Tujina

'Evropa ni želela muslimanske države'

Washington, 08. 11. 2009 17.37 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Bill Clinton je svojemu prijatelju priznal, da BiH med vojno ni dobila primerne pomoči, saj to ni bilo v interesu Evrope. Stara celina namreč ni želela muslimanske države na svojem ozemlju.

Clinton naj bi dejstvo, da mu ni uspelo ukiniti embarga na orožje, videl, kot enega večjih neuspehov.
Clinton naj bi dejstvo, da mu ni uspelo ukiniti embarga na orožje, videl, kot enega večjih neuspehov. FOTO: Reuters

Zgodovinar Taylor Branch je napisal knjigo, ki je nastala na podlagi osebnih pogovorov, ki jih je Branch imel s svojim prijateljem, nekdanjim predsednikom ZDA Billom Clintonom. Številne pogovore je Branch tudi posnel, v knjigi pa opisuje različne točke Clintonovega političnega in zasebnega življenja v času predsedovanja ZDA.

Za balkansko regijo pa je pomembna predvsem ena tema, in sicer položaj v Bosni in Hercegovini med vojno po razpadu Jugoslavije. Da je Bosna in Hercegovina ostala brez prave pomoči zaradi strahu Evrope pred muslimansko državo na njenih tleh, je sicer nekaj, kar se že dolgo govori. A Branchova razkritja nosijo večjo težo, saj trdi, da je to Clinton tudi dejansko priznal.

Clinton je Branchu dejal, da so bile ZDA v času njegovega vodstva razdeljene o tem, ali naj v Bosni neposredno posredujejo ali ne. Razmišljale so o različnih vojaških potezah, od letalskih napadov do bojev na tleh, a vojaški strokovnjaki so to odsvetovali.

Clintonova administracija pa je tehtala tudi med različnimi možnostmi, kako vsaj omiliti, če ne celo ukiniti mednarodni embargo na orožje, ki je veljal v tej regiji. Menila je namreč, da je embargo najbolj prizadel ravno najšibkejše, torej prebivalce BIH. Za razliko od Srbije in Hrvaške je bila BIH izolirana, brez dostopa do orožja, ki so ga v tem času tihotapili. "Če embargo ne bi veljal, bi se lahko vzpostavilo vojaško ravnotežje med različnimi stranmi, kar bi hitreje vodilo h kakemu političnemu sporazumu," je Clintonove besede zapisal Branch.

A Clinton je Branchu priznal, da so zavezniki ZDA v Evropi blokirali predloge za ukinitev embarga. Svoja nasprotja so upravičevali na človekoljubnih temeljih, češ da bi več orožja pomenilo več prelivanja krvi. A zasebno naj bi bila stvar drugačna. Pravi razlog za njihovo nasprotovanje naj bi bilo dejstvo, da bi Bosna kot muslimanska država delovala "nenaravno“ znotraj Evrope. Embargo jim je bil po godu, saj je ravno BiH postavljal v šibkejši položaj.

Bosna
Bosna FOTO: Reuters

"Ko sem nad očitnim cinizmom izrazil šok in pri tem spomnil na ravnanje diplomacije pri dogajanju z Židi v drugi svetovni vojni, je predsednik Clinton le skomignil z rameni,“ piše Branch v knjigi. Clinton naj bi nato dejal, da je bil francoski predsednik Francois Mitterrand še posebej odkrit pri svojem mnenju, da Bosna ne spada v Evropo, britanski predstavniki pa so govorili o mogoče boleči, a povsem realni možnosti za krščansko Evropo.

