Slovenija

Živali in pirotehnika: Med pokanjem ostanite mirni, s pretiranim odzivom lahko njihovo paniko še povečate

Ljubljana, 26. 12. 2017 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min
Avtor
Tina Švajger
Komentarji
40

Zvočni in svetlobni učinki pirotehnike predstavljajo velik vir stresa za živali. A psi in mačke še zdaleč niso edine žrtve. Močan strah lahko namreč doživljajo tudi manjši hišni ljubljenčki, pa tudi rejne in prostoživeče živali.

Neprevidna in objestna uporaba pirotehničnih izdelkov ni nevarna in moteča zgolj za ljudi, temveč tudi za živali. Mnoge ob glasnem pokanju ter dejstvu, da se nimajo kam umakniti, namreč doživljajo hud stres.

Ognjemeti, petarde in druga sredstva, ki jih ljudje uporabljamo za našo zabavo, seveda pomenijo na drugi strani zelo močan stres za vse živali, s katerimi si delimo naša življenja in svet. Ksenija V. Kutlačić, Zavod Koki

"Zvočni in svetlobni učinki pirotehnike so velik vir stresa za številne živali, tako domače kot divje," razlagajo v Društvu za zaščito živali Ljubljana (DZZŽ LJ). Psi denimo strah pred glasnimi zvoki kažejo s sopenjem, nemirom, cviljenjem, laježem, tudi z uničevanjem okolice in pohištva in poskusi pobega.

"Strah oziroma stres pa lahko sproži tudi fiziološki odziv. Poviša se srčni utrip, dihanje je pospešeno. Zaradi povečanega izločanja vode iz telesa žival pogosteje urinira in posledično več pije. Lahko začne zavračati hrano, v skrajnih primerih se pojavita tudi driska in bruhanje," ponazarjajo v društvu.

Strah se lahko razvije v fobijo.
Strah se lahko razvije v fobijo. FOTO: Thinkstock

Močan strah doživljajo tudi kunci, papige, krave, kokoši ...

A psi še zdaleč niso edine žrtve. "Močan strah lahko doživljajo tudi manjši hišni ljubljenčki, pirotehnika pa negativno vpliva tudi na primer na rejne živali," so jasni v društvu. S tem se strinjajo tudi v Zavodu za zaščito rejnih živali Koki: "Največja nevarnost, ki preti živali, je, da se v paniki požene v dir, potem v begu trči ob ogrado, se vanjo zaplete in poškoduje, ali jo preskoči in zbeži denimo na cesto. To velja za domače pa tudi za prostoživeče živali - občutljive so tako krave kot denimo jeleni."

Pirotehnika lahko negativno vpliva na različne vrste hišnih živali. Mnoge imajo zelo izostren sluh in zato zvoke doživljajo intenzivneje kot mi. Med manjšimi hišnimi ljubljenčki je mnogo vrst, ki so izredno občutljive na stres, na primer kunci, morski prašički in različne vrste papig, razlagajo v DZZŽ Ljubljana.
Pirotehnika lahko negativno vpliva na različne vrste hišnih živali. Mnoge imajo zelo izostren sluh in zato zvoke doživljajo intenzivneje kot mi. Med manjšimi hišnimi ljubljenčki je mnogo vrst, ki so izredno občutljive na stres, na primer kunci, morski prašički in različne vrste papig, razlagajo v DZZŽ Ljubljana. FOTO: Thinkstock

A če je strah zelo močan in ne naredimo ničesar, da bi ga zmanjšali oziroma odpravili, se lahko razvije v fobijo. "Ta se na primer pri psih lahko kaže kot neprekinjeno lajanje, tuljenje, skakanje, brezglavo beganje in uničevanje vsega, kar ima pes na dosegu. V poskusu pobega lahko pride tudi do samopoškodovanja, prisotne pa so lahko tudi težave s prebavo in zavračanje hrane," opozarjajo v DZZŽ LJ.

