Tujina

'Če vodja prvi zapusti ladjo, potem je konec'

Ljubljana, 28. 01. 2012 07.03 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

"Vsak je moral vedeti, kaj storiti v izrednih razmerah," pripoveduje bralec Jože, ki je več let delal na ladji družbe Carnival Cruise Lines. Pravi, da je kljub temu, da ima vsak svojo nalogo, na koncu vse odvisno od kapitana. Tako tudi razume, zakaj je na Costi Concordii zavladala zmeda.

Naš bralec Jože je pet let delal na eni izmed ladij družbe Carnival Cruise Lines (gre za matično družbo luksuzne ladje Costa Concordia). Z njo je med drugim potoval do Karibov, pa do obale Kalifornije in do Sredozemlja. Gostje so bili večinoma Američani, sam pa je opravljal delo natakarja. Z nami je delil svojo izkušnjo glede varnosti na velikih ladjah, ki ljudi popeljejo na križarjenja.

Vsi morajo vedeti, kaj je njihova naloga

Kot član posadke je Jože moral vedeti, kako ravnati v izrednih okoliščinah. "Takoj ko prideš na ladjo, te začnejo učiti," je dejal Jože. Učenje poteka postopoma. Ko prideš na ladjo, dobiš kartico z navodili, kakšne so v primeru izrednih razmer tvoje dolžnosti. "Nekateri morajo denimo samo oditi v zbirni center. Ker je preveč posadke, da bi imel vsak neko svoje delo," pravi Jože.

Z leti pa začneš pridobivati zaupanje in tako ti tudi naložijo več nalog. Tudi Jože na začetku ni imel posebnih nalog, sčasoma pa je postal nadzornik za napihljive reševalne čolne.

Usposabljanje je potekalo skoraj vsak teden, a le za določene člane posadke. "Tisti čolni za reševanje so označeni s številkami. In vsak teden imajo druge številke vajo," je dejal. Vsa posadka pa je mesečno sodelovala v generalni vaji. Ob tem je morala ladja tudi vsaj enkrat na leto skozi pregled ameriške obalne straže. "Če vse skupaj ni bilo narejeno v roku ene ure, ladji ne pustijo izpluti,'' pripoveduje Jože. Vsaka ladja mora tako najmanj enkrat letno skozi ta pregled, v katerem ameriška obalna straža preveri, ali je ladja varna ali ne.

Ena izmed luksuznih ladij družbe Carnival Cruise Lines
Ena izmed luksuznih ladij družbe Carnival Cruise Lines FOTO: Reuters

Na koncu vse odvisno od kapitana

"Kapitan vedno vodi vse," je poudaril Jože, ki pravi, da je zlato pravilo to, da kapitan vedno odide zadnji. "Brez kapitanovega navodila, da se začnejo spuščati z ladje, se nihče ne sme spustiti," pravi Jože. Dodal je, da so bili ravno zaradi tega ljudje na Costa Concordii verjetno zmedeni. "Jaz jih čisto razumem, da se nihče ni upal spustiti brez njegovega naročila, ker so vedeli, da potem sledijo sankcije,'' je dejal Jože. "Zato vsi čakajo kapitana. On je glavni," je prepričan Jože.

Jože je imel to srečo, da je v času njegovega dela vse ostalo le pri vajah. Tudi na splošno so takšne nesreče, kot je bila nesreča Costa Concordie, redke. "Vse je tako varno narejeno, da se to res ne bi smelo zgoditi. Ne vem, kdaj se je nazadnje kaj takega zgodilo," je povedal Jože.

Vsekakor pa bi posadka morala vedeti, kaj narediti, če se nesreča zgodi, je prepričan Jože. A dejanska reakcija posadke, tako Jože, je odvisna od vodje. "Če vodja prvi zapusti ladjo, potem je konec. Ljudje so zbegani, ker ni nekoga, ki bi jih vodil," je dejal Jože. "Kapitan vse dirigira. Če njega ni, je razpad sistema," je še dodal.

Spremljajte 24ur.com na Facebooku in Twitterju!

