Slovenija

'Za mamo je otrok že, ko zagleda modri črtici na testu': kako slovenske bolnišnice ravnajo ob smrti otroka med nosečnostjo

Ljubljana, 01. 08. 2014 09.16 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 12 min
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
59

"Stiska, s katero se srečujejo starši, ki med nosečnostjo izgubijo otroka, je najpogosteje boj in pravica do žalovanja za tako majhnim otrokom," pravi Petra Urek iz društva Solzice. Gre za še vedno precej tabuizirano temo v naši družbi, preglavice pa povzroča tudi zakonodaja oziroma njene interpretacije.

Splav
Splav FOTO: Thinkstock
Zgodba Elizabete, katere starši so si morali izboriti pravico do njenega pogreba, ker jo zakonodaja po 16. tednih življenja v materinem telesu še ne obravnava kot otroka, je javno ponovno odprla temo, o kateri pri nas še vedno neradi govorimo – smrti otroka in žalovanju staršev.

Petra Urek iz društva Solzice, za katero je osebna izkušnja izgube otroka, zdaj pa z društvom že leta pomaga staršem, ki so izgubili otroka, pravi, da smo sicer napredovali, tudi po zaslugi društva Solzice – če zdaj govorimo o pravici do individualnega slovesa od otroka, mlajšega od 22. tednov nosečnosti, ki jih zakon postavlja za mejo življenja, smo imeli še pred desetletjem veliko otrok, ki so umrli po 40. tednu nosečnosti, ali celo po rojstvu, ki niso pokopani. "Kriki njihovih staršev – kje je moj otrok, še vedno odmevajo," pravi Urekova.

Možnost pogreba je namreč za žalujoče starše še kako pomembna. "Pokop otroka predstavlja za starša dokončnost in mesto, kjer lahko svojo misel posveti otroku," pravi Urekova in dodaja, da starše spodbujajo, da ob slovesu opravijo svoj ritual - na primer zasadijo drevo, napišejo pismo in ga sežgejo ...

Ni sicer malo ljudi, ki ob zgodbah o izgubi otroka, še posebej v zgodnjih fazah nosečnosti, zamahnejo z roko in se začudijo – češ, za čim pa starši pravzaprav žalujejo, saj otroka še ni bilo. Redki niso niti takšni komentarji, če otrok umre kmalu po rojstvu. Čeprav zdravstvena doktrina pravi nekaj drugega, Urekova pojasnjuje, da je plod za starše, ki ga željno pričakujejo, otrok. Ne glede na starost.

"Za mamo je otrok že, ko zagleda modri črtici na testu. Že ko gremo na prvi ultrazvok dobimo posnetek našega otroka in ko slišimo prve utripe njegovega srca, govorimo o otroku. Ko pa se zgodi izguba otroka pa bi naj kar naenkrat morali nehati govoriti o našem otroku. In se "tolažiti" z mislijo, da ni bilo še nič," pravi. "Zato spodbujamo, da si starši naredijo spomine, da lažje žalujejo in da okolici tudi preko spominov dokažejo, da je njihov otrok - otrok že od spočetja."

Vihar čustev

Smrt otroka velja za eno največjih izgub, ki lahko doleti človeka. "Starši so v času, ko izvejo za smrt otroka sprva v šoku, srečujejo pa se z občutki krivde, žalostjo, razočaranjem, največkrat pa so presenečeni, da se to lahko sploh zgodi. Kdor ne doživi smrt otroka med nosečnostjo niti ne pomisli, da bi se mu lahko kaj takšnega pripetilo. Stiska, s katero se srečujejo pa je najpogosteje boj in pravica do žalovanja za tako majhnim otrokom. Okolica malokdaj sprejema družino z njeno izgubo vred. Ker ne vedo, kako naj pristopijo do žalujoče družine, se raje umaknejo oziroma tolažijo. Tolažbe pa ni. In v takšnem obdobju se starši počutijo same in osamljene s svojo bolečino," pravi Urekova.

