Tujina

90.000 tajnih dokumentov, ki so razburili Washington

Washington, 26. 07. 2010 09.12 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Zaveznikom se v Afganistanu slabo piše, razkriva 90.000 tajnih dokumentov, objavljenih na spletu. Pa tudi, da obstaja posebna enota za likvidacijo talibanskih voditeljev. Na seznamu 'ubij ali ujemi' jih je več kot 2000.

V operacijah Isaf sodelujejo tudi slovenski vojaki.
V operacijah Isaf sodelujejo tudi slovenski vojaki. FOTO: Slovenska vojska
Dokumenti "ponazarjajo in podrobno razkrivajo, zakaj so talibani potem, ko so ZDA doslej za vojno v Afganistanu porabile skoraj 300 milijard dolarjev, močnejši kot kdaj koli po letu 2001".

Na svetovnem spletu se je v nedeljo pojavilo okoli 90.000 večinoma tajnih vojaških dokumentov, ki razkrivajo naraščajoč upor talibanov proti mednarodnim silam v Afganistanu (Isaf), pa tudi, da naj bi se zaveznikom slabih devet let po začetku vojaških operacij v tej državi slabo pisalo.

Dokumenti, ki jih je objavila spletna stran WikiLeaks, z njenim dovoljenjem pa tudi nemška revija Die Spiegel, ameriški dnevnik New York Times in britanski Guardian, zajemajo časovno obdobje od leta 2004 do 2009. V njih piše, da naj bi se položaj poslabšal predvsem na severu države, kjer so nameščeni nemški vojaki.

Svetovalec ameriškega predsednika Baracka Obame James Jones je že izrazil ogorčenje nad objavo. "ZDA najostreje obsojajo objavo tajnih podatkov tako s strani posameznikov kot organizacij, saj so s tem ogrožena življenja Američanov in njihovih zaveznikov ter nacionalna varnost," je dejal.

Podobnega mnenja je bil tudi pakistanski veleposlanik v ZDA, ki je dejal, da je objava dokumentov, pri katerih gre za "neobdelana" poročila s terena, "neodgovorna".

Objavo dokumentov so obsodili tudi v Londonu, afganistanska vlada pa je v prvem odzivu sporočila, da so "pretreseni", da pa večinoma ne gre za nove ugotovitve.

Ustanovitelj WikiLeaksa Julian Assange, ki zbira tajne uradne dokumente na podlagi anonimnih virov, je nasprotnega mnenja in je za Spiegel dejal, da dokumenti razkrivajo "vsakodnevno nasilje in trpljenje v vojni, kar bo zagotovo vplivalo na spremembo mnenja o tem, kaj se dogaja v Afganistanu, tudi tistih ljudi, ki imajo politični in diplomatski vpliv". Dodal je, da so pred objavo preverili, ali bodo podrobnosti, ki so jih razkrili, dejansko ogrožale vojake in njihove zaveznike v Afganistanu.

Assange meni, da je med dokumenti, ki so jih objavili, najti dokaze o vojnih zločinih. Ob tem je novinarjem v Londonu dejal, da je sodišče tisto, ki naj odloči, ali gre dejansko za zločine. Dodal je, da je moč objavo dokumentov o vojni v Afganistanu primerjati z odprtjem arhivov tajne službe nekdanje Nemške demokratične republike Stasi.

Seznam 'ubij ali ujemi'

Ameriški vojak v Afganistanu
Ameriški vojak v Afganistanu FOTO: Reuters
Dokumenti razkrivajo obstoj posebnih enot ameriške vojske za likvidacijo talibanskih voditeljev.

Med objavljenimi dokumenti so tudi opisi operacij, ki jih je izvajala posebna enota, imenovana task force 373. Naloga njenih pripadnikov je boj proti pomembnim upornikom in talibanskim voditeljem. Nekatere njihove operacije pa so zahtevale nenamerne žrtve med afganistanskimi civilisti. Po poročanju britanskega časnika Guardian je na t. i. seznamu "ubij ali ujemi" več kot 2000 pomembnih talibanov, prav na podlagi tega seznama pa so pripadniki posebnih enot izbirali svoje tarče.

New York Times je med drugim objavil, da dokumenti razkrivajo tudi bojazen Američanov, da sicer zavezniška pakistanska tajna služba v resnici pomaga afganistanskim upornikom.