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (40)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Suzana Dobovisek
29. 01. 2012 20.18
+0
Twister75
29. 01. 2012 12.45
+20
Igor, * Več kot očitno nimaš blage veze, kako potekajo stvari na teh ladjah poleg tega pa je vsaka primerjava z avioni in še čem čisto brezpredmetna. Obtožuješ nekoga, ki je bil tam več let zaposlen, da naklada, sam pa take ladje najverjetneje nisi videl niti od daleč, kaj šele od znotraj. To je nekaj podobnega, kot, če bi mehanik razglabljal o peki kruha pa ne zna naštet niti nekaj različnih tipov moke. \"Kaj pa če bi ladja peljala v rikverc.., kaj pa če bi mela na krovu avion pa bi ta eksplodiral..., kaj pa če bi mel takrat Obama glih vročino,.. kaj pa če\"? itd.... Vsa predpostavljanja nimajo nobene veze in ti si tukaj tisti, ki mlati prazno slamo. -Fantje, ne se pobit med sabo, bodite konstruktivni. Natakar, sobar ali pa nekdo iz pralnice vam lahko ob takih trenutkih reši življenje, kar se je pokazalo že velikokrat, zato ne podcenjujte. Tudi kapitanov ne moremo kar tako metati v isti koš, tudi med njimi so resne in odgovorne osebe, zato se lahko opiramo predvsem na dejstva, torej na tisto, kar vemo zagotovo; 1, lastniki so židi, ki imajo toliko denarja, da se vam niti ne sanja. Verjemite, ne potrebujejo nobene mafije, ki bi za njih sabotirala ladjo, ki sicer stane 400 mio $, sami pa imajo v lasti cca 30- 40 takih plovil + ne vem koliko manjših, kje je pa še ves denar, ki stoji odzadaj. Slab ugled in žrtve med potniki niso nekaj, k čemur bi se nagibala tako močna tvrdka, ki ima svoje delnice na borzi. 2. Vsak častnik, če se omejimo samo na posadko, ki je strokovno usposobljena, točno ve, kje je njegovo mesto ob takih trenutkih in kakšne so njegove zadolžitve. V kolikor ladja ni obrnjena na glavo, ne gori ali kaj podobnega, kar ni dejstvo v našem primeru, torej pluje, imajo vsi vključeni sorazmeroma normalne pogoje za opravljanje svojih zadolžitev, so prisotni na na svojih zbirnih mestih in jih opravljajo, razen v primeru, da nekaj ne štima, kar pa je situacija našega kapitana,... razložim v nadaljevanju; - Nekaj stvari okrog častnikov na teh ladjah: Večina častnikov na teh ladjah je Italijanov. Ti na ladjah držijo skupaj, se ščitijo med sabo in prikrivajo vse, kar je neprimernega pred drugimi. Svoj klan. Italijani slovijo kot veliki šarmerji, zapeljivci, recite jim kakor hočete. Zagotovo ne za vse, lahko pa vam povem, da drži za kar nekaj od njih, da je šarmer pravi vajenec v primerjavi z njimi. \"NATEGNEJO\" vse po vrsti, kar pride mimo in jim zadiši, verjemite, ni malo žensk, ki bi se uprle osvajanju kapitana. Če imajo \"dober mesec\", \"podrejo\" toliko žensk, kot jih mnogi izmed vas, ki to berete ne boste v celem življenju. To, da so mnoge izmed njih poročene, nekatere imajo svoje može celo zraven na križarjenju, ne predstavlja nikakršnega problema, to, da je poročen sam kapitan še manj. Ti prepotentni \"šarmerji\" v njihovem kraljestvu na morju, kjer se jim vsi po vrsti priklanjajo (ker jim pač nič drugega ne preostane), imajo svoja pravila. Velikokrat pretiravajo in izvajajo razne šarmerske usluge, da se njihove priležnice počutijo razkošno. Izlet na komandni most je običajno vključen, veliko njih do tam niti ne utegne,... Najbrž ni potrebno povdariti, da velikokrat ni vse v skladu z predpisi... 