Uredite jim varen prostor in tudi sami ostanite mirni

Kaj lahko torej kot lastniki sami naredimo, da živali vsaj nekoliko olajšamo oziroma omilimo ta stres? "V prazničnih dneh živalim uredimo varen prostor v delu hiše ali stanovanja, ki je najmanj izpostavljen zunanjemu dogajanju. Psom in mačkam, ki sicer bivajo zunaj, za ta čas omogočimo bivanje v hiši. Za sprehode s psom izbiramo manj obljudene kraje in ure, ko je manj verjetno, da bomo naleteli na pirotehniko. Pomembno je, da med pokanjem tudi sami ostanemo mirni in ne vznemirjamo živali s pretirano skrbjo ali tolaženjem, saj lahko s tem njihovo paniko še povečamo," svetujejo v ljubljanskem društvu.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Za domače oziroma rejne živali pa je bistvenega pomena, da poskrbimo, da so v varnem okolju, ki jim v primeru panike ne bo omogočalo takšnih dejanj, ki bi ogrozile njihovo življenje in življenje ostalih, svetujejo v Zavodu Koki.

Tudi policisti pozivajo vse lastnike in skrbnike živali, naj v tem prazničnem času, ko se uporaba pirotehničnih izdelkov bistveno poveča, poskrbijo za svoje živali.

Na voljo tudi veterinarski pripravki, ki ublažijo stres

Danes je na voljo sicer več različnih, blažjih in močnejših pripravkov, ki lahko živali ublažijo stres. V DZZŽ Lj pa skrbnikom svetujejo, da se o njihovi uporabi posvetujejo z veterinarjem.