Starši, ki so izgubili otroke do 22. tedna, se v Ljubljani, ki je prva dobila spominski park, večinoma odločajo za skupen raztros v Parku Zvončkov. Tudi starši, katerih otroci so umrli po 22. tednu, se odločajo za raztros pepela v spominskih parkih, pogosto pravijo, da želijo, da je njihov otrok med svojimi. V tem obdobju je tudi več individualnih raztrosov. Starši, katerih otroci so umrli po 40. tednu oziroma so nekaj časa živeli, pa se večinoma odločijo za individualni pokop v družinski grob.

Staršem, ki se znajdejo v situaciji, ko po novici o smrti plodu čakajo na sprožitev poroda, svetuje, da ta čas izkoristijo, da – če tako želijo – preverijo, kakšne so njihove pravice v tej situaciji. "Seveda pa vsak reagira na svoj način. Nekateri starši takoj poiščejo pomoč, drugi se obrnejo na nas po dogodku, nekateri starši ne želijo ničesar, vendar kasneje iščejo odgovore, spomine ..."

Tudi pogreb za žalujoče starše ni ne začetek in ne konec žalovanja, ampak trenutek, ko se starši zavejo dokončnosti. Žalovanje se začne največkrat šele 6-8 tednov po izgubi in ne pozna bližnjic. "Šele ko mine šok, ko za druge teče življenje naprej, se za nas ustavi. Takrat se počutimo osamljene in iščemo ljudi s podobno izkušnjo, ker le oni nas razumejo in vedo kaj doživljamo. V takšnih skupinah se počutimo varno in sprejeto. Ugotavljamo, da nismo edini, da ni z nami nič narobe," pravi Urekova.

Ko je zdravstveno osebje kdaj bolj v čustveno breme, kot v pomoč

Kritike staršev na reakcije zdravstvenega osebja ob njihovi izgubi, niso redke. Pogosto se nanašajo na že omenjeno vprašanje – za čim sploh žalujejo in celo na idejo, da žalovanje ni smiselno, ker imajo starši že druge žive in zdrave otroke.
Urekova sicer pravi, da društvo na tem področju beleži izboljšanje, njihovi sodelavci za bolnišnice, ki to želijo, izvajajo tudi izobraževanja. "Spomini na žalosten porod so vedno boleči. In zdravstveno osebje se velikokrat premalo zaveda, kakšno vlogo igrajo v teh trenutkih. Največkrat je ravno porodna soba in zdravstveno osebje edini "živ spomin" na otroka. Lahko je boleč– lahko pa čez nekaj časa postane lep spomin in zadoščenje, da je bilo za otroka lepo poskrbljeno," pravi Urekova.

Isti zakon – različne rešitve

Žalovanje
Žalovanje FOTO: Thinkstock

Potem ko je v javnosti odmevala zgodba Elizabete K., so se odzvali še številni drugi starši, ki so prav tako izgubili otroke, izkazalo pa se je, da so njihove izkušnje zelo različne, saj poznajo bolnišnice na tem področju zelo različno prakso, še posebej, ko gre za plodove, mlajše od 22. tednov.

V bolnišnici Jesenice na primer pravijo, da ne glede na višino nosečnosti vedno ravnajo enako. "V primeru, da starši ne želijo individualnega pokopa, mrtve plodove predamo v upepelitev na Žale, kjer opravijo skupinski raztros o katerem so starši lahko obveščeni. Kadar starši želijo individualen pokop in niso potrebne patološke preiskave, podpišejo, da to želijo, predamo plod službi, ki opravlja pogrebne storitve in starši sami urejajo takšen pokop. Če je to v neskladju z zakonom, ne vemo. Vendar v primeru, ko so so starši to želeli, smo tudi uredili, da je bilo možno. Ne moremo pa trupelc plodov/otrok predati direktno staršem, vse se ureja preko službe za patologijo in lokalne pogrebne službe in mi ne vidimo tukaj nič spornega."

V Murski Soboti so nam pojasnili, da je bolnišnica javna ustanova, ter da so dolžni ravnati po predpisani zakonodaji, kaj to v praksi pomeni pri njih, niso zapisali. Podobno – da dosledno sledijo črki zakona, pravijo v Celju, kjer dodajajo, da so "seznanjeni s težnjami po spremembi zakonodaje na tem področju". Če bo do tega prišlo, jo bodo upoštevali.