3. Dejstvo je, da ni tam nikogar, ki bi jih kontroliral. No pa zaključimo. Na mestu, kjer je ladja obtičala je globina vode tako nizka, da je še vedno pol ladje zunaj. Nobene bojazni ni, da bo šlo vse pod vodo, saj je Kapitan namerno zapeljal še bližje do obale. Nekdo, ki bi vestno opravljal svoje delo in se ne po svoji krivdi znašel v taki situaciji bi najverjetneje brez težav ostal na ladji in vodil reševanje dokler se ne bi zgrudil od utrujenosti ter požel vso slavo. Nekdo, ki pa se zaveda, da ga je pošteno usral, ker je zavil s predpisane poti zato, da bi še enkrat več dokazal, kakšen car je, da lahko med službo vzame vajeti v svoje roke, ogrozi življenja potnikov in posadke samo zato, da pomaha svojemu sorodniku najverjetneje pa eni od
Twister75
29. 01. 2012 12.57
+9
svojih ljubic pa bi ob dojetju posledic svojega neodgovornega ravnanja strahopetno stisnil rep med noge in jo popihal. Pa še to, če kdo misli, da se lahko nekdo spotakne in po nesreči pade v rešilni čoln prek vseh ljudi, ki si želijo vanj, se gladko moti. Verjetnost, da boste nocoj zadeli sedmico je najbrž večja... Seveda so to vse le predvidevanja. Ugibanja nekoga, čigar vrata pa so bila v neposrednji bližini teh prepotentnih šarmerjev. Kaj je res ve le on in pa najbrž nekaj ljudi okrog njega. Kaj bodo povedali na glas je pa druga stvar..... LP, twister75
Neopredeljeni
29. 01. 2012 13.14
+8
Jaz sem tudi delal na taki ladji...1000 članov posadke in 2600 gostov. 2 x na teden smo imeli vaje (pri vkrcanju turistov) ko so tulile ladijske sirene in smo vsa posadka imeli svoje zbirno mesto in svoje naloge. Štopali so nas na čas in če si zamudil, ali nisi "našel" svojega zbirnega mesta, si dobil odpoved. V varnost je res veliko truda vloženega, se pa strinjam, ko hudič šalo vzame, ni tako enostavno kot na vajah :)
Neopredeljeni
29. 01. 2012 13.44
+4
p.s. Carnival cruise line je v last Češke družine, ki je pred 30 leti cca emigrirala v USA in iz nič naredila Carnival Cruise line, itd...
Twister75
29. 01. 2012 15.28
+2
Žal ne bo držalo. Lastnik je bil iz Izraela.
Neopredeljeni
29. 01. 2012 16.11
+1
Saj ni pomembno, nas so to učili na ladji in kazali videokasete, ko sem se vkrcal smo imeli 1 mesec izobraževanje, preden smo začeli delati lahko...
dispute
29. 01. 2012 20.32
+3
Twister75
29. 01. 2012 23.43
+1
Vem, da so vas en mesec učil le zapomnil si si bolj slabo,..
hard-enduro
28. 01. 2012 23.49
+7
Naslov pove vse!
pokahonta
28. 01. 2012 20.07
+1
Dejstvo je, da v Italiji ni šol, da bi usposabljali pomorščake. Drugo je sploh bilo narobe, da se je približal obali. Tretje vsepovsod velja hierarhija. Če ni enega je vedno nekdo drugi. Če pa ti vsi nekam pobjegnejo, je seveda težko miriti ljudi. Kajti ko zagrabi panika in zagotovo je bila. Ladaj na bok in vse se postavi naglavo. Četrto zgrešeno pošiljati ljudi v kabino. Sedaj pa seštevajo ljudi mrtve, ki so blokirani v kabinah. Skratka en cel kup pomankljivosti.
Marko Novak 1
28. 01. 2012 18.38
+3
lepo je govoriti kako in kaj ko si doma na toplem bi videl kako bi takrat reagiral v tisti situaciji ni lahko in itak ko se kej zgodi so vsi pametni.lp
Ramzess
28. 01. 2012 13.48
-23