Mir je še daleč. Fotografija je nastala po enem od napadov v Kabulu.
Mir je še daleč. Fotografija je nastala po enem od napadov v Kabulu. FOTO: Reuters

'Dnevnik vojne v Afganistanu'

Po navedbah WikiLeaks so dokumente, ki so jih že označili kot Dnevnik vojne v Afganistanu, napisali vojaki in obveščevalci, v njih pa večinoma opisujejo smrtonosne vojaške operacije, v katerih so sodelovali ameriški vojaki. Dokumenti se ne nanašajo na glavne tajne operacije in tiste, v katerih so sodelovali Evropejci ali drugi pripadniki Isafa.

Žbogar: Obstaja upanje na boljše čase

Razmere v Afganistanu je danes v Bruslju komentiral tudi zunanji minister Samuel Žbogar, ki se na same dokumente sicer ni mogel odzvati, ker jih ni videl. V povezavi z razmerami v Afganistanu pa je poudaril, da so seveda nevarne, zapletene in tvegane, tudi za slovenske vojake oziroma za vsakogar, ki je v državi.

Obenem pa je menil, da obstaja upanje na boljše čase, saj obstaja načrt za tranzicijo. Čeprav je mednarodna skupnost v državi že devet let, se po ministrovih besedah šele zadnje leto in pol poleg varnostnih razmer resnično ukvarja tudi s pravo tranzicijo.

Ob tem je minister, ki je bil nedavno sam v Afganistanu, te spremembe ponazoril s konkretnim primerom, povezanim s problematiko drog. Pojasnil je, da se že uvaja gojenje alternativnih proizvodov, na primer žafrana, ki prinašajo ljudem več prihodkov kot droge.

Kljub nevarnim razmeram Slovenija po ministrovih besedah ostaja v Afganistanu do leta 2012, v skladu z odločitvijo vlade, ki jo je potrdil tudi državni zbor.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (76)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