V trboveljski bolnišnici se lahko starši v primeru neuspelega izida nosečnosti odločijo za individualni ali skupinski pokop, pravijo, da jih o obeh možnostih ustrezno informirajo.

Željam staršev se prilagodijo tudi v Novem mestu. "Vse tkivo človeškega izvora shranimo v zamrzovalniku in ga pošljemo v upepelitev v krematorij, ko se nabere zadostna količina. Deli teles in zarodki niso ločeni in niso posebno označeni. Zarodke, ki po merilih teže in/ali vitalnosti ne izpolnjujejo pogojev, da bi jih obravnavali kot rojene, obravnavamo enako kot druge dele človeških teles odstranjene pri posegih," pravijo. So pa že imeli primer, ko so starši želeli pokop zarodka, ki ni izpolnjeval pogojev, da bi bil obravnavan kot rojeni otrok. "Staršem je pokop omogočilo lokalno komunalno podjetje, ki je postopek izpeljalo kot pokop, seveda z vsemi s tem povezanimi stroški, ki niso majhni. Primer smo razrešili tako, da smo po konzultaciji z našimi patologi izdali potrdilo o izvoru tkiva (zarodka), ki so ga tam sprejeli kot ustrezno dokumentacijo in plod pokopali," pojasnjujejo.

Podobno izkušnjo imajo tudi v Izoli, kjer pravijo, da so imeli doslej en primer, ko so starši želeli individualni pokop pred 22. tednom starosti plodu, čemur so tudi ugodili.

V Postojni pravijo, da plod pred 22. tednom s pisnim soglasjem mame predajo na Žale v pokop v skupnem grobu, pri plodu, starejšem od 22 tednov sledijo željam staršev. "Do sedaj nismo imeli primera, da bi starši želeli mlajši plod pokopati sami, verjetno pa bi jim v tem primeru to omogočili. Sprememba zakonodaje na tem področju bi bila smiselna," pravijo.

Pregled
Pregled FOTO: Thinkstock

V Ljubljani način pokopa ni vezan na gestacijsko starost ali težo mrtvega ploda. Možen je individualni ali skupinski pokop, ki ga opravijo na pokopališču Žale. "Vsak splavljen ali mrtvorojen plod najprej, ne glede na gestacijsko starost, težo ali vzrok smrti, predamo v pregled oddelku za patologijo, kjer izdelajo zdravniško poročilo o vzroku smrti. Starši se neposredno z Žalami dogovorijo o podrobnostih pokopa za katerega so se predhodno odločili. Stroške individualnega pokopa nosijo starši. Skupinski pokop se opravi kot skupinska upepelitev in skupinski raztros pepela v Parku zvončkov na pokopališču Žale. Raztros se opravi vsak zadnji ponedeljek v mesecu ob 10.30 uri. Stroške skupinskega pokopa v celoti nosi UKC Ljubljana kot naročnik pokopa," pojasnjujejo.

V Slovenj Gradcu pravijo, da so trenutno v fazi posodobitve dosedanje prakse, ki bo tudi urejena v skladu s pravili certifikata kakovosti JCI, ki ga bolnišnica ravnokar pridobiva. "Trudimo se, čeravno je v Republiki Sloveniji zakonodaja s tega področja slaba oziroma nedorečena in zastarela, ravnati čim bolj tako, da ugodimo staršem. V zadnjem letu, torej neodvisno od zadnjega primera, ki odmeva v medijih, intenzivno potekajo dogovori o načinih pokopa mrtvorojenih z lokalnimi komunalnimi službami. Težko je sicer ravnati v nasprotju z zakonom, vendar upamo, da bo slovenska zakonodaja toliko fleksibilna, da bo tudi uradno zakonsko možno pokopati umrli plod ne glede na gestacijsko starost in popolnoma v skladu z željami in pričakovanji staršev. Menimo, da je to tudi edini logičen in primeren način v današnjem času," ocenjujejo.

Doslej pa je bolnišnica ravnala v skladu z zakonom, kar so staršem, kot pravijo, tudi pojasnili: "To pomeni, da smo splavek uvrstili med zdravstvene biološke odpadke, kot predvideva zakonodaja. Zakonodaja dovoljuje, da otrok pridobi pravico do imena in vpis v matično knjigo po 22. tednu nosečnosti."

