Slovenija

Več kot tretjina osnovnošolcev ni zadovoljna s šolo

Ljubljana, 29. 08. 2012 10.39 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Raziskave kažejo, da kar tretjini slovenskim mladostnikom šola predstavlja velik stres. Glede na druge države smo tako po obremenjenosti v zgornji polovici držav, pri zadovoljstvu pa v spodnji. Kljub temu smo v šolah uspešni.

"Mladostnik se mora v šoli počutiti sprejetega, v šolanju mora šolar najti smisel oziroma verjeti, da je šola pomembna za njegovo prihodnost," strokovnjaki z IVZ pozivajo starše, učitelje in pedagoge, naj otrokom pomagajo pri premagovanju stresa.
"Mladostnik se mora v šoli počutiti sprejetega, v šolanju mora šolar najti smisel oziroma verjeti, da je šola pomembna za njegovo prihodnost," strokovnjaki z IVZ pozivajo starše, učitelje in pedagoge, naj otrokom pomagajo pri premagovanju stresa. FOTO: Thinkstock

Začetek šolskega leta je pred vrati. Nekateri se veselijo, mnogim pa šola predstavlja veliko obremenitev in stres. Rezultati raziskave, ki jo na vsake štiri leta izvaja Inštitut za varovanje zdravja, so že leta 2010 pokazali, da več kot tretjina mladostnikov ni zadovoljna s šolo. "V letu 2010 več kot 35 odstotkov mladostnikov ni bilo zadovoljnih s šolo, med 13-letniki pa je takih že več kot polovica. Fantje so bolj nezadovoljni kot dekleta. Od leta 2002 do 2010 je delež mladostnikov, ki so nezadovoljni s šolo, močno narasel pri vseh starostnih skupinah in obeh spolih,“ opozarja Vesna Pucelj z IVZ. Kot pravi, je delež mladostnikov, ki so zelo obremenjeni z delom za šolo, razmeroma nizek in znaša 14 odstotkov.

Šolski uspeh in podpora sošolcev

Slovenski mladostniki v primerjavi z ostalimi državami, vključenimi v HBSC raziskavo, pri nobenem kazalniku izrazito ne izstopajo. Pri obremenjenosti in uspešnosti so sicer v zgornji polovici držav, pri zadovoljstvu pa v spodnji.

Tri četrtine mladostnikov meni, da razrednik njihovo šolsko delo ocenjuje kot dobro oziroma zelo dobro. Dekleta se pri tem ocenjujejo nekoliko bolje kot fantje, kot bolj uspešni pri delu za šolo se ocenjujejo 11-letniki, razmeroma najmanj pa 15-letniki, čeprav se je ravno pri tej starostni skupini delež uspešnih učencev od leta 2002 do 2010 povečal skoraj za 10 odstotkov.

Učilnica
Učilnica FOTO: Thinkstock

Nekateri se v razredu počutijo kot črne ovce

Otroci in mladostniki le doma preživijo več časa kot v šoli. Šola je prostor, v katerem lahko dosegajo učne uspehe, razvijajo socialne in druge veščine ter se miselno in čustveno razvijajo. "Vsekakor je šola sama po sebi stresna in s svojim načinom delovanja ter zahtevami prinaša mladostnikom obveznosti, ki jih lahko spravljajo v stresne situacije. Zato je pomembno delovati v smeri zmanjševanja s šolo povezanega stresa,“ je pojasnila dr. Helena Jeriček Klanšček in dodala, da k temu pripomorejo dobri medsebojni odnosi v šoli tako med učenci kot tudi med učenci in učitelji ter drugimi delavci na šoli. "Zanimalo nas je, ali se mladostniki radi družijo s sošolci, ali so jim sošolci pripravljeni pomagati in jih sprejemajo takšne, kot so. V vseh opazovanih obdobjih pri vseh starostnih skupinah in obeh spolih je podpora s strani sošolcev visoka,“ pravijo na IVZ. Te podpore pri nas sicer ne doživlja 5,5 odstotka mladostnikov.

Šola
Šola FOTO: Thinkstock

"Mladostnik se mora v šoli počutiti sprejetega, v šolanju mora šolar najti smisel oziroma verjeti, da je šola pomembna za njegovo prihodnost,“ pravi Jeriček Klanščkova in poudarja, da imajo pri tem poleg pedagoških delavcev ključno vlogo tudi starši. Oni lahko namreč učencem nudijo podporo, po drugi strani pa lahko mladi zaradi njihovih visokih pričakovanj doživljajo tudi pritiske. "Ključno je, da se o doživljanju mladostnikov pogovarjamo, preverjamo njihovo razumevanje in sproti rešujemo tudi morebitne stiske,“ še pravijo strokovnjaki.

