Tujina

Kdo bo zmagal v vojni za varno hrano: prepovedali MON 810, a dovolili, da je v žitih več pesticidov

Rim/Washington, 24. 07. 2013 12.36 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Italija bo prepovedala gojenje gensko spremenjene koruze MON 810. Odločitev prihaja kmalu potem, ko je njen proizvajalec, multinacionalka Monsanto, priznal, da je obupal nad Evropo. Vprašanje pa je, kaj za odnos Monsanto–Evropa pomeni čezatlantski trgovinski sporazum.

Koruza
Koruza FOTO: Thinkstock
Italija se bo pridružila evropskim državam, kjer ni dovoljena pridelava koruze MON 810. Gre za eno od dveh gensko spremenjenih rastlin, ki jih je dovoljeno sejati v Evropi. Druga je krompir amflora.

MON 810 je paradni izdelek multinacionalke Monsanto, znane po tem, da z agresivno patentno in poslovno politiko svoja gensko spremenjena semena uspešno ščiti pred odmevnejšimi raziskavami in celo pred kmeti, ki končajo na sodišču, če semena vsako leto ne kupijo pri Monsantovih dobaviteljih.

Italija je odločitev sprejela z 80-odstotno podporo javnosti, odlok pa bo začel veljati, ko bo objavljen v uradnem listu.
Argument italijanskega ministrstva je, da imajo GSO rastline negativen vpliv na biotsko raznovrstnost. Prepoved sta poleg kmetijskega podpisala še okoljski in zdravstveni minister. Kot pravijo, italijansko kmetijstvo temelji na raznovrstnosti in blagovni znamki "narejeno v Italiji", kar pomeni, da je treba ohranjati domačnost živilske industrije.

Italija se bo tako pridružila Avstriji, Bolgariji, Franciji, Nemčiji, Grčiji, Madžarski, Luksemburgu in Poljski, kjer je gojenje gensko spremenjenih rastlin že prepovedano, prepoved pa, čeprav ni uradna, prakticirajo tudi nekatere druge evropske države in regije.

Zaradi odkritega nasprotovanja Evrope do Monsantovih gensko spremenjenih organizmov je sicer družba pred kratkim sporočila, da je obupala in Evropske komisije ne bo skušala prepričati, naj dovoli splošno uporabo GSO v Evropi.

Se pa številni sprašujejo, kaj se bo zgodilo, ko bosta Evropa in ZDA podpisali prostotrgovinski sporazum in opozarjajo, da se lahko zgodi, da bodo velike ameriške korporacije poskušale preko sporazuma doseči tisto, kar jim prej leta ni uspelo.

Gensko spremenjeni organizmi in njihov način pridelave so poleg slabega vpliva na biotsko raznovrstnost sporni tudi zaradi vprašljivih zdravstvenih učinkov. Znanstvenik Gilles-Eric Seralini, ki je avtor najpogosteje omenjane raziskave o vplivu Monsantovih semen, je podgane dve leti hranil z gensko spremenjeno koruzo, ki je, ne glede na to, ali je bila vzgojena s herbicidom RoundUp ali ne, povzročila več tumorjev, bolezni jeter in ledvic kot druga koruza.

Koruzno polje
Koruzno polje FOTO: Thinkstock

Monsanto v Evropi klonil, v ZDA jim gre vse bolje

Medtem pa je na drugi strani Atlantika Monsanto dosegel pomembno zmago. Ameriška Agencija za zaščito okolja (EPA) je namreč dovolila, da lahko pridelana žita vsebujejo višjo koncentracijo pesticida glifosata.

In to kljub številnim študijam, ki kemikalijo povezujejo s številnimi boleznimi, vključno z več vrstami raka. Višja koncentracija bo tako dovoljena v semenih za pridelavo olja in v žitu.

EPA je odločitev sprejela že 1. maja in dala kritikom na voljo dva meseca, da ustavijo odločitev. Ker gre za problem, ki, čeprav gre za zdravje, ne pritegne širokega javnega zanimanja in upora, je odločitvi nasprotovalo le nekaj "vpijočih v puščavi", pomembni mediji pa so temi posvetili le malo pozornosti.

Glifosat je herbicid, namenjen zatiranju plevela, ki ga je Monsanto razvil v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja in je ključna sestavina škropiv Roundup, nujnih za pridelavo Monsantovih genetsko spremenjenih rastlin.

Novi EPA standardi dovoljujejo dvakrat večjo prisotnost herbicida, kot je veljalo doslej, pa čeprav je to višje od ravni, ki jo znanstveniki postavljajo kot nevarnost za nastanek rakavih celic. Poleg tega so bili novi standardi sprejeti le slab mesec potem, ko je več študij potrdilo povezavo med kemikalijo in rakom na prsih.