Psihološka pomoč razkošje, ki si ga ne morejo privoščiti vse bolnišnice

Različna je med bolnišnicami tudi praksa nudenja psihološke pomoči ob izgubi otroka med nosečnostjo. Na Jesenicah pravijo, da jo ponudijo vedno – ne glede na starost plodu: "Velikokrat je dovolj sočuten, dostojanstven, strokoven in spoštljiv razgovor s strani medicinskega osebja. Če starši ob ponudbi izrazijo željo, jih napotimo k psihologinji na Ginekološki kliniki v Ljubljani ali v zdravstveni dom. V primeru težjih travm in kasnejših izgub oziroma ob izgubi ob porodu pa napotimo starše k psihiatru v PB Begunje."

V jeseniški bolnišnici ocenjujejo, da se za individualni pokop odloči okoli 70-odstotkov staršev, ki izgubijo otroka po 22. tednu nosečnosti.

Tudi v Murski Soboti s starši opravijo pogovor, ker sami nimajo zaposlenih psihologov ali psihiatrov pa starše napotijo tudi v druge ustanove. V Trbovljah pomoč v čustveni stiski nudi osebje ginekološkega oddelka. V Novem mestu je na voljo pomoč klinične psihologinje ali pa psihiatra: "Pomoč ni vezana na trajanje nosečnosti ampak na psihično stanje staršev," pravijo.

Drugače je v Celju: "Staršem z izgubo ploda v zgodnjem obdobju zaželene nosečnosti, pred ali tudi tistim po 22. tednu gestacije žal ne moremo nuditi strokovne psihološke podpore, saj v SB Celje nimamo zaposlenega strokovnjaka s tega področja. S starši se pogovorimo in jim nudimo oporo zdravniki in osebje na oddelku po naših najboljših močeh. Lahko jim svetujemo obisk strokovnjaka izven bolnišnice, kadar je to potrebno, oziroma starši tako želijo."

V Postojni pravijo, da imajo prizadeti starši možnost pogovora s klinično psihologinjo ali psihiatrinjo. Podobno je na Ginekološki kliniki UKC Ljubljana, kjer poudarjajo, da pomoč ni vezana na gestacijsko starost ali težo plodu, medtem ko v Slovenj Gradcu pomoč nudijo staršem, ki plod izgubijo po 16. tednu nosečnosti. "Če po pogovoru z nosečnico ocenimo, da je potrebno, pa to storimo tudi prej, ne glede na višino nosečnosti v času izgube ploda," dodajajo.

V Izoli pa pojasnjujejo, da se osebje - tako zdravniki kot sestre z nosečnico ob izgubi pogovorijo, če to želi: "Če pa je potrebna strokovna pomoč jo napotimo po ustaljeni poti k za to usposobljenemu psihologu na Ginekološko kliniko."

"Sočutja in načel se ne da zapovedati"

V bolnišnicah sicer zatrjujejo, da (uradnih) pritožb o pomanjkanju sočutja ali napačnem pristopu zaposlenih ob izgubah staršev, ne beležijo. "Naša navodila so za vse osebje zelo jasna. Pristop je vedno strokoven, sočuten, spoštljiv. Zavedamo se, da je izguba otroka, ne glede na višino nosečnosti zelo travmatična izkušnja za starše. Skušamo jim omogočiti zasebnost, sobivanje partnerja, odkrit pogovor. Ničesar ne skrivamo. Vedno vzpodbujamo starše, da po splavu/porodu mrtvega otroka pogledajo, ga poimenujejo, se poslovijo, mu dajo svoje stvari, fotografirajo oziroma ga mi fotografiramo in vzamemo odtise, da imajo spomine. Ne omejujemo časa ko so z njim. Ne zmanjšujemo njegovega pomena na način - saj to še ni bilo nič, bolje sedaj kot kasneje," pravijo.

Več bolnišnic sodeluje z društvom Solzice, spet drugod menijo, da zunanjih svetovalcev za svoje zaposlene ne potrebujejo. V Novem mestu pa jasno poudarjajo – ravnanja ob takšnih primerih ni mogoče formalizirati: "Sočutja in etičnih načel se ne da zapovedati." Pravijo pa, da njihovo osebje deluje profesionalno.