Na IVZ so razvili tudi nekaj programov, ki lahko učiteljem, otrokom in mladostnikom pomagajo premagovati stres, povezan s šolo, in nekaj programov za spodbujanje dobrih medsebojnih odnosov. Gradiva so dostopna tukaj.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (49)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

ADMlNSTRATOR
29. 08. 2012 22.31
+1
Pa ne hodit v šolo... OŠ je zelo lahka, sploh ne vem zakaj tu nekateri jamrajo. Odnos med učitelji in učenci je res slab, tudi sam sem doživel pristransko izživljanje nekaterih patetičnih primerkov. V srednji šoli pa je šok težavnosti, a postane šola tudi bolj zabavna.
majorb
29. 08. 2012 20.01
šola ni stres samo za učenca, temveč tudi za starše. Nekaj kar je obvezno bi moralo biti zastonj, plačale bi se samo posebne želje kot so nadalnje šolanje v gimnaziji in fakultetah
ameriskelazi
29. 08. 2012 17.37
+0
Veste kaj to naše šolstvo te niam več kaj naućčiti od 4. razreda naprej, samo piflanje nepotrebnih stvari in filanje denarja založnikov nevem kakšnih učbenikov. prežitveni tabor na Pohorju, to bi bilo za vas odkritje! prav imate šolstvo vam prinaša samo stres in vas ukaluplja za sužnje!
jester1970
29. 08. 2012 15.40
+2
Ma, zanimivo, tudi jaz nisme bil zadovoljen s šolo, pa moja tudi ne, pa.. redko koga poznam, ki je bil zadovoljen s šolo.
KML
29. 08. 2012 17.06
+1
Pri nas doma smo trije - nobeden, vključno s sinom, ni bil zadovoljen s šolo (vsak s svojo izkušnjo torej). Odkar smo se odločili za šolanje na domu, ima vsaj sin neprimerno boljšo izkušnjo. Pol leta smo sicer morali zdraviti travme, od takrat naprej pa gre samo navzgor. Junijske izpite je opravil z lahkoto, kar mu je dalo dodaten zagon, obenem pa lahko doma naredimo marsikaj bolj poglobljeno, bolj kritično, z več zornih kotov ... In življenje vseh je dosti manj stresno.
faronika
29. 08. 2012 14.43
+0
Glede na določene učitelje,ki svoje "poslanstvo" izkoriščajo za to,da sproščajo svoje frustracije,ki jih doma ne morejo nad učenci,se sploh ne čudim!! Rezultat je še soliden!!
asdasdasd123123
29. 08. 2012 15.11
-1
Ja takih profesorjev je cedalje vec...Ma nemoremo krivit le profesorje ki tudi učenci so vsako leto večje živali ki razgrajajo kričijo neposlušajo...vem sm biu eden izmed takih...nepravilno je da nato delujejo na vse tako dobre ali slabe...kar je res nekoristno...morali bi razumet ali nevem pomagat toda tega je res vedno manj
hannabanana
29. 08. 2012 13.20
-1
A boščki mali nesrečni! Kako je bilo pa stresno za učence v šolah leta 1923!? Kako stresno prav na današnji dan za učence v šoli sred smetiščnega naselja v Johannesburgu, ali nekje sred Etiopije? Razvajene, razcartane in prepolne riti vsega, to je to.
matej1111
29. 08. 2012 13.24
-1
summer288
29. 08. 2012 14.54
+0
a si ti bla 1923 u soli? dvomim. tko da sam shut up
asdasdasd123123
29. 08. 2012 15.11
-2
hannabanana kaj pa kitajke ki so delale ceu dan rojevale na koncu polja in delale nazaj aaaaaa...ki si tko glavna ne pravim da more bit tko ma dej zresni se kot si sama rekla ni vec 1923
9794106
29. 08. 2012 12.56
+10
primerjava med osnovno in srednjo šolo v Sloveniji je ogromna.....nedvomno je odnos kadra v osnovnih šolah do učencev zelo negativen in stresno usmerjen.....otroci se sprostijo v srednji šoli in sploh ne morejo dojet, da je lahko šola tudi prijetna in zabavna, hkrati pa še koristna......informacije iz 1. roke!!!!!
matej1111
29. 08. 2012 13.24
+2
Seveda se sprostijo, če ni obvezna. Pa lažje je s pivom v roki sedet na klopci, kot bit pri pouku. Jaz bi se tudi sprostil, če bi imel svojo firmo in delal kadar bi meni pasalo. :)))