V DZZŽ Ljubljana pripravljajo tudi posebej natečaj 'Ognjemet si letos narišite!' "S sodelovanjem se zavežete, da letos ne boste uporabljali prave pirotehnike, ampak si boste ognjemet raje narisali in se hkrati tako potegovali tudi za nagrade. Sodeluje lahko prav vsak, ne glede na starost," za konec še pozivajo v društvu.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (40)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Animal_Pump
27. 12. 2017 09.12
+2
Zanimivo, v enih prispevkih cvilijo pa jamrajo kako ni v Sloveniji denarja za preživetje...v tem prispevku pa razlagajo kako denar(rakete pa petarde)v zrak mečejo. Človek nima besed;P
Lady_B
26. 12. 2017 11.56
+5
A ni že dovolj pravega pokanja na svetu, zakaj bi morali proizvajati "umetnega"? Pejte raj na kako vojno območje, ga imate tam dovolj, tisti, ki vam je toliko do tega! :(
periot22
26. 12. 2017 14.55
+0
BogiEmil
26. 12. 2017 16.11
-3
na vojnih območjih običajno ob takih prazniki razglasijo premirje in ni pokanja zato je bolje, da si ga ustvarimo mi sami, kateri živimo v miru, ker je to en lep običaj in utrne marsikatero solzico v srečnih očkah otrok, ko gledajo ognjemete za največji praznik v letu
Luka738191
26. 12. 2017 11.56
-1
Ni čudno da se bojijo pokanja če jih folk oblači v kiklice, nogavicke itd... mi smo imeli pse, macke pa se nikoli niso bale pokanja...
beyblademaster
26. 12. 2017 12.13
+1
Suckhead
26. 12. 2017 11.55
+1
Spet to pokanje saj sploh ne poka več, en pok sem slišal do danes in to bo verjetno to. Novo leto pa bo brez ognjemetov in to je to, slovo.
ggargamell
26. 12. 2017 11.50
+7
lansko leto in vsa prejšna leta morda tudi letos so bile na tv reklame za rakete ki imajo med drugim tudi učinek poka saj večina vi to reklamirate v člankih pa pišete prazniki brez pokanja ? drugače pa če ljudje to saj tko prbližno pametno uporabljajo so do danes vsi živi in celi ostali pa tudi živali če pa imaš pač izjeme ki nimajo 2 pike v glavi pa nič ne pomaga če to prepoveš ...
RONDO25
26. 12. 2017 11.16
+3
Dejte prosim lepo še omejiti enega hišnega ljubljenčka na eno stanovanje.
vzdev
26. 12. 2017 10.54
+0
Pa dajte, kaj je res potrebno čisto vse prepovedati. Vedno je bila tradicija, da se je za veliko noč in božične praznike pokalo, pa ni nikogar motilo. Tudi živali ne. Prav tečni ste že s temi članki. Živali sploh niso tako strahopetne kot tukaj pišete. Koliko kmetov meče petarde, da bi iz svoje njive pregnali srnjad, pa srna samo pogleda in je naprej. Boljše, da se prepove, da se zapira pse in mačke v stanovanje, kot pa tole pokanje, bi bila precej večja korist.
Prototip
26. 12. 2017 11.13
-2
Ja dejstvo je,da so tut živali že tako pomehkužene kot državljani,,doma imam psa ki ga čez praznike pač bolj zadržujem v stanovanju,to je pa tudi vse,je pač konkreten pes in ga ne zadane kap ob vsakem poku,,,,
Apostol1
26. 12. 2017 12.56
+0
vzdev ... opozorila zaradi živali niso odveč in ni tudi nič narobe ,če bi jih bilo še več . Ker se spomnim na mlada leta , ko sem poslušal v okolici razno hvalisanje kako je kdo prestrašil mačka ali psa s petardo in podobno in če je kdo to rekel da ni prav je bil deležen samo posmehljivega pogleda ,jaz tega nisem počel nikoli , čeprav se nimam za svetnika ,samo to pa hvala bogu ali usodi prav nikoli ,ker imamo vseskozi pse mačke in še kaj in mi ni to prišlo tudi na misel ne . Ravno iz teh razlogov opozoril da živali trpijo bolečino ob eksplozijah ni nikoli preveč . Se pa s prvim delom tvojega komentarja strinjam pokanje je pač neka tradicija ,včasih možnarji, v mojih letih karbid in tudi že petarde danes pa petarde in spet se bom ponovil ,če je varno za vse nič narobe zakaj pa ne.++++
Apostol1
26. 12. 2017 12.59
+4