Porodnišnica
Porodnišnica FOTO: Thinkstock

Na Ptuju se obetajo spremembe

Zaradi primera Elizabete se je na udaru znašla predvsem ptujska bolnišnica, kjer se je zgodba odvijala. Kot pravijo, je bila situacija tudi za njih precej nova, ravnali pa so na podlagi odgovora zdravstvenega ministrstva. "Navodila za ravnanje v primeru nosečnosti po 22. tednu so natančno izdelana, za splav pred to zakonsko postavljeno mejo pa so še precej nedorečena," ugotavljajo in napovedujejo, da bodo v podobnih primerih odslej ravnali drugače kot tokrat, ko jim je bila očitana zbirokratiziranost in pomanjkanje sočutja.

"Upoštevali bomo upoštevali zakonske omejitve kakor tudi ustaljeno prakso UKC Ljubljana, kot naše krovne ustanove, kjer se z omenjeno problematiko bistveno pogosteje srečujejo. Po pridobitvi vseh odgovorov bomo tudi v naši ustanovi imeli pripravljen protokol postopkov, ki bo nejasnosti in dileme tako staršev kot zaposlenih zmanjšal na minimum, predvsem pa zagotovil upoštevanje človeškosti in hkrati zakonitosti v dobro vseh," so zapisali.

"Sam v omenjenem primeru ne vidim resnejšega zadržka pri upoštevanju želja in volje staršev, ki kljub nedoseženi gestacijski starosti mednarodno zakonsko priznanih 22 tednov nosečnosti želijo ravnati v skladu z lastnimi prepričanji in želijo opraviti spominsko svečanost- pokop," še dodaja direktor bolnišnice Andrej Levanič.

Politika bi načeloma podprla spremembe

Čeprav očitno bolnišnice rešitev iščejo znotraj obstoječe zakonodaje, bi bil bolj jasen zakon marsikomu v olajšanje. Tako v Postojni kot Slovenj Gradcu to tudi jasno poudarjajo. In kaj pravi politika? Načeloma bi spremembe podprli. V SD sicer pravijo, da je očitno bolj kot v samem zakonu, težava v "rigidnem tolmačenju in ravnanju določenih bolnišničnih ustanov, ki kljub temu, da po besedah dolgoletnega člana etične komisije za medicinska vprašanja dr. Vojka Flisa, nobena zakonodaja, tudi naša, nima predvidenih sankcij in tudi ne prepoveduje pokopa zarodkov, ne upoštevajo želja staršev". V stranki zato menijo, da mora resorno ministrstvo pripraviti jasna določila, ki bodo uveljavila enotno prakso v vseh slovenskih bolnišnicah v prid varovanju človekovega dostojanstva. Da bi podprli spremembe pravijo tudi v NSi in ZaAB, kjer pa menijo, da mora o tem, ali je za vso državo potrebna sprememba normativne ureditve, odločiti stroka.

O tem, kakšne spremembe, če sploh, bi bile potrebne, pa razpravljajo tudi v uradi Varuha človekovih pravic, kjer primer že obravnavajo. Kot pravijo, so se z vprašanjem pokopa otroka, mlajšega od 22. tednov nosečnosti, tokrat srečali prvič, zdaj pa na to temo že sestankujejo s pristojnimi.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (59)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