Don Huber, zaslužni profesor univerze Purdue, pa je dodal, da glifosat organizme osiromaši hranilne vrednosti, kar pomeni, da iz gensko spremenjenih organizmov odstrani večino hranilnih snovi.

Drugačnega mnenja so pri Monsantu, kjer menijo, da je dolgoletna uporaba dokaz učinkovitosti kemikalije. Poleg tega vztrajajo, da je uporaba gensko spremenjenih rastlin nujna, če želimo zadovoljiti svetovne potrebe po hrani.

Monsantova gensko spremenjena semena predstavljajo osnovo za 40 odstotkov vseh poljščin, posejanih v ZDA, pri koruzi je ta odstotek 86, pri bombažu 88, pri soji pa kar 93 odstotkov.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (32)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Justiceiscoming81
25. 07. 2013 10.12
+1
No vsem sojo-jedcem pa dober tek...
major Wolf
25. 07. 2013 08.39
+9
podpirat moramo domačo pridelavo hrane in semen. tujina oz amerika ne obeta nič dobrega
parklc
25. 07. 2013 07.32
+5
Poiščite si na spletu Svet kot ga vidi Monsanto(imaste prevedeno-podnapisi, varianto)
User1063544
25. 07. 2013 08.28
Boschtjan Zupanchich
24. 07. 2013 20.35
+1
Hmmmm, ... Dvomim, da Ni že Prepozno, ... ker so se vrste že Tolikoi pomešale med seboj, da je že vprašanje , ...
lolipoly
24. 07. 2013 18.47
-11
Kako pa mislite, da bo pridelk uspesen, brez kemikalij , pestesitov in herbasitov, ? Razen, ce vzamete motigo v roke in okobavat njive , kot nekdaj....Brez kemikalij nic ne bo. Sedaj se niti kropir vec ne okopava , kot se vcasih, potem se pa cudite, cemu toliko bolezni....Ko so pa vsi postali " LENI".
yarrick
24. 07. 2013 20.55
+0
hja, je res in ni; Glede na to kolk hrane se stran vrže bi skor lahk rekel da ni tako nujno tolk špricati, da bi bilo dovolj hrane.prej bi bilo treba spremeniti mišljenje porabnikov, da bi pojedli zgolj toliko kot rabijo, ne da pol hrane pristane v smeteh.. Pa bom še tole dodal; v preteklosti se je pokazalo, da je križanje sort(oplemenitenje) dobra rešitev za povečanje prozvodnje in pomanjšanje verjetnosti hujše škode zaradi preobčutljivosti rastline na pogoje.Seveda pa to ni bilo dovolj, kajti proizvodnja je rastla in rastla, potrebe so se (umetno) povečevale, najhujšo ceno pa plačuje narava.Verjetno bo v prihodnosti res treba poiskati alternativen vir vzgajanja hrane, kajti vremenske razmere so čedalje hujše, uničenost kmetijskih površin zaradi pretirane intenzivnosti pridelovanja pa se že pozna...Me pa zanima ZAKAJ ne dajo več na Permakulturo(dokazano deluje), hidroponiko ter akvaponiko in vertikalno gojenje rastlin (tudi v malih prostorih)? verjetno zato, ker bi potem marsikdo postal vsaj delno neodvisen od prodajalca, kar pa njim samo odžira dobiček...
maks44
24. 07. 2013 22.47
+1
yarrick pred zagovarjanjem hidroponike ter akvaponike se pozanimaj kaj potrebuješ za gojenje na te načine, presenečen boš, da je stvar enako strupena kot GSO le tako v vednost
yarrick
25. 07. 2013 07.23
-1
ni čisto res.glede na to, da poznajo hidro in akvaponiko že stoletja(akvaponiko so koristili že maji in azteki, hidroponiko pa več ali manj uporablja kitajska skozi celoten obstoj), je zgolj odvisno v kaki meri oz obsegu se greš to.če imaš v mislih gromozanske plantaže in bazene (komercialni nameni, ne zgolj za to da se pokrije potreba po hrani), potem imaš prav. Sam imam že tretje leto preizkusni hidroponični sistem v omejenem obsegu(dvignjene grede, vendar dovolj za toliko kot porabi družina) pa nisem do sedaj uporabljal nekih ekstra strupenih kemičnih preparatov.verjemi, da lahko narediš marsikaj po naravni poti, je pa to dosti težje in daljši postopek.
appollyon
25. 07. 2013 21.00
+1