vovkpojebabico
29. 08. 2012 12.46
-4
upam da zadenm zdej na lotu kkšne 2miljončka da mi nebo treba u srednjo hodt
bambi321
29. 08. 2012 12.48
+3
asdasdasd123123
29. 08. 2012 15.13
bah tako kot delo odvisno kar te bolj veseli
NightWishFan
29. 08. 2012 12.46
+0
Za veliki stres so tudi po večini krivi starši, ker hočejo, da bo njihov otrok naj, naj in veliki ponos njim.....imajo otroke kot oprostite ampak kot pse za rastavo. Ko sem še jaz hodil v šolo smo imeli enega odličnjaka same petice je imel, enkrat je pa dobil 3....takšen strah je dobil, da ni upal iz šole domov, kaj bodo zdaj starši rekli.
asdasdasd123123
29. 08. 2012 15.14
Tudi meni se to zdi...pa čeprav je prav da so podstresom...kaj pa imajo od odgovornosti sola? vsaj se ga bodo navadli, ki jih bo ze cakal xD ja no ti si sel v ekstreme jih je vec vmes
SoulB
29. 08. 2012 12.45
+7
šola je institucija za pranje možganov bodoči delovni sili
mja0327
29. 08. 2012 12.36
+5
sama sm bla prva generacija ki je okusila devetletko...ni blo glih lahko se že v osnovni spopadat z ocenami do 10 in za en predmet imeti kar 3 prof in vsak je učil drugače ter se na vsakega posebaj navadit....so pa kasneje pogruntal da so ocene do 10 brez vezne in da nivojski pouk poteka samo pri enem učitelju ki bo konstantno vodil ali 1 ali 2 ali 3 nivo. kaj se sedaj dogaja v osnovnih šolah glih nevem sam sama lahko rečm da ni blo glih lako samo vse se da če se hoče oz se je kar moralo zgorej je blo omenjeno sprejemanje sošolcev...na žalost je čedalje več norčevanje iz brihtnih pa malo drugačnih itd itd...tuki kej dost prof ne morjo pomagt...ti otroka med tednom lahko usmerjaš na pravo pot sam kaj k pride domov pa ga dva dni ni u šoli in pride nazaj isto nesramn kot je bil in pozabi vse kar si ga med tednom naučil...kot mentorica sm to doživela in žal tle bo treba marsi kej spremenit... obremenjenost v oš niti ni tko velka tko da vsi tisti mamini otročki lepo pšt pa naj se za knjige usedejo ker jih čaka kej bolj zahtevnga v življenju kot pa šola LP!
CKKPJ_Milko
29. 08. 2012 12.31
+7
stres......kakšna zloraba pojma Življenje je stres...zmanjka nutele je stres.....ne dela internet je stres....ne zmaga najljubši akter na Slovenija ima talent je stres...sošolec ima malo boljši telefon...stres.....zunaj pada dež...stres.....Če ne bi bilo medijev ala 24ur bi bilo življenje res brez.....STRESA
enasmrklja
29. 08. 2012 12.28
+0
generacije se spreminjamo. starši naših staršev so bili kot otroci vzgojeni drugače. zelo.zdaj temelji naša vzgoja na zavedanju. zavedati se moramo odgovornosti. če gledamo mojo generacijo, lahko vidim veliko neodgovornih staršev (se najdem tudi jaz kdaj- stari vzorci) Preskok iz tistega načina vzgoje, ki ga poznamo do novega, je velik in temelji na zavedanju. Zavedati se moramo, da začnemo groziti, da bomo otroka kaznovali zaradi naše nezmožnosti rešiti situacijo.in okolje v katerem delamo je totalno v nasprotju z vzgojo. je surov, nečloveški. ampak s pravilno vzgojo svojih otrok bomo izkoreninili tak način in počasi prešli na sistem, ki bo temeljil na drugih vrednotah.zdaj smo starši med dvemi sistemi Tisti, po katerem naj vzgajamo in tistim po katerem smo bili vzgojeni.Mi lahko prenašamo to energijo v službo in se pred negativnimi vibracijami lahko zaščitimo tako, da si predstavljamo da smo v balonu od katerega se odbijajo vse negativne vibracije. tako ne boste vsrkavali nepotrebnih neg vibracij, ki posledično tudi kvarijo vaš družinski odnos.ne mi ampak generacije so potrebne, da spremenijo sistem.