Proti Franciji in Veliki Britaniji se je postavil nemški kancler Helmut Kohl, ki se je zavzel za ponovni razmislek o smiselnosti embarga, ki so ga uvedli Združeni narodi. Njegova podpora pa po Clintonovih besedah ni veljala kaj dosti, saj Nemčija ni imela mesta v Varnostnem svetu ZN.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (155)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Bolivar
10. 11. 2009 22.08
DRegos Moje modrosti ,tvoje cvetke ,probaj se kosati z menoj.
Abacus
10. 11. 2009 20.43
NonAligned 09.11.2009, 23:27 Se strinjam.
drSe
10. 11. 2009 10.00
"NonAligned" me pa prav zanima od kod črpaš svoje "modrosti". he he
boer
09. 11. 2009 23.41
smešno danes je pa EVROPA sama ena muslimanska država
Bolivar
09. 11. 2009 23.27
Za razpad Jugoslavije ni kriv nihče drug kot Jugoslovani sami. Je pa res ,da so se države različno odzvale na ta razpad. Npr. države kot so VB ,Francija in Italija so sprva brez kompromisno podpirale Beograd ,teh misli ni bila Nemcija (tudi Avstrija in Vatikan ne) ,saj so podpirali neodvisno Slovenijo in Hrvasko kot interesno sfero ,pa tudi kot kulturno sorodne države ,saj sta bili pred razpadom pod vplivom Avstro-Ogrske in takratne Nemcije. ZDA pa se sprva sploh niso zanimale za ta spor in so ga prepustile v ureditev Evropi ,ki pa ni delovala usklajeno. Medtem ko je Rusija ( skupaj z Grcijo ,Romunijo in še nekaterimi pravoslavnimi) podpirala Beograd in s tem Srbijo. In ko je vse skupaj vodilo k vojni brez konca so se le odločili ukrepati ,ZDA so pritisnile na Evropske sile da so ubrale enotno politiko ,in ker je novonastala Nemčija zaživela kot združena in bi imela najvažnejso vlogo v EU(že zaradi stevila prebivalstva) kar pa ni ustrezalo VB in Franciji ,ki sta do takrat vodili Evropo ,tako so sklenili ,da Nemčija dobi enako težo v EU ,kot jo imata Francija in VB ,neglede na to da je gospodarstvo Nemčije precej večje ,Francija in VB pa tudi Italija pa so podprle nemški predlog ,da se prizna Slovenijo in Hrvasko kot samostojne. Za BiH niti ni bilo opredeljeno ,da bi bil samostojen ,vendar je bilo ze predaleč in so morali ravnati v skladu s svojo politiko do Jugoslavije enakovredno do vseh držav ,zato so priznali se Bih in posledično Makedonijo! Tako ,da je to res ,da Evropa ni hotela muslimanske države na njenih tleh ,zato so sprva na eno oko zamižali in podpirali Beograd v svojih prizadevanjih za ohranitev Jugoslavije ,vsaj tam kjer so ziveli Srbi( pač obicajen državni konflikt kjer okoliške države podpirajo uradno vlado)in tudi bi bilo tako če nebi šlo predaleč ,vendar pa je Miloševičeva politika šla predaleč povzročila etnična čiščenja in končno zrusila vso podporo ,ki jo je se imela! Naj poudarim ,da so vse države bivše Juge imele status republike in so se zato legitimno lahko suvereno odločile za samostojnost. In da je v veliki meri za razpad močno pripomogla tudi razpustitev Sovjetske Zveze 2 leti pred tem , tam so zelo resno pričakovali večje spore in vojne ,a je k temu da ni bilo tako pripomogla veliko prav homogena kultura( primer češkoslovaska je razpadla zelo mirno in prijateljsko) ,religija in miselnost ,razen v Moldaviji(pa tudi v Romuniji so bili oboroženi spopadi) ,kjer pa je podobno kot v Jugoslaviji zaplamtela državljanska vojna ,podobno tudi na Zakavkazu med Gruzijo in Osetijo ter Abhazijo ,med Armenijo in Azerbajdžanom in med Rusijo ter čečenijo ,Ingušetijo itd. In povsod tod so bile države sestavljene iz ljudi večih narodov in večih religij in to je bil glavni razlog za vojne ,saj ko propade imperij ,kar je SZ bila ,vsi naslednjiki pobirajo drobtine in pri tem nastajajo spori! Zato nekateri neprestanoma omenjajo z nekimi teorijami zarot in poizkusajo nekako upravičiti nekatere dogodke ,resnično se pa ne poglobijo v ta problem ,kajti si ne priznajo preteklosti in nasploh svojega misljenja ,kar je tipicno za Bližnji Vzhod ,Kavkaz in Balkan ,kot stičišča večih kultur in nenehnega boja za prevlado!!
deadea
09. 11. 2009 22.22