Pa še tole , mislim da vsi vemo da imajo živali sluh ki sliši veliko večje frekvence kot človek in to pomeni da ob tem pokanju čutijo bolečino zato jih je pa tudi strah in to pa je nenamerno ali pa pogosto kar namerno mučenje živali.
Novorazodetje
26. 12. 2017 10.26
+5
Prepovedati in prekrškarje strogo kaznovati. Kaj delajo inšpektorji na tem področju? Sedijo v pisarnah namesto da bi iskali prodajalce, ki imajo pod pultom prepovedano pirotehniko..
Apostol1
26. 12. 2017 10.35
+4
Prepoved vedno prinese kršitev in kaj lahko tudi nesrečo , bolje je stvari omejiti na eno pametno mejo , tako kot je sedaj je po mojem mnenju kar v redu . Sem pa že večkrat v tem obdobju opazil ljudi ki so na primer s seboj na silvestrovanje na prostem s seboj pripeljali svoje pse in seveda ob prihodu novega leta je pokalo in psi so trpeli in kdo je tule po tvojem mnenju bolj neodgovoren , zame so ti ljudje , ki vlečejo svoje pse naravnost na take prireditve kjer točno vedo da bo pokalo. Se pa načeloma strinjam s teboj samo v praksi je to drugače.
vzdev
26. 12. 2017 10.56
+2
In kaj so s tem dosegli, ko so prepovedali pirotehniko? Ljudem so v roke potisnili bolj nevarne izdelke iz črnega trga, pa še davke so pobere manj. Petarde se še pa vedno dobijo. V glavnem neumnost. V Avstriji je tako izdelek nenevaren, v Sloveniji je pa očitno bolj nevaren kot atomska bomba.
BurekPekar
26. 12. 2017 09.46
+14
Zakaj se sploh mora pokat med prazniki!? Mislim, da je to resnično nesmiselno početje. Jaz bi to vse prepovedal saj s pokanjem ne naredimo nič koristnega razen tega, da živali tisti trenutek živijo v strahu. Zakaj ne bi bila Slovenija v nečem boljša od drugih EU držav?
Apostol1
26. 12. 2017 10.15
+2
Ni kaj strinjam se s teboj ideja je odlična ,pozabljaš le na mlada leta , zate ne vem , sam pa sem tam nekje med 10 in 25 letom tudi užival v pokanju in prav dobro se spomnim orožnih vaj in ob užitku streljanja s manevrskimi naboji in kresa za 1 maja ,ko smo še pokali s karbidom , kasneje so prišle petarde in takrat je bilo to nekaj najbolj razburljivega v letu , kasneje me je ta norost počasi minila in danes tudi jaz raje dam denar za hrano za živali ali pa kaj drugega koristnega , mladina naj pa poka ob praznikih zakaj pa ne , LE VARNO NAJ BO V VSEH POGLEDIH++++
BurekPekar
26. 12. 2017 11.23
+7
@Apostol1 , ne ne pozabljam na mlada leta. V stari Yugi sem z starši redno obiskoval debelo Berto, ampak nikoli se denar ni trošil za te stvari. Resnično se nikoli nisem ukvarjal ne s petardami ne z raketami. Ne vem, pri nas doma se nikoli niso kupovale te stvari za praznike. In dejansko se tega držimo iz roda v rod ... sedaj, ko imam vnuke, pa bom probal to prenest tudi na njih, da je to dejansko nepotrebno trošenje denarja - proč vržen in da s tem škodujemo in ogrožamo ljudi in živali okrog sebe. Iz malega raste veliko ...
BurekPekar
26. 12. 2017 11.30
+5
In kaj je še slaba stvar tega, da mladi pokajao in uporabljajo petarde? Hja, po praznikih gledamo slike raztganih prstov, rok, obraza zaradi pirotehnike. Hja in potem je zaradi nespametnega ravnanja in slabe vzgoje 15-letnik brez rok in nesposoben za delo in posledično temu je celo življenje invalid, nesposoben delat in živi na račun države, samo zato, ker ga niso vgojili, da pirotehnika prinaša več škode, kot koristi.
vzdev
26. 12. 2017 11.36
-2
HAJNEKEN, potem pa boljše, da ne pišeš kako so te stvari nevarne, če jih nikoli nisi uporabljal. Ker petarde niso nevarne, če jih uporabljaš tako kot piše v navodilih. Če pa se ljudje delajo norca in se igrajo, kdo si upa držati petardo v roki dalj časa, delati iz petarde bombo.., je pa to čisto druga pesem. Petarda pa sama po sebi ni nevarna. Je pa res težava v tem, da so ljudje sedaj prisiljeni kupovati na črnem trgu, kjer pa res ne veš več kaj dobiš v roke.
vzdev
26. 12. 2017 11.38
-2
Pa s tem, da se vse prepoveduje ne postajamo v nečem boljši od drugih v EU držav, temveč vedno bolj policijska država, kjer nam bodo počasi še začeli govoriti, do kdaj smo lahko zunaj hiše.
Apostol1
26. 12. 2017 12.44
+2
vzdev.... petarda je nevarna ,jasno pa je da je odvisno od osebe ki to petardo misli uporabiti. drugače pa kot sem že napisal povsem prepovedati te stvari je nesmisel ,ker tule se oba strinjava da s tem ne bomo odpravili nesreč v zvezi s petardami in podobno. Še enkrat bom rekel , naj poka komur je to v veselje ,vendar naj bo to varno za vse in poznam zelo veliko oseb ,ki to počnejo in to povsem varno, primeri ,ko pride do nesreče so pa taki kot si ti opisal in to je to++++++
CIGU MIGU
26. 12. 2017 09.10
+0
in kje je problem,naj stranka obramboslovcev v parliju sprejme zakon da se ne sme već pokati,,,,a ja to pa niso še vzeli v šoli
Kalymero
26. 12. 2017 09.48
+2
To pa ne. Samo njihovi otroci imajo dovolj denarja in brezobzirnosti za te traparije.
beyblademaster
26. 12. 2017 08.44
-21
zdej pa res lohk že nehate z temi živalmi, k vsak let 5krat eno in isto objavljate
Kalymero
26. 12. 2017 09.49
+8
Tomaz1980
26. 12. 2017 09.53
+13
...še premalo objavljajo! Proklete petarde!!!!!
BogiEmil
26. 12. 2017 08.23
-29
Za živali bi morale obstajati take psihiatrične klinike, kjer bi jih navajali na zvok, predvsem na pok. Jaz recimo se ukvarjam z rejo psov in vse mladiče navajam na zvok v zvočno izolirani garaži, notri pa imam ogromen ojačevalec marshall in zvočniki in jim še kot malim predvajam zvoke vojnih filmov, pokanja petard in naravnih nesreč ti kužki so mi potem hvaležni celo življenje, ker se ob pokanju petard počutijo zelo domače in jih ničesar ne moti. Njihovi hvaležni pogledi za novo leto mi vse povedo in odtehtajo moj trud, da jih privadim na ta lep običaj pokanja petard. Tisti lastniki, kateri pa ne privadijo svojih ljubljenčkov na pokanje, bi jim bilo pa potrebno odvzeti živali in njih kaznovati.
maparcepel
26. 12. 2017 09.13
+13
Tomaz1980
26. 12. 2017 09.44
+7
BurekPekar
26. 12. 2017 09.44
+15
BogiEmil, pridi k meni na štajersko, ti bom v izolirani garaži malo preštel kosti! Lastna mati te ne bi prepoznala .... kakšen do živali, takšen do ljudi.
BogiEmil
26. 12. 2017 09.45
+2
ko boš imel probleme s psom boš drugače govoril
Tomaz1980
26. 12. 2017 09.46
+10
Pismo jaz se resno sprašujem... Ali je takim, kot je Emil res dolgčas v življenju? Pojdi se na fronto borit tam NONSTOP pokajo PRAVE rakete in bombe! Pojdi v vojsko. Zaposli se kot vojak in se pojdi borit!
Tomaz1980
26. 12. 2017 09.48
+4
Da, Emil! Res je! TEBE bom krivil in ostale, da ste mi znervirali in prestrašili psa in mačke, ter ostale ljubljenčke!
BogiEmil
26. 12. 2017 09.48
-6
kako pa misliš, da trenirajo službene pse ...
Tomaz1980
26. 12. 2017 09.49
+10
A zdaj morajo pa vsi psi biti službeni po tvojem? Ne gre tu samo za pse! Preberi si še enkrat kaj so napisali, pa ti bo potem malo bolj jasno! So tukaj še OSTALE živali! Boš morske prašičke pa papige tudi treniral, da bodo kot "službene"?? Pa daj nooooo!!! Pa ostali ostareli in bolni? Bodi no malo bolj razumevajoč no!!
Apostol1
26. 12. 2017 10.21
+6
Takih komentarjev kot je BogiEmil napisal ne gre resno jemati ,ker tak komentar je skregan z zdravo pametjo in ne veš ali ga je oseba napisala zaradi provokacije vseh ostalih nas ki se tule poizkušamo normalno pogovarjati ali pa je res to da tak človek nima vse v glavi tako kot mora biti in običajno takim ljudem pritisnem minus , če se pa to od te osebe začne ponavljati pa tudi preberem ne več ,ker je res totalna izguba časa.
Tomaz1980
26. 12. 2017 11.13
+2
Hja... očitno dela reklamo za Marshall boxe! :D
BogiEmil
26. 12. 2017 17.33
-1
za pravo vzgojo živali se potrebuje vrhunska audio oprema, zato tudi nimam problemov z živalmi, ko poka ...