enasmrklja
29. 08. 2012 12.15
+0
bogi otroci, ki grejo v 1. razred. zdaj imajo nov program, kot 1 leto prej in še novejši kot 2 leti prej.včasih so v prvih rezredin počasi navajali otroke na šolo, zato so naredili 9-letko. po novem programu pa morajo konec 1. rezreda že brati in pisati in poznati male črke... včasih so imeli otroci občasno domače naloge in razne pošolske obveznosti, zdaj jih občasno nimajo.šolski sistem je postal neprijazen do otrok in to priznavajo tudi učiteljice, in kaj je najslabše se ta slab sistem še slabša.Kakšna kvaliteta šolstva je, da razrede nabašeš z max, učitelj pa se ves čas ukvarja z disciplino. namesto, da bi obdržali vse učitelje, št. učencev v razredu pa bi bilo manjše.ko sem jaz šla v 1. razred nas je bilo 18. in kaj so takrat rekli: eno leto manj eno leto več učencev v razredu, na misel ni nobenemu prišlo, da bi odpuščal.ne samo, da so in kradejo vse povprek, tudi kar je bilo dobro sistemov bodo zrušili (zdravstvo, šolstvo ... skratka vse)termiti, gremlini, o pice ali kaj???
CKKPJ_Milko
29. 08. 2012 12.33
+2
summer288
29. 08. 2012 14.58
+1
Ok, osnovno solo sem končala pred 4 leti, ko sem bila v prvem razredu / OSEMLETKA/ sem znala šteti, brati, pisati vse črke in pisane itd. pol sm sla na drugo solo, kjer je bila ze devetletka, bila sm v 3. razredu in oni so se sele takrat začel učit BRATI in pisati pisane črke.. tko da devetletka je za moje pojme čis krneki
hcaine8
29. 08. 2012 12.11
+5
Jasno, vsako opravilo, ki ni podpiranje lenobe, je že stres. Šolszvo je v sloveniji očitno premalo "stresno",saj se naokoli sprehajajo diplomanti, katerim glede na znanje še OŠ ne bi priznal!
Feels_good_man
29. 08. 2012 12.05
-1
Razvajenčki. Naj se kar navadijo da ni vse v svetu tako lepo. Jim bo še koristilo v prihodnosti.
mja0327
29. 08. 2012 12.32
+1
res je! ni samo šola k jih bo težila v prihodnjem življenju!
acofranc
29. 08. 2012 11.54
-1
Zakaj jih sploh sprašuejete? Nas ni nihče nič vprašal, šola je bila dolžnost in pika. Pravice so imeli učitelji, ne učenci.
Smrekar1
29. 08. 2012 12.09
+4
Seveda, to je odličen način kako narediti kopico malih robotkov, ki avtoriteti ne bodo ugovarjali. Šola je kakršna mora biti in takšna je dobra, pa čeprav je v njej cel kup nesmislov in je polna pomanjkljivosti. Popraviti nam ni treba ničesar, dokler nam tako ne ukaže Modro Vodstvo (TM) ipd.
Ramzess
29. 08. 2012 11.47
+3
Otroci niso niso več taki kot pred desetletji, no, šola še kar je ista. Potem pa se čudimo konfliktom. Nove generacije so drugačen od starih. Šolski sistem se jim ni sposoben prilagodit, zato za mnoge predstavlja breme in oviro, ker je preozek in pretog.
Ramzess
29. 08. 2012 11.58
+3
Koliko vas ve, da je šolski sistem naravnan tako da 'sili' k rabi samo ene polovice možgan, ...ravno smo bili priča novemu izločanju kreativnih predmetov iz programa. Kreativno razmišljanje pri človeku-robotu namreč ni zaželjeno, ker tak ni uporaben, ker ...saj veste no. Zato 'hiperaktivne otroke' (večina ima to napačno diagnozo) prisilno pomirjajo s kemikalijami.
matej1111
29. 08. 2012 11.47
+2
To je problem. Ta procent bi mogo bit dosti dosti višji potem bi to bilo to. Zdaj pa je ta šola navadno s*anje. Učenci hodijo v šolo učitelje* in nimajo nobenega spoštovanja do učiteljev.
Anonimnež1
29. 08. 2012 11.44
+3
Današnji šolski sistem je v totalnem sranju,učni in finančni
Ramzess
29. 08. 2012 12.00
+0
Razpada in propada, kot vsi ostali sistemi v velikem kapitalističnem sistemu.