Vsake oči imajo svojega, malarja, in eni enostavno pričakujejo, da bo kapitan vsakega posebej za roko vodil iz ladje, ...to so samo sanje. Spet eden, ki naklada o tedenski in mesečnih vajah, itd., hkrati pa gladko zanemarja dejstva, da standardne vaje veljajo veljajo samo za standardne okoliščine, pokonci stoječe ladje. Kaj pa če se ta obrne na bok ali na glavo, ...tudi na letalu če leti obrnjeno na glavo ne izvajati standardnih prijemov. Tudi z na streho obrnjenega vozila se rešuje drugače, kot če ta normalno stoji na kolesih. Večina pozablja da je teorija, ki je za povrh precej omejena, eno, praksa, dejanske okoliščina, pa nekaj čisto drugega. Sporno je, da se vsa odgovornost, tudi vseh drugih navzočih, prelaga na samo enega človeka. Ja, kdo pa so drugi, da ne bodo prevzemali odgovornosti zase in za svoje, za svoja dejanja, itd. Ta zgodba o tej ladji je višek cepljenja mišjih dlak, in ozkega ter slepega gledanja neki pravil, kar smo jih imeli priliko videti ali brati, ...kam plovemo vprašam. Je tako enoumje in ozkoumje res potrebno.
Ramzess
28. 01. 2012 13.50
-8
Kaj bi šele bilo, če bi kapitan bil žrtev (poškodovan), ali mrtev, ... koga bi potem krivili, na koga bi zlivali ves domači in tuji gnoj, čez koga bi potem cepili mišje dlake.
Ramzess
28. 01. 2012 13.53
-9
Kakšen bi bil članek ali zgolj zadnji stavek članka, če bi kapitan bi onemogočen izvajanja svojega dela, poškodovan ali mrtev.
Tone 12345
28. 01. 2012 17.55
-2
se strinjam!ljudje znajo samo obtoževat in na"križ" -ki ga ne priznam sam da boste bolje razumel pribijat-kljub temu, da ne poznajo realne dejanske situacije!!!
Fillmore
28. 01. 2012 19.11
+3
Igor . Ne morem se strinjati s teboj. Vse vaje se izvajajo kot je doloceno v konvencijah. Ladje so zasnovane in opremljene tako da se lahko potnike in posadko evakuira v resilna plovila v najvec 30 minutah po objavi nevarnosti. Vse situacije so predvidene. V konkretnem primeru velja da se do dolocenega nagiba spuscajo resilni colni , v naslednji fazi pa se v morje odvrzejo samonapihljivi splavi ter se izvaja kontrolirana evakuacija preko napihljivih toboganov itd. Upam da sem ti nekoliko pojasnil zadeve.
Fillmore
28. 01. 2012 19.16
+8
V slucaju da je Poveljnik onemogocen (huje poskodovan , mrtev ) je v varnostnem planu tocno doloceno kdo prevzame komandno funkcijo in s tem odgovornost ki jih tak polozaj prinasa.
Sputnik
28. 01. 2012 10.54
+9
italjan pač ne more bit kapitan ali kak drug lik z pomembno vlogo. mamin sine bo vedno mamin sine in italjani so prav to - mevže in razvajenčki
rojs1
28. 01. 2012 11.44
+7
Golden_ratio
28. 01. 2012 10.49
+17
Joža za kapetana....on ve naloge na pamet....sej jih je un kapetan tut znal...a je zmagal strah...
wawer
28. 01. 2012 10.49
+27
HAWAIII69 28.01.2012 09:00:27 ..to sedaj komentira natakar...ki ne loči radarja ARPE od PLOTERJA...Naj o tem kaj povejo strokovnjaki iz pomorstva, navtiki!!....Natakar?????..... Ja in kaj je narobe s tem, če je natakar? Če ne bi bilo natakarjev in ostalih, ki so potem ljudi spravljali v čolne, bog ve kaj bi bilo. "VIŠJE" izobraženi so itak zmrznili v trenutku, ko je bilo treba odločati. Zanimivo, da se nič ne omenja preostalih oficirjev saj bi po mojem mnenju lahko kdo drug delo kapitana opravil enako dobro kot on sam. Aja pa še s stališča financ se nam lahko tale gospod Jože samo smeji saj je na ladji gotovo zaslužil okrog 2500 € na mesec to pa so 4 slovenske minimalne plače. Kdo je zdaj tu bedak, mi "izobraženci" ali on, ki je natakar? Jaz dam glas za Jožeta :)
zbut
28. 01. 2012 10.58
+7
Kunar
28. 01. 2012 11.11
+21
Kaj pače je natakar izšolan za kapitana, in tako kot je v svetu mu je edino delo ki ga lahko dobi na ladji ravno natakar :D Sej veste, najbolj ritolizni in neumni dobijo najvišji položaj.
wawer