yarrick
27. 07. 2010 17.37
@damirg Točno tako, NATO=USA, vsi ostali smo jim pa samo za toliko dobri, kolikor rabijo vojake, kjer svojih ne dajo.
yarrick
27. 07. 2010 16.34
A_A ne bote me !!! več kot jih zbrišete več jih bom napisal nazaj. I have all time in this world, in dokler mi ne benate accja ne bom ostal tiho !
damirg@email.si
27. 07. 2010 01.04
robinhood, podpiramo tudi sankcije proti iranu... zakaj? zato da ustrežemo američanom.
damirg@email.si
27. 07. 2010 00.57
ker so me 24kure cenzurirale, povem še enkrat, da dokumenti lepo opisujejo vojne zločine, ki so jih izvajale ameriške enote v afganistanu.
septem
26. 07. 2010 22.30
Money, money, money.
yarrick
26. 07. 2010 22.01
@RobinHood na žalost, ja.Odkar smo v NATu smo zavezani pomagati kakor pač zmoremo, in nihče noče denarja ampak vojake, ki jih nobena država noče več pošiljati dol(verjetno so spoznale, da je vojna tako in tako nelegitimna ter predraga za vzdrževanje, da ne govorim o padlih). @noone00 Ko se bo sesul Dolar in z njim povezano gospodarstvo bo € padel na 0 le nekaj trenutkov za njim. vsi trgi so vezani na dolar, da ne omenjam, da večino stvari ki se jih proizvede na kitajskem in v evropi roma na ameriški trg.Le kako bo evropa( ki ima drugačno miselnost-na srečo) porabila vse kar proizvede(poleg tega pa se zanaša na tradicionalni ameriški trg)? Da ne omenjam tega, da bo pri hiperinflaciji in hudi ekonomski krizi NEMOGOČE sploh KARKOLI prodati. Ti to kaj pove? Meni najprej pade na pamet odpuščanje saj ne bo dela(ko pa bodo imeli polna skaldišča neprodane robe zaradi pomanjkanja trg in nične vrednosti denarne valute), civilni upori na nižji in višji ravni( saj evropa niti v hrani ni samozadostna, povrh vsega pa smo prepožrtni da bi lahko bili), na koncu se lahko zgodi da uvedejo policijsko uro vsepovsod po evropi, in redki ki si bodo upali ven bodo verjetni taisti, ki se bodo spopadali z organi pravice(ki bodo branili interese kapitalistov seveda). pa to bi bial verjetno ena izmed bolj pozitivnih stvari, najhujše raje ne omenjam sploh je pa vsesplošno znana(ZDA izrael Vs. iran-->rusija kitajska Vs.ZDA).
RobinHood
26. 07. 2010 21.39
Bolj ko berem te fajle pa to je adijo scena - pa to ja ne moreš verjet.. In Slovenija podpira to, še celo vojake pošiljamo dol?
noone00
26. 07. 2010 21.37
ja droga je droga ker če ne bi bila tudi ameriškega gnilega kapitalističnega sistema ne bi bilo. v afganistanu ne bo miru dokler ne pade dolar ker je povezan z drogo. droga je tista ki drži pokonci ameriški finančni sistem.
RobinHood
26. 07. 2010 21.19
bi rekel ja da so jih ti dokumenti malo razburili, veliko svinjarij ki jih počnejo je prišlo v javnost. Spet. In še enkrat. In še bodo. Ravno berem kako so vaščana, ja civilista, ustrelili v nogo ker ni odreagiral kot so hoteli, ni ubogal. Kasneje je razvidno iz dokumenta da je ta oseba nema in gluha. ..mimogrede še enkrat, nič kriv civilist v vasi ki ni počel nič narobe, ničesar kar bi amerom las na glavi premaknilo. Ta je ena od manj krvavih. Verjamem ja da Vašingtonu in Pentagonu ni všeč da je to v javnosti.
Krimsky
26. 07. 2010 20.26
Rezultat bo verjetno ta, da bodo sedaj zaradi večje »ogroženosti« vojni profiterji dobili še nekaj več denarja iz proračuna. Kdor rad gleda dokumentarce naj si poišče »58 Must See Documentaries«.
persing
26. 07. 2010 19.22
yarrick
26. 07. 2010 18.47
@audy Pojdi na cesto in vprašaj 50 naključnih ljudi o trenutnem stanju in globalnem svetovnem redu ter resnici o 9/11 pa boš videl/a. resnica je precej bolj šokantna, kot si bi predstavljal. hehe, infowar ja :D .
Audy
26. 07. 2010 18.44
Grim, a pri vas so še zombiji? Ojej, komur pa 9 let po 911 in vsemu kar je bilo napisanega, še ni jasno, kaj se dogaja, mu pa res ni pomoči. No ja, infowar gre kljub vsemu naprej.
yarrick
26. 07. 2010 18.29
Ahhh, vidim da sem nekoga užalil.Očitno je da je narod preveč PASIVEN, da bi razmišljal sam zae in se opira na 90 posrancev, da odločijo kaj je prav in kaj ne. Včasih mi je prav žal, da živim med toliko ZOMBIJI, v tako lepi deželi z precej bolj prizadevnimi predniki(ki so dali svoja življenja za to kar imamo a mi to mečemo stran zaradi pasivnega obnašanja). Le kdaj boste odprli oči in spozanli da vas kompleten sistem drži za ***** vi v tem uživate očitno? A so grki res edina nacija na svetu, ki si upa pokazati nezadovoljstvo z bolj resnim odgovorm? Ko bo prepozno ne hodite sem gor jokat, ker boste sami sokrivi za vse skupaj. sedaj pa na plano z minusi, saj tako vem da resnica boli(sploh če pride iz mojih ust kajne?)