srebrnibreg
02. 08. 2014 17.50
+3
Zelo zanimivo. Sedaj naenkrat vsi trdijo, da je ta zarodek že dejansko človek kar tudi jaz ves čas trdim. Težava nastane, ko trdim, da je odstranitev tega zarodka v primeru splava dejansko prekinitev življenja človeka in ne bi smel biti dovoljen razen zaradi zdravstvenih razlogov.
Karantanija
02. 08. 2014 13.05
+8
ŽIVI IN PUSTI ŽIVETI! Vsak naj naredi, kot se mu zdi prav. In da ga ne bo čez leta pekla vest.
Seancy
01. 08. 2014 17.34
+0
Točno tako...
Seancy
01. 08. 2014 17.37
+0
BioBenz
01. 08. 2014 17.21
-58
pa kdo ti ne dovoli žalovanja....za tistih 200 g protoplazme je pa vseeno kam gre!! a ko si ga na roko vržem jih pa 300 mio v wc spustim??
Gordana Bajuk
01. 08. 2014 21.32
+22
A si butelj al kaj...očitno tega nisi doživel, da bi vedel kaj je to izguba. Malo pazi na besede, saj s takim.neumnim ravnanjem lahko koga tudi prizadaneš
Karantanija
02. 08. 2014 12.58
+5
Skuta
03. 08. 2014 00.01
+2
zelo primitiven komentar in to še na javnem portalu.Bio Benz, dobro, da imaš nick name.vidi se tudi, da nimaš več kot dokončane OŠ- v najboljšem primeru
daf3
03. 08. 2014 13.49
+1
biobenz delno imaš prav pa vendar bi se na tako občutljivi temi malo zadržal in za sebe obdržal komentar saj ljudje različno sprejemajo določena dejstva
sky100
01. 08. 2014 16.52
-2
Zanima me, kdo je akter v tej zgodbi in koga ima v ozadju, da je zgodba prišla v medije. To zagotovo nista Micka in Tonček iz Rovt.
Skuta
03. 08. 2014 00.05
+2
v medije bi morali dati VSE napake v zdravstvu, ki ga že itak preplačujemo.da se na nekaj pritožiš, ni potrebno, da si nek z vezami npr,pritoži se lahko ČISTO VSAK! največji problem je to, da se skromni ljudje ne upajo pritožiti,dosti starejših ljudi raje potrpi krivico, v strahu pred dosti slabšo obravnavo v primeru pritožbe.LE ZAKAJ???
BEEF-TECH
01. 08. 2014 16.39
-4
Ali je gosenica že metulj?
BEEF-TECH
01. 08. 2014 16.43
+3
Zarodek je živ še preden se dejansko rodi - je sicer priklopljen na mamico ampak zgolj za hrano - telešček funkcionira samo.. ampak.. do ne vem kirga meseca, je še vedno samo človeški zarodek in še ne povsem človek, tako kot gosenica, ki je pravzaprav ista žival kot kasneje metulj, v tem stadiju to še ni.
daf3
03. 08. 2014 13.53
in če lahko dodam in vem da bom dobil veliko minusov in tudi jaz sem po isti poti nastal in se rodil je novo življenje nastalo na sistemu zajedanja osnove nosečnice saj vsi pravijo da mora sedaj jesti za dva kar je tudi res samo drugače se sliši ko rečemo naraščaj vsak pa ima pravico početi in delati po svoje prepričanju če je la sprejemljivo za družbo katera je postavila norme življenja
Philips Peja
01. 08. 2014 16.27
-3
jaz se strinjam da je potrebno otroka pokopati, pa magari se nerojenega! Ko začne bijati srce, temu se reče življenje=ker je nekaj živega! prim: če je avto ugasnjen, nemoreš z njim nikamor...niti premaknit ga nemores! ko je avto vžgan, mašina laufa, avto postane gibljivi predmet ali pomoje ŽIV! Duša se rodi ustvari šele takrat ko otrok prvič odpre oči! takrat začnejo snemati in shranjevati se podatki v spomin/možgane! PS: je tu pa zame en mali problem...pogreb koliko vem, je plačljiv. in to par tisoc evrov! da ni to nek biznis ??? navsezadnje ..za take primere bi lahk bil pogreb brezplačen, a ne ? ! rip vsem ki so taksne dogodke doziveli!
Skuta
03. 08. 2014 00.07
-1
tipičen slovenc vse gledaš samo skozi denar
ZakoniZdravja
01. 08. 2014 14.53
-8
Ko zagledas crtici je otrok:-)