Dej bodi raje tiho ker res ne veš kako se kmetuje, vedno bolj dokazuješ svoje neumnost! Kaj misliš če uporablaš pesticide, gnojila pa ne rabiš okopavat?!? Pesticidi so proti škodljivcem in nimajo veze z okopavanjem! Okopava pa se zato da se zadeve psravi pod zemljo in tako jo sproti pognojiš! Še vedno pa ne glede kakšne pesticide se uporablja se izvaja kolobarjenje ali travno gnojenje, ko namesto da ponovno posadiš koruzo posadiš travo da raste in jo gnojiš, naslednje leto pa ponovno kruzo!!
yarrick
25. 07. 2013 22.27
-1
ja seveda, ampak tako kolobarjenje kot si ga opisal ti na dolgi rok precej izčrpa zemljo, kar pa je treba zopet izdatno pognojiti z takimi in drugačnimi pripravki.če ne verjameš probaj tak postopek kot si ga opisal peljati kakih 10 let brez da bi izdatno gnojil zemljo...Lahko greš pa pogledat kake kvalitete je kmetijska zemlja v pomurju, ko so se šli ekstremno intenzivno kmetovanje. Sicer pa se je škoda prerekati s teboj, ko tako in tako ne bova prišla skupaj.dejstvo je, da sodobno intenzivno kmetovanje pospešeno uničuje rodovitno prst in vprašanje je kako bo z pridelavo hrane v prihodnosti...
lluckyss
24. 07. 2013 16.14
+7
"Pejmo lepu počas inu od začitka".... Če se kmetu na njegovem polju koruza okuži z gensko spremenjeno - bi moral biti plačnik Monsanto in ne obratno kot je trenutno stanje ... Torej..."ne bit naivni inu glupi"...
yarrick
24. 07. 2013 20.31
+2
hja, glede na to da si Monsatan lasti copyright pravice, bo kmet plačeval četudi ni sam kršil dogovora...Narobe svet, vem :S.
major Wolf
25. 07. 2013 08.35
+1
amerikanci si želijo imet še nadzor nad hrano. ki bi jo lahko potem le oni prodajal ( v obliki gso semen) domača semana bi pa propadla...zaslužilo bi ogromno mi bi bili pa na ta račun lačni
appollyon
25. 07. 2013 21.11
Se vidi da nabijaš v prazno in da spoh nimaš pojma o čem govoriš! Najslabše je pa to ker te popolnoma enaki butli
appollyon
25. 07. 2013 21.35
Spet nekaj nabijaš a nimaš pojma o kmetvalstvu, kaj misliš da se sorte kar tako mešajo med sabo v naravi, brez človeškega posega! Niti približno, malo si preberi o Inbreading-u in outbreading-u, predno nekaj pišeš! Dejstvo je pa eno, gensko spremenjena hrana, ki ni preverjena 100% in podprta s strani poštenih znastvenikov, ni primerna za v človeška usta, kot ne prašiče s katerim jih fotraj in nato letijo na naš krožnik! Genetika ni slaba, samo sedaj smo še na začetni fazi genskim spremembam, še dnk smo komaj začel dobro spoznavat in odkrivat! Monsato pa pač kot koorporacija jih Boli K za ljudi pa bi radi čimprej pokril stroške, in zaslužil pare!
yarrick
25. 07. 2013 22.46
veš kaj ti !"#$%?! frankenfish NI bil nikol potrjen s strani neodvisnih laboratorijev kot PRIMERNA hrana za ljudi.VEČINO pravnih akcij proti monsantu je bilo prisilno ovrženih, neodvisni laboratoriji pa NIMAJO pravice da bi razčlenili kompletno genetsko strukturo posamezne kulture in potem dokazovali ali je ali ni primerna za hrano.Če je GSo primerna za hrano, čemu torej čedalje večje nasprotovanje temu? pa ne rečt, da je cel svet (z izjemo kake amerike ter indije) butast ker se otepa tega kot hudič križa. Ne, genetika NI SLABA, je pa slabo za genetiko, če ima vodilno vlogo podjetje ki z spornimi metodami prevzema prehrambeno oblast na svetu.Povrh vsega pa ne pozabi na rGBH, ki je v najboljšem primeru sporen,PCB-je in pa na to, da je predhodnik monsanta(isti ljudje drugo ime) ustvaril agent orange...Genetika bo v prihodnosti imela velik vpliv na življenje človeštva, vprašanje pa je v kakšni meri in KDO ter s KAKO politiko bo to vodil.V nekaterih pogledih določene frakcije, ki so vodilne v genetiki močno spominjajo na naciste in njihovo ČISTO RASO. Lahko si pa prebereš KRASNI NOVI SVET preden stresaš nebuloze ;)
