Gospodarstvo

Mrak: Brez ustreznih ukrepov bomo zašli v hude težave

London/Berlin/Ljubljana, 10. 12. 2011 12.05 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
N.D./Reuters/STA/Ni.J.
Komentarji
64

Sklepi vrha EU glede reševanja evra so spodbuda za ukrepe, ki jih mora sprejeti Slovenija, meni ekonomist Mojmir Mrak. Spomnil je, da je Slovenija v preteklosti nekatere ukrepe že sprejela, pa so ti "padli" na referendumu.

Razplet vrha EU, na katerem je 17 članic območja evra in devet držav, ki še niso v evroobmočju, pristalo na fiskalni pakt, je šele začetek, pravi britanski finančni minister George Osborne. Dejal je, da so s to potezo države evroobmočja podprle svojo valuto, a da jih zdaj še čaka veliko dela, da bi jo lahko tudi stabilizirale.

Velika Britanija je bila edina od 27 članic, ki novega dogovora o tesnejši fiskalni politiki ni želela podpisati. Osborne je ponovil  mnenje britanskega premierja Davida Camerona, da je Britanija naredila prav, ko se je izločila iz tega dogovora. Dejal je, da bi z dogovorom evropske institucije, kot sta Evropsko sodišče in Evropska komisija, dobile priložnost, da spodkopljejo britanske interese in tega Britanija ni mogla dopustiti. Osborne je zavrnil namigovanja, da bi Britanija zdaj lahko izgubila svoj vpliv znotraj EU in dodal, da je šlo za zaščito nacionalnega interesa.

Po njegovem mnenju je evro zdaj v boljšem položaju, kot je bil pred 48 urami, a voditelji držav evroobmočja morajo zdaj najti sredstva, da bodo valuto podprli. "In še, kar je ključno, celotno Evropo moramo narediti konkurenčno," je dodal.

Britanski finančni minister Osborne in nemški finančni minister Schaeuble
Britanski finančni minister Osborne in nemški finančni minister Schaeuble FOTO: Reuters

Medtem pa je njegov nemški kolega Wolfgang Schaeuble prepričan, da bodo dogovori, ki so jih evropski voditelji sprejeli na vrhu EU, rešili območje evra. Schaeuble je dodal, da je Evropa iz vsake krize prišla še močnejša. Ob tem je opozoril, da Nemčija potrebuje močno Evropo. "Če ravnamo kot posamezna država, lahko v najboljšem primeru izgubo naše pomembnosti le preložimo, ne moremo pa je preprečiti," je poudaril. Dodal je, da je evro dober naslednik nekdanje marke in da je v svoji 12-letni zgodovini prinesel več stabilnosti v cenah kot marka.

"Sklepi vrha EU so dodatna spodbuda za sprejem ukrepov v Sloveniji"

Sklepi vrha EU glede reševanja evra so po besedah ekonomista Mojmirja Mraka dodatna spodbuda za ukrepe, ki jih mora na področju javnih financ sprejeti Slovenija. Ukrepe mora sprejeti čim prej. "V času, ko jih ne sprejemamo, dajemo jasen signal tujini o nekredibilnosti države," je dejal Mrak.

Mojmir Mrak
Mojmir Mrak FOTO: POP TV

Ena ključnih nalog nove vlade bo tako po Mrakovem prepričanju povrnitev zaupanja v to, da smo sposobni voditi pametno ekonomsko politiko, katere sestavni del morajo zelo hitro biti ključni ukrepi na področju javnih financ – od interventnega zakona do precej drugačnega proračuna za leto 2012. "Morali bomo iti v bolj agresivno zmanjšanje javnofinančnega primanjkljaja, kot bi si mogoče to kdo v Sloveniji želel," je poudaril Mrak.

