slabo organiziranimi zavetišči. To se prepleta s to zmehčano slovensko urbano pesjanarsko sceno tipa joj moj kokerček in to ni dobro, ker ne vodi nikamor. Če vemo, da je treba z metodami vplivanja na populacijo regulirati volkove in medvede, zakaj ne bi to storili z mestnimi psi? Sicer naj pa vsak slovenski pesjanar, preden gre obtoževat bosance, kakšni so do svojihpsov, najprej pove, kakšen delež od denarja, ki ga zmeče za svojega 4nožca, je pripravljen prispevati za bosanske reveže.
Kamikaza1985
18. 06. 2017 10.13
+7
" clovekov napredek se kaze v tem kako clovek ravna z zivalmi" zal zgleda da je bosna 200 let v zaostanku za ostalim svetom...sramota balkanska
klor
27. 06. 2017 08.52
ne udrihaj po bosancih. A sploh veš koliko ljudi je tam lačnih? Saj skrbijo zanje kolikor morejo, ampak jih je zaradi zatajitve programa sterilizacije postalo preveč. Kdo je tega kriv, revni prebivalci, ki ne morejo hraniti še psov, ali tisti, ki so pokradli denar, ki je za to namenjen? Tam so ljudje vsaj malo optimistični, česar za slovence ne bi mogli reči.
macro
17. 06. 2017 22.45
+7
Pes.. Človekov najboljši prijatelj. Zapri ju v kuferan za dve uri skup z ženo. Kdo te bo bolj vesel, če te vidi, ko odpreš. :)
TistoPravo
18. 06. 2017 09.19
+8
Kdo zapira ženske in pse v kufre ali kamorkoli, si zasluži arest...ne pa veselje! Valda da je vesel, če si pa človek zver, in psi neubogljena bitja ki jim je bil odvzet naravni prostor....mi ljudje temu rečemo, udomačevanje.... udomačili smo jih ja, ampak z prisilo in zaporom za vse življenje. Zato pa prosim vse lastnike in soprebivalce vseh živali, da jih ne obravnavate kot zveri....po vsem tem, kar smo jih naredili in jim ukradli svobodo in še kaj!
LiiMaa
17. 06. 2017 22.34
+2
Ze dolgo vem, da so bosanci ena posebna sorta 'ljudi' pa s katerekoli perspektive jih pogledas... skoda sploh izgubljat besede...
Mirkoca
17. 06. 2017 22.23
+21
Muslimani ne marajo psov, eden je celo ugriznil preroka. Bil je črne barve, piše v koranu. Muftiji pridigajo, da je ljubezen do domačih živali nenaravna in preveč zahodnjaška.
FAUSTOS1
17. 06. 2017 22.03
-7
dejstvo v sarajevu strada veliko starejših a slovenci vidimo le živali-kaj če bi novinarka videla še ljudi in dala komu za kruh
pezbombon
17. 06. 2017 22.18
+47
ljudem ki jim ni mar za živali in so za njih nevredne ne dam za kruh, tistim ki so zmožni sočutja do le the pa z veseljem
Dajana46
17. 06. 2017 21.38
+29
Meni je ena povedala, ki je drugače iz Bosne doma, da tam so tako bogi pesi, da nimajo kaj za jesti. Da je gledala kako bogi reveži jejo kamne in ledene veje po zimi. Zelo žalostno je to. Človek že lahko sam zase poskrbi, uboga žival pa ne more, zato jim moramo pomagati. Boljše se je ukvarjati z živalim kot s hudobnimi ljudmi. Jaz imam doma dva kužka in bi za njih dala zadnji cent samo, da imata vsega dovolj. Kako lahko žival pripelješ v Slovenijo, če potrebuješ, da koga poznaš, pa mora biti potni list za EU, pa cepljen itn. Meni se smilijo živali.
eFranjo
18. 06. 2017 08.56
-1
eFranjo
18. 06. 2017 08.56
-1
posiljatelj
17. 06. 2017 21.18
-43
Stalno neke cmerave zgodbice o ubogih kužkih, nikoli pa nič o neprestanem pasjem laježu, 25 ur na dan, vse dni v letu, vključno vse sobote, nedelje in praznike, ki uničuje zdravje, življenje in bivanje celim družinam, od najmlajših do najstarejših družinskih članov. Živimo v državi, kjer se v zadevi "pes proti človeku" celo varuh(inja) Človekovih pravic postavi na stran psa, ne človeka - glej "Primeri iz dela Varuha".
pezbombon
17. 06. 2017 21.28
+35
rajši poslušam njihov lajež kot tvoje nebuloze, tudi ti bi lahko malo gobc zapru, če pa zbolite zaradi pasjega laježa boste pa na naslovni strain nič bat, kajti take bedarije pa že dolgo ne
periot22
17. 06. 2017 21.42
+39
Pošiljatelj kaj ti ni jasn,da pes laja vse dneve je kriv lastnik ne pes!
TistoPravo
18. 06. 2017 09.11
+3
Čutiti žival psa je, da tudi začutiš njegov lajež. Naravni življenski prostor smo tem malim neubogljenim bitjem ukradli, prilastili smo si cel planet....koga pa ves to moti, pa vsim figo mar...kaj če nam per ki laja, želi povedati ravno to...logično je, da razmišljal tako in ne kot slabič do soljudi in s tem ponavadi tudi do živali? Lahko bi se vsi zavedali, kako si v teh krempljih človeka ta neubogljena živa bitja ne morejo pomagat!!...slabištvo!! Najprej jih udomačevat, jim odvzet življenski prostor, zdaj pa jih obravnavat kot zveri ....ki še za povrh vsega lajajo in nam motijo še sluh. To zna samo človek ZVERINA, grdoba od grdob!
TistoPravo
18. 06. 2017 09.11
+2
Čutiti žival psa je, da tudi začutiš njegov lajež. Naravni življenski prostor smo tem malim neubogljenim bitjem ukradli, prilastili smo si cel planet....koga pa ves to moti, pa vsim figo mar...kaj če nam per ki laja, želi povedati ravno to...logično je, da razmišljal tako in ne kot slabič do soljudi in s tem ponavadi tudi do živali? Lahko bi se vsi zavedali, kako si v teh krempljih človeka ta neubogljena živa bitja ne morejo pomagat!!...slabištvo!! Najprej jih udomačevat, jim odvzet življenski prostor, zdaj pa jih obravnavat kot zveri ....ki še za povrh vsega lajajo in nam motijo še sluh. To zna samo človek ZVERINA, grdoba od grdob!
Fruitycat
19. 06. 2017 12.00
+4
A ko se pa otroci derejo cel dan al pa dojenček joka dneve in noči, te pa ne moti?
aink
17. 06. 2017 20.53
+6
spodnje komentatorje ki so ponosni slovenci naprosam da objasnejo na kaj so lahko ponosni da je povezano s tem da so slovenci jest sem ponosen na to da sem dober clovek neglede na mojo nacijo
BoboPoštenjak
17. 06. 2017 20.26
+21
Nič,ampak res nič nimam proti Bosni ampak glede tega morajo nekaj narediti
biser2011
17. 06. 2017 21.35
+7
in to sami, mi imamo dovolj svoje problematike
sonofabitch
17. 06. 2017 20.21
+0
Ne vem kaj pričakujete od propadle države, kjer tudi ljudem ne gre kaj bolje, da jih bodo namestili v hotel? Brezveze mlatite mrtvega konja.
periot22
17. 06. 2017 21.45
+26
Propadla država ki se je prodala Arabcem ima dovolj denarja, samo odnosa do živali nobenega!!!!!!