yarrick
26. 07. 2010 18.22
@RONZL "Nato je zakon, podpiram vojno v afganistanu, treba je iztrebit talibane, vojska je pa itak zakon." Predvidevam, da si"aktivni pripadnik SV"? ker če nisi, in niti pod razno nisi videl rapvih razmer v afganistanu, nti ne veš pravega razloga za vojno, ti predlagam da se vzdržiš takih komentarjev. saj bo prišel čas, ko boš imel priložnost prijeti za orožje- pa to ni tako daleč. Vprašanje je le na kateri strani boš stal. na strani ljudstva, ki bo zahtevalo pravico, ali na strani "sistema" ki bo hotelo to ljudstvo zatreti? ker če boš na strani sistema, se pazi, ker sistemu ne gre ravno zaupati(jaz mu sploh ne)in po vsej verjetnosti boš na koncu pristal na listi za odstrel tako kot ostali. potem pa me res zanima če boš še takega menja.
yarrick
26. 07. 2010 18.15
@RobinHood Ah vem ja, sem spoznal pred nekaj časa, a sem aktivno bolj zaposlen z tem zadnje čase.Ljudem se niti sanja ne, kaj jim grozi. pa smo se smejali američanom in njihovim "AMERICAN DREAMS", a samo sami ravno tako postali nedovzetni za resnico in pa alternativne medije. Bolj ko se poglabljam v te stvari večji strahi se mi porajajo. Le kako je lahko nekdo tako zloben, da reče da je za njih 370-400 miljonov ljudi na svetu več kot dovolj? Pa jim ves denar na svetu ni dovolj. HOČEJO ABSOLUTNO PREVLADO nad vsem živim na tem svetu.Le zakaj me ne čudi, d so dali predlog da bi šel internet v privatne(korporacijske) roke. trenutno še nimajo moči in oblasti na .netom a slej ko prej bodo vse filtrirali in prikazovali le tisto kar jim ugaja(tako kot so to naredili z televizijo in javnimi občili-tudi pri nas). Me pa veseli, da tudi v Sloveniji najdem vsaj še nekoga ki misli podobno ali isto kot jaz. Večina na nas gleda kot na "norce in zmešane". Le zakaj imam občutek, da bodo potem, ko bo šlo vse k vragu taisti ljudje vpili na pomoč? sedaj jim ponujaš pomoč pa jo zavračajo. Beeee
yarrick
26. 07. 2010 18.08
@ frako "sam kak more bit ameriški narod tok blesou, da takim prauljicam vrjame, dejansko je blo celotno rušenje nateg zavarovalnic, pa profit vojasški industriji. 3 mesce prej je bla sklanjana pogodba oa zavarovanju pred morebitnim terorističnim napadom, pa nikjer ni blo nobene praudanske vojne kjer bi lohka ameriški proizvajalci orožja kej služil" Hja, zakaj pa ne? Ljduje pridejo domov, prižgejo TV in gledajo ali šport ali pa mainstream medije, ki pa so v lasti preveč vplivnih ljudi v ozadju. se kdaj vprašaš, zakaj se nikoli ne govori o federalnih rezervah ali pa o trilateralni komisiji in njihovem namenu? pa tudi 9/11 je bil tako lepo zrežiran da je kar hudo, američani pa, zombiji kot so sprejmejo tisto, kar jim TV ponudi. Njih pesti pomanjkanje Samokritičnosti in samoiniciacije ter razmišljanja. Američani so (vsaj v 90%)ROBOTI, katere nadzira tisti, ki ima v oblasti banke in množične medije. pa ne da je tu pri nas kaj drugače, le da smo manjši "trg" in velikanov ne zanimamo toliko( ko pride čas, bomo mi ravno tako na vrsti). "ne pozabit padca wtc 7 ki se je zrušil zaradi vročine oddane od dvojčkou. kako je ostalo mesto preživelo to vročino še zdej ni jasno ampak razlog je tak wtc 7 je padel zaradi vročine." Ja seveda, in potem svizec zavije čokolado. Sito je bilo pri pentagonu. tam so "državni izvedenci" trdili da je titan, ki je v motorjih letala izparel v zrak, in ga zato ni bilo najti na pogorišču(hec pa je v tem, da se titan začne TOPITI in ne izparevati pri 3400 stopinjah, kar pa ta letalska nesreča nikoli ni dosegla ). Največja verjetnost je da so sami sebe udarili z UAW predatorjem( radarsko nevidno, daljinsko vodeno letalo z eno air to ground raketo večje moči), kar potrjujeo mnoge priče, nemogoč kot zadetka(za potniško letalo) in pa minimalna kolateralna škoda na ostalem pročelju stavbe. @ smeh123 pa še kdo, poleg naštetih. Velika večina sedajnjih predsednikov(močnejših držav) ve kdo so člani "buildebergov" a so očitno iz neznanegarazloga raje tiho kot miši. @darepart "Bravo WikiLeaks! Edini način, da se zmanjša nasilje je da se spozna cela plat zgodbe in se kaznuje odgovorne. Pa svet sigurno ne potrebuje policaja (US) ampak ravnotežje." US same po sebi verjetno nebi bile tako napadalne, z izjemo politikov, ki pa so tako in tako nastavljeni na položaj z pomočjo ljudi tipa rockfeller in podobno mislečih. @MZLB "Zato po mojem ni potrebno obsojat ljudi ki so to objavili, saj je tudi prav, da javnost izve pravo sliko! Vprašanje je, samo ko so stvari prikazali, da si širša javnost ne bo ustvarila napačne slike o situaciji!" Le kako misliš, da bodo to prikazale? Vsi se bodo zgražali kako lahko nekdo, ki mu je bila zaupana varnost objavil kaj takega in izdal svojo državo(in še druge)? To ti je medijska vojna, v kateri imajo glavo besedi gledalci( ti pa so tako in tako Zombiji modernega sveta in niso vredni počenega groša), ki odločajo o poteku. Seveda bo zgodba tako prikazana, da bo ta "izdajalec" zaznamovan za vse čase( če slučajno uspe priti iz vojaškega zapora),neglede nato, da je dokozal kaka grozodejstva se dogajajo v imenu boja proti terorizmu. Me je prav sram, da sem podpiral boj proti teroristom. šele sedaj sm spoznal v kaki zmoti sem živel.