Po interventnemu zakonu in spremembi proračuna za prihodnje leto pa je treba pustiti čas, tako Mrak, da nova vlada glede strukturnih reform prepozna, kaj lahko od že pripravljenega nadaljuje in kaj je treba spremeniti, nato pa mora odločno ukrepati. Ob tem je spomnil, da je Slovenija v preteklosti nekatere ukrepe že sprejela, pa so ti "padli" na referendumu. Mrak sicer upa, da je zdaj prevladalo zavedanje, da bomo brez ustreznih ukrepov zašli v hude težave.

Z dogovorom, ki so ga v Bruslju dosegli voditelji EU, so se po Mrakovih besedah sicer praktično vse države EU, z izjemo Velike Britanije, dogovorile za bistveno bolj sistematično in obvezujoče sodelovanje na področju fiskalnih politik. To je po njegovih ocenah ključna sprememba v dosedanjem obnašanju držav in tudi priznanje temu, da mora biti monetarna unija za dobro delovanje podprta z bistveno tesnejšim fiskalnim sodelovanjem. Sestavni del pri reševanju krize pa bo morala biti tudi aktivnejša vloga Evropske centralne banke, meni Mrak.

"O teh rešitvah je bilo govora že precej, a v akademskih krogih. Ko pa je kriza dejansko prešla v novo fazo in zajela osrednje države območja evra, pa je postalo jasno, da način dotedanjega reševanja krize, ko je šlo predvsem za krizo perifernih držav, ni več učinkovit," je pojasnil Mrak

Mrak: Ne moremo imeti enotnega finančnega trga in iz njega izločiti Veliko Britanijo.
Mrak: Ne moremo imeti enotnega finančnega trga in iz njega izločiti Veliko Britanijo. FOTO: Reuters

Velika Britanija, ki ostaja edina članica EU zunaj fiskalnega pakta, bo posledice svoje odločitve ocenjevala sama, pravi Mrak, ki meni, da se je država s to odločitvijo izolirala. "Verjetno mora imeti zelo jasne izračune, tako ekonomske kot politične, ali je to smiselno," je dejal. Med ključnimi argumenti za odločitev Velike Britanije, da ostane zunaj sporazuma, je bilo po Mrakovih besedah slišati zaščito privilegijev londonskega Cityja. Vendar, če bo evro skozi čas dejansko postal stabilna valuta, kar nakazuje dogovor vrha EU, potem je vprašanje, ali je vloga londonskega finančnega središča na srednji in daljši rok tako gotova.

Tudi v Veliki Britaniji bo po Mrakovem mnenju verjetno veliko govora o tem, ali je bila odločitev prava ali ne. Prvi odzivi kažejo, da je bila odločitev morda prehitra. "Ali pa se je računalo, da bo Velika Britanija uspela ponovno izposlovati t. i. izjemo in so ostale članice ocenile, da v tem primeru to ni mogoče, saj ne moremo imeti enotnega finančnega trga in iz njega izločiti Veliko Britanijo."

Spremljajte 24ur.com na Facebooku in Twitterju!