zanimivo je to da se ljudje delijo glede veroizpovedi, in ce bi bil v interesu mir bi religije prepovedali porusili molilnice cerkve pripadnike pa pozaprli in prepovedali njihov razplod. glede bonse pa to, bosna je normalna drzava enako kot slovenije, slovenijo sestavlja vsaj 4 razlicna ljudstva. tako bo cez cas z bosno, ce ne bo zunanji vpliv prevelik in bo spet prislo do izgredov da bo lahko nato spet poslijal svoje vojake nekam na vaje d aubijajo otroke in zastrupljajo vodovode. no ce bo prodaja novega cepiva uspesna lahko to pricakujemo v kratkem
cemkcku4
09. 11. 2009 17.21
BIH ni nihče zaščitil, ker ni nihče imel finančno korist.Čez Kosovo pa poteka glavni tranzit (hvala bogu sedaj hitreje in brez večjih težav) narkotikov na zahod.Ker gre za precejšnje dobičke, je jasno zakaj so si ZDA prizadevale osvoboditi in potisniti v EU Kosovo.Pripravljeni bi bili tudi požgati z napalmom celo Srbijo,Bih,Hrvaško ter Slovenijo, če bi seveda to bilo potrebno.ZDA ne naredi ničesar humanitarnega če ne gre za bajni zaslužek.Predsednik ene izmed afriških držav je v intervjuju povedal zakaj ni prejel nepovratno pomoč (ne posojilo) za izgradnjo svoje države: zato ker se v vseh teh pomočeh 75% denarja vrača na zasebne račune darovalcem. Denar je pač sveta vladar!
Meho Puzic
09. 11. 2009 16.21
Saj nemoreš verjeti kake bedarije pišete in koliko vam je doooooolg čas! Vsi mi telebajski smo rojeni tu oz. smo bili v vsem tem sranju ki-ko se je dogajalo v bivši YU na toplem pri mami in fotru in smo poslušali kaj se je dogajalo. Stari smo bili različno ampak večina vas se niti nespomni kaj pravzaprav se je dogajalo in kaj se je res dogajalo v vsem tem sranju zdaj smo pa vsi tolk pametni in kaj bi mi in kaj bomo mi zdj in pol in potem ,..... Večina vas ki tu to pišete se v realnosti neupate niti opredelit kdo in kaj ste polovica vas, ki pa pravite jaz sem pa Slovenc,Hrvat, Bosanc,Srb,Srp,Makedonc,Kristjan,Musliman,.....Pa neveste kaj to pomeni oz, neznate razložiti to kaj naj bi bili?
aidas
09. 11. 2009 16.07
Sanjanka: strinjam se z vašo izjavo. Namreč in Sottozero kot tudi DeusVult imata takšne izjave, ki se vedno le sovpadajo.. Kot praviš jim je razgledanost na dnu, saj le trdijo in govorijo tisto kar so slišali od "brace srba". Žalostno ampak resnično.
DropBear
09. 11. 2009 16.02
To se je na tihem že vedelo. Srbija je Haagu izročila Miloševića in Karađića, pa tudi Mladića bi verjetno že našli, če ga ne bi skrivala CIA, saj je tako kot Karađić, s Holbrookeom podpisal tajni sporazum. Za genocid v BiH so ZDA sokrive, saj so zavedno dopuščali klanje, in to sredi Evrope! Me prav zanima, kdaj bodo sodili ameriškim vojnim zločincem, ki so svetu prizadejali veliko več gorja kot Srbi...
tompson
09. 11. 2009 14.04
A šta sam sad rekao mi izbrisa komentar? Danas ne možeš ni istinu govorit...
alaga
09. 11. 2009 13.15
SOTTOZERO - Katerem rojstnem kraju? Ni đamija ampak je džamija. Raje ne komentiraj, ker tvoja razgledanost ne sega dlje od tvojega nosu.
sottozero
09. 11. 2009 12.40
Jast pa nočem đamije v svojem rojstnem mestu.
sottozero
09. 11. 2009 12.31
Republika Srpska je praktično že država.
SnowmanR
09. 11. 2009 12.31
Bill Clinton bi moral oditi v Hagg!!! Sploh nevem kako to da je še na prostosti ??? Long Live Republika Srpska
sottozero
09. 11. 2009 12.31
Je pa Amerika na čelu s Clintonom pomagala ustvarjati kvazi državo kosovo (SRPSKI KOSMET & METOHIJA)...
svaba
09. 11. 2009 11.51
povej jim Srbendo :)
Misija1
09. 11. 2009 11.49
Sweet cocain: O cem ti govoris? O tem kako mocna je muslimanska zavest? Da zato ni uspelo americanom v Afganistanu in Iraku? Decko prosim te lepo. Amerika lahko v 1 tednu preprosto povozi obe drzavi, ce bi to bil interes ljudi. Pac ni v interesu Amerike, da tja poslje par milijonov vojakov, ker od tega preprosto ne bi imeli nic. Pa ti v tem primeru ne pomaga nobena vera.
Ka pa mislis
09. 11. 2009 11.48
Živi in pusti živeti. Ne vsiljuj nobenmu nicesar. Tisti ki iscejo razlog v veri ne znajo sami razmisljat.
alaga
09. 11. 2009 11.10
Vsi skupaj ste eni sami nacionalisti in primitivci. Odvecno energijo usmerite nekam drugam. Je zelo zalostno to kar se je dogajalo v Bosni, se bolj zalostno je da svet ni ukrepal. Clinton pa je tudi pokazal da je zelo podoben svojemu koleguc Bushu. Ne vem zakaj se dela tolk humanega pa obiskuje Srebrenico in pokopališče.