odprioci
24. 07. 2013 15.51
+4
Na Madžarskem velja totalna prepoved ampak kljub temu so tam našli GSO polja, ki so jih seveda požgali. Cvetni prah se širi in nobena meja ga ne more zaustaviti
tombabomba
24. 07. 2013 15.07
+13
jaz to nič ne verjamem, 100% sem prepričan da evropa že sedaj je gmo, sploh ga bo pa v prihodnosti. ko te novice pridejo na portale tipa 24ur in do naših retardiranih politikov je že prepozno ali pa je enostavno laž. mal bodo spremenili oznake al pa se spomnili neko novo poimenovanje "ja evropa ne dovoli gmo, lahko pa jemo semi-gmo, ker je zdravo, ker so to dokazali znanstveniki" zraven seveda pocrka vsako leto več ljudi od raka, pa bodo spet novi članki "ja to so pa cigarete in alkohol", čeprav je 100000xxx dokazano neškodvljivost tobaka in da raka povzročajo edino zdravila, cepiva, gmo in vsa ta kemija ki jo zaužijemo
sniffff
24. 07. 2013 17.34
+1
@tombabomba Dobro si povedal, le da tvojo teorijo glede tobaka podprem v primeru da govorimo o čistem tobaku, namreč tobak ki pride v tobačne tovarne je ponovno prelit od kemikalij, kar pa zopet ni niti malo dobro. Tobak direkt od kmeta pridelovalca je tako čisto nekaj drugega. Sam uživam slednjega.
Ramzess
24. 07. 2013 19.05
+3
User1063544
25. 07. 2013 08.30
Soja je tak največja prehranska napi***cija 20 stoletja.
Turgensis
24. 07. 2013 13.39
-9
Super, še bolj zastrupljeno hrano bomo pridelovali v evropi, še bolj škropljeno! očitno bomo kmalu po trgovinah iskali zelenjavo, pridelano na kitajskem in zda, ki bo manj škropljena!
yarrick
24. 07. 2013 14.19
+4
EPA ?! od kdaj pa ima EPA vpliv na evropo? Daj no, tole v članku se nanaša na ZDA in ne evropo.Povrh vsega pa moraš vedeti, da so tudi drugi herbicidi/pesticidi ki sedanes uporabljajo blizu monsatanovemu...Jaz jem izključno doma pridelano zelenjavo.če ne drugega, vem kaj sem polil po njej (razen kar pade iz zraka oz kolk je zastrupljena podtalnica).
tony_abcde@yahoo.com
24. 07. 2013 13.28
+18
"pomembni mediji pa so temi posvetili le malo pozornosti." Le zakaj?
yarrick
24. 07. 2013 14.22
+14
Samo res.Glede na to, da naj bi MEDIJI bili tisti, ki poročajo pomembne novice gledalcem, se sprašujem ali so zamolčali še kaj eč kot pa le tole...Bi povedali da je zahod amerike že tako radioaktivno onesnažen, da bodo prihodnji rodovi plačevali ceno? Glede na lastnike le teh medijev si predstavljam, da bodo zamolčali sesutje sistema, vsaj za dan ali dva da se pomembneži izvlečejo ven iz dr* na račun navadnih plebejcev !!!
Ramzess
24. 07. 2013 19.07
Pomembneži so (baje, po nekih virih) že poskrbeli za to, ...
yarrick
24. 07. 2013 20.28
če še niso, pa še bodo v prihodnjih mesecih.Kriza se sploh še ni začela, pa lahko rpavijo kolikor hočejo da je bilo 2008 - grozno obdobje...
BigLebowski
24. 07. 2013 13.05
+41
Raje bi take članke dajali med glavne novice, ne pa kraljevega krvosesa.
jagen Hghar
24. 07. 2013 13.14
+15
Bravo Lebowski, a to po nažalost 50% ljudi manj prebralo
yarrick
24. 07. 2013 14.27
+4
odmevne novice = money = power. Kaj praviš kolk bi imel lastnik portala/televizije/radia/časopisa prihodka, če bi se poročale tako "nezanimive" novice kot je MON810 in učinki le te ali pa o globalni eliti, ki si na vse pretege trudi vzpostaviti globalno vladavino?
Zajcek.
24. 07. 2013 16.02
+3
se popolnoma strinjam saj je lepo, da je eno življenje več samo mislim, da je tale novica veliko bolj pomembna saj jih zaradi teh bolezni ki jih povzroča ta svinarija pomre na miljone pa tega nočjo priznat.Počasi se sami začenjamo zavedat samo da ne bo prepozno...