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (64)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Adolph
12. 12. 2011 17.59
+5
Jaz mislim, da je Slovenija ze od ......osvoboditve........vnajvecjih tezavah . . .. .
tron3
12. 12. 2011 11.09
+5
KDO PA JE ORGANIZIRAL PREDAVANJE BINETA KORDEŽA NA EKONOMSKI FAKULTETI vrli g. Mrak, sej ni čudno da je vse mračno v državi tej, še mal pa bo tema, MRAKA BI MORAL TAKOJ SUSPENDIRAT, TAKŠEN ČLOVEK NE SME IN NE MORE PREDAVAT NA FAKULTETI IN ŽIVETI LEPO NA RAČUN DAVKOPLAČEVALCEV PA IZOBRAZBA JE TUDI BOLJ SUMLJIVE NARAVE
der.janez
13. 12. 2011 04.49
-1
o moj revez bogi, a ti neki povem, Mrak se je tudi pogajal za Slovenijo pri prevzemu Jugoslovanskega dolga in njegova pogajalska ekipa nam je izpogajala za 200-300 miljonov eurov bolse pogoje, prblizno tolk kokr kosta ena vecja politicno-kleptomanska afera
Nauders
11. 12. 2011 21.09
+2
brisanje komentarjev nwo
Jožajoža
11. 12. 2011 19.56
+5
volilci hvala, da ste odslovili janeza janšo, ki je krivec, da ste več dolži kot vredni. on pa bajno bogat, dasiravno v življenju ni delal niti en dan, samo jezik je vrtel in vas na led metal. in bil na bemenu davkoplačevalcev
borisl1
11. 12. 2011 20.40
+7
a drugi politiki niso taki?! jankovič je v svojem času Ljubljano spravil iz 30 mio.€ na 180 milijonov evrov dolga... sicer pa na volitvah tako ali tako ni bilo niti enega poštenega kandidata in lahko pričakujemo da ga nikoli več ne bo!!!
Jožajoža
11. 12. 2011 20.47
-4
vse bo ostalo ljubljančanom in hvala bogu, da se je pojavil župan, ki kredita ni porabil za sebe. škoda, da jankovič ni šel v politiko že leta 91, saj bi denar od prodanega orožja končal v investicija in v žepih slovencev. tako pa je denar šel v žepe nekaterim politikom in je naložen nekje v eksotičnih bankah.
mercedesw201fan
11. 12. 2011 12.36
+8
ukrpe ukrepi ukrepi......razmerje delavske in meneđerske plače blokirati na 1:5, zmanjšati število občin in s tem vreči na cesto te ničvredne pisarniške službi ki jih je v vsaki občini preveč.....Verjemite ta ukrep bi se poznal na proračunu ZELO!!!!
Maady
11. 12. 2011 11.55
+9
Ker nismo znali krotiti Norcev, ki so ustanavljali Občine pri vsakem pasjem dreku, Fakultete pri vsakem štoru in nikomur portrebne zbornice, veleposlaništva in agencije smo gospodarsko propadli. To pokojninska reforma ne rešuje. Sedaj imamo v državnih Bunkerjih 200 000 borcev za privilegije z štabom v Murglah, ki bodo svoje trdnjave branili do zadnjega ali po domače do popolnega propada Slovenije. Z zastavo in nezasluženo posebno penzijo pa maha Svetlana
Nimivseeno
11. 12. 2011 11.29
+2
Ekonomski sistem potrebuje eksponentno rast tako kot jaz potrebujem dihanje. Brez rasti sistem propade, ker se ogromni dolg, ki se pri rasti tvori ne more poplačati brez rasti. Dolg je način, kako novi denar pride v obtok. Ekonomska rast sloni na eksponentni rabi resursov, predvsem nafte. Ko bomo dosegli maksimalno dnevno načrpanih sodčkov nafte na dan, kar se bo zgodilo na omejenem planetu, bomo prešli v fazo trajnega ekonomskega padca, ker novi denar ne bo imel podlage v resursih bo povzročil hiperinflacijo. Produkcija in distribucija hrane je popolnoma odvisna od nafte in eksponentna rast prebivalstva se sloni na njej. Ko bo nafte zmanjkovalo, kmetje ne bojo mogli obdelat zemlje in bo prihajalo do dviga cen hrane in primanjkljaja le te. Miljarde bodo stradale, ne samo miljoni, kot danes.