sky100
01. 08. 2014 15.00
+14
Nosečnostni test je lahko tudi lažno pozitiven.
sky100
01. 08. 2014 14.34
+1
Verjamem, da je izguba otroka za starše velika žalost in travma. Vendar si lahko predstavljamo, da bi v primeru spremembe zakonodaje pokopališča postala pretesna, ker bi se lahko vsak odločil za pokop zarodka, npr. tudi že v 4. tednu nosečnost in bi to s časom postala stalna praksa.
TiMe25
01. 08. 2014 14.48
-8
Jaoooo, pa kaj misliš da vsi imajo tako nizko čustveno inteligenco kot ti? P ja ne misliš, da bi to postal slovenski nacionalni šport ....
sky100
01. 08. 2014 14.57
+5
TiME25, če bi zakonodaja to omogočala, bi imel vsi starši pravico do pokopa na pokopališču, to pozabljaš. Bojim pa se, da se lahko v našo zakonodajo vtika vsakdo, ki ima pet minut časa oz. ima željo po medijski pozornosti, čeprav stvari in postopkov ne pozna dovolj dobro.
Simona Žagar
01. 08. 2014 14.30
+15
Da morajo to dajati v medije... Če žaluješ ,žaluješ sam...Sama to dobro vem...
Skuta
03. 08. 2014 00.08
+3
tudi jaz bi dala v medije!!!!!!!! ker je nedopustno to, kar se je zgodilo
ticapas
01. 08. 2014 14.19
-19
namesto da se utapljate v svoji nesreči rajš se imejte radi pa bojo tudi otroci prišli... ne obremenjevati medicinsko osebje s temi gluposti in jih pustite da pomagajo memicam in otrokom, ki pomoč rabijo.
cvitko123
01. 08. 2014 14.14
-16
Če nima utripa, ni živ, konc debate
TiMe25
01. 08. 2014 14.51
+7
Ti trdiš da ni živ, pa vendarle raste in se razvija v nekaj?
teyla007
01. 08. 2014 15.07
+13
Kako nima utripa? Zarodku bije srce od 6-8tedna nosečnosti dalje.
Skuta
03. 08. 2014 00.10
+1
živa bitja so tudi npr enoceličarji.si že končal 6.razred? mislim da še vedno ne
karin 1
01. 08. 2014 14.05
+22
Saj ni nobenih vrednot vec. Kaj potem lahko clovek sploh pricakuje? Grozno smo na dnu. Cisto so nas razclovecili.
caspera1
01. 08. 2014 14.34
+0
Jaz imam vrednote in nisem razčlovečena. Kakšen se tudi mogoče ne strinja s kako mojo vrednoto, pa zato noben od naju ne na dn, ne slab človek.. Žalovanje je zelo osebna zadeva, in ni ga zakona, ki bi ti žalovanje zmanjšalo. In kar je enim v olajšanje, je drugim strel v srce. Se opravičujem, ampak, če v tem primeru nisi osebno prizadeta, bi morala malo bolj objektivno presojat.
Transformerji
01. 08. 2014 13.59
+7
Tole je čista resnica: moja mama je rodila prvega otroka 1946, bil je normalno donošen otrok, porod s kleščami in otrok je zajokal, potem pa nekaj minur za tem zaradi možganskih poškodb umrl. Otroka mama ni videla nikoli, takoj so ga odnesli. Po neprestanem joku pa ji je mama rekla: nikar se ne sekiraj, lahko imaš še naprej otroke, kolikor jih boš hotela, samo to glej, da ne bodo sadja pobirali iz gnojnic, tako kot ste ga vi, ker vas je bilo preveč. Glej samo na to, da jih boš imela toliko, kolikor jih lahko preživiš brez pomoči!
JJansaSDS
01. 08. 2014 13.36
-16
Vas brigajo samo SDS mamice...
karin 1
01. 08. 2014 14.13
+4
Ti si.pa res en pravljicar....samo brez GTI-JA ;-)
rovte
01. 08. 2014 13.32
+56
Iz lasnih izkušenj povem, da sem rodila v 26 tednu nosečnosti, fantaka, tehtal je 800 gramov, bil je živ in je jokal, žal je po petih urah umrl. Rekli so mi, da ker ni tehtal najmanj 1000 gramov, da to ni porod ampka splav in ga odnesli ne da bi mi ga sploh pokazali. Torej otroka, ki sem ga rodila nisem imela možnost videti kaj šele pokopati. In da bo stiska še večja, čez kakšno leto sva s sporogom dobila poziv na zapuščinsko razpravo za najinim pokojnim sinkom. Takoj po tem vsem kaj se je dogajalo v porodnišnici je prišel en gospod in me spraševal ali sem imala že izbrano ime za otroka, rekla sem da ja in sicer bi mu bilo ime Robert. Vse napisano je še kako bridka resnica in ko tole pišem jočem ker mi je še danes hudo! Če še obstaja katoteka in evidenca v KC iz leta 1978, vse se da preveriti.