28. 01. 2012 12.29
+5
Hehe, mogoče je bil pa vojski v mornarici in je bil glavni frajer na Donavi. Nikoli se ne ve :).
HAWAIII69
28. 01. 2012 16.38
+0
Ker sem sam pomorščak in častnik krova na passengerjih...Se ne bi zanašal na stewarde!..Vse familirizacije (spoznavanja barke itc..) posadke (stewardov in ostalega catering osebja) opravlja security off...torej častnik krova!...In častniki poveljujejo v primeru havarije,požara...pod nadzorom captaina ki poveljuje celotni akciji!... Steward ni ne izobražen, ne strokovnjak za dajanje določenih strokovnih izjav, kar se tiče same sheme organizacije na barki. Ponavadi ne ločijo provo od krme,,kaj šele kaj več!!!!....
Fillmore
28. 01. 2012 18.58
-2
Kunar ! Prosim kontroliraj se. HawaIII69 se je predstavil in pravilno opisal vse postopke. Da bi pa bil nekdo usposobljen za kapitana in opravljal delo natakarja je pac malo verjetno. Mogoce , ce je le Nedeljski Kapitan na svoji jadrnici ali pasari. Standardi v pomorskih poklicih so povsem drugacni od kopenskih. Kot je pravilno navedel HawaIII69 , natakarju (steward) ni usposobljen niti odgovoren za izvajanje varnostnih nalog .
Fillmore
28. 01. 2012 19.23
+0
Waver ! Izprazni pusko ! Nihce nima nic proti natakarjem. So del posadke (ce strezejo posadki) ali pa Hotelsko osebje , ce strezejo potnike. Verjemi , da tisti ki so izvajali evakuacijo potnikov in posadke niso prav nic "zmrznili" kajti v nasprotnem bi bilo izgubljenih veliko vec zivljenj. Evakuacijo in resevanje so izvajali castniki krova ki so za to usposobljeni in odgovorni. Vsem skupaj pa lahko le cestitatmo ob uspesno opravljenem delu v izjemno tezkih pogojih (noc , vremenske razmere in polozaj ladje).
HAWAIII69
28. 01. 2012 20.25
+1
Se strinjam, vse je predvideno po STCW normah in SOLAS konvenciji..Za kar imajo častniki certifikate(brevete), torej so vezani na to!!...In nekdo je vodil vso evakuacijo (abandon ship)...In to je v pristojnosti častnikov krova!...Chief off, 2nd off, 3rd off...,Safety off...Torej nekdo je vodil te veleumne stewarde in ostalo pomožno osebje... Zatorej naj o tej temi dajejo izjave osebe, ki so strokovno podkovane in pristojne!...
fifi11
28. 01. 2012 10.42
+9
Jože ,Jože, Jože,....................................Jože, Jože...................in spet Jože. Je ta Jože naš državljan ali je spet ena vaša izmišljotinja????????????
krokodil2
28. 01. 2012 09.50
+9
+7
brko20
28. 01. 2012 10.49
+6
HAWAIII69
28. 01. 2012 09.00
-40
..to sedaj komentira natakar...ki ne loči radarja ARPE od PLOTERJA...Naj o tem kaj povejo strokovnjaki iz pomorstva, navtiki!!....Natakar?????.....
kobra1
28. 01. 2012 10.14
+25
to komentira nekdo(Jože), ki je to živlenje živel Ti pa lahko komentiraš le kakšno je vreme,pa še to ti morajo povedati po radiju.
Fillmore
28. 01. 2012 10.40
+8
Ti Hawaiii69 , ko se razmetavas z ucenimi izrazi ARPA in PLOTER ... o kaksnem ploterju in arpa pa govoris ? Daj razsvetli se mene suhozemskega bedaka . Lepo te prosim in hvala vnaprej.
Buena Vita
28. 01. 2012 07.46
-18
COSTO CONCORDIO JE POTOPILA MAFIJA,,POSLUŠAJTE PRBVE ODZIVE IN PRVE POSNETKE KI SO OBŠLI SVET IN BOSTE VEDELI VSE,V PRVIH TRENUTKIH GROZE NI SPOSOBEN NIHČE LAGATI,POTEM AKERJI GOVORIJO PO NAVODILIH ODVETNIKOV,, ŽE TO DEJSTVOP DA JE ZAPELJAL V NIZKE VODE POVE VSE,UNIČILI SO LADJARJA IN LADJO Z NAJMANJŠIM ŠTEVILOM ŽRTVEV,, VSE OSTALO JE SPRENEVEDENJE
+26
Day Tripper
28. 01. 2012 09.05
+9
Ramzess
28. 01. 2012 13.53
+5