Maady
11. 12. 2011 11.01
+2
Pokojninska in zdravstvena Reforma sploh ni problem, saj zaradi njih si nismo nagazli 9 milijard pufa v manj kot treh letih..Potrebno bo državo podreti do temeljev in jo izgraditi na novo, propad se je začel z Občino, zbornico, socialno službo in agencijo ter vladnim kabinetom pri vsakem pasjem dreku. Slovenija bo imela dve univerzi, 28
Platon23
11. 12. 2011 09.45
+7
Ljudje poglejte na sliko EVRO se TALI jooooj kaj pa sedaj?? Nič najbolj da sprejmemo vse referendume!!! Potem bo mogoče bolje in nas bodo pustili na miru da živimo v bedi!? Kaj nam bodo socijalne previce naši predniki niso imeli pojma ko so jih zahtevali! Mi se vrnimo v obdobje pred tem v obdobje tlačanstva! Takrat je vse cvetelo seveda samo po gradovih! Delajmo do 70 leta za 500e penzije! Potem pa molimo da bomo dovolj dolgo prejemali penzijo da se bo napralo za pogrebne stroške (ketere so že ukinili kot socialno pomoč) mogoče bomo pa bolj konkurenčni če sprejmemo malo delo to bo dobro za nas in državo ko nas nekdo pokliče da rabi delo potem se nas pa znebi po 4 tednih da nas ne rabi več (veseli december) matr to je zihr pametna ideja sicer ni všteto ne dodatek na delovno dobo ne bolniška ne porodniška ampak dajmo stisnit zobe za to našo državo Slovenijo opa pardon Evropo! Poslanci EU prejemajo v povprečju le borih 20 TISOČ evrov plače z vsemi dodatki! Dajmo se mi žrtvovat da bodo tisti nad nami srečni! Sprejmimo zakon o delu na črno! Ta bi pri nas deloval 110% poglejte kaj so naredili iz Slovencelnov vsak se zapira v bajto in ždi na oknu kaj se dogaja v okolici! Pri tem zakonu bi ljudje prijavljali en drugega sploh nebi rabli inšpektorjev! Franci glej sosed je postavil garažo (da mu toča ne stovče avto) dajmo g a prijavit! Slabo mi je ko razmišljam o tem a taka je realnost! Dejmo poskrbet tudi da bodo vse firme plačevale davke tudi tisti ki se trudijo na samostojni poti! Ko pa pride koroporacija pa so upravičeni plačevanja davka toliko in toliko let! Ja ni kaj dragi Slovenci Drugače bo šlo vse k hudiču ker evro se že topi samo vaša nizka intiligenca in predaja pravic ga lahko reši! Pa saj ste ja dovolj stari da ste dali že kakšno menjavo valute čez pa ni bilo konec sveta kajneda? Skratka npanite možgane in zravnajte hrbet!
krtaca15
11. 12. 2011 10.22
+4
Tale fiskalna unija pomeni da o vseh slovenskih financah zdaj popolnoma odločajo v Bruslju. Spet se lahko zahvalite Pahorju za vse s... ki iz tega sledi. Za nas to pomeni da smo se popolnoma podredili Nemčiji in Franciji. Če gospodarstvo tam ne bo delovalo bo njihov ukrep ta, da bodo uničili konkurenčna podjetja po Sloveniji, Danski, Španiji... in stvar pri njih bo vedno delovala, mi bomo pa reveži. Ne vem da tega naši gospodarstveniki ne vidijo? Zakaj se ljudem razlaga da do leta 2007 ni bilo zgodovine? Slovenija popolnoma normalno lahko preživi brez evra! Konec koncev je pa tale šarada itak samo odlaganje neodložljivega. Evro se poslavlja in z veseljem ga prepuščam komur ga hoče. Ko boste pobirali kruh iz kant (kar se že dogaja) se zahvalite izdajalcem slovenskega naroda!
mimic
11. 12. 2011 08.29
oIo - EU in oIo - ZDA!
mototurist
10. 12. 2011 19.37
+17
tale svetovna ekonomija je navadno sranje.vsak butalski kmet lahko izračuna da kao idealna gospodarska rast, kaj vem 3 do 4% ne gre v nedogled razen če začnemo prodajati na tanov planet ki so ga odkrili.ker stvar so zasrali že v začetku ko so grabežljivci začeli prenašati firme na kitajsko.vse za boljši biznis.v evropi bomo pa samo pametovali.ljudje temelji financ so v proizvodnji in te je pri nas vedno manj.in tako nam ostane samo še mešetarjenje pa izposojanje sem ter tja.rešitev bi že bila če bi še kitajcem nabili razne ekološke takse,saj svinjajo ko naredijo ničvreden proizvod ki gre ponavadi po pol leta na odpad kjer je znova ekološki problem.v evropi pa sprejemamo razne eko norme ko na primer pri avtomobilh.kmalu bo pod havbo samo še mlinček od 10 kg in pa 50 kg razne ničvredne elektronike ki crkava 100na uro.PODEN!
Kajetan
10. 12. 2011 21.30
+3
Odpri.oci
10. 12. 2011 18.33
+18
Na podiplomskem študiju sem imel za predavatelje take "strokovnjake", kot so Tajnikar, Mramor, Mrak, Potočnik, Kavčič, Turk, Stanovnik...... Lahko iz lastnih izkušenj trdim, da prvi trije (Tajnikar, Mramor in Mrak) praktično pojma niso imeli niti o tem, kar so predavali !!!!!! Je kaj čudnega, da je potem Slovenija v takem gospodarskem stanju kot je, če nam taki "strokovnjaki" vodijo državi in solijo pamet !!!!! . PS : Novinarji, ki resne fakultete od znotraj še nikoli niso videli, pač svoje "sogovornike" izbirajo po političnem ukazu... ne pa po kvaliteti sogovornika !!!!!
marinkofranc
10. 12. 2011 20.45
-9
Tonček Balonček
10. 12. 2011 23.04
+1
Jaz s epa spomnim, ko je ene 4 leta nazaj Kordež kot gost (iz prakse) predacal na EFf
Odpri.oci
11. 12. 2011 19.06
+4
Ja... in Kordeža je kot gostujočega predaqvatelja povabil sam finančni guru.... Mramor !!!!
dtjukuku
10. 12. 2011 17.10
+4
Ven iz EU!!!!!
McClain
10. 12. 2011 16.49
+11
Seveda so padli na referendumu. Ampak ljudje bodo zato, ko bodo videli, da je elita nehala ropati drzavo, da so si tudi poslanci in funkcionarji znizali place, da ne bodo iz vseh moznih institucij ki so itak same sebi namen kradli kot za stavo. Potem bodo tudi ljudje za, prej pa je nerealno pricakovati, da bi spet vse obesili na bogo rajo.
PuppetMaster09
10. 12. 2011 17.52
+7
ja najprej omejit ugodnosti,in privilegije znižat odpravnine in nadomestila za poslance in tiste pri koritu in to drastično potem bodo ljudje razumeli in se strinjali z reformo
der.janez
10. 12. 2011 18.32
+0
na zalost je treba oboje naenkrat, cas pa tece, ker ne vedo, al se bodo v tej al drugi bajti sestali
lincoln_82
10. 12. 2011 16.28
-2
Evropa nam je dolga leta posojala po nizki obrestni meri, zdaj pa se naenkrat sprašujejo kako je mogoče, da so dolgovi narasli tako visoko. Že prej bi dvignili obrestne mere, ne pa, da nam zdaj pošiljajo evropsko komisijo, da bo vodila naš proračun. preberite ta članek, razkriva marsikteri nesmisel okrog enotne monetarne unije: *
bitnabit
10. 12. 2011 15.57
+6
kotar2
10. 12. 2011 15.54
+3
Mrak predlaga vse tisto kar je opozicija in janša zavračala in rušila...pa to je vendar vse Pahor napovedal pa so ga vsi popljuvali,z državljani vred..bebeci
Adolph
12. 12. 2011 18.02
zdaj Vam bojo TUJCI prisilili te iste reforme ki niso nic drugega kot stednja za prazne drzavne blagajne. . . . .
SLOMAISTER
10. 12. 2011 15.00
+7
velika britanija naj postane 49 zvezna država zda, eu jih ne potrebuje
gozdar1
10. 12. 2011 15.32
+2
Kalifornija in Florida pa se priključita k EU...vsi zadovoljni (guvernator je tako nas clovek)..pa se tvoj pogoj bo izpolnjen...:P
odprioci
10. 12. 2011 15.35
+3
kotar2
10. 12. 2011 15.51
+0
LJUBLJANA.
10. 12. 2011 16.39
+4
ahahahahah SLOMAISTER ne soli pameti ljudem, še veš ne koliko ima ZDA držav, vsaj informiraj se malo preden blekneš.
odprioci
10. 12. 2011 18.21
-2
Motiš se. 50 jih je toliko kot je zvezd na zastavi
maliButalec
11. 12. 2011 17.46
odprioci ima prav. 50 zveznih držav je. Vpiši v googla: Federated state in odidi na Wikipedio.
Ofca1A
10. 12. 2011 14.59
+24
Jaz čedalje bolj podpiram EU ter evro. Zihr se sprašujete zakaj? No pa bom začel...... Se spomnete prve ter druge svetovne? Se ane? iz učbenikov in dokumentarcev ter od babic in dedkov. Lejte Europa je bila zmer razdeljena,...zakaj bi bili? Bodmo en narod,...ENO,..je že skrajni čas da se na tem dela,.... Se strinjam da ne na takšen način kot se je to do sedaj,...vse usmerjeno v materialni svet,..denar,... Za moje pojme so bili že temelji EU napačno zabetonirani,...sedaj mamo čas in možnost da se to popravi,....Ampak spet bo tuki imel glavno vlogo Pariz, Berlin, Bruselj,...(ok nimam nič proti,...vredu,..nekdo mora bit gazda ZA ENKRAT, dokler annunakiji ne pridejo spet dol :D ) No uglavnem hočm povedat naslednje,....Slovenija bi bila še bol v dreku in še bol zapufana kot je že, če nebi bili v EU,...naš tolar bi bil vreden pickin dim,... Naše občine bi bile še sedaj v kameni dobi,....poglejte kolko nepovratnih sredstev pokasiramo iz europskih skladov,..glede šolanja in nevem kaj bi še lahko našteval,..uglavnem ogromno. Pa glede razvoja?? Mislm da lahko europejci marsikaj dosežemo,..marsikaj,.......SKUPAJ,..ne pa da se vsaka "vas" posebej razvija,...in da smo fouš en drugim,..NE,..bodmo ENO skup več nardimo (več glav več ve). No tole kar je pa SEDAJ OD LETA 2008 NAPREJ!!! NE DRAGI MOJI NI KRIV EURO NITI EU,.....vso maslo so zakuhali Amerikanci, ter Angleži,.....Euro je iz leta v leto bol rastel,...v bistvo iz dneva v dan,....s tem se niso mogli sprijaznit amerikanci niti angleži,..........no to sedaj imamo,...... Hočm povedat naslednje,...Skrajni čas bi že bil, da pokažemo sredinca washingtonu in Londunu,...ker so fouš!,....vse kozlarije glede bank so pa zrežirane do podrobnosti,...
odprioci
10. 12. 2011 15.35
+2
problem-reakcija-solucija Bolj se združijemo slabše nam gre, razen eliti. Zakaj bi morali biti zadolženi? Sedaj smo ker ECB privatna banka izdaja evro z obrestimi. Nobena FIAT valuta ne raste, si že slišal za inflacijo? Moramo sodelovati ne pa združevati.
odprioci
10. 12. 2011 18.23
+1
kar daj te minuse, ampak to ne spremeni dejstva, da to kar sem napisal je res
krtaca15
11. 12. 2011 11.25
+0
Kakšna nepovratna sredstva? To se temu samo tako reče. Tista nepovratna sredstva krvavo plačujemo!
Brazi
10. 12. 2011 14.22
+1
"Evropa iz vsake kriza prišla močnejša" - jao kako me motijo te populistične izjave pa zavajanje
donski
10. 12. 2011 15.52
Ja pa..če v desetih članikh napišejo, da pada potem skoraj lahko kaj pozitivnega napišejo..