Šele sedaj vem resnično kdo je tu pravi terorist, in naj si mediji še tako prizadevajo z pranjem možganov, ne verjamem jim ničesar več! @janez666a Ne pozabi, da ima rusija že vsaj desetletje operativen raketni ščit, sicer manjšega dosega kot NATO a je vsaj delujoč(in hud trn v peti američanom). @RobinHood "Moje mnenje pa je, da so ti dokumenti bili namenoma izpuščeni v javnost. Na dolgi rok bi objava dokumentov lahko v Ameriki zbudila neke vrste depresije in straha iz katere izhod bi bila dodatna napotitev vojakov v Afganistan. Posledično bi pritisk NATA na članice ki razmišljajo in nekatere že ukrepajo o odpoklicu vojakov prevelik in bi ti vojaki lepo ostali kjer so. Tako si Ame
RobinHood
26. 07. 2010 18.06
Grim_reaper26.07.2010, 17:41 "še eden v vrsti priviržencev teorij zarote" Žal to niso teorije zarote, to je svet okoli nas ; ) Si pa ok napisal. - : )
hint
26. 07. 2010 17.57
MZLB26.07.2010, 11:58-5 Sprejemam kritiko in verjetno se motim no vsaj upam vendar si je po dejanjih ZDA mogoče misliti karkoli.
yarrick
26. 07. 2010 17.41
@illiillliiili "Takrat se je v Lamu prebudila domoljubna žilica in je ovadil Manninga na FBI ter druge varnostne agncije, da objava tega matereriala na Wikileaks pomeni veliko grožnjo varnosti države. Predstavljajte si namreč, da se nekega jutra vsa diplomatska pošta države, znajde na enem mestu, kjer si jo lahko vsakdo preprosto pogleda." Kaka domoljubna žilica neki? Res ni prijetno, če pridejo zaupni dokumenti v javnost, a slej ko prej more javnost izvedeti kako grozne stvari se dogajajo v "imenu boja proti terorizmu". Se je kdo vprašal zakaj ZDA kar naprej napadajo te in one države? ZDA je prevelik imperij da bi ga vzdrževala samo ekonomija, vojški aparat pa je itak edina varianta da obdržijo državo nad gladino. Poleg tega pa so tu v ozadju dosti hujše stvari kot pa je vojna v afganistanu in iraku. Od kje IMF-u deanr, da ga posoja naokoli? Koliko denarja bo šlo za grčijo, pa bo še vedno pregloboko v minusu' koliko denarja bo še potrebno dati državam, ki bodo slej ko prej prešle v krizo? Poglejte samo notranjo politiko ZDA, kjer njihova "federal reserves" printajo denar kot po tekočem traku, samo da bi zadostili potrebe po $(četudi to pomeni namerno zbijanje vrednosti dolarja). Poleg tega pa so federalne rezerve v večinski privatni lasti parih res vplivnih "družin(dve izmed njih sta iz evrope!), njihov direktor pa ne zna pojasniti katerim bankam so "posodili 200 miljard $ $ ". @P0gi "ZAHTEVAMO REFERENDUM O IZSTOPU IZ NATA. Vendar mislim da v tej kvazi demokraciji to ni mogoče." S tvojo izjavo se strinajam 100%. Le kaj imamo od NATA? večjo varnost? pred kom? talibani? ali pred pripadniki notranjih obveščevalnih enot ki vsepovsod po svetu prirejajo false flag evente? Ko bo enkrat prišla resnica na dan o RESNIČNEM namenu Evropske unije(in ostalih ki se še formirajo), si boste vsi želeli, da nikoli nebi bili člani te "elitistične združbe". @RobinHood "PrljaviDzem kr dobre si predlagal, se strinjam. Dodal bi še recimo "Invisibile war". " Ahh še eden v vrsti priviržencev teorij zarote. pa sem mislil, da sem edini, ki si je ogledal ta film in par podobnih(obama deception je tut dober, money masters, debt I in II je še boljši pa še par takih je na utube). United we stand :P. @janez666a (Ne vem kdo je napisal zgornji del posta zato bom napisal kar skupaj) edini okupator v afganistanu so ISAF sile, saj so bili talibani(v skupini al kajda rekrutirani s strani cie v začetku 70ih za boj proti rusom in pozneje še v balkanski vojni proti srbom-to je pa precej manj znana resnica, kajne?) Se pa pstrinjam, izvoz opija se je v zadnjih 7ih letih povečal za skoraj 25%.Le kako je to moogoče, ko pa so ISAF sile doli zato, da preprečijo take "zločine"? Če mene kdo vpraša je vojna v afganistanu in iraku zelo ilegalna in politično ter moralno sporna.