caspera1
01. 08. 2014 14.23
+0
Zgodb je mnogo. Vsak jih doživlja po svoje, ne gre posploševat. Ni ga zakona, ki ne bi nekomu naredil krivice.
caspera1
01. 08. 2014 14.45
+4
rovte, je bilo mišljeno kot podpora, pa sem se malo nerodno izrazila.
Skuta
03. 08. 2014 00.19
-1
kako brezdušno zdravstvo imamo!!!!! tistim ki nočejo obdržati otroka po porodu, ker ga dajo v posvojitev, pa otroka ne pokažejo, da jim ni potem hudo...se pravi-takšne ljudi, ki se dobesedno znebijo lastnega otroka, pa naše zdravstvo še kako upošteva! kako gnil sistem! jaz bi taki mami otroka še kako pokazala: poglejte gospa in si zapomnite za vedno, to je vaš ootrok, ki se mu odrekate!
papez46
01. 08. 2014 13.32
-4
Pa dejte mir s tem. Kaj se komu zdi, je njegova stvar. Kaj pa so neke minimalne družbene norme in standardi, je pa drugo.
496344
01. 08. 2014 13.24
+14
Prvo cestitke za pogum starsema,da sta si upala javno izpostaviti ta problem,ceprav jo veliko kateri zdaj obsoja.Kot drugo vama pa zelim,da bosta tudi vidva pestovala otrocicka.Vem,da zvenim kruto,ampak to se je zgodilo z razlogom,mati naava ze ve s kaksnim....
papez46
01. 08. 2014 13.31
-12
točno tako - MATI NARAVA zelo DOBRO VE zakaj je bilo tako. MATI NARAVA z veliko začetnico. Žal NI vsem dano biti lep in pameten, pa tudi starši žal NE morejo biti vsi. MATI NARAVA VE.
ginek
01. 08. 2014 14.05
+4
papez46, torej po tvojem tisti ki nima pameti, da bi se dovolj znašel v danem sistemu lahko zgnije kot revež ali berač, ni enakovredn bol superiornim človeškim primerkom. Na nek način mati narava tako določa, načelo superiornosti genov in izbire pravilnh mutacij. Torej v danem sistemu drugi delajo zate, ti pa imaš dovolj kapitala, da lahko za vsako sekundo svojega življenja odločaš kaj boš počel. Kapo dol za take gene.
karin 1
01. 08. 2014 14.11
+7
Papez46, svetujem ti pocitek. Skoda casa, ku ga tukaj.zabijas, ker nic pametnega nisi napisal. Sorry.
papez46
01. 08. 2014 14.47
-3
Nč bat - vse je res. In hvala bogu, da je tako. Če se združijo nezdružljivi geni - to pač ne more obstat.
babaluga
01. 08. 2014 16.02
+8
zgleda je mati narava spala takrat ,ko si ti nastal.
Nataya
01. 08. 2014 13.01
+38
Ljudje danes pokopavajo svoje ljubljence živali, konje , mačke, papige...nekateri pse, legvane kače in podobno..( Zato je plod za nekoga zelo pomemben ) Nekateri celotno zgodovino bi jo najraje eni pa še mrtvih ne morejo nočejo Slovenija je edini primer kjer še vedno lomastijo Dinozavri in mrtvi z druge svetovne vojne strašijo čedalje več ljudi..Zato je nujono pokopati to kar ni več živo.
lilly87
01. 08. 2014 12.24
+54
Pravilno je da se problematika javno izpostavi - o takih stvareh se premalo govori in potem so nesrečni posamezniki primorani da sami tiho bijejo boj za svojo pravico. Absolutno podpiram da se na tem področju kaj ukrene - vedno je prostor za izboljšave. 24ur - tole so članki na nivoju ki botrujejo izboljšanju človekovega življenja. Prosim kar naprej v tej smeri in čim manj latoye in murkota - v življenju ni samo smeh in zajebancija ampak so bolj pomembne